Muziek / Toplijsten en favorieten / The Smiths: A Light That Never Goes Out
zoeken in:
0
geplaatst: 18 april 2016, 19:25 uur
16. I Know It's Over
Oh mother, I can feel the soil falling over my head
And as I climb into an empty bed
Oh well, enough said
I know it's over still I cling
I don't know where else I can go, mother
Afkomstig van het geweldige album The Queen Is Dead en voor menigeen een absolute topper. Voor mij ook, maar zoals bekend is het gewoon erg dringen in een toplijstje en ontlopen de nummers elkaar nauwelijks tot niets.
The Smiths zijn vaak erg populair bij andere artiesten en er zijn dan ook veel Smiths-covers door hen uitgebracht.
Hier een versie van I Know It's Over gezongen door Jeff Buckley: Jeff Buckley "I Know It's Over" - YouTube
Oh mother, I can feel the soil falling over my head
And as I climb into an empty bed
Oh well, enough said
I know it's over still I cling
I don't know where else I can go, mother
Afkomstig van het geweldige album The Queen Is Dead en voor menigeen een absolute topper. Voor mij ook, maar zoals bekend is het gewoon erg dringen in een toplijstje en ontlopen de nummers elkaar nauwelijks tot niets.
The Smiths zijn vaak erg populair bij andere artiesten en er zijn dan ook veel Smiths-covers door hen uitgebracht.
Hier een versie van I Know It's Over gezongen door Jeff Buckley: Jeff Buckley "I Know It's Over" - YouTube
0
geplaatst: 18 april 2016, 22:03 uur
15. Still Ill
I decree today that life is simply taking and not giving
England is mine and it owes me a living
ask me why and I'll spit in your eye
Afkomstig van het debuut en ook te vinden op Hatful of Hollow. Morrissey is altijd vaag geweest over zijn geaardheid maar dit nummer schijnt over homo's die in de kast zitten te gaan. Zit ie er zelf in? Niemand die het echt weet en zelf zal hij het wel nooit heel expliciet melden als het echt zo zou zijn. Niet zijn stijl lijkt me.
I decree today that life is simply taking and not giving
England is mine and it owes me a living
Afkomstig van het debuut en ook te vinden op Hatful of Hollow. Morrissey is altijd vaag geweest over zijn geaardheid maar dit nummer schijnt over homo's die in de kast zitten te gaan. Zit ie er zelf in? Niemand die het echt weet en zelf zal hij het wel nooit heel expliciet melden als het echt zo zou zijn. Niet zijn stijl lijkt me.
0
geplaatst: 18 april 2016, 22:30 uur
Ik heb ooit een interview met hem gezien en dacht dat hij zei dat hij sekse-loos was..zowel geen man als vrouw nog interesse in man of vrouw en t ook nog nooit "gedaan" had, maar kan me vergissen of dat ik het verkeerd begrepen heb.
0
geplaatst: 18 april 2016, 22:40 uur
Morrissey is volgens eigen zeggen 'humasexual'.
In October 2013, Morrissey released a statement through his semi-official website, which said, "Unfortunately, I am not homosexual. In technical fact, I am humasexual. I am attracted to humans. But, of course ... not many."[229] Simpson noted that many questioned why Morrissey does not identify as bisexual, given his sexual experiences with both men and women.
0
geplaatst: 18 april 2016, 23:20 uur
Vaag dus 
Het houdt zijn wat mysterieuze teksten op dat vlak ook boeiend zullen we maar zeggen.

Het houdt zijn wat mysterieuze teksten op dat vlak ook boeiend zullen we maar zeggen.
0
geplaatst: 18 april 2016, 23:43 uur
Het ziet ernaar uit dat mijn top 20 niet meer zal voorbijkomen.
Of het moest nog 13 keer op 14 raak zijn. Te veel oude Smiths nummers.
