Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 3 januari 2017, 08:12 uur
Gretz schreef:
Blij dat Toering weg is overigens. Sinds die nieuwe zendermanager er zit is de voorkeuzelijst elk jaar beter geworden, met meer gewaagde keuzes die onder babyboomer Toering waarschijnlijk te alternatief/moeilijk voor de radio werden gevonden.
(quote)
Blij dat Toering weg is overigens. Sinds die nieuwe zendermanager er zit is de voorkeuzelijst elk jaar beter geworden, met meer gewaagde keuzes die onder babyboomer Toering waarschijnlijk te alternatief/moeilijk voor de radio werden gevonden.
Is Toering nu actief bij Veronica? Wat een tenenkrommend slechte Toplijst is. Lijkt wel een opsomming van hun meest gedraaide muziek van het afgelopen jaar.
Radio 2 lijkt nu volledig zonder censuur. Misschien alleen nog het bewust plaatsen van de harde nummers tijdens de nachtelijke uurtjes. Ik vroeg mij zelfs af en toe af of het toelaten van harde muziek ze geen luisteraars gaat kosten.
Uiteraard hopen wij dat The Smiths, Arcade Fire en The National de lijsten gaan bestormen, maar dit lijkt maar niet te gebeuren. Ook met The Smiths en Arcade Fire in de keuzelijst, verzamelen ze niet voldoende stemmen voor een topnotering. Te kleine groep fans of een te versplinterde stem.
0
geplaatst: 3 januari 2017, 09:45 uur
Toch zit daar wel flink schot in hoor. How Soon is Now én het lichtje voorbij horen komen in de avonduren (redelijk hoog ook nog wel, als ik het me goed herinner), dat was jaren geleden ver weg. En die platen van AF die nu laag staan, hebben alleen maar stijgpotentie volgend jaar.
0
geplaatst: 3 januari 2017, 10:31 uur
The Smiths stoten niet door naar de top 300 nu ze in de keuzelijst staan. Dat had ik wel verwacht.
Heel benieuwd of een Rebellion, Bloodbuzz Ohio of Fake Empire de top 300 kunnen halen als die platen eenmaal in de keuzelijst staan opgenomen.
Heel benieuwd of een Rebellion, Bloodbuzz Ohio of Fake Empire de top 300 kunnen halen als die platen eenmaal in de keuzelijst staan opgenomen.
1
geplaatst: 3 januari 2017, 10:57 uur
Co Jackso schreef:
Is Toering nu actief bij Veronica? Wat een tenenkrommend slechte Toplijst is. Lijkt wel een opsomming van hun meest gedraaide muziek van het afgelopen jaar.
(quote)
Nee, is nu Project Manager 100 Jaar Radio. Maar je zou hem inderdaad prima bij Veronica kunnen plaatsen. Heeft trouwens wel vaker rare uitspraken gedaan.
0
geplaatst: 3 januari 2017, 12:43 uur
Co Jackso schreef:
The Smiths stoten niet door naar de top 300 nu ze in de keuzelijst staan. Dat had ik wel verwacht.
Ik verwacht van niet. Hier op MuMe waarderen we die nummers maar in de echte wereld kunnen The Smiths, Arcade Fire en The National niet zo veel potten breken. Kijk maar eens naar Radiohead, die staan nu al een aantal jaar in de lijst maar kunnen ook niet doorstoten richting de top van de lijst.The Smiths stoten niet door naar de top 300 nu ze in de keuzelijst staan. Dat had ik wel verwacht.
0
ohmusica
geplaatst: 3 januari 2017, 14:07 uur
Toplijsten zijn altijd een afspiegeling van, en een gemene deler afhankelijk van samenstelling en aantal deelnemers. Hierdoor blijft de muziekkeuze en de opbouw van een top 2000 aan de behoudende kant, met slechts kleine veranderingen en meestal slechts graduele verschuivingen. De meeste mensen bouwen ook een band op met hun favoriete muziek, zelfs bepaalde noteringen, en laten dat niet snel los. Radio 2 zal het ook 'veilig' willen houden uit een zeker lijfsbehoud (publieke omroep), het is gewoon de macht van het getal.
