MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
GrafGantz schreef:
Heeft iemand trouwens al ontdekt of de keuzelijst ergens te downloaden is (Word of Excel)? Heb wel soortgelijke links gevonden naar de eindlijsten van voorgaande jaren, maar niet naar de keuzelijst van dit jaar.

Ik stel maar weer eens m'n jaarlijkse vraag. Voor mij de enige manier om een fatsoenlijk lijstje samen te stellen, maar elk jaar is het weer zoeken naar en/of wachten op een duidelijk en compleet overzicht van de gehele keuzelijst.

Klikkerdeklik, mijn stemlijstje van dit jaar.

Voor mijn lijst heb ik een liedje per artiest aangehouden. Wel zo leuk, allemaal verschillende artiesten in de lijst. In principe heb ik me beperkt tot de keuzelijst, alleen wanneer een artiest wel in de lijst staat maar niet met het juiste nummer heb ik deze handmatig toegevoegd (Sinnerman, Martha, Venus In Furs, Disco 2000, Walk On By). Prince is de enige artiest waarbij ik niet mijn favoriete nummer heb gekozen. Ik denk dat Purple Rain de meeste kans maakt op een hoge positie en in dit trieste jaar help ik Prince graag een handje naar een hele hoge positie in de eindlijst.

De Spice Girls hebben ook hun stem weer binnen

Telamon
GrafGantz schreef:
(quote)

Ik stel maar weer eens m'n jaarlijkse vraag. Voor mij de enige manier om een fatsoenlijk lijstje samen te stellen, maar elk jaar is het weer zoeken naar en/of wachten op een duidelijk en compleet overzicht van de gehele keuzelijst.

kwestie van 'Alles' helemaal naar beneden scrollen en dan de hele lijst selecteren en in Excel plakken.

Keuzelijst 2016 Top2000

Goede ontwikkeling dat je dit jaar 15 vrije keuzes mag kiezen (totaal 35). Ze hebben wel weer gerommeld met de keuzelijst, maar dit jaar gelukkig niet alleen toevoegingen van afgelopen jaar (oa Nick Drake, The Smiths, Eels, Love). Bekijk mijn lijstje hier.

Stemlijst:
Alice in Chains - Would
Buffalo Springfield - Expecting to Fly
The Doors - The End
Eddie Vedder - Society
Howlin' Wolf - Smokestack Lightnin'
Japan - Nightporter
Jimi Hendrix Experience - Purple Haze
King Crimson - Starless
The Kinks - Waterloo Sunset
Nick Drake - Pink Moon
Pink Floyd - Echoes
Placebo - Pure Morning
Queens of the Stone Age - If I Had A Tail
Rodriguez - Sugar Man
Simon & Garfunkel - Scarborough Fair
The Smashing Pumpkins - Tonight, Tonight
The Stranglers - Golden Brown
Tim Hardin - How Can We Hang On To A Dream
Tom Petty and the Heartbreakers - Learning to Fly
The Who - Won't Get Fooled Again

Vrije keuzes:
Black Sabbath - War Pigs
Bob Dylan - Tangled Up in Blue
David Bowie - Blackstar
Iron Maiden - The Trooper
Joy Division - Twenty Four Hours
Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
Leonard Cohen - Avalanche
Marillion - Blind Curve
Miles Davis - Bitches Brew
Nick Cave & The Bad Seeds - Jubilee Street
Neil Young - Cortez the Killer
Roxy Music - In Every Dream Home a Heartache
Rush - Cygnus X-1
The Smiths - How Soon Is Now?
Steven Wilson - Ancestral

HugovdBos schreef:

Genesis - Selling England by the Pound

Moest dat niet Dancing with the Moonlit Knight zijn ofzo?

StopMakingSenseo schreef:
(quote)

Moest dat niet Dancing with the Moonlit Knight zijn ofzo?

Klopt helemaal. Te veel op de tekst gefocust .

Telamon schreef:
(quote)

kwestie van 'Alles' helemaal naar beneden scrollen en dan de hele lijst selecteren en in Excel plakken.

Keuzelijst 2016 Top2000

Ja, dat weet ik uiteraard. Maar elk jaar komen ze op een gegeven moment ook op de proppen met de gehele lijst in Word, Excel en PDF. Waarom ze dat niet gelijk doen is mij een raadsel. Kiezen voor "alles" vind ik wat te riskant overigens, ik kan alleen met m'n muiswieltje door de lijst scrollen en een keer per ongeluk klikken i.p.v. scrollen (of zelfs maar het muiswieltje los laten) betekent dat ik weer opnieuw moet beginnen. Doe het dus maar per letter van het alfabet, kan ik af en toe m'n hand wat rust gunnen. Tip voor mensen die dit ook willen doen: kopiëren met ctrl-c en niet met de rechtermuisknop, in dat laatste geval open je vreemd genoeg de link naar het verhaaltje wat bij het nummer hoort dat je als laatste geselecteerd hebt.

Mijn lijstje: klik

Voor de mensen die net als ik liever de gehele keuzelijst in een Excel bestand hebben, hier is een link: klik.

