MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Klopt ja, iedereen van mijn leeftijd vindt die oude hits van The Prodigy geweldig. Van The National of Arcade Fire hebben ze vaak nog nooit gehoord. Het scheelt ook dat je die nummers in het uitgaanscircuit veel hoorde (en nog steeds wel alle nostalgiefeestjes).

Bv. Sigur Ros is prachtig en hoort wat mij betreft zeker in de top 2000, maar dat ze er niet in staan vind ik ook niet zo vreemd. Ze komen nooit op de radio, verkopen geen echte grote zalen uit, je hoort ze nooit in het clubcircuit, etc.

Gretz schreef:
(quote)

Ja, wellicht onderschat ik dat wel een beetje. Ik dacht dat beiden namen iets alternatiever waren in die tijd. Anderzijds zullen Arcade Fire en The National vandaag de dag ook de Ziggo Dome moeten kunnen vullen. De laatste band had twee uitverkocht optredens in de AFAS Live, dan zit je al aan 12.000 man.

Dat is ook wel veel inderdaad. Maar The Prodigy heeft ook nog diverse top 40 hits gehad en ook een paar top 3 hits. Ik denk eigenlijk dat er qua alternatieve dance geen grotere naam is geweest. Daft Punk is wellicht de enige.

Onweerwolf
The Prodigy kwam ook precies op het goede moment van de booming periode van MTV, TMF & The Box. In het midden van de '90's keek iedere jongere daar naar. Ik weet zeker dat The Prodigy daar erg veel hulp van heeft gehad. The Prodigy was ook heel succesvol in de breedte met een hele reeks echt behoorlijke hits van de 1e 3 platen. Dat is weinigen gegeven en al helemaal in het dance genre.

Underworld is eigenlijk een ander verhaal. Onsterfelijk bekend geworden door een bijbehorend anthem van een van de grootste cultfilms ooit maar ik denk ook dat er relatief erg weinig mensen zijn die nog een ander nummer van Underworld kunnen noemen.

Wat minder goed te meten, maar ik denk ook dat het succes van The Prodigy te danken is aan een extreem herkenbaar geluid. Ik vermoed dat mensen die normaal geen dance liefhebbers zijn maar er wel voor open staan bij veel acts moeite hebben om ze te herkennen. The Prodigy is daar een grote uitzondering op. Dit verklaart naar mijn idee ook het succes van een andere uitzondering, namelijk Faithless.

En tenslotte zie ik The Prodigy ook als baanbrekend voor het slechten van de muren tussen rock en elektronica. Vroeger 'mocht' je als rocker niet van dance houden en The Prodigy heeft daar bijna eigenhandig mee afgerekend.

DjFrankie (moderator)
En vergeet ook Moby niet, ook Nineties materiaal en zeer populair toen. Go staat niet voor niks zo hoog in Dancelijsten hoewel ik meer van die Mission of Burma cover hield.

cosmic kid (moderator)
Onweerwolf schreef:

En tenslotte zie ik The Prodigy ook als baanbrekend voor het slechten van de muren tussen rock en elektronica. Vroeger 'mocht' je als rocker niet van dance houden en The Prodigy heeft daar bijna eigenhandig mee afgerekend.

En dat terwijl hun beste nummer Out Of Space is, zeg ik als rockliefhebber.

Gretz schreef:
(quote)

Maar ja, we konden vorig jaar wel stemmen op Reflektor, We Used to Wait én Wake Up. Die laatste stond er alleen in omdat ie in 2005 op een onbewaakt moment eens is gedraaid door een Radio 2-deejay (dat las ik terug op een forum). Dat Wake Up (fantastisch nummer, daar niet van) boven alle andere Arcade Fire-klassiekers wordt geplaatst is gewoon ridicuul. Kijk bijv. naar StuBru's Tijdloze waar Rebellion (Lies) ook al jaren standhoudt tussen alle uitgemolken radioklassiekers.

Je gooit er maar weer eens een stevige term in met 'ridicuul' maar ik denk niet dat je dat zo makkelijk kan zeggen. Ik heb namelijk sterk het idee dat buiten MuMe op veel plekken Wake Up de grotere klassieker is, ipv Rebellion. Ik zei dit vorig jaar ook al met daarbij de opmerking dat ze heel goed naar Spotify gekeken kunnen hebben. Daar wint Wake Up het nog altijd ruim van Rebellion qua plays. YouTube zelfde verhaal. Bij deze herhaal ik het dus nog maar eens.

Hoeft helemaal niet zo ridicuul te zijn als je denkt dus.

Verder denk ik eveneens dat Underworld (specifiek Born Slippy dan, maar die staat ook in de keuzelijst) en The Prodigy bij een veel breder publiek bekend zijn dan The National, dEUS, Sigur Rós, etc. Je moet oppassen dat je alles niet te veel vanuit je eigen bubbel bekijkt.

