MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (2014): 70s

zoeken in:
Thanx Chevy, altijd leuk om mee te doen.

Mooie top-100, jammer dat Roxy Music hier nog niet op waarde wordt geschat (plaats 80), toch één van de belangrijkste bands in de jaren '70. Ik mis ook een reggae-album (van Bob Marley). Gelukkig 2 (overigens geweldige) soulalbums in de top-10. De progrock is wel het best vertegenwoordigd in de top-100.

BeatHoven schreef:
(quote)

Wat leren we daaruit? Dat Mike Oldfield dringend meer mensen moet bereiken.

Ik zie ook dat de progrock het slecht gedaan heeft (Pink Floyd niet meegerekend).
Yes - Close to the Edge net op de 42ste plaats gestrand.
King Crimson - Red op de 55ste plaats, 12 keer genoemd.
En Jethro Tull - Thick as a Brick, op 89, ocharme 5 keer genoemd! Verrassend slecht.
Om nog maar te zwijgen van Van Der Graaf Generator.
Crime of the Century op 21, Hemispheres op 56, Mirage op 58.

Verder zou je Can (Krautrock, volgens Progarchives), Jeff Wayne, ELO (Crossover Prog) en Queen (Prog Related) met wat goede wil ook nog wel onder de progplaten scharen.

Prog deed het in ieder geval beter dan die eeuwige concurrent... ^^

kistenkuif
Lura schreef:
Misschien was de muziek in de eerste helft van jaren '70 wel beter!?

Beter weet ik niet. Kun je zoiets meten? Wel duidelijker te volgen qua ontwikkeling, gezien de al wat langere voorgeschiedenis van de meeste topacts. Ook overzichtelijk geordend in een nog relatief beperkt aantal genres. Met de aanvankelijk bescheiden doorbraak van nieuwe artiesten halverwege de jaren '70 nam ook de verwarring toe en niet alleen in de muziekwereld. Maatschappelijk, economisch en politiek begon de samenleving te kantelen en werd de sfeer grimmiger. Het schijnt dat mensen in onzekere tijden houvast en troost zoeken bij het vertrouwde en bekende en nogal argwanend reageren op nieuwe ontwikkelingen. Ook bij het luisteren naar muziek, vermoed ik.

Voorbeeld. Zit mijn buurman net lekker na zijn ontslag bij te komen met Pink Floyd, in de voor sloop genomineerde stadswoning, komt er opeens bij die klote studenten boven zijn hoofd zo'n graatmagere artpunkster uit N.Y. luidkeels de tijdelijke zielerust verkloten met haar nerveus nonmuzikaal gezeik over niets. De reacties op het debuut van Patti Smith waren derhalve niet mals. Net als op die bebrilde britse neuroot die zich ook nog Elvis waagde te noemen. Zo ongeveer was de sfeer. Ook onder muziekvrienden.

Het wordt eens een keer tijd, dat door mensen als Kistenkuif per album mag worden geoordeeld op basis van composities en muzikaliteit en niet alleen per stroming of per dictaat.
Dat die knop eens een keer wordt omgezet.

De suggestie over "werkeloze buurmannen" en dat uit die oude hoek nog steeds de liefhebberij vandaan komt voor "vertrouwde en bekende" muziek is gewoonweg aanmatigend.

Generaties van ver na die periode, zonder die dan "verplichte keuze" hebben veel van die muziek later blijkbaar ook omarmd, tot nu aan toe. En waarom zou dat niet mogen.

Mijn Patti Smith albums hebben bijna allemaal 5*****, datzelfde geldt voor die van The Jam.
Maar om bovenstaande redenen is Rumours wel mijn nummer één aller tijden en niet omdat ik als werkeloze buurman thuis zat, in 1977.
Maar wellicht kunnen alle werkeloze buurmannen uit die tijd zich nog even melden op dit forum.

En misschien mogen de Roxy Music liefhebbers, gezien de onenigheid welk album te kiezen, volgend jaar deze naar voren schuiven.........

(afbeelding)

kistenkuif
Met het voorbeeld heb ik niets willen suggereren. Dat komt regelrecht uit mijn trappenhuis in het Oude Westen, R'dam (1977) met genoemde buurman als mijn luistermaat. Wat de rest van je commentaar betreft kan ik je alleen maar herinneren aan onze oude afspraak om muziekinhoudelijk niet meer op elkaar te reageren, dus daar hou ik me aan.

Ik ook, maar als je weer eens heel erg vastgeroest zit in je oude denkbeelden kan ik het voor de algehele beeldvorming toch niet voorkomen dat er af en toe wat W40 in de machinerie moet worden gespoten.

kistenkuif schreef:
Beter weet ik niet. Kun je zoiets meten?

In zoverre, ik heb gewoon de albums geteld, die ik van beide periodes mooi vond en voor mij zijn de beginjaren 70 dan toch populairder.

Da's een typisch geval van PQR - personal qualitative research, en dan ook nog gedaan in 'the heat of the moment' - doe dezelfde telling hartje zomer als je een lekker wit wijntje hebt gedronken en de kans op een andere uitkomst is groot - vooral de wat 'donkerder' getinte albums zullen minder scoren.

Er wordt hier op MuME een waarde aan cijfers en lijsten gehecht die totaal bezijden allerlei normale menselijke gewaarwordingsprocessen gaat

Zo vind ik een goed album ook wel eens knap klote - als m'n pet er niet naar staat; en als ik op zo'n moment een lijst moet maken, komt dat album er gewoon niet in, of beduidend lager

Of zijn we hier gewoon bezig met een uit de hand gelopen 'spelletje'?

zaaf
mooi he, die vele, vele invalshoeken. dat maakt het dus zo ontzettend onwetenschappelijk.
je kan je er in verdiepen, maar als je pet er niet naar staat, of je valt er juist voor om wat voor onverklaarbare reden dan ook, dan is dat zo.

er zullen zeker sociaal psychologische redenen (onder andere) zijn waarom de lijst van drie jaar terug wat prikkelender was (naar mijn smaahaak!) dan nu. maar al zouden we die kunnen duiden, dat maakt de kwestie niet anders. en dat hoeft ook niet.

Als muziek een zaak van het hart is - en wie ben ik om daaraan te twijfelen - laat je idd je hart spreken. Af en toe een mentale muzikale inventarisatie maken kan helemaal geen kwaad; dan ga je ook weer eens je - deels virtuele - muzikale geheugen langs. Dan kan bijv ook blijken dat je dat ene album nier meer hebt (uitgeleend, nooit teruggekregen) of dat idd je smaak verandert

Mjuman schreef:
Als muziek een zaak van het hart is - en wie ben ik om daaraan te twijfelen - laat je idd je hart spreken. Af en toe een mentale muzikale inventarisatie maken kan helemaal geen kwaad; dan ga je ook weer eens je - deels virtuele - muzikale geheugen langs. Dan kan bijv ook blijken dat je dat ene album nier meer hebt (uitgeleend, nooit teruggekregen) of dat idd je smaak verandert

Mooi gesproken, Mjuman. De muzikale reis is wellicht ook een weg van ontmoeten, afscheid nemen en herontdekken.

kistenkuif
Marjet schreef:

Mooi gesproken, Mjuman. De muzikale reis is wellicht ook een weg van ontmoeten, afscheid nemen en herontdekken.

Wijze (slot)woorden door u beiden bij deze eredienst voor de jaren '70.

Amen.

Slotje erop dan maar?

Nog snel even een bedankje aan Chevy voor al het werk en natuurlijk de eervolle uitnodiging om mee te doen . Voor de Roxy Music fans: ik heb een heel stel verschillende cd's van deze fijne band maar de CD die ik het meest draai is Viva!. Puur omdat daarop alle passie en emotie van deze band zo mooi samenkomt. Vandaar dit jaar mijn keuze voor de top 40 van 1970. Volgend jaar allemaal op dit album stemmen dan staat Roxy eindelijk waar ze horen: in de top 10. ,

bertito
chevy93 schreef:
Beste medegebruiker,

Ik heb je getagt, omdat je naam (meermaals) naar boven kwam toen ik wat populaire 70s-albums langs liep om liefhebbers te zoeken. Voorgaande jaren zou ik je dan een PM gestuurd hebben (best mogelijk dat je er ooit al een ontvangen hebt), maar door het nieuwe tagsysteem scheelt mij dat een hoop moeite.

Afijn, de precieze regels staan in de allereerste post van dit topic, maar kort samengevat vraag ik van jou een top X* van jaren zeventig-albums. Graag de spelling zoals hier op MusicMeter aanhouden om het verwerken ervan voor mij makkelijker te maken.

De deadline is overigens (maandag) 12 mei 23.59 uur

*) X = 10, 15, 20, 25 of 30

Fleetwood fan; "H."; adri1982; aerogp1; Akkaleeden; Angelo; AOVV; Aproxis; apusapus; bawimeko; Bill Bush; BlauweVla; Boy; Broem; catdog; ChrisX; Chungking; Cor; cosmic kid; devel-hunt; dj24; Dream Theater; E-Clect-Eddy; edeleteee; Edwynn; FCB101; Fingertippie; fluidvirgo; Fluvver; FlyLo; frolunda; goldendream; Grafmat; Grandmaster; Grootfaas; Hans Brouwer; heartofsoul; Heer Hendrik; heinonlein; henk01; HugovdBos; iggy; izak; Japsuh; Jav-; JJ&Joan; Joerii; Jordipordie; jorisr; josbosvos; Jumpjet; kaj_666; Karl; Karma_To_Burn; kaztor; kistenkuif; kiteu2; Kos; lebowski; lennon; Leptop; Lexcoaster; LoveStoned; Luc86; Lukas; Lura; Mart; matthijs; MatthijsBudding; meneer; Neal Peart; Nicci; Nicolage Rico; Niek; Nieuwstad; Patrick h.; pmac; pureshores; Queen Bitch; Rarara; Raul; RebelINS; Reijersen; Rickepick; RockAround; rolandobabel; Ronald5150; royals; Running On Empty; Sanderzzz; schizodeclown; scott; SemdeJong; Silky & Smooth; Simon Smith; SinglespeedRS; Snakeskin; sokra; Soledad; sp00kjj; Ted Kerkjes; TEQUILA SUNRISE; The Cat woman; Thin Air!; Thorgal; Thuurke; titan57nl; Twinpeaks; uffing; UmindC; vantagepoint; vleertje; vork666; Wibren; wibro; willemmusic; woordenaar; zaaf; zweidrei; IJsbergsla; Jan Wessels; Stanley Koekblik; pos; monique; Der Jan; Wallie1985; SirPsychoSexy; Madjack71; itchy; RickStarMusic; jerome988; Metal-D78; BB King; bertus99; FrodoK; marcello; Fathead; david mercury; IntoMusic; bertito; ChiefRocka; evert-jan; De buurman; vdhoutd; IJH15; Floater; wizard; Rolling Stone; AdrieMeijer; VictorJan

P.S. Mocht je het vervelend vinden om door mij getagt te worden voor toekomstige edities, maak dat even kenbaar en dan zorg ik dat je ik je nooit meer lastig zal vallen!

Hey hoi, ik zie je berichtje nu pas Had al een poos niet meer ingelogd. Ik zal je alsnog een lijst van mijn favoriete 70s albums sturen, ook al is het te laat.

HPR
kistenkuif schreef:
(quote)

Beter weet ik niet. Kun je zoiets meten? Wel duidelijker te volgen qua ontwikkeling, gezien de al wat langere voorgeschiedenis van de meeste topacts. Ook overzichtelijk geordend in een nog relatief beperkt aantal genres. Met de aanvankelijk bescheiden doorbraak van nieuwe artiesten halverwege de jaren '70 nam ook de verwarring toe en niet alleen in de muziekwereld. Maatschappelijk, economisch en politiek begon de samenleving te kantelen en werd de sfeer grimmiger. Het schijnt dat mensen in onzekere tijden houvast en troost zoeken bij het vertrouwde en bekende en nogal argwanend reageren op nieuwe ontwikkelingen. Ook bij het luisteren naar muziek, vermoed ik.

Voorbeeld. Zit mijn buurman net lekker na zijn ontslag bij te komen met Pink Floyd, in de voor sloop genomineerde stadswoning, komt er opeens bij die klote studenten boven zijn hoofd zo'n graatmagere artpunkster uit N.Y. luidkeels de tijdelijke zielerust verkloten met haar nerveus nonmuzikaal gezeik over niets. De reacties op het debuut van Patti Smith waren derhalve niet mals. Net als op die bebrilde britse neuroot die zich ook nog Elvis waagde te noemen. Zo ongeveer was de sfeer. Ook onder muziekvrienden.

Mooi gesproken. Al kwam Floyd in '77 met Animals met een ongekende aanklacht tegen mens en maatschappij die voor mij als statement elk (geëngageerd) punkalbum uit die jaren overschaduwt.

bertito
Dit is mijn album top 10 uit de jaren 70. Het is allemaal lang geleden, ik was een tiener, maar kan nu nog elk liedje meezingen. Later ook alles op CD gekocht. De prachtige LP hoes van Now & Then van The Carpenters hangt echter nog immer aan de muur. Richard en Karen scheuren in hun rode Ferrari Daytona weg hun ouderlijk huis in Downey, Californië. De foto is glamorous geretoucheerd. Bijna omineus, broer en zus op weg naar de top, in een te mooie wereld.