2
geplaatst: 3 januari 2017, 14:37 uur
Edgar18 schreef:
(quote)
Ik verwacht van niet. Hier op MuMe waarderen we die nummers maar in de echte wereld kunnen The Smiths, Arcade Fire en The National niet zo veel potten breken. Kijk maar eens naar Radiohead, die staan nu al een aantal jaar in de lijst maar kunnen ook niet doorstoten richting de top van de lijst. Nou ja Creep staat in de top 100 hoor

0
geplaatst: 3 januari 2017, 19:04 uur
Wat statistieken: http://www.datasketch.es/december/code/nadieh/img/Top2000PosterDutch.png
0
geplaatst: 4 januari 2017, 10:53 uur
Poek schreef:
Wat statistieken: http://www.datasketch.es/december/code/nadieh/img/Top2000PosterDutch.png
Prachtige visualisatie! Zou ook wel zo'n plaatje willen zien voor de MuMeLadder.
0
geplaatst: 4 januari 2017, 11:11 uur
Heel tof! Zie hier voor de interactieve versie van de puntenwolk.
0
geplaatst: 4 januari 2017, 11:55 uur
Erg gaaf! En ook bijzonder om te zien hoeveel er niet in de top 40 gestaan heeft, bijvoorbeeld Fix You en Piano Man.
Hoewel daar ook een aantal fouten in zitten zie ik, bijvoorbeeld Shut up and Dance van Walk the Moon heeft wel degelijk de top 40 gehaald.
Hoewel daar ook een aantal fouten in zitten zie ik, bijvoorbeeld Shut up and Dance van Walk the Moon heeft wel degelijk de top 40 gehaald.
1
geplaatst: 24 november 2017, 22:41 uur
Benieuwd naar de evolutie (of degeneratie) van de keuzelijst. Werk die standaard door uit pure interesse.
0
geplaatst: 25 november 2017, 09:12 uur
Voor mensen die de top2000 niet trekken om wat voor reden dan ook; er is een leuke tegenhanger in de vorm van de snob2000. Gaat verder waar de top2000 op houdt (wordt gezegd). Daarin staan pareltjes (maar ook, net als in de top2000, veel prut) die je niet in de top2000 zult tegen komen. Wordt uitgezonden op Pinguin radio meen ik.
0
geplaatst: 25 november 2017, 11:58 uur
Berichten verwijderd en verdere berichten over de Snob 2000 kunnen hier geplaatst worden: Muziek > Toplijsten en favorieten > Snob 2000.
0
geplaatst: 25 november 2017, 17:46 uur
Evergreen Top 1000 | NPO Radio 5 - nporadio5.nl
De lijst voor de mensen voor wie zelfs de top 2000 van Radio 2 iets te hip wordt is weer bekend. Er staat veel minder nieuw spul in en meer oud en veel ex-top 2000 nummers. Maar ook deze lijst wordt duidelijk elk jaar minder oud. Het komt vaak voor dat nummers die hier goed scoren gaan dalen in de top 2000.
De lijst voor de mensen voor wie zelfs de top 2000 van Radio 2 iets te hip wordt is weer bekend. Er staat veel minder nieuw spul in en meer oud en veel ex-top 2000 nummers. Maar ook deze lijst wordt duidelijk elk jaar minder oud. Het komt vaak voor dat nummers die hier goed scoren gaan dalen in de top 2000.
0
Onweerwolf
geplaatst: 25 november 2017, 18:12 uur
Met 'Stairway to Heaven' als hoogste nieuwe binnenkomer. 

1
geplaatst: 26 november 2017, 01:50 uur
En Queen's Bohemian Rhapsody flink gestegen, die stond vorig jaar rond de 950 en nu op 14 
Dit zijn de oudste nummers uit de lijst:
We'll Meet Again Vera Lynn 1941
La Mer Charles Trenet 1946
La Vie En Rose Edith Piaf 1947
Ole Guapa Malando 1948
Unforgettable Nat King Cole 1951
From The Time You Say Goodbye Vera Lynn 1952
That's Amore Dean Martin 1953
Uma Casa Portuguesa Amalia Rodrigues 1953
Thank You For Calling Goodbye Jo Stafford 1954
Only You (And You Alone) Platters 1955
Rock Around The Clock Bill Haley & His Comets 1955
Van dat nummer van Malando had ik nog nooit gehoord, maar het is wel een leuke tango:
Ole Guapa - Malando and his orchestra - YouTube
Verder logischerwijs veel uit de 60s en 70s. Beetje brave keuze gemiddeld genomen, maar dat is bij de Top 2000 natuurlijk ook.

