MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Radio 2 Top 2000

zoeken in:
catdog schreef:
Plus de stemmers die er voor zijn: op welke track stem je? Dit jaar heb ik voor Kendrick op Humble gestemd omdat ik die het snelst de lijst zag halen maar onder de Kendrick stemmers zal het onwijs verdeeld zijn dus dan wordt het een lastig verhaal

Dat is vast niet enkel een probleem van Lamar

Overigens staat Kendrick Lamar in de top 2000 dit jaar.

Ik denk dat dat bij Kendrick nog redelijk meevalt, omdat hij in Nederland twee tracks heeft die er qua populariteit uitspringen: King Kunta en Humble. Singles zijn overigens zeker nog wel relevant.

Poek schreef:
Overigens staat Kendrick Lamar in de top 2000 dit jaar.

Met? Ik ben bang dat ze de solo versie van The Greatest gaan afspelen

Hm, dat zou kunnen. Dat zou wel suf zijn, want de hitversie was met (volgens top40.nl in ieder geval).

Klopt, alleen de verwarring komt er doordat de solo-versie voor de video gebruikt wordt. En de site meld ook geen Kendrick als feature erbij en Radio 2 kennende gebruiken ze dus, denk ik, de solo versie.

chevy93 schreef:
Het hangt er vooral vanaf of Ed Sheeran nog actief blijft. Je ziet heel duidelijk het verband tussen een nieuw album/tour/aandacht en het stijgen. Alles van Adele steeg gelijk weer toen 25 uitgebracht werd.

Ware woorden! Kent iemand Duffy nog? In 2009 nog met drie nummers vertegenwoordigd in de Top 2000 en sinds 2015 met lege handen. Ze kwam in dezelfde tijd op als Adele, in het kielzog van Amy Winehouse, maar haar carrière verliep natuurlijk wezenlijk anders: na een totaal geflopte opvolger van Rockferry trok ze zich (tijdelijk) terug uit de muziekwereld. Dat wreekt zich, want het collectieve geheugen vergeet kennelijk nogal snel.

ohmusica schreef:
Ik ben meer benieuwd wat de beweegredenen zijn om aan zo’n top 2000 mee te doen, dan naar de uitkomst, en meer nog hoe mensen door de media worden beïnvloed en meegezogen. Het heeft iets te maken met massacultuur en volksvermaak en behoefte om ergens deel van uit te maken, maar ook met broodwinning van een publieke radio waar gemakzucht, infantiliteit en voorspelbaarheid de boventoon vieren. Typisch Nederland.

True, vooral benieuwd wat teenagers of zelfs twintigers beweegt om kennelijk stokoude muziek te blijven stemmen die totaal niet meer spoort met wat nu populair is, als dat niet riekt naar vervuiling weet ik het niet meer. Maar dan worden alle kaarten op cynisme gegooid, dus hou ik me er liever buiten. Dit monster moet ooit eens gestopt worden met golven aan bloed, hopelijk nog volgende editie

Tsja, ik denk dat de gemiddelde jongere, die op de Top 2000 stemt, ook een iets andere smaak heeft dan zijn leeftijdsgenoten. Anders hadden we wel Ronnie Flex in de lijst gehad

Daarnaast is het stemmen op Bohemian Rhapsody e.d. ook een vicieuze cirkel. Men associeert deze nummers met de beste nummers aller tijden, dankzij lijsten als de Top 2000, en is daardoor eerder geneigd hierop te stemmen. Ik vind het dan ook best een logische lijst. Tuurlijk zijn er een paar noteringen, waarbij ik mijn wenkbrauwen frons, en geloof ik ook wel dat een aantal indie darlings de onderkant van de lijst zouden halen, mits opgenomen in de keuzelijst, maar over het algemeen stroken de meeste noteringen wel met het beeld dat ik heb van het mainstream muzieklandschap.

Tja, wat beweegt de jongeren om al 300 jaar naar Bach te luisteren? Waarom lezen we nog werk van Spinoza? Waarom kijken we nog films met Humphrey Bogart? En wat is er nou boeiend aan de Mona Lisa? Dat werk is ruim 500 jaar oud!

Of misschien... en dan doe ik een gewaagde uitspraak... misschien is bepaalde muziek wel zó goed dat het niet alleen het publiek van 50 jaar terug aanspreekt, maar ook het publiek van 2017?

cosmic kid (moderator)
chevy93 schreef:
Tja, wat beweegt de jongeren om al 300 jaar naar Bach te luisteren? Waarom lezen we nog werk van Spinoza? Waarom kijken we nog films met Humphrey Bogart? En wat is er nou boeiend aan de Mona Lisa? Dat werk is ruim 500 jaar oud!

