MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De MuMe Top 40 (Lustrum): 80s

zoeken in:
zalwelnikszijn!
^ Toch een mooi lotgenotencontact dat we hier hebben.

Ikzelf kreeg bijvoorbeeld brandend maagzuur toen ik zag dat mensen Phil Collins in hun lijst hadden gezet.

Jan Wessels schreef:
Chevy weer bedankt voor al het werk!
Een paar kleine foutjes in de "grote" lijst: ABC - The Lexicon of Love staat er twee keer in (op 193 en 287). Get Happy van Elvis Costello staat er twee keer in: één keer op 412 door Elvis Costello & The Attractions en één keer op 558, nu alleen uitgevoerd door Elvis Costello. Ook zag ik Chris Isaac - Chris Isaac twee keer terugkomen. Ik bied mij overigens spontaan aan als vrijwilliger om de volgende keer te helpen een finale check te doen om foutjes eruit te halen.

Wat betreft mijn eigen top 30: op acht albums daaruit heb ik blijkbaar als enige gestemd en bij acht andere albums waren er maar twee stemmen, waaronder die van mij dus...
De top drie van de MuMe editie '80 van dit jaar bezit ik zelf ook maar die haalden bij lange niet mijn eigen top 30 lijstje..

Met Heaven17, ABC en China Crisis heb je in ieder geval een bondgenoot in mij. En als je nu Duran Duran inruilt voor Arcadia dan hebben we nog meer overlap.

Franck Maudit schreef:
(quote)

Meestal betreft het echter bands die wel degelijk heel wat in huis hebben, om de 1 of andere reden kan je het echter niet helemaal smaken. Maar dat betekent nog niet dat deze band slecht of overschat is. Sommigen projecteren hun aversie voor een band ook op de fans - het zijn mensen met minder verstand etc.- wat een kwalijke zaak is.

Kijk, dat is nou precies wat ik bedoel.

Wat mij zo is opgevallen aan veel lijstjes van dit decennium is dat er bij zoveel users zo´n duidelijk scheiding lijkt te zijn (heel kort door de bocht) tussen Wave en Rock/Metal.

Voor mij is dit decennium juist zo sterk door aan de ene kant bands als The Cure, Joy Division etc. en aan de andere kant Iron Maiden, Metallica, Slayer etc.

west schreef:
Kijk, dat is nou precies wat ik bedoel.

Je hoeft inderdaad niet neer te kijken (figuurlijk) op mensen met een andere smaak. Stel dat er nou een album van Kinderen voor Kinderen op nummer 1 stond, dan zegt dat gewoon iets over de meeste deelnemers. Zo ook als U2 op de eerste plaats staat.

Zo ken ik je weer Kronos!

angelin schreef:
Wat mij zo is opgevallen aan veel lijstjes van dit decennium is dat er bij zoveel users zo´n duidelijk scheiding lijkt te zijn (heel kort door de bocht) tussen Wave en Rock/Metal.

Voor mij is dit decennium juist zo sterk door aan de ene kant bands als The Cure, Joy Division etc. en aan de andere kant Iron Maiden, Metallica, Slayer etc.

Ik vind dat jij hier nogal een duidelijke scheiding maakt, door de ene bands aan de ene kant te plaatsen en de andere bands aan de andere kant. Nochtans zijn The Cure en Joy Division echte rockbands. Volgens MusicMeter toch. Wave is blijkbaar geen genre, maar gewoon een golfje.

New Wave of Britisch Heavy Metal is ook geen genre maar een golfje. Een golfje dat aan de oorsprong stond van toch ene metalband, namelijk Metallica, die bij het grote publiek graag gezien is. Verder blijft metal gelukkig vooral underground.

Franck Maudit schreef:
(quote)

Aan dat respectvolle knelt meestal het schoentje. Of aan het zinnige. Hoe vaak lees je niet zoiets als "zwaar overschatte band"? Het moet echter al hemeltergend slecht zijn vooraleer je zo'n bewering kan onderbouwen zonder drogredenen aan te halen.
Ik neem aan dat bijna iedereen op deze site het er ondertussen wel over eens is dat je nooit kan zeggen dat muziek objectief goed of slecht is - daarom worden clichés als "over smaak valt niet te twisten" ook zo vaak aangehaald. Daaruit volgt dat als je een bewering als "dit is zwaar overschatte muziek" altijd leest als "ik vind dit persoonlijk zwaar overschatte muziek", je veel minder vaak mensen hoeft te verbeteren met opmerkingen als deze. Discussies over muziek zijn in de essentie überhaupt nutteloos (heb je ooit meegemaakt dat je mening over een album is veranderd nadat iemand je eens goed onderbouwd heeft uitgelegd waarom het album niet goed is?), dus natuurlijk kan je wel "respectloze" opmerkingen over muziek maken: het gaat immers over hoe jíj dit album beleeft. Gekwetst of verbaasd reageren als iemand anders een band afkraakt heeft dus geen zin.

En om m'n standpunt nog even te consolideren: wat een vervelende, overschatte nummer 1 heeft deze lijst toch.

west schreef:
Fraai verwoord orbit.

Gekkie, geeft daar zo één van MuMe grootste semantische slingeraars een linguïstiek georiënteerd compelement. Als ik ooit in de huid van Harry Potter zou mogen kruipen, zou dat gaarne zijn om alle semantisch onwelvoegelijken te treffen met een nog leger lopend vocabularium.

Nee, West, HUMOR, een bekend begrip? Er is geen workshop dat was een zgn GRAPJE; de enige reden voor 'Bor om zich bij jou aan te sluiten is dat ie nog steeds wacht op zijn eerste gezamenlijk te drinken Orval op het Ledig Erf. Verder zal het mij worst wezen wat er in die lijst staat.

Grappig wat voor ideeën sommigen zich menen aan te moeten meten over anderen die ze nimmer gesproken, gezien hebben en toch snel veroordelen. Persoonlijk maakt het mij geen moer uit wat iemand draait en waardeert - al is het wel fijn als je tegen een dolletje kunt.

hoi123 schreef:
(quote)
Ik neem aan dat bijna iedereen op deze site het er ondertussen wel over eens is dat je nooit kan zeggen dat muziek objectief goed of slecht is - daarom worden clichés als "over smaak valt niet te twisten" ook zo vaak aangehaald. Daaruit volgt dat als je een bewering als "dit is zwaar overschatte muziek" altijd leest als "ik vind dit persoonlijk zwaar overschatte muziek", je veel minder vaak mensen hoeft te verbeteren met opmerkingen als deze. Discussies over muziek zijn in de essentie überhaupt nutteloos (heb je ooit meegemaakt dat je mening over een album is veranderd nadat iemand je eens goed onderbouwd heeft uitgelegd waarom het album niet goed is?), dus natuurlijk kan je wel "respectloze" opmerkingen over muziek maken: het gaat immers over hoe jíj dit album beleeft. Gekwetst of verbaasd reageren als iemand anders een band afkraakt heeft dus geen zin.

Sowieso, hoezo is het respectloos om dat album van U2 een saai kutalbum te noemen? Oh jee, straks voelt Bono zich nog beledigd. Die arme man toch...

Sluit wel leuk aan bij dit filmpje van Dominee Gremdaat dat ik toevallig vandaag op het forum van de grote broer MovieMeter tegenkwam.

zalwelnikszijn! schreef:
Enige verbazing hier omtrent The Queen is Dead, voor mij met enige afstand het "slechtste" Smiths-album. Staat ie zo hoog puur om There is a Light? Van de ietwat lauwe music hall à la Frankly Mr. Shankly wordt toch niemand warm? Als het nou Frankly, Mr. Van Gaal was... Dus graag volgend jaar van iedereen een uitgebreide uiteenzetting over het hoe en waarom van deze populariteit. Bij voorbaat dank.

Ik snap dat ook niet. Meat Is Murder en (in mindere mate) het debuut zijn echt veel leuker. Strangeways ken ik nog niet goed genoeg om daar een duidelijk oordeel over te hebben.

EDIT: Even je spoilertje weghalen, hoor, want daar kan ik het natuurlijk niet mee eens zijn

Kronos schreef:
(quote)

Ik vind dat jij hier nogal een duidelijke scheiding maakt, door de ene bands aan de ene kant te plaatsen en de andere bands aan de andere kant. Nochtans zijn The Cure en Joy Division gewoon rockbands. Volgens MusicMeter toch. Wave is blijkbaar geen genre, maar gewoon een golfje.

New Wave of Britisch Heavy Metal is ook geen genre maar een golfje. Een golfje dat aan de oorsprong stond van toch ene band, namelijk Metallica, die bij het grote publiek graag gezien is. Verder blijft metal gelukkig vooral underground.

