Muziek / Toplijsten en favorieten / Verrukkelijke 15
zoeken in:
0
geplaatst: 3 juni 2014, 20:29 uur
Vond de Thompson Twins best een leuk bandje maar moeilijk in te schalen. New Wave waar ik in die tijd warm voor liep of een ordinair fout synthi-pop bandje? In ieder geval vond ik hun eerste 3 albums meer dan aardig maar werd flink in verwarring gebracht door het hit-album Into the Gap (1984) Boordevol commercieel gerichte nummers die ik ook heel leuk vond. Meer dan leuk zelfs. Apart bandje dus 

0
titan (crew)
geplaatst: 7 juni 2014, 11:13 uur
Dit is de 23e lijst van 6 maart 1984:
deze week / vorige week / titel / artiest / weken
01 (01) Up On The Catwalk - Simple Minds 4
02 (07) Doctor! Doctor! - Thomson Twins 2
03 (02) Love Is A Battlefield - Pat Benatar 5
04 (05) It's My Life - Talk Talk 3
05 (03) New Moon On Monday - Duran Duran 10
06 (06) Uncertain Smile - The The 5
07 (10) Geboren Voor Het Geluk - Het Goede Doel 2
08 (04) Feels Like Heaven - Fiction Factory 3
09 (15) Love Is A Wonderful Colour - The Icicle Works 3
10 (12) Would't It Be Good - Nik Kershaw 3
11 (11) Song To The Siren - This Mortal Coil 2
12 (13) Adult Education - Hall And Oates 2
13 (----) Secrets - Fiat Lux 1 klik
14 (----) Hide And Seek - Howard Jones 1 klik
15 (----) Beast Of Burden - Bette Midler 1 klik
Bespreking nieuwe binnenkomers:
13) Alweer zo'n nummer uit de categorie "die hoor je tegenwoordig nooit meer". Deze ietwat droevig klinkende synthipopballad past prima in het tijdsbeeld. Van deze band is daarna nog maar verdomde weinig vernomen.
14) Bij zijn eerste notering in de lijst is door mij en anderen al geroepen dat zijn meesterwerk nog later voorbij zou komen en daar is ie dan. Sfeervol en prachtig opgebouwd nummer dat in tegenstelling tot veel van zijn andere nummers niet gedateerd klinkt.
15) Wat je er ook van vindt, feit is dat Bette dit nummer naar zich toe trekt en er een eigen draai aan geeft. Dan heb je mijns inziens een goede cover gemaakt.
01 (01) Up On The Catwalk - Simple Minds 4
02 (07) Doctor! Doctor! - Thomson Twins 2
03 (02) Love Is A Battlefield - Pat Benatar 5
04 (05) It's My Life - Talk Talk 3
05 (03) New Moon On Monday - Duran Duran 10
06 (06) Uncertain Smile - The The 5
07 (10) Geboren Voor Het Geluk - Het Goede Doel 2
08 (04) Feels Like Heaven - Fiction Factory 3
09 (15) Love Is A Wonderful Colour - The Icicle Works 3
10 (12) Would't It Be Good - Nik Kershaw 3
11 (11) Song To The Siren - This Mortal Coil 2
12 (13) Adult Education - Hall And Oates 2
13 (----) Secrets - Fiat Lux 1 klik
14 (----) Hide And Seek - Howard Jones 1 klik
15 (----) Beast Of Burden - Bette Midler 1 klik
13) Alweer zo'n nummer uit de categorie "die hoor je tegenwoordig nooit meer". Deze ietwat droevig klinkende synthipopballad past prima in het tijdsbeeld. Van deze band is daarna nog maar verdomde weinig vernomen.
14) Bij zijn eerste notering in de lijst is door mij en anderen al geroepen dat zijn meesterwerk nog later voorbij zou komen en daar is ie dan. Sfeervol en prachtig opgebouwd nummer dat in tegenstelling tot veel van zijn andere nummers niet gedateerd klinkt.
15) Wat je er ook van vindt, feit is dat Bette dit nummer naar zich toe trekt en er een eigen draai aan geeft. Dan heb je mijns inziens een goede cover gemaakt.
0
Martial
geplaatst: 7 juni 2014, 11:25 uur
Twee heuse pareltjes uit 1984 en hoe noemde ze dat vroeger ook alweer?
Een 10 met een griffel!

0
geplaatst: 8 juni 2014, 23:57 uur
Howard Jones - Hide and Seek: één van de beste nummers van de jaren '80! Adembenemend mooi.
0
geplaatst: 9 juni 2014, 01:02 uur
Fiat Lux klinkt als een geslaagd Depeche Mode nummer.
Hide & Seek
Hide & Seek

0
titan (crew)
geplaatst: 11 juni 2014, 15:49 uur
Dit is de 24e lijst van 13 maart 1984:
01 (01) Up On The Catwalk - Simple Minds 5
02 (04) It's My Life - Talk Talk 4
03 (06) Uncertain Smile - The The 6
04 (02) Doctor! Doctor! - Thomson Twins 3
05 (03) Love Is A Battlefield - Pat Benatar 6
06 (14) Hide And Seek - Howard Jones 2
07 (07) Geboren Voor Het Geluk - Het Goede Doel 3
08 (05) New Moon On Monday - Duran Duran 11
09 (08) Feels Like Heaven - Fiction Factory 4
10 (----) My Ever Changing Moods - The Style Council 1 klik
11 (10) Would't It Be Good - Nik Kershaw 4
12 (12) Adult Education - Hall And Oates 3
13 (09) Love Is A Wonderful Colour - The Icicle Works 4
14 (13) Secrets - Fiat Lux 2
15 (15) Beast Of Burden - Bette Midler 2
10) De destijds nieuwe band van Paul Wellers zal door fans van The Jam vast niet onverdeeld positief zijn onthaald. Niet langer is punk de grootste inspiratiebron, maar een loungy cocktail van (blue-eyed) soul en jazz. Achteraf gezien minder indrukwekkend als The Jam, maar de band heeft toch zeker een aantal fantastische songs op haar naam staan, waaronder deze.
