MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Lalalala, Don't You Forget Simple Minds!

zoeken in:
johan de witt schreef:
Die trockers zijn wel van een stuk later toch
En de topictitelsong ook!

Dat klopt daarom zei ik tegen ook

De topic titel hhhmmm, gaat die nog komen dan?

25. East at Easter

De Top 25 begint met East at Easter. Een beetje een punkachtig liedje (enkel dan wat rustiger). Dit komt ook uit de tijd toen dat natuurlijk ook erg in was. East at Easter is ook wel een live favoriet. Of ze het nu nog steeds spelen weet ik niet maar dat hebben ze vroeger wel veel gedaan.

24. Changeling

Het oudere werk begint aardig de overhand te krijgen zo langzamerhand. Dit nummer komt van het Real To Real Cacophony album en dat wil dus zeggen dat dit een jaren '70 nummer is. Vooral de slaggitaar valt op in dit nummer. Lekker hoekig en puntig!

23. Banging On The Door (part1/part2)

Even een uitsapje naar begin jaren '90. Real Life was het redelijk succesvolle album en Banging On The Door zo'n beetje het beste nummer van de plaat. Een lang instrumentaal intro (part 1) en een gedragen tweede deel. Het lied zit erg mooi in elkaar, vol met mooie muzikale details. Charlie laat zijn gitaar huilen en Jim huilt lekker mee.

vigil schreef:

De topic titel hhhmmm, gaat die nog komen dan?

Jij noemt je topic zo, dus ik neem aan van wel
Bij mij in elk geval zeker wel top-40 materiaal van deze band.
Changeling ook super!

22. Life in a Day 

Er kwamen twee singles van het debuutalbum van Simple Minds. De eerste was het titelnummer en komt hier voorbij op nummer 22. De release lag in april 1979 dus een aardig tijdje geleden inmiddels. Het nummer staat na akl die tijd nog regelmatig op de setlist van de mannen. Hier bv. een live versie uit 2012: Simple Minds - Life in a Day - Barcelona - Razzmatazz 2012-02-16 - HD 1080 - YouTube

21. 20th Century Promised Land

Op de rand van de Top 20 vinden we 20th Century Promised Land. Een lied met lekkere zwierige synths welke afkomstig is van het mini album Sister Feelings Call.

Casartelli (moderator)
20th Century Promised Land zal het beste nummer tot nu toe zijn! Dat hoort per constructie natuurlijk ook zo, maar nu is het ook echt zo.

20. Up on the Catwalk

De Top 20 trappen we af met deze single van het Sparkle in the Rain album. Het grote gebaar komt steeds nadrukkelijker in beeld al zijn hier nog genoeg muzikale details te horen. Het was de derde single van het album en bleek een middenmoter in de hitlijsten. Vreemd genoeg ontbrak de album aftrapper van Sparkle in the Rain op de hitverzamelaar Glittering Prize 81/92.

I will be there, I will be there, I will be there, I will be there, I will be there...

19. Thirty Frames a Second

Vanaf zo ongeveer deze positie tot en met de 5de a 6de plek was verreweg de moeilijkste om te rangschikken. Het onderlinge verschil is miniem en dan speelt de voorkeur van de dag misschien ook nog wel eens mee. Dit nummer is afkomstig van het Empires and Dance album en dat wil dus zeggen het eerste album wat de band uitbracht in de voor hun commercieel gezien zeer succesvolle jaren tachtig. Een briljante baspartij van de ergens toch wel onderschatte Derek Forbes.

Father where's my food?
You food is on the table
That can't be food
It's dirt

18. Sound In 70 Cities / 70 Cities As Love Brings The Fall

Twee nummers op positie nummer 18. De eerste is de instrumentale versie van de tweede en staat op Sister Feelings Call en de tweede is een versie met vocalen van de eerste en staat op Sons and Fascination. Beide dan weer wel uit 1981.

17. Chelsea Girl

Hier is de andere single van de debuutplaat. Weer een oudje dus. Een heerlijke wave single maar uiteraard geen hit. Een zeer lekker orgeltje en weer die hevig knorrende bas. Ideale meezinger zonder dat het zo bedoeld was.

Nog toendertijd bij het uitkomen van hun debuut LP Life in a Day gezien in de Stokvishal te Arnhem.
Prachtige uitvoering op het podium voor een klein publiek.

