MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
StopMakingSenseo schreef:
(quote)

Ja, bij de Staat van Stasse. Ze gaven een vinylexemplaar van de soundtrack van the Secret Life of Walter Mitty weg, waar-ie opstaat.

Gevonden, thanks. Raar dat Wake Up dan niet in dit overzicht staat. Zou het nummer niet in hun computer staan? NPO Radio 2 - Playlist - radio2.nl

StopMakingSenseo schreef:

En in 2006 stond-ie dus in de keuzelijst, net zoals Pixies en Smiths voor de eerste keer.

Schijnt dat ze nummers waarop te weinig gestemd worden uit de keuzelijst halen. In 2006 leefde de Top 2000 nog vooral onder de Radio 2-doelgroep, waarvan een groot deel waarschijnlijk nog nooit gehoord had van Arcade Fire, Pixies en The Smiths.

Gretz schreef:

Schijnt dat ze nummers waarop te weinig gestemd worden uit de keuzelijst halen. In 2006 leefde de Top 2000 nog vooral onder de Radio 2-doelgroep, waarvan een groot deel waarschijnlijk nog nooit gehoord had van Arcade Fire, Pixies en The Smiths.

Klinkt logisch. Lijkt me dan ook dat ze nummers die veel in de vrije keuzes genoemd worden ze uiteindelijk gaan opnemen in de keuzelijst. Lijkt me namelijk niet een initiatief van Radio 2 zelf dat 2Pac, Aaliyah (die het uiteindelijk niet gehaald heeft, heb uiteindelijk op een andere plaat van haar gestemd, niet zo slim misschien) en Eminem in de keuzelijst stonden.

Ook nieuw in de lijst, ongelofelijk toch wel:

Tame Impala - Let It Happen

Niet eens een radiohit. Alleen The Less I Know the Better werd een klein hitje. Nu is Tame Impala wel flink gepusht door 3FM, maar zoveel vrije keuze-stemmen op dit specifieke nummer? Mooi dat dit mogelijk is.

't Vreemde is dat t Smiths-nummer dat toen in de keuzelijst stond Bigmouth.. was.

Frapant ook dat dé hit van het jaar uit de Top 40 niet in de lijst staat (Major Lazer - Lean On).

Stond niet in de keuzelijst catdog. Ik ben bang dat veel mensen hem daarom vergeten zijn en dat er wellicht ook een hoop stemmen niet worden meegenomen omdat er nogal een aantal schrijfwijzen in omloop zijn:

Major Lazer - Lean On
Major Lazer & DJ Snake - Lean On (feat. MØ)
Major Lazer & DJ Snake feat. MØ - Lean On

Of zouden ze op de Radio 2-redactie wel die handmatige check doen? Ik ben bang dat ze dat teveel moeite is.

Hedser schreef:
En een goede smaak is maar subjectief he.

Haha natuurlijk is dat waar, maar ik lees in dit topic vooral blije reacties van users die het tof vinden dat er meer alternatieve(re) muziek eindelijk in de lijst staat. The Smiths, dEUS, Tame Impala, Arctic Monkeys, De Jeugd Van Tegenwoordig, Johan, Pulp en Typhoon staan met 1 of meerdere nummers in de lijst, wie had dat een paar jaar geleden kunnen denken? Het wordt een steeds completere lijst wel, waarin veel belangrijkste genres en stromingen nu vertegenwoordigd zijn.

Ik verdenk Radio 2 er wel van steeds per jaar een lading moderne/alternatieve nummers binnen te laten, zodat mensen enthousiast worden over de nieuwe binnenkomers en het jaar erop weer gaan stemmen. Pleit mezelf daarbij guilty as charged.

Wel tof van Tame Impala, waarschijnlijk mijn eerste succesvolle vrije keuze ooit (edit: mijn tweede na Curtis Mayfield - Move On Up, bedenk ik me nu). Alice In Chains had ik ook niet durven hopen; het is niet eens bij me opgekomen om voor deze lijst op zo'n (relatief) obscuur en hard nummer te stemmen. Ik denk dat het beleid in grote lijnen inderdaad is zoals Titmeister aangeeft: alle doelgroepen een beetje warm houden.

Gretz schreef:
Het is vooral hopen dat Arcade Fire eindelijk eens op de keuzelijst wordt geplaatst, zodat de fans eerder massaal voor 1 nummer gaan. Nu zijn er waarschijnlijk 10 tot 20 verschillende nummers die stemmen trekken.
dEUS en Pulp lukte het ook nadat er 1 nummer op de keuzelijst kwam, en die bands zijn zeker niet bekender/populairder.