Ja het verschil in bekendheid lijkt me gigantisch: vrijwel iedereen die in de 90's is opgegroeid kent The Prodigy, Faithless en Underworld, daarnaast velen ook bijv Moby en The Chemical Brothers; allen ook in de top 2000 aanwezig zag ik net. Niet van de muziekzenders, radio, hitparades en dansvloeren (zeker niet alleen alternatief) weg te slaan destijds en ook nu nog veren mijn generatiegenoten (zelfs de inmiddels gedomesticeerde Coldplay-fans) op als deze oude helden langskomen. Sowieso zijn de 90's nu steeds bepalender in de top 2000 omdat 30'ers en vooral 40'ers nu eenmaal een groot deel van de doelgroep vormen.

Ik denk dat bands als The National en Arcade Fire qua bekendheid wel te vergelijken zijn met bijv dEUS en Smashing Pumpkins in de 90's: alle indieliefhebbers (destijds 'alto's') kennen ze wel, maar daarbuiten wordt het snel minder, vooral doordat ze slechts beperkt in eerder genoemde massamedia figureren. Smashing Pumpkins en co beginnen nu met enkele noteringen in de lijst te komen, dus mocht er over een jaar of 10-20 nog een top 2000 bestaan, dan zullen ook Arcade Fire en The National er misschien wel instaan

Gretz schreef:
Dat heb ik niet gevraagd. Als ik daar al een antwoord op zou krijgen worden we er denk ik niet veel wijzer van.

Ik denk dat...

Gemiste kans om uit de aanname-bubbel te komen, jammer

Arrie schreef:
Je moet oppassen dat je alles niet te veel vanuit je eigen bubbel bekijkt.

Ik denk dat wij MuMe'ers inderdaad een eigen (lees: andere) kijk op muziek hebben en dat we ook wel eens out of the box moeten denken als het om de nationale eindejaarslijstjes gaat. Veel "grote" nummers op MuMe komen totaal niet uit de verf (als ze er al in zitten) in die lijsten.

Maar als men nu eens wat beter naar "ons" zou gaan "luisteren", zouden die lijsten er wel wat diverser op worden

cosmic kid (moderator)
Ik zeg: Paradise By The Dashboardlight in MuMeLadder 2018!

Ik zeg: Pokémon Theme Song in de MuMeLadder 2018!

En Africa op #1 in de Tijdloze.

Hoezee!

Misterfool
cosmic kid schreef:
Ik zeg: Paradise By The Dashboardlight in MuMeLadder 2018!

Nee man, Bat out of Hell.

cosmic kid (moderator)
Misterfool schreef:
(quote)

Nee man, Bat out of Hell.

Die vind ik wel serieus goed.

Tsja, het zal wel niet cool wezen, maar die muziek van Jim Steinman zit wel serieus goed in elkaar. Zo ook met het debuut van Meat Loaf.

Onweerwolf
'Paradise by the Dashboard Light' is één van die nummers waarbij ik de MMhaat nooit heb begrepen. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld 'Music' van John Miles.

Arrie schreef:
(quote)

Je gooit er maar weer eens een stevige term in met 'ridicuul' maar ik denk niet dat je dat zo makkelijk kan zeggen. Ik heb namelijk sterk het idee dat buiten MuMe op veel plekken Wake Up de grotere klassieker is, ipv Rebellion. Ik zei dit vorig jaar ook al met daarbij de opmerking dat ze heel goed naar Spotify gekeken kunnen hebben. Daar wint Wake Up het nog altijd ruim van Rebellion qua plays. YouTube zelfde verhaal. Bij deze herhaal ik het dus nog maar eens.

Wow, dat wist ik helemaal niet. Misschien zit ik dan iets teveel in de MuMe/Snob 2000/Tijdloze bubbel inderdaad. Ik zou verder ook erg content zijn als Wake Up eens de lijst weet te halen.

Onweerwolf
'Wake Up' & 'Crown of Love' vind ik eigenlijk ook wel minimaal net zo sterk als 'Rebellion (Lies)'.

yeahyeahyeah schreef:
Smashing Pumpkins en co beginnen nu met enkele noteringen in de lijst te komen, dus mocht er over een jaar of 10-20 nog een top 2000 bestaan, dan zullen ook Arcade Fire en The National er misschien wel instaan

Gelukkig staat Arcade Fire er sinds vorig jaar al in met twee nummers. The National kan niet lang meer uitblijven, als je bijvoorbeeld ziet dat ze met gemak 2x de AFAS Live vullen en nu bijna alle grote festivals hier kunnen headlinen (op een Pinkpop na).

yeahyeahyeah schreef:

Gemiste kans om uit de aanname-bubbel te komen, jammer

Ik wilde mijn contactpersoon niet lastig vallen met teveel vragen. Wellicht dat ik er volgend jaar nog eens naar informeer.