Dit zijn de oudste nummers uit de lijst:
We'll Meet Again Vera Lynn 1941
La Mer Charles Trenet 1946
La Vie En Rose Edith Piaf 1947
Ole Guapa Malando 1948
Unforgettable Nat King Cole 1951
From The Time You Say Goodbye Vera Lynn 1952
That's Amore Dean Martin 1953
Uma Casa Portuguesa Amalia Rodrigues 1953
Thank You For Calling Goodbye Jo Stafford 1954
Only You (And You Alone) Platters 1955
Rock Around The Clock Bill Haley & His Comets 1955
Van dat nummer van Malando had ik nog nooit gehoord, maar het is wel een leuke tango:
Ole Guapa - Malando and his orchestra - YouTube
Verder logischerwijs veel uit de 60s en 70s. Beetje brave keuze gemiddeld genomen, maar dat is bij de Top 2000 natuurlijk ook.
0
geplaatst: 30 november 2017, 13:20 uur
Naar aanleiding van mijn vraag of ze dit jaar dan wel eindelijk Arcade Fire - Rebellion (Lies) in de keuzelijst hadden opgenomen even in gesprek geraakt met iemand van de redactie van Radio 2. Leuk om te weten dat ze daar ook een soort van scriptje hebben om alle vrije keuzen die verkeerd worden gespeld makkelijk bij elkaar op te tellen.
Gelukkig is ons systeem voorbereid op eventuele schrijffouten, de vrije keuzes worden gefilterd op dit soort fouten. Mocht je dus een foutje maken wordt hij evengoed meegerekend ?
Helaas moesten ze mij teleurstellen en staat Rebellion (Lies) er nog steeds niet in. Onbegrijpelijk als je bedenkt dat We Used to Wait vorig jaar er wel opeens bij stond (naast Wake Up) en het feit dat Rebellion (Lies) als een van de weinige hoge Snob-2000 nummers nog nooit is overgehaald naar de Top 2000-keuzelijst
Gelukkig is ons systeem voorbereid op eventuele schrijffouten, de vrije keuzes worden gefilterd op dit soort fouten. Mocht je dus een foutje maken wordt hij evengoed meegerekend ?
Helaas moesten ze mij teleurstellen en staat Rebellion (Lies) er nog steeds niet in. Onbegrijpelijk als je bedenkt dat We Used to Wait vorig jaar er wel opeens bij stond (naast Wake Up) en het feit dat Rebellion (Lies) als een van de weinige hoge Snob-2000 nummers nog nooit is overgehaald naar de Top 2000-keuzelijst
0
Onweerwolf
geplaatst: 30 november 2017, 13:38 uur
Gretz schreef:
Naar aanleiding van mijn vraag of ze dit jaar dan wel eindelijk Arcade Fire - Rebellion (Lies) in de keuzelijst hadden opgenomen even in gesprek geraakt met iemand van de redactie van Radio 2. Leuk om te weten dat ze daar ook een soort van scriptje hebben om alle vrije keuzen die verkeerd worden gespeld makkelijk bij elkaar op te tellen.
(quote)
En wat was de reden dat 'ie niet in de voorkeuze lijst staat dan?
0
geplaatst: 30 november 2017, 15:15 uur
Dat heb ik niet gevraagd. Als ik daar al een antwoord op zou krijgen worden we er denk ik niet veel wijzer van.
Ik denk dat Radio 2 alleen nieuwe nummers op de keuzelijst plaatst als er het voorafgaande jaar veel op is gestemd of als ze veel airplay hebben gehad op hun eigen station (de 2017 hits). Er zit daar echt geen redactie die zorgvuldig aan het afwegen is welke klassiekers nog ontbreken op de voorkeuzelijst.
3
geplaatst: 30 november 2017, 15:56 uur
Precies, muziek is daar wel het laatste waar ze mee bezig zijn 

0
geplaatst: 30 november 2017, 16:15 uur
Arcade Fire is buiten het internet natuurlijk pas met The Suburbs doorgebroken, op zich niet zo gek dat Rebellion er niet in staat. Wellicht komt het nog, over een jaar of 2
0. Bij de Top 2000 zijn ze ook pas net aan The Smiths toe.
0
geplaatst: 30 november 2017, 16:22 uur
Kijk hoe inconsequent ze de laatste jaren bepaalde 90s klassiekers zijn gaan toevoegen of nummers die hoog stonden in de Snob 2000 (Radiohead, Nick Cave, Arctic Monkeys. The Smiths, Queens of the Stone Age, Pixies etc.). Of dan had je opeens een Underworld of The Prodigy die met meerdere nummers in de keuzelijst stond, terwijl dance alle jaren daarvoor keihard genegeeerd werd.
