MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Drop een lijstje

zoeken in:
Dit vind ik onverwacht.

We gaan gewoon nog even door.

10. Aqua - My Oh My

Jaar: 1998
Top 100: nummer 17 (14 weken)

Mijn allereerste cd was Aquarium van Aqua. Nu is dat niet echt bijzonder, want dat geldt voor bijna iedereen die nu tussen de 25 en 29 jaar oud is. Hoe mijn liefde voor Aqua ontstond, kan ik niet echt meer terughalen. Het zal wel een klassenfeest zijn geweest ofzo. De Top 40 volgde ik in elk geval pas nadat ik Aquarium al in huis had. Ik weet nog wel wat het eerste nummer is dat me naar Aqua trok: dat was niet Barbie Girl of Dr. Jones, maar My Oh My. Het geniale paarden-en-eurodanceintro alleen al... Jammer trouwens dat ze In the Heat of the Night nooit op single hebben uitgebracht. Dat was toch ook wel een persoonlijke favoriet.

My Oh My

My oh my

9. Aaliyah - Are You That Somebody?

Top 100: nummer 3 (22 weken)

Timbalandproducties doken hier al vaker op, maar dit is dan toch wel met afstand de meest monumentale. De originaliteit en muzikaliteit druipt er vanaf. En er dan toch gewoon een enorme hit mee scoren. Dit hoort eigenlijk ook heel hoog in allerlei Top 2000-achtige lijstjes te staan. Helaas schijn je daarvoor een zweterige bebaarde man met een elektrische gitaar voor te moeten zijn. Dat is Aaliyah natuurlijk niet. Ze had de wereld nog zo veel moois kunnen brengen als ze wat ouder was geworden...

Ik wil wel eerst hartjes voor ik de nummer 8 plaats

We Need a Resolution oh die heb je niet gekozen...

Oke, My Oh My

Ah deze is wel leuk. Maar niet leuk genoeg voor een hartje.

Nou vooruit, omdat ie stiekem ook in mn voorselectie stond.

Vooruit, dan krijgen jullie er dit moois voor terug.

8. Savage Garden - To the Moon & Back

Top 100: nummer 35 (16 weken)

Soms zijn hitlijsten echt onbegrijpelijk. Het ultrasaaie Truly, Madly, Deeply haalt met gemak de top 10. Maar als Savage Garden vervolgens een single uitbrengt die dat zeikplaatje op alle fronten aftroeft, blijft die ergens in de 30 hangen. Hier is namelijk wel een leuk, melodieus en passievol liedje met heerlijk gitaarwerk te horen. Het ligt er natuurlijk allemaal een beetje dik bovenop, maar dat hoort bij de hitlijsten anno 1998 (en eigenlijk altijd). In het oeuvre van Savage Garden zou dit een zwaluw blijken die nog geen zomer maakte, want volgende pogingen waren weer ongeveer net zo saai en inspiratieloos als TMD.

Truly madly deeply
I want you

Ik vind The Animal Song nog wel lekker campy.

Maar vooruit:

7. Samantha Mumba - Gotta Tell You

Jaar: 2000
Top 100: nummer 8 (18 weken)

Zo, hier ga ik gewoon een deel van mijn tekst uit het Top 100-topic jatten. Samantha Mumba werd 15 jaar geleden aangekondigd als het Europese én zwarte antwoord op Britney Spears, toen nog een onschuldig meisje met staartjes in een klaslokaal. Zo ver is het nooit gekomen, want behoudens een paar kleine hitjes van hetzelfde album is er op muzikaal gebied weinig meer van Samantha Mumba vernomen. Wel schijnt ze te acteren, maar daar heb ik verder geen verstand van. Maar goed, Gotta Tell You dus. Het nummer heeft een beetje een valse start met de wat gedateerde R&B-yeahiyeahiyeah aan het begin. Maar daarna ontspint zich een haast perfect popliedje met een heerlijke melodie. De aparte zangstem van Mumba voegt nog wat extra's toe. De bridge is melodisch het hoogtepunt, maar door haar stem en de productie wordt het een tikje tienerpopachtig. Maar dat maakte toen niet uit, en nu eigenlijk nog steeds niet.

