Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000
zoeken in:
0
geplaatst: 19 december 2017, 18:56 uur
Edgar18 schreef:
Die top 100 is echt om keihard te gaan janken. Maar goed, gelukkig is er genoeg prima alternatief zo rond de feestdagen.
Die top 100 is echt om keihard te gaan janken. Maar goed, gelukkig is er genoeg prima alternatief zo rond de feestdagen.
Alsof de commentaren hier zo briljant zijn of schuddebuik opwekkend. Life's too short to listen to bad music, waarom zou je er dan ook nog over zwatelen? en nu weet ik wat gaat volgen

1
geplaatst: 19 december 2017, 19:01 uur
Das best wel bijzonder want ik had zelf eigenlijk nog geen idee. An sich heb je natuurlijk een punt.
Naar aanleiding van Radio 2 spam in mijn mailbox heb ik even de lijst bekeken en hierna vond ik het blijkbaar nodig om toch even te melden dat die lijst - hoe verrassend - enorm ruk is. Inmiddels zit ik middenin mijn zoektocht naar zwarte muziek in de top 2000. Volgens mij is het (nog) minder dan in onze eigen top 2000
.
Naar aanleiding van Radio 2 spam in mijn mailbox heb ik even de lijst bekeken en hierna vond ik het blijkbaar nodig om toch even te melden dat die lijst - hoe verrassend - enorm ruk is. Inmiddels zit ik middenin mijn zoektocht naar zwarte muziek in de top 2000. Volgens mij is het (nog) minder dan in onze eigen top 2000
.
1
geplaatst: 19 december 2017, 19:10 uur
Ik weet nog dat ik een aantal jaar geleden me ontzettend druk kon maken over de Top 2000; waarom komen al ''die stomme nieuwe popartiesten'' zo hoog binnen? Die tijden zijn volledig voorbij. De Top 2000 is wat mij betreft simpelweg een lijst die het gemiddelde Nederlandse publiek qua muzieksmaak representeert. Ik vind het logisch dat Ed Sheeran enorm veel succes binnen de lijst heeft: de meest beluisterde artiest via Spotify in 2017, het album Divide is zeer goed verkocht en de singles worden steevast hits. Ook is het de meest ''middle of the road''-artiest die je kunt vinden waardoor hij een belachelijk groot publiek aanspreekt: ik kan me niet ergeren aan de man, meer onverschilligheid.
0
geplaatst: 19 december 2017, 19:17 uur
Sad Man's Tongue van Volbeat 1480 plaatsen gestegen. Ik kende het niet...
0
geplaatst: 19 december 2017, 19:29 uur
Ataloona schreef:
Opvallend. Iedere notering van Bruce Springsteen is gedaald, behalve de Jimmy Cliff cover Trapped.
Opvallend. Iedere notering van Bruce Springsteen is gedaald, behalve de Jimmy Cliff cover Trapped.
Ik zag het ja. Niet best! Ik verwacht echt niet dat, zoals vorig jaar, bijna al zijn nummers stijgen. Maar ik had bijvoorbeeld toch wel op een sprong richting top 200 van Jungleland gehoopt. Zelfs The river dreigt uit de top 20 te vallen

1
geplaatst: 19 december 2017, 19:35 uur
Gebruiker43757 schreef:
Top 2000-statistieken: Top 10 per leeftijd - Nieuwsbericht - NPO Radio 2 - nporadio2.nl
Top 2000-statistieken: Top 10 per leeftijd - Nieuwsbericht - NPO Radio 2 - nporadio2.nl
"Ook 'All Star' van Smash Mouth scoort bij jongeren opvallend goed, waarschijnlijk dankzij de film Shrek."
Radio 2 heeft nog nooit van memes gehoord.

0
geplaatst: 19 december 2017, 19:37 uur
Gretz schreef:
Blijft raar om Creep bijna 100 plaatsen boven het tweede Radiohead-nummer genoteerd te zien staan. Heeft Creep dit nu echt alleen te danken aan het feit dat ie veel vaker op de radio voorbij komt dan Street Spirit of Karma Police?
Blijft raar om Creep bijna 100 plaatsen boven het tweede Radiohead-nummer genoteerd te zien staan. Heeft Creep dit nu echt alleen te danken aan het feit dat ie veel vaker op de radio voorbij komt dan Street Spirit of Karma Police?
