MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / MuMeAfrekening 2016 (voor persoonlijke hitlijsten)

zoeken in:
Om nog maar even wat schaamteloze zelfreclame te doen: nu op Orinoco Radio dus mijn wekelijkse radioshow met bijna alleen maar nieuwe muziek en over een kwartiertje De Meesterproef (met de beste 25 nummers van dit moment)

Het werkt wel, want ik ben nu ingeschakeld.

M'n eerste lijstje sinds november, met toch een handvol nummers die de winterslaap hebben overleefd, maar vooral veel nieuw spul dat het beste doet verhopen op weer een mooi muziekjaar. dvsn zijn alvast vier letters om in de gaten te houden, dikke aanrader voor wie niet vies is van wat R&B-pathos, een wonderschoon relaas. En laten we hopen dat All My Friends alsnog een dikke hit wordt, verslavend nummer met een killer hook.

1. (**) (01) dvsn - The Line
2. (**) (01) Snakehips feat. Tinashe & Chance The Rapper - All My Friends
3. (**) (01) David Bowie - Blackstar
4. (**) (01) Anderson .Paak feat. Schoolboy Q - Am I Wrong
5. (**) (01) Erykah Badu feat. Andre 3000 - Hello
6. (20) (02) Tinashe - Party Favors
7. (**) (01) Marcus Marr & Chet Faker - The Trouble with Us
8. (**) (01) Katy B x Four Tet x Floating Points - Calm Down
9. (**) (01) Kanye West feat. Kendrick Lamar - No More Parties in L.A.
10. (01) (04) Bob Moses - Tearing Me Up

11. (09) (03) Mura Masa feat. Shura - Love for That
12. (**) (01) Movement - LACE (demo)
13. (02) (05) Justin Bieber - I’ll Show You
14. (**) (01) Pusha T feat. The-Dream - M.F.T.R.
15. (**) (01) Tsar B - Escalate
16. (**) (01) Eefje De Visser - Scheef
17. (04) (04) Jack Garratt - Breathe Life
18. (**) (01) Låpsley - Love Is Blind
19. (08) (04) Erykah Badu - Phone Down
20. (**) (01) ABRA - Fruit

kemm

Goed dat je er weer bij bent. Sta ik tenminste niet meer zo alleen in de R&B en de hiphop.

kemm schreef:
En laten we hopen dat All My Friends alsnog een dikke hit wordt, verslavend nummer met een killer hook.

Net ontdekt via Song van het Jaar. Geweldige tip! Heerlijk verslavende hook inderdaad. Ik hoop met je mee.

In Engeland is het al een grote hit (staat daar nu op de elfde plaats). Maar in Nederland wordt het toch lastiger, vrees ik.

Poeha schreef:
Hoe was het ook alweer? Het bloed kruipt waar het niet gaan kan? Drukke maanden achter de rug. Eindelijk weer wat meer tijd en de verslaving van het lijstjes maken, daar geraak ik maar niet vanaf. En natuurlijk kan ik jullie m'n eventuele nieuwe ontdekkingen niet onthouden
Had al vrij snel berouw van m'n besluit om met dit topic te stoppen, maar vanwege o.a. een tekort aan tijd...bla bla bla.

Poeha schreef:
Hoe was het ook alweer? Het bloed kruipt waar het niet gaan kan? Drukke maanden achter de rug. Eindelijk weer wat meer tijd en de verslaving van het lijstjes maken, daar geraak ik maar niet vanaf. En natuurlijk kan ik jullie m'n eventuele nieuwe ontdekkingen niet onthouden
Had al vrij snel berouw van m'n besluit om met dit topic te stoppen, maar vanwege o.a. een tekort aan tijd...bla bla bla.

Goed dat je terug bent Freek! Ik ga binnenkort even je Koreaanse tips af want het zou maar zou kunnen dat er iets geweldigs tussen zit. Girls Generation heb ik altijd erg leuk gevonden.

Sunderland schreef:
Het werkt wel, want ik ben nu ingeschakeld.

Haha, nou, zegt het voort Altijd leuk als er ook mensen luisteren naar mijn gestuntel

Ook even ingeschakeld kaj_666.
Goed moment om binnen te komen met Bazart - Goud.

Arrie schreef:
(quote)

Dit heeft ook mee te maken dat je met een aantal nummers nogal laat bent. REALiTi en Let It Happen zijn twee van de allergrootste hits geworden in de MuMeAfrekening van 2015, en ook No Harm en Return to theMoon waren grote hits. Je ligt gewoon wat achter, maar eigenlijk ben je best mainstream.

Ja ik kom dan nummer tegen in de lijst hier en denk ja leuk nummer. Dan gaat die pas in de bak met mogelijke tips om in me Tipparade te komen. En als ze dan in de tipparade komen moeten ze die lijst doorkomen en in de top komen om door te stomen naar de Top 20 en vaak zijn ze inmiddels dan als uit de gezamenlijke lijkt hier verdwenen weer.
Bijvoorbeeld mijn huidige nummer 2 in de Tipparade is Grimes - Flesh Without Blood. Vorige week had het nummer net de pech net niet door kon stomen en naar verwachting zal die eindelijk de komende week de Top 20 bereiken pas terwijl die hier in de gezamenlijke lijst al weken staat.

Ook in de gezamenlijke lijst deze week:

The Jezabels - Come Alive (Zakt in me tipparade van 10 naar 12)
David Bowie - Lazerus (Stijgt in me tipparade van 42 naar 18)
Eefje de Visser - Scheef (Zakt van 9 naar 21)
Revere - Take Cover (Zakt van 18 naar 22)
Sivert Høyem - Sleepwalking Man (Zakt van 21 naar 26)
New Order - Tutti Frutti (Zakt vab 17 naar 27)
The Last Shadow Puppets - Bad Habits (Nieuw in de Tipparade op 29)
Nada Surf - Believe You're Mine (Nieuw op 46)

Toch een hoop nummers uit de gezamenlijke lijst alleen allemaal in de lijst onder de Top 20 de Tipparade.

Heb trouwens van 1 van de andere lijstjes hier de nummer 1 overgenomen als tip omdat ik het een mooi nummer vind en deze staat nog niet in de gezamelijke lijst.

Maar heb je dan nooit dat je een nummer nieuw ontdekt en gelijk zó geweldig vindt dat het de hele Tipparade overslaat om meteen je Top20 binnen te komen?? Of werkt het zo niet?

Als ik een nieuw nummer vaak genoeg heb beluisterd in de afgelopen week kan deze heel hoog binnenstromen. In de praktijk is dat regelmatig top 3. Genoeg andere nummers die wel de geleidelijke weg ondergaan en van onderaf beginnen, maar er is niks mis met favorieten die op stip binnenkomen.

Eén troost: ook als je erg laat bent, telt het alsnog mee voor de eindejaarslijst.

Ik hecht er ook meer waarde aan om persoonlijke favorieten terug te zien in de eindejaarslijst. Het gebeurt nog wel eens dat ik een single pas na maanden oppik terwijl een andere user deze al een ruime tijd terug in z'n lijst had staan. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld het geval met Young Ejecta - Into Your Heart en Nightjacket - The Right Way to Fall. Het liefst zou ik die nummers direct ontdekken, maar het is nu eenmaal onmogelijk om alle lijsten in de gaten te houden.

Arrie schreef:
kemm

Goed dat je er weer bij bent. Sta ik tenminste niet meer zo alleen in de R&B en de hiphop.
Heb inderdaad wat inspiratie uit jouw lijstje kunnen halen, waarvoor dank.

kaj_666 schreef:
Maar heb je dan nooit dat je een nummer nieuw ontdekt en gelijk zó geweldig vindt dat het de hele Tipparade overslaat om meteen je Top20 binnen te komen?? Of werkt het zo niet?

Nee dat kan niet.

Die de Top 20 als de eredivisie en de Tipparade als de Jupiler League.

Verdwijnen er 3 nummers uit de Top 20 dan gaat de Nummer 1, 2 en 3 van de Tipparade naar de Top 20. Verdwijnen er 5 nummers dan gaan de nummers 1 t/m 5 van de Tipparade naar de Top 20.
De nummer 1 van me Tipparade is altijd me schijf.

Ik kan wel een nieuw nummer bv op nummer 2 in de Tipparade binnen laten komen. Die gaat dan waarschijnlijk week erop al de Top 20 binnen. Als er dan minimaal 2 nummers verdwijnen.

Vorig jaar dit systeem ingevoerd. Daarvoor kon een nummer zo de top 20 in.
Door dit systeem voorkom je dat een nummer plots impuls zo op 5 binnenkomt in Top 20 en er ook snel uit is en denk je eind van jaar in overzicht ... hoe heeft dat nummer er ooit in kunnen staan.. Een bevlieging.

Die Tipparade zorgt ervoor dat de leukere vanzelf bovendrijven. Soms gebeurd het dat een nummer er lang over doet dor te breken. Jaakko Eino Kalevi - Double Talk. Had vele weken in me Tipparade gestaan. En ook tijdens het kerstgeweld. En met zaken en stijgen uiteindelijk toch de top 20 in kwam.

Ik heb op spotify een playlist wekelijks van al mijn Top20 en Tipparade die ik geregeld luister. Zo breken sommige nummers sneller door dan andere.
Door de uitgebreide tipparade hebben ook een hoop wat minder bekende artiesten met een minder commerciële sound een kans regelmatig gedraaid te worden en daardoor kans door te breken. Zo plaats ik geregeld nummers die ik hier tegen kom in me Tipparade en sommige verdwijnen snel of dobberen ergens in de tipparade rond en hoor ik gewoon dat die kansloos zijn voor de Top 20 maar ook nummers die ik door vaker te horen vind groeien en doorbreken.

Als men tips voor me heeft die nog voordat ze in de gezamenlijke lijst komen en gezien mijn Top 20 zouden kunnen aanslaan geef ze dan tijdig aan me door. Dan lijster ik er naar en klinkt het goed plaats ik heb gelijk in me tip lijst. Misschien lijd dat sneller tot meer hits van mijn Top 20 inde gezamenlijke lijst. En wie weet zorgt mijn notering dan ook wel een nummer er juist in komt.

Ik was volgens mij wel de 1e met Duke Dumont in me lijst toen die in de gezamenlijke lijst kwam.

iamsander schreef:
(quote)

Nee dat kan niet.

Die de Top 20 als de eredivisie en de Tipparade als de Jupiler League.

Interessant om te lezen hoe het systeem van anderen werkt. Ik snap wel dat als je een systeem hebt gevonden dat voor jezelf goed werkt dat je daar niet zo snel meer aan gaat tornen.

Bij mij bepaalt de playcount voor een groot deel de samenstelling van mijn lijst. Tot een maand terug tellen de plays mee, waarbij de plays in de afgelopen week het belangrijkste zijn. Maar ook weer niet allesbepalend: als ik bijvoorbeeld een plaat snel weer zat ben zakt deze sneller. Dus voor een deel gaat het ook wel gewoon op gevoel. Deze combinatie biedt voor mij het meeste houvast. Ik vind het ook belangrijk dat nummers die ik ontdek en direct geweldig vind hoog kunnen binnenstromen. Als ze eerst onderaan de hitlijst zouden moeten beginnen kan het maar zo dat het nooit meer grote hits worden, omdat het nieuwe er dan al een beetje af is.

Mijn nummer 1 van 2015 heb ik bv als tip van Titan op MusicMeter
Dat is Ben Howard - Conrad.

Ik weet niet of dit nummer ook hier in de lijst voorbijgekomen was.

Voor Ariel Pink - Dayzed Inn Daydreams geld hetzelfde. Mijn nummer 4 van 2015 stond bij me 8 weken op nummer 1 en door mij volgens mij lang in de gezamelijke lijst hier.

Artiesten waar ik nog nooit van gehoord had en zonder die tip ook nooit gekend had. Maar uiteindelijk wel belangrijke hits van 2015 voor me.

Grimes - REALiTi heb ik leren kennen via de gezamenlijke lijst of lijstjes van andere hier. Maar Grimes zelf kon ik al en heeft een grote hit bij me gehad al. Oblivion was dat nummer en dat 1e nummer was ik kon blijft de beste.

Gretz schreef:
Het liefst zou ik die nummers direct ontdekken, maar het is nu eenmaal onmogelijk om alle lijsten in de gaten te houden.
Dat was voor mij dus ook een bottleneck, naast dat ik ook elke week een lijst inlever in de topics 1985 en 1991.
Ik ging/ga elke week alle nieuwe binnenkomers langs van iedereen die hier een lijst aanlevert (ben dan wel blij met de users die netjes linkjes plaatsen). Kost veel tijd en een paar weken terug werd me dat even teveel, maar zonder kan ik ook niet, dus gaan we weer vrolijk verder

Gretz schreef:
(quote)

Interessant om te lezen hoe het systeem van anderen werkt. Ik snap wel dat als je een systeem hebt gevonden dat voor jezelf goed werkt dat je daar niet zo snel meer aan gaat tornen.

Bij mij bepaalt de playcount voor een groot deel de samenstelling van mijn lijst. Tot een maand terug tellen de plays mee, waarbij de plays in de afgelopen week het belangrijkste zijn. Maar ook weer niet allesbepalend: als ik bijvoorbeeld een plaat snel weer zat ben zakt deze sneller. Dus voor een deel gaat het ook wel gewoon op gevoel. Deze combinatie biedt voor mij het meeste houvast. Ik vind het ook belangrijk dat nummers die ik ontdek en direct geweldig vind hoog kunnen binnenstromen. Als ze eerst onderaan de hitlijst zouden moeten beginnen kan het maar zo dat het nooit meer grote hits worden, omdat het nieuwe er dan al een beetje af is.