Als iemand nou ook de lijst van vorig jaar in Excel heeft, kun je heel makkelijk de nieuwkomers eruit filteren. En dat lijken er nogal wat te zijn.

Ik zie ook bv. Nine Inch Nails (Hurt/Closer), Oasis (Live Forever), Portishead (Sour Times/Roads) Nick Cave (Into My Arms) en wat hiphop als 2Pac, A Tribe Called Quest en Notorious B.I.G.

edit: Zelfs herman staat in de keuzelijst. Met Loaded. (en nog 2x)
edit2: Prince overigens 24x in de keuzelijst. Bowie 21x, maar volgens mij geen nieuwe.
edit3: Ik zie dat nummers van The Smiths zowel onder de T als onder de S staan.

chevy93 schreef:
Nick Cave (Into My Arms)

Vorig jaar op gestemd, niet in de top 2000 lijst gekomen, maar nu dus wel in de keuzelijst. Opvallend dat ze dus blijkbaar zelf de nodige veranderingen hebben doorgevoerd in de keuzelijst.

Ik blijf me elk jaar weer verbazen dat Dragostea Din Tei nog steeds in de keuzelijst staat terwijl die nog nooit de lijst heeft gehaald.

Ik zal me dit weekend eens bezig gaan houden met een lijstje, er moet wel weer iets moois uit kunnen komen rollen

Vinniee schreef:
Allman Brothers - Midnight Rider
Alleen Ramblin' Man is jammerlijk verdwenen. Daar heb ik in mijn beginjaren nog op gestemd.

Pauk Davidson heeft daar een leuke cover van gemaakt (Midnight Rider). Jeugdsentiment...

chevy93 schreef:
(quote)
Alleen Ramblin' Man is jammerlijk verdwenen. Daar heb ik in mijn beginjaren nog op gestemd.

Dat zag ik ook inderdaad, erg jammer..

En eindelijk ook nummers van Absolution van Muse in de keuzelijst (Sing for Absolution en Time Is Running Out). Verder ook nog Madness en Undisclosed Desires toegevoegd.

En de keuzelijst van Tom Waits is uitgebreid met Hang Down Your Head, Downtown Train, Jersey Girl en het weergaloze Ol' 55.

Best wat leuke nieuwe toevoegingen dit jaar. Meer aapjes en eindelijk ook The Strokes, Florence en The Hives. Zodoende 24 nummers uit de lijst kunnen stemmen, aangevuld met elf vrije keuzes. Hier voornamelijk gestemd op artiesten die nog ontbreken in de keuzelijst. Waarom The Ronettes er niet bijstaan is me trouwens het grootste raadsel van allemaal. The National ook trouwens, maar ja, ddie neem ik zelf ook niet op dus daar mag ik niet over mopperen.

Arctic Monkeys - I Bet You Look Good On The Dancefloor
Arctic Monkeys - When The Sun Goes Down
Billy Joel - Piano Man
David Bowie - Starman
Depeche Mode - Enjoy The Silence
Eminem - Lose Yourself
First Aid Kit - My Silver Lining
Florence + The Machine - Dog Days Are Over
Franz Ferdinand - Take Me Out
Johnny Cash - Hurt
Massive Attack - Teardrop
Monty Python - Always Look On The Bright Side of Life
Muse - Bliss
Muse - Knights of Cydonia
Nelly Furtado - Try
New Order - Blue Monday
Radiohead - Paranoid Android
Radiohead - Street Spirit
Sparks - this Town Ain't Big Enough
Suzanne Vega - Luka
Talking Heads - Psycho Killer
The Clash - London Calling
The Hives - Hate To Say I Told You So
The Strokes - Someday

Bloc Party - Banquet
CHVRCHES - The Mother We Share
Eefje de Visser - Scheef
Foals - Spanish Sahara
Franz Ferdinand - Outsiders
Guus Meeuwis - Niemand
Kasabian - Fire
Kendrick Lamar - Swimming Pools (Drank)
M83 - Midnight City
The Ronettes - Be My Baby
The xx - Intro

Ook maar eens gestemd

Klik!!

Wat zou de reden zijn van de Radio 2-redactie, die bij het toevoegen van nummers aan de keuzelijst overduidelijk wordt geïnspireerd door de Snob 2000 om de nummer 1 Rebellion (Lies) niet op te nemen en de nummer 13 Reflektor van diezelfde band wel? Ik snap dat dus echt niet. Reflektor past met zijn lengte van 7:33 nota bene veel lastiger in het schema dan Rebellion met 5:11.

Gretz schreef:
Wat zou de reden zijn van de Radio 2-redactie, die bij het toevoegen van nummers aan de keuzelijst overduidelijk wordt geïnspireerd door de Snob 2000 om de nummer 1 Rebellion (Lies) niet op te nemen en de nummer 13 Reflektor van diezelfde band wel? Ik snap dat dus echt niet. Reflektor past met zijn lengte van 7:33 nota bene veel lastiger in het schema dan Rebellion met 5:11.

