Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (2014): 90s
zoeken in:
0
geplaatst: 1 juni 2014, 21:44 uur
Minneapolis schreef:
@Virgil: ik heb de titels er bij gezet. 100% objectief beoordelen kan ik het niet, want er zit ook jeugdsentiment bij.
@Virgil: ik heb de titels er bij gezet. 100% objectief beoordelen kan ik het niet, want er zit ook jeugdsentiment bij.
Luid en duidelijk!

0
numnumnum
geplaatst: 1 juni 2014, 22:48 uur
Mjuman schreef:
D'r zulen er hier genoeg zijn die denken dat dat weer zo'n typische elitaire en arrogante mjuman-uitspraak is en op zich zou ik het wel leuk vinden om zoiets te beamen.
D'r zulen er hier genoeg zijn die denken dat dat weer zo'n typische elitaire en arrogante mjuman-uitspraak is en op zich zou ik het wel leuk vinden om zoiets te beamen.
Dat vraagt inderdaad om reactie en verklaring. Alhoewel er nog niks verkeerd hoeft te zijn met het idee en het elitaire aspect ervan (als gelijkdenkende onder elkaar), heeft de oproep zelf (op deze ''van A tot Z'' site) en zijn denigrerende karakter wel een arrogant tintje inderdaad.
Mjuman schreef:
1. de muzikale ervaring - wat de Duitsers ook wel typeren als "pensum": een oudere luisteraar heeft gewoon meer luisteruren en ervaring achter zich (da's gewoon een simpele rekensom) en is - alle andere omstandigheden gelijkblijvend (ceteris paribus) - vanuit zijn ervaring beter in staat nieuwe dingen in te kaderen en links te leggen.
2. de o zo bekende aesthetischer Distanz: als je als 20-jarige muziek leert kennen - in een fase dat je nog erg bevattelijk bent voor 'sensory inputs' kan een bepaald album snel een belangrijke plaats innemen. Pas over tijd blijkt hoe belangrijk een album echt is. De canon van de 'peer group' wordt pas in de loop der tijd beproefd. Dan blijkt hoe belangrijk een album echt is.
1. de muzikale ervaring - wat de Duitsers ook wel typeren als "pensum": een oudere luisteraar heeft gewoon meer luisteruren en ervaring achter zich (da's gewoon een simpele rekensom) en is - alle andere omstandigheden gelijkblijvend (ceteris paribus) - vanuit zijn ervaring beter in staat nieuwe dingen in te kaderen en links te leggen.
2. de o zo bekende aesthetischer Distanz: als je als 20-jarige muziek leert kennen - in een fase dat je nog erg bevattelijk bent voor 'sensory inputs' kan een bepaald album snel een belangrijke plaats innemen. Pas over tijd blijkt hoe belangrijk een album echt is. De canon van de 'peer group' wordt pas in de loop der tijd beproefd. Dan blijkt hoe belangrijk een album echt is.
Oké, dat geeft al iets meer verduidelijking over je definitie van een volwassen muzikale smaak. Heb je al nagedacht hoe je een onderscheidt wil gaan maken tussen deze ervaren luisteraars en de nieuwkomers, en waar het punt zich voor doet dat iemand wel of niet geschikt is (leeftijd, actieve luisterjaren, Radiohead muzieksmaak)? Misschien iets van een aanmeldformulier erbij?
Wederom iets voor De Snijtafel. Ik hoor het ze al helemaal bespreken..
0
geplaatst: 1 juni 2014, 22:56 uur
trebremmit schreef:
Eurohouse, happy hardcore, gabber, house en dergelijke waren juist het hoogtepunt van de jaren negentig.
Snap niet dat mensen daar zo'n hekel aan hebben.
Eurohouse, happy hardcore, gabber, house en dergelijke waren juist het hoogtepunt van de jaren negentig.
Hoogtepunt tout court is misschien wat veel gezegd maar er zit toch wat leuke muziek bij voor op feestjes. Veel van die genres zijn kwalitatief misschien niet hoogstaand, maar zorgen wel voor een leuke sfeer. Kijk maar naar hoeveel succes die ninetiesfuiven e.d. nog hebben. Ik vind dit decennium het hoogtepunt van de feestmuziek.