01 (01) Up On The Catwalk - Simple Minds 5
02 (04) It's My Life - Talk Talk 4
03 (06) Uncertain Smile - The The 6
04 (02) Doctor! Doctor! - Thomson Twins 3
05 (03) Love Is A Battlefield - Pat Benatar 6
06 (14) Hide And Seek - Howard Jones 2
07 (07) Geboren Voor Het Geluk - Het Goede Doel 3
08 (05) New Moon On Monday - Duran Duran 11
09 (08) Feels Like Heaven - Fiction Factory 4
10 (----) My Ever Changing Moods - The Style Council 1 klik
11 (10) Would't It Be Good - Nik Kershaw 4
12 (12) Adult Education - Hall And Oates 3
13 (09) Love Is A Wonderful Colour - The Icicle Works 4
14 (13) Secrets - Fiat Lux 2
15 (15) Beast Of Burden - Bette Midler 2
10) De destijds nieuwe band van Paul Wellers zal door fans van The Jam vast niet onverdeeld positief zijn onthaald. Niet langer is punk de grootste inspiratiebron, maar een loungy cocktail van (blue-eyed) soul en jazz. Achteraf gezien minder indrukwekkend als The Jam, maar de band heeft toch zeker een aantal fantastische songs op haar naam staan, waaronder deze.
0
geplaatst: 12 juni 2014, 01:54 uur
Ik heb toch wel voorkeur voor The Style Council. Buiten Paul zelf ook gevallen voor de prachtige stem van Dee C Lee (See the Day). Café Bleu (1984) / Our Favourite Shop (1985) / The Cost of Loving (1987) zijn drie albums die niet verkeerd klinken. Geen enkel album (ken ze niet allemaal) van The Jam komt in de buurt. Natuurlijk wel beseffend dat ze een belangrijke rol hadden in de punk-beweging. En inderdaad een heerlijke mix van soul/jazz-achtige nummers.
0
titan (crew)
geplaatst: 15 juni 2014, 17:05 uur
Dit is de 25e lijst van 20 maart 1984:
01 (01) Up On The Catwalk - Simple Minds 6
02 (03) Uncertain Smile - The The 7
03 (02) It's My Life - Talk Talk 4
04 (----) I Scare Myself - Thomas Dolby 1 klik
05 (10) My Ever Changing Moods - The Style Council 2
06 (06) Hide And Seek - Howard Jones 3
07 (12) Adult Education - Hall And Oates 4
08 (11) Would't It Be Good - Nik Kershaw 5
09 (05) Love Is A Battlefield - Pat Benatar 7
10 (04) Doctor! Doctor! - Thomson Twins 4
11 (14) Secrets - Fiat Lux 3
12 (----) Dance Hall Days - Wang Chung 1 klik
13 (13) Love Is A Wonderful Colour - The Icicle Works 5
14 (07) Geboren Voor Het Geluk - Het Goede Doel 4
15 (----) Sharkey's Day - Laurie Anderson 1 klik
04) De vorige singles van Thomas Dolby klonken nogal "hyperactive" en dat kun je van dit nummer allerminst zeggen. Wel een beetje wrang dat de enige hit van Thomas een cover is (van dit nummer). Wat ik ervan vind? Ik heb dit nummer ooit voorgedragen voor de mumeladder, dus dat zegt genoeg.
12) Wang Chung, dat Chinees schijnt te zijn voor gele bel, had twee hits in ons land. Dit is de bekendste en de beste. Wat mij betreft nog altijd een fijne eightiesklassieker. Het is bij dit nummer niet het liedje, maar de clip die de tand des tijds niet heeft doorstaan, kijk maar. Frits Spits maakte hier nog een steunplaat van.
15) Haar bekendste single is en blijft natuurlijk het onvolprezen O Superman (nog altijd 1 van de meest onwaarschijnlijke top 10 hits ooit), een nummer dat alleen maar liefhebbers of haters kent. Die laatste groep zal dit ook wel niet kunnen pruimen. Als lid van de eerste groep ben ik hier beduidend minder van onder de indruk, maar het is toch leuk dat dit soort eigenzinnige artiesten een podium hadden op de vaderlandse popradio anno 1984.
01 (01) Up On The Catwalk - Simple Minds 6
02 (03) Uncertain Smile - The The 7
03 (02) It's My Life - Talk Talk 4
04 (----) I Scare Myself - Thomas Dolby 1 klik
05 (10) My Ever Changing Moods - The Style Council 2
06 (06) Hide And Seek - Howard Jones 3
07 (12) Adult Education - Hall And Oates 4
08 (11) Would't It Be Good - Nik Kershaw 5
09 (05) Love Is A Battlefield - Pat Benatar 7
10 (04) Doctor! Doctor! - Thomson Twins 4
11 (14) Secrets - Fiat Lux 3
12 (----) Dance Hall Days - Wang Chung 1 klik
13 (13) Love Is A Wonderful Colour - The Icicle Works 5
14 (07) Geboren Voor Het Geluk - Het Goede Doel 4
15 (----) Sharkey's Day - Laurie Anderson 1 klik
04) De vorige singles van Thomas Dolby klonken nogal "hyperactive" en dat kun je van dit nummer allerminst zeggen. Wel een beetje wrang dat de enige hit van Thomas een cover is (van dit nummer). Wat ik ervan vind? Ik heb dit nummer ooit voorgedragen voor de mumeladder, dus dat zegt genoeg.
