MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Standaards van vigil, de 90 beste Nederlandstalige nummers

zoeken in:
Gaat goed komen Buizen, veel van de door jou genoemde titels komen helaas niet voorbij... Ede Staal ken ik uiteraard wel van naam maar die was voor mij denk toch te regionaal beroemd. Ik ken er erg weinig van. Hazes staat 1 keer in de lijst en die is al geweest. Ik ga zo weer verder en dan zie je het vanzelf

Ik heb zelf een top90 in concept klaar, maar wellicht dat ik op basis van de komende dertig nummers nog wijzigingen aanbreng. De Man In De Wolken heeft in ieder geval reeds toegang verworven.

Brunniepoo schreef:
Ik heb zelf een top90 in concept klaar, maar wellicht dat ik op basis van de komende dertig nummers nog wijzigingen aanbreng. De Man In De Wolken heeft in ieder geval reeds toegang verworven.

1 op 60! Niet verkeerd

Maar heel mooi initiatief!

Er zat natuurlijk sowieso al wel wat overlap in

30 Boudewijn de Groot - Picknick

We gaan de beste dertig in met deze psychedelische classic! Het openingsnummer van mijn favoriete De Groot LP die de zelfde titel draagt. Het niveau van de liederen wordt hoger en hoger.

Nu speelt de blikken blazersband
die meer dan honderd nummers kent.
Het goudgelokte lentekind speelt fluit.
Gekleed in vijgenblad van schuim
vliegt Dylan door het hemelruim,
speelt hymnen op zijn harp en gouden luit

buizen
Naar het zich laat aanzien staat in elk geval Rocky in de top-30 en verder laat ik me maar gewoon verrassen.

29 Ramses Shaffy - An en Jan

De geluidskwaliteit van de clip is niet helemaal perfect maar ik kon even niets anders vinden. Dit is een van mijn favoriete nummers (een goed verstaander...) van Shaffy die hier sowieso wel de handjes op elkaar krijgt. De betreurde Wim de Craene (die ooit bij Shaffy als zang/schrijverstalent in de leer zat) heeft ook ooit eens een mooie versie van An en Jan op plaat gezet (te vinden op de Integraal box).

En ze worden heus wel samen nog eens oud
Ook al zien hun ogen 's morgens wel 's rood
Ook al zijn hun tranen 's morgens wel eens koud
Ze houden elkaar vast tot in de dood

28 Trockener Kecks - Het Komt Nooit Meer Goed

De laatste van vandaag is het tragische Het Komt Nooit Meer Goed van de Kecks. Ik leerde dit lied kennen dankzij een van de beste comedy's die in Nederland is gemaakt namelijk In Voor en Tegenspoed met Rijk de Gooijer als ongeevenaarde mopperkont. Voor mij is dit het beste lied van Tröckener Kecks dus de kans is vrij groot dat we die band hier niet meer gaan terug zien.

Je schrikt in de kroeg
Als je de rekening betaalt
Is dit de prijs
Voor je dronken gelijk
Van iemand net als jij

De zotte morgen gaat zeker komen, net als Spinvis. En ik blijf hopen op ' pappie loop toch niet zo snel'

Spinvis in ieder geval, ja
Gorki verwacht ik eigenlijk ook nog wel

Genieten hoor deze lijst. Elke keer weer benieuwd wat we voorgeschoteld krijgen. Vele favorieten en verrassingen al voorbij zien komen. Complimenten Vigil!

27 Raymond van het Groenewoud - Zanger Zonder Meer

Ik leerde dit nummer kennen toen ik in 1997 Raymond van het Groenewoud - Liefde voor Muziek (1997) kocht. Het is het laatste nummer van de 2de cd. Ik vind het een prachtig werkje met dito tekst. Soms pijnlijk soms hoopvol. Dit vind ik Raymiond op z'n best. De laatste keer dat we hem tegen komen in de lijst.

de dag dat niemand mij nog kent
dat 'k door het applaus niet meer wordt verwend
dan zal ik pas weten wie ik ben
terwijl een nieuw en vers talent
het nieuwe lied brengt, het nieuw kabaal
voor een nieuwe jeugd, een nieuwe zaal

26 Marcel de Groot - Kringen in de Rivier

Ook de zoon van komt voor het laatst voorbij in deze lijst. De albumversie kon ik nergens meer vinden op Youtube dus we doen het met een live versie welke opgenomen is tijdens een oecumenische jongerendienst. Tja, van alle markten thuis zullen we maar zeggen. Wel moet ik zeggen dat het een zeer aardige live opname is en geen klachten daarover.