Grapje, zeker? Creep is echt met afstand hun bekendste nummer bij het grote publiek. Het Top 2000-publiek is heel anders dan het MuMe-publiek, hè?
0
Onweerwolf
geplaatst: 19 december 2017, 19:40 uur
Deze twee nieuwe binnenkomers hadden we trouwens niet gevonden:
Nena - Nur Geträumt
Tracy Chapman - Baby Can I Hold You
Nena - Nur Geträumt
Tracy Chapman - Baby Can I Hold You
2
geplaatst: 19 december 2017, 19:52 uur
Arrie schreef:
Grapje, zeker? Creep is echt met afstand hun bekendste nummer bij het grote publiek. Het Top 2000-publiek is heel anders dan het MuMe-publiek, hè?
(quote)
Grapje zeker? Ik neem aan dat je nu toch wel bekend bent met de bubble van Geert, hè?
0
geplaatst: 19 december 2017, 20:17 uur
GrafGantz schreef:
Grapje zeker? Ik neem aan dat je nu toch wel bekend bent met de bubble van Geert, hè?
(quote)
De MuMeBubble idd

Wat betreft Creep lijkt me sprake van een vicieuze cirkel. Het is het enige Radiohead-nummer dat op de meeste radiostations zo nu en dan te horen is. Waardoor het veel meer potentiële stemmen kan aantrekken, met name van mensen die niet verder komen dan de radio.
Dit feit verwondert me uiteraard niet. Het is meer dat ik niet helemaal begrijp waarom RH-klassiekers in tegenstelling tot Creep nauwelijks AirPlay krijgen. Het is niet dat de rest van 90s werk zwaar ontoegankelijk is ofzo.
0
geplaatst: 19 december 2017, 20:26 uur
Ik denk ècht dat je het aantal mensen flink onderschat die Creep gewoon verreweg hun beste nummer vinden Gretz. Heeft weinig met airplay te maken.
0
Onweerwolf
geplaatst: 19 december 2017, 20:29 uur
Was ook gewoon de grootste top 40 hit van Radiohead dus zo vreemd is het niet.
0
geplaatst: 19 december 2017, 20:30 uur
Het is ook vaak een van de nummers die de mensen kennen. Sprak eergisteren een collega en ik begon over Radiohead, en hij zei automatisch Creep. Dus ja...
0
geplaatst: 19 december 2017, 20:40 uur
Gretz schreef:
Het is meer dat ik niet helemaal begrijp waarom RH-klassiekers in tegenstelling tot Creep nauwelijks AirPlay krijgen. Het is niet dat de rest van 90s werk zwaar ontoegankelijk is ofzo.
Het is meer dat ik niet helemaal begrijp waarom RH-klassiekers in tegenstelling tot Creep nauwelijks AirPlay krijgen. Het is niet dat de rest van 90s werk zwaar ontoegankelijk is ofzo.
Zwaar ontoegankelijk niet, maar wel minder toegankelijk dan Creep.
0
geplaatst: 19 december 2017, 20:42 uur
Aan mij heb het niet gelegen wel op 19
mijn hoogste in de lijst van 2017
en Cash met Hurt op 20
geen slechte resultaten dacht ik zo
0
geplaatst: 19 december 2017, 20:50 uur
De opmars van Jolene van Dolly Parton gaat (iets trager) nog steeds door:
De laatste zes jaar: 770 -445-436-221-154 -128 In de top 100 ermee zeg ik.
De laatste zes jaar: 770 -445-436-221-154 -128 In de top 100 ermee zeg ik.
0
geplaatst: 19 december 2017, 20:52 uur
Edgar18 schreef:
.
(quote)
Das best wel bijzonder want ik had zelf eigenlijk nog geen idee. An sich heb je natuurlijk een punt. Naar aanleiding van Radio 2 spam in mijn mailbox heb ik even de lijst bekeken en hierna vond ik het blijkbaar nodig om toch even te melden dat die lijst - hoe verrassend - enorm ruk is. Inmiddels zit ik middenin mijn zoektocht naar zwarte muziek in de top 2000. Volgens mij is het (nog) minder dan in onze eigen top 2000
. Plus alle Eminem tracks stijgen. Liever van de vertrouwde hofleverancier.

