MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Marc Almond's variety

zoeken in:
dix schreef:
Deze is ook zonder Gene leverbaar.

Ik heb zowel de cd als lp zonder de versie met Pitney. Die kwam er inderdaad pas op cd bij te staan toen het een hit werd. Op vinyl ontbreken ook de nummers The Frost Comes Tomorrow en Kept Boy.

De single You Have is afkomstig van het album Vermin in Ermine uit 1984, het eerste solo-album onder zijn eigen naam. Het was de tweede single van dat album maar werd niet echt een hit in de UK en in de rest van Europa deed het niks.

Vermin in Ermine is een album dat mij in de loop der jaren (en dat zijn er nogal wat) veel tijd heeft gekost om volledig te waarderen maar behoort nu tot mijn favorieten van deze artiest. You Have is een wat toegankelijker nummer op een album vol wendingen.

Opmerkelijk is deze live versie in een Spaans t.v. programma, want wat daar nu allemaal precies gebeurt?! Marc Almond - You Have - YouTube.
In deze periode waren The Willing Sinners de begeleidingsband. Voor mij nog steeds de beste begeleiders.

15. Marc Almond - You Have

Door The Stars We Are werd ik in 1988 een megafan. Ik had Mother Fist and Her Five Daughters al in huis net als de verzamelaar Singles 1984-1987 maar hoe goed ik die ook vond, ik was niet 'totally in love'. Dat gebeurde dus wel met dit album. De openingstrack daarvan, en tevens titelsong, staat op de recente setlists dus de kans is heel groot dat één van mijn favoriete Almond nummers live gespeeld gaat worden in Amsterdam.

Ondanks dat er een clip van is gemaakt is dit nooit op single uitgebracht bij mijn weten. Bij dit nummer zag ik in mijn hoofd altijd een megagroot Ahoy optreden met variété danseressen en een waanzinnig kitsch decor. Die populariteit heeft Almond nooit behaald in Nederland maar toch heeft hij wel een soortgelijk optreden gegeven wat nog op dvd te koop is en op cd: 12 Years of Tears, live in the Royal Albert Hall.

14. Marc Almond - The Stars We Are

Mijn favoriete albumtrack van The Stars We Are is These My Dreams Are Yours.

Dat lijkt wel een soort huwelijksbelofte

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel nummers uit de top 10 ik ga kennen.
Want ik heb toch een vermoeden dat we daar vooral de latere, rijpere Almond gaan tegenkomen.

Misschien vroegen jullie je het al af: waar blijft een nummer van je top 10 album Mother Fist and Her Five Daughters?! Nou op nummer 13 dus, want daar vinden we Melancholy Rose, de tweede single van het album. Geen hit in zowel UK als Europa maar in mijn oren wel één van zijn meesterwerkjes. Ik hou van de sound die Almond creëert met zijn band The Willing Sinners en daar is dit nummer een perfect visitekaartje voor.

Passievol, en het nachtelijke cabaret uitgaansleven is niet ver weg. De matrozen symboliek trouwens ook niet getuige de bijbehorende clip. Symboliek die het in die jaren erg goed deed in de gay-scene (hoef je nu niet meer mee aan te komen trouwens).

13. Marc Almond - Melancholy Rose

Zoals de meeste van zijn jaren 80 singles best goed.

Varieté bleek in 2010 een return to form. Zijn laatste album met eigen nummers zoals hij zelf aangaf. Dit jaar bleek dat met zijn nieuwe release niet helemaal op te gaan. Niets zo veranderlijk als een artiest.

Nijinsky Heart is een nummer waar ik al bij eerste beluistering verliefd op werd en ik vond het het proberen waard om dit nummer te nomineren voor de MuMe-ladder. Groot was mijn verbazing dat het nummer best veel positieve waardering kreeg waardoor een relatief onbekend Almond nummer een klein succesje in de ladder bleek te zijn en het zelfs wat jaartjes wist vol te houden (volgens mij dit jaar verdwenen???).

Het is een lekker tegendraads nummer dat me doet terugdenken aan zijn werk met de Mambas.

12. Marc Almond - Nijinsky Heart

'Mother Fist never gets angry'. Een nummer over masturbatie op mijn favoriete Almond album Mother Fist and Her Five Daughters. Het is tevens de opener van dit magistrale, groezelige album. Als single deed het niet veel en dat was wel te verwachten. Voor mij persoonlijk één van zijn beste nummers op zijn beste album.

Maar wat staat er nu in de top 10?

11. Marc Almond - Mother Fist

Ik val in herhaling, maar bijna alle nummers van deze verzamelaar passeerden hier de revue.
En voor mij is dat gewoon een oerdegelijke **** plaat: Marc Almond - Singles 1984-1987 (1987).

aERodynamIC schreef:

Sex Dwarf, Tears run Rings, Orpheus in Red Velvet, Say Hello Wave Goodbye en nog 6 andere

Ach, het is geen rotsvaste toplijst hoor. Over een maand kan die grotendeels weer anders zijn

dix
aERodynamIC schreef:

Ik verwacht géén Waifs & Strays, géén Only The Moment en géén Healthy As Hate.

Die hadden er bij mij wel in gestaan

Torch en Say Hello Wave Goodbye staan in de top 10. Heat mogelijks ook.

Eens kijken wie de meeste goed heeft

Ik kan wel verklappen dat er in elk geval nog 1 vrij obscuur nummer tussen staat. De rest singles of albumtracks.

Catch a Fallen Star!

dix
Who By Fire... ?

vigil schreef:
Catch a Fallen Star!