Met de stroom mee gaat de cirkel, alsmaar groter zijn bereik
Totdat de laatste golf hem doet verdwijnen in het aangespoelde slijk
De rivier stroomt rustig verder daar veranderd zij niets meer aan
Van de oorsprong naar het doel en terug de kring van het bestaan

25 Klein Orkest - Over de Muur

Klein Orkest met een onvervalste Nederpop klassieker. Ik blijf dit ondanks dat ik het best veel voorbij heb horen komen een prachtig nummer vinden. Een tijdsmonument (positief) of gedateerd (negatief)? Dat zou kunnen, maar ook niet...

En de vogels vliegen van West- naar Oost-Berlijn.
Worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten.
Over de muur, over het IJzeren Gordijn,
Omdat ze soms in het oosten soms ook in het westen willen zijn.
Omdat er brood ligt soms bij de Gedachtniskirche, soms op het Alexanderplein!

Zo mooi, he.

Hoewel Berlijn gelukkig allang niet meer verdeeld is, is de tekst in bredere context zeker niet gedateerd. Als je kijkt naar het vluchtelingenvraagstuk in Europa is het thema van nummer juist enorm actueel.

Enkele koppen van uit de afgelopen 2 jaar (nb: ter informatie, niet om een discussie op gang te brengen die hier niet thuishoort):

- De terugkeer van de Muur ('Nooit zijn er zoveel grensmuren gebouwd als in de afgelopen dertien jaar')
- Bulgaarse muur tegen Syrische vluchtelingen
- 'Hek om Bulgarije brengt mensenlevens in gevaar'
- Griekenland weert illegalen met nieuwe 'Berlijnse Muur
- Hongarije wil 4 meter hoog hek langs Servische grens
- Hongarije start bouw 'antimigrantenmuur'
- 'Muur' tussen Hongarije en Kroatie is af
- Hongarije wil 'muur' doortrekken langs grens met Roemenië
- Hongarije gaat nog meer hekken bouwen tegen vluchtelingen
- Hongaars prikkeldraad remt vluchtelingenstroom
- Duitse politiebond wil met muur vluchtelingen tegenhouden
- Oostenrijk is de vluchtelingen zat en gaat een hek bouwen bij de Sloveense grens
- Oostenrijk en Slovenië willen grenshekken bouwen
- Slovenië wil ook een hek
- Europa trekt weer muren op
- De muur keert terug, in Europa en daarbuiten
- Negen muren die er kwamen na de val van "de Muur" in Duitsland

Check trouwens ook zeker even deze live-vertolking van Ellen ten Damme, die een beetje de actualiteit is aangepast.

Gretz schreef:
Check trouwens ook zeker even deze live-vertolking van Ellen ten Damme, die een beetje de actualiteit is aangepast.

Dat heb ik ook zeker even gedaan, mijn grote dank daarvoor.

Vandaar ook mijn toevoeging van maar ook niet... omdat het in wezen nog het zelfde is.

Er komt zeker geen instrumentaal nummer voorbij?
Die van de Kecks zag ik niet aankomen, mooi nummer en inderdaad een ongeëvenaarde mopperkont (Rijk de Gooyer) in die serie.
edit: het einde van de song is net Pearl Jam, prachtig.

vigil schreef:
(quote)

Dat heb ik ook zeker even gedaan, mijn grote dank daarvoor.

Vandaar ook mijn toevoeging van maar ook niet... omdat het in wezen nog het zelfde is.

Als je enkel kijkt naar de cijfers is het juist erger geworden in de 21e eeuw. Zie ook de beschouwing in de Correspondent. Rare wereld leven we in.

vigil schreef:
27 Raymond van het Groenewoud - Zanger Zonder Meer

Oorspronkelijk een cadeau van Raymond aan Johan Verminnen
die het opnam voor zijn autobiografische plaat Johan Verminnen - Melancholie (1984).

In Vlaanderen het bekendst in de Verminnen versie.
Raymond nam het zelf op voor het verzamelalbum waar vigil over sprak.

Over de kracht en de actualiteitswaarde van Over de Muur is hier geen letter gelogen.
Het nummer blijft maar groeien al dertig jaren lang. Zal ook hoog eindigen in mijn hitparade.

24 De Dijk - Niemand in de Stad

Het heeft even geduurd maar daar zijn de mannen van De Dijk weer eens. Het titelnummer van zo'n beetje hun bekendste album. Nergens Goed Voor en Ik Kan het Niet Alleen waren de grote hit het in 1989 verschenen album maar Niemand in de Stad de beste van het stel. Ik heb een mooie live opname gevonden, niet geheel toevallig van het concert in Ahoy van zo'n tien jaar geleden waar ik bij was.

en paultje overdose
dat is nou zeven jaren terug
ik kan nog steeds niet wennen aan het idee
het was een nacht als deze
het was rustig op de brug
maar ik snap nu wel waarom hij het toen deed

23 Harrie Jekkers - Terug bij Af

Prachtig nummer van Jekkers met een minstens zo mooie tekst over het ouder worden van zijn oma. Het is de tweede keer en tevens laatste keer dat Harrie solo in de lijst voorbij komt. Beide tracks komen van zijn solo-album De Man in de Wolken.

na de oorlog kwam oma aan het graf te staan van haar man haar lieve man die veel te vroeg was doodgegaan de dag daarop het tweepersoonsbed en zijn kleren weggedaan en doorgegaan ze is doorgegaan ze heeft in roze en blauw stapels truitjes gebreid en voor elk kleinkind opnieuw het logeerbed gespreid maar toen raakte ze de namen en gezichten kwijt alles kwijt ze is alles kwijt en nu is ze op de dood na voltooid verleden tijd

Nog geen Gorki gezien

22 Het Goede Doel - Uit Vrije Wil

Het Goede Doel is als je de plussen en minnen van alle Nederlandstalige artiesten tegen elkaar weg zou strepen toch wel mijn grootste favoriet denk ik. Dit nummer is van mijn klaarblijkelijk favoriete groep weer een enorme grote favoriet. Op een of andere manier voel ik me daar altijd wat alleen in staan. In bepaalde spelletjes hier komt het niet voorbij en als dat wel zo is ligt het er gelijk weer uit. Favoriete GD tracks? Geen Uit Vrije Wil en dat is toch bijzonder jammer te noemen. Maar goed iemand moet het doen en dat ben ik dan. Het is een prachtig melodieus (hoe Het Goede Doel wil je het hebben) popnummer met de nodige twisten dat het zo maar tot de 22ste plaats heeft geschopt.

Check ook even de bizarre clip

Op het strand smeert hij zich in met beschermingsfactor zeven
Om de hitte van de zon maar te verzachten
En hij doet snel een warme trui aan wanneer het buiten vriest,
Want op een longontsteking zit 'ie niet te wachten
Hij kijkt wel uit, kijkt wel uit om de straat over te steken
Nu er niemand meer voor de zebra stopt
En een lange kassabon loopt 'ie altijd even na,
Het zal de eerste keer niet zijn dat het niet klopt

21 Hans de Booy - Drie Kamers

Generatiegenoot van de leden van Het Goede Doel en bij vlagen ook best populair al ging dat bij Het Goede Doel natuurlijk wel verder en grootser. Dat is wellicht helemaal niet zo eerlijk want Hans de Booy (ook bekend als Hans de Booij) is een wat vaag figuur maar wat een pareltjes zijn er uit zijn pen verschenen zoals ook deze track. Drie Kamers komt van zijn Ik Hou van Alle Vrouwen album.

ik weet dat jij deze brief
pas zult krijgen
als ik al lang weer
bij jou terug ben

buizen
vigil schreef:

ik weet dat jij deze brief
pas zult krijgen
als ik al lang weer
bij jou terug ben

Hippopotomonstrosesquippedaliofobie is misschien te overdreven gesteld, maar dit soort korte en kordate teksten was Hans erg goed in.

buizen schreef:
(quote)

Hippopotomonstrosesquippedaliofobie is misschien te overdreven gesteld, maar dit soort korte en kordate teksten was Hans erg goed in.

Dat kan je wel stellen, dit is mijn favoriet (uit Thuis Ben)

zij houdt van mij en ik hou haar vast

buizen

20 Boudewijn de Groot - Eva

Een lied in sprookjesvorm trapt de Top 20 af. Het doet middeleeuws aan, zowel muzikaal als mede qua tekst. 1967 was het jaar en Picknick was de plaat. Boudewijn de Groot ging psychedelisch en dat ging hij met groot succes. Zowel artistiek als commercieel. Voor mij zijn allerbeste plaat waarbij elk lied raak is. Zeker deze!

De aarde zwaait open,
ik zie haar lopen
in mijn eigen groene gras.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:26 uur

geplaatst: vandaag om 17:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.