MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Drop een lijstje

zoeken in:
3. Muse - Muscle Museum

Jaar: 2000
Top 100: nummer 100 (1 week)

Een wat vreemde eend in de bijt, hier in de hoogste regionen van deze lijst. Muse markeert dan ook zo'n beetje het einde van de tijd dat de Top 40 als mijn muzikale kompas fungeerde. Ik was met recht een early adopter op Muse-gebied. Toevallig zag ik op MTV het clipje van Unintended, en ik vond dat een vreemd maar fascinerend nummer. Een tijdje later volgde ook het stevige Muscle Museum, en daar was ik meteen verliefd op. Ik haalde Showbiz in huis, mijn eerste 'alternatieve' aankoop. Door mijn zeven jaar jongere zusje ook wel een 'stoer cd'tje' genoemd. Ik draaide die plaat jarenlang grijs. Toch past Muse in deze lijst omdat de muziek nog echt tot me kwam op de 'hitparademanier'. Pas daarna ging het vizier meer op het verleden, en pas later (op MuMe) ben ik meer de alternatieve hoek in gedoken. Maar toen was Muse inmiddels alweer hartstikke mainstream. Toch is het altijd wel mijn band gebleven, als het gaat om de eerste drie albums (met name de eerste en derde) dan.

Uit het jaar 200. Begrijpelijkerwijs een museumstuk.

Toch stiekem ge-edit.

2. E-Type - Angels Crying

Jaar: 1998
Top 100: nummer 45 (11 weken)

Voor mij het ultieme eurodancenummer. De heerlijke melodie, het refreintje en het onbeholpen gepraat van E-Type maken dit tot een waar feestje voor iedereen die in 1998 ook ongeveer 11 was. Voor anderen is dit waarschijnlijk gewoon een kutnummer. E-Type sloeg jammer genoeg in Nederland nooit echt aan. Alleen zijn Euro 2000-nummer haalde de hoogste regionen van de hitlijsten. Terwijl veel betere singles zoals deze in de vergetelheid zijn gestrand. In andere landen werd deze wat vreemde hybride tussen een rapper en een zanger meer op handen gedragen. Het album waar dit nummer op staat, ging meer dan drie miljoen keer over de toonbank.

Ah, dit is geen verrassing Leuk nummer. Al heb ik deze niet op single... en Campione 2000 wel

Kenners zagen ook dit aankomen:

1. Postmen - Cocktail

Jaar: 1998
Top 100: nummer 13 (15 weken)

Dit nummer van Postmen was voor mij het begin van heel veel. Een van mijn eerste singletjes, en vooral ook zo'n beetje mijn eerste hiphopherinnering. Belangrijker nog is dat het voor mij nog steeds staat als een huis, en dat mijn waardering voor dit nummer na mijn vrij recente (her)ontdekking van het hiphopgenre alleen nog maar sterker is geworden. De combinatie van hiphop en reggae werkt enorm aanstekelijk. Het is luchtig en zomers zodat ik het in 1998 al geweldig vond. Maar zeker niet leeg en inhoudsloos, zodat ik het in 2015 misschien nog wel beter vind. Postmen is natuurlijk vooral Remon Stotijn, maar onderschat ook de geweldige zang van Shyrock niet. Zijn timing is geweldig. En hoe vaak ik niet onder douche heb gezongen van because you uuuuuuuuuused me and abuuuuuuused me...

Geweldige nummer 1.

Geweldige top 100.

Lukas schreef:
een waar feestje voor iedereen die in 1998 ook ongeveer 11 was. Voor anderen is dit waarschijnlijk gewoon een kutnummer.

Wat een kutnummer.

Muse en The Postman!! Leuke top 100 Lukas. BEdankt voor alle tijd die je er weer in gestoken hebt!

Die van E-Type vind ik ook echt enorm kut
Maar verder behoorlijk wat leuke nummers de revue zien passeren waarvan ik ook nostalgisch word. Mooie verzameling, Lukas!

Het idee van Lukas heeft me geïnspireerd en enthousiast gemaakt. De sentimentele inner-Paap is aangewakkerd, en neemt het concept schaamteloos over.

Ik begon met het actief bezig zijn met muziek zo ergens eind 1995, toen ik 10 jaar oud was. Ergens in de lente van 1996 ontdekte ik de top 40-blaadjes. Niet bij de platenzaak (want ik had nog nooit een cassette of cd gekocht), maar bij de Rabobank. Mijn liefde voor lijstjes is daar begonnen en mijn eerste top 40 was die van week 15 van 1996.

De komende dagen neem ik jullie in 100 nummers mee door mijn muziekjeugd, waarin ik eigenlijk alleen maar naar Radio 538 heb geluisterd. Tot 2002. Toen werd ik hardstyle-fan.

