Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (2014): 70s
zoeken in:
0
geplaatst: 14 mei 2014, 19:27 uur
Het is de eerste keer dat ik meedoe aan een MuMe-top als deze, en het heeft wel een Tijdloze 100-sfeertje op deze manier 

0
geplaatst: 14 mei 2014, 20:03 uur
GrafGantz schreef:
We krijgen in elk geval nog:
Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
Fleetwood Mac - Rumours (1977)
Marvin Gaye - What's Going On (1971)
Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
Kate Bush - The Kick Inside (1978)
David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)
En dan nog 1 die niet in m'n top 30 staat en me waarschijnlijk gestolen kan worden
We krijgen in elk geval nog:
Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
Fleetwood Mac - Rumours (1977)
Marvin Gaye - What's Going On (1971)
Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
Kate Bush - The Kick Inside (1978)
David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972)
En dan nog 1 die niet in m'n top 30 staat en me waarschijnlijk gestolen kan worden
Terwijl de titel je wel aan zou moeten spreken: Bitches Brew of heb ik die gewoon gemist, net als Fear of Music?
0
geplaatst: 14 mei 2014, 20:27 uur
0
geplaatst: 14 mei 2014, 21:10 uur
7. Marvin Gaye - What's Going On (1971) | 159 punten | 29x genoemd
Nr. 1 van: dj24, Edgar18, J.J. Wever, thelion | Aantal keer Top 5: 10 | Aantal keer Bottom 10: 13
2013: 23 | 2012: 13 | 2011: 12

Eenieder die de lijst de afgelopen jaren gevolgd heeft, weet welke zeven albums er nog volgen. De eerste is gelijk de grootste verrassing uit de top 10. Ook Marvin Gaye volgde een vergelijkbaar pad als Stevie Wonder. Uiteindelijk is What’s Going On slechts één keer meer genoemd, maar het gemiddelde is ook nog eens een stuk hoger. Zie ook de vier nummer 1-posities; dat doet geen enkel album beter.
6. Bob Dylan - Blood on the Tracks (1975) | 159 punten | 30x genoemd
Nr. 1 van: Hendrik68, Sanderzzz | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 13
2013: 10 | 2012: 11 | 2011: 25

Samen met Transformer en Innervisions de enige platen uit de Top 40 die ieder jaar gestegen is. En deels door mijn punten, want ook ik heb dit pareltje recentelijk ontdekt. De beste prestatie van een Dylan-album in eender decenniaeditie.
Nr. 1 van: dj24, Edgar18, J.J. Wever, thelion | Aantal keer Top 5: 10 | Aantal keer Bottom 10: 13
2013: 23 | 2012: 13 | 2011: 12

Eenieder die de lijst de afgelopen jaren gevolgd heeft, weet welke zeven albums er nog volgen. De eerste is gelijk de grootste verrassing uit de top 10. Ook Marvin Gaye volgde een vergelijkbaar pad als Stevie Wonder. Uiteindelijk is What’s Going On slechts één keer meer genoemd, maar het gemiddelde is ook nog eens een stuk hoger. Zie ook de vier nummer 1-posities; dat doet geen enkel album beter.
ChristiaanTimmer schreef:
Gaye maakte simpele liefdesliedjes toen hij de drang voelde om iets relevants te maken, maar Berry Gordy (baas van het Motown label) zag daar niets in. Gaye heeft toen de song What's Going on opgenomen en gedreigd op te stappen als Gordy hem niet een hele plaat liet opnemen met dit soort materiaal.
Gordy heeft toen groen licht gegeven en Gaye heeft de rest van de songs opgenomen als twee stromen muziek (omdat ze over de twee kanten van een elpee verdeeld moesten worden).
Het resultaat is een van de mooiste platen ooit: geïnspireerd, gedreven, muzikaal. Het is soul met wat jazz invloeden.
En alleen maar sterker door de goede teksten: het gaat over maatschappelijke betrokkenheid, over hulp bieden, over religie.
Save the Children is bijna over the top, maar op de een of andere manier weet Marvin Gaye het door zijn oprechtheid toch voor mekaar te krijgen dit niet te sentimenteel te laten klinken.
Gaye maakte simpele liefdesliedjes toen hij de drang voelde om iets relevants te maken, maar Berry Gordy (baas van het Motown label) zag daar niets in. Gaye heeft toen de song What's Going on opgenomen en gedreigd op te stappen als Gordy hem niet een hele plaat liet opnemen met dit soort materiaal.
Gordy heeft toen groen licht gegeven en Gaye heeft de rest van de songs opgenomen als twee stromen muziek (omdat ze over de twee kanten van een elpee verdeeld moesten worden).
Het resultaat is een van de mooiste platen ooit: geïnspireerd, gedreven, muzikaal. Het is soul met wat jazz invloeden.
En alleen maar sterker door de goede teksten: het gaat over maatschappelijke betrokkenheid, over hulp bieden, over religie.
Save the Children is bijna over the top, maar op de een of andere manier weet Marvin Gaye het door zijn oprechtheid toch voor mekaar te krijgen dit niet te sentimenteel te laten klinken.
Nr. 1 van: Hendrik68, Sanderzzz | Aantal keer Top 5: 7 | Aantal keer Bottom 10: 13
2013: 10 | 2012: 11 | 2011: 25