Systeem met plays meetellen heb ik ook wel eens aan gedacht. Plays die dan via Last.fm bijgehouden worden. Want me sportyy en Last.fm staan gekoppeld.

iamsander?s Music Profile ? Users at Last.fm

Alleen ik draai meestel me playlist random. Soms pak ik er zelf eens een nummer uit. En ja als dat random draaien er zelf net voor kiest 2 a 3 play sessies een bepaald nummer steeds voorbij te laten komen en 1 ander nummer heb ik in die 2 a 3 sessies nog niet of 1x gehoord dan heeft dat nummer pech voor me lijst dan. Kan ook zijn een nummer niet op spotify staat maar ik zelf eraan toegevoegd heb op me pc dan draait die heb enkel op me pc met spotify en niet via me mobiel waarop ik ook vaak luister. Dus heb niet voor die manier gekomen. Maar vooral op gevoel.

Zo had ik in de week voor Justin Bieber met Sorry nummer 1 bij me werd. Hij stond toen op nummer 11 toen ik dat nummer die week wat keren gehoord had en ook keer in een winkel van ja dit is me song van het moment en wist 2 dagen voor me lijst ging maken voor week erop al dat dat de nummer 1 zou worden. Zo heb ik ook op gevoel van ja deze nummers verdwijnen nu uit me Top 20 en Tipparade en dan weer ruimte voor wat nieuwe muziek.
Nadeel van de Tipparade is dat er niet vanuit niets opeens een nummer gelijk op 1 in de Top 20 binnen kan komen. Als nummer zo goed vind word dat me schijf gewoon en dan nieuw op 1 in de Tipparade en vind ik hem na die week nog zo goed dan zal die vanzelf nar nummer 1 vliegen alsnog in de Top 20. Dat voorkomt ene kant dat een nummer zo op 1 binnenkomt en na paar dagen denk van OMG en al weer week erop flink zakt. Merk dat mijn Top 20 zeker bovenin stabieler is. Wat het weer moeilijker maakt de Top 10 en Top 20 in te komen soms. Des te knapper dat Justin Bieber met 4 nummers momenteel in mijn Top 20 staat.

Het volgende nummer heb ik 1 van de lijstjes van een ander hier gehaald en wie weet zal ik hier een voorloper mee worden in de gezamenlijke lijst

Pete Yorn - Lost Weekend (Official Video) - YouTube

PS: geen idee waarom maar het lukt me niet meer gewoon videoclub toe te voegen via media button.

kaj_666 schreef:
Om nog maar even wat schaamteloze zelfreclame te doen: nu op Orinoco Radio dus mijn wekelijkse radioshow met bijna alleen maar nieuwe muziek en over een kwartiertje De Meesterproef (met de beste 25 nummers van dit moment)
Haak ik net in...precies in het non-stop gedeelte
Maar verdraaid lekkere nummers komen er voorbij

iamsander schreef:
(quote)

Systeem met plays meetellen heb ik ook wel eens aan gedacht. Plays die dan via Last.fm bijgehouden worden. Want me sportyy en Last.fm staan gekoppeld.

iamsander?s Music Profile ? Users at Last.fm

Yes, dat check ik via Last.fm. Sinds die een nieuwe update hebben is het ook heel makkelijk om in een bepaalde periode terug te zoeken. Voorheen kon het alleen de laatste 7 dagen, laatste maand, laatste 3 maanden etc, maar nu kun je elke denkbare periode aanvinken.

Werkt bij de rest het volgende ook niet meer hier?

Gebruiker noemen
Afbeelding invoegen
Media invoegen

Als je daar op klikt gebeurd er niets meer.

Even uitproberen dan?

Edit: Werkt nog prima. Sander.

kaj_666 schreef:
(quote)

Haha, nou, zegt het voort Altijd leuk als er ook mensen luisteren naar mijn gestuntel
nee hoor! Leuk gedaan!

Zeker een leuke uitzending Kaj! Kan zo maar eens vaste prik gaan worden aangezien ik het samen luisteren erg leuk vind.

Gretz schreef:
(quote)

Yes, dat check ik via Last.fm. Sinds die een nieuwe update hebben is het ook heel makkelijk om in een bepaalde periode terug te zoeken. Voorheen kon het alleen de laatste 7 dagen, laatste maand, laatste 3 maanden etc, maar nu kun je elke denkbare periode aanvinken.

Ik kan nog steeds enkel laatste 7 dagen, laatste maand, laatste 3 maanden etc kiezen.

Leuk nummer net op Orinocoradio Geen idee wat het is.

Soundhound is dan wel handig.

Maar vorige gemist wat dat was. Deze Rationale - Something For Nothing wel erg lekker.

Poeha schreef:
Even uitproberen dan?

(embed)

Edit: Werkt nog prima. Sander.

Raar. Bij mij is dus niet meer na de plaatsing van Ariel Pink - Dayzed Inn Daydreams.

Bij wie moet ik daar voor zijn?

PS: zie dat in Google het niet werkt meer naar in Microsoft wel. Maar ja ik gebruik Google.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:17 uur

geplaatst: vandaag om 16:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.