MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (2014): 70s

zoeken in:
Mjuman schreef:
Je had ook gewoon 30 titels neer kunnen plempen - ga ik ook doen. Ben nog bezig, maar de vraag wordt: wat wil ik een echt persoonlijke lijst (met als risico een x-tal titels die alleen door mij worden genoemd) of bijdragen aan een meer draagbaar resultaat. Als het aan de rockies en de proggo's ligt, tja ...

Zo'n statement maak ik nou ook weer niet door bijv Peter Tosh, Terje Rypdal aan te dragen of een ander album van Keith Jarrett dan de inmiddels genoemde.
Persoonlijk ben ik voorstander van een persoonlijke lijst. Sowieso bewijs je jezelf geen dienst voor populair(der)e albums te gaan, omdat je daarmee alleen maar de populaire albums stimuleert. Waardoor de kloof alleen maar groter wordt.

P.S. Het staat je vrij om wat deelnemers uit te nodigen die niet binnen het 'rockie'-/'proggo'-kader vallen. Niettemin valt het rock-gehalte m.i. best wel mee. Of je moet natuurlijk de illusie hebben dat genres als electronic of jazz uit de jaren '70 breed gedragen gaan worden.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
Persoonlijk ben ik voorstander van een persoonlijke lijst. Sowieso bewijs je jezelf geen dienst voor populair(der)e albums te gaan, omdat je daarmee alleen maar de populaire albums stimuleert. Waardoor de kloof alleen maar groter wordt.

Eens, dat heb ik dan ook gedaan. Dat er dan wat meer prog in staat dan de MuMeMainstream blieft en dat een nette maximalisatie van de nutsfunctie in termen van bijdrage aan de eindlijst een andere lijst opgeleverd zou hebben, is minder relevant. Als één persoon naar het lijstje heeft gekeken en daar één persoonlijke tip uitgehaald heeft, is de opbrengst wat mij betreft al groter.

chevy93 schreef:

Vrind, je blijft een meester in selective exposure en retention. Ik zit nu op een zgn longlist van ca 150 albums. Ik zal het even uitleggen, aan de hand van Keith Jarrett. Bij mij ontlopen de waarderingen voor zijn albums uit de 70s elkaar niet zo heel veel (0,25 - 0,75 pt) - in gedachten, want ik vind alles becijferen zo'n pseudo-exact gebeuren dat ik er niet aan begin; even een uitwijding: alles hangt ook af van moment en stemming; er zijn genoeg momenten dat ik topplaten de waardering van een grafplaat kan geven, omdat ie dan gewoon niet fijn luistert - dus wa's een cijfer dan?

Tegen die achtergrond kan ik ook kiezen voor een vaker genoemde plaat van Jarrett. De 70s is voor mij ondenkbaar zonder bijv Rypdal, Jarrett, Marley en - troost je - ook Joy Division. En met een longlist van ca 150 albums - en verschillen van max 0,75, afgezet tegen hoge of lage draaibaarheid - valt zo'n compilatie sowieso niet mee; ik wil breedte van voorkeur graag laten reflecteren en moet ook rekening houden met niet altijd aan alles te denken zo ben ik bij de 60s dit album vergeten Pierre Henry & Michel Colombier - Messe Pour le Temps Présent (1967) - gewoon omdat ik geen jaartal had vermeld in excel

Casartelli ben je me nou stiekem een compliment aan het geven " MuMeMainstream"?

Stijn_Slayer
@ Mjuman:

Zouden er mensen met popcorn voor hun scherm zitten en vervolgens beginnen te juichen als 'hun' albums in de eindlijst staan?

Ik heb niet de illusie dat albums uit mijn lijstje in de eindlijst opduiken, maar ik behoor dan ook tot de happy few. Zonder gekheid, het kan me niets schelen en ik ga mijn lijst niet aanpassen aan de smaak van anderen. Met ook hier bijna 150 kanshebbers heb ik al genoeg met mijn eigen smaak geworsteld. Ik vind Drumming bijv. beter dan Music for 18 Musicians, dan ga ik niet M18M kiezen omdat die misschien wel in de top 40 komt. Sommigen doen dat wel: ridicuul, het is geen verkiezingscampagne van nationaal belang.