0
geplaatst: 19 december 2017, 21:01 uur
Don Cappuccino schreef:
Ik weet nog dat ik een aantal jaar geleden me ontzettend druk kon maken over de Top 2000; waarom komen al ''die stomme nieuwe popartiesten'' zo hoog binnen? Die tijden zijn volledig voorbij. De Top 2000 is wat mij betreft simpelweg een lijst die het gemiddelde Nederlandse publiek qua muzieksmaak representeert. Ik vind het logisch dat Ed Sheeran enorm veel succes binnen de lijst heeft: de meest beluisterde artiest via Spotify in 2017, het album Divide is zeer goed verkocht en de singles worden steevast hits. Ook is het de meest ''middle of the road''-artiest die je kunt vinden waardoor hij een belachelijk groot publiek aanspreekt: ik kan me niet ergeren aan de man, meer onverschilligheid.
Ja, maar het is een allertijdenlijst. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand denkt "Perfect / Castle On The Hill, dat is een van de kroonjuwelen van bijna 100 jaar popmuziek." Ik verwacht echt niet dat iedereen alle nummers kent, maar zo lastig is het toch niet om wat moois te kiezen? (zou je denken)
0
geplaatst: 19 december 2017, 21:18 uur
Als ik even naar mijn ouders kijk, of gewoon random mensen die niet obsessief met muziek bezig zijn, dan kennen zij behoorlijk wat muziek (voornamelijk uit de hitlijsten natuurlijk), maar echt niet bij naam en/of titel van het nummer. Ik kan mij voorstellen dat meer mensen dat hebben. Muziek van dit jaar zit natuurlijk makkelijker in het collectieve geheugen, is makkelijker bij naam te noemen als een nummer dat je dertig jaar geleden top vond, maar inmiddels vergeten bent en voelt nog - voor een hoop mensen kennelijk - fris aan. Dan klik je die makkelijker aan bij het opstellen van zo'n lijst, dan zo'n vergeten song. Daarbij komt nog eens dat niet iedereen die op de top 2000 stemt, dat doet met die enorme zorgvuldigheid die menig Musicmeter-gebruiker van zichzelf vergt.
En dat is nog even buiten het feit gerekend dat Ed Sheeran één van de grootste en bekendste popsterren is van de afgelopen paar jaar. Onderschat niet dat mensen en masse gek van hem en zijn muziek zijn. Genoeg lui uit mijn vriendencirkel (20-ers voornamelijk) en kennissen en familieleden die hem goed vinden. En dan scoort vooral zo'n 'romantisch candlelight' nummer als Perfect daar goed bij. En vrouwen schijnen hem cute te vinden. Werkt ook in z'n voordeel. Even buiten de MuMe-bubbel kijken mensen! Gretz, staat dat woord al in je Musicmeter-bingo?
En dat is nog even buiten het feit gerekend dat Ed Sheeran één van de grootste en bekendste popsterren is van de afgelopen paar jaar. Onderschat niet dat mensen en masse gek van hem en zijn muziek zijn. Genoeg lui uit mijn vriendencirkel (20-ers voornamelijk) en kennissen en familieleden die hem goed vinden. En dan scoort vooral zo'n 'romantisch candlelight' nummer als Perfect daar goed bij. En vrouwen schijnen hem cute te vinden. Werkt ook in z'n voordeel. Even buiten de MuMe-bubbel kijken mensen! Gretz, staat dat woord al in je Musicmeter-bingo?

