MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Standaards van vigil, de 90 beste Nederlandstalige nummers

zoeken in:
19 Ramses Shaffy - We leven nog

Geen artiest in Nederland zo interessant als Ramses. Niet enkel muzikaal maar zeker als mens. Hele boeken (tv-serie's) kan je er mee vullen. Prachtige verhalen maar enkel niet altijd even vrolijk. Zelfdestructie was dan ook wel weer een kant van hem wat het zowel interessant als tragisch maakt. Maar goed wat maakt het uit, we leven nog!

Alles loopt mis vandaag
Niet dronken en niet nuchter
Ik hoor er weer nergens bij
De dag gaat dus gierend naar de haaien

Maar we leven nog, maar we leven nog
We leven nog, ja we leven nog
Maar we leven nog, maar we leven nog
We leven nog, en niet zeuren

18 Marcel Vanthilt - Twee Heren

Waarschijnlijk de grootste verrassing uit de lijst. Marcel Vanthilt u kent hem wel. Belg en MTV icoon, talkshowhost en zanger. In de muziek vooral bekend als boegbeeld van Arbeid Adelt! maar hij heeft dus ook solo het nodige uitgebracht. Een beetje een bevreemdend nummer, het geeft je ergens een ongemakkelijk gevoel maar ook weer de nodige warmte. Wellicht het antwoord op Twee Meisjes van Raymond, wie zal het weten.

Twee heren dansen, heren van stand
Twee heren dansen, heren van macht
Twee heren dansen, onverwacht

Let ook even op de mooie kunstzinnige clip!

Ik krijg een PM met de melding dat mijn clipjes niet synchroon lopen met de liedjes. Of te wel dat de clips verspringen naar het voorgaande bericht. Bij mij is dat verder niet te zien (zowel via de laptop als mede via de phone).

hebben meer mensen daar last van of ligt het aan de verbinding in Kortrijk?

Veel onbekende nummers voor mij die het beluisteren waard waren.
Maar ze geraken niet in mijn top 20, daarvoor zijn deze songs nog te vers.

01. 36 Jan de Wilde - De Fanfare van Honger en Dorst
02. 37 Raymond van het Groenewoud - Dit is mijn Verhaal / Twee Meisjes

03. 25 Klein Orkest - Over de Muur
Prachtig nummer natuurlijk en zoals al aangehaald tijdloos.
Vooral die vogels die van oost naar west vliegen en terug zijn geniaal.
Vrije vogels willen zijn. Een universeel verlangen in een alledaags beeld gegoten.

04. 61 Wim Sonneveld - Het Dorp
05. 63 Arbeid Adelt - Stroom
06. 80 Toontje Lager - Vroeg of Laat
07. 45 Boudewijn de Groot - Wat Geweest is, is Geweest
08. 78 Bram Vermeulen - De Wedstrijd
09. 51 Doe Maar - 32 jaar (Sinds 1 Dag of 2)
10. 69 Roosbeef - De Schelde
11. 56 Liesbeth List & Ramses Shaffy - Pastorale
12. 46 Clouseau - Domino
13. 31 Doe Maar - Smoorverliefd
14. 38 Joost Nuissl - Ik Ben Blij Dat Ik Je Niet Vergeten Ben

15. 30 Boudewijn de Groot - Picknick
Bo en Lennaert noemen het een Picknick, maar het is natuurlijk een psychedelisch feestje
met alles erop en eraan. Sgt Pepper's in je moerstaal. Nog steeds een mijlpaal van een album.
Minder hoofs dan de voorganger en daarom ongetwijfeld die lange haren en vette snorren.

16. 10. 44 Hans de Booij - Trees
17. 11. 62 The Scene - Open
18. 12. 75 Noordkaap - Druk in Leuven
19. 13. 79 Dimitri van Toren - He Kom Aan!
20. 14. 87 Bonnie St. Claire & Ron Brandsteder - Dokter Bernhard

Kan het zijn dat er wat mis liep met de clipjes? Ik was even in de war bij Marcel de Groot en Klein Orkest.

vigil schreef:
Ik krijg een PM met de melding dat mijn clipjes niet synchroon lopen met de liedjes. Of te wel dat de clips verspringen naar het voorgaande bericht. Bij mij is dat verder niet te zien (zowel via de laptop als mede via de phone).

hebben meer mensen daar last van of ligt het aan de verbinding in Kortrijk?

niemand die even een reactie kan geven?

buizen
Geen last van onoorbaarheden of omissies bij de clips hier, vigil. Vanaf een PC.
Clips doen het gewoon, niks geen ge-verspring.

Bij mij doet ook alles het

Dank heren dan ligt het probleem elders

Zeer vreemd.

Gisteren stonden alle clips verkeerd. De clip van Ramses stond bij Marcel,
de clip van Boudewijn stond bij Ramses, de clip van Hans stond bij Boudewijn enz...

Vandaag staat alles netjes op zijn plaats.

Casartelli (moderator)
Ik begreep dat Jordy gisteren wat met de http en de https in de weer was en dat daar wat issues mee waren, niet in de laatste plaats met externe links...

buizen
We gaan zo zoetjes aan richting de top-tien. Zal me benieuwen. Kies maar eens, tussen al die Nederlandstalige juweeltjes.