Jeugdsentiment dus. Wat van alles kan betekenen.
Als opwarmer vast enkele nummers die net buiten de lijst zijn gebleven.

André van Duin - De buurtsuper (1996)
http://www.top40.nl/uploads/title/formats/22264/songwiki.jpg
Top 40: 8 weken, hoogste notering: 3

Ik zat in 1996 bij de welpen van de lokale scouting, en zo eens in de zoveel tijd werd daar een playbackshow georganiseerd. Een hele happening natuurlijk. Dan kies je natuurlijk een hippe hit uit, of iets van Guns 'n Roses, of Queen, of iets anders stoers. Mijn broertje en ik besloten echter De Buurtsuper als act op te voeren. Logisch. We hebben niet gewonnen

BNN & Friends - Voorgoed (1998)
Top 40: 9 weken, hoogste notering: 11

Mijn eerste kennismaking met Billy Joels 'Goodnight saigon'. Een nummer voor Warchild, door bekende nederlanders ingezongen op de muziek van het eerder genoemde nummer. Een plaat waarop Jantje Smit en Bob Fosko achter elkaar te horen zijn. Ja, ik krijg hier toch een nostalgisch gevoel bij. Het origineel zou ik overigens een jaar later voor het eerst horen.

Robbie Williams - Angels (1998)

http://www.top40.nl/uploads/title/formats/22879/songwiki.jpg
Top 40: 14 weken, hoogste notering: 14

Dit nummer vond ik destijds al wel mooi, maar het sentiment komt toch wel van wat na mijn jeugd. Ik heb dit namelijk eens gezongen met de karaoke op een camping in Breskens. Niet onverdienstelijk, al bleven de groupies uit

Hakkûhbar - Gabbertje (1996)
http://www.top40.nl/uploads/title/formats/21273/songwiki.jpg

Top 40: 11 weken, hoogste notering: 1

Hakkûhbar is eigenlijk wel ultiem jeugdsentiment, maar tegenwoordig vind ik het eigenlijk zo flauw en stompzinnig dat het net buiten de lijst valt. Niet dat de inhoud van de top 100 zo kwalitatief hoogstaand is. Hoe dan ook, Hakkûhbar dus. daar begon de nederlandstalige gabber een beetje mee. Gabber Piet, de Mosselman en Koos Hakkeraar zouden onder meer volgen. Op mijn basisschool, waar (net als overal) flink gegabberd werd was Hakkûhbar het populairst, en omdat mijn meester van toen, Kees, familiebanden had met Hakkûhbar hebben we nog een optreden in de hal van onze school gehad. In 1997 was 'Vet heftig' ook het allereerste album dat ik kocht, en ik koester 'm.

Enkele andere afvallers:

Vengaboys - Boom boom boom boom!
Bomfunk MC's - Freestyler
ATB - 9 pm (till I come)
Darude - Sandstorm
Donna Lewis - I love you always forever
Korn - Freak on a leash
Armin - Communication
Modjo - Lady (hear me tonight)
Olive - You're not alone
Rollergirl - Dear Jessie
Storm - Storm
Ace of Base - Life is a flower
Alanis Morissette - Ironic
B.B.E. - Seven days and one week
Céline Dion - Because you loved me
Chicane ft. Bryan Adams - Don't give up
Coolio ft. LV - Gangsta's paradise
Hani - Baby wants to ride
Party Animals - Hawaii 5-0
Vengaboys - We're going to Ibiza
En Vogue - Don't let go (love)
Fragma - Toca me
Spiller - Groovejet (if this ain't love)
DJ Paul Elstak - Don't leave me alone
Moloko - Sing it back
Ross & Iba - Wassenaar
2 Pac & Dr. Dre - California love
Toy-Box - Tarzan & Jane
R.E.M. - Imitation of life
Nada Surf - Popular
Ann Lee - 2 times
Party Animals - Atomic
Critical Mass - Burnin' love
Barthezz - On the move
White Town - Your woman
Ratty - Sunrise (here I am)
Zucchero Forniciari - Il volo
Apollo 440 - Ain't talkin' 'bout dub

Op zondag 25 januari wordt de top 100 in zijn geheel uitgezonden op Orinoco Radio, gepresenteerd door bovengetekende.

Heerlijk afvallerslijstje al!

Staan inderdaad een paar hele fijne nummers tussen.

1995: 4
1996: 35
1997: 14
1998: 12
1999: 23
2000: 8
2001: 4

Paap_Floyd schreef:
Gabber Piet,
Gabber Piet werd later nog voetbaltrainer bij ons op de club.

Hup Paap!