Of misschien... en dan doe ik een gewaagde uitspraak... misschien is bepaalde muziek wel zó goed dat het niet alleen het publiek van 50 jaar terug aanspreekt, maar ook het publiek van 2017?

Precies wat ik dacht vanmorgen

ohmusica
Bach ontleent zijn waarde niet aan een top 2000, maar aan de intrensieke schoonheid ervan en aan de overlevering in de concertzalen, kerken, radioprogramma’s en op platen. Bij de Bohemian Rapsody is dat wel gaande, de statistiek (een ordinaire populariteitspoll) gaat bepalen wat de “de beste popmuziek” moet zijn althans zo wordt het gebracht. Het is een marketing spektakel ter meedere eer en glorie van een radiostation. Verzin eens wat anders en laat de ‘jeugd’ iets anders horen.

Tsja, een 'ordinaire populariteitspoll' laten bepalen wat de 'beste pop(ulaire)muziek' is, is misschien niet zo verkeerd Flauwigheid daargelaten, ben ik an sich een voorstander om eens een jaartje de top 2000 over te slaan, de top 200 uit de keuzelijst te halen en vervolgens kijken of ze nog steeds zo hoog binnenstromen. Al zit BoRap ondertussen wellicht zo intrinsiek vast aan het begrip top 2000, dat het ook dan nog zou winnen.

Onweerwolf
ohmusica schreef:
Bach ontleent zijn waarde niet aan een top 2000, maar aan de intrensieke schoonheid ervan en aan de overlevering in de concertzalen, kerken, radioprogramma’s en op platen. Bij de Bohemian Rapsody is dat wel gaande, de statistiek (een ordinaire populariteitspoll) gaat bepalen wat de “de beste popmuziek” moet zijn althans zo wordt het gebracht. Het is een marketing spektakel ter meedere eer en glorie van een radiostation. Verzin eens wat anders en laat de ‘jeugd’ iets anders horen.

http://puu.sh/yL48K/6cf895ab95.png

Try again.

Lekker lijstje, maar ik baal wel dat het altijd weer diezelfde namen zijn die in een dergelijk populariteitslijstje staan.

Die vreselijke Bolero op 4!

Ja, verschrikkelijk, volgend jaar op 1! =P

Onweerwolf
Maurice Ravel is de Billy Joel van de klassieke muziek.

Verder zijn alle stukken in deze toplijst natuurlijk net zo doodgedraaid als die van de Top 2000.

Persoonlijk kan ik de Canon in D van Pachelbel dan weer niet vaak genoeg horen. Waanzinnig mooi vind ik dat.

steven schreef:
Toevallig .... opvallend....

Tony schreef:
(quote)

Natuurlijk expres gedaan door radio 2, dit kan geen toeval zijn. Ik vind het wel grappig.

Verder zal ik zo af en toe zal wel een uurtje luisteren (zeker gedurende kerstdagen), maar verder laat ik de lijst weer lekker links liggen. Snap ook niet waarom je er als muziekliefhebber hier er echt veel naar zou luisteren, gezien het gigantische aanbod aan goede muziek. Je gaat als liefhebber van lekker eten toch ook niet de hele week bij de McDonald's zitten?

Ataloona schreef:
Flauwigheid daargelaten, ben ik an sich een voorstander om eens een jaartje de top 2000 over te slaan, de top 200 uit de keuzelijst te halen en vervolgens kijken of ze nog steeds zo hoog binnenstromen.
Natuurlijk niet, de Top 2000 werkt nou eenmaal met een keuzelijst. Je zou allicht de keuzelijst volledig kunnen schrappen en net zoals bij de eerste edities een volledig vrije verkiezing kunnen houden. Dat lijkt mij ook wel interessant. Dat er sprake is van een self-fulfilling prophecy lijkt mij evident. Maar niet minder dan bij het literaire canon, de grote componisten en de Hollandse Meesters. En wat dat betreft, MusicMeter is doorspekt van dit mechanisme. Of zou OK Computer daadwerkelijk de 'intrinsieke schoonheid' hebben? (En vgl. Shawshank Redemption op MovieMeter/IMDb)

herman schreef:
(quote)

Natuurlijk expres gedaan door radio 2, dit kan geen toeval zijn. Ik vind het wel grappig.