Samen met Transformer en Innervisions de enige platen uit de Top 40 die ieder jaar gestegen is. En deels door mijn punten, want ook ik heb dit pareltje recentelijk ontdekt. De beste prestatie van een Dylan-album in eender decenniaeditie.
barrett schreef:
Idd dit album kun je met een woord samenvatten: KUNST. Deze plaat is kunst, zoals bertus hierboven al vermelde hier gebruikt dylan zijn diepste pijnen en zet ze om in echt diepgaande songs.
[...]
Dit is gewoonweg pure poëzie, zelfs literatuur bijna een boek opzich wordt vertelt in deze lijnen;
Wat deze plaat dan nog specialer maakt dan ze nu al is de muzikaal magistrale omlijsting van deze plaat. Waar het soms redelijk hoekerig klint bij dylan denk dan maar bijvoorbeeld aan de debuutplaten of New Morning hebben we hier te maken met zwoele en melodieuze riffs, msh wel de beste uit heel diens carriere. (eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik Blonde on Blonde nog niet heb gecheckt).
Voor mij is de slotsom redelijk eenvoudig 5 sterren en een 5de plaats in mijn top 10
Idd dit album kun je met een woord samenvatten: KUNST. Deze plaat is kunst, zoals bertus hierboven al vermelde hier gebruikt dylan zijn diepste pijnen en zet ze om in echt diepgaande songs.
[...]
Dit is gewoonweg pure poëzie, zelfs literatuur bijna een boek opzich wordt vertelt in deze lijnen;
Wat deze plaat dan nog specialer maakt dan ze nu al is de muzikaal magistrale omlijsting van deze plaat. Waar het soms redelijk hoekerig klint bij dylan denk dan maar bijvoorbeeld aan de debuutplaten of New Morning hebben we hier te maken met zwoele en melodieuze riffs, msh wel de beste uit heel diens carriere. (eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik Blonde on Blonde nog niet heb gecheckt).
Voor mij is de slotsom redelijk eenvoudig 5 sterren en een 5de plaats in mijn top 10
0
geplaatst: 14 mei 2014, 21:11 uur
Mjuman schreef:
Terwijl de titel je wel aan zou moeten spreken: Bitches Brew of heb ik die gewoon gemist, net als Fear of Music?
Nummer 52, resp. 44.Terwijl de titel je wel aan zou moeten spreken: Bitches Brew of heb ik die gewoon gemist, net als Fear of Music?
0
HPR
geplaatst: 14 mei 2014, 21:30 uur
Bingo!
5. Kate Bush - The Kick Inside (1978)
4. David Bowie - Ziggy Stardust (1972)
3. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
2. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
1. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
5. Kate Bush - The Kick Inside (1978)
4. David Bowie - Ziggy Stardust (1972)
3. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
2. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
1. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
0
HPR
geplaatst: 14 mei 2014, 21:36 uur
Het is slechts mijn voorspelling. Wellicht denkt De Chef er anders over.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 21:41 uur
Lof voor dit topic en zijn deelnemers.

Mijn lijst stond nog in de steigers en ik was de deadline uit het oog verloren.
Ik beloof dat Unknown Pleasures volgende keer weer wat plaatsen wint.

Mijn lijst stond nog in de steigers en ik was de deadline uit het oog verloren.
Ik beloof dat Unknown Pleasures volgende keer weer wat plaatsen wint.
0
HPR
geplaatst: 14 mei 2014, 21:49 uur
Ook ik zal mijn leveren beteren en er de volgende keer wèl een bombardement aan Purple Messages uitgooien. Sorry for being too lazy this time!
0
geplaatst: 14 mei 2014, 22:03 uur
5. David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972) | 189 punten | 35x genoemd
Nr. 1 van: Elmo., Mart | Aantal keer Top 5: 11 | Aantal keer Bottom 10: 14
2013: 6 | 2012: 7 | 2011: 3

Ondanks de goede resultaten van de overige Bowie-albums komt Bowie niet verder dan plek 5. In een ex aequo met de nummer 4 trekt hij net aan het kortste eind. Hij verliest het op aantal nummer 3-plaatsen van Kate Bush.
De overige Bowie-albums vinden we overigens ver buiten de top 100.
4. Kate Bush - The Kick Inside (1978) | 189 punten | 35x genoemd
Nr. 1 van: aERodynamIC, Snoeperd | Aantal keer Top 5: 8 | Aantal keer Bottom 10: 14
2013: 9 | 2012: 32 | 2011: 20

Deze vierde plek is natuurlijk geweldig, zonder twijfel. Toch wil ik nog even melden dat Kate Bush zelfs nog even bovenaan heeft gestaan en ook nog lang kandidaat voor de overwinning geweest is. En zo wordt Kate Bush de eerste vrouw die de top 5 haalt.
Nr. 1 van: Elmo., Mart | Aantal keer Top 5: 11 | Aantal keer Bottom 10: 14
2013: 6 | 2012: 7 | 2011: 3

Ondanks de goede resultaten van de overige Bowie-albums komt Bowie niet verder dan plek 5. In een ex aequo met de nummer 4 trekt hij net aan het kortste eind. Hij verliest het op aantal nummer 3-plaatsen van Kate Bush.
De overige Bowie-albums vinden we overigens ver buiten de top 100.
gemaster schreef:
Ziggy Stardust is een conceptalbum over een androgene rockster die de mensen het nieuws over de aanstaande Apocalyps brengt Het album begint met Five Years waarin Ziggy aankondigt dat de aarde nog maar vijf jaar zal bestaan, want dan zijn de natuurlijke brandstoffen op. Het nummer begint rustig om vervolgens steeds uitbundiger te worden. Bowie zingt richting het einde de titel keer op keer, steeds feller en feller, totdat hij op een haast maniakale manier zijn longen eruit schreeuwt. Niet meezingen is op dat moment eigenlijk onmogelijk. Soul Love gaat verder op dezelfde voet. Het begint in een relaxed tempo, maar tijdens het refrein gaat het tempo omhoog en zingt Bowie weer fel over hoe mooi, maar ook hoe tragisch de liefde kan zijn.
Ziggy Stardust is een conceptalbum over een androgene rockster die de mensen het nieuws over de aanstaande Apocalyps brengt Het album begint met Five Years waarin Ziggy aankondigt dat de aarde nog maar vijf jaar zal bestaan, want dan zijn de natuurlijke brandstoffen op. Het nummer begint rustig om vervolgens steeds uitbundiger te worden. Bowie zingt richting het einde de titel keer op keer, steeds feller en feller, totdat hij op een haast maniakale manier zijn longen eruit schreeuwt. Niet meezingen is op dat moment eigenlijk onmogelijk. Soul Love gaat verder op dezelfde voet. Het begint in een relaxed tempo, maar tijdens het refrein gaat het tempo omhoog en zingt Bowie weer fel over hoe mooi, maar ook hoe tragisch de liefde kan zijn.
Nr. 1 van: aERodynamIC, Snoeperd | Aantal keer Top 5: 8 | Aantal keer Bottom 10: 14
2013: 9 | 2012: 32 | 2011: 20