De eindlijst bekijk ik heel vluchtig en zoek alleen of er per ongeluk een paar albums instaan die geen open deuren zijn. Niet dat elke open deur slecht is, maar je wordt er wel eens moe van.

Casartelli (moderator)
Mjuman schreef:
Casartelli ben je me nou stiekem een compliment aan het geven " MuMeMainstream"?

Zoals je weet ben ik nooit te beroerd voor een compliment links en rechts. En als dat niet doorkomt, wil enige selective reception nog wel eens helpen.

Dark Side of The Moon, Deep Purple in Rock, Klep Fles Erin, Geneses (meervoud idd), SM.

Aan de andere kant zet ik wel degelijk What's Going On (Marvin Gaye) erin, gewoon om die wat extra puntjes te geven. Dat album verdient gewoon een goede plaats, ondanks het ietwat 'corny' begin met die sax-solo

Vandaag ga ik zagen en timmeren

Casartelli schreef:
Zoals je weet ben ik nooit te beroerd voor een compliment links en rechts. En als dat niet doorkomt, wil enige selective reception nog wel eens helpen.

Da's een nieuwe - distorsion maakt de oorspronkelijke 3 (van oa Kotler )vol

Stijn_Slayer schreef:
@ Mjuman:

Zouden er mensen met popcorn voor hun scherm zitten en vervolgens beginnen te juichen als 'hun' albums in de eindlijst staan?

Ik heb niet de illusie dat albums uit mijn lijstje in de eindlijst opduiken, maar ik behoor dan ook tot de happy few. Zonder gekheid, het kan me niets schelen en ik ga mijn lijst niet aanpassen aan de smaak van anderen. Met ook hier bijna 150 kanshebbers heb ik al genoeg met mijn eigen smaak geworsteld. Ik vind Drumming bijv. beter dan Music for 18 Musicians, dan ga ik niet M18M kiezen omdat die misschien wel in de top 40 komt. Sommigen doen dat wel: ridicuul, het is geen verkiezingscampagne van nationaal belang.

De eindlijst bekijk ik heel vluchtig en zoek alleen of er per ongeluk een paar albums instaan die geen open deuren zijn. Niet dat elke open deur slecht is, maar je wordt er wel eens moe van.

Nou Stijn, wees gerust jouw albums zullen het neit ver schoppen in de eindlijst.
Heb je dan nog eens een populiare artiest gekozen, neem je het "verkeerde"album
De enige die uit jouw lijst nog in een lage positie voorzou kunnen komen is Gram Parsons, maar misschien dat je daar nog beter ipv Gram, Alan kunnen nemen

Stijn_Slayer
Ik zeg altijd maar: je hebt mensen die naar Alan Parsons luisteren en je hebt mensen met smaak.

Nee flauw, met (veel) mate gaat APP wel.

Casartelli (moderator)
Mjuman schreef:
Da's een nieuwe - distorsion maakt de oorspronkelijke 3 (van oa Kotler )vol

Weer wat geleerd op de vrijdagmorgen.

Telamon
Ai, mn platenkast doorspittende zie ik dat ik Syd Barrett ben vergeten in mn lijst. Helaas.

De vorige keren was ik te laat maar hierbij mijn lijstje. In 1970 werd ik negen jaar, eind 1979 was ik 18 jaar. Het merendeel van onderstaande elpees (op twee na: begin jaren '80 maakte ik pas kennis met The Bonzo Dog Doo-Dah band en Steeleye Span) ken ik uit die periode zelf. Billion Dollar Babies was mijn eerste elpee die ik kocht. Van iedere artiest heb ik één album gekozen die toen op mij de meeste indruk maakte. Er zitten twee live-albums tussen en vier verzamelaars. De volgorde is uitwisselbaar trouwens. Maar deze dertig albums vertegenwoordigen wel een staalkaart van de muziek die ik toen (en ook nu nog) graag hoorde.