Hm. Nee, deze vond ik destijds niet zo. En nu nog steeds niet.

Dan zal iemand anders voor een hartje moeten zorgen. Ik wil je niet ongeduldig maken Paap, maar er komt zo een nummer naar jouw hart.

Ik ga een hartje faken.

Oké, het is dat ik niet te laat naar bed wil. Voor al mijn fans:

6. Tina Arena & Marc Anthony - I Want to Spend My Lifetime Loving You

Top 100: nummer 4 (31 weken)

Al het tweede nummer in de top 10 met paardengalop in het intro. Dat zullen gekende paardenhaters als MAS niet weten te waarderen. Maar goed, daarom staat-ie ook niet zo hoog. Wel omdat dit naar mijn stellige overtuiging het allerbeste nummer voor onder de douche of tijdens de afwas. Dit is zelfs als je het neuriet al een nogal opgeblazen ballad, maar Tina en Marc gaan ook nog eens heerlijk tegen elkaar opbieden wie de meeste pathos in het nummer kan leggen. Dat maakt het zo schaamteloos over de top dat ik er nog altijd een enorme zwak voor heb. Vooral het gedeelte vanaf de monumentale 'yeaaaaaaahiiiiyeaaaaah eaaaaaaaaahiyeeeeaaaaaaheaaaaah' van Tina dient uit volle borst te worden meegebruld. De daaropvolgende 'Though we know...'-passage van Marc maakt het nóg beter. Ik moet dan gewoon bijna janken van geluk.

3333333333333333333

Over and over agaaahaaaain

Volgende Tina dan maar.

5. Tina Cousins - Pray

Top 100: nummer 34 (11 weken)

Alsof één Tina in de top 6 nog niet genoeg is, gooien we er doodleuk nog een Tina achteraan. Gelukkig niet Tina Turner, maar Tina Cousins. Die in 1997 een hitje scoorde met Killin' Time, alvorens ze haar wat klaaglijke stemgeluid leende voor Mysterious Times van Sash!, een nummer dat ook niet mis is. Maar omdat er niets boven Eurodance in mineur gaat, zet Tina de boel hier nog wat dikker aan. Met een soort pseudo-kerkgezang in het begin, een dramatische (in de zin van drama) comuputermelodie en een refrein dat op het einde natuurlijk nog een keer flink de hoogte in gaat. Hoewel ik nooit bid, zou ik me op advies van Tina toch bijna tot boven richten.

Pray ken ik eigenlijk niet goed genoeg. Mysterious times is wel een klein hartje waard

De top 3 is voor morgen.

4. Meja - All 'Bout the Money

Top 100: nummer 11 (18 weken)

We kwamen haar al tegen in duet met Ricky Martin, maar hier is ze dan écht: de vrouw van mijn allereerste singletje. Dat was dus niet de eerste muziek die ik kocht, want Aquarium van Aqua had ik inmiddels al in huis. Maar mijn eerste single markeert wel het moment dat ik de hitlijsten ging spellen. De kennismaking - en ook hier val ik in herhaling - vond plaats bij maak 't of kraak 't. Deze werd gemaakt. Ruim 60 procent, geloof ik, dus niet eens zo heel overtuigend. Ook ik vond het bij de eerste luisterbeurt niet meer dan aardig. Maar gelukkig had ik hem voor de zekerheid meteen op een bandje opgenomen (downloaden was toen nog heel lastig, kinderen...). En na een paar keer terugluisteren was ik verkocht. Mijn eerste single dus, en niet eens zo'n slechte. Het blijft een leuk gitaarliedje.

It's all 'bout the dum-dum-dududu-dum!

Kan een moderator de naam van dit topic wijzigen in "Drop een lijstje voor Paap"?

Je houdt niet van drop?

Tina Cousins had ook een leuk nummer met Killing Time.

Stefan1979 schreef:
Tina Cousins had ook een leuk nummer met Killing Time.

Dat heeft Lukas al ons verteld hoor

GrafGantz schreef:
(quote)

Dat heeft Lukas al ons verteld hoor

Pffff...echt waar. Ik kan echt niet lezen

Gast
geplaatst: vandaag om 10:34 uur

geplaatst: vandaag om 10:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.