0
geplaatst: 19 december 2017, 21:36 uur
wat opvallende zaken (voor mij dan) vanuit de beste 500
Ac/DC met Thunderstruck klopt op de deur van de Top 10 (nu op 13 van 21)
Klein Orkest heeft door de reunie een aardig sprongetje gemaakt met Over de Muur (nu op 45 van 81)
Disturbed met The Sound of Silence stijgt 464 plaatsen naar 54
Hey Jude van The Beatles zakt de Top 50 uit (van 39 naar 61)
Stef Bos met Papa na drie jaren net buiten de Top 100 nu er weer in op 91
Muse (ik denk) voor het eerst de Top 100 in met Uprising (32 plekken wist naar 92)
Cohen's dodemansbonus is voorbij, Hallelujah zakt 69 plekken naar nummer 98
Oasis met Don't Look Back in Anger richting Top 100 (van 257 naar 115)
Gelegenheidsformatie George Micheal & Queen stijgen maar liefst 919 plekken naar 135 met Somebody To Love
Nog een keer AC/DC, deze keer met Back in Black. De band stijgt maar liefst 702 plekken naar 255
David Bowie zakt met Life on Mars 85 plekken naar 267
Wederom George Micheal, Jesus to a Child stijgt 1033 plaatsen naar 317
Prince zakt met When Doves Cry 134 plekken naar 341
Bowie zakt met Let's Dance maar liefst 230 plaatsen naar 392
Daar hebben we George weer. Het best wel fraaie Cowboys & Angels gaat 865 plekken vooruit naar 412
Ac/DC met Thunderstruck klopt op de deur van de Top 10 (nu op 13 van 21)
Klein Orkest heeft door de reunie een aardig sprongetje gemaakt met Over de Muur (nu op 45 van 81)
Disturbed met The Sound of Silence stijgt 464 plaatsen naar 54
Hey Jude van The Beatles zakt de Top 50 uit (van 39 naar 61)
Stef Bos met Papa na drie jaren net buiten de Top 100 nu er weer in op 91
Muse (ik denk) voor het eerst de Top 100 in met Uprising (32 plekken wist naar 92)
Cohen's dodemansbonus is voorbij, Hallelujah zakt 69 plekken naar nummer 98
Oasis met Don't Look Back in Anger richting Top 100 (van 257 naar 115)
Gelegenheidsformatie George Micheal & Queen stijgen maar liefst 919 plekken naar 135 met Somebody To Love
Nog een keer AC/DC, deze keer met Back in Black. De band stijgt maar liefst 702 plekken naar 255
David Bowie zakt met Life on Mars 85 plekken naar 267
Wederom George Micheal, Jesus to a Child stijgt 1033 plaatsen naar 317
Prince zakt met When Doves Cry 134 plekken naar 341
Bowie zakt met Let's Dance maar liefst 230 plaatsen naar 392
Daar hebben we George weer. Het best wel fraaie Cowboys & Angels gaat 865 plekken vooruit naar 412
1
geplaatst: 19 december 2017, 21:36 uur
AstroStart schreef:
Ja, maar het is een allertijdenlijst. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand denkt "Perfect / Castle On The Hill, dat is een van de kroonjuwelen van bijna 100 jaar popmuziek." Ik verwacht echt niet dat iedereen alle nummers kent, maar zo lastig is het toch niet om wat moois te kiezen? (zou je denken)
Ik denk dat Ed Sheeran toch wel een blijver zal zijn in de lijst. Als je naar The A Team kijkt (zijn eerste hit uit 2011) blijft deze nog steeds stijgen: in de top 500 nu.
Een Despacito zie ik de lijst weer snel verlaten, misschien volgend jaar al.
0
geplaatst: 19 december 2017, 22:23 uur
Het hangt er vooral vanaf of Ed Sheeran nog actief blijft. Je ziet heel duidelijk het verband tussen een nieuw album/tour/aandacht en het stijgen. Alles van Adele steeg gelijk weer toen 25 uitgebracht werd.
Ik vrees dan ook dat Stromae (bv. Formidable van 32 in 2014 naar 200 dit jaar) alleen maar verder gaat dalen. Te weinig in het collectieve geheugen en hij is vooralsnog gestopt met muziek maken.
Ik vrees dan ook dat Stromae (bv. Formidable van 32 in 2014 naar 200 dit jaar) alleen maar verder gaat dalen. Te weinig in het collectieve geheugen en hij is vooralsnog gestopt met muziek maken.
0
ohmusica
geplaatst: 20 december 2017, 00:10 uur
Ik ben meer benieuwd wat de beweegredenen zijn om aan zo’n top 2000 mee te doen, dan naar de uitkomst, en meer nog hoe mensen door de media worden beïnvloed en meegezogen. Het heeft iets te maken met massacultuur en volksvermaak en behoefte om ergens deel van uit te maken, maar ook met broodwinning van een publieke radio waar gemakzucht, infantiliteit en voorspelbaarheid de boventoon vieren. Typisch Nederland.
0
geplaatst: 20 december 2017, 08:28 uur
Edgar18 schreef:
.
(quote)
Das best wel bijzonder want ik had zelf eigenlijk nog geen idee. An sich heb je natuurlijk een punt. Naar aanleiding van Radio 2 spam in mijn mailbox heb ik even de lijst bekeken en hierna vond ik het blijkbaar nodig om toch even te melden dat die lijst - hoe verrassend - enorm ruk is. Inmiddels zit ik middenin mijn zoektocht naar zwarte muziek in de top 2000. Volgens mij is het (nog) minder dan in onze eigen top 2000
. Zouden we ooit die klappers van hedendaagse zwarte artiesten als Kanye West, Frank Ocean en Kendrick Lamar in de top 2000 zien? Of is dit gewoonweg niet besteed aan het top 2000 publiek? Liedjes als 'Thinkin bout You', 'Power' en 'King Kunta' zouden toch op zijn minst in de keuzelijst mogen staan.