Die is niet obscuur, dat is een albumtrack

Kan die natuurlijk nog steeds wel voorbij komen , dat zou overigens ook terecht zijn. Zeer fraai toneelstukje om het zo maar eens te noemen.

aERodynamIC schreef:
(quote)

Die is niet obscuur

Overigens is de kans enorm groot dat ik het obscure nummer niet ken. Het zal waarschijnlijk een b kant zijn of een extra track op een 12" en daar ik vrijwel niets van. Ik heb die (prima) Treasure box maar dat zijn vooral remixes.

Ow ja welke me ook nog te binnen schoot als potentieel Top 10 nummer de dansvloerkraker I Feel Love / Johhny Remember Me van Marc en Jimmy

vigil schreef:
Ow ja welke me ook nog te binnen schoot als potentieel Top 10 nummer de dansvloerkraker I Feel Love / Johhny Remember Me van Marc en Jimmy

Die heb ik bewust niet meegenomen daar het gastvocalen op een Bronski Beat nummer zijn.

Verder dan met de top 10. Met op 10 de Soft Cell hit Torch (dazzler wist in welke richting hij het moest zoeken).

Het werd een hit in Europa: in de UK net geen nummer 1 en in Nederland niet geheel onverdienstelijk eindigend op nummer 12.
Een heerlijk, herkenbaar nummer met de trompet en wat tevens nooit verveelt. Het mag dan ook mijn top 10 openen.

10. Soft Cell - Torch

En in Vlaanderen een nummer 6 hit, voeg ik daar fier aan toe.
Voor mij het mooiste Soft Cell nummer: alles klopt, een duet met trompet.
En ik hou ook van dat drum roffeltje dat nooit helemaal hetzelfde klinkt.

dix
aERodynamIC schreef:
Het mag dan ook mijn top 10 openen.

Je had 'm er ook mee mogen afsluiten Maar ik heb m'n huiswerk inmiddels gedaan en een idee gekregen wat er bovenaan komt te staan. En dat stemt tevreden

Dat heet valsspelen dix maar er is inmiddels wel wat veranderd

Dus wil je het nog een beetje 'spannend' houden de tip: geen huiswerk maken

Niet geheel onlogisch dat we weer een nummer van mijn top 10 album Mother Fist and Her Five Daughters tegenkomen in deze lijst en vrij hoog.

De yang t'chin is een behoorlijk bepalend instrument in dit nummer dat behoorlijk vrolijk klinkt t.o.v. de andere nummers op het album. Als single deed het niet veel (47 in de Engelse hitlijst). Misschien niet zo raar want ook voor mij moet dit album zijn kracht halen uit het feit dat het een album is dat je in z'n geheel moet horen en dat het niet van hitsingles moet hebben.

Ook hier keert het matrozen thema terug in de clip.

9. Marc Almond - Ruby red

Ja, Ruby Red... die ontbrak nog: erg goeie single weer.

David Gray maakte er ooit een versie van en voor velen was dat hét nummer en bleek het een verrassing te zijn dat het een Soft Cell cover was. Grappig, omdat veel mensen weer verbaasd waren dat 'Tainted Love' een Gloria Jones cover bleek te zijn en niet van Soft Cell zelf was.

Say Hello, Wave Goodbye is al jaren steevast de live-afsluiter tijdens concerten waar het publiek een hoofdrol krijgt om mee te doen.
Best opmerkelijk natuurlijk dat dit haast een meezing-schlager geworden is want tekstueel is dit geen typische love story. Het schijnt over een hoertje te gaan die er genoeg van heeft om 'de verborgen minnares' te zijn. Almond heeft dit zelf ooit in een interview aangegeven.

Ik blijf dit een onverwoestbaar nummer vinden en de versie van David Gray toont aan dat je met dit nummer alle kanten op kunt waarmee het z'n kracht aantoont.

Nummer 3 in de UK maar in Nederland deed het helemaal niks.

8. Soft Cell - Say Hello, Wave Goodbye

Op 7 een albumtrack van Enchanted. Na al die jaren heeft het niet ingeboet aan z'n opzwepende karakter. Marc is nooit vies geweest van wat exotische invloeden en dat is hier goed hoorbaar. Al vanaf het eerste moment dat ik dit nummer hoorde behorend tot mijn favoriete Almond nummers.

7. Marc Almond - Deaths Diary

Prachtig nummer weer. Maar dat geld voor quasi het hele album Enchanted.

In Nederland kwam hij er het verst mee: een 8e plaats (in de UK werd ie 26e). Wel zijn enige 'hit' in de US...... (67e), we hebben het over Tears Run Rings.

Een nummer dat extra lading kreeg toen Kink FM dj Arjen Grolleman overleed door een ongeval in zijn woning. Diverse radiostations stonden er op de dag van zijn crematie bij stil door dit nummer tegelijkertijd te draaien. Grolleman was een groot Almond fan. Later dat jaar werd hij extra herdacht met een avond 'Kink FM presents: Tears Run Rings, a tribute to Arjen Grolleman' in de Sugar Factory in Amsterdam waar Marc Almond speciaal voor overvloog om dit nummer live te vertolken.

Nog steeds een ijzersterk nummer en voor velen ook wel een bekende.

6. Marc Almond - Tears Run Rings

Van het meesterwerk Torment and Toreros komt deze zwierige ballad (minder zwierig als je de tekst beluistert).
Het zijn de strijkers die dit nummer z'n absolute meerwaarde geven!

Hier valt weinig over te melden behalve dan dat iedereen dit album eens moet beluisteren want het is echt grandioos wat Almond daar laat horen: Marc and the Mambas - Torment and Toreros (1983)

5. Marc and the Mambas - Catch a Fallen Star

Gast
geplaatst: vandaag om 23:31 uur

geplaatst: vandaag om 23:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.