Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 11 januari 2016, 12:19 uur
Mijn persoonlijke favoriet zou ook eerder Space Oddity of Life on Mars zijn, maar ik stem in december op Heroes denk ik 

0
geplaatst: 12 januari 2016, 22:40 uur
Een 1e plaats als eerbetoon zou mooi zijn, maar ik denk ook dat normaliter het hoogst haalbare een top 10 notering voor Heroes is. Als Bowie in november was overleden was er wel een veel grotere kans op een nr.1 notering. Als je kijkt naar het overlijden van Michael Jackson in juni 2009 leidde dat tot een 27e plaats voor Billie Jean (en de jaren daarna tot substantieel hogere noteringen). Ramses Shaffy overleed 1 december 2009 en kreeg vervolgens 3 top 10 noteringen.
Ik overweeg om Heroes in mijn stemlijst van komende november mee te nemen, wellicht ook Wild is the wind: voor mij misschien wel zijn mooiste nummer.
Ik overweeg om Heroes in mijn stemlijst van komende november mee te nemen, wellicht ook Wild is the wind: voor mij misschien wel zijn mooiste nummer.
0
Cured
geplaatst: 13 januari 2016, 07:22 uur
Ai, het Imagine gevoel.......Teveel op basis van moment van over-emotie stemmen , niet weer please. Gelukkig is de Top 2000 net voorbij en kan de 'verwerking' eerst nog een klein jaar plaatsvinden.
Overigens weet ik zo niet wat Bowie's hoogste rangschikking is, maar ben er wel een beetje huiverig voor. Menig nummer/single van hem is wel (erg) goed overigens, beter als veel wat er in die Top 100 staat......maar dat geldt niet alleen voor Bowie.
Overigens weet ik zo niet wat Bowie's hoogste rangschikking is, maar ben er wel een beetje huiverig voor. Menig nummer/single van hem is wel (erg) goed overigens, beter als veel wat er in die Top 100 staat......maar dat geldt niet alleen voor Bowie.
0
buizen
geplaatst: 13 januari 2016, 07:32 uur
Cured schreef:
Ai, het Imagine gevoel.......Teveel op basis van moment van over-emotie stemmen , niet weer please. Gelukkig is de Top 2000 net voorbij en kan de 'verwerking' eerst nog een klein jaar plaatsvinden.
Nou, gelukkig maar dat jij totaal geen last hebt van 'over-emotie'..
Wat wil je toch in Godsnaam zeggen met al je 'bijdragen' in bijv. Blackstar van Bowie.
0
geplaatst: 13 januari 2016, 07:52 uur
Wat wel waar is, is dat er wel wat beters is verschenen dan Imagine. Lennon had er sowieso nog nooit heel erg hoog mee had gestaan, dus dat bepaalde sentimenten een rol gaan spelen lijkt duidelijk. Dan kun je natuurlijk nog de discussie aan of dat niet altijd een rol speelt. Maar dan gaat het over persoonlijke emoties en niet over die van een groot deel van de bevolking.
Dat speelt ook al een rol bij oranjehits, als het goed gaat met het Nederlands Elftal tijdens een WK of EK.
Ik zou ook liever zien dat een song op eigen kracht de hoogste regionen haalt en niet vanwege één of andere (treurige) gebeurtenis. David Bowie heeft overigens wel wat nummers waarbij de liefde er voor door veel mensen wordt gedeeld, zoals Space oddity. Maar ook Under Pressure of Let's dance zouden nog wel eens hoog kunnen eindigen.
Dat speelt ook al een rol bij oranjehits, als het goed gaat met het Nederlands Elftal tijdens een WK of EK.
Ik zou ook liever zien dat een song op eigen kracht de hoogste regionen haalt en niet vanwege één of andere (treurige) gebeurtenis. David Bowie heeft overigens wel wat nummers waarbij de liefde er voor door veel mensen wordt gedeeld, zoals Space oddity. Maar ook Under Pressure of Let's dance zouden nog wel eens hoog kunnen eindigen.
0
Cured
geplaatst: 13 januari 2016, 08:28 uur
buizen schreef:
Wat wil je toch in Godsnaam zeggen met al je 'bijdragen' in bijv. Blackstar van Bowie.
