MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Haha, mee eens Arthur. Of gewoon War van Edwin Starr als antioorlogsnummer in plaats van weer zo'n blank saai jaren 70 nummer.

Casartelli (moderator)
Als die knakker bij die piano in Parijs nou i.p.v. Imagine even A Plague of Lighthouse Keepers was gaan spelen, had dat nog een fraaie ontknoping van de Top 2000 kunnen opleveren.

herman schreef:
Haha, mee eens Arthur. Of gewoon War van Edwin Starr als antioorlogsnummer in plaats van weer zo'n blank saai jaren 70 nummer.

Inderdaad, of What's Going On van Marvin Gaye, was ook een mooie geweest.

Ja, What's Going On is eigenlijk wel vele malen mooier dan Imagine en passender. En volgens mij ook minder haters.

Dat een terreur organisatie de Top 2000 kan manipuleren, de wereld is verdoemd.

Ik ben een grote Beatles-fan, maar die tekst van 'Imagine'.. Totaal wereldvreemd en zeer gedateerd. "Imagine all the people, living for today". Dat is nu juist het probleem van vandaag; bomen omhakken, het milieu vervuilen en (te)veel kinderen op de wereld zetten. Niet nadenken over morgen en derhalve maar wat aanklooien. "Imagine there's no countries".. Ik zou niet in Saudi-Arabië willen wonen en ook niet in Kazachstan. Elk land heeft zijn eigen cultuur en dat alles per se vermengd moet worden gaat juist de diversiteit tegen. Grenzen (we bouwen ook een heg/schutting om de tuin om nog een stukje voor onszelf te hebben en elk huis heeft een deur) zijn er niet voor niets. Kortom; 'Imagine' is qua melodie een waardig top 2000 nummer, alleen staat het tekstueel ver buiten de realiteit.

Casartelli (moderator)
Snoeperd schreef:
En volgens mij ook minder haters.

Allicht. Vraag tien mensen op straat om een stukje uit What's Going On te zingen en acht of negen kijken je glazig aan. Of je het leuk vindt of niet, die acht of negen zullen Imagine gewoon kennen.

Wat boeit die nummer één nou echt dan? Bohemian Rhapsody vond ik ook zeker geen nummer één trouwens, maar staat er ook al jaren. En persoonlijk kan ik Imagine ook wel waarderen, maar dat komt meer doordat ik het stemgeluid van Lennon gewoon geweldig vind. Al heeft Lennon zelf ook betere nummers geschreven zoals Instant Karma, Working Class Hero en Mother.

thelion schreef:
Dat een terreur organisatie de Top 2000 kan manipuleren, de wereld is verdoemd.

Dat wist iedereen van De Wereld Draait Door toch al jaren?

Casartelli schreef:
Als die knakker bij die piano in Parijs nou i.p.v. Imagine even A Plague of Lighthouse Keepers was gaan spelen, had dat nog een fraaie ontknoping van de Top 2000 kunnen opleveren.

Nog beter, als Davide Martello nu gewoon Says van Nils Frahm had gespeeld we een mooie pianocompositie in de lijst gehad.

Marjet schreef:
Ik ben een grote Beatles-fan, maar die tekst van 'Imagine'.. Totaal wereldvreemd en zeer gedateerd. "Imagine all the people, living for today". Dat is nu juist het probleem van vandaag; bomen omhakken, het milieu vervuilen en (te)veel kinderen op de wereld zetten. Niet nadenken over morgen en derhalve maar wat aanklooien. "Imagine there's no countries".. Ik zou niet in Saudi-Arabië willen wonen en ook niet in Kazachstan. Elk land heeft zijn eigen cultuur en dat alles per se vermengd moet worden gaat juist de diversiteit tegen. Grenzen (we bouwen ook een heg/schutting om de tuin om nog een stukje voor onszelf te hebben en elk huis heeft een deur) zijn er niet voor niets. Kortom; 'Imagine' is qua melodie een waardig top 2000 nummer, alleen staat het tekstueel ver buiten de realiteit.