Of het moest nog 13 keer op 14 raak zijn. Te veel oude Smiths nummers.
0
geplaatst: 19 april 2016, 18:12 uur
14. Last Night I Dreamt That Somebody Loved Me
Last night I dreamt
That somebody loved me
No hope - but no harm
Just another false alarm
Afkomstig van het weergaloze Strangeways, Here We Come uit 1987; toch een later nummer dazzler
Het oude geluid vermengd met wat nieuwere invloeden. Eigenlijk zit er best nog wat 'bombast' in dit nummer en mensen die mij een beetje kennen van deze site weten dat ik daar op z'n tijd niet vies van ben. Morrissey zong op dit album beter dan ooit wat mij betreft.
Last night I dreamt
That somebody loved me
No hope - but no harm
Just another false alarm
Afkomstig van het weergaloze Strangeways, Here We Come uit 1987; toch een later nummer dazzler

Het oude geluid vermengd met wat nieuwere invloeden. Eigenlijk zit er best nog wat 'bombast' in dit nummer en mensen die mij een beetje kennen van deze site weten dat ik daar op z'n tijd niet vies van ben. Morrissey zong op dit album beter dan ooit wat mij betreft.
0
geplaatst: 19 april 2016, 23:56 uur
13. Half a Person
Call me morbid, call me pale
I've spent six years on your trail
Six long years
On your trail
Een bloedmooi nummer dat ik graag mee mag zingen (en dan doet de tekst er niet eens toe). Typisch zo'n nummer dat ik een aantal keer achter elkaar kan draaien en nooit verveelt. That's the story of my life
Call me morbid, call me pale
I've spent six years on your trail
Six long years
On your trail
Een bloedmooi nummer dat ik graag mee mag zingen (en dan doet de tekst er niet eens toe). Typisch zo'n nummer dat ik een aantal keer achter elkaar kan draaien en nooit verveelt. That's the story of my life

0
geplaatst: 20 april 2016, 17:32 uur
12. Suffer Little Children
Over the moor, take me to the moor
Dig a shallow grave
And I'll lay me down
Wederom afkomstig van het debuut. Een nummer over de Moors moordenaars. Geen vrolijk onderwerp en Morrissey zingt het op zijn kenmerkende klagerige manier, wederom met die schitterende gitaarbegeleiding van Johnny Marr. Sprankelend als altijd. Een nummer dat me altijd droevig weet te maken, terwijl de meeste nummers van deze band me juist in een opperbeste stemming weten te brengen.
Over the moor, take me to the moor
Dig a shallow grave
And I'll lay me down
Wederom afkomstig van het debuut. Een nummer over de Moors moordenaars. Geen vrolijk onderwerp en Morrissey zingt het op zijn kenmerkende klagerige manier, wederom met die schitterende gitaarbegeleiding van Johnny Marr. Sprankelend als altijd. Een nummer dat me altijd droevig weet te maken, terwijl de meeste nummers van deze band me juist in een opperbeste stemming weten te brengen.
0
geplaatst: 20 april 2016, 18:12 uur
Twee van mijn allergrootste favorieten achter elkaar!
Het wordt dringen aan de top
Het wordt dringen aan de top

0
geplaatst: 20 april 2016, 19:33 uur
13. Half a Person
Ik moet echt schrapen.
Toch merkwaardig dat een band met een relatief beperkt oeuvre zo verschillend wordt ervaren.
Je hoort me hier nergens zeggen dat songs als Suffer the Children slecht zijn. Dat weer niet.
Plus... ik ging ook voor een top 20 in plaats van een top 40.
Maar tussen de 29 reeds behandelde songs zitten 8 top 20 favorieten van mij.
Half a Person is wel weer een b-kantje dat me kan bekoren.
Het bekende zelfbeklag beperkt zich tot een paar fraai gekozen verzen.
Morrissey zingt het gelaten (in plaats van melodramatisch) in en dan ben ik een fan.
In theorie kunnen nog 19 stuks uit mijn top 20 de eindmeet halen in Erics overzicht.
Laat ik een gokje wagen met een top 20 nummer dat volgens mij het minste kans maakt.
The Smiths - Asleep
Dit is het eerste nummer van The Smiths dat ik leerde kennen. Bizar genoeg.
Op een mixtape van een new wave deejay die wat voor mij en een vriend had opgenomen.
In het rustige gedeelte kwam het nummer voorbij, samen met Jerdacuttup Man van The Triffids.
Beide liedjes maakten een diepe indruk op deze achttienjarige.
Ik moet echt schrapen.
Toch merkwaardig dat een band met een relatief beperkt oeuvre zo verschillend wordt ervaren.
Je hoort me hier nergens zeggen dat songs als Suffer the Children slecht zijn. Dat weer niet.
Plus... ik ging ook voor een top 20 in plaats van een top 40.
Maar tussen de 29 reeds behandelde songs zitten 8 top 20 favorieten van mij.
Half a Person is wel weer een b-kantje dat me kan bekoren.
Het bekende zelfbeklag beperkt zich tot een paar fraai gekozen verzen.
Morrissey zingt het gelaten (in plaats van melodramatisch) in en dan ben ik een fan.
In theorie kunnen nog 19 stuks uit mijn top 20 de eindmeet halen in Erics overzicht.
Laat ik een gokje wagen met een top 20 nummer dat volgens mij het minste kans maakt.
The Smiths - Asleep
Dit is het eerste nummer van The Smiths dat ik leerde kennen. Bizar genoeg.
Op een mixtape van een new wave deejay die wat voor mij en een vriend had opgenomen.
In het rustige gedeelte kwam het nummer voorbij, samen met Jerdacuttup Man van The Triffids.
Beide liedjes maakten een diepe indruk op deze achttienjarige.
0
geplaatst: 20 april 2016, 20:57 uur
Asleep zie ik nog best langskomen anders. Best wel een nummer met zo'n dramatische ondertoon die best in Aero's straatje kan liggen. (of ik heb het helemaal verkeerd)
Wel leuk dat sinds dit topic Strangeways, Here We Come nog veel meer in waardering is gestegen door de nummers die voorbij komen in dit topic. Eerder waren het openingsnummer en Girlfriend in a Coma mijn favorieten daarvan. Nu zou ik eerder voor een song als Paint a Vulgar Picture of Last Night I Dream That Somebody Loved Me gaan.
Wel leuk dat sinds dit topic Strangeways, Here We Come nog veel meer in waardering is gestegen door de nummers die voorbij komen in dit topic. Eerder waren het openingsnummer en Girlfriend in a Coma mijn favorieten daarvan. Nu zou ik eerder voor een song als Paint a Vulgar Picture of Last Night I Dream That Somebody Loved Me gaan.
0
geplaatst: 20 april 2016, 22:27 uur
Ah, het grote voorspellen gaat beginnen. Leuk, maar niet valsspelen dan door te kijken in het top 10 topic (alhoewel ik nog flink kan wijzigen)

En dazzler zit er naast. Net geen top 10 op dit moment, want het kan soms ook hoger, soms wat lager, dit b-kantje van The Boy with the Thorn in His Side.
11. Asleep
Sing me to sleep
Sing me to sleep
I'm tired and I
I want to go to bed
Snoeperd heeft natuurlijk gewoon gelijk en kent mijn smaak. Ik hou van de dramatische ondertoon. Dit nummer heeft ook wel eens hoger gestaan in mijn top 10. Nu valt het er net buiten, maar eigenlijk is die hele toplijst me even dierbaar en zit er nauwelijks verschil tussen de nummer 40 en 1. Klinkt overdreven, maar het is echt zo. Daarom is dit ook zo'n favoriete band. Elk nummer is genietbaar. Op eentje na, en die is hier al eerder voorbij gekomen in de discussie waar ik niet aan deelnam. Ik heb moeite met het nummer Meat Is Murder, niet vanwege de boodschap, maar het is zo'n naargeestig nummer (live met beelden nog veel moeilijker verteerbaar). Zo confronterend. In dat opzicht een zeer geslaagd nummer, getuige ook de discussie die het opriep, maar ik kan er moeilijk naar luisteren. Ik kan dus al verklappen dat die niet voorbij zal gaan komen.