Dat laatste betwijfel ik. dEUS is onder 30ers/40ers volgens mij toch wel een stuk bekender dan Arcade Fire en dat is de doelgroep waar de Top2000 nu ook zijn pijlen op richt. Zijn vaak ook mensen die muzikaal een beetje in de jaren '90 zijn blijven hangen en dan kan ook Arcade Fire ook prima langs je heen gaan.

titan schreef:
This Town Ain't Big Enough For The Both Of Us van Sparks ontbreekt daarentegen voor het eerst

Daar word ik heel verdrietig van. Op zich ben ik ook blij met alle toevoegingen van de laatste 20 jaar - die waren wat ondervertegenwoordigd - maar de parels uit de jaren 60 en 70 die verdwijnen, komen misschien nooit meer terug. En verdwijnen voorgoed in het moeras der vergetelheid...
Ik blijf op de Sparks stemmen. Desnoods in de Snob2000.

...
Was al gemeld dat Hello van Adele er ook in staat? Zou mij niet verbazen als dat de hoogste nieuwe binnenkomer gaat worden. Hoeft van mij niet zo.

Jord schreef:
Was al gemeld dat Hello van Adele er ook in staat? Zou mij niet verbazen als dat de hoogste nieuwe binnenkomer gaat worden. Hoeft van mij niet zo.

Het wordt waarschijnlijk of Hello, of Iron Sky van Paolo Nutini, vertelde de statisticus van de Top 2000 vorige week op Radio 2. Doe mij dan maar die laatste inderdaad.

herman schreef:
(quote)

Dat laatste betwijfel ik. dEUS is onder 30ers/40ers volgens mij toch wel een stuk bekender dan Arcade Fire en dat is de doelgroep waar de Top2000 nu ook zijn pijlen op richt. Zijn vaak ook mensen die muzikaal een beetje in de jaren '90 zijn blijven hangen en dan kan ook Arcade Fire ook prima langs je heen gaan.

Ah, dat zou natuurlijk ook kunnen. Tijd dat Arcade Fire weer eens een legendarische show op bijvoorbeeld Lowlands gaat geven, dan kan het misschien opeens wel. Ik durf wel te stellen dat Tame Impala het nog niet gered zou hebben als niet voor Lowlands 2015 waren geboekt (waar ze naar het schijnt dé show van het festival gaven).

Denk dat Born Slippy ook wel aardig is gestegen, mede dankzij de succesvolle liveshows van Underworld.

WTF, When We Were Young van Adele staat er ook in, terwijl die nog niet eens op single uit is.

Hedser schreef:
WTF, When We Were Young van Adele staat er ook in, terwijl die nog niet eens op single uit is.

Nou ja, het hoeven toch niet per se singels te zijn die erin staan? Maar inderdaad, dit slaat nergens op.

Wat mij betreft mogen ze nummers van de laatste 2 jaar, misschien is 5 nog wel beter, gewoon achterwege laten in de keuzelijst, dan verdwijnt het waan van de dag gehalte ook. Of natuurlijk een maximaal aantal stemmen per artiest. Of nog beter: volledig vrije lijst, maar ja, met al die toetsenbordhelden is het nogal eens lastig om daar dan een goede lijst van te maken aangezien sommigen er een heel eigen schrijfwijze op na houden.

Ik hoop gewoon stiekem op Jason Paige als hoogste binnenkomer

Verder natuurlijk waanzin, dat nummers die nog geen maand oud zijn in een lijst allertijden komen, daarvoor hebben de nummers nog helemaal niet kunnen bezinken.

Gretz schreef:
Het is vooral hopen dat Arcade Fire eindelijk eens op de keuzelijst wordt geplaatst, zodat de fans eerder massaal voor 1 nummer gaan. Nu zijn er waarschijnlijk 10 tot 20 verschillende nummers die stemmen trekken.
dEUS en Pulp lukte het ook nadat er 1 nummer op de keuzelijst kwam, en die bands zijn zeker niet bekender/populairder.

Ik vraag me af of dat het probleem is, Don Leo heeft wel eens laten weten dat sommige liedjes wel genoeg stemmen krijgen maar gewoon uit de lijst gehaald worden door radio 2.

aerobag schreef:
(quote)

Ik vraag me af of dat het probleem is, Don Leo heeft wel eens laten weten dat sommige liedjes wel genoeg stemmen krijgen maar gewoon uit de lijst gehaald worden door radio 2.

Ik denk dat dit vooral in eerdere jaren gebeurde. De tijd zeg maar dat bands als Radiohead, Nirvana en Pearl Jam ook de lijst nog niet haalden. Ik vermoed dat ze er bij Radio 2 van af gestapt zijn toen men merkte dat de Top 2000 onder een veel groter publiek begon te leven dan alleen de standaard Radio 2-luisteraar.

Arcade Fire werd nota bene maandag nog gedraaid in een programma van Stefan Stasse, en dat is een van de presentatoren van de Top 2000. Lijkt me dat ze honderden stemmen krijgen, maar dat die vooralsnog allemaal netjes verdeeld worden onder de populairste nummers van Funeral, Neon Bible, The Suburbs en Reflektor. Het is niet dat Rebellion (Lies) met afstand hun bekendste nummer is.

Dat buiten de lijst houden was meer iets uit de tijd van Ron Stoeltie.
Nu is dat veel minder. Er zullen heus grenzen zijn. Alhoewel dat Pokemon-gedrocht anders doet vermoeden, maar dat zal wel met de gedane media-aandacht te maken hebben.

Het lijkt me eerder dat Arcade Fire een beetje tussen wal en schip valt: qua alternatieve rock is gezien de leeftijd van de doelgroep de 90's rock veel bekender en dus kansrijker (een dEUS en Alice In Chains bijv nu dus). Voor recentere muziek geldt dan weer dat bijna alleen commercieel succesvolle / gehypete nummers de lijst halen. De combinatie nieuw-alternatief past nu eenmaal niet bij het overgrote deel van de doelgroep.

Let It Happen was dan weer een festivalhit en haalt daardoor de lijst. Het wordt tijd dat Arcade Fire ook zo'n knaller aflevert

yeahyeahyeah schreef:
Let It Happen was dan weer een festivalhit en haalt daardoor de lijst. Het wordt tijd dat Arcade Fire ook zo'n knaller aflevert

Die hebben ze al, en heet Rebellion (Lies)

Jammer dat ie er nu weer niet instaat. Maar langs de ander kant, de tijd van Arcade Fire in de top 2000 komt nog wel. Kunnen ze niet blijven negeren.

Het is best een knaller, maar daarmee nog geen festivalhit

Een nummer dat je bijna nergens hoort, kan nu eenmaal moeilijk een allertijdenlijst van een groot radiostation halen. Of de indie kids moeten zich wat meer gaan bemoeien met de stemming, maar ik vermoed dat alleen de echte lijstjesfreaks binnen die groep die moeite nemen, zeker gezien het voor hen magere aanbod in de keuzelijst. Wordt dus wachten totdat die groep qua leeftijd in de doelgroep gaat vallen. Dus over een jaar of 10 maakt Arcade Fire misschien een kansje

Hebben we toevallig ook al een lijstje met terugkerende songs? Tot nu toe weet ik bijv. dat Rock with You van Michael Jackson weer terugstaat in de lijst.

Give up your Guns van The Buoys en
Wild Places van Duncan Browne

Staan er gelukkig nog in. Hiep hiep hoera voor de 70s One Day Flies

W.O.L.D. van Harry Chapin dan weer niet...

catdog schreef:
Hebben we toevallig ook al een lijstje met terugkerende songs? Tot nu toe weet ik bijv. dat Rock with You van Michael Jackson weer terugstaat in de lijst.

Rock With You stond er vorig jaar nog gewoon in.
Dit zijn tot nu toe de re-entries:

Armand – Blommenkinders
Beatles – Can’t Buy Me Love
Beatles – Eight Days A Week
Jacksons – ABC
John Lennon – Happy X-Mas
John Lennon – Give Peace A Chance

yeahyeahyeah schreef:
Het is best een knaller, maar daarmee nog geen festivalhit

Een nummer dat je bijna nergens hoort, kan nu eenmaal moeilijk een allertijdenlijst van een groot radiostation halen. Of de indie kids moeten zich wat meer gaan bemoeien met de stemming, maar ik vermoed dat alleen de echte lijstjesfreaks binnen die groep die moeite nemen, zeker gezien het voor hen magere aanbod in de keuzelijst. Wordt dus wachten totdat die groep qua leeftijd in de doelgroep gaat vallen. Dus over een jaar of 10 maakt Arcade Fire misschien een kansje

Ach, Pulp, The Smiths en Echo and the Bunnymen hoor je ook nooit op de radio en die staan er nu ook in.

Klopt, die zijn echter bekender bij de doelgroep (30+). Nummers die als 80's en 90's-klassieker(tje)s bekend staan halen het uiteindelijk vanzelf wel; de nieuwere nummers hebben wat extra aandacht nodig om het te halen, of moeten nog even wachten totdat de doelgroep is 'doorgeschoven'.

Zie nu pas dat Eagles of Death Metal ook in de lijst staan met de Duran Duran cover: Save A Prayer.
Tevens zag ik ook dat Jeroen van Koningsbrugge erin staat.

Met die Marco Borsato cover ja

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:43 uur

geplaatst: vandaag om 07:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.