Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (2014): 70s
zoeken in:
0
Martial
geplaatst: 15 mei 2014, 09:11 uur
Een mooi eindlijssie hoor
Alleen jammer dat er nauwelijks wat instaat uit ons eigen landje, slechts 1 als ik het goed gezien heb?
Zulke slechte muziek werd er volgens mij toch niet gemaakt in de 70's door onze eigen artiesten?
Ook vanuit hier de complimenten en de spreekwoordelijke veren voor Chevy!
Alleen jammer dat er nauwelijks wat instaat uit ons eigen landje, slechts 1 als ik het goed gezien heb?
Zulke slechte muziek werd er volgens mij toch niet gemaakt in de 70's door onze eigen artiesten?
Ook vanuit hier de complimenten en de spreekwoordelijke veren voor Chevy!

0
geplaatst: 15 mei 2014, 09:42 uur
Teleurstellende
maar voorspelbare top-3. Rumours heb ik zelfs nog nooit beluisterd...
Maar bedankt voor het vele werk, Chevy!
maar voorspelbare top-3. Rumours heb ik zelfs nog nooit beluisterd...Maar bedankt voor het vele werk, Chevy!

0
geplaatst: 15 mei 2014, 09:47 uur
De matige score van Roxy Music hangt wellicht samen met het feit dat de eerste 5 albums allemaal hoog gewaardeerd worden hier maar dat er te weinig consensus is over welke het beste is. Zelfs album nummer 6 (Manifesto) dat een vrij laag gemiddelde heeft op MuMe zie ik langskomen, evenals een live album. Lijkt er dus op dat er te veel versnippering is geweest voor een hoge score.
0
geplaatst: 15 mei 2014, 10:11 uur
Bedankt voor het werk, Chevy. Dit jaar was het echt spannend tot op het einde, voor zo'n finale teken ik elke keer.
Ik geloof dat mijn nummer één, Tubular Bells, slechts 6 keer genoemd is?
En voor volgend jaar wens ik: een betere plek voor George Harrison en... Fleetwood Mac
En voor volgend jaar wens ik: een betere plek voor George Harrison en... Fleetwood Mac

0
geplaatst: 15 mei 2014, 10:43 uur
Eens met GrafGantz inzake Roxy Music. Bepaalde albums hadden een beter lot verdiend.
Met name For Your Pleasure is in mijn ogen een 100% top 10 notering. Next Time ?
Met name For Your Pleasure is in mijn ogen een 100% top 10 notering. Next Time ?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 mei 2014, 10:51 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Speciaal voor Stijn_Slayer wil ik deze er nog even uit pakken. Deze plaat had namelijk op zeker een plaats bij de bovenste 40 dacht ik, maar dit is typisch zo'n voorbeeld voor een plaat waarbij dit spel gewoon een paar dagen te lang duurde. 45 punten werden verzameld in de eerste helft en na 2/3e van de lijstjes kreeg het album geen enkel punt meer. Zodoende komt het dus 3 luttele punten tekort. Namen en adressen van de schuldigen graag.
Geen zorgen, ik ga er discreet mee om.
0
woordenaar
geplaatst: 15 mei 2014, 10:58 uur
BeatHoven schreef:
ik had Ommadawn staan, op 27.Ik geloof dat mijn nummer één, Tubular Bells, slechts 6 keer genoemd is?
0
geplaatst: 15 mei 2014, 12:20 uur
musician schreef:
De uitspraak "geen gezichtsbepalende artiesten in de top" is natuurlijk volstrekte nonsens. Elke artiest die in deze Top 100 staat heeft minimaal zijn sporen verdiend.
Misschien dat er zo 1000 wereldberoemde en "gezichtsbepalende" artiesten uit een mouw kunnen worden geschud, als we praten over de jaren '70.
Maar uiteindelijk kunnen er slechts 100 worden gekozen en dat is dan inderdaad de grootste gemeenschappelijke deler. Hoewel er met de 100 namen die worden genoemd helemaal niets mis is. De eigen opvatting van "gezichtsbepalend" staat nog niet altijd gelijk aan wat anderen daar van vinden.
De uitspraak "geen gezichtsbepalende artiesten in de top" is natuurlijk volstrekte nonsens. Elke artiest die in deze Top 100 staat heeft minimaal zijn sporen verdiend.
Misschien dat er zo 1000 wereldberoemde en "gezichtsbepalende" artiesten uit een mouw kunnen worden geschud, als we praten over de jaren '70.
Maar uiteindelijk kunnen er slechts 100 worden gekozen en dat is dan inderdaad de grootste gemeenschappelijke deler. Hoewel er met de 100 namen die worden genoemd helemaal niets mis is. De eigen opvatting van "gezichtsbepalend" staat nog niet altijd gelijk aan wat anderen daar van vinden.
Tegen het laatste valt weinig in te brengen, immers (geen Lex) het volk heeft gesproken en de goede democratische gewoonte zegt dan: accepteren die hap. En de opperspreidscheet_Sjef heeft inderdaad met uren excelleren nijver werk verricht