Helemaal mee eens wel. Het is mooi wel om af en toe te dromen, maar het is nu vooral de tijd om veel grotere problemen dan de IS-terreur aan te pakken.

Marjet schreef:

Imagine is ook meer een droom en geen realiteit, Imagine gaat JUIST over respect voor diversiteit ongeacht religie, nationaliteit of huidskleur. Lennon was de eerste celebrity, of een van de, die een Multi cultureel huwelijk aanging.
Ik hoor ook liever Cold Turkey, God of Steel and glass, maar ach, Lennon een keer op 1 met zijn universele song, waarschijnlijk zijn bekendste nummer, why not. DE tijd is er blijkbaar rijp voor.

Misterfool
Als atheïst vind ik het niet-religieuze aspect van Imagine wel interessant. Ik ben zelf geen fan van Lennon solo, maar imagine vind ik wel een van zijn betere nummers. Zeker als statement tegen terroristische, fundamentalistische geloofgekkies vind ik het wel een passende no.1 voor dit jaar. Verder ben ik het deels wel met Marjet eens dat de lyrics van het nummer nogal naïef zijn, maar de gedachte daarachter: vreedzame co-existentie, waardeer ik wel.

Cured
Jammer, zulke dingen. Van die emo-acties, hoewel zeer begrijpelijk, maar dit soort muzikale uitspattingen doen een lijst geen goed. Volgens jaar weer naar benee met dit nummer.....

En daarom hou ik van Nederland. Het feit dat we aan het discussiëren zijn over een behoorlijke gekleurde (pun intended) eindejaarslijst op een radiozender. Een lijst die niemand echt serieus neemt behalve een paar muziekidioten.

De halve wereld staat in brand, maar gelukkig hebben we het in Nederland over zaken die er écht toe doen: de nummer één van de Top 2000 en de hoed van Depay.

P.S. Vorig jaar heeft StuBru Mia op 1 gezet in hun Tijdloze, als eerbetoon aan de overleden Luc de Vos. Daar hoorde je toen ook weinig mensen over.

Hendrik68
Enerzijds mooi dat er eens een ander nummer op 1 staat en nog een erg goed nummer ook. Lennon had in zijn eentje meer talent dan dat hele Queen en Pink Floyd bij elkaar. Maar dat het vanwege de aanslag op nummer 1 komt is wel jammer vind ik. Maar goed, eigenlijk weet je van te voren dat zoiets erg impulsieve lijstjes teweeg brengt. Ach, wat maakt het ook uit.

Snoeperd schreef:
Ja, What's Going On is eigenlijk wel vele malen mooier dan Imagine en passender. En volgens mij ook minder haters.
Hoe is What's Going On passender dan Imagine? Een nummer grotendeels over een oorlog die al 3 decennia voorbij is of een generieke tijdloze tekst?

Vanwaar die drang om per se maar geen blanke artiesten bovenaan te willen zien?
Jouw eigen lijst is net zo wit als de Top 2000.

Cured
chevy93 schreef:
En daarom hou ik van Nederland. Het feit dat we aan het discussiëren zijn over een behoorlijke gekleurde (pun intended) eindejaarslijst op een radiozender. Een lijst die niemand echt serieus neemt behalve een paar muziekidioten.
Geen één lijst kun je bijna serieus nemen, zoveel zijn er.... (de Top 2000 is nog het breedt representatiefst onder de mensen). Zeker de Mume-lijst niet met zo'gemiddeld 30/40 deelnemers.....

Fijn dat Claudia de Breien niet in de top 3 staat. Als alternatief van Imagine vind ik Give Piece A Chance eigenlijk geschikter, maar ja: de pianist bij de Bataclan had geen kinderkoor bij zich.

Misterfool schreef:
Als atheïst vind ik het niet-religieuze aspect van Imagine wel interessant. Ik ben zelf geen fan van Lennon solo, maar imagine vind ik wel een van zijn betere nummers. Zeker als statement tegen terroristische, fundamentalistische geloofgekkies vind ik het wel een passende no.1 voor dit jaar. Verder ben ik het deels wel met Marjet eens dat de lyrics van het nummer nogal naïef zijn, maar de gedachte daarachter: vreedzame co-existentie, waardeer ik wel.

