menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990's time for vigil, een retrospectief

zoeken in:
geplaatst:
Februari 1990 is deze week aan de beurt.

Tros Paradeplaat
01-02-1990 UB 40 – Here I Am [Dep/Virgin]
08-02-1990 Linda Ronstadt & Aaron Neville – All My Life [Elektra]
15-02-1990 Maze – Silky Soul [Warner bros.]
22-02-1990 D Mob – Put Your Hands Together [Ffrr]

KRO Speciale aanbieding
04-02-1990 Lenny Kravitz – I Build This Garden for Us
11-02-1990 The Special AKA – Nelson Mandela
18-02-1990 Urban Dance Squad – No Kid
25-02-1990 Neil Young – Rockin’ in the Free World

AVRO RTV-tip
5-2-1990 John Lee Hooker - The Healer
12-2-1990 Lil Louis & the World - I called U
19-2-1990 Red hot Chili Peppers - Higher ground
26-2-1990 Afro Dizzi Act - Cry Sisco

Favorietschijf NCRV
3-2-1990 Roxette - Dangerous
10-2-1990 Tears for fears - Advice for the young at heart
17-2-1990 Lonnie Gordon - Happenin' all over again
24-2-1990 Patrick Bruel - Casser La Voix

Parkeerschijf VARA
6-2-1990 Iggy Pop - Living on the edge of the night
13-2-1990 Grace Kairos - Carolina
20-2-1990 Midnight oil - Blue Sky Mine
27-2-1990 Beats international - Dub be good to me

Na een recorddag wat temperatuurhoogte betreft zijn we natuurlijk niet vergeten dat februari 1990 het hoogste maandgemiddelde had qua temperatuur. Een record wat tot op heden niet verbroken is: 7,6 graden.

Ik was het overigens wel vergeten. Ik kan me nog wel de zeer zware storm van 25 januari 1990 herinneren wat ook al qua heftigheid een record was. Met de wind in de rug reed ik op de fiets die avond 20 kilometer door de Veluwe in een recordtijd. Een gevaarlijke rit met vallende takken en bomen en heel veel gekraak om me heen. "Esta loco" klonk de hele dag op de radio als TROS parade plaat wat zoveel betekent als "hij is gek".

Wat muziek betreft geen rare records hier. Opnieuw drie schijven die de tipparade / top 40 niet wisten te behalen.
Lil Louis inclusief the World was bij de AVRO RTV tip en haalde nog wel de mega top 100 en bleef daar op nr. 66 steken. Maze inclusief Frankie Beverly, een TROS paradeplaat, reikte in de mega top 100 tot nr. 76.
En de KRO deed opnieuw Neil Young in de aanbieding. Dit keer: Rockin’ in the Free World. Geen hit in de top 40, niet in de tipparade en ook niet in de mega top 100. Maar sinds 2007 wel vaste klant in de top 2000 van Radio 2.

geplaatst:
 The Special AKA – Nelson Mandela is ook wel een opvallende keuze, een hit uit 1984.

Verder heeft de NCRV qua hits de meest succesvolle keuzes deze maand al moet ik daarbij opmerken dat Bruel pas een jaar later in de live versie echt succesvol werd.

geplaatst:
De Avro heeft weer mijn voorkeur.

Uk chart week 21 komt nog, hopelijk dit weekend

geplaatst:
vigil schreef:
 The Special AKA – Nelson Mandela is ook wel een opvallende keuze, een hit uit 1984.

Mandela werd op 11-2-1990 vrijgelaten uit de gevangenis, dus zo opvallend is die keuze ook weet niet

geplaatst:
Dat klopt. Ik weet nog dat ik die zondagmiddag de hele middag naar de TV keek van zijn vrijlating. Saaie televisie want je zag de hele tijd een soort stilstaand beeld van de weg naar de haven naar Robbeneiland waar hij vandaan zou komen. Blijkbaar had ik toen niets beters te doen.
Ik was toen vooral benieuwd hoe Nelson Mandela er uit zou zien. Er waren alleen oude zwart wit foto's van hem bekend uit begin jaren 60.

Tros Paradeplaat
01-03-1990 Temptations – Soul To Soul [Motown]
08-03-1990 Herman van Veen – Blauwe Plekken [Harlekijn]
15-03-1990 Jungle Brothers – What U Waitin’ 4 [Warner Brothers]
22-03-1990 Quincy Jones & Barry White & El Debarge E.A. – The Secret Garden [Qwest]
29-03-1990 JT & The Big Family – Moments In Soul [ZYX]

KRO Speciale aanbieding
04-03-1990 Daniel Lanois – Jolie Louise
11-03-1990 The Notting Hillbillies – Your Own Sweet Way
18-03-1990 Guesch Patti & Encore – L’homme au tablier vert (Fleurs carnivores)
25-03-1990 Primal Scream – Loaded

Favorietschijf NCRV
03-03-1990 Zucchero Sugar Fornaciari - Diamante
10-03-1990 Erasure - Blue Savannah
17-03-1990 Black Kiss & Sharita - Jump on the floor
24-03-1990 Fleetwood Mac - Save me
31-03-1990 Dee Dee Bridgewater - Heartache Caravan

AVRO RTV-tip
05-3-1990 The Creeps - Oh I like it
12-3-1990 Alannah Myles - Black Velvet
19-3-1990 Shakespear's sister - Dirty Mind
26-3-1990 Kid Creole and the Coconuts - The Sex of it

Parkeerschijf VARA
6-3-1990 B52's - Roam
13-3-1990 De Kreuners - Ik wil je
20-3-1990 They might be giants - Birdhouse in your Soul
27-3-1990 Hugh Harris - Mr. woman loves Mrs. Man

Geen weerrecords in maart 1990 alhoewel het in Nederland wel de op één na warmste maart van de 20e eeuw werd. Wel een voorlopig record in maart 1990 qua hoeveelheid aandachtnummers van onze publieke omroepen die de tipparade en de top 40 niet haalden: zes stuks. En die haalden ook nog de mega top 100 niet eens.

De speciale aanbieding van Daniel Lanois deed het met Jolie Louise in Frankrijk wel bijzonder goed (top 10). En Favorietschijf Dee Dee Bridgewater scoorde in Frankrijk ook iets beter dan in Nederland (maar bij lange na geen top 10).
RTV-tip Shakespear's sister deed het ook weer relatief beter in Engeland en Australie alhoewel ook die nergens een grote hit werd.

De parkeerschijven liepen bijna allemaal niet in Nederland. B52's en They might be giants liepen in Engeland nog wel de hitparade binnen.
Merkwaardig dat They might be giants sowieso nauwelijks commercieel succes in Nederland had. In hun thuisland Verenigde Staten werd Birdhouse een enorme hit. En volgens de Amