MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
johan de witt schreef:
Ze verjongen de lijst bewust, vrij drastisch, wat maar weer bewijst dat Radio 2 de lijst zelf samenstelt en helaas niet de luisteraars...
Dat doet Radio 2 niet volgens mij. De samenzweringsacties (Angel of Death) worden wel inconsequent bestreden en de keuzelijst duwt stemmers in een bepaalde richting.

Tony schreef:
(quote)

In de jaren 50 zijn er dan ook nauwelijks tot geen popklassiekers gemaakt, natuurlijk. De popmuziek zoals we 'm nu nog kunnen waarderen zag pakweg 1965-66 het levenslicht. Dylan, Beatles, Beach Boys, Stones. Dat soort artiesten had je in de 50-er jaren echt niet, buiten Elvis en Cash. Geen vergelijk dus.

Het gaat mij er meer om dat het aandeel fiftiesplaten in de top 2000 met het jaar hard afneemt. Dat gaat voor de zeventiger jaren nu ook inzetten. En dat is niet meer dan logisch.

GrafGantz schreef:
(quote)

Aldus de persoon die tot nog toe op slechts 1 album uit 2016 gestemd heeft. En dat is ook nog eens een artiest van 77 lentes jong. Een echte kenner van hedendaagse muziek dus!

Ah oké dus jij denkt echt dat als je maar op veel albums uit recente jaren stemt je ook daadwerkelijk iets te vertellen hebt over die muziek?! Nee wacht...

Nier perse nee. Andersom lijkt me een stuk logischer.

Misterfool
Marco dB schreef:
Het gaat mij er meer om dat het aandeel fiftiesplaten in de top 2000 met het jaar hard afneemt. Dat gaat voor de zeventiger jaren nu ook inzetten. En dat is niet meer dan logisch.
Daar kan ik me wel in vinden. De jaren 70 moet natuurlijk ook concurreren met steeds meer muziek en steeds meer mensen hebben de seventies niet doelbewust meegemaakt. Daarbij(en wellicht zelfs daardoor) zie je na voorloop van tijd de intrinsieke waarde van de uitgebrachte muziek. Welke muziek was echt een kindje van zijn tijd en welke muziek spreekt echt meerdere generaties aan. Zo denk ik dat een band als Pink Floyd of een artiest als David Bowie nog lang populair zal blijken. Bands als ELP en The Eagles (op Hotel California na) zullen echter waarschijnlijk minder populair zijn bij toekomstige generaties.

Dat denk ik ook en dat lijkt mij prima. Net als de tijd staat de muziek niet stil. Lijkt mij een goede en logische ontwikkeling. Ook al sluit het vaak niet aan op mijn smaak.

Tony schreef:
In de jaren 50 zijn er dan ook nauwelijks tot geen popklassiekers gemaakt, natuurlijk. De popmuziek zoals we 'm nu nog kunnen waarderen zag pakweg 1965-66 het levenslicht. Dylan, Beatles, Beach Boys, Stones. Dat soort artiesten had je in de 50-er jaren echt niet, buiten Elvis en Cash. Geen vergelijk dus.

Natuurlijk is popmuziek in 1966 geëxplodeerd (het laatste jaar waarin er meer singletjes dan albums werden verkocht), maar daarvoor geen popklassiekers? In de jaren ervoor gebeurde ook al heel veel (o.a. de girl group scene). Misschien dat er zo tussen 1959 en 1962 een overgangsperiode was, maar om nou te zeggen dat er nauwelijks tot geen popklassiekers zijn gemaakt...

Eens wat Rhinoboxen luisteren, zou ik zeggen. De doo wop classics, rock n roll, de girl groups, de beginnende soulclassics, zwarte blues die steeds meer werd geïntegreerd in pomuziek enz. Genoeg classics. In de top 2000 stem ik toch zeker altijd wel op een aantal 50's/early 60's classics.

cosmic kid (moderator)
Ik vind het ook nogal een uitspraak. Er zijn zoveel klassiekers gemaakt dat je daar met gemak een top 250 van kan maken en dan zit ik nog aan de voorzichtige kant.

Misterfool
Misschien een leuk idee voor een topic, om al die klassiekers eens te benoemen? Ik ben het namelijk nu nog deels eens met de uitspraak van Tony. Ik hoor veel uit de 50's dat ik hopeloos verouderd vind. Eigenlijk zie ik, buiten bepaalde jazz om, weinig wat me interesseert. Na 1965 heb ik een stuk minder moeite met enige oubolligheid. Dat jaar voelt daardoor nog steeds aan als een scharnierpunt.

Tony schreef:

Chuck Berry, Little Richard, Buddy Holly, Everly Brothers, Fats Domino, Sam Cooke, Ben E. King & The Drifters (en dan vergeet ik nog velen) hadden dus geen popklassiekers voortgebracht. Verdiep je eens in die periode alvorens zo'n onzin te vertellen.
Natuurlijk kregen wij een popboom met de komst van The Beatles in 1963 maar dat wil niet zeggen dat er voordien niets interessants werd uitgebracht.

Casartelli (moderator)
Misterfool schreef:
Misschien een leuk idee voor een topic, om al die klassiekers eens te benoemen?
Volgens mij wordt er hier aan gewerkt.

Misterfool schreef:
Ik hoor veel uit de 50's dat ik hopeloos verouderd vind.

Verouderd in die zin dat de opnametechnieken beperkt waren maar anderzijds is dat de charme van die nummers, ze klinken puur en onbezorgd. Die crooners, dat kan ik wel nog begrijpen.
Je moet er ook aan denken dat de werkuren destijds veel langer waren en dat de muziek in die tijd dus vooral bedoeld was om 's avonds laat of 's nachts te spelen, ter ontspanning na een zware werkdag. Vandaar dat vele jaren '50-nummers (met name de jazz, crooners en ook doo wop) een nachtclubsfeer hebben maar dat maakt ze tevens gezellig klinken.