Dat je als breder dan MOR-georiënteerde van zo'n lijst een beetje verdrietig wordt - zo verdrietig dat je zou kunnen afhaken waardoor de lijst nog meer MOR wordt - is een onontkenbaar feit. Ik hou van afwisseling, verandering en vernieuwing en het is een heel brave lijst geworden - nog braver dan menig OORlijst, maar zoals gezegd The public gets what the public wants
Gezichtsbepalend: het mooie van de 70s is dat de muziek op het einde van het decennium een ander gezicht kreeg, waardoor de 70s in se altijd iets van een Janus-kop in zich zal hebben. In het begin nog de mastodontenrock - check de achterzijde van Ummagumma bijv - en aan het einde had je gewoon bandjes met 2 gitaren, drums en een zanger - en als ze geld hadden zat er ook een synth bij. Gezichtsbepalend is in context van 70s een ambigu woord: "gezicht" - van macho, via androgyn naar uiteindelijk pukkelig/grove trekken, en ook sharp (denk aan Paul Weller en Joe J.).
0
geplaatst: 15 mei 2014, 12:37 uur
BeatHoven schreef:
Wat overigens één keer minder is dan het lager genoteerde Ommadawn. Ik geloof dat mijn nummer één, Tubular Bells, slechts 6 keer genoemd is?
Tony schreef:
Zeg, Chevy, waar is Eldorado van ELO eigenlijk gebleven? Zie ik 'm nou niet eens in de top 100 terugkomen? Was van '74 hoor, die plaat!! Vorig jaar ook al niet, terwijl dit jaar notabene 2 andere ELO albums wel de top 100 hebben gehaald. Vreemd.
Hier vind je hem terug op plek 189. Zeg, Chevy, waar is Eldorado van ELO eigenlijk gebleven? Zie ik 'm nou niet eens in de top 100 terugkomen? Was van '74 hoor, die plaat!! Vorig jaar ook al niet, terwijl dit jaar notabene 2 andere ELO albums wel de top 100 hebben gehaald. Vreemd.

0
geplaatst: 15 mei 2014, 12:40 uur
Lura schreef:
Naar die lijst ben ik zéér benieuwd! Het zal veel moeilijker worden om daar een mooie lijst van samenstellen en ik denk dat de verdeeldheid nog groter zal zijn.
Als je verdeeldheid in de zin van artiesten bedoelt, dan ja. Er zijn maar weinig jaren '80-artiesten die meerdere meesterwerken gemaakt hebben, in ieder geval minder dan bij de 70s. Bij 70s-artiesten is er minder consensus over wat nou precies het beste werk van een bepaalde artiest is.Naar die lijst ben ik zéér benieuwd! Het zal veel moeilijker worden om daar een mooie lijst van samenstellen en ik denk dat de verdeeldheid nog groter zal zijn.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 mei 2014, 13:48 uur
GrafGantz schreef:
De matige score van Roxy Music hangt wellicht samen met het feit dat de eerste 5 albums allemaal hoog gewaardeerd worden hier maar dat er te weinig consensus is over welke het beste is. Zelfs album nummer 6 (Manifesto) dat een vrij laag gemiddelde heeft op MuMe zie ik langskomen, evenals een live album. Lijkt er dus op dat er te veel versnippering is geweest voor een hoge score.
Dat is jaar in jaar uit hetzelfde verhaal bij Roxy Music inderdaad. Geldt overigens voor mij persoonlijk ook bij deze band. Heb ze in het verleden ook wel eens wel opgenomen, maar nu vielen ze, ondanks een serie 4,0*-albums toch buiten mijn boot.
Present! En mijn nummer één, Hergest Ridge, slechts 2 keer.