0
geplaatst: 1 juni 2014, 23:51 uur
Minneapolis schreef:
Ik kan je niet geloven, maar als je meent wat je zegt dan is het vast ook genieten voor je als de buurman zijn badkamer aan het verbouwen is, of als het asfalt in je straat wordt verwijderd.
(quote)
Ik kan je niet geloven, maar als je meent wat je zegt dan is het vast ook genieten voor je als de buurman zijn badkamer aan het verbouwen is, of als het asfalt in je straat wordt verwijderd.
Tuurlijk meen ik dat. Verder snap ik niet zo goed wat het met een badkamer of asfalt heeft te maken.
0
kistenkuif
geplaatst: 2 juni 2014, 08:49 uur
trebremmit schreef:
Omdat het inhoudsloos muzikaal populisme is, met de daarvoor noodzakelijke ritmische, muzikale en compositorische eenvormigheid, slechts bedoeld om grote getale in beweging en roes te kunnen krijgen, waarbij het rijke scala aan gevoelens dat muziek en tekst kan losmaken, wordt gereduceerd tot collectieve instant euforie. Het is maar een veronderstelling, hoor....
0
geplaatst: 2 juni 2014, 09:14 uur
kistenkuif schreef:
Omdat het inhoudsloos muzikaal populisme is, met de daarvoor noodzakelijke ritmische, muzikale en compositorische eenvormigheid, slechts bedoeld om grote getale in beweging en roes te kunnen krijgen, waarbij het rijke scala aan gevoelens dat muziek en tekst kan losmaken, wordt gereduceerd tot collectieve instant euforie. Het is maar een veronderstelling, hoor....

0
geplaatst: 2 juni 2014, 09:26 uur
kistenkuif schreef:
(quote)
De boog hoeft toch niet altijd gespannen te staan? Alsof iedereen altijd en alleen maar naar 100% verantwoorde muziek mag luisteren die vol staat van allerhande gevoelens en emoties. Een beetje escapisme op z'n tijd is niets mis mee wat mij betreft.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 2 juni 2014, 09:39 uur
Sowieso wordt hier gesuggereerd dat alle dansbare elektronische muziek bedoeld is om de massa's tot eenheidsworsten te reduceren. Ik vind het toch wel opmerkelijk dat zo'n stelling een beschuldiging is van ongenuanceerdheid en standaardisatie, aangezien die uitspraak zelf wars is van iedere nuance en een hele brede hoek van de muziek generaliseert.
0
geplaatst: 2 juni 2014, 09:46 uur
1 Neutral Milk Hotel- In the Aeroplane over the Sea (1998)
2 Bonnie 'Prince' Billy- I See a Darkness (1999)
3 The Roches- Can We Go Home Now (1995)
4 The Wedding Present- Seamonsters (1991)
5 Pixies- Trompe le Monde (1991)
6 Palace Music- Lost Blues & Other Songs (1997)
7 Jonathan Richman- Jonathan Goes Country (1990)
8 Pixies- Bossanova (1990)
9 Bonnie 'Prince' Billy- Blue Lotus Feet (1998)
10 Bjork- Debut (1993)
11 Belle & Sebastian- The Boy with the Arab Strap (1998)
12 Blur- Modern Life Is Rubbish (1993)
13 The Wedding Present- Hit Parade 1 (1992)
14 John Hiatt- Walk On (1995)
15 XTC- Nonsuch (1992)
16 Wilco- Summerteeth (1999)
17 Bjork- Post (1995)
18 R.E.M.- Monster (1994)