Wat vind je van de ronduit communistische regels 'Imagine no possessions / I wonder if you can / No need for greed or hunger / A brotherhood of man / Imagine all the people / Sharing all the world'?

Slowgaze schreef:
(quote)

Wat vind je van de ronduit communistische regels 'Imagine no possessions / I wonder if you can / No need for greed or hunger / A brotherhood of man / Imagine all the people / Sharing all the world'?

Waarom is dat nou weer gelijk communistisch? Hij heeft het over 'no need for greed or hunger'. Dat lukt in bijvoorbeeld Noord Korea niet bepaald (understatement van de maand). Bovendien hadden in de communistische tijd partijleden een groter deel van het 'bezit' in handen en had iedereen eigendommen.

Misterfool
Slowgaze schreef:
(quote)

Oei, we gaan nu gelijk op de politieke toer. Nou ja even dan. Het probleem met "communisme" is dat het naïef is omdat de mens van nature, mijn inziens, hebzuchtig/egoïstisch is. Maar goed, nogmaals, ik vind het nummer een beetje naïef maar het is wel allemaal goed bedoeld.

Ik ben je toch aan het plagen, kapitalistische gekkie?

Misterfool
Snap ik, moest ook wel even glimlachen, maar ik vond de vraag desondanks interessant genoeg om erop te reageren.

Cured schreef:
Jammer, zulke dingen. Van die emo-acties, hoewel zeer begrijpelijk, maar dit soort muzikale uitspattingen doen een lijst geen goed. Volgens jaar weer naar benee met dit nummer.....

Niet mee eens! De waardering van muziek is soms simpelweg context gebonden(zelfde met dingen als jeugdsentiment etc), Ik geloof wel dat de waardering dit jaar voor het nummer groter is, omdat veel mensen, gezien de aanslagen in Parijs, het sentiment onderschrijven.

Overigens heb ik zelf niet op het nummer gestemd; ik heb niet een bepaald nummer in mijn gedachte ten aanzien van het hedendaags terrorisme: elk anti-oorlogs/gewelds-nummer will do.

Heb je wel op Hello van Adele gestemd Misterfool?

Misterfool
. Ik zou nog eerder op Hello Goodbye stemmen van de Beatles. Wat overigens ook een sentiment is dat ik onderschijf: hoe eerder we vaarwel tegen Adele's Hello kunnen zeggen hoe beter.

Cured
Misterfool schreef:
Snap ik, moest ook wel even glimlachen, maar ik vond de vraag desondanks interessant genoeg om erop te reageren.

(quote)

Niet mee eens! De waardering van muziek is soms simpelweg context gebonden(zelfde met dingen als jeugdsentiment etc), Ik geloof wel dat de waardering dit jaar voor het nummer groter is, omdat veel mensen, gezien de aanslagen in Parijs, het sentiment onderschrijven.
Inderdaad, vandaar ook eenmalig.

Misterfool schreef:
Oei, we gaan nu gelijk op de politieke toer. Nou ja even dan.

Dat nog niemand het over Hitler heeft gehad vind ik dan weer bewonderenswaardig. Hoog oplopende emoties zijn er blijkbaar toch nog niet opgewekt door de keuze van de stemmers (weer een record aantal stemmen uitgebracht, he? Hoe doen ze het toch??) voor Imagine.

Vind het wel okay dat er nu eens een andere nummer 1 is en ben benieuwd of Imagine de status van (laat ik voorzichtig zijn) top 10 waardig nummer vast kan houden of dat 'ie volgend jaar weer gewoon ergens rond plaats 40 bungelt. Lijkt mij het meest aannemelijk. Volgend jaar zeggen we allemaal: Goh, die aanslagen in Parijs, is dat alweer een jaar geleden joh?? En dat is misschien maar goed ook.

Vooruit, nog iemand een leuke Godwin?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:55 uur

geplaatst: vandaag om 08:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.