0
geplaatst: 20 december 2017, 09:49 uur
aerobag schreef:
Zouden we ooit die klappers van hedendaagse zwarte artiesten als Kanye West, Frank Ocean en Kendrick Lamar in de top 2000 zien? Of is dit gewoonweg niet besteed aan het top 2000 publiek? Liedjes als 'Thinkin bout You', 'Power' en 'King Kunta' zouden toch op zijn minst in de keuzelijst mogen staan.
Zouden we ooit die klappers van hedendaagse zwarte artiesten als Kanye West, Frank Ocean en Kendrick Lamar in de top 2000 zien? Of is dit gewoonweg niet besteed aan het top 2000 publiek? Liedjes als 'Thinkin bout You', 'Power' en 'King Kunta' zouden toch op zijn minst in de keuzelijst mogen staan.
Is dat muziek die je verwacht als je radio 2 aanzet dan? Ik zou qua hedendaagse zwarte artiesten toch eerder aan iemand als John Legend denken. Of Beyonce eventueel (Frank Ocean lijkt me gewoon niet bekend genoeg).
3
geplaatst: 20 december 2017, 10:36 uur
505 en 506 Beatles Penny Lane en strawberry fields forever. Toevallig beide kanten van 1 singletje . opvallend
0
geplaatst: 20 december 2017, 10:44 uur
Master of puppets dendert ook de top 100 binnen zag ik. Mooi! Ook Fear of the dark stijgt weer verder door. Net als No more tears van Ozzy en Deurdonderen van Normaal. Heerlijk! Daarentegen snap ik er geen snars van dat de versie van The sound of silence van Disturbed zo hoog staat. Ik zag het de band spelen afgelopen jaar in het voorprogramma van Avenged Sevenfold in de Ziggodome. Vond het echt slaapverwekkend. Hun hele optreden trouwens. Zelden zo'n saai en futloos optreden meegemaakt.
0
geplaatst: 20 december 2017, 15:02 uur
aerobag schreef:
Ik hoop van wel maar ik vrees dat de nummers die jij noemt nog een lange weg te gaan hebben. Het past op dit moment niet in het Radio 2 plaatje. Anderzijds zie je wel dat de zwarte muziek van 'vroeger' (Marvin Gaye, Curtis Mayfield, Otis Redding etc.) gewoon in de lijst staat. In de tijd dat deze muziek uitkwam was er in Nederland weinig aandacht voor. Het haalde niet de hitlijsten en ik verwacht ook niet dat het vaak op de radio te horen was. We kunnen dus pas over een aantal jaar zeggen wat de eeuwigheidswaarde van artiesten als Kanye en Kendrick is in het collectieve geheugen. Zouden we ooit die klappers van hedendaagse zwarte artiesten als Kanye West, Frank Ocean en Kendrick Lamar in de top 2000 zien? Of is dit gewoonweg niet besteed aan het top 2000 publiek? Liedjes als 'Thinkin bout You', 'Power' en 'King Kunta' zouden toch op zijn minst in de keuzelijst mogen staan.
Dat iemand als Kendrick Lamar in een paar minuten de Ziggo Dome uitverkoopt geeft wel aan dat het zeker leeft. Maar op dit moment gewoon nog niet bij een station als Radio 2 en het publiek wat naar dat station luistert.
0
geplaatst: 20 december 2017, 16:10 uur
Plus de stemmers die er voor zijn: op welke track stem je? Dit jaar heb ik voor Kendrick op Humble gestemd omdat ik die het snelst de lijst zag halen maar onder de Kendrick stemmers zal het onwijs verdeeld zijn dus dan wordt het een lastig verhaal
0
Onweerwolf
geplaatst: 20 december 2017, 16:18 uur
Dat is wellicht ook het nadeel van het feit dat tegenwoordig de ouderwetse single niet meer relevant is en alle albumtracks via airplay en streaming aandacht kunnen krijgen en zelfs allemaal tegelijk een hitlijst kunnen halen. Zo wordt de aandacht verdeeld in plaats van dat de focus op 1-3 nummers per album ligt.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.