Casartelli (moderator)
Overigens kende ik Marcel Vanthilt enkel als de presentator van Tien Voor Taal van alweer lang geleden (naast... Anita Witzier? ). Maar de man blijkt dus ook wel een mooi liedje te hebben. Om het boven Eva te plaatsen, is m.i. een beetje overdreven, maar een mens kan niet alles hebben

17 Kadanz - In het Donker (Zien Ze Je Niet)

Het ultieme verstoplied staat op nummer 17. De studentikoze mannen van Kadanz komen hier met hun meesterwerk. Ik heb me altijd al aangetrokken gevoeld tot dit nummer. Zowel tekst als de muziek heeft wat spannends. Wat is er aan de hand? Wie is er onderweg en wat willen die dan?

Ik had het je nog niet gezegd
Paniek om niets, dat vind ik slecht
Maar het wordt onveilig hier te blijven
Misschien zijn ze al onderweg
Dus haast je, want we moeten weg

Jaaa... mooi! Deze zou bij mij (ook) dicht bij een top tien plek komen.

16 Abel - Onderweg

Waarom Abel... Goeie vraag! Waarom zo hoog... Een nog betere vraag!

Allereerst is het gewoon een soort van jeugdsentiment al moet ik bekennen dat ik toen dit uitkwam ook niet bepaald iets van 13 jaar was. 15 jaar oud alweer dit liedje, een giga grote hit. Een klein hitje kwam er nog achteraan en toen was Abel overleden en er een klassieker geboren.

Wat was het of wat is het wat mij zo aanspreekt? De stem, de opvallende g, de zanglijnen, het fraaie orgeltje of was ik gewoon verliefd op het zusje van die gewoon veel knapper was/is dan haar zus. Ik denk dat het gewoon een combi is van alle genoemde punten en dat het daardoor een niet kapot te krijgen liedje is.

Misschien moet ik eens een bakkie gaan doen bij johan de witt en dan heel nonchalant een rondje in de buurt maken. Wie weet...

ik stap de bus in
mensen lijken te kijken
maar ik wil ze ontwijken
voordat ze mij zien
het is al lang verleden tijd
dat je mijn verjaardag niet vergat
je onvoorwaardelijk koos voor mij

15 Ramses Shaffy - Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder

Over klassiekers gesproken... Meebrullen, zachtjes meepraten, neuriën of fluiten. Dat kan allemaal met dit nummer. Het liefst schreeuwen maar goed dat kan ook niet altijd. Nou ja waarom ook niet we zijn tenslotte allemaal samen.

Dit lied is voor degene...

Voor degene met z`n mateloze trots
In z`n risicoloze hoge toren
Op z`n risicoloze hoge rots
Moet nu weten, zo zijn we niet geboren

Ha ha, je bent welkom! Ik zie haar nog regelmatig langs lopen of fietsen.
Dat went natuurlijk wel, hoewel ik niet altijd de neiging om dit nummer of I Know I Know te neurien kan onderdrukken.

buizen
vigil schreef:
16 Abel - Onderweg

(embed)

Waarom Abel... Goeie vraag! Waarom zo hoog... Een nog betere vraag!

Geweldige keuze!
Abel heeft vaak bijzondere teksten, met soms steengoede strofes maar ook vrij onnavolgbare regels er tussendoor.

Op de clip van Onderweg zien we het Metrostation Amstelveenseweg te Amsterdam.
Dat Birgit zelf ook best kan zingen zagen we op TMF.

Uit Neem Me Mee

Zin voor zin wordt je ontnomen
Het verleden in je hart
Het geeft je meer dan je denkt
Het doet je meer dan je zegt
Want er is niemand onbemind
In de ogen van een kind

Onderweg is een juweeltje, fijn dat ie in de lijst huist.

14 Klein Orkest - Later is Allang Begonnen

We gaan langzaam maar zeer zeker richting de Top 10. Dan komen nu de nummers die dat dus net niet gehaald hebben. Dat is zeker niet zielig want de plaatsen 14, 13, 12 en 11 in deze zeer prestigieuze lijst. Hier is Harrie en zijn makkers weer met het mooie Later is Allang Begonnen. Maak er wat van, leef in het moment en dat soort zaken. Mooie tekst en een mooi liedje!

Maar ergens halverwege kijk je om en krijg je spijt,
Levend voor morgen raak je nu je toekomst kwijt...
In de bootgenomen door de Zilvervloot,
Sparend voor later ga je straks ook sparend dood!

13 Circus Custers - Monica

Ah, dat cheesy liedje van dat bandje dat verder een beetje pretpopachtige liedjes maakte zoals de hitjes Verliefd en Ik Hou van Alles. Ik geef toe een beetje cheesy is het wel maar dan wel hele fijne kaas. Ik vind het een prachtig nummer, gelijk al vanaf het begin toen het een hit begin te worden. Het tweede punt klopt ook niet helemaal. De band heeft inderdaad een paar van die "lullige" liedjes maar ook een heleboel prachtige serieuzere nummers zoals bv. Kop in de Wind. Gaat dat horen, gaat dat horen! Of niet natuurlijk...

Haar vader en haar moeder hebben ruzie
En ze wonen niet meer samen"
Dat vonden wij wel vreemd
Daar had je nooit wat van gemerkt als wij daar kwamen

12 Alex Roeka - De Modder van mijn Graf

Dit lied is een beetje een kruising tussen Brel en De Dijk. Ik ken van Alex Roeka enkel de plaat Alex Roeka - Gegroefd (2012) maar dat is dan gelijk ook wel een hele fijne! Ik ben wel van plan om meer van de goede man te gaan ontdekken maar dat is er helaas nog niet van gekomen. Ik kom zijn platen ook niet echt dagelijks tegen dus dat zal er ook mee te maken hebben. Maar goed dit nummer dus... Misschien wel het lied met de mooiste titel uit de lijst. Het liedje zelf is natuurlijk ook prachtig, het leeft en ik leef mee.

En ik moet die reis nog gaan maken
Terug naar waar het begon
De geliefden diep in de ogen kijken
Zeggen wat ik nooit kon
En ik moet nog vergeving gaan vragen
In nederigheid gehuld
Omdat voor wie de droom uit het leven wil halen
Er geen leven is zonder schuld

Hele mooie update vigil

Van Alex Roeka kan ik vooral Beet van de Liefde erg aanraden. Niet zo lang geleden heb ik die aangeschaft, maar dat gehele album is wonderschoon. Wat mij betreft echt één van de beste Nederlandstalige platen ooit.

Kijk dat zijn tips waar ik wat mee kan

buizen
Alex Roeka..
Wat een verrassingen in dit topic.
De man kan soms prachtig schrijven, maar soms zijn zijn teksten ook gedrochten.
Hoeren, drank, moeder, verval, zelfdestructie, de dood, zelfs 'cynische teksten' over 'iets' waar menigeen tegenwoordig niet meer over durft te spreken. Dat ontdek je vanzelf.
Hem lezen is wel genoeg voor buizen, de muziek hoeft niet zo, vindt z'n stem en voordracht niet mooi.

Ik liep weg van de drukte,
Omdat ik me niet kon uitdrukken
In de daar gebruikelijke taal,
Met de daar gebruikelijke houding en gebaren.

Ik verborg me op onherbergzame plaatsen
Om niet gevonden te worden
Door de klauw van de wereld.
Ik zocht de randen op.

Lees de liedteksten en gedichten maar: www.alexroeka.nl/[/url]

Top 3 (tussenstand)

01. Frank Boeijen Groep - De Verzoening [56]
03. Liesbeth List & Ramses Shaffy - Pastorale [54]
03. The Scene - Open [62]

Flop 3 (tussenstand)

01. Kadanz - In het Donker [17]
02. Circus Sisters - Monica (15)
03. Skik - 'T Giet Zoas 'T Giet [82]

Ik verwacht/hoop Alles Geprobeerd, Mia, Belgie (Is er Leven op Pluto?)
Wie weet ook nog Hou Van Mij, Ik Hou van Alle Vrouwen

11 Monza - Naïviteit

Het openingsnummer van de eerste plaat van Monza. Noordkaap was na het album Massis uit elkaar gevallen en Stijn Meuris begon met Monza. Dat is was zeker geen slechte keuze wat mij betreft. Er kwamen wat electronische invloeden bij en dat maakte de muziek ook interessanter. Zelfs zo interessant dat het een zeer hoge postitie opleverde.

naïviteit, die raak ik slechts met moeite kwijt
en schuldgevoel, ik weet precies hoe dat dat voelt
je hebt mij veel beloofd
ik had je bijna geloofd

....of was ik gewoon verliefd op het zusje van die gewoon veel knapper was/is dan haar zus...

wel effe normaal blijven doen hè

Ik ga morgen eens wat proberen bij te luisteren,
want de onbekendheidsgraad ligt hoog zo dicht bij de top.

Dit kan niets anders betekenen dan dat ik mijn kennis terzake dringend moet bijschaven.
En precies daarom zijn deze topics zo boeiend.

Deze komt de laatste weken vaak voorbij op Radio 1.
En het nummer weet me inderdaad behoorlijk te raken.

gigage schreef:
(quote)

wel effe normaal blijven doen hè

Ik raak blijkbaar een gevoelige snaar, excuses daarvoor

10 Het Goede Doel - Niemand Weet Dat Jij Bestaat

Er zijn door diverse mensen al diverse nummers van Het Goede Doel genoemd. Deze zat niet bij de wilde gokken. Souvenir is mijn meest favoriete Goede Doel plaat. Daarin sta ik redelijk alleen maar je staat voor iets of niet. Dit is dan weer mijn favoriete liedje van die plaat. Je zou het een soort voorloper van Big Brother kunnen noemen. Alles van iedereen is bekend behalve van dat maatje in je eigen hoofd...

Alles wordt geobserveerd
Iedereen gecontroleerd
Alles wordt gerapporteerd
Iedereen geregistreerd

Gast
geplaatst: vandaag om 20:43 uur

geplaatst: vandaag om 20:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.