Dit was mijn verdeling over de jaartallen trouwens:

1996: 1
1997: 3
1998: 44
1999: 29
2000: 17
2001: 5
2002: 1

chevy93 schreef:
(quote)
Gabber Piet werd later nog voetbaltrainer bij ons op de club.
Haha prachtig

Het eerste rijtje post ik morgen.

100. Alessandro Safina - Luna (2000)
http://www.top40.nl/uploads/subtitle/formats/40159/songwiki.jpg
Top 40: 18 weken, nummer 3
[38 13 11 6 5 5 6 4 4 3 10 6 7 14 18 24 30 31]

Heerlijke meezinger voor onder de douche, op de fiets of waar dan ook. De dramatische, bijna huilerige zang van Alessandro (zo klinkt elke tenor). De begeleiding van vjool en pjano heb ik wel mooi gevonden. Maar dat refrein: CHEEEEEEEEEE L'AMOOOOOOOOOREEEE PUO NASCONDERE IL DOLOOOORE.

99. Spice Girls - Say you'll be there (1996)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/1/12/Say_You'll_Be_There.jpg/220px-Say_You'll_Be_There.jpg
Top 40: 10 weken, nummer 6
[19 8 6 6 9 15 15 22 27 39]

De opvolger van debuutsingle 'Wannebe', die in miljoenmiljard landen de nummer-1-positie wist te bereiken. 'Say you'll be there' scoorde echter maar matig in de vaderlandse hitlijsten. Toch is het wel een leuke frisse single, maar het niveau van de voorganger (en de opvolger!!) wordt niet gehaald

98. Christina Aguilera - Genie in a bottle (1999)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/4/42/Genie_in_a_Bottle.png/220px-Genie_in_a_Bottle.png
Top 40: 16 weken, nummer 2
[27 11 5 4 3 2 3 4 6 8 6 8 14 22 29 36]

Debuutsingle van Christina, verreweg haar leukste single. Toen zag ze er ook nog leuk uit, en was ze nog een beetje schattig en onschuldig. Alhoewel, ik weet niet hoe onschuldig "I'm a genie in a bottle, you gotta rubb me the right way" is. Stond op een cassettebandje die ik week in week uit voor m'n krantenbezorgbaantje had opgenomen.

97. Ginuwine - Pony (1997)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/37/Ginuwine_-_Pony.JPG/220px-Ginuwine_-_Pony.JPG
Top 40: 9 weken, nummer 7
[31 11 7 7 7 16 19 30 35]

Over onschuldige liedjes gesproken. dit is er niet een. Al had ik dat in 1997 niet zo door. Ik vond de burp-geluiden zo leuk, en de beat was fijn. Een nummer uit 1996, maar ik geef nummers het jaar van hun entry in de top 40 mee.

Drie regelrechte klassiekers. Alleen de Spice Girls vallen hier tegen.

Gelukkig zijn we voorlopig nog niet uitgespicegirld

De tweede helft van de hitlijsten van de jaren '90 heb ik nooit veel soeps gevonden (al die boybands en 'happy' hardcore ... bah!) maar Lukas heeft wel de betere nummers daaruit geselecteerd (een aantal nummers daaruit zijn ook voor mij guilty pleasures). Al vind ik lang niet alles goed in zijn lijst (Scooter en die verkrachting van Zorba's Dance bv. vind ik vreselijk). Ik ben benieuwd naar de lijst van Paap_Floyd (Spice Girls vond ik stiekem ook leuk). Wellicht dat ik ook eens zo'n lijst zal plaatsen maar die zal veel minder tijdsgebonden zijn.

Als ik je stukje zo lees wordt het nog een hele lijdensweg voor je, vrees ik

Hoewel, het volgende rijtje is redelijk verantwoord jeugdsentiment. Eigenlijk zit de meeste ellende in het tweede deel van de lijst

96. Fatboy Slim - Right here, right now (1999)
http://c3.cduniverse.ws/resized/250x500/music/905/1268905.jpg
Top 40: geen notering

Hoewel dit nummer niet voorbij de tipparade geraakte zullen veel mensen die de popmuziek in die tijd volgden wel kennen. Die videoclip was er namelijk eentje om te onthouden. Een prachtig staaltje in beeld brengen van de evolutie van de mens. Ik heb 'm meer dan eens aangevraagd bij The Box.

95. Dario G - Carnaval de Paris (1998)
http://www.top40.nl/uploads/title/formats/23791/songwiki.jpg
Top 40: 10 weken, nummer 6
[33 16 9 7 6 7 11 18 27 32]

Een van de vele anthems voor het WK van 1998, maar wel een hele goede. Verderop in de lijst vinden we nog een ander nummer dat voor mij onlosmakelijk is verbonden met dat WK, én we vinden nog een nummer van Dario G.