01. Alice Cooper -– Billion Dollar Babies (1973)
02. The Moody Blues -– This is the Moody Blues (1974)
03. Wings –- London Town (1978)
04. Electric Light Orchestra -– A New World Record (1976)
05. Uriah Heep –- Look at Yourself (1971)
06. Steeleye Span -– Below the Salt (1972)
07. Jeff Wayne –- The War of the Worlds (1978)
08. Roxy Music -– Viva! (1976)
09. Pink Floyd –- Meddle (1971)
10. Oueen -– Sheer Heart Attack (1974)
11. Kate Bush -– The Kick Inside (1978)
12. Gerry Rafferty -– City to City (1978)
13. Steve Miller Band -– Fly Like an Eagle (1976)
14. Kate & Anna McCarrigle -– Dancer with Bruised Knees (1977)
15. Supertramp –- Crime of the Century (1974)
16. The Sweet - Live at the Rainbow (1973)
17. Hawkwind –- Roadhawks (1976)
18. Tabou Combo -– New York City (1974)
19. Gruppo Sportivo -– 10 Mistakes (1977)
20. The Alan Parsons Project -– Tales of Mystery and Imagination – Edgar Allan Poe (1976)
21. The Babys -– Broken Heart (1977)
22. The Bonzo Dog Doo-Dah band -– The History of the Bonzos (1974)
23. Fleetwood Mac -– Rumours (1977)
24. Nina Hagen Band -– Nina Hagen Band (1978)
25. Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory (1970)
26. Tubeway Army –- Replicas (1979)
27. Simon & Garfunkel -– Bridge over Troubled Water (1970)
28. Al Stewart –- Year of the Cat (1976)
29. 10CC –- How Dare You! (1976)
30. Duncan Browne –- The Wild Places (1978)

Interessante discussie hierboven. Jongens, het gaat toch om interessante muziek, waarbij lijstjes en "ratings" secundair zijn. Ik bezoek dit forum om wat bij te leren - en neem dus ook notitie van vermelde albums die wellicht aansluiten bij mijn muzikale zoektocht. Laten we het trouwens verder niet te serieus nemen...

Mjuman schreef:
Tegen die achtergrond kan ik ook kiezen voor een vaker genoemde plaat van Jarrett.
Dat kan je doen, ja. Zelf denk ik niet zo. Ik ga voor mijn eigen favorieten en dat ik daarbij dan ook voor (voor de lijst) kansloze albums ga (de jaren '70 is bijvoorbeeld hét decennium bij uitstek voor live-albums), so be it.

Nu is dat voor mij natuurlijk makkelijk zeggen, want ik vind sowieso wel een groot deel van mijn smaak (bv. proggende rockies) terug in de eindlijst. Een toplijst is alleen leuk als je je eigen smaak in terugvind. Vind ik dan.

Ik doe overigens veel inspiratie op uit de verschillende lijstjes hier, dus doe vooral lekker eigenzinnig!

Cured
Jarret ? Leif Jarret, die jonge knul die verslaafd is geraakt en al zijn haar verloor? Vast niet, MM kennende. Overigens , wat een bak herrie is dat concert in Kóln, maar wel eigenzinnig. Ik ga liever voor de eigen lijstjes, niet de muzikaal verantwoorde om het interessant te laten maken, maar ieder doet wat ie wil. Overigens, wel veel pantoffelmuzak/prockrock, maar ja...de '70's hé. Geef mij maar de eind seventies en eerste helft van de 80's + The Smiths (behalve de goeie bands/artietsen uit de 70's zoals Roxy Music, David Bowie bijv.), maar dat is geen decennium .