Deze vierde plek is natuurlijk geweldig, zonder twijfel. Toch wil ik nog even melden dat Kate Bush zelfs nog even bovenaan heeft gestaan en ook nog lang kandidaat voor de overwinning geweest is. En zo wordt Kate Bush de eerste vrouw die de top 5 haalt.
aERodynamIC schreef:
Kate Bush, de dame die mij ooit wist te betoveren, me wist te overtuigen dat ze magische krachten bezat en me het gevoel wist te geven er alleen voor mij te zijn.
En dat op 19 jarige leeftijd toen ze met dit verpletterende debuut op de proppen kwam!
[...]
Aan alle moois komt een eind en hier is dat in de vorm van titelnummer The Kick Inside, een bezwerende afsluiter kan ik wel zeggen. Een moment om even stil te staan bij alles wat mooi is in het leven. Dat dit debuut-album van Kate Bush daar zeker een onderdeel van is moge duidelijk zijn.
Ze zette zichzelf hiermee zeer duidelijk neer en ze volgde al snel met een nieuw album. Helaas nam de produktiviteit later wat af, maar luister ook eens naar haar laatste album Aerial en hoor wat een progressie deze dame heeft gemaakt.
En bijzondere vrouw, dat is ze.
Kate Bush, de dame die mij ooit wist te betoveren, me wist te overtuigen dat ze magische krachten bezat en me het gevoel wist te geven er alleen voor mij te zijn.
En dat op 19 jarige leeftijd toen ze met dit verpletterende debuut op de proppen kwam!
[...]
Aan alle moois komt een eind en hier is dat in de vorm van titelnummer The Kick Inside, een bezwerende afsluiter kan ik wel zeggen. Een moment om even stil te staan bij alles wat mooi is in het leven. Dat dit debuut-album van Kate Bush daar zeker een onderdeel van is moge duidelijk zijn.
Ze zette zichzelf hiermee zeer duidelijk neer en ze volgde al snel met een nieuw album. Helaas nam de produktiviteit later wat af, maar luister ook eens naar haar laatste album Aerial en hoor wat een progressie deze dame heeft gemaakt.
En bijzondere vrouw, dat is ze.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 22:04 uur
Fijnz - ik begon al te vrezen dat ik onverhoeds mainstream geworden! Volgende keer geef ik ook geen stemmen meer aan Zigmans, scheelt ook weer

0
geplaatst: 14 mei 2014, 22:30 uur
En dan de plaat die je waarschijnlijk niet wist die nu al zou komen...
3. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975) | 199 punten | 34x genoemd
Nr. 1 van: adri1982, little lion man, Martial | Aantal keer Top 5: 12 | Aantal keer Bottom 10: 13
2013: 1 | 2012: 2 | 2011: 2

Na twee jaar op plek 2 (achter Unknown Pleasures, resp. Dark Side of the Moon) pakte Wish You Were Here niet geheel onverwacht de overwinning. Dit jaar was het stuivertje wisselen met Dark Side of the Moon en lang was ook de vraag welke van de twee zou gaan winnen. Maar toen was daar opeens Rumours. Die stoof Wish You Were Here voorbij en uiteindelijk was de overwinning uit zicht. The Kick Inside en Ziggy Stardust komen uiteindelijk nog 10 punten te kort om aanspraak te maken op een podiumplek. De goede opletter ziet dat Wish You Were Here wel één keer minder genoemd is dan beide platen. Echter heeft Wish You Were Here een eclatant gemiddelde van 5,85.
Ik kan alvast verklappen dat beide platen 40 keer genoemd zijn en dat het verschil slechts 6(!) punten is.
Nr. 1 van: adri1982, little lion man, Martial | Aantal keer Top 5: 12 | Aantal keer Bottom 10: 13
2013: 1 | 2012: 2 | 2011: 2

Na twee jaar op plek 2 (achter Unknown Pleasures, resp. Dark Side of the Moon) pakte Wish You Were Here niet geheel onverwacht de overwinning. Dit jaar was het stuivertje wisselen met Dark Side of the Moon en lang was ook de vraag welke van de twee zou gaan winnen. Maar toen was daar opeens Rumours. Die stoof Wish You Were Here voorbij en uiteindelijk was de overwinning uit zicht. The Kick Inside en Ziggy Stardust komen uiteindelijk nog 10 punten te kort om aanspraak te maken op een podiumplek. De goede opletter ziet dat Wish You Were Here wel één keer minder genoemd is dan beide platen. Echter heeft Wish You Were Here een eclatant gemiddelde van 5,85.
Serpico schreef:
Wish You Were Here had maar 5 nummertjes, spuwde muziek uit die meer klonk als het brein van een briljante natuurkundige, maar dan in noten en instrumenten, bracht mij prachtige teksten als SHINE ON YOU CRAZY DIAMOND! en kon me de eerste keer totaal niet bekoren. Wat is dit nou weer?, vroeg een (ik schat) veertienjarige Bastiaan zich af. En het waren niet zozeer de 2 sindsdien verstreken jaren, het waren de meerdere luisterbeurten die desondanks tóch kwamen. Wish You Were Here kruipt ontzettend onder de huid, het album verveelt geen moment, maar bovenal fascineert het. Ieder liedje zet je fantasie aan het werk: waarop heeft deze tekst betrekking, wat is er gaande, wat houdt het in?
Wish You Were Here zelf, het nummer, is eigenlijk de vreemde eend in de bijt op zijn eigen album. Dit nummer is wél duidelijk over wat de gevoelens zijn, klinkt veel minder bovennatuurlijk en veel meer down-to-earth maar oh zo eerlijk. Zo puur. Het is allicht stiekem en verborgen het mooiste liefdesliedje, de mooiste simpele ode aan het mooie in de mens ooit. En wie had dat verwacht van psychedelisch Pink Floyd? Ook ik niet.
Wish You Were Here is hoe dan ook een album dat je bijblijft en dat je ook nooit meer wil loslaten. Wish You Were Here is onaards en aards tegelijk, rustig en losbandig in één, zoet en grof tesamen. Wish You Were Here is bijna als het leven, en dan net een beetje duisterder.
5*
En dan dé hamvraag: wat staat er op nummer 1?!Wish You Were Here had maar 5 nummertjes, spuwde muziek uit die meer klonk als het brein van een briljante natuurkundige, maar dan in noten en instrumenten, bracht mij prachtige teksten als SHINE ON YOU CRAZY DIAMOND! en kon me de eerste keer totaal niet bekoren. Wat is dit nou weer?, vroeg een (ik schat) veertienjarige Bastiaan zich af. En het waren niet zozeer de 2 sindsdien verstreken jaren, het waren de meerdere luisterbeurten die desondanks tóch kwamen. Wish You Were Here kruipt ontzettend onder de huid, het album verveelt geen moment, maar bovenal fascineert het. Ieder liedje zet je fantasie aan het werk: waarop heeft deze tekst betrekking, wat is er gaande, wat houdt het in?
Wish You Were Here zelf, het nummer, is eigenlijk de vreemde eend in de bijt op zijn eigen album. Dit nummer is wél duidelijk over wat de gevoelens zijn, klinkt veel minder bovennatuurlijk en veel meer down-to-earth maar oh zo eerlijk. Zo puur. Het is allicht stiekem en verborgen het mooiste liefdesliedje, de mooiste simpele ode aan het mooie in de mens ooit. En wie had dat verwacht van psychedelisch Pink Floyd? Ook ik niet.
Wish You Were Here is hoe dan ook een album dat je bijblijft en dat je ook nooit meer wil loslaten. Wish You Were Here is onaards en aards tegelijk, rustig en losbandig in één, zoet en grof tesamen. Wish You Were Here is bijna als het leven, en dan net een beetje duisterder.
5*
Ik kan alvast verklappen dat beide platen 40 keer genoemd zijn en dat het verschil slechts 6(!) punten is.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 22:41 uur
'produktiviteit' aERo...serieus? 
Wel mooi dat ze zo hoog terecht gekomen is.

Wel mooi dat ze zo hoog terecht gekomen is.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 23:04 uur
2. Fleetwood Mac - Rumours (1977) | 224 punten | 40x genoemd
Nr. 1 van: Grafmat, musician, Poeha, Salvadore | Aantal keer Top 5: 13 | Aantal keer Bottom 10: 17
2013: 3 | 2012: 4 | 2011: 5

4 maal op nummer 1, maar 4 keer minder in de top 5. Ook stond Rumours 5 keer vaker bij de onderste 10. Rumours is almaar gestegen en uiteindelijk kwam Rumours door het lijstje van Grafmat op slechts 6 punten van Dark Side of the Moon. Toch was het net niet genoeg. Het album wat de ommekeer van Fleetwood Mac aantoonde is overigens slechts één keer genoemd. Tusk behaalt daarentegen een keurige 91e plek.
5.. 4.. 3.. 2.. Zien nog meer mensen hier een mooi patroon ontwaken?
1. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) | 230 punten | 40x genoemd
Nr. 1 van: pmac, Rogyros | Aantal keer Top 5: 17 | Aantal keer Bottom 10: 12
2013: 2 | 2012: 1 | 2011: 4

En zo is Dark Side of the Moon terug van weggeweest. Veruit het populairste album uit de 70s. Met bijna 3000 stemmen bijna 1000 stemmen meer dan het daaropvolgende meest bestemde 70s-album, nl. Wish You Were Here. Achter OK Computer, Nevermind en A Rush of Blood to the Head het meest bestemde album van de hele site. En dat met het imposant gemiddelde van 4,32*.
Als je het over Classic Rock hebt, is dit toch wel het boegbeeld daarvan. Ik realiseer me dat ik niet de meest objectieve persoon ben om dit album de terechte winnaar te noemen, maar dat is Dark Side of the Moon wel!
adri1982, aERodynamIC, arcade monkeys, ArnoldusK, ArthurDZ, Ataloona, BeatHoven, bikkel2, Brunniepoo, Casartelli, Chevy, Cor, Cured, david mercury, demonhunter1056, Dim, dj24, Don Cappuccino, Droombolus, Drs. DAJA, Dwejkk_, E-Clect-Eddy, Edgar18, Elmo., Fathead, Fedde, forzautregivo, Frodo, Gert P, gjvc, GrafGantz, Grafmat, heartofsoul, heicro, Hendrik68, herman, HPR, HugovdBos, introkwis, J.J. Wever, Jan Wessels, jasper1991, jassn, jeroentjuhh, Joostvdaa, Jorg, kistenkuif, Kronos, laxus11, little lion man, LucM, Lukk0, Lura, Lying Mouth, Marjet, Marrk, Mart, Martial, Martin Visser, Marty McFly, Mastroianni, Metalhead99, mjk87, Mjuman, musician, nelis, nico1616, niels94, numnumnum, Ozric Spacefolk, pet, pmac, Poeha, pos, Queen Bitch, remcodulac, Riesdude, Robbie34, RockAround, Rogyros, Rudi S, Salvadore, Sanderzzz, sheep67, Snoeperd, spinout, spoelie90, Stijn_Slayer, Superbitch, Telamon, TEQUILA SUNRISE, ThE_CrY, thelion, Tony, Toon1, trebremmit, vanwijk, vigil, vleertje, Wallie1985, Ward, wilbur, willemmusic, woordenaar, zaaf, Zephyr
Nr. 1 van: Grafmat, musician, Poeha, Salvadore | Aantal keer Top 5: 13 | Aantal keer Bottom 10: 17
2013: 3 | 2012: 4 | 2011: 5

4 maal op nummer 1, maar 4 keer minder in de top 5. Ook stond Rumours 5 keer vaker bij de onderste 10. Rumours is almaar gestegen en uiteindelijk kwam Rumours door het lijstje van Grafmat op slechts 6 punten van Dark Side of the Moon. Toch was het net niet genoeg. Het album wat de ommekeer van Fleetwood Mac aantoonde is overigens slechts één keer genoemd. Tusk behaalt daarentegen een keurige 91e plek.
5.. 4.. 3.. 2.. Zien nog meer mensen hier een mooi patroon ontwaken?
musicfriek schreef:
Deze maar weer terug gezet in mijn top 10, pffff, vind dit echt ongelooflijke klasse nog steeds ondanks dat een aantal nummers totaal kapotgedraaid zijn. Dat zegt misschien ook genoeg over de houdbaarheid van dit album. Dit zal nooit verouderd klinken, daarvoor is het gewoon te sterk gemaakt. Absoluut tijdloos, deze Rumours. Maar ook het album hiervoor (Fleetwood Mac) heb ik de volle mep gegeven. Mag misschien gemakkelijke pop zijn, maar op de een of andere manier blijf ik dit verslavend lekker vinden
(Dan ben ik maar een gemakkelijke gozer
)
Deze maar weer terug gezet in mijn top 10, pffff, vind dit echt ongelooflijke klasse nog steeds ondanks dat een aantal nummers totaal kapotgedraaid zijn. Dat zegt misschien ook genoeg over de houdbaarheid van dit album. Dit zal nooit verouderd klinken, daarvoor is het gewoon te sterk gemaakt. Absoluut tijdloos, deze Rumours. Maar ook het album hiervoor (Fleetwood Mac) heb ik de volle mep gegeven. Mag misschien gemakkelijke pop zijn, maar op de een of andere manier blijf ik dit verslavend lekker vinden
(Dan ben ik maar een gemakkelijke gozer
) 1. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) | 230 punten | 40x genoemd
Nr. 1 van: pmac, Rogyros | Aantal keer Top 5: 17 | Aantal keer Bottom 10: 12
2013: 2 | 2012: 1 | 2011: 4

En zo is Dark Side of the Moon terug van weggeweest. Veruit het populairste album uit de 70s. Met bijna 3000 stemmen bijna 1000 stemmen meer dan het daaropvolgende meest bestemde 70s-album, nl. Wish You Were Here. Achter OK Computer, Nevermind en A Rush of Blood to the Head het meest bestemde album van de hele site. En dat met het imposant gemiddelde van 4,32*.
Als je het over Classic Rock hebt, is dit toch wel het boegbeeld daarvan. Ik realiseer me dat ik niet de meest objectieve persoon ben om dit album de terechte winnaar te noemen, maar dat is Dark Side of the Moon wel!

chevy93 schreef:
De cirkel is weer rond en er kan weer opnieuw begonnen worden. Dark Side of the Moon nadert de perfectie. Gitaarsolo's, trompetsolo's, een schreeuwende Torry en prachtige teksten. Een opzwepend On The Run, een galmend Us and Them, een rockend Time en Money en een ultieme climax. Het is allemaal van toepassing op Dark Side of the Moon, wat mij betreft het meest complete, meest intelligente, meest intrigerende en bovenal meest gewaardeerde album van mijn kant. Pink Floyd op zijn hoogtepunt, muziek op zijn hoogtepunt.
En van mijn kant uiteraard een bedankje voor de volgende 106 deelnemers:De cirkel is weer rond en er kan weer opnieuw begonnen worden. Dark Side of the Moon nadert de perfectie. Gitaarsolo's, trompetsolo's, een schreeuwende Torry en prachtige teksten. Een opzwepend On The Run, een galmend Us and Them, een rockend Time en Money en een ultieme climax. Het is allemaal van toepassing op Dark Side of the Moon, wat mij betreft het meest complete, meest intelligente, meest intrigerende en bovenal meest gewaardeerde album van mijn kant. Pink Floyd op zijn hoogtepunt, muziek op zijn hoogtepunt.
adri1982, aERodynamIC, arcade monkeys, ArnoldusK, ArthurDZ, Ataloona, BeatHoven, bikkel2, Brunniepoo, Casartelli, Chevy, Cor, Cured, david mercury, demonhunter1056, Dim, dj24, Don Cappuccino, Droombolus, Drs. DAJA, Dwejkk_, E-Clect-Eddy, Edgar18, Elmo., Fathead, Fedde, forzautregivo, Frodo, Gert P, gjvc, GrafGantz, Grafmat, heartofsoul, heicro, Hendrik68, herman, HPR, HugovdBos, introkwis, J.J. Wever, Jan Wessels, jasper1991, jassn, jeroentjuhh, Joostvdaa, Jorg, kistenkuif, Kronos, laxus11, little lion man, LucM, Lukk0, Lura, Lying Mouth, Marjet, Marrk, Mart, Martial, Martin Visser, Marty McFly, Mastroianni, Metalhead99, mjk87, Mjuman, musician, nelis, nico1616, niels94, numnumnum, Ozric Spacefolk, pet, pmac, Poeha, pos, Queen Bitch, remcodulac, Riesdude, Robbie34, RockAround, Rogyros, Rudi S, Salvadore, Sanderzzz, sheep67, Snoeperd, spinout, spoelie90, Stijn_Slayer, Superbitch, Telamon, TEQUILA SUNRISE, ThE_CrY, thelion, Tony, Toon1, trebremmit, vanwijk, vigil, vleertje, Wallie1985, Ward, wilbur, willemmusic, woordenaar, zaaf, Zephyr
0
geplaatst: 14 mei 2014, 23:04 uur
Hier de volledige Top 100. Voor de volledige lijst, kijk hier: nopaste | share your clipboard
5. David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (1972) | 189 punten | 35x genoemd
8. Joy Division - Unknown Pleasures (1979) | 157 punten | 28x genoemd
9. The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972) | 157 punten | 27x genoemd
10. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976) | 146 punten | 28x genoemd
11. The Doors - L.A. Woman (1971) | 144 punten | 27x genoemd
12. Pink Floyd - The Wall (1979) | 143 punten | 27x genoemd
13. Lou Reed - Berlin (1973) | 142 punten | 29x genoemd
14. Bruce Springsteen - Born to Run (1975) | 135 punten | 23x genoemd
15. Pink Floyd - Animals (1977) | 132 punten | 24x genoemd
16. Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town (1978) | 130 punten | 25x genoemd
17. David Bowie - Low (1977) | 125 punten | 24x genoemd
18. Neil Young - Harvest (1972) | 124 punten | 25x genoemd
19. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971) | 120 punten | 24x genoemd
20. Queen - A Night at the Opera (1975) | 115 punten | 22x genoemd
21. Supertramp - Crime of the Century (1974) | 111 punten | 22x genoemd
22. Neil Young - After the Gold Rush (1970) | 111 punten | 21x genoemd
23. The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971) | 109 punten | 23x genoemd
24. The Clash - London Calling (1979) | 109 punten | 21x genoemd
25. David Bowie - Station to Station (1976) | 101 punten | 19x genoemd
26. Tom Waits - Closing Time (1973) | 98 punten | 18x genoemd
27. Nick Drake - Pink Moon (1972) | 94 punten | 17x genoemd
28. Joni Mitchell - Blue (1971) | 92 punten | 16x genoemd
29. Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970) | 90 punten | 18x genoemd
30. David Bowie - Hunky Dory (1971) | 87 punten | 18x genoemd
31. The Who - Who's Next (1971) | 86 punten | 18x genoemd
32. Can - Tago Mago (1971) | 84 punten | 17x genoemd
33. Lou Reed - Transformer (1972) | 81 punten | 18x genoemd
34. Genesis - Selling England by the Pound (1973) | 80 punten | 14x genoemd
35. Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory (1970) | 79 punten | 16x genoemd
36. Stevie Wonder - Innervisions (1973) | 76 punten | 13x genoemd
37. Queen - Queen II (1974) | 73 punten | 13x genoemd
38. Nick Drake - Bryter Layter (1970) | 71 punten | 12x genoemd
39. David Bowie - "Heroes" (1977) | 68 punten | 14x genoemd
40. Neil Young - On the Beach (1974) | 68 punten | 12x genoemd
41. Leonard Cohen - Songs of Love and Hate (1971) | 67 punten | 13x genoemd
42. Yes - Close to the Edge (1972) | 63 punten | 13x genoemd
43. George Harrison - All Things Must Pass (1970) | 62 punten | 11x genoemd