Omdat ze dan een praatje over Bowie kunnen houden.
En natuurlijk omdat Reflektor gewoon veel toffer is.

Wellicht wordt ook naar Spotify-plays gekeken? Wake Up en Reflektor hebben er allebei meer dan Rebellion.

Misterfool
Reflektor is gepolijster dan Rebellion(lies), ofschoon beide nummers erg toegankelijk zijn. Ik denk dat de gemiddelde luisteraar van Radio 2 wat moeite heeft met dissonantie. Dat was in ieder geval het beeld dat ik kreeg toen ik, bij de vorige editie, naar de twitterfeed keek.

Er wordt ook gekeken naar airplay en Rebellion wordt echt nooit op de radio gedraaid. Reflektor wordt nog wel eens op 3FM gedraaid. We Used to Wait is ook de enige AF-single die ook maar iets gedaan heeft in hitlijsten.

En leuk dat wij (MusicMeter) Rebellion zo leuk vinden, maar zoals Arrie al zegt, op Spotify wordt Wake Up ook vaker gedraaid.

johan de witt schreef:
Ze verjongen de lijst bewust, vrij drastisch, wat maar weer bewijst dat Radio 2 de lijst zelf samenstelt en helaas niet de luisteraars...

Het (stem)publiek is eerder flink verjongd door de jaren heen. Waar de Top 2000 in de beginjaren vooral een feestje was voor de vaste Radio 2-luisteraar (40+), is het nu een event dat ook veel jongeren aantrekt. De verjonging van de lijst was zonder die groep nooit mogelijk geweest. Kijk maar naar alle vrije keuzes die de afgelopen jaren zijn binnengekomen, duidelijker bewijs van de veranderende samenstelling van het publiek heb je niet.

Tame Impala - Let It Happen kwam vorig jaar zonder hulp van de keuzelijst binnen, dat was met het publiek van een aantal jaar geleden nooit gelukt.

Mooie, onverwachtse toevoeging (wat mij betreft): DJ Shadow - Building Steam with a Grain of Salt.

Edit: ah, dat was op de vorige pagina al vermeld.

chevy93 schreef:
Er wordt ook gekeken naar airplay en Rebellion wordt echt nooit op de radio gedraaid. Reflektor wordt nog wel eens op 3FM gedraaid. We Used to Wait is ook de enige AF-single die ook maar iets gedaan heeft in hitlijsten.

En leuk dat wij (MusicMeter) Rebellion zo leuk vinden, maar zoals Arrie al zegt, op Spotify wordt Wake Up ook vaker gedraaid.

Kan er zeker mee inkomen dat op basis van deze statistieken Reflektor, Wake Up en We Used to Wait meer een plek zouden verdienen. Maar Rebellion is wel feitelijk wel de grootste Arcade Fire-klassieker. Staat al heel lang in de Tijdloze van Studio Brussel. Al jaren op het podium in de Snob 2000. Op RYM en Last.fm ook een van hun populairste nummers. Als je het de fans zou vragen zou dit nummer gewoon bovenaan eindigen. En dat zijn uiteindelijk tot diegenen die Arcade Fire in de lijst zullen stemmen.

Maar goed, aan het eind van dit decennium zie ik Rebellion alsnog de Top 2000 halen. Kan niet heel lang meer duren.

Gretz schreef:

Het (stem)publiek is eerder flink verjongd door de jaren heen. Waar de Top 2000 in de beginjaren vooral een feestje was voor de vaste Radio 2-luisteraar (40+), is het nu een event dat ook veel jongeren aantrekt. De verjonging van de lijst was zonder die groep nooit mogelijk geweest. Kijk maar naar alle vrije keuzes die de afgelopen jaren zijn binnengekomen, duidelijker bewijs van de veranderende samenstelling van het publiek heb je niet.

Tame Impala - Let It Happen kwam vorig jaar zonder hulp van de keuzelijst binnen, dat was met het publiek van een aantal jaar geleden nooit gelukt.

Omdat het 3FM song van het jaar was ongetwijfeld...
Ik geloof geen moment dat deze lijst zuiver tot stand komt, daarvoor zijn er te veel niet te vatten mutaties per jaar. Ik zet gedurende het jaar ook wel eens Radio 2 op (nooit lang), en dan valt me ook op dat ze steeds minder oudere muziek (pre 1990) draaien, een duidelijke, en te rechtvaardigen, keuze. Maar zoals bij al deze lijsten (elke zender heeft er een geloof ik) is het de bedoeling dat de lijst de zender zo goed mogelijk representeert en zo wordt hij ook samengesteld. Het stemvee heeft hier verder weinig invloed op, hoewel het natuurlijk wel nuttige info op kan leveren voor de zender.

Hier deel 1 van mijn lijst: het ouwelullengedeelte. Oftewel, alleen nummers van voor 1990.

chevy93 schreef:
Hier deel 1 van mijn lijst: het ouwelullengedeelte. Oftewel, alleen nummers van voor 1990.

Street Spirit komt toch uit 97

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:31 uur

geplaatst: vandaag om 23:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.