Valt wel mee, gewoon je eigen gevoel volgen en ik ben idd wat meer 'down to earth/ rationeler en vindt het persoonlijk wel erg ver gaan her en der , wel of niet Bowie; jij bent nota bene hardrocker pur sang.....sommigen zie ik hier nu, wat natuurlijk prima is, die ik nog nooit bij een Bowie album heb gezien . Jij bent over over- emotioneel in alles ,verder prima, maar dan zeg je te vaak te snel iets i/p/v/ dan dat je even nadenkt, maar het is een publiek forum dus is voor allebei plaats, ook je mening erover.(quote)
0
geplaatst: 13 januari 2016, 10:54 uur
Cured schreef:
Ai, het Imagine gevoel.......Teveel op basis van moment van over-emotie stemmen , niet weer please. Gelukkig is de Top 2000 net voorbij en kan de 'verwerking' eerst nog een klein jaar plaatsvinden..
Ai, het Imagine gevoel.......Teveel op basis van moment van over-emotie stemmen , niet weer please. Gelukkig is de Top 2000 net voorbij en kan de 'verwerking' eerst nog een klein jaar plaatsvinden..
Je hebt natuurlijk gedeeltelijk gelijk. Als de stembussen nu open zouden gaan zou Bowie denk drie keer in de Top 10 staan. Doe je dat in maart weer dan nog maar 2 keer en in november mogen we blij zijn als het nog 1 keer is.
Zo werkt het gewoon. Dat zag je aan Armand. Die steeg ook ineens na zijn dood (die ging zeg maar wel op een Top 2000 "gunstig" moment). Die steeg geloof ik wel 1000 plekken (opgezocht, het waren er 1189) en het lijkt me sterk dat Ben ik te Min nou bij al die mensen als muzieksensatie te boek staat. Dan heeft Bowie natuurlijk wel veel meer te bieden en zou het toch eigenlijk wel zo moeten zijn dat hij standaard in de hogere regionen (zeg top 20) moet bivakeren.
Ik heb het even opgezocht welke nummers van hem bij de eerste 800 staan:
60 Heroes
139 Space Odity
201 Under Pressure
570 Life on mars?
781 Ziggy Stardust
0
buizen
geplaatst: 13 januari 2016, 13:27 uur
Cured schreef:
... Jij bent over over- emotioneel in alles ,verder prima, maar dan zeg je te vaak te snel iets i/p/v/ dan dat je even nadenkt, maar het is een publiek forum dus is voor allebei plaats, ook je mening erover.
(quote)
... Jij bent over over- emotioneel in alles ,verder prima, maar dan zeg je te vaak te snel iets i/p/v/ dan dat je even nadenkt, maar het is een publiek forum dus is voor allebei plaats, ook je mening erover.
Kijk, mijn oma zei het al: "Eén van de twee moet de verstandigste zijn" en dus houd ik verder ook maar wijselijk mijn mond.
Tegen zoveel domheid kan zelfs een 'over over-emotienele' buizen niet op.
En doe iets aan die superslordige, ongeïnteresseerd en respectloos naar de lezer overkomende, taal-/ typfouten van je, Cured. Je kunt echt beter maar het lijkt je geen lor te interesseren.
Jammer.
0
Misterfool
geplaatst: 13 januari 2016, 14:23 uur
Meh, dat de waardering van kunst afhankelijk is van allerlei omstandigheden buiten de inhoud om, lijkt me redelijk evident. Het is inderdaad soms wat pijnlijk om te zien dat bepaalde muziek beter gewaardeerd wordt na een tragedie: of dat nou een terroristische aanslag of de dood van een artiest is. Ik ben er zelf ook niet helemaal immuun voor,vrees ik.
0
geplaatst: 17 januari 2016, 22:05 uur
De Top 2000 A-GoGo mag eigenlijk wel op de schop. De docu's leken minder in aantal en vooral weinig memorabel, al was Edje Vandenberg wel leuk en het stukje over Charlene aangrijpend. Het wordt teveel 'ik ben op die-en-die dag met alle Beatles het bed in gedoken'-theekransjes en Matthijs' politiek correcte onbenulligheid (grote 'huh''s als er een minder bekend liedje genoemd wordt bij de dagelijkse 'favo song'-survey) en ongeinteresseerde houding als Leo over iets de diepte in gaat stonden me ook meer tegen dan anders. Het programma schreeuwt om een andere format.