Maar vervolgens werden grote alternatieve bands zoals Arcade Fire, Sigur Rós, dEUS en The National wel totaal over het hoofd gezien. Vind ik niet logisch.
0
geplaatst: 30 november 2017, 16:24 uur
herman schreef:
Arcade Fire is buiten het internet natuurlijk pas met The Suburbs doorgebroken, op zich niet zo gek dat Rebellion er niet in staat. Wellicht komt het nog, over een jaar of 2
0. Bij de Top 2000 zijn ze ook pas net aan The Smiths toe. Maar ja, we konden vorig jaar wel stemmen op Reflektor, We Used to Wait én Wake Up. Die laatste stond er alleen in omdat ie in 2005 op een onbewaakt moment eens is gedraaid door een Radio 2-deejay (dat las ik terug op een forum). Dat Wake Up (fantastisch nummer, daar niet van) boven alle andere Arcade Fire-klassiekers wordt geplaatst is gewoon ridicuul. Kijk bijv. naar StuBru's Tijdloze waar Rebellion (Lies) ook al jaren standhoudt tussen alle uitgemolken radioklassiekers.
1
geplaatst: 30 november 2017, 16:45 uur
Gretz schreef:
Kijk hoe inconsequent ze de laatste jaren bepaalde 90s klassiekers zijn gaan toevoegen of nummers die hoog stonden in de Snob 2000 (Radiohead, Nick Cave, Arctic Monkeys. The Smiths, Queens of the Stone Age, Pixies etc.). Of dan had je opeens een Underworld of The Prodigy die met meerdere nummers in de keuzelijst stond, terwijl dance alle jaren daarvoor keihard genegeeerd werd.
Maar vervolgens werden grote alternatieve bands zoals Arcade Fire, Sigur Rós, dEUS en The National wel totaal over het hoofd gezien. Vind ik niet logisch.
(quote)
Ik denk dat je onderschat hoe groot Underworld en zeker The Prodigy was in de jaren '90. Beiden hebben de Ahoy uitverkocht, dat is daarvoor nooit een danceact gelukt en bands als Arcade Fire, dEUS, Sigur Ros en The National komen daar ook niet bij in de buurt. Arcade Fire, Sigur Ros en The National hebben ook niet echt een single gehad die ergens veel heeft gedaan.
0
geplaatst: 30 november 2017, 16:48 uur
herman schreef:
Ik denk dat je onderschat hoe groot Underworld en zeker The Prodigy was in de jaren '90. Beiden hebben de Ahoy uitverkocht, dat is daarvoor nooit een danceact gelukt en bands als Arcade Fire, dEUS, Sigur Ros en The National komen daar ook niet bij in de buurt.
Ik denk dat je onderschat hoe groot Underworld en zeker The Prodigy was in de jaren '90. Beiden hebben de Ahoy uitverkocht, dat is daarvoor nooit een danceact gelukt en bands als Arcade Fire, dEUS, Sigur Ros en The National komen daar ook niet bij in de buurt.
Ja, wellicht onderschat ik dat wel een beetje. Ik dacht dat beiden namen iets alternatiever waren in die tijd. Anderzijds zullen Arcade Fire en The National vandaag de dag ook de Ziggo Dome moeten kunnen vullen. De laatste band had twee uitverkocht optredens in de AFAS Live, dan zit je al aan 12.000 man.
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 30 november 2017, 17:14 uur
herman schreef:
Ik denk dat je onderschat hoe groot Underworld en zeker The Prodigy was in de jaren '90. Beiden hebben de Ahoy uitverkocht, dat is daarvoor nooit een danceact gelukt en bands als Arcade Fire, dEUS, Sigur Ros en The National komen daar ook niet bij in de buurt. Arcade Fire, Sigur Ros en The National hebben ook niet echt een single gehad die ergens veel heeft gedaan.
Zeker weten, in die tijd was ik DJ, iedereen kende die 2 bands en waren mega populair (draaide je bijna wekelijks), het zijn vooral ook de mensen rond de 40 jaar die hier nog steeds op stemmen, is hun jeugd liefde
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.