Stijn_Slayer
70ies is voor mij een decennium met twee gezichten: de tweede helft heb ik niet veel mee en mijn favorieten zijn dan doorgesnoven en alcoholistisch geworden of ermee opgehouden. In de 80ies is dat weer omgekeerd.

Stijn_Slayer schreef:
70ies is voor mij een decennium met twee gezichten: de tweede helft heb ik niet veel mee en mijn favorieten zijn dan doorgesnoven en alcoholistisch geworden of ermee opgehouden. In de 80ies is dat weer omgekeerd.

Als ik dat letterlijk neem, moet ik een aardige semantische slalom maken

Cured
, die Stijn. Begrijp ik het nu goed dat jij de 2e helft van de 80' s beter vindt dan de 1e helft, of heb ik nu iets teveel gesnoven (en dat is geen soepgeur ) ?

Cured schreef:
Geef mij maar de eind seventies en eerste helft van de 80's + The Smiths
(behalve de goeie
bands/artietsen
uit de 70's zoals Roxy Music, David Bowie bijv.), maar dat is geen decennium .

Zijn dat muzikale jetsers Cured? En als ze maat C zijn, kan je mij dan er een paar overdoen?

Lijkt me heerlijk om daarop mijn hoofd te rusten te leggen

Cured
Ha, ik zie 'm ; nee, geen tietsen .

Ik luister momenteel veel albums waar ik erg van onder de indruk ben, maar het is nog te vroeg voor een notering in de lijst, dus Popol Vuh, Steve Reich, Wire en Leonard Cohen krijgen volgend jaar nog een kans.

1. Kate Bush - The Kick Inside (1978)
2. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
3. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
4. AC/DC - Highway to Hell (1979)
5. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
6. AC/DC - Let There Be Rock (1977)
7. The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972)
8. Ramones - Ramones (1976)
9. Nick Drake - Pink Moon (1972)
10. The Clash - London Calling (1979)
11. Patti Smith - Horses (1975)
12. Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson (1971)
13. Television - Marquee Moon (1977)
14. Paul McCartney & Wings - Band on the Run (1973)
15. Pink Floyd - Animals (1977)
16. Keith Jarrett - The Survivors' Suite (1977)
17. Neil Young - Harvest (1972)
18. Gene Clark - No Other (1974)
19. Bill Withers - Just as I Am (1971)
20. Herbie Hancock - Head Hunters (1973)
21. Joni Mitchell - Blue (1971)
22. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)
23. David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)
24. Rodriguez - Cold Fact (1970)
25. Can - Tago Mago (1971)
26. John Lennon - John Lennon / Plastic Ono Band (1970)
27. King Crimson - Red (1974)
28. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)
29. The Modern Lovers - The Modern Lovers (1976)
30. The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971)

Bijna nog lastiger dan een jaren '60 lijst!

1. Marvin Gaye - What's Going On
2. Rodriguez - Cold Fact
3. Sam Dees - The Show Must Go On
4. Mickey Newbury - Frisco Mabel Joy
5. Tom Waits - Closing Time
6. Stevie Wonder - Innervisions
7. Gene Clark - No Other
8. Bill Withers - Just as I Am
9. Nick Drake - Pink Moon
10. The Clash - London Calling
11. Joy Division - Unknown Pleasures
12. Curtis Mayfield - Curtis
13. Nick Drake - Bryter Layter
14. Mickey Newbury - Heaven Help the Child
15. Gil Scott-Heron - Pieces of a Man
16. Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
17. The Rolling Stones - Sticky Fingers
18. Lou Reed - Transformer
19. Leonard Cohen - Songs of Love and Hate
20. Carole King - Tapestry
21. Bob Dylan - Blood on the Tracks
22. Kraftwerk - The Man Machine
23. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life
24. Bert Jansch - L.A. Turnaround
25. Rodriguez - Coming From Reality
26. Andrew Lloyd Webber & Tim Rice - Jesus Christ Superstar
27. Curtis Mayfield - Superfly
28. Lou Reed - Berlin
29. Michael Jackson - Off the Wall
30. Al Green - Let's Stay Together

01. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
02. Supertramp - Crime of the Century (1974)
03. Kate Bush - The Kick Inside (1978)
04. Genesis - Selling England by the Pound (1973)
05. The Alan Parsons Project - Tales of Mystery and Imagination Edgar Allan Poe (1976)
06. Peter Gabriel - Peter Gabriel (1977)
07. Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway (1974)
08. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)
09. Blondie - Plastic Letters (1977)
10. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
11. Billy Joel - The Stranger (1977)
12. Roxy Music - Stranded (1973)
13. Dire Straits - Communiqué (1979)
14. Supertramp - Breakfast in America (1979)
15. Fleetwood Mac - Tusk (1979)
16. David Bowie - Station to Station (1976)
17. Stevie Wonder - Innervisions (1973)
18. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
19. The Alan Parsons Project - Eve (1979)
20. Renaissance - A Song for All Seasons (1978)
21. Supertramp - Crisis? What Crisis? (1975)
22. Blondie - Parallel Lines (1978)
23. Mike Oldfield - Ommadawn (1975)
24. Electric Light Orchestra - Out of the Blue (1977)
25. Randy Newman - Good Old Boys (1974)
26. Genesis - Wind and Wuthering (1976)
27. Pink Floyd - The Wall (1979)
28. Bruce Springsteen - Born to Run (1975)
29. Michael Jackson - Off the Wall (1979)
30. Steve Hackett - Spectral Mornings (1979)

Ik ben benieuwd wat het eindklassement van deze lijst wordt. Heeft de jaren-60 die al?

Voor mij het beste decennium had nog wel meer platen willen noemen.

1. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971)
2. Bruce Springsteen - Born to Run (1975)
3. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
4. Neil Young - After the Gold Rush (1970)
5. The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971)
6. Black Sabbath - Paranoid (1970)
7. Queen - A Night at the Opera (1975)
8. AC/DC - Let There Be Rock (1977)
9. The Who - Who's Next (1971)
10. Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970)
11. Deep Purple - In Rock (1970)
12. Neil Young - Harvest (1972)
13. David Bowie - Ziggy Stardust (1972)
14. The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972)
15. Neil Young & Crazy Horse - Zuma (1975)
16. Dire Straits - Dire Straits (1978)
17. Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town (1978)
18. The Doors - L.A. Woman (1971)
19. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976)
20. AC/DC - Powerage (1978)
21. Queen - Queen II (1974)
22. Rainbow - Rising (1976)
23. Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water (1970)
24. Led Zeppelin - Led Zeppelin III (1970)
25. Boston - Boston (1976)
26. Deep Purple - Machine Head (1972)
27. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
28. Supertramp - Crime of the Century (1974)
29. Bob Marley & The Wailers - Exodus (1977)
30. Roxy Music - For Your Pleasure (1973)

kistenkuif
HPR schreef:
Tot nu toe vind ik mijn lijst verreweg de beste...

De lijsten waarop ik de meeste door mij nog nooit beluisterde platen ontdek, maken me razend nieuwsgierig en bevallen me daarom het beste. Bij jouw lijst heb ik dat bijvoorbeeld minder dan bij die van Toon1. Dat is voor mij ook de lol van deze hele exercitie want de eindafrekening zal weer the usual suspects opleveren. Wat me trouwens opviel bij het scrollen was dat relatief jonge users tamelijk traditioneel stemmen op albums van grote acts. Of vergis ik me...?

woordenaar
1. Pink Floyd - Animals (1977)
2. Yes - Fragile (1971)
3. Miles Davis - Bitches Brew (1970)
4. Frank Zappa & The Mothers of Invention - One Size Fits All (1975)
5. Yes - Tales from Topographic Oceans (1973)
6. Genesis - Live (1973)
7. Peter Gabriel - Peter Gabriel (1978)
8. Leonard Cohen - Death of a Ladies' Man (1977)
9. Bob Dylan - Self Portrait (1970)
10. Bob Dylan & The Band - Before the Flood (1974)