Bowie? Ik denk dat ik as. november wel een lijstje maak en iets ongebruikelijks van hem noteer. Red Sails, Stars Are Out Tonight, Aladdin Sane of zoiets. Lekker anders.
Bowie? Ik denk dat ik as. november wel een lijstje maak en iets ongebruikelijks van hem noteer. Red Sails, Stars Are Out Tonight, Aladdin Sane of zoiets. Lekker anders.
0
geplaatst: 13 september 2016, 18:09 uur
Sundance schreef:
Als Bowie volgend jaar november zou komen te overlijden, zien we Heroes op 1. Het is niet te hopen trouwens, want de beste man maakt nog steeds prima muziek.
Als Bowie volgend jaar november zou komen te overlijden, zien we Heroes op 1. Het is niet te hopen trouwens, want de beste man maakt nog steeds prima muziek.
Zal alsnog wel flink gaan stijgen met vrijwel al zijn nummers. Ik vermoed wel dat deze nummers in volgende jaren minder snel de neiging zullen hebben om keihard te dalen, vanwege de status van Bowie.
0
geplaatst: 20 september 2016, 22:49 uur
Deze wilde ik jullie niet onthouden: Dit is 'the Man with the Ch...
0
geplaatst: 19 november 2016, 16:44 uur
Om alvast te zien welke nummers terrein gaan verliezen of gaan verdwijnen uit de top 2000: Dit was de evergreen top 1000 van Radio 5 nostalgia, die een flinke jaren '70 injectie kreeg dit jaar:
Evergreen Top 1000 | NPO Radio 5 - nporadio5.nl
De laatste jaren kon je aan de hand van deze lijst best heel wat zien aankomen in de top 2000. Ik denk dat we de komende jaren een slachting gaan zien onder de lager genoteerde 80's en met name 70's nummers (en ook latere nummers van artiesten die toen doorbraken). En dan vooral artiesten die in deze lijst scoren.
Evergreen Top 1000 | NPO Radio 5 - nporadio5.nl
De laatste jaren kon je aan de hand van deze lijst best heel wat zien aankomen in de top 2000. Ik denk dat we de komende jaren een slachting gaan zien onder de lager genoteerde 80's en met name 70's nummers (en ook latere nummers van artiesten die toen doorbraken). En dan vooral artiesten die in deze lijst scoren.
0
geplaatst: 19 november 2016, 17:23 uur
starbright boy schreef:
Ik denk dat we de komende jaren een slachting gaan zien onder de lager genoteerde 80's en met name 70's nummers
Ik denk dat we de komende jaren een slachting gaan zien onder de lager genoteerde 80's en met name 70's nummers
Die laag genoteerd staan in deze lijst bedoel je? Ik hoop het.
953 Bohemian Rhapsody Queen 1975
0
geplaatst: 20 november 2016, 10:48 uur
Ach ja, een aantal jaar terug heeft radio2 er (bewust) voor gekozen om een jonger publiek aan te boren. Er werden en worden behoorlijk wat dj's binnen gehengeld die het toch wat oubollige imago op moe(s)ten pimpen. De programmering ging op de schop vanwege diezelfde dj's. En dus ging ook het mes in de samenstelling van de top2000. Er moest meer recent materiaal in. Want dat trekt meer jongere luisteraars. En zo geschiedde....en die trend zal zich de komende jaren (helaas?) wel door zetten ben ik bang.
0
geplaatst: 20 november 2016, 11:11 uur
Stemmen voor de nieuwe lijst is vanaf a.s. vrijdag t/m vrijdag 2-12: kan je je eigen geluid laten horen.
0
geplaatst: 20 november 2016, 12:00 uur
vielip schreef:
die trend zal zich de komende jaren (helaas?) wel door zetten ben ik bang.
die trend zal zich de komende jaren (helaas?) wel door zetten ben ik bang.
Ja, want iedereen weet dat vroeger alles beter was natuurlijk.
2
geplaatst: 20 november 2016, 12:50 uur
De laatste paar jaar zijn er juist een heleboel goede nummers uit de 90s en de 00s binnengekomen. Helemaal niet zo'n slechte trend lijkt me.