94. Manau - La tribu de dana (1998)
http://cps-static.rovicorp.com/3/JPG_250/MI0002/418/MI0002418091.jpg?partner=allrovi.com
Top 40: 16 weken, nummer 2
[17 12 6 3 3 2 2 4 4 4 9 9 20 27 32 39]

Lukas zei het al: hij mag in geen jeugdsentimentlijstje van generatiegenoten ontbreken. En daar is-ie dan dus. Ik hou niet van franse vocalen, maar dit nummer heeft naar iets onverstaanbaars toch ook wel iets onweerstaanbaars.

93. Michael Jackson - Stranger in Moscow (1996)
http://www.top40.nl/uploads/subtitle/formats/36010/songwiki.jpg
Top 40: 8 weken, hoogste notering: 9
[19 14 14 12 9 13 24 32]

Ik hou helemaal niet van Michael Jackson, maar halverwege de jaren '90 maakte hij toch wel een aantal mooie nummers. In elk geval mooi genoeg om in dit lijstje niet te ontbreken.

Right Here Right Now & La Tribu de Tana vind ik geen guilty pleasures. Dat zijn wereldplaten!

Dit is toch niet per se een guiltypleasurelijstje, al staan er wel veel gp's in ja Het is meer een lijst met nummers die nostalgische gevoelens in me naar boven halen, wat zich kan uiten op meer manieren. Ja lekker vaag haha

Nog een verlaat hartje voor Aaliyah. Heerlijk nummer.

Genie in a Bottle

Ginuwine - Pony

Right Here Right Now La Tribu de Dana Stranger in Moscow

92. Gouryella - Gouryella (1999)
http://www.global-trance.co.uk/images3/gour_gour_cd.jpg
Top 40: geen notering

Gouryella was een samenwerkingsproject van Ferry Corsten en Thijs Verwest, ook wel bekend als DJ Tiësto. Dat wist ik toen niet.Wat ik ook niegt wist is dat 'gouryella' in het aboriginals 'hemel' betekent. Ik wist überhaupt niet dat het iets met aboriginals te maken had. Al had ik dat door de neger en de didgeridoo op de hoes en in de clip wel kunnen gokken wellicht.

91. DJ Jurgen presents Alice DeeJay - Better off alone (1999)
http://s27.postimg.org/e9xwww2s3/boa.jpg
Top 40: 13 weken, nummer 9
[21 10 9 9 10 11 10 10 15 17 23 30 35]

Jurgen Rijkers begon zijn carrière als radiopresentator in de jaren 80 bij Radio Stad Den Haag, deed wat dingetjes voor Radio 3, Radio 10 en presenteerde bij Haaglanden Radio NRG 106.3 "Haaglanden in de spits". De meeste bekendheid zal hij toch hebben verworven als DJ Jurgen. Samen met Sebastiaan Molijn en Eelke Kalberg richtte hij de groep Alice DeeJay op. Ik dacht altijd dat Alice de zangeres was die we te horen kregen, maar die heet Angelique Agerkop. 'Better off alone' is hier onder de naam van DJ Jurgen uitgebracht, maar internationaal onder Alice Deejay. Maar voor mij blijft 'Back in my life' gewoon de debuutsingle van zangeres Alice DeeJay

90. Alanis Morissette - Thank u (1998)
http://www.top90s.nl/images/songs/Thank-U-main.png
Top 40: 10 weken, nummer 7
[9 7 7 7 9 19 22 25 37 39]

Is het nou 'Thank U' of 'Thank you'? Ik herinner me dat dit als 'Thank u' in de hitlijsten stond, maar op de hoes staat weer 'Thank you' en op het album staat ook 'Thank you'. Op Wikipedia wordt het ook al door elkaar gebruikt. Hoe zit dit? Mooi nummer wel, mijn favoriet van Alanis!

89. Britney Spears - ...Baby one more time (1999)
http://www.top40.nl/uploads/title/formats/21246/songwiki.jpg
Top 40: 22 weken, nummer 1
[17 5 2 2 1 1 2 2 1 1 2 3 4 7 11 14 17 19 21 22 31 37]

Zelfde verhaal als bij Christina Aguilera, die ze al kende van de Mickey Mouse Club. Iets met schattig en onschuldig. De eerste paar singles vond ik allemaal best leuk. Daarna ben ik haar een beetje uit het oog verloren, op die keren na dat ze weer negatief in het nieuws kwam. 'Toxic' vond ik ook een leuke single, al behoort dat niet tot mijn jeugdsentiment. '...Baby one more time' wel dus.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:57 uur

geplaatst: vandaag om 05:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.