12) Wang Chung, dat Chinees schijnt te zijn voor gele bel, had twee hits in ons land. Dit is de bekendste en de beste. Wat mij betreft nog altijd een fijne eightiesklassieker. Het is bij dit nummer niet het liedje, maar de clip die de tand des tijds niet heeft doorstaan, kijk maar. Frits Spits maakte hier nog een steunplaat van.
15) Haar bekendste single is en blijft natuurlijk het onvolprezen O Superman (nog altijd 1 van de meest onwaarschijnlijke top 10 hits ooit), een nummer dat alleen maar liefhebbers of haters kent. Die laatste groep zal dit ook wel niet kunnen pruimen. Als lid van de eerste groep ben ik hier beduidend minder van onder de indruk, maar het is toch leuk dat dit soort eigenzinnige artiesten een podium hadden op de vaderlandse popradio anno 1984.
0
titan (crew)
geplaatst: 19 juni 2014, 21:12 uur
Dit is de 26e lijst van 27 maart 1984:
01 (----) People Are People - Depeche Mode 1 klik
02 (01) Up On The Catwalk - Simple Minds 7
03 (02) Uncertain Smile - The The 8
04 (04) I Scare Myself - Thomas Dolby 2
05 (06) Hide And Seek - Howard Jones 4
06 (07) Adult Education - Hall And Oates 5
07 (12) Dance Hall Days - Wang Chung 2
08 (----) How Beautiful You Are - Peter Blegvad 1 klik
09 (03) It's My Life - Talk Talk 6
10 (05) My Ever Changing Moods - The Style Council 3
11 (11) Secrets - Fiat Lux 4
12 (----) Clear Light Moonlight - Golden Earring 1 klik
13 (08) Would't It Be Good - Nik Kershaw 6
14 (09) Love Is A Battlefield - Pat Benatar 8
15 (15) Sharky's Day - Laurie Anderson 2
01) Een prachtige single van Depeche Mode uit hun staalpercussieperiode. Het was de tijd dat de band definitief brak met de soms wat tuttige synthipopdeuntjes en voorgoed koos voor een wat volwassener geluid. Met hemels resultaat (en hun eerste grote hit in ons land).
08) Een degelijk (en in mijn oren ook best wel saai) poprocknummer dat behalve bij de Varaluisteraars ook bij Frits Spits in goede aarde viel, die er een steunplaat van maakte. Het is bepaald niet de eerste en laatste keer dat we een steunplaat in de V15 tegen komen.
12) Hun vorige (en veel succesvollere) single When the Lady Smiles heeft de V15 nooit gehaald, maar deze dus wel. Ik ben geen enorme fan van de band, maar begin jaren '80 zat ze toch duidelijk in een inspiratievolle periode, want na een aantal magere jaren verschenen er ineens weer diverse pakkende singles.
01 (----) People Are People - Depeche Mode 1 klik
02 (01) Up On The Catwalk - Simple Minds 7
03 (02) Uncertain Smile - The The 8
04 (04) I Scare Myself - Thomas Dolby 2
05 (06) Hide And Seek - Howard Jones 4
06 (07) Adult Education - Hall And Oates 5
07 (12) Dance Hall Days - Wang Chung 2
08 (----) How Beautiful You Are - Peter Blegvad 1 klik
09 (03) It's My Life - Talk Talk 6
10 (05) My Ever Changing Moods - The Style Council 3
11 (11) Secrets - Fiat Lux 4
12 (----) Clear Light Moonlight - Golden Earring 1 klik
13 (08) Would't It Be Good - Nik Kershaw 6
14 (09) Love Is A Battlefield - Pat Benatar 8
15 (15) Sharky's Day - Laurie Anderson 2
01) Een prachtige single van Depeche Mode uit hun staalpercussieperiode. Het was de tijd dat de band definitief brak met de soms wat tuttige synthipopdeuntjes en voorgoed koos voor een wat volwassener geluid. Met hemels resultaat (en hun eerste grote hit in ons land).
08) Een degelijk (en in mijn oren ook best wel saai) poprocknummer dat behalve bij de Varaluisteraars ook bij Frits Spits in goede aarde viel, die er een steunplaat van maakte. Het is bepaald niet de eerste en laatste keer dat we een steunplaat in de V15 tegen komen.
12) Hun vorige (en veel succesvollere) single When the Lady Smiles heeft de V15 nooit gehaald, maar deze dus wel. Ik ben geen enorme fan van de band, maar begin jaren '80 zat ze toch duidelijk in een inspiratievolle periode, want na een aantal magere jaren verschenen er ineens weer diverse pakkende singles.
0
geplaatst: 20 juni 2014, 00:46 uur
Depeche Mode op 1, terecht.
Toch deed de single het niet uitzonderlijk goed in Nederland.
Blijkbaar toch nog een Top 10 hit.
Toch deed de single het niet uitzonderlijk goed in Nederland.
Blijkbaar toch nog een Top 10 hit.

0
Aquila
geplaatst: 20 juni 2014, 08:11 uur
Peter Blegvad, jeetje. Het linkje roept geen herinnering op.Maar dat zal me toen niets gezegd hebben en door die eighties sound is het ook geen bijzonder nummer geblevne vind ik. Blegvad is tegenwoordig sterk vertegenwoordigd in mijn Amerikaans-Britse avant-garde hoekje rond de Henry Cow/Slapp Happy-scene.
Laurie Anderson kwam blijkbaar toen ook nog in het lijstje. Ik was toen nog meer van de iets makkelijker nummers die de rest van de lijst bevolken. People are People is destijds toch vooral door Simone Walraven (was zij het ?) en is me met terugwerkende kracht pas later écht gaan bevallen.
Laurie Anderson kwam blijkbaar toen ook nog in het lijstje. Ik was toen nog meer van de iets makkelijker nummers die de rest van de lijst bevolken. People are People is destijds toch vooral door Simone Walraven (was zij het ?) en is me met terugwerkende kracht pas later écht gaan bevallen.