Een mededeling voor de trouwe volgers:

De accu van mijn laptop is kaduuk. Morgen of overmorgen zal er een nieuwe binnenkomen. Tot die tijd enkel via de foon op 't net. Dat is een stuk lastiger plaatsen met clipjes e.d. Bovendien staat de SIMPLE Minds lijst op die laptop. Dus vandaag en waarschijnlijk morgen geen updates

Ben een late instapper en zie enkele favorieten al voortijdig voorbijkomen. Ik hoop op nog de volgende krakers: I travel en Hunter and The Hunted ( liefst de live-versie, de B kant van Waterfront)

16. Real Life

Het titelnummer, albumaftrapper, vierde single en tevens beste nummer van het album Real Life. Jim Kerr brengt met overtuiging zijn teksten en muzikaal is het interessant.

15. This Fear of Gods

We gaan weer een paar weken terug in de tijd. Naar 1980 en het album Empires and Dance om precies te zijn. Dit nummer is het langste nummer van die plaat (sowieso een van de langste uit hun loopbaan). Een behoorlijk reperterend nummer. Het ligt wel een beetje aan mijn dag, soms duurt het te lang en soms kan ik er helemaal in op gaan.

14. Sons And Fascination

Weer een titelnummer, dit keer van het mini-album Sons and Fascination uit 1981. Zwierige zanglijnen met dito muzikale begeleiding. Uiteraard de nadrukkelijke bas en verder vol van spanning. Zo hoor ik ze graag en zo gaan we ze de komende tijd in deze lijst ook nog wel horen.

13. In Trance As Mission

vigil schreef:
Zo hoor ik ze graag en zo gaan we ze de komende tijd in deze lijst ook nog wel horen.

Nu al bijvoorbeeld. Een klassieker in hun discografie. Helaas net buiten de Top 10 en dat zal een andere keer wellicht best anders zijn want een killersong is het!

De afgelopen 10 bijna allemaal perfect

Simple Minds ms t meest prog van de popbands?
Zeker n album als SAF neigt er n beetje naar, niet?

Laat de pure wavers het maar niet horen

Er zijn zeker wel wat raakvlakken maar zeer zeker nog meer niet

12. Seeing Out The Angel

Het gaat nu toch wel pijnlijk worden, Seeing out the Angel is natuurlijk een fantastisch nummer maar staat toch slechts 12de. Nu ja 12de in een Simple Minds toplijst is natuurlijk helemaal niet slecht. De concurrentie is meer dan enorm. Wederom een afvaardiging van het meesterlijke Sons And Fascination.

11. Hunter And The Hunted

Net buiten de Top 10 deze prachtsong. Deze is afkomstig van het zeer hoog gewaardeerde New Gold Dream (81-82-83-84) album. Een album met nog wel wat ijzers in het vuur. Helaas moet er dan ook een nummer net buiten de Top 10 vallen en dat was deze keer het prachtig gedragen Hunter And The Hunted

10. Sweat In Bullet

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/none/path/sa6b562fa45b4dcca/image/i2156322b2d235860/version/1360508994/image.jpg

Destijds een geflopte single maar in mijn Simple Minds lijst een zeer hoge notering. Een geinige clip met een stelletje jonge honden helemaal hip gekleed naar die tijd. Lekker hoekig en weer is het de bas (samen met de percussie) die prominent voorbij komt.

09. Calling Your Name

http://cdn.pitchfork.com/albums/7627/homepage_large.6c0ebbf8.jpg

Kolere wat een nummer is dit toch. Uit het blijkbaar prachtige jaar 1979 al weer. Wat hadden de mannen het al vroeg te pakken. Voor mij een heerlijk energiek nummer met allerlei frivole geluidjes die deze toch al prachtige compositie naar een nog hoger niveau tillen.

Casartelli (moderator)
Even een inhaalslag!
vigil schreef:
15. This Fear of Gods

We gaan weer een paar weken terug in de tijd. Naar 1980 en het album Empires and Dance om precies te zijn. Dit nummer is het langste nummer van die plaat (sowieso een van de langste uit hun loopbaan). Een behoorlijk reperterend nummer. Het ligt wel een beetje aan mijn dag, soms duurt het te lang en soms kan ik er helemaal in op gaan.
Als je er op het recentste concert in de HMH bijgeweest was, denk ik dat dit nummer je toptien wel gehaald zou hebben.

Casartelli schreef:
Even een inhaalslag!
(quote)
Als je er op het recentste concert in de HMH bijgeweest was, denk ik dat dit nummer je toptien wel gehaald zou hebben.

Was deze zo goed of het geen wat nog gaat komen zo matig die avond?

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Was deze zo goed of het geen wat nog gaat komen zo matig die avond?
Deze was live echt heel goed. En dat hij zo ver boven de rest van het concert uitstak lag ook wel een klein beetje aan die rest.

Hunter and the Hunted had wel wat hoger gemogen, wat n nummer en die Hancock solo

Gast
geplaatst: vandaag om 14:55 uur

geplaatst: vandaag om 14:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.