0
geplaatst: 20 november 2016, 12:54 uur
De seventies zijn natuurlijk alweer bijna veertig jaar her. Dat gaat een keer ophouden, klassiekers of niet. Uit de jaren vijftig staat er ook nog maar bar weinig in.
0
geplaatst: 20 november 2016, 13:07 uur
De echte klassieker zullen natuurlijk altijd wel in de lijst blijven (Queen, PInk Floyd bijv). Maar 70's muziek zoals Mud, The Sweet o.a. zullen over een paar jaar echt niet meer de lijst halen.
0
geplaatst: 20 november 2016, 14:10 uur
Marco dB schreef:
De seventies zijn natuurlijk alweer bijna veertig jaar her. Dat gaat een keer ophouden, klassiekers of niet. Uit de jaren vijftig staat er ook nog maar bar weinig in.
Ik heb daarentegen wel het idee dat een hele hoop jongeren hernieuwde interesse vinden in de klassiekers uit de 70s, iets wat ik bij de 50s en 60s niet of minder zie. En ook de 80s lijken minder aantrekkelijk te zijn dan de 70s.De seventies zijn natuurlijk alweer bijna veertig jaar her. Dat gaat een keer ophouden, klassiekers of niet. Uit de jaren vijftig staat er ook nog maar bar weinig in.
0
geplaatst: 20 november 2016, 14:25 uur
Ik heb mijn lijstje wel zo'n beetje klaar. Ik werk niet echt mee aan de verjonging, vooralsnog:
50s 0%
60s 32%
70s 24%
80s 12%
90s 24%
00s 8%
10s 0%
Toch zou ik 't absoluut geen Radio 5 lijstje willen noemen
50s 0%
60s 32%
70s 24%
80s 12%
90s 24%
00s 8%
10s 0%
Toch zou ik 't absoluut geen Radio 5 lijstje willen noemen
0
geplaatst: 20 november 2016, 14:25 uur
Hedser schreef:
De laatste paar jaar zijn er juist een heleboel goede nummers uit de 90s en de 00s binnengekomen. Helemaal niet zo'n slechte trend lijkt me.
Blijft de vraag wat je verstaat onder 'goede nummers' natuurlijk. En dus komen we weer uit op het begrip 'smaak' en dus is de discussie weer oever/zin/eindeloos...maar begrijp me niet verkeerd; hier gaat de radio ook gezellig aan hoor!

0
geplaatst: 20 november 2016, 14:27 uur
Ze verjongen de lijst bewust, vrij drastisch, wat maar weer bewijst dat Radio 2 de lijst zelf samenstelt en helaas niet de luisteraars...
0
geplaatst: 20 november 2016, 14:30 uur
Aldus de persoon die tot nog toe op slechts 1 album uit 2016 gestemd heeft. En dat is ook nog eens een artiest van 77 lentes jong. Een echte kenner van hedendaagse muziek dus!

0
geplaatst: 20 november 2016, 18:36 uur
vielip schreef:
Blijft de vraag wat je verstaat onder 'goede nummers' natuurlijk. En dus komen we weer uit op het begrip 'smaak' en dus is de discussie weer oever/zin/eindeloos...maar begrijp me niet verkeerd; hier gaat de radio ook gezellig aan hoor!
Uiteraard. (quote)
Maar ik bedoel er vooral nummers mee die ook aardig "MusicMeterproof" zijn.
0
geplaatst: 20 november 2016, 21:52 uur
Marco dB schreef:
In de jaren 50 zijn er dan ook nauwelijks tot geen popklassiekers gemaakt, natuurlijk. De popmuziek zoals we 'm nu nog kunnen waarderen zag pakweg 1965-66 het levenslicht. Dylan, Beatles, Beach Boys, Stones. Dat soort artiesten had je in de 50-er jaren echt niet, buiten Elvis en Cash. Geen vergelijk dus.
0
geplaatst: 20 november 2016, 21:58 uur
Tsja, als je het in de jaren '70 aan een persoon van middelbare leeftijd had gevraagd, had ie vast gevonden dat er in de jaren '50 (en zelfs '40) tal van popklassiekers zijn gemaakt.
0
geplaatst: 20 november 2016, 21:59 uur
Ik denk eerder dat-ie zijn neus zou hebben opgehaald voor popmuziek.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.