Asleep daarentegen beschouw ik als een absolute parel. Net als bij dazzler maakte dit enorme indruk op aERo de tiener. Misschien is dit nummer me ook het meest bijgebleven van het album The World Won't Listen.

En dazzler zit er naast. Net geen top 10 op dit moment, want het kan soms ook hoger, soms wat lager, dit b-kantje van The Boy with the Thorn in His Side.
11. Asleep
Sing me to sleep
Sing me to sleep
I'm tired and I
I want to go to bed
Snoeperd heeft natuurlijk gewoon gelijk en kent mijn smaak. Ik hou van de dramatische ondertoon. Dit nummer heeft ook wel eens hoger gestaan in mijn top 10. Nu valt het er net buiten, maar eigenlijk is die hele toplijst me even dierbaar en zit er nauwelijks verschil tussen de nummer 40 en 1. Klinkt overdreven, maar het is echt zo. Daarom is dit ook zo'n favoriete band. Elk nummer is genietbaar. Op eentje na, en die is hier al eerder voorbij gekomen in de discussie waar ik niet aan deelnam. Ik heb moeite met het nummer Meat Is Murder, niet vanwege de boodschap, maar het is zo'n naargeestig nummer (live met beelden nog veel moeilijker verteerbaar). Zo confronterend. In dat opzicht een zeer geslaagd nummer, getuige ook de discussie die het opriep, maar ik kan er moeilijk naar luisteren. Ik kan dus al verklappen dat die niet voorbij zal gaan komen.
Asleep daarentegen beschouw ik als een absolute parel. Net als bij dazzler maakte dit enorme indruk op aERo de tiener. Misschien is dit nummer me ook het meest bijgebleven van het album The World Won't Listen.
0
geplaatst: 21 april 2016, 17:58 uur
De top 10 kan van start gaan:
10. Bigmouth Strikes Again
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to smash every tooth
In your head
Gewoon een ultieme Smiths-hit. Ik kan er niet meer of minder van maken. Geweldige single uit 1986 van The Queen Is Dead en afsluiter van het live album Rank.
Sweetness, sweetness I was only joking
When I said I'd like to smash every tooth
In your head
Gewoon een ultieme Smiths-hit. Ik kan er niet meer of minder van maken. Geweldige single uit 1986 van The Queen Is Dead en afsluiter van het live album Rank.
0
geplaatst: 21 april 2016, 20:20 uur
Drijven de toppers dan toch boven bij de laatste 10.
Het zou natuurlijk de logica zelve zijn. Bigmouth is een grote vis.
And now I know how Joan of Arc felt
Now I know how Joan of Arc felt
As the flames rose to her Roman nose
And her Walkman started to melt
Met zo'n quote kan je dazzler altijd blij maken.
Drijven de toppers dan toch boven bij de laatste 10.
Het zou natuurlijk de logica zelve zijn. Bigmouth is een grote vis.
And now I know how Joan of Arc felt
Now I know how Joan of Arc felt
As the flames rose to her Roman nose
And her Walkman started to melt
Met zo'n quote kan je dazzler altijd blij maken.
0
geplaatst: 21 april 2016, 21:11 uur
Mijn grootste held is er niet meer.... Prince..... en nee dit nummer stond dus echt op de negende plaats. Gelukkig is alleen de titel van toepassing op hoe ik me op dit moment voel.....
09. Heaven Knows I'm Miserable Now
I was happy in the haze of a drunken hour
But heaven knows I'm miserable now
I was looking for a job, and then I found a job
And heaven knows I'm miserable now
Wat hou ik van dit nummer. Deze is voor Prince
I was happy in the haze of a drunken hour
But heaven knows I'm miserable now
I was looking for a job, and then I found a job
And heaven knows I'm miserable now
Wat hou ik van dit nummer. Deze is voor Prince

0
geplaatst: 21 april 2016, 21:25 uur
Samen met This Charming Man mijn favoriet uit 1983/1984.
We zitten nu echt wel op de langverwachte koers in de top 10.
Samen met This Charming Man mijn favoriet uit 1983/1984.
We zitten nu echt wel op de langverwachte koers in de top 10.
0
geplaatst: 21 april 2016, 21:38 uur
Sterkte Aero 
21 april is trouwens niet alleen de dag van het overlijden van Prince, maar ook de dag waarop The Smiths voor de eerste en enige keer in Nederland optraden, in De Meervaart, Amsterdam, 1984.
Dit nummer speelden ze toen ook, nog een maand voordat de single uitkwam.

21 april is trouwens niet alleen de dag van het overlijden van Prince, maar ook de dag waarop The Smiths voor de eerste en enige keer in Nederland optraden, in De Meervaart, Amsterdam, 1984.
Dit nummer speelden ze toen ook, nog een maand voordat de single uitkwam.
0
geplaatst: 21 april 2016, 22:17 uur
Nogmaals sterkte Eric.
Weet iemand hoe het op dit moment met de gezondheid van Morrissey staat? Ik hoop dat hij snel weer gaat optreden, want ik ben bang dat ik niet al te lang meer moet wachten om hem nog eens live te zien.
Weet iemand hoe het op dit moment met de gezondheid van Morrissey staat? Ik hoop dat hij snel weer gaat optreden, want ik ben bang dat ik niet al te lang meer moet wachten om hem nog eens live te zien.
0
geplaatst: 21 april 2016, 23:32 uur
Ik heb Morrissey vorig jaar nog een paar keer live gezien, en hij verkeerde naar mijn mening in een blakende gezondheid. Het was ook zijn meest uitgebreide (zowel qua dates als qua aantal landen) tournee sinds jaren, dus wat dat aangaat heb ik er wel vertrouwen in dat hij nog jaren voort zal blijven gaan. Maar een avond als vanavond doet ons allen natuurlijk beseffen dat het ook zo voorbij kan zijn.
0
geplaatst: 22 april 2016, 17:17 uur
08. Stop Me If You Think You've Heard This One Before
Stop me, oh, oh-o, stop me
Stop me if you think
That you've heard this one before
Ja, dit zijn toch wel de enorme knallers van The Smiths als je het mij vraagt. Een single uit 1987 met I Keep Mine Hidden als b-kant. Afkomstig van dat weergaloze 5* album Strangeways, Here We Come.
Stop me, oh, oh-o, stop me
Stop me if you think
That you've heard this one before
Ja, dit zijn toch wel de enorme knallers van The Smiths als je het mij vraagt. Een single uit 1987 met I Keep Mine Hidden als b-kant. Afkomstig van dat weergaloze 5* album Strangeways, Here We Come.
0
geplaatst: 22 april 2016, 20:12 uur
Die gitaarrifs in Bigmouth Strikes Again en Heaven Knows I'm Miserable Now 

0
geplaatst: 22 april 2016, 23:00 uur
07. Girlfriend in a Coma
Girlfriend in a coma, I know
I know - it's serious
I know - it's really serious
Wederom één van de latere Smiths. Misschien vreemd, maar ik heb dit nummer altijd gelinkt aan Alphabet St van Prince. Het lijkt er niet op, maar ik voel altijd eenzelfde vibe bij beide nummers.
Deze heerlijke single is afkomstig van het laatste Smiths-album Strangeways, Here We Come. Een singlehoesje met een foto die me altijd is bijgebleven. Die markante hoesjes deden dat sowieso altijd wel.
I know - it's serious
I know - it's really serious
Wederom één van de latere Smiths. Misschien vreemd, maar ik heb dit nummer altijd gelinkt aan Alphabet St van Prince. Het lijkt er niet op, maar ik voel altijd eenzelfde vibe bij beide nummers.
Deze heerlijke single is afkomstig van het laatste Smiths-album Strangeways, Here We Come. Een singlehoesje met een foto die me altijd is bijgebleven. Die markante hoesjes deden dat sowieso altijd wel.
0
geplaatst: 23 april 2016, 03:49 uur
Stop Me
ooooh wat een prachtig nummer is dat toch.
Heaven Knows I'm Miserable Now...het nummer waar ik The Smiths mee leerde kennen, door die lijst van Rolling Stone. Geniaal.
Verder staat Handsome Devil veel te laag, misschien wel hun allerbeste nummer voor mij.
Meat Is Murder (het nummer) vind ik trouwens ook fantastisch. Die gitaarlijn gaat door merg en been, en die tekst eigenlijk ook. Toen ik Moz live mocht aanschouwen was dat nummer zeker en vast het hoogtepunt.
ooooh wat een prachtig nummer is dat toch. Heaven Knows I'm Miserable Now...het nummer waar ik The Smiths mee leerde kennen, door die lijst van Rolling Stone. Geniaal.
Verder staat Handsome Devil veel te laag, misschien wel hun allerbeste nummer voor mij.
Meat Is Murder (het nummer) vind ik trouwens ook fantastisch. Die gitaarlijn gaat door merg en been, en die tekst eigenlijk ook. Toen ik Moz live mocht aanschouwen was dat nummer zeker en vast het hoogtepunt.
0
geplaatst: 23 april 2016, 08:25 uur
aERodynamIC schreef:
I Know It's Over
Hier een versie van I Know It's Over gezongen door Jeff Buckley
I Know It's Over
Hier een versie van I Know It's Over gezongen door Jeff Buckley
Waarschijnlijk mijn mooiste liedje ooit, Johnny heeft destijds ademloos staan luisteren toen Morrissey zijn partij inzong.
Ook een hartverscheurende tekst natuurlijk, overigens bleef superzanger Jeff toch nog behoorlijk achter bij Morrissey.
0
geplaatst: 23 april 2016, 10:24 uur
06. The Boy With The Thorn In His Side
The boy with the thorn in his side
Behind the hatred there lies
A murderous desire for love
Wederom zo'n nummer dat ik graag mag meezingen. De galm van Morrissey, de gitaarriffs van Johnny. Zo'n nummer waar alles aan klopt. Wat ik ook altijd zo fijn vind aan de Smiths is dat de nummers kort en bondig zijn. Geen noot te veel.
Ik ben er tot op de dag van vandaag niet uit welk album ik nu als favoriet moet beschouwen: The Queen Is dead of Strangeways. Ik ben ook gewoon gek op de band vanwege zijn losse nummers. Misschien daarom ook wel Louder Than Bombs in mijn top 10
The boy with the thorn in his side
Behind the hatred there lies
A murderous desire for love
Wederom zo'n nummer dat ik graag mag meezingen. De galm van Morrissey, de gitaarriffs van Johnny. Zo'n nummer waar alles aan klopt. Wat ik ook altijd zo fijn vind aan de Smiths is dat de nummers kort en bondig zijn. Geen noot te veel.
Ik ben er tot op de dag van vandaag niet uit welk album ik nu als favoriet moet beschouwen: The Queen Is dead of Strangeways. Ik ben ook gewoon gek op de band vanwege zijn losse nummers. Misschien daarom ook wel Louder Than Bombs in mijn top 10

* denotes required fields.