MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
Dit jaar maar 91 nieuwe binnenkomers......

The Sound of Silence (de versie van Disturbed), stijgt door naar 54.

Arcade Fire meteen in de top 500, toe maar!

vielip schreef:
Ken het nummer niet eens als ik de titel lees. Misschien als ik 'm hoor...

Dat is echt een nummer van niks. Typisch zo'n radiolievelingetje en mensen zo door de strot verduwd.

Alle nummers van de Pumpkins stijgen

Opvallend. Iedere notering van Bruce Springsteen is gedaald, behalve de Jimmy Cliff cover Trapped. Vorig jaar stegen juist (vrijwel al) zijn noteringen en stond hij er ook met meer in de lijst. Heeft iemand al eens onderzoek gedaan naar het effect van live-optredens in hetzelfde jaar op het aantal noteringen/stijgers/dalers van (grote bekende) artiesten in de top 2000?

Bowie moet zijn DAB inleveren; drie songs zijn gestegen, de rest is aanzienlijk gedaald. Dat geldt ook voor Leonard Cohen, maar hij kan gelukkig nog wel rekenen op een NS-bonus: Take This Waltz stijgt met 1091(!) plekken. De op drie na hoogste stijger in de top 2000.

Daar staat tegenover dat Famous Blue Raincoat de grootste daler is van dit jaar. Die moet maar liefst 889 plaatsen toegeven. De barbaren.

Ook opvallend dat alles van George Michael nog zo enorm stijgt. Is dat het 'voordeel' (lekker morbide, I know) van plotseling overlijden tijdens de top 2000? Iedereen die er opeens weer aan denkt bij het stemmen? In ieder geval blij met de enorme stijging van Father Figure (1055 plaatsen). Wat mij betreft zijn mooiste.

Helaas geen Tim Buckley in de lijst dit jaar. Zoonlief doet het ook minder. Zijn interpretatie van Hallelujah ontbreekt in de top 100 en de overige twee dalen ook. Cohen's Hallelujah haalt de top 100 net 'an: plaats 98.

Ataloona schreef:
In ieder geval blij met de enorme stijging van Father Figure (1055 plaatsen). Wat mij betreft zijn mooiste.
Ook ik ben daar zeer blij mee. Tevens tevreden met de stijging van Cowboys & Angels btw. Zal helaas weer flink zakken denk ik volgend jaar, als de DAB is uitgewerkt.

Oh, en liefhebbers van jaren 50 en 60 doo wop girlbands hoeven dit jaar al helemaal niet meer de radio aan te zetten. Geen Ronettes, geen Crystals, geen Shangri-las, geen Marvelettes, geen Chantels, geen Flirtations en geen Supremes. I kid you not. Diana Ross staat er niet eens solo in.

Ik durf bijna niet meer naar de mogelijke posities van zwarte groepen en artiesten uit diezelfde vervlogen jaren te kijken.

'Hopelijk' is het dan gewoon een algemene tendens en verdwijnt simpelweg alles wat oud en stoffig is. Maar het is wel duidelijk wat eerst verdwijnt.

Jippie

Oceaan nog steeds in de top-25

Africa in de top 25.

Year of the Cat iets gestegen.

Fool's Gold bijna eruit (1997).

Zover wat random bevindingen.

De lijst wordt met het jaar minder. Tegenover elke nieuwe Arcade Fire of Tame Impala staan tig nieuwkomers waar ik niks mee kan en verdwenen pareltjes uit vroeger jaren...

Ed Sheeran 3 nieuwskomers in de top-200. Knap.

Eminem stijgt met al z'n nummers
Kanye verdwijnt bijna met z'n enige nummer (nota bene met Jay-z)

In The End stijgt natuurlijk naar nummer 40. DAB

Ataloona schreef:
Bowie moet zijn DAB inleveren; drie songs zijn gestegen, de rest is aanzienlijk gedaald. Dat geldt ook voor Leonard Cohen, maar hij kan gelukkig nog wel rekenen op een NS-bonus: Take This Waltz stijgt met 1091(!) plekken. De op drie na hoogste stijger in de top 2000.

Daar staat tegenover dat Famous Blue Raincoat de grootste daler is van dit jaar. Die moet maar liefst 889 plaatsen toegeven. De barbaren.

Tsja die NS bonus, dat lukt Cohen vooral omdat Take This Waltz in de voorkeuze stond. Bright Eyes - First Day of My Life heeft ook behoorlijk aan populariteit gewonnen dankzij een NS-commercial. Maar omdat mensen hem niet kunnen vinden is ie betrekkelijk kansloos.