Waar is de brand? Ik zeg er nog bij dat het even heel kort door de bocht is. Wilde alleen maar aangeven dat als ik veel lijstjes zo zie er maar weinig zijn waarin bands als Joy Division, The Cure, Slayer, Iron Maiden elkaar afwisselen. Heel vaak is het of of en niet en en.

angelin schreef:
Waar is de brand?

Riep er iemand brand? Het viel me alleen op hoe duidelijk je zelf een scheiding maakte. Maar leuk voor jou dat je zowel Joy Division als Iron Maiden leuk vindt. Ik vind Iron Maiden veel leuker en dat is ook leuk.

Teunnis schreef:

Sluit wel leuk aan bij dit filmpje van Dominee Gremdaat wat ik toevallig vandaag op het forum van de grote broer MovieMeter tegenkwam.

(afbeelding)

Teunnis schreef:
(quote)

Sowieso, hoezo is het respectloos om dat album van U2 een saai kutalbum te noemen? Oh jee, straks voelt Bono zich nog beledigd. Die arme man toch...

Het gaat erom dat flink wat users - Bono zelf deed volgens mij niet mee - die aan dit leuke spelletje meededen, ervoor kozen om dat kutalbum in hun lijst te zetten, waardoor het zelfs op 1 kwam. Dat is nog niet bekend gemaakt en het bekende deuntje hier op MM vangt aan om zulk soort laag bij de grondse muziek met de grond gelijk te maken. Oh jee, het is geen Joy Division, of vergelijkbaars, dan kan het niks zijn of zoiets. En die arrogantie begint wat irritant te worden.

west schreef:
Zie je Kronos, of je het wilt of niet: zijn we het uiteindelijk toch eens.

Waarom zou ik dat willen of niet willen?

Of wij het wel of niet eens zijn houdt me in het geheel niet bezig eerlijk gezegd.

west schreef:
(quote)

Het gaat erom dat flink wat users - Bono zelf deed volgens mij niet mee - die aan dit leuke spelletje meededen, ervoor kozen om dat kutalbum in hun lijst te zetten, waardoor het zelfs op 1 kwam. Dat is nog niet bekend gemaakt en het bekende deuntje hier op MM vangt aan om zulk soort laag bij de grondse muziek met de grond gelijk te maken. Oh jee, het is geen Joy Division, of vergelijkbaars, dan kan het niks zijn of zoiets. En die arrogantie begint wat irritant te worden.

Man, wat ben jij sneu aan het worden. Je eigen smaak staat of valt echt niet met commentaar dat je erop krijgt. En zoals al eerder gezegd: kwantiteit staat geen borg voor kwaliteit - waardering hier zegt niets over inhoudelijke kwaliteit.

Free your mind - juist de mensen hier met een (onverwacht) brede muzieksmaak leveren soms de leukste suggesties aan/op, ook (juist) buiten je eigen comfort zone.

Ik neem aan dat de mensen die U2 hoog hebben zitten zich niet opeens beledigd gaan voelen als er op een van de albums van U2 kritiek is. Als het zo'n vaart zou lopen dan zou iedereen op MusicMeter intussen wel beledigd zijn. De muziek zal er persoonlijk gezien ook zelden slechter of beter van worden.

Ik zou het juist raar vinden als er bij de albums die hoog eindigen helemaal geen kritische noot zou worden geplaatst. Hoge bomen vangen nu eenmaal wind. Ook op de albums van The Smiths en The Cure waren er geregeld aanmerkingen. Als men enkel lijstjes zou plaatsen in dit topic zou dat ook maar saai zijn, niet?

west schreef:
(quote)

Volgens mij heb je nog niet helemaal begrepen wat ik en vooral ook hoi123 en Mjuman wilden zeggen. Ik zou zeggen bekijk dit filmpje van Dominee Gremdaat nou eens. En adem dan rustig in en uit en maak je niet druk om wat ik, of wie dan ook, zegt. De een mag TJT een saai kutalbum vinden, de ander mag het een meesterwerk vinden. Uiteindelijk zal het naar alle waarschijnlijkheid nog heel lang bovenaan eindigen in dit soort decenniumlijstjes (helaas). Zo verschrikkelijk vind ik het album trouwens ook weer niet; er staan 3* genoteerd hier.