0
geplaatst: 20 juni 2014, 09:26 uur
Simone Walraven was rond deze tijd toch nog niet actief op de radio?
0
Aquila
geplaatst: 20 juni 2014, 09:32 uur
Maar ze gebruikte toch dat intro heel lang? Ze is in 1984 bij Veronica begonnen zie ik zo snel in haar bio.
0
geplaatst: 20 juni 2014, 10:03 uur
Volgens mij werden er delen van de clip en nummer gebruikt bij de openingstune van Countdown.
Bedoel je dat?
Bedoel je dat?
0
Aquila
geplaatst: 20 juni 2014, 10:50 uur
Dat zal het zijn dan. Zij presenteerde dat toch?
Het is dat ik Fool's Overture van Supertramp en de concertagenda ook alijd aan elkaar zal blijven koppelen.
Het is dat ik Fool's Overture van Supertramp en de concertagenda ook alijd aan elkaar zal blijven koppelen.
0
catchup
geplaatst: 20 juni 2014, 18:01 uur
Ik was destijds wel zo arrogant om vooral de moeilijkere vpro-muziek goed te vinden. Nu zijn dit wel leuke lijstjes zeg. De vara was altijd zo arbeideristisch overtuigd van zijn goede smaak (en toch betaalbaar). Nog steeds eigenlijk. Die Depeche Mode sound vond ik stiekem toen ook wel leuk. Dat is toch wat in je pubertijd, die 'peer group pressure'.
Simone W moest ik even googelen, die rare new wave petjes die je toen had.
Simone W moest ik even googelen, die rare new wave petjes die je toen had.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 juni 2014, 16:48 uur
Dit is de 27e lijst van 3 april 1984:
01 (01) People Are People - Depeche Mode 2
02 (02) Up On The Catwalk - Simple Minds 8
03 (05) Hide And Seek - Howard Jones 5
04 (03) Uncertain Smile - The The 9
05 (----) Nelson Mandela - Special AKA 1 klik
06 (04) I Scare Myself Thomas Dolby 3
07 (07) Dance Hall Days - Wang Chung 3
08 (08) How Beautiful You Are - Peter Blegvad 2
09 (06) Adult Education - Hall And Oates 6
10 (10) My Ever Changing Moods - The Style Council 4
11 (09) It's My Life - Talk Talk 7
12 (12) Clear Light Moonlight - Golden Earring 2
13 (----) Wood Beez - Scritti Politti 1 klik
14 (----) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 1 klik
15 (15) Sharky's Day - Laurie Anderson 3
05) Eigenlijk zijn het gewoon The Specials die je hier hoort. Na hun laatste hit Ghost Town uit 1981 was de skahausse alweer zo'n beetje voorbij, maar in 1984 was er dan ineens nog deze vrolijke stuiptrekking vanwege de 65-jarige verjaardag destijds van Mandela. En ja hoor, ook dit was een steunplaat.
13) Begonnen als reggeaband, maar pas populair geworden met moddervet geproduceerde eightiespop. De band krijgt volgens mij weinig handen op elkaar op deze site, misschien wel door de heliumstem van zanger Gareth Gates. Ik heb Absolute al twee keer genomineerd voor de mumeladder en beide keren werd tot mijn verdriet de top 2000 niet gehaald.
14) Duidelijk een gevalletje van "dat had van mij niet gehoeven". De vederlichte consumptiepop van de succesvolste Britse meidengroep ooit begon mij na een paar leuke singles uit de begintijd al gauw de keel uit te hangen.
01 (01) People Are People - Depeche Mode 2
02 (02) Up On The Catwalk - Simple Minds 8
03 (05) Hide And Seek - Howard Jones 5
04 (03) Uncertain Smile - The The 9
05 (----) Nelson Mandela - Special AKA 1 klik
06 (04) I Scare Myself Thomas Dolby 3
07 (07) Dance Hall Days - Wang Chung 3
08 (08) How Beautiful You Are - Peter Blegvad 2
09 (06) Adult Education - Hall And Oates 6
10 (10) My Ever Changing Moods - The Style Council 4
11 (09) It's My Life - Talk Talk 7
12 (12) Clear Light Moonlight - Golden Earring 2
13 (----) Wood Beez - Scritti Politti 1 klik
14 (----) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 1 klik
15 (15) Sharky's Day - Laurie Anderson 3
05) Eigenlijk zijn het gewoon The Specials die je hier hoort. Na hun laatste hit Ghost Town uit 1981 was de skahausse alweer zo'n beetje voorbij, maar in 1984 was er dan ineens nog deze vrolijke stuiptrekking vanwege de 65-jarige verjaardag destijds van Mandela. En ja hoor, ook dit was een steunplaat.
13) Begonnen als reggeaband, maar pas populair geworden met moddervet geproduceerde eightiespop. De band krijgt volgens mij weinig handen op elkaar op deze site, misschien wel door de heliumstem van zanger Gareth Gates. Ik heb Absolute al twee keer genomineerd voor de mumeladder en beide keren werd tot mijn verdriet de top 2000 niet gehaald.
14) Duidelijk een gevalletje van "dat had van mij niet gehoeven". De vederlichte consumptiepop van de succesvolste Britse meidengroep ooit begon mij na een paar leuke singles uit de begintijd al gauw de keel uit te hangen.
0
geplaatst: 27 juni 2014, 19:13 uur
deric raven schreef:
Volgens mij werden er delen van de clip en nummer gebruikt bij de openingstune van Countdown.
Bedoel je dat?
Zou goed kunnen dat die clip is gebruikt. Ik weet in ieder geval wel zeker dat er ook geluidsfragmenten van I'm gonna tear your playhouse down van Paul Young (ook uit 1984) werden gebruikt in de openingsleader.Volgens mij werden er delen van de clip en nummer gebruikt bij de openingstune van Countdown.
Bedoel je dat?
Nr. 13: Scritti Politti : Wood Beez is een prachtig nummer, maar Absolute vind ik dan eigenlijk nog beter, beiden afkomstig van het album Cupid and Psyche 85, dat overigens pas in 1985 verscheen, ongeveer tegelijkertijd met de release van The World Girl.
0
geplaatst: 27 juni 2014, 19:23 uur
Ik vind deze van Bananarama nog wel mooi, het ging pas fout bij Venus.
0
titan (crew)
geplaatst: 30 juni 2014, 16:39 uur
Dit is de 28e lijst van 10 april 1984:
01 (01) People Are People - Depeche Mode 3
02 (02) Up On The Catwalk - Simple Minds 9
03 (03) Hide And Seek - Howard Jones 6
04 (06) I Scare Myself - Thomas Dolby 4
05 (----) The Caterpillar - The Cure 1 klik
06 (04) Uncertain Smile - The The 10
07 (05) Nelson Mandela - Special AKA 2
08 (09) Adult Education - Hall And Oates 7
09 (10) My Ever Changing Moods - The Style Council 5
10 (12) Clear Light Moonlight - Golden Earring 3
11 (----) Geen Ballade - Hennie Vrienten 1 klik
12 (----) Beat Of 2 - Palais Schaumburg 1 klik
13 (07) Dance Hall Days - Wang Chung 4
14 (14) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 2
15 (13) Wood Beez - Scritti Politti 2
05) Zonder meer één van de populairste bands destijds onder de Varaluisteraars. Na een periode met gitzwarte nummers zaten de heren van The Cure weer in een vrolijke vibe, met onder andere dit heerlijke speelse nummer als resultaat.
11) Het titelnummer van zijn soloalbum was commercieel veel minder succesvol dan Als Je Wint, maar is zeker geen slecht nummer. Het nummer zou het echter slechts 1 week uithouden in de V15.
12) Dit was anno 1984 vast hartstikke hip, maar vandaag de dag klinkt dit toch wel hopeloos gedateerd. Achteraf gezien ook wel erg vaak getypeerd als die band waarin mannen zaten die later groot en beroemd werden in andere bands. Dat zeggen ze doorgaans alleen als je eerste band weinig indruk heeft gemaakt.
01 (01) People Are People - Depeche Mode 3
02 (02) Up On The Catwalk - Simple Minds 9
03 (03) Hide And Seek - Howard Jones 6
04 (06) I Scare Myself - Thomas Dolby 4
05 (----) The Caterpillar - The Cure 1 klik
06 (04) Uncertain Smile - The The 10
07 (05) Nelson Mandela - Special AKA 2
08 (09) Adult Education - Hall And Oates 7
09 (10) My Ever Changing Moods - The Style Council 5
10 (12) Clear Light Moonlight - Golden Earring 3
11 (----) Geen Ballade - Hennie Vrienten 1 klik
12 (----) Beat Of 2 - Palais Schaumburg 1 klik
13 (07) Dance Hall Days - Wang Chung 4
14 (14) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 2
15 (13) Wood Beez - Scritti Politti 2
05) Zonder meer één van de populairste bands destijds onder de Varaluisteraars. Na een periode met gitzwarte nummers zaten de heren van The Cure weer in een vrolijke vibe, met onder andere dit heerlijke speelse nummer als resultaat.
11) Het titelnummer van zijn soloalbum was commercieel veel minder succesvol dan Als Je Wint, maar is zeker geen slecht nummer. Het nummer zou het echter slechts 1 week uithouden in de V15.
12) Dit was anno 1984 vast hartstikke hip, maar vandaag de dag klinkt dit toch wel hopeloos gedateerd. Achteraf gezien ook wel erg vaak getypeerd als die band waarin mannen zaten die later groot en beroemd werden in andere bands. Dat zeggen ze doorgaans alleen als je eerste band weinig indruk heeft gemaakt.
0
geplaatst: 1 juli 2014, 02:51 uur
De eerste 6 nummers van de lijst zijn stuk voor stuk zeer goede platen! Staan bijna in de juiste volgorde. Mijn absolute favoriet is Howard Jones/Hide and Seek en misschien wel de mooiste single uit 1984. Kocht een paar weken geleden nog een vrij actueel album van hem Revolution of the Heart (2005) Zwaar onderschat want die drive bezit de synth-wizard nog wel.
En uiteraard bevestig ik het verhaal hierboven over The Cure
Intrigerend bandje! Als ik het goed heb verschijnt nog dit jaar een nieuw album van de heren. Weliswaar met materiaal uit 2008 maar dat mag de (voor) pret niet drukken. Ik kijk ernaar uit!
En uiteraard bevestig ik het verhaal hierboven over The Cure
Intrigerend bandje! Als ik het goed heb verschijnt nog dit jaar een nieuw album van de heren. Weliswaar met materiaal uit 2008 maar dat mag de (voor) pret niet drukken. Ik kijk ernaar uit!
0
geplaatst: 1 juli 2014, 11:22 uur
De vrolijke kant van The Cure vind ik veel minder dan de duistere, donkere kant waar ik dan weer vrolijk van kan worden..
De verrukelijke 15 lijstjes van 1984 zijn toch wel erg leuk om terug te zien.
De verrukelijke 15 lijstjes van 1984 zijn toch wel erg leuk om terug te zien.
0
geplaatst: 1 juli 2014, 21:18 uur
Warempel, ik heb het singeltje van Fiatlux nog! Het idee dat iemand stiekem je dagboek leest zal mij altijd aan dit liedje doen denken.
0
titan (crew)
geplaatst: 3 juli 2014, 19:58 uur
Dit is de 29e lijst van 17 april 1984:
01 (01) People Are People - Depeche Mode 4
02 (04) I Scare Myself - Thomas Dolby 5
03 (03) Hide And Seek - Howard Jones 7
04 (02) Up On The Catwalk - Simple Minds 10
05 (05) The Caterpillar - The Cure 2
06 (----) Such A Shame - Talk Talk 1 klik
07 (07) Nelson Mandela - Special AKA 3
08 (14) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 3
09 (06) Uncertain Smile - The The 11
10 (10) Clear Light Moonlight - Golden Earring 4
11 (08) Adult Education - Hall And Oates 8
12 (12) Beat Of 2 - Palais Schaumburg 2
13 (09) My Ever Changing Moods - The Style Council 6
14 (----) Happy Ending - Joe Jackson & Elaine Caswell 1 klik
15 (----) 1 Miljoen Sterren - Frank Boeijen Groep 1 klik
06) Dit nummer was de definitieve doorbraak van Talk Talk, het werd zelfs een vaste waarde in de top 100 aller tijden. Niet onterecht, nog altijd een geweldige klassieker. Vanaf het "olifantengekrijs" aan het begin weet dit nummer mij te grijpen. Grappig om te zien hoe de bloedserieuze zanger Mark Hollis een beetje gekke bekken zit te trekken in de clip. O ja, ook dit was weer een steunplaat.
14) Het is iets luchtiger en jazzier dan we normaal van Joe Jackson gewend zijn, maar ook dit nummer mag er zijn. De beste man heeft goed beschouwd toch wel een hoop klassiekers op zijn naam staan.
15) Destijds de opvolger van de grote hit Zwart Wit. Waar die laatste ondertussen een klassiekerstatus heeft, is dit nummer toch wel een beetje in de vergetelheid geraakt. Niet geheel onterecht, en die flauwe vocodereffecten hadden van mij niet gehoeven.
01 (01) People Are People - Depeche Mode 4
02 (04) I Scare Myself - Thomas Dolby 5
03 (03) Hide And Seek - Howard Jones 7
04 (02) Up On The Catwalk - Simple Minds 10
05 (05) The Caterpillar - The Cure 2
06 (----) Such A Shame - Talk Talk 1 klik
07 (07) Nelson Mandela - Special AKA 3
08 (14) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 3
09 (06) Uncertain Smile - The The 11
10 (10) Clear Light Moonlight - Golden Earring 4
11 (08) Adult Education - Hall And Oates 8
12 (12) Beat Of 2 - Palais Schaumburg 2
13 (09) My Ever Changing Moods - The Style Council 6
14 (----) Happy Ending - Joe Jackson & Elaine Caswell 1 klik
15 (----) 1 Miljoen Sterren - Frank Boeijen Groep 1 klik
06) Dit nummer was de definitieve doorbraak van Talk Talk, het werd zelfs een vaste waarde in de top 100 aller tijden. Niet onterecht, nog altijd een geweldige klassieker. Vanaf het "olifantengekrijs" aan het begin weet dit nummer mij te grijpen. Grappig om te zien hoe de bloedserieuze zanger Mark Hollis een beetje gekke bekken zit te trekken in de clip. O ja, ook dit was weer een steunplaat.
14) Het is iets luchtiger en jazzier dan we normaal van Joe Jackson gewend zijn, maar ook dit nummer mag er zijn. De beste man heeft goed beschouwd toch wel een hoop klassiekers op zijn naam staan.
15) Destijds de opvolger van de grote hit Zwart Wit. Waar die laatste ondertussen een klassiekerstatus heeft, is dit nummer toch wel een beetje in de vergetelheid geraakt. Niet geheel onterecht, en die flauwe vocodereffecten hadden van mij niet gehoeven.
0
geplaatst: 4 juli 2014, 11:26 uur
Happy Ending - Joe Jackson & Elaine Caswell. Ik viel toen voor die prachtige stem van Elaine Caswell! Ik was met Night and Day (1982) nog niet helemaal om maar met het album Body and Soul (1984) was ik direct verkocht. Ging me toen ook verdiepen in de beginperiode van Joe. Wat een veelzijdig artiest is dat toch. Korte felle punksongs, ska tot jazz en klassiek aan toe. Kan geen tweede artiest opnoemen die zoveel genres op zijn naam heeft staan.
0
titan (crew)
geplaatst: 6 juli 2014, 15:59 uur
Dit is de 30e lijst van 24 april 1984:
01 (01) People Are People - Depeche Mode 5
02 (02) I Scare Myself - Thomas Dolby 6
03 (05) The Caterpillar - The Cure 3
04 (06) Such A Shame - Talk Talk 2
05 (03) Hide And Seek - Howard Jones 8
06 (08) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 4
07 (07) Nelson Mandela - Special AKA 4
08 (15) 1 Miljoen Sterren - Frank Boeijen Groep 2
09 (----) You Take Me Up - Thompson Twins 1 klik
10 (10) Clear Light Moonlight - Golden Earring 5
11 (14) Happy Ending - Joe Jackson & Elaine Caswell 2
12 (----) Locomotion - Orchestral Manoeuvres In The Dark 1 klik
13 (04) Up On The Catwalk - Simple Minds 11
14 (----) You're Gonna Like It - The President 1 klik
15 (----) Civilized Man - Joe Cocker 1 klik
09) Wat ik bij de vorige notering van Jansen en Jansen zei zou ik nu ook kunnen herhalen, al moet ik zeggen dat ik dit na In The Name of Love hun leukste single vind.
12) OMD schreef synthipopgeschiedenis met de albums Architecture & Morality en Dazzle Ships. Dat niveau zou de band nadien nooit meer halen, al verschenen er nog regelmatig leuke singles van Paul en Andy (waaronder deze, met steeldrum!). Was nog speciale aanbieding bij de KRO.
14) Een Nederlandse band met een Amerikaanse sound. Normaal niet echt mijn ding, maar dit is best wel een leuk nummer. De band scoorde nog een Edison, maar ging daarna al gauw ter ziele.
15) Joe Cocker bewijst dat je een hele carrière kan bouwen rond het coveren van andermans nummers. Dit nummer daarentegen was nog niet eerder op plaat gezet. Uit de tijd dat Joe aan de weg begon te timmeren met even degelijk als saai werk. Bij de AVRO goed genoeg bevonden om tot Radio- en televisietip te bombarderen.
01 (01) People Are People - Depeche Mode 5
02 (02) I Scare Myself - Thomas Dolby 6
03 (05) The Caterpillar - The Cure 3
04 (06) Such A Shame - Talk Talk 2
05 (03) Hide And Seek - Howard Jones 8
06 (08) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 4
07 (07) Nelson Mandela - Special AKA 4
08 (15) 1 Miljoen Sterren - Frank Boeijen Groep 2
09 (----) You Take Me Up - Thompson Twins 1 klik
10 (10) Clear Light Moonlight - Golden Earring 5
11 (14) Happy Ending - Joe Jackson & Elaine Caswell 2
12 (----) Locomotion - Orchestral Manoeuvres In The Dark 1 klik
13 (04) Up On The Catwalk - Simple Minds 11
14 (----) You're Gonna Like It - The President 1 klik
15 (----) Civilized Man - Joe Cocker 1 klik
09) Wat ik bij de vorige notering van Jansen en Jansen zei zou ik nu ook kunnen herhalen, al moet ik zeggen dat ik dit na In The Name of Love hun leukste single vind.
12) OMD schreef synthipopgeschiedenis met de albums Architecture & Morality en Dazzle Ships. Dat niveau zou de band nadien nooit meer halen, al verschenen er nog regelmatig leuke singles van Paul en Andy (waaronder deze, met steeldrum!). Was nog speciale aanbieding bij de KRO.
14) Een Nederlandse band met een Amerikaanse sound. Normaal niet echt mijn ding, maar dit is best wel een leuk nummer. De band scoorde nog een Edison, maar ging daarna al gauw ter ziele.
15) Joe Cocker bewijst dat je een hele carrière kan bouwen rond het coveren van andermans nummers. Dit nummer daarentegen was nog niet eerder op plaat gezet. Uit de tijd dat Joe aan de weg begon te timmeren met even degelijk als saai werk. Bij de AVRO goed genoeg bevonden om tot Radio- en televisietip te bombarderen.
0
titan (crew)
geplaatst: 8 juli 2014, 20:26 uur
Dit is de 31e lijst van 1 mei 1984:
01 (02) I Scare Myself - Thomas Dolby 7
02 (04) Such A Shame - Talk Talk 3
03 (03) The Caterpillar - The Cure 4
04 (01) People Are People - Depeche Mode 6
05 (09) You Take Me Up - Thompson Twins 2
06 (06) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 5
07 (08) 1 Miljoen Sterren - Frank Boeijen Groep 3
08 (11) Happy Ending - Joe Jackson & Elaine Caswell 3
09 (----) The Reflex - Duran Duran 1 klik
10 (12) Locomotion - Orchestral Manoeuvres In The Dark 2
11 (05) Hide And Seek - Howard Jones 9
12 (14) You're Gonna Like It - The President 2
13 (10) Clear Light Moonlight - Golden Earring 6
14 (15) Civilized Man - Joe Cocker 2
15 (07) Nelson Mandela - Special AKA 5
09) Dit klonk toch wel een stuk commerciëler en gladder dan we tot op heden van de band gewend waren (al beweren sommigen dat de 10 vorige singles ook retecommercieel zijn), om te scoren was zelfs de albumversie nog geremixed en een hippe videoclip geschoten. Ondanks dat is het gewoon (nog altijd) een leuk nummer. Pas na Wild Boys vond ik de band achteruit gaan.
01 (02) I Scare Myself - Thomas Dolby 7
02 (04) Such A Shame - Talk Talk 3
03 (03) The Caterpillar - The Cure 4
04 (01) People Are People - Depeche Mode 6
05 (09) You Take Me Up - Thompson Twins 2
06 (06) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 5
07 (08) 1 Miljoen Sterren - Frank Boeijen Groep 3
08 (11) Happy Ending - Joe Jackson & Elaine Caswell 3
09 (----) The Reflex - Duran Duran 1 klik
10 (12) Locomotion - Orchestral Manoeuvres In The Dark 2
11 (05) Hide And Seek - Howard Jones 9
12 (14) You're Gonna Like It - The President 2
13 (10) Clear Light Moonlight - Golden Earring 6
14 (15) Civilized Man - Joe Cocker 2
15 (07) Nelson Mandela - Special AKA 5
09) Dit klonk toch wel een stuk commerciëler en gladder dan we tot op heden van de band gewend waren (al beweren sommigen dat de 10 vorige singles ook retecommercieel zijn), om te scoren was zelfs de albumversie nog geremixed en een hippe videoclip geschoten. Ondanks dat is het gewoon (nog altijd) een leuk nummer. Pas na Wild Boys vond ik de band achteruit gaan.
0
geplaatst: 9 juli 2014, 19:24 uur
Het zal zijn omdat ik 15 was in 1984, maar ik word toch nostalgisch en sentimenteel als ik deze top 15 zie. Dit zijn de liedjes die mij gekleurd hebben, met Jeroen Soeren als schilder.
0
titan (crew)
geplaatst: 10 juli 2014, 21:09 uur
Dit is de 32e lijst van 8 mei 1984:
01 (09) The Reflex - Duran Duran 2
02 (02) Such A Shame - Talk Talk 4
03 (03) The Caterpillar - The Cure 5
04 (01) I Scare Myself - Thomas Dolby 8
05 (05) You Take Me Up - Thompson Twins 3
06 (07) 1 Miljoen Sterren - Frank Boeijen Groep 4
07 (08) Happy Ending - Joe Jackson & Elaine Caswell 4
08 (10) Locomotion - Orchestral Manoeuvres In The Dark 3
09 (06) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 6
10 (----) Don't Tell Me - Blancmange 1 klik
11 (04) People Are People - Depeche Mode 7
12 (12) You're Gonna Like It - The President 3
13 (14) Civilized Man - Joe Cocker 3
14 (13) Clear Light Moonlight - Golden Earring 7
15 (----) Grijze Muizen - Noodweer 1
10) De vorige notering van Blancmange vond ik maar zo zo, maar deze is wel helemaal raak. Zelfs bij de wat minder vooruitstrevende jongens van de TROS viel het nummer in de smaak, want het nummer schopte het zowaar nog tot paradeplaat.
15) Dit nummer van de Rotterdamse band met de opvallende zanger Jos Bloemkolk zegt me helemaal niets en is ook niet terug te vinden op youtube of spotify. Ik ken van deze band alleen In De Disco en Rotterdam Bijvoorbeeld en die vind ik allebei geweldig.
01 (09) The Reflex - Duran Duran 2
02 (02) Such A Shame - Talk Talk 4
03 (03) The Caterpillar - The Cure 5
04 (01) I Scare Myself - Thomas Dolby 8
05 (05) You Take Me Up - Thompson Twins 3
06 (07) 1 Miljoen Sterren - Frank Boeijen Groep 4
07 (08) Happy Ending - Joe Jackson & Elaine Caswell 4
08 (10) Locomotion - Orchestral Manoeuvres In The Dark 3
09 (06) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 6
10 (----) Don't Tell Me - Blancmange 1 klik
11 (04) People Are People - Depeche Mode 7
12 (12) You're Gonna Like It - The President 3
13 (14) Civilized Man - Joe Cocker 3
14 (13) Clear Light Moonlight - Golden Earring 7
15 (----) Grijze Muizen - Noodweer 1
10) De vorige notering van Blancmange vond ik maar zo zo, maar deze is wel helemaal raak. Zelfs bij de wat minder vooruitstrevende jongens van de TROS viel het nummer in de smaak, want het nummer schopte het zowaar nog tot paradeplaat.
15) Dit nummer van de Rotterdamse band met de opvallende zanger Jos Bloemkolk zegt me helemaal niets en is ook niet terug te vinden op youtube of spotify. Ik ken van deze band alleen In De Disco en Rotterdam Bijvoorbeeld en die vind ik allebei geweldig.
0
titan (crew)
geplaatst: 12 juli 2014, 21:40 uur
Dit is de 33e lijst van 15 mei 1984:
01 (01) The Reflex - Duran Duran 3
02 (02) Such A Shame - Talk Talk 5
03 (03) The Caterpillar - The Cure 6
04 (07) Happy Ending - Joe Jackson & Elaine Caswell 5
05 (06) 1 Miljoen Sterren - Frank Boeijen Groep 5
06 (05) You Take Me Up - Thompson Twins 5
07 (08) Locomotion - Orchestral Manoeuvres In The Dark 4
08 (04) I Scare Myself - Thomas Dolby 9
09 (15) Grijze Muizen - Noodweer 2
10 (10) Don't Tell Me - Blancmange 2
11 (----) The Lebanon - Human League 1 klik
12 (----) Automatic - Pointer Sisters 1 klik
13 (13) Civilized Man - Joe Cocker 4
14 (09) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 7
15 (----) Thieves Like Us - New Order 1 klik
11) Na het grote succes van het album Dare gooit The Human League het over een iets andere boeg. Nog nooit eerder waren er zoveel gitaren in een nummer van deze band te horen. En het klinkt nog erg geslaagd ook. Commercieel was het wel een minder groot succes.
12) 1984 was een succesvol jaar voor de Pointer Sisters, met maar liefst 3 grote hits die nog wel eens op menig nostalgisch feestje langs komen. Dit was de eerste daarvan en in het nummer hoor je heel goed hoe ver de invloed van Nile Rodgers en Chic reiken.
15) Het valt niet mee om een legendarische knaller als Blue Monday op te laten volgen, maar New Order is daarna stug doorgegaan met het maken van mooie muziek en dit is wat mij betreft 1 van hun beste nummers.
01 (01) The Reflex - Duran Duran 3
02 (02) Such A Shame - Talk Talk 5
03 (03) The Caterpillar - The Cure 6
04 (07) Happy Ending - Joe Jackson & Elaine Caswell 5
05 (06) 1 Miljoen Sterren - Frank Boeijen Groep 5
06 (05) You Take Me Up - Thompson Twins 5
07 (08) Locomotion - Orchestral Manoeuvres In The Dark 4
08 (04) I Scare Myself - Thomas Dolby 9
09 (15) Grijze Muizen - Noodweer 2
10 (10) Don't Tell Me - Blancmange 2
11 (----) The Lebanon - Human League 1 klik
12 (----) Automatic - Pointer Sisters 1 klik
13 (13) Civilized Man - Joe Cocker 4
14 (09) Robert de Niro's Waiting - Bananarama 7
15 (----) Thieves Like Us - New Order 1 klik
11) Na het grote succes van het album Dare gooit The Human League het over een iets andere boeg. Nog nooit eerder waren er zoveel gitaren in een nummer van deze band te horen. En het klinkt nog erg geslaagd ook. Commercieel was het wel een minder groot succes.
12) 1984 was een succesvol jaar voor de Pointer Sisters, met maar liefst 3 grote hits die nog wel eens op menig nostalgisch feestje langs komen. Dit was de eerste daarvan en in het nummer hoor je heel goed hoe ver de invloed van Nile Rodgers en Chic reiken.
15) Het valt niet mee om een legendarische knaller als Blue Monday op te laten volgen, maar New Order is daarna stug doorgegaan met het maken van mooie muziek en dit is wat mij betreft 1 van hun beste nummers.
* denotes required fields.