MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Lalalala, Don't You Forget Simple Minds!

zoeken in:
Er roepen wel meer mensen die moet hoger en die moet er in maar vergeet niet dat de band 18 studio-albums heeft plus een cover album en een zwikkie b kanten. Je zit echt zo vol hoor.

Dat komt ongeveer neer op nog geen 3 liedjes per album en er zijn toch gewoon albums (vooral 80's natuurlijk) die er toch wel 3 of meer verdienen.

Casartelli (moderator)
Bonk schreef:
Simple Minds is voor mij een een band, waar ik een wat dubbele verhouding mee heb. Ik heb wat verdwaalde albums van ze, vooral wat nieuwere
In het verlengde van wat luigifort ook al aangaf: de eerste 5½ albums zijn, opgepoetst en wel, nog steeds voor weinig in een mooi boxje te verkrijgen.

vigil schreef:
Er roepen wel meer mensen die moet hoger en die moet er in maar vergeet niet dat de band 18 studio-albums heeft plus een cover album en een zwikkie b kanten. Je zit echt zo vol hoor.

Dat komt ongeveer neer op nog geen 3 liedjes per album en er zijn toch gewoon albums (vooral 80's natuurlijk) die er toch wel 3 of meer verdienen.

Is ook wel zo. Mocht ik n lijst maken halen die t misschien uiteindelijk ook wel niet.

40. Love Song

Zoals de meeste wel zullen weten is dit nummer twee keer op single verschenen. De eerste keer in 1981 en de tweede keer ruim 10 jaar later in 1992 n.a.v. hun succesvolle verzamelalbum Glittering Prize 81/92. Beide keren wist het geen echte potten te breken al is een 6de positie in de Engelse singlelijsten voor de 1992 versie natuurlijk wel gewoon goed te noemen.

39. Somebody Up There Likes You

Een zeer fijne instrumentale tracks van onze Schotse vrinden. Het nummer is afkomstig van New Gold Dream (81-82-83-84) en staat daar toch maar mooi tussen twee klassiekers op waarschijnlijk het populairste album van de band. Aan de ene kant gebeurd er niet gek veel maar ik vind het erg fraai.

38. Real To Real

Dit lied gaat al een heel tijdje mee. Muzikaal een beetje een kruising tussen Joy Division en OMD. Het is de openingstrack van het tweede album en heeft ook de albumtitel in de tekst zitten. Een fijn en spannend lied!

39 en 40

38 !!!!
Een absolute favoriet van mij. Die geluidjes, die slepende zang... geweldig nummer!!

Mooie keuze Vigil... Belangrijke band geweest in mijn puberjaren. Was dol op die 12" singles die om de haverklap uitkwamen (heb er 14 kunnen sparen per. '81/'86). Na het verschijnen van Once Upon a Time verslapte mijn aandacht voor de band. Maar met mij meerdere liefhebbers. Ik heb ze live nog nooit gezien. Moet wel zeggen dat ik hun laatste album Big Music een meer dan redelijke plaat vind.

Ook even het vermelden waard: 2. Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84) van mijn Album top 10. Slechts één band wist nog meer indruk op mij te maken............ Ga dit zeker volgen Vigil!

Speciaal voor John

37. Someone, Somewhere in Summertime

Het liefst in de langere versie met het tokkelintro op 37. Dit was de derde single van New Gold Dream. Een grote hit was het zeker niet maar onder fans is het toch een zeer grote live favoriet.

Nee, toch, nu al
Deze had zeker in de top-10 gemoeten!
Die vorige drie waren ook super!
Dit dreigt een hele mooie top-40 te worden!

36. Someone 

Een derde van de vorige titel levert enkel Someone op. Een heerlijke energiek nummer van lang lang geleden. Van het eerste album om precies te zijn. Hoekig, puntig, electronisch en catchy. Erg fijn, misschien te laag maar je kan wel merken dat de lijst richting Top 30 gaat.