Demographische statistiekjes zijn altijd interessant. Hopelijk krijgen we ook nog iets te lezen over de verschillen tussen de provincies zoals in het verleden wel eens is gebeurd.

Top 2000-statistieken: Top 10 per leeftijd - Nieuwsbericht - NPO Radio 2 - nporadio2.nl

Kennelijk hebben dertigers de beste smaak. (Hoewel in al deze lijstjes wel betere en mindere dingen zitten.)

Mijn leeftijdsgenoten hebben met hun dronken harses kennelijk Billy Joel op 1 gezet.

Mooie stijging van Wild is the Wind van Bowie (ruim 1000 plekken!). Ook de 2 nummers van het album Blackstar stijgen door. Verder nog een re-entry van China Crisis met Wishful Thinking die we nog niet gevonden hadden (terecht, mooie plaat). Verder nog wat bevindingen: The Chain van Fleetwood Mac stijgt flink door, Pink Floyd doet het weer wat beter , Ventura Highway van America had ik verwacht rond #2000, staat nu echter op 1615! Helaas doen The Doors en The Smiths het opnieuw minder goed

Gebruiker43757 schreef:
Demographische statistiekjes zijn altijd interessant. Hopelijk krijgen we ook nog iets te lezen over de verschillen tussen de provincies zoals in het verleden wel eens is gebeurd.

Top 2000-statistieken: Top 10 per leeftijd - Nieuwsbericht - NPO Radio 2 - nporadio2.nl

Kennelijk hebben dertigers de beste smaak. (Hoewel in al deze lijstjes wel betere en mindere dingen zitten.)

Mijn leeftijdsgenoten hebben met hun dronken harses kennelijk Billy Joel op 1 gezet.

Insgelijks. Het verbaast mij niet. Ieder studentenfeestje (vooral bij de verenigingsfeesten) moet er wel weer eentje Piano Man inzetten... Ongelooflijk. Waar zijn de tijden dat 'Wild Rover' werd ingezet?

We gaan 1e kerstdag wel lekker van start met Chaka Khan, Sam & Dave en Prince in het eerste uurtje. Iemand die ongeveer weet wanneer welk nummer ongeveer gedraaid wordt? Ben er zelf dit jaar voor het eerst bij in het café namelijk dus ben wel benieuwd welke songs ik kan verwachten.

Blijft raar om Creep bijna 100 plaatsen boven het tweede Radiohead-nummer genoteerd te zien staan. Heeft Creep dit nu echt alleen te danken aan het feit dat ie veel vaker op de radio voorbij komt dan Street Spirit of Karma Police?

catdog schreef:
We gaan 1e kerstdag wel lekker van start met Chaka Khan, Sam & Dave en Prince in het eerste uurtje. Iemand die ongeveer weet wanneer welk nummer ongeveer gedraaid wordt? Ben er zelf dit jaar voor het eerst bij in het café namelijk dus ben wel benieuwd welke songs ik kan verwachten.
Als je de pdf lijst download staat alles per uur gerangschikt

Onweerwolf
Gretz schreef:
Blijft raar om Creep bijna 100 plaatsen boven het tweede Radiohead-nummer genoteerd te zien staan. Heeft Creep dit nu echt alleen te danken aan het feit dat ie veel vaker op de radio voorbij komt dan Street Spirit of Karma Police?

Ik denk aan het feit dat 'Creep' gewoon het mooiste Radiohead-nummer is.

Simon77 schreef:
(quote)
Als je de pdf lijst download staat alles per uur gerangschikt

Thanks! Dat wordt dus een half uurtje met o.a. Sade, André Hazes, Elton John, Michael Bublé en Martin Garrix. Iig gevarieerd dus het valt me mee.

Disturbed op 54 Ik hoor Rebecca Black nog liever 10 keer achter elkaar over haar favoriete dag zingen dan dat ik naar die rukcover luister

Ja daar snap ik ook niets van. Waarom zou je daarop stemmen als je ook op het origineel kan stemmen (die nog hoger staat)?

Die gladde engnek Sheeran staat drie keer in de top 200 met zijn commerciële diarree. De R2 top 2000 aanzetten is gewoon belastend voor je trommelvliezen op deze manier.

johannesA
Wat een haat op Disturbed. Schitterende cover, vind ik. Heeft op radio 2 veel liefhebbers en zal daarom ook hoog staan.

Wanneer je begint over de DAB van Prodigy maar niemand weet over wie of wat je het hebt.

Die top 100 is echt om keihard te gaan janken. Maar goed, gelukkig is er genoeg prima alternatief zo rond de feestdagen.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:53 uur

geplaatst: vandaag om 17:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.