Verder is de match met de lijst hier ook wel een beetje een schraal gebeuren. Mijn eerste topveertigmatch staat op 19 (dat is dan wel meteen Rumours). Who's Next, Crime of the Century en beide Pink Floyds maken er nog net een kwintet van (maar The Wall die over Animals heenspringt... kom op zeg
)... en in totaal 12 matches met de top-100, 25 met de top-400 en een vijftal unieke nominaties.Nuja, het volk heeft gesproken, elk forum krijgt de lijst die het verdient, enzovoorts... als altijd dank aan Chevy voor zijn noeste promotie, rekenwerk en synthese.
0
geplaatst: 15 mei 2014, 14:34 uur
Ik ben teleurgesteld over onderhavige lijst, Pink Floyd hoort toch echt in de zestiger jaren thuis, verder staat AC/DC hoger dan ABBA, en bespeur ik Sex Pistols noch Carpenters...
Slechts drie (3) uit mijn geheide toptien vind ik terug in de top 100, ik voel mij een alien (maar geen H.R. Giger!).
Maar ondanks alles, toch bedankt Sjef!
***** !
Slechts drie (3) uit mijn geheide toptien vind ik terug in de top 100, ik voel mij een alien (maar geen H.R. Giger!).
Maar ondanks alles, toch bedankt Sjef!
***** !
0
kistenkuif
geplaatst: 15 mei 2014, 15:21 uur
Mjuman schreef:
Dat je als breder dan MOR-georiënteerde van zo'n lijst een beetje verdrietig wordt - zo verdrietig dat je zou kunnen afhaken waardoor de lijst nog meer MOR wordt - is een onontkenbaar feit. Ik hou van afwisseling, verandering en vernieuwing en het is een heel brave lijst geworden - nog braver dan menig OORlijst, maar zoals gezegd The public gets what the public wants
Gezichtsbepalend: het mooie van de 70s is dat de muziek op het einde van het decennium een ander gezicht kreeg, waardoor de 70s in se altijd iets van een Janus-kop in zich zal hebben.
Gezichtsbepalend: het mooie van de 70s is dat de muziek op het einde van het decennium een ander gezicht kreeg, waardoor de 70s in se altijd iets van een Janus-kop in zich zal hebben.
Verdrietig wordt ik er niet van. Zolang de imo glad gepolijste grafstenen van de jaren '60, zoals in de toplijst genoemde albums van PF, FM, TD, TE, LZ, mijn oren niet kwellen, vind ik alles best en gun ik ieder van harte zijn favoriete meesterwerk. Maar verbaasd ben ik wel dat er van nieuwsgierigheid naar nieuwe muzikale ontwikkelingen, vooral in de tweede helft van de jaren '70, zo weinig in de eindlijst valt terug te vinden.
0
kistenkuif
geplaatst: 15 mei 2014, 16:03 uur
Dat laatste klopt. Zwarte soul werd helaas ook wel bovenmatig besmet met het discovirus in de jaren '70. Misschien is dat deels een verklaring. Maar Michael Jackson en Prince staan zich al op te warmen voor het volgende decenium als grote stemmentrekkers...
0
geplaatst: 15 mei 2014, 17:21 uur
kistenkuif schreef:
Maar Michael Jackson en Prince staan zich al op te warmen voor het volgende decenium als grote stemmentrekkers...
Maar Michael Jackson en Prince staan zich al op te warmen voor het volgende decenium als grote stemmentrekkers...
Hopelijk komt je voorspelling niet uit!
0
HPR
geplaatst: 15 mei 2014, 17:24 uur
david mercury schreef:
Al m'n albums staan in de top 100 YEEEE!!
Al m'n albums staan in de top 100 YEEEE!!
Stoer. Al mijn albums staan in m'n Top 20.
0
geplaatst: 15 mei 2014, 17:26 uur
kistenkuif schreef:
Maar verbaasd ben ik wel dat er van nieuwsgierigheid naar nieuwe muzikale ontwikkelingen (vooral) in de tweede helft van de jaren '70 zo weinig in de eindlijst valt terug te vinden.
Maar verbaasd ben ik wel dat er van nieuwsgierigheid naar nieuwe muzikale ontwikkelingen (vooral) in de tweede helft van de jaren '70 zo weinig in de eindlijst valt terug te vinden.
Misschien was de muziek in de eerste helft van jaren '70 wel beter!?
0
geplaatst: 15 mei 2014, 17:27 uur
Zal weer reuze meevallen.
Bij de vorige jare 80 editie was de hoogste Prince 8e en de hoogste MJ 18e.
0
geplaatst: 15 mei 2014, 19:56 uur
Bedankt Chevy93, maar welk Elvis Presley album stond het hoogst?
0
geplaatst: 15 mei 2014, 20:04 uur
Wat leren we daaruit? Dat Mike Oldfield dringend meer mensen moet bereiken.
Ik zie ook dat de progrock het slecht gedaan heeft (Pink Floyd niet meegerekend).
Yes - Close to the Edge net op de 42ste plaats gestrand.
King Crimson - Red op de 55ste plaats, 12 keer genoemd.
En Jethro Tull - Thick as a Brick, op 89, ocharme 5 keer genoemd! Verrassend slecht.
Om nog maar te zwijgen van Van Der Graaf Generator.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 15 mei 2014, 20:52 uur
BeatHoven schreef:
Ik zie ook dat de progrock het slecht gedaan heeft (Pink Floyd niet meegerekend).
En Jethro Tull - Thick as a Brick, op 89, ocharme 5 keer genoemd! Verrassend slecht.
Een droevig stemmend rijtje inderdaad, temeer als je nagaat dat deze albums in de eerste editie gewoon allemaal in de top-40 stonden (op Jethro Tull na, maar dan wel weer liefst twee Van Der Graaf Generators).
0
geplaatst: 15 mei 2014, 21:28 uur
Chevy bedankt maar weer, ik had mijn favoriete hotel echter wel wat hoger verwacht dan plek 48.
Enfin, met de jaren 80 lijst doen we weer vrolijk mee.
Enfin, met de jaren 80 lijst doen we weer vrolijk mee.
* denotes required fields.