35. Scar

Weer een liedje van het tweede album van Simple Minds. Real to Real Cacophony is een wisselend album. Er staan een aantal redelijke liedjes op en een paar niet minder dan geniale nummers. Dit is er zo eentje vanuit de laatste categorie.

34. Premonition

We blijven even in dezelfde hoek. Weer een prachtig nummer en ook weer van Real to Real Cacophony. In 1982 verscheen er een prettige verzamel LP ( Simple Minds - Celebration (1982) ) die de naam van dit nummer gekregen heeft.

33. Soul Crying Out

Na een rijtje met uiterst verantwoorde Simple Minds muziek is het weer tijd voor wat meer pompueze eind jaren '80 riedeltjes. Dit nummer komt van het Street Fighting Years album. Soms weet je zeker dat een lied een enorme hit had kunnen worden als het op single was uitgebracht. Dit is er zo eentje, maar ja het gebeurde niet dus waar heb ik het eigenlijk over... Ik heb het over Soul Crying Out en dat is een erg fijn liedje.

32. "C" Moon Cry Like a Baby

Op twee derde van het 1984 album Sparkle in the Rain kom je "C" Moon Cry Like a Baby tegen. Het door groot geluid producer Steve Lillywhite geproduceerde nummer is wat apart. Het past op een of andere manier allemaal net niet maar dat geeft voor mij juist de charme aan dit lied.

31. Sanctify Yourself

Zie iemand Pompeus? Tja dit is dan de uberversie daarvan. Dit is ultieme stadionrock zoals Simple Minds er wel meer van heeft. Niet alles is mij even lief maar deze heeft al vanaf het begin een speciaal plekje in mijn hart. Een soort meebler plekje wellicht.

Allemaal mooi weer

30. This Earth That You Walk Upon

Een zeer fraai lied mag de Top 30 openen. Nu komen de echte kleppers en daar hoort deze dan echt wel bij. This Earth That You Walk Upon komt uit 1981 van het Sons and Fascination mini-album. Zo'n vijf en halve minuut spanning van de bovenste plank. Prachtige muzikale (synth) geluidjes kleuren dit nummer in.

Heerlijk!!

"C" Moon Cry Like a Baby mijn favoriet van album Sparkle in the Rain!
Leuk om in jouw top 55 tegen te komen

Soul crying out is dan weer een favoriet van mij, staat altijd in mijn Simple Minds top 10. Mooi dus om die ook voorbije te zien komen.

29. Waterfront

Simple Minds ultieme live song? In ieder geval zijn er een hele hoop optredens mee afgetrapt. De versie in de video is anders dan de album versie maar ik vind het een hele fijne.

28. Once Upon a time

De album aftrapper van het album met dezelfde naam. Ik vind dit altijd wel een erg lekker nummer om mee te zingen.

You raise me up when I know you're around
But God only knows, what God only knows
You lift me up and you spin me around
God only knows, but God only knows

papapapdapapadapapa

27. Today I Died Again

Na twee stadiontrockers pur sang weer even een briljant liedje meer vanuit de Wave hoek. Afkomstig van het Empires and Dance album. Een erg mooi herfstig nummer van een meer dan prima album. Een beetje gotisch ook wel en met heerlijke zwierende synths. Te laag? Misschien wel...

26. Let it all Come Down

Op de rand van de Top 25 staat dit zeer sfeervolle werkje van het Street Fighting Years album. Vooral het subtiele gitaarwerk van Charlie is van een hoog niveau.

When you wake there's a new day dawning
When you wake there's a cold wind blowing
When day breaks there's a light shines through

Klopt, Today I Died Again had zeker top-15 verdiend.
Die twee daarvoor zijn wel op hun plek, echte trockers
Premonition ook veel te laag trouwens

Ja maar jij zou sowieso niets opnemen van na 1982

Die trockers zijn wel van een stuk later toch
En de topictitelsong ook!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:48 uur

geplaatst: vandaag om 17:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.