44. Talking Heads - Fear of Music (1979) | 61 punten | 12x genoemd
45. Bob Dylan - Desire (1976) | 60 punten | 12x genoemd
46. Television - Marquee Moon (1977) | 60 punten | 12x genoemd
47. Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water (1970) | 57 punten | 12x genoemd
48. Eagles - Hotel California (1976) | 56 punten | 12x genoemd
49. The Doors - Morrison Hotel (1970) | 56 punten | 12x genoemd
50. Supertramp - Breakfast in America (1979) | 56 punten | 11x genoemd
51. The Beatles - Let It Be (1970) | 55 punten | 11x genoemd
52. Miles Davis - Bitches Brew (1970) | 55 punten | 9x genoemd
53. Dire Straits - Dire Straits (1978) | 53 punten | 12x genoemd
54. John Lennon - John Lennon / Plastic Ono Band (1970) | 53 punten | 11x genoemd
55. King Crimson - Red (1974) | 51 punten | 12x genoemd
56. Rush - Hemispheres (1978) | 51 punten | 10x genoemd
57. Curtis Mayfield - Super Fly (1972) | 50 punten | 10x genoemd
58. Camel - Mirage (1974) | 50 punten | 9x genoemd
59. Deep Purple - In Rock (1970) | 49 punten | 9x genoemd
60. AC/DC - Let There Be Rock (1977) | 48 punten | 11x genoemd
61. Pink Floyd - Meddle (1971) | 48 punten | 10x genoemd
62. Bill Withers - Just as I Am (1971) | 47 punten | 9x genoemd
63. Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway (1974) | 47 punten | 8x genoemd
64. Neil Young - Tonight's the Night (1975) | 45 punten | 8x genoemd
65. Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson (1971) | 44 punten | 10x genoemd
66. Robert Wyatt - Rock Bottom (1974) | 44 punten | 7x genoemd
67. Wire - 154 (1979) | 42 punten | 9x genoemd
68. Electric Light Orchestra - A New World Record (1976) | 42 punten | 8x genoemd
69. Electric Light Orchestra - Out of the Blue (1977) | 42 punten | 8x genoemd
70. Rainbow - Rising (1976) | 41 punten | 8x genoemd
71. Steve Reich - Music for 18 Musicians (1978) | 41 punten | 7x genoemd
72. Van Morrison - Moondance (1970) | 39 punten | 9x genoemd
73. Patti Smith - Horses (1975) | 39 punten | 8x genoemd
74. The Modern Lovers - The Modern Lovers (1976) | 39 punten | 7x genoemd
75. Queen - Sheer Heart Attack (1974) | 38 punten | 8x genoemd
76. Can - Future Days (1973) | 38 punten | 6x genoemd
77. Led Zeppelin - Physical Graffiti (1975) | 37 punten | 7x genoemd
78. Pere Ubu - The Modern Dance (1978) | 37 punten | 6x genoemd
79. Paul & Linda McCartney - Ram (1971) | 36 punten | 7x genoemd
80. Roxy Music - Roxy Music (1972) | 36 punten | 7x genoemd
81. Meat Loaf - Bat Out of Hell (1977) | 36 punten | 6x genoemd
82. Gram Parsons - Grievous Angel (1974) | 36 punten | 6x genoemd
83. The Who - Quadrophenia (1973) | 36 punten | 6x genoemd
84. David Crosby - If I Could Only Remember My Name (1971) | 35 punten | 7x genoemd
85. Boudewijn de Groot - Hoe Sterk Is de Eenzame Fietser (1973) | 35 punten | 7x genoemd
86. Paul McCartney & Wings - Band on the Run (1973) | 34 punten | 7x genoemd
87. Jeff Wayne - The War of the Worlds (1978) | 34 punten | 7x genoemd
88. Gene Clark - No Other (1974) | 34 punten | 6x genoemd
89. Jethro Tull - Thick as a Brick (1972) | 34 punten | 5x genoemd
90. Black Sabbath - Paranoid (1970) | 33 punten | 7x genoemd
91. Fleetwood Mac - Tusk (1979) | 33 punten | 7x genoemd
92. Wire - Pink Flag (1977) | 33 punten | 6x genoemd
93. Keith Jarrett - The Köln Concert (1975) | 33 punten | 6x genoemd
94. Al Stewart - Year of the Cat (1976) | 32 punten | 7x genoemd
95. Elton John - Goodbye Yellow Brick Road (1973) | 32 punten | 7x genoemd
96. Mike Oldfield - Tubular Bells (1973) | 32 punten | 6x genoemd
97. ABBA - The Album (1977) | 32 punten | 6x genoemd
98. Neil Young & Crazy Horse - Rust Never Sleeps (1979) | 32 punten | 6x genoemd
99. Curtis Mayfield - Curtis (1970) | 32 punten | 6x genoemd
100. Gang of Four - Entertainment! (1979) | 31 punten | 7x genoemd
8. Joy Division - Unknown Pleasures (1979) | 157 punten | 28x genoemd
9. The Rolling Stones - Exile on Main St. (1972) | 157 punten | 27x genoemd
10. Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (1976) | 146 punten | 28x genoemd
11. The Doors - L.A. Woman (1971) | 144 punten | 27x genoemd
12. Pink Floyd - The Wall (1979) | 143 punten | 27x genoemd
13. Lou Reed - Berlin (1973) | 142 punten | 29x genoemd
14. Bruce Springsteen - Born to Run (1975) | 135 punten | 23x genoemd
15. Pink Floyd - Animals (1977) | 132 punten | 24x genoemd
16. Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town (1978) | 130 punten | 25x genoemd
17. David Bowie - Low (1977) | 125 punten | 24x genoemd
18. Neil Young - Harvest (1972) | 124 punten | 25x genoemd
19. Led Zeppelin - Led Zeppelin IV (1971) | 120 punten | 24x genoemd
20. Queen - A Night at the Opera (1975) | 115 punten | 22x genoemd
21. Supertramp - Crime of the Century (1974) | 111 punten | 22x genoemd
22. Neil Young - After the Gold Rush (1970) | 111 punten | 21x genoemd
23. The Rolling Stones - Sticky Fingers (1971) | 109 punten | 23x genoemd
24. The Clash - London Calling (1979) | 109 punten | 21x genoemd
25. David Bowie - Station to Station (1976) | 101 punten | 19x genoemd
26. Tom Waits - Closing Time (1973) | 98 punten | 18x genoemd
27. Nick Drake - Pink Moon (1972) | 94 punten | 17x genoemd
28. Joni Mitchell - Blue (1971) | 92 punten | 16x genoemd
29. Crosby, Stills, Nash & Young - Déjà Vu (1970) | 90 punten | 18x genoemd
30. David Bowie - Hunky Dory (1971) | 87 punten | 18x genoemd
31. The Who - Who's Next (1971) | 86 punten | 18x genoemd