Verder zal ik zo af en toe zal wel een uurtje luisteren (zeker gedurende kerstdagen), maar verder laat ik de lijst weer lekker links liggen. Snap ook niet waarom je er als muziekliefhebber hier er echt veel naar zou luisteren, gezien het gigantische aanbod aan goede muziek. Je gaat als liefhebber van lekker eten toch ook niet de hele week bij de McDonald's zitten?

Nou ik als muziekliefhebber luister al vanaf 2009 de lijst en is een traditie hier geworden om het te luisteren

Ik ben voor het eerst sinds de zomer een weekje vrij, dus die tijd besteed ik liever aan het beluisteren van nog wat 2017-albums. Zoveel verschenen dit jaar waar ik nog niet aan toegekomen ben...

chevy93 schreef:
Dat er sprake is van een self-fulfilling prophecy lijkt mij evident. Maar niet minder dan bij het literaire canon, de grote componisten en de Hollandse Meesters. En wat dat betreft, MusicMeter is doorspekt van dit mechanisme. Of zou OK Computer daadwerkelijk de 'intrinsieke schoonheid' hebben? (En vgl. Shawshank Redemption op MovieMeter/IMDb)

Blijft een lastige. Vind ik de Gebroeders Karamazov het beste boek dat ik ooit gelezen heb omdat ie in zoveel lijstjes op de 1e plaats staat? Maakt mij dit een kuddedier en/of literaire nitwit? Want ja, van muziek weet ik zoveel meer dan van literatuur, dus ik weet allang dat er naar mijn smaak veel betere platen gemaakt zijn dan OK Computer en Bohemian Rhapsody. Maar wat als ik met al mijn muziekkennis toch gewoon OK Computer het beste album zou vinden dan? En ondanks dat ik niet zoveel van films afweet, is Shawshank Redemption verre van mijn favoriete film. Alle films van Stanley Kubrick staan in mijn persoonlijke top 10. Hoe komt het dan dat het bij zoveel anderen (anders zouden ze niet onophoudelijk op 1 staan) wel zo is?

Tony schreef:
Alle films van Stanley Kubrick staan in mijn persoonlijke top 10.
Dat is knap als hij veel meer dan 10 films gemaakt heeft.
(Overigens stond 2001 afgelopen zomer nog op 1 bij de MovieMeter top 1000 op het forum)

Wat ik vooral zou willen zeggen, is dat het weinig uitmaakt. Uiteindelijk gaat het erom dat je er van geniet en of dat nou is omdat de hele wereld het als het beste nummer/film/boek/compositie ooit beschouwd doet er dan niet toe. Sterker nog, soms bekruipt mij het gevoel dat het wel erg bon ton is om af te geven op wat populair is. Is het tegenovergestelde niet net zo erg? Dingen NIET goed vinden, omdat het nou eenmaal populair is. Of dingen goed vinden juist omdat het niet populair is. Tja...

laxus11 schreef:
(quote)

Nou ik als muziekliefhebber luister al vanaf 2009 de lijst en is een traditie hier geworden om het te luisteren

Tradities zijn er om te doorbreken. Vond het al erg genoeg toen ik met oudjaar bij vrienden de tilleviezie-uitzending van het staartje mee moest maken. Muzieksadomasochisme zou ik eerder denken, maar het past wel bij de holy-bollen - ook van dat saaie voer. Drom had ik zelfgemookte appelbeignets, waarin ik wat calvados had verstopt, meegenomen.

Onweerwolf
Voor sommige mensen is het nou eenmaal belangrijk dat ze hun 'peers' laten weten dat ze heus wel hun neus ophalen voor dingen die worden gezien als mainstream. Want ja, je klasgenoten of collega's zouden maar denken dat je fan bent van Hotel California terwijl je dat helemaal niet meer bent sinds je hebt ontdekt dat het eigenlijk fout is.

Ik ben voorstander van Bløf, Eagles.

Nu jullie weer.

De smaak van BLØF en MuMe scheelt niet zo veel.

Had gehoopt dat Het Lichtje dankzij die vreselijke meezing-cover ("kom op jongens met z'n allen, hebben we nog over?!?") van Bløf iets aan populariteit zou winnen in de Top 2000, maar het tegenovergesteld is helaas waar. Na de piek in 2014 op #357 zakt het nummer de laatste jaren steeds verder weg. 492 -> 597 -> 679.

https://i.imgur.com/h7zjPSl.jpg
https://i.imgur.com/JSxUhwr.jpg
https://i.imgur.com/OOYiTqj.jpg
https://i.imgur.com/hBCRV19.jpg

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:29 uur

geplaatst: vandaag om 01:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.