Ik vind al die hoempapaschlagers die de hitlijsten in de jaren '70 en '80 teisterden nog veel oubolliger of meliger klinken.

LucM schreef:
Verdiep je eens in die periode alvorens zo'n onzin te vertellen.

Daar heb ik helemaal geen zin in, omdat ik de muziek niet boeiend genoeg vind. Ik mis trouwens James Last, Peter Koelewijn, Glenn Miller en Corry en de Rekels in je lijstje. Radio 5 Nostalgia. Schei uit. Hebben allemaal niks met de popmuziek "zoals we die nu nog kunnen waarderen" (of beter ...ik...kan...), te maken, dus geen popklassiekers. Je mag het van mij allemaal geweldig vinden, ik niet. House of the rising sun, dat is een popklassieker. Vooruit.

Zet jezelf nou niet nog meer voor schut Tony. Verdiep jezelf eens rustig in de prehistorische lijst (zonder James Last en Corry met haar Rekels, geen idee waarom je die namen noemt...) dan praten we verder. Of doe het niet, maar kraam dan ook niet zulke onzin uit!

Edgar18 schreef:
Zet jezelf nou niet nog meer voor schut Tony.

Fijn dat je mij tegen mezelf in bescherming neemt, ik zal erover ophouden. En nee, ik verdiep me niet in die ouwe meuk, omdat het me niet boeit!! Als ik iets luister van voor 1964, is het jazz.

cosmic kid schreef:
Ik vind het ook nogal een uitspraak. Er zijn zoveel klassiekers gemaakt dat je daar met gemak een top 250 van kan maken en dan zit ik nog aan de voorzichtige kant.

Van de jaren na 1965 kun je ook een 250 met klassiekers samenstellen, per jaar wel te verstaan.

Tony schreef:
(quote)

Van de jaren na 1965 kun je ook een 250 met klassiekers samenstellen, per jaar wel te verstaan.
Ik hobby thuis (bijna) jaarlijks een Top-500 van albums in elkaar, waarin de oudste twee albums dateren uit 1965. Die eer wordt gedeeld door 'Highway 61 revisited' van Bob Dylan en 'Rubber soul' van The Beatles.

The Smiths met 7 platen in keuzelijst van Arcade Fire 3 platen, maar geen rebellion..
We Used To Wait, Reflektor en het imo strontvervelende Wake Up zijn opvallende keuzes

Er zijn weer mooie nieuwe toevoegingen! O.a. gezien in de keuzelijst (misschien niet allemaal nieuw, kan natuurlijk iets van vorig jaar zijn vergeten):

Pixies (Monkey)
DJ Shadow (Building Steam)
Love (Alone Again Or)
Bobby Womack (110th Street)
The Charlatans
Happy Mondays
Nick Drake
Midlake
Gil Scott-Heron
Mano Negra
The Breeders
Fela Kuti
New Order nu 3x
The Specials nu 4x
The Clash nu 6x, lijkt me ook eea toegevoegd

Waterboys met Don`t Bang The Drum ook fijne toevoeging

yeahyeahyeah schreef:
Bobby Womack (110th Street)!
Top! Vorig jaar nog in mijn vrije keuze lijst.

Deze zijn het geworden voor dit jaar.

De keuzelijst wordt steeds beter.

Fijn dat we dit jaar 35 keuzes hebben. Hierbij mijn lijstje: Stemlijst Roy

titan (crew)
35 keuzes dit jaar? Dan kunnen ze over een week weer ronkend melden dat het record aantal stemmers (sic) verpulverd is.

Dit jaar veel mooie toevoegingen aan de stemlijst.
Naast bovengenoemde (Smiths, Eels, Nada Surf, Love , Pixies etc.) vallen ook deze nummers mij op (er er zijn er vast en zeker meer)
Rush - Spirit Of Radio
Rodriguez - Sugar Man
Allman Brothers - Midnight Rider
Gil Scott Heron & Brian Jackson - The Bottle
The Doors - Crystal Ship
Metallica - The Unforgiven (de eerste)
Thin Lizzy - Still in Love With You / Dancing in the Moonlight
Joy Division - Transmission / Atmosphere
Stevie Ray Vaughan - Cold Shot
Van Halen - Hot For Teacher
Alice In Chains - Rooster
Heart - Barracuda
Little Feat - Willin'
Pink Floyd - Us And Them
Echo & The Bunnymen - Dancing Horses / Seven Seas
Siouxsie & The Banchees 3x
Funkadelic 2x
Een hoop Led Zeppelin nummers
Een aantal Isley Brothers nummers
Een aantal keer Velvet Underground

Wat ik verder wel erg jammer vindt; veel artiesten/nummers die tot een paar jaar geleden nog in Top
2000 stonden, zijn nu zelfs verdwenen uit de stemlijst. Ik noem het halve oeuvre van 10CC, The Pretenders, The Sweet, Mud, Bob Seger (Still The Same) etc. Small Faces zelfs bijna allemaal weg

Fijne toevoegingen ja! Ik hou me aanbevolen als iemand nog meer 'tips' heeft voor nieuwe entries (vooral in het alternatieve genre).

Nick Drake in de keuzelijst . Nu nog de juiste nummers...

Sowieso is de keuzelijst naar mijn idee wat opgeschoond. Hij lijkt kleiner te zijn en redelijk wat nieuwe nummers te bevatten.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:25 uur

geplaatst: vandaag om 21:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.