32. Can - Tago Mago (1971) | 84 punten | 17x genoemd
33. Lou Reed - Transformer (1972) | 81 punten | 18x genoemd
34. Genesis - Selling England by the Pound (1973) | 80 punten | 14x genoemd
35. Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory (1970) | 79 punten | 16x genoemd
36. Stevie Wonder - Innervisions (1973) | 76 punten | 13x genoemd
37. Queen - Queen II (1974) | 73 punten | 13x genoemd
38. Nick Drake - Bryter Layter (1970) | 71 punten | 12x genoemd
39. David Bowie - "Heroes" (1977) | 68 punten | 14x genoemd
40. Neil Young - On the Beach (1974) | 68 punten | 12x genoemd
41. Leonard Cohen - Songs of Love and Hate (1971) | 67 punten | 13x genoemd
42. Yes - Close to the Edge (1972) | 63 punten | 13x genoemd
44. Talking Heads - Fear of Music (1979) | 61 punten | 12x genoemd
45. Bob Dylan - Desire (1976) | 60 punten | 12x genoemd
46. Television - Marquee Moon (1977) | 60 punten | 12x genoemd
47. Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water (1970) | 57 punten | 12x genoemd
48. Eagles - Hotel California (1976) | 56 punten | 12x genoemd
49. The Doors - Morrison Hotel (1970) | 56 punten | 12x genoemd
50. Supertramp - Breakfast in America (1979) | 56 punten | 11x genoemd
51. The Beatles - Let It Be (1970) | 55 punten | 11x genoemd
52. Miles Davis - Bitches Brew (1970) | 55 punten | 9x genoemd
53. Dire Straits - Dire Straits (1978) | 53 punten | 12x genoemd
54. John Lennon - John Lennon / Plastic Ono Band (1970) | 53 punten | 11x genoemd
55. King Crimson - Red (1974) | 51 punten | 12x genoemd
56. Rush - Hemispheres (1978) | 51 punten | 10x genoemd
57. Curtis Mayfield - Super Fly (1972) | 50 punten | 10x genoemd
58. Camel - Mirage (1974) | 50 punten | 9x genoemd
59. Deep Purple - In Rock (1970) | 49 punten | 9x genoemd
60. AC/DC - Let There Be Rock (1977) | 48 punten | 11x genoemd
61. Pink Floyd - Meddle (1971) | 48 punten | 10x genoemd
62. Bill Withers - Just as I Am (1971) | 47 punten | 9x genoemd
63. Genesis - The Lamb Lies Down on Broadway (1974) | 47 punten | 8x genoemd
64. Neil Young - Tonight's the Night (1975) | 45 punten | 8x genoemd
65. Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson (1971) | 44 punten | 10x genoemd
66. Robert Wyatt - Rock Bottom (1974) | 44 punten | 7x genoemd
67. Wire - 154 (1979) | 42 punten | 9x genoemd
68. Electric Light Orchestra - A New World Record (1976) | 42 punten | 8x genoemd
69. Electric Light Orchestra - Out of the Blue (1977) | 42 punten | 8x genoemd
70. Rainbow - Rising (1976) | 41 punten | 8x genoemd
71. Steve Reich - Music for 18 Musicians (1978) | 41 punten | 7x genoemd
72. Van Morrison - Moondance (1970) | 39 punten | 9x genoemd
73. Patti Smith - Horses (1975) | 39 punten | 8x genoemd
74. The Modern Lovers - The Modern Lovers (1976) | 39 punten | 7x genoemd
75. Queen - Sheer Heart Attack (1974) | 38 punten | 8x genoemd
76. Can - Future Days (1973) | 38 punten | 6x genoemd
77. Led Zeppelin - Physical Graffiti (1975) | 37 punten | 7x genoemd
78. Pere Ubu - The Modern Dance (1978) | 37 punten | 6x genoemd
79. Paul & Linda McCartney - Ram (1971) | 36 punten | 7x genoemd
80. Roxy Music - Roxy Music (1972) | 36 punten | 7x genoemd
81. Meat Loaf - Bat Out of Hell (1977) | 36 punten | 6x genoemd
82. Gram Parsons - Grievous Angel (1974) | 36 punten | 6x genoemd
83. The Who - Quadrophenia (1973) | 36 punten | 6x genoemd
84. David Crosby - If I Could Only Remember My Name (1971) | 35 punten | 7x genoemd
85. Boudewijn de Groot - Hoe Sterk Is de Eenzame Fietser (1973) | 35 punten | 7x genoemd
86. Paul McCartney & Wings - Band on the Run (1973) | 34 punten | 7x genoemd
87. Jeff Wayne - The War of the Worlds (1978) | 34 punten | 7x genoemd
88. Gene Clark - No Other (1974) | 34 punten | 6x genoemd
89. Jethro Tull - Thick as a Brick (1972) | 34 punten | 5x genoemd
90. Black Sabbath - Paranoid (1970) | 33 punten | 7x genoemd
91. Fleetwood Mac - Tusk (1979) | 33 punten | 7x genoemd
92. Wire - Pink Flag (1977) | 33 punten | 6x genoemd
93. Keith Jarrett - The Köln Concert (1975) | 33 punten | 6x genoemd
94. Al Stewart - Year of the Cat (1976) | 32 punten | 7x genoemd
95. Elton John - Goodbye Yellow Brick Road (1973) | 32 punten | 7x genoemd
96. Mike Oldfield - Tubular Bells (1973) | 32 punten | 6x genoemd
97. ABBA - The Album (1977) | 32 punten | 6x genoemd
98. Neil Young & Crazy Horse - Rust Never Sleeps (1979) | 32 punten | 6x genoemd
99. Curtis Mayfield - Curtis (1970) | 32 punten | 6x genoemd
100. Gang of Four - Entertainment! (1979) | 31 punten | 7x genoemd
0
geplaatst: 14 mei 2014, 23:07 uur
Speciaal voor Stijn_Slayer wil ik deze er nog even uit pakken. Deze plaat had namelijk op zeker een plaats bij de bovenste 40 dacht ik, maar dit is typisch zo'n voorbeeld voor een plaat waarbij dit spel gewoon een paar dagen te lang duurde. 45 punten werden verzameld in de eerste helft en na 2/3e van de lijstjes kreeg het album geen enkel punt meer. Zodoende komt het dus 3 luttele punten tekort.
0
geplaatst: 14 mei 2014, 23:08 uur
Prachtige lijst, niets van te zeggen.
De kracht van een album kan jaren na dato nog steeds dienen als inspiratie voor de oude bands om met nieuw materiaal te komen. Zo blijkt.
En dank voor alle werk, Sjef. Begrijp ik goed dat nu de jaren '80 weer voor de deur staan?
De kracht van een album kan jaren na dato nog steeds dienen als inspiratie voor de oude bands om met nieuw materiaal te komen. Zo blijkt.
En dank voor alle werk, Sjef. Begrijp ik goed dat nu de jaren '80 weer voor de deur staan?