Gretz schreef:
(quote)

Gelukkig staat Arcade Fire er sinds vorig jaar al in met twee nummers. The National kan niet lang meer uitblijven, als je bijvoorbeeld ziet dat ze met gemak 2x de AFAS Live vullen en nu bijna alle grote festivals hier kunnen headlinen (op een Pinkpop na).

Ik wilde mijn contactpersoon niet lastig vallen met teveel vragen. Wellicht dat ik er volgend jaar nog eens naar informeer.

Eens. Je moet Deep Throat in deze fase niet teveel afschrikken

cosmic kid schreef:
(quote)

Die vind ik wel serieus goed.

Is gewoon een ijzersterk nummer maar ja op mume mag je het niet goed vinden

Net naar de quiz gekeken. De top 2000 blijkt gewoon doorgestoken kaart te zijn: die staat allang vast. 'Vanaf morgen kun je stemmen. Laten we nu even naar een selectie clips uit de top 2000 kijken.' En dan Katy Perry uit 2017 laten zien, dus je gaat me niet vertellen dat dit de lijst van vorig jaar was. #TeamTaylor

Waar was die quiz te zien Slowgaze?

Die quiz was zojuist op NPO 3.

Lijkt me dat je de tekst 'clips uit de top 2000' niet zo letterlijk moet nemen. Ze draaiden ook (tot mijn verbazing) I will survive van Cake, die staat echt niet in de top 2000.
Kans dat Katy Perry erin komt is wel groot natuurlijk.

December is net aangebroken, maar we kunnen vreemd genoeg nog niet stemmen.

https://i.imgur.com/bPrxq4w.jpg

Misterfool
Hahaha, je bent wel erg fanatiek Gretz. Het is juist heel erg bedachtzaam van Radio 2. Zo kun je nog een nachtje over je stem nadenken.

Haha klopt wat betreft het fanatisme, dat heeft deels te maken met een stemactie die ik ga opzetten ter nagedachtenis van een bijzonder persoon. Hierbij heb ik jullie hulp als vanzelfsprekend ook bij nodig, maar dat gaat hoop ik helemaal goed komen.

Voorgaande jaren stonden platen uit het lopende jaar nooit in de keuzelijst, maar zie nu doodleuk Everything Now in de keuzelijst staan, evenals onvermijdelijke plaatjes als Amigo en Shape Of You

Nog steeds geen Eefje de Visser in de startlijst

Wel andrew bird maar geen sufjan stevens

Nou, mijn lijst is ingevuld!
https://stemmen.top2000.nl/mijnlijst.html?h=61ab51245ad2ef4e16b435c4f494ff71#!/index.html?page=1&q=&view=list

Uit de keuzelijst:
KATE BUSH - WUTHERING HEIGHTS
THE SMITHS - THERE IS A LIGHT THAT NEVER GOES OUT
GORKI - MIA
THE CURE - A FOREST
SMASHING PUMPKINS - 1979
ABBA - THE DAY BEFORE YOU CAME
THE SMITHS - HOW SOON IS NOW
ELTON JOHN - ROCKET MAN
THE SMITHS - BIGMOUTH STRIKES AGAIN
SMASHING PUMPKINS - DISARM
KATE BUSH - THE MAN WITH THE CHILD IN HIS EYES
THE SMITHS - THIS CHARMING MAN
FLASH & THE PAN - HEY ST. PETER
CREEDENCE CLEARWATER REVIVAL - I PUT A SPELL ON YOU
DIRE STRAITS - SULTANS OF SWING
IGGY POP - LUST FOR LIFE
PULP - DISCO 2000
PAUL SIMON - GRACELAND
ARCADE FIRE - REFLEKTOR
PEARL JAM - BLACK

Vrije keuzes:
EEFJE DE VISSER - ONGEVEER
STEELY DAN - GAUCHO
NEUTRAL MILK HOTEL - IN THE AEROPLANE OVER THE SEA
DONALD FAGEN - THE NIGHTFLY
BELLE & SEBASTIAN - THE BOY WITH THE ARAB STRAB
RADIOHEAD - BURN THE WITCH
EEFJE DE VISSER - SCHEEF
THE SMITHS - I KNOW IT'S OVER
ARCADE FIRE - NEIGHBORHOOD #1 (TUNNELS)
RADIOHEAD - HOUSE OF CARDS
BAND OF HORSES - THE FUNERAL
SPINVIS - OOSTENDE
SIGUR RÓS - UNTITLED #8 (POPPLAGIÐ)
THE NATIONAL - BLOODBUZZ OHIO
LLOYD COLE AND THE COMMOTIONS - RATTLESNAKES

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:04 uur

geplaatst: vandaag om 08:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.