19 Palace Music- Viva Last Blues (1995)
20 Magnapop- Magnapop (1992)
21 Los Lobos- Kiko (1992)
22 Jonathan Richman- Jonathan, Te Vas a Emocionar! (1994)
23 Jonathan Richman- Surrender to Jonathan! (1996)
24 Bjork- Homogenic (1997)
25 XTC- Apple Venus, Pt. 1 (1999)
26 Kevin Coyne- Sugar Candy Taxi (1999)
27 Raymond van het Groenewoud- De Minister van Ruimtelijke Ordening (1994)
28 Jonathan Richman- I, Jonathan (1992)
29 Palace Brothers- Palace Brothers (1994)
30 Wilco- AM (1995)
2 Bonnie 'Prince' Billy- I See a Darkness (1999)
3 The Roches- Can We Go Home Now (1995)
4 The Wedding Present- Seamonsters (1991)
5 Pixies- Trompe le Monde (1991)
6 Palace Music- Lost Blues & Other Songs (1997)
7 Jonathan Richman- Jonathan Goes Country (1990)
8 Pixies- Bossanova (1990)
9 Bonnie 'Prince' Billy- Blue Lotus Feet (1998)
10 Bjork- Debut (1993)
11 Belle & Sebastian- The Boy with the Arab Strap (1998)
12 Blur- Modern Life Is Rubbish (1993)
13 The Wedding Present- Hit Parade 1 (1992)
14 John Hiatt- Walk On (1995)
15 XTC- Nonsuch (1992)
16 Wilco- Summerteeth (1999)
17 Bjork- Post (1995)
18 R.E.M.- Monster (1994)
19 Palace Music- Viva Last Blues (1995)
20 Magnapop- Magnapop (1992)
21 Los Lobos- Kiko (1992)
22 Jonathan Richman- Jonathan, Te Vas a Emocionar! (1994)
23 Jonathan Richman- Surrender to Jonathan! (1996)
24 Bjork- Homogenic (1997)
25 XTC- Apple Venus, Pt. 1 (1999)
26 Kevin Coyne- Sugar Candy Taxi (1999)
27 Raymond van het Groenewoud- De Minister van Ruimtelijke Ordening (1994)
28 Jonathan Richman- I, Jonathan (1992)
29 Palace Brothers- Palace Brothers (1994)
30 Wilco- AM (1995)
0
geplaatst: 2 juni 2014, 10:11 uur
Wederom een mooi initiatief met prachtige discussies!!
Over bovenstaande: een eurohouse-plaat staat niet in de lijst (al twijfelde nog of de door Ray en Anita gesigneerde No Limits er eigenlijk niet in hoorde)... maar het was natuurlijk wel degelijk een gigantisch hoogtepunt van de jaren '90, of je er van houdt of niet en of je het inhoud vond hebben of niet. Daarnaast werd er zeer veel zeer interessante hip-hop uitgebracht (boeiender en creatiever dan in de jaren '80 imo), maar ook die platen hebben de lijst niet gehaald, want bij mij was het toch vooral de ontdekking van gitaren die het decennium kenmerkte (en waar toevallig ook aardig wat aardigs mee werd uitgebracht). Hierboven zijn al een paar prachtige lijstjes verschenen, maar wil iemand mij nog even uitleggen waarom er zo ongelofelijk gedweept wordt met Ride en vooral Neutral Milk Hotel? De gedachten rond OK Computer volg ik en beaam in meestal, maar die twee genoemde bands begrijp ik echt niet. Wie helpt mij, wat mis ik..?? O ja, bijna het lijstje vergeten
Wat lastig en wat moeilijk. Heb mezelf de berperking van maximaal twee artiesten opgelegd en ook Greatest Hits titels vermeden....
1. Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995)
2. Pearl Jam - Ten (1991)
3. Kent - Isola (1997) wel de Zweedse versie natuurlijk!!
4. Depeche Mode - Songs of Faith and Devotion (1993)
5. Sigur Rós - Ágaetis Byrjun (1999)
6. dEUS - The Ideal Crash (1999)
7. R.E.M. - Automatic for the People (1992)
8. INXS - Welcome to Wherever You Are (1992)
9. Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)
10. Soulwax - Much Against Everyone's Advice (1998)
11. Cardigans - Gran Turismo (1998)
12. George Michael - Listen Without Prejudice Vol.1 (1990)
13. Kent - Kent (1995)
14. Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik (1991)
15. Radiohead - OK Computer (1997)
16. Live - Throwing Copper (1994)
17. The Prodigy - Music for the Jilted Generation (1994)
18. Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
19. Roxette - Joyride (1991)
20. dEUS - In a Bar Under the Sea (1996)
21. Jamiroquai - Emergency on Planet Earth (1993)
22. Depeche Mode - Violator (1990)
23. Muse - Showbiz (1999)
24. a-ha - East of the Sun, West of the Moon (1990)
25. Radiohead - The Bends (1995)
26. Pearl Jam - Vitalogy (1994)
27. David Bowie - Earthling (1997)
28. Urban Dance Squad - Persona Non Grata (1995)
29. Portishead - PNYC (1997)
30. Ace of Base - Happy Nation (1993)
31. U2 - Aachtung Baby (1991)
32. Cardigans - First Band on the Moon (1996)
33. Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman's Call (1997)
34. Madonna - Ray of Light (1998)
35. Buffalo Tom - Let Me Come Over (1992)
36. Skik - Niks Is Zoas 't Lek (1997)
37. K's Choice - Paradise in Me (1995)
38. Nirvana - MTV Unplugged in New York (1994)
39. Arid - Little Things of Venom (1999)
40. R.E.M. - Out of Time (1991)
Over bovenstaande: een eurohouse-plaat staat niet in de lijst (al twijfelde nog of de door Ray en Anita gesigneerde No Limits er eigenlijk niet in hoorde)... maar het was natuurlijk wel degelijk een gigantisch hoogtepunt van de jaren '90, of je er van houdt of niet en of je het inhoud vond hebben of niet. Daarnaast werd er zeer veel zeer interessante hip-hop uitgebracht (boeiender en creatiever dan in de jaren '80 imo), maar ook die platen hebben de lijst niet gehaald, want bij mij was het toch vooral de ontdekking van gitaren die het decennium kenmerkte (en waar toevallig ook aardig wat aardigs mee werd uitgebracht). Hierboven zijn al een paar prachtige lijstjes verschenen, maar wil iemand mij nog even uitleggen waarom er zo ongelofelijk gedweept wordt met Ride en vooral Neutral Milk Hotel? De gedachten rond OK Computer volg ik en beaam in meestal, maar die twee genoemde bands begrijp ik echt niet. Wie helpt mij, wat mis ik..?? O ja, bijna het lijstje vergeten
Wat lastig en wat moeilijk. Heb mezelf de berperking van maximaal twee artiesten opgelegd en ook Greatest Hits titels vermeden....1. Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995)
2. Pearl Jam - Ten (1991)
3. Kent - Isola (1997) wel de Zweedse versie natuurlijk!!
4. Depeche Mode - Songs of Faith and Devotion (1993)
5. Sigur Rós - Ágaetis Byrjun (1999)
6. dEUS - The Ideal Crash (1999)
7. R.E.M. - Automatic for the People (1992)
8. INXS - Welcome to Wherever You Are (1992)
9. Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)
10. Soulwax - Much Against Everyone's Advice (1998)
11. Cardigans - Gran Turismo (1998)
12. George Michael - Listen Without Prejudice Vol.1 (1990)
13. Kent - Kent (1995)
14. Red Hot Chili Peppers - Blood Sugar Sex Magik (1991)
15. Radiohead - OK Computer (1997)
16. Live - Throwing Copper (1994)
17. The Prodigy - Music for the Jilted Generation (1994)
18. Tori Amos - Little Earthquakes (1992)
19. Roxette - Joyride (1991)
20. dEUS - In a Bar Under the Sea (1996)
21. Jamiroquai - Emergency on Planet Earth (1993)
22. Depeche Mode - Violator (1990)
23. Muse - Showbiz (1999)
24. a-ha - East of the Sun, West of the Moon (1990)
25. Radiohead - The Bends (1995)
26. Pearl Jam - Vitalogy (1994)
27. David Bowie - Earthling (1997)
28. Urban Dance Squad - Persona Non Grata (1995)
29. Portishead - PNYC (1997)
30. Ace of Base - Happy Nation (1993)
31. U2 - Aachtung Baby (1991)
32. Cardigans - First Band on the Moon (1996)
33. Nick Cave & The Bad Seeds - The Boatman's Call (1997)
34. Madonna - Ray of Light (1998)
35. Buffalo Tom - Let Me Come Over (1992)
36. Skik - Niks Is Zoas 't Lek (1997)
37. K's Choice - Paradise in Me (1995)
38. Nirvana - MTV Unplugged in New York (1994)
39. Arid - Little Things of Venom (1999)
40. R.E.M. - Out of Time (1991)
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 juni 2014, 10:41 uur
Pinsnider schreef:
Hierboven zijn al een paar prachtige lijstjes verschenen, maar wil iemand mij nog even uitleggen waarom er zo ongelofelijk gedweept wordt met Ride en vooral Neutral Milk Hotel?
Hierboven zijn al een paar prachtige lijstjes verschenen, maar wil iemand mij nog even uitleggen waarom er zo ongelofelijk gedweept wordt met Ride en vooral Neutral Milk Hotel?
Ride: een mooie brug tussen lawaaiige shoegaze en melodieuze britpop. Tweede album haalde net mijn lijstje en de eerste staat er niet al te ver vanaf.
Neutral Milk Hotel staat voor mij ook hoog in de lijst der MuMe-raadselen. Maar goed, zodra er iemand vals begint te zingen, is er altijd het risico dat er iemand opstaat en roept "wat een emotie!" en dat er dan een heel bataljon gebruikers achteraan hobbelt.
0
geplaatst: 2 juni 2014, 10:55 uur
kistenkuif schreef:
(quote)
Haha, wat een vooroordelen.
Verder wat panjoe zegt.
panjoe schreef:
Sowieso wordt hier gesuggereerd dat alle dansbare elektronische muziek bedoeld is om de massa's tot eenheidsworsten te reduceren. Ik vind het toch wel opmerkelijk dat zo'n stelling een beschuldiging is van ongenuanceerdheid en standaardisatie, aangezien die uitspraak zelf wars is van iedere nuance en een hele brede hoek van de muziek generaliseert.
0
geplaatst: 2 juni 2014, 11:12 uur
Casartelli schreef:
Neutral Milk Hotel staat voor mij ook hoog in de lijst der MuMe-raadselen. Maar goed, zodra er iemand vals begint te zingen, is er altijd het risico dat er iemand opstaat en roept "wat een emotie!" en dat er dan een heel bataljon gebruikers achteraan hobbelt.

Ik vind NMH fantastisch vanwege de teksten (en instrumentatie), dat de zanger er af en toe een beetje naast zit valt me niet eens zo op. Het is een aparte stem die perfect in het plaatje past.
0
geplaatst: 2 juni 2014, 11:33 uur
trebremmit schreef:
Snap niet dat mensen daar zo'n hekel aan hebben. kistenkuif schreef:
Gabber en Two Unlimited zijn ultimately NMD (niet mjuman's ding) - maar deze gierend uit de bocht vliegende frase behoeft wel enige correctie. Vrind kistenkuif moet zich ernstig vergissen.
Ok, het opkomend hedonisme is een teken des tijds en het massale egocentrisme (focus op de eigen kick and rush) is niet altijd even fijn, maar - zou ik haast willen zeggen - waar kan ik tekenen voor een fijne maandelijkse dosis escapisme, roes en euforie - voor een milde vergoeding?
Het minimale van techno, soms tot het alleruiterste gereduceerd (dubtechno), het hanteren van Verfremdungseffekten, technieken als een 'drop' met pal daarop een heftige 'burst', repetitieve patronen - doen al die zaken nergens anders aan denken? De man-machine gedachte (al gehuldigd door o.m. John Foxx, Throbbing Gristle en Clock DVA in de 80s) is dat niet een heel bijzonder Verfahren? Dan noem ik nog niet eens boeiende experimenten waarbij electronic wordt gepaard aan 'gevonden' geluiden of aan traditionele akoestische instrumenten.
You 'd better think twice, voordat ge weer zo'n ondoordachte gedachtenfart laat vliegen.
Ok, ik heb nu de pisvlieg in de pot geplakt, opdat een serieus in muziek geïntresseerde voortaan niet meer zo klakkeloos naast de pot piest.
0
geplaatst: 2 juni 2014, 11:39 uur
panjoe schreef:
Natuurlijk mag je dat vinden. Maar als je het hier zo gaat ventileren, moet je ook niet raar opkijken als mensen je erop wijzen dat dat niet per se aan de muziek ligt. Ook al was het maar een grapje. Als je een heel genre zo lukraak afserveert als 'k-muziek', kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het een gevalletje 'wat de boer niet kent, dat blieft 'ie niet' is. Of zit ik er nu totaal naast?
(quote)
Natuurlijk mag je dat vinden. Maar als je het hier zo gaat ventileren, moet je ook niet raar opkijken als mensen je erop wijzen dat dat niet per se aan de muziek ligt. Ook al was het maar een grapje. Als je een heel genre zo lukraak afserveert als 'k-muziek', kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het een gevalletje 'wat de boer niet kent, dat blieft 'ie niet' is. Of zit ik er nu totaal naast?
Hoeveel hiphop platen moet je gehoord en bar slecht bevonden hebben om niet als boer die het onbekende niet lust afgeserveerd te worden?
0
geplaatst: 2 juni 2014, 11:43 uur
GrafGantz schreef:
De boog hoeft toch niet altijd gespannen te staan? Alsof iedereen altijd en alleen maar naar 100% verantwoorde muziek mag luisteren die vol staan van allerhande gevoelens en emoties. Een beetje escapisme op z'n tijd is niets mis mee wat ij betreft.
De boog hoeft toch niet altijd gespannen te staan? Alsof iedereen altijd en alleen maar naar 100% verantwoorde muziek mag luisteren die vol staan van allerhande gevoelens en emoties. Een beetje escapisme op z'n tijd is niets mis mee wat ij betreft.
Inderdaad, ik luister ook wel eens naar Dire Straits...

0
geplaatst: 2 juni 2014, 11:50 uur
Private Investigations is toch ook gewoon een rap, damn die Knopfler komt daar hard 

0
geplaatst: 2 juni 2014, 11:54 uur
Vroeger ook wel - uitsluitend na een avond zwaar stappen als de handel - met enige hulp - naar buiten moést. Tegenwoordig weet ik me te matigen en heb ik dat niet meer nodig

0
geplaatst: 2 juni 2014, 12:29 uur
Pinsnider schreef:
wil iemand mij nog even uitleggen waarom er zo ongelofelijk gedweept wordt met Ride en vooral Neutral Milk Hotel?
wil iemand mij nog even uitleggen waarom er zo ongelofelijk gedweept wordt met Ride en vooral Neutral Milk Hotel?
Luister eens naar de climax van 'Seagull' (Ride) en het titelnummer van In The Aeroplane Over The Sea is toch één van de puurste liefdesliederen ooit, als je dat niet hoort

En Dire Straits is natuurlijk gewoon geweldig, gekkerds

0
geplaatst: 2 juni 2014, 12:38 uur
panjoe schreef:
Er werd eerder duidelijk gesproken over Eurohouse en gabber. Er bestaat zat goede electronische muziek, maar die werd door de volksdansende massa juist genegeerd, omdat dit niet zo simpel binnenkwam.
Het gaat hier in mijn ogen dan ook juist om de a-ritmische en niet-dansbare elektronische muziek.

Wellicht zie jij bepaalde muzikale pareltjes in deze "stijlen" maar ik ben ze niet tegengekomen (misschien ook omdat ik er met een grote boog omheen liep).
GrafGantz:
Over escapisme: allemaal leuk en aardig, maar heb je het dan bijvoorbeeld niet over de middelen die je nodig had om deze die gabber ramp te kunnen waarderen?
En las ik nu echt hier dat 2Unlimited een hoogtepunt was? Dat is flauw. Zo'n stelling maakt gelijk een serieuze discussie onmogelijk.
0
geplaatst: 2 juni 2014, 12:46 uur
Minneapolis schreef:
Wellicht zie jij bepaalde muzikale pareltjes in deze "stijlen" maar ik ben ze niet tegengekomen (misschien ook omdat ik er met een grote boog omheen liep).
(quote)

0
geplaatst: 2 juni 2014, 13:04 uur
In de wieg gelegd om zangeres te worden. Dat kon niet anders dan een prachtige carriere worden met zo'n stem.
* denotes required fields.