Gretz schreef:
Ik neem aan dat de mensen die U2 hoog hebben zitten zich niet opeens beledigd gaan voelen als er op een van de albums van U2 kritiek is.

Nee hoor, ik zet hem bij de volgende editie gewoon nog een paar plekken hoger

Gretz schreef:
Ik neem aan dat de mensen die U2 hoog hebben zitten zich niet opeens beledigd gaan voelen als er op een van de albums van U2 kritiek is.

... Ook op de albums van The Smiths en The Cure waren er geregeld aanmerkingen. Als men enkel lijstjes zou plaatsen in dit topic zou dat ook maar saai zijn, niet?

Inhoudelijke kritiek is inderdaad prima, maar gelijk na de uitslag zeggenof wat een kutalbum het is, vind ik niet inhoudelijk. Of dat je op cursus moet gaan en het daarna wel begrijpt, ook al is dat een grap. Maar zoals je weet ben ik zeker voorstander van goede discussie, zoals we dat meestal ook, soms grappig, doen op een ander forum. Dit is trouwens ook alsnog een goede discussie aan het worden. Ik heb in ieder geval een leuk filmpje eraan overgehouden.

west schreef:
(quote)

Maar zoals je weet ben ik zeker voorstander van goede discussie, zoals we dat meestal ook, soms grappig, doen op een ander forum.

Maar daar is dit soort taal wat hier wordt gebezigd ook ten strengste verboden.

Teunnis schreef:
(quote)

Volgens mij heb je nog niet helemaal begrepen wat ik en vooral ook hoi123 en Mjuman wilden zeggen. Ik zou zeggen bekijk dit filmpje van Dominee Gremdaat nou eens.

Dat is weer eens een leuk filmpje van onze dominee. Hij brengt het zoals gewoonlijk wel wat zwart-wit. Een iets minder scherpe pen, houdt het wat leuker voor de rest hier. Als individu alles maar moeten zeggen is zoooo 2014.

Rudi S schreef:
(quote)

Maar daar is dit soort taal wat hier wordt gebezigd ook ten strengste verboden.

Ik vat kritiek op een album, wat ik leuk/goed/geweldig vind, nooit persoonlijk op. Ik snap het niet altijd (want het is toch écht wel een leuk/goed/geweldig album! ) maar andersom snap ik ook niet altijd waarom ánderen een bepaald album nu zo goed vinden. Mijn nummer 1, Ultravox' Rage in Eden, werd deze editie door slechts één ander MuMe-lid genoemd... Toen dit album uitkwam, ik 'm gelijk kocht en veel draaide vonden mijn vrienden dit maar helemaal niks. Het interesseerde me niets, ik draai dit album nog steeds met veel plezier.
De discussie over de smaakmaffia of smaakpolitie is al vaker gevoerd. Sommige acts lijken gewoon niet te kunnen bij een bepaalde groep critici, dat is altijd al zo geweest (Oor was altijd een mooi voorbeeld). Pas jaren later komt er soms een ommekeer en blijkt een act achteraf gezien toch best wel leuk/goed/geweldig te zijn geweest. Aan de andere kant zie je dat veel ooit omhooggeschreven acts in de loop der jaren totaal uit beeld raken.
Ergens zit een grootste gemene deler en dat is dit jaar U2's The Joshua Tree geweest.

En zo kwam het allemaal toch nog goed.

west schreef:
(quote)

Een iets minder scherpe pen, houdt het wat leuker voor de rest hier. Als individu alles maar moeten zeggen is zoooo 2014.

Ik heb er geen last van hoor. Vind zo'n discussie over de toon van de discussie eigenlijk veel vervelender.

trebremmit schreef:
(quote)

Ik heb er geen last van hoor. Vind zo'n discussie over de toon van de discussie eigenlijk veel vervelender.

En hoe zit het dan met opmerkingen op de discussie over de toon van de discussie?

Tamelijk zinloze discussie waar ik me maar niet in meng. Schaar me in dezen aan de kant van Mjuman.
De leukste albums voor mij zijn vaak die albums die ik nog niet ken. Op dit forum heb ik trouwens al diverse "ontdekkingen" gedaan en allerlei tips van mede-users uitgeprobeerd. Hartstikke leuk!
Rest mij om chevy93 weer te bedanken voor het vele werk.

Ach jongens: iedereen die Prince niet op 1 heeft, heeft er toch niets van begrepen?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:41 uur

geplaatst: vandaag om 08:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.