Melanie - The Good Book (1971) Melanie - The Good Book (1971)
Albert Hammond - It Never Rains in Southern California (1972) Albert Hammond - It Never Rains in Southern California (1972)
Carpenters - Now & Then (1973) Carpenters - Now & Then (1973)
Linda Ronstadt - Heart Like a Wheel (1974) Linda Ronstadt - Heart Like a Wheel (1974)
Fleetwood Mac - Fleetwood Mac (1975) Fleetwood Mac - Fleetwood Mac (1975)
Jean Michel Jarre - Oxygene (1976) Jean Michel Jarre - Oxygene (1976)
Linda Ronstadt - Simple Dreams (1977) Linda Ronstadt - Simple Dreams (1977)
Olivia Newton-John - Totally Hot (1978) Olivia Newton-John - Totally Hot (1978)
Neil Young - Comes a Time (1978) Neil Young - Comes a Time (1978)
ABBA - Voulez-Vous (1979) ABBA - Voulez-Vous (1979)

HPR

De literaire inspiratie van Waters voor Animals is me bekend. Met ongekend doelde ik op tot dan toe onovertroffen. Bepaald niet zómaar een protestalbum. Een uitgesproken meesterwerk.

HPR
chevy93 schreef:
Crime of the Century op 21, Hemispheres op 56, Mirage op 58.

Verder zou je Can (Krautrock, volgens Progarchives), Jeff Wayne, ELO (Crossover Prog) en Queen (Prog Related) met wat goede wil ook nog wel onder de progplaten scharen.

Prog deed het in ieder geval beter dan die eeuwige concurrent... ^^

Selling England by the Pound op 34 en verder nog een aantal grensgevallen oftewel artiesten die op basis van hun gehele carrière eerder niet dan wel prog zijn, maar op één of enkele albums progressief musiceerden; uit de Top 70: Deep Purple, Rainbow, Queen, Led Zeppelin, The Who en David Bowie

HPR schreef:
(quote)

Stoer. Al mijn albums staan in m'n Top 20.
lol

HPR
Lul zegt lol!

Hoewel het wat voor mijn tijd is (ik ben van '73) is dit absoluut mijn favoriete decennium.
Er is dan ook geen beginnen aan om favoriete platen te noemen.
Ik heb me beperkt tot één favoriet albums van deze artiesten, maar ik kan bij bijna elk van hen haast al hun jaren 70 werk wel noemen!

soul:
Stevie Wonder - Songs in the key of life
Marvin Gaye - Here my dear
Donny Hathaway - In performance
Isley Brothers - 1 + 1 = 3
Earth Wind & Fire - That's the way of the world
The Jacksons - Destiny
Michael Jackson - Off the wall
Al Green - The Belle album
Bill Withers - Just as i am
Kool & the gang - Spirit of the boogie
Prince - Prince
Shuggie Otis - Inspiration Information
Sly and the family Stone - Fresh

overig:
Joni Mitchell - Blue
Van Morrison - Moondance
Nick drake - Pink moon
David Bowie- Ziggy Stardust
Gino Vannelli - Powerful people
Jimi Hendrix- Band of Gypsies
Paul Simon - Paul Simon
Elton John - Elton John
Santana - Abraxas
Bob Marley & The Wailers - Exodus
Billy Joel - Turnstiles
Kate Bush - The Kick Inside
John Lennon - Plastic Ono Band
The Police - Reggatta de Blanc

Heb het hele gebeuren gemist, erg leuk om alle reacties te lezen, dank voor de inzet om dit allemaal weer uit te zoeken chevy.
Wat domineert Pink Floyd de lijst zeg, en dan lees je vaak dat mensen zeggen dat Pink Floyd wat overschat is.
Volgens mij valt de invloed van hun albums op (vooral) de ouderen onder ons niet te onderschatten.

Pink Floyd is de enige band die het begrip muziek heeft weten op te rekken tot buiten de kaders waar binnen het zich beweegt.

Pink Floyd overschat???? Die heb ik niet vaak gehoord. Neem ik ook niet serieus!

titan57nl schreef:
Heb het hele gebeuren gemist, erg leuk om alle reacties te lezen, dank voor de inzet om dit allemaal weer uit te zoeken chevy.
Wat domineert Pink Floyd de lijst zeg, en dan lees je vaak dat mensen zeggen dat Pink Floyd wat overschat is.
Volgens mij valt de invloed van hun albums op (vooral) de ouderen onder ons niet te onderschatten.

Pink Floyd is de enige band die het begrip muziek heeft weten op te rekken tot buiten de kaders waar binnen het zich beweegt.

Het valt mij vooral op dat die lijst nogal "blank" is..
Terwijl de 70's toch een geweldig decennium was wat betreft soul /r&b.

Rogyros schreef:
Pink Floyd overschat???? Die heb ik niet vaak gehoord. Neem ik ook niet serieus!

Dat zeggen echt veel mensen hoor in b.v. the topic van TDSOTM.

Helemaal vergeten in te vullen. Gelukkig zijn daar de jaren '80 nog

Gast
geplaatst: vandaag om 20:41 uur

geplaatst: vandaag om 20:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.