0
geplaatst: 14 mei 2014, 23:39 uur
Zeg, Chevy, waar is Eldorado van ELO eigenlijk gebleven? Zie ik 'm nou niet eens in de top 100 terugkomen? Was van '74 hoor, die plaat!! Vorig jaar ook al niet, terwijl dit jaar notabene 2 andere ELO albums wel de top 100 hebben gehaald. Vreemd.
Wel weer een errug mainstream lijstje hoor jongens...
Wel weer een errug mainstream lijstje hoor jongens...

0
geplaatst: 14 mei 2014, 23:44 uur
chevy93 schreef:
2. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
[i]Het album wat de ommekeer van Fleetwood Mac aantoonde is overigens slechts één keer genoemd.
Ondergetekende 2. Fleetwood Mac - Rumours (1977)
[i]Het album wat de ommekeer van Fleetwood Mac aantoonde is overigens slechts één keer genoemd.
.Jammer, is toch een behoorlijke evenknie van Rumours. Over het geheel misschien iets minder sterk en wat minder kneiters van hits. Volgend jaar Rumours op 1? Wat het stijgt tot nu toe elk jaar een plekkie.
Chevy wederom een sterke presentatie, leuk die commentaartjes van anderen er zo bij.
0
Cured
geplaatst: 15 mei 2014, 06:35 uur
Mooi gedaan Chef. Wat ik wel een gemis vind is dat er geen Roxy Music bij de beste , laat zeggen, 20 zit ; misschien wat te experimenteel voor veel oortjes. ook Fear Of Music (van Talking Heads) moet op zijn minst bij de eerste 30 staan. Maar ja, mainstream heerst weer.
0
zaaf
geplaatst: 15 mei 2014, 07:33 uur
Chevy, dank. Goed werk, ziet er mooi en informatief uit. Echt klasse.
Ben wat verbaasd over mijn eigen lage scores - slechts 6 door mij genoemde albums (in mijn top 50!) belanden in de top 50 overall. Niet zo mainstream dus?
Zeker leuk om te volgen en voor de 80's sta ik klaar.
Ben wat verbaasd over mijn eigen lage scores - slechts 6 door mij genoemde albums (in mijn top 50!) belanden in de top 50 overall. Niet zo mainstream dus?
Zeker leuk om te volgen en voor de 80's sta ik klaar.
0
geplaatst: 15 mei 2014, 08:22 uur
musician schreef:
Begrijp ik goed dat nu de jaren '80 weer voor de deur staan?
Begrijp ik goed dat nu de jaren '80 weer voor de deur staan?
Naar die lijst ben ik zéér benieuwd! Het zal veel moeilijker worden om daar een mooie lijst van samenstellen en ik denk dat de verdeeldheid nog groter zal zijn.
De lijst bevat weinig verrassends.
Chevy, bedankt voor al dat werk!
0
geplaatst: 15 mei 2014, 08:37 uur
kistenkuif schreef:
Geen gezichtsbepalende artiesten voor de jaren 70 in de top zoals Little Feat, Randy Newman, Roxy Music en Talking Heads. Verbazingwekkend. Ik schaar me achter de laatste woorden van Tony en Cured. Wederom pet af voor de klus, Chevy.
Geen gezichtsbepalende artiesten voor de jaren 70 in de top zoals Little Feat, Randy Newman, Roxy Music en Talking Heads. Verbazingwekkend. Ik schaar me achter de laatste woorden van Tony en Cured. Wederom pet af voor de klus, Chevy.
Roxy Music staat dan nog op 80, inclusief een stem van ondergetekende.
De uitspraak "geen gezichtsbepalende artiesten in de top" is natuurlijk volstrekte nonsens. Elke artiest die in deze Top 100 staat heeft minimaal zijn sporen verdiend.
Misschien dat er zo 1000 wereldberoemde en "gezichtsbepalende" artiesten uit een mouw kunnen worden geschud, als we praten over de jaren '70.
Maar uiteindelijk kunnen er slechts 100 worden gekozen en dat is dan inderdaad de grootste gemeenschappelijke deler. Hoewel er met de 100 namen die worden genoemd helemaal niets mis is. De eigen opvatting van "gezichtsbepalend" staat nog niet altijd gelijk aan wat anderen daar van vinden.
0
Fedde
geplaatst: 15 mei 2014, 08:38 uur
Dank Chevy. Zeker geen lijst om je voor te schamen. Nummer 1 is geen verrassing natuurlijk. Ben benieuwd hoeveel jaar het gaat duren voordat Pink Floyd het stokje moet overgeven aan ... tsja, dat mag Todd Rundgren zijn wat mij betreft, maar daarin sta ik geheel alleen denk ik zo.
Tegelijk constateer ik ook wel enige canonisering van de jaren '70. Bepaalde platen móeten er gewoon in, zoals Blue van Joni Mitchell. Dat worden dan van die onomstreden klassiekers. Nu the eighties nog. Oei, daar heb ik het een stuk moeilijker mee. Zal ik Old Ways van Neil Young eens op één zetten?
Tegelijk constateer ik ook wel enige canonisering van de jaren '70. Bepaalde platen móeten er gewoon in, zoals Blue van Joni Mitchell. Dat worden dan van die onomstreden klassiekers. Nu the eighties nog. Oei, daar heb ik het een stuk moeilijker mee. Zal ik Old Ways van Neil Young eens op één zetten?
0
geplaatst: 15 mei 2014, 08:45 uur
* denotes required fields.