11. The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972)
12. John Martyn - Inside Out (1973)
13. ABBA - Arrival (1976)
14. Rainbow - Rising (1976)
15. David Crosby - If I Could Only Remember My Name (1971)
16. Daryl Hall & John Oates - War Babies (1974)
17. Golden Earring - Moontan (1973)
18. Dire Straits - Communiqué (1979)
19. Herbie Hancock - Head Hunters (1973)
20. Grateful Dead - Blues for Allah (1975)

21. Vangelis - Spiral (1977)
22. Deep Purple - In Rock (1970)
23. J.J. Cale - Naturally (1971)
24. The Alan Parsons Project - Pyramid (1978)
25. Steve Reich - Drumming / Six Pianos / Music for Mallet Instruments (1974)
26. Banco del Mutuo Soccorso - Darwin! (1972)
27. Mike Oldfield - Ommadawn (1975)
28. Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town (1978)
29. Fabrizio de André - Storia Di un Impiegato (1973)
30. Riccardo Cocciante - Concerto Per Margherita (1976)

kistenkuif schreef:
Wat me trouwens opviel bij het scrollen was dat relatief jonge users tamelijk traditioneel stemmen op albums van grote acts. Of vergis ik me...?
Mocht dat zo zijn, zou mij dat niets verbazen. Er zullen maar er maar weinigen zijn die eerst de obscure juweeltjes eruit gaan pikken, alvorens de grote acts te gaan ontdekken.

Cured
Laxus heeft wel een goeie lijst op zich, niet zo overdreven experimenteel of onzinnig

zaaf
Chevy is right. en onzinnige albums, daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Hopla zinnige en onzinnige albums!

1. The Stooges - Funhouse (1970)
2. Joy Division - Unknown Pleasures (1979)
3. Patti Smith - Radio Ethiopia (1976)
4. Television - Marquee Moon (1977)
5. The Fall - Dragnet (1979)
6. Joni Mitchell - Blue (1971)
7. David Bowie - Low (1977)
8. Can - Tago Mago (1971)
9. Nick Drake - Pink Moon (1972)
10. Suicide - Suicide (1977)

11. Throbbing Gristle - 20 Jazz Funk Greats (1979)
12. Steve Reich - Music for 18 Musicians (1978)
13. Talking Heads - Fear of Music (1979)
14. Patti Smith - Horses (1975)
15. Tim Buckley - Starsailor (1970)
16. Wire - Pink Flag (1977)
17. Miles Davis - Bitches Brew (1970)
18. Can - Ege Bamyasi (1972)
19. The Residents - Meet the Residents (1974)
20. Magazine - Real Life (1978)

21. Neu! - Neu! (1972)
22. The Modern Lovers - The Modern Lovers (1977)
23. The Slits - Cut (1979)
24. David Bowie - Station to Station (1976)
25. Siouxsie and the Banshees - The Scream (1978)
26. Iggy & The Stooges - Raw Power (1973)
27. Nick Drake - Bryter Layter (1970)
28. Kraftwerk - The Man-Machine (1978)
29. Pere Ubu - Dub Housing (1978)
30. Lou Reed - Berlin (1973)

31. The Velvet Underground - Loaded (1970)
32. Public Image Ltd. - First Issue/Public Image (1978)
33. Gang of Four - Entertainment (1979)
34. The Stranglers - Rattus Norvegicus (IV) (1977)
35. Neil Young - Harvest (1972)
36. Nico - The End (1974)
37. Faust - IV (1973)
38. Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975)
39. Iggy Pop - The Idiot (1977)
40. Devo - Q: Are We Not Men? A: We are Devo! (1978)

Gast
geplaatst: vandaag om 10:51 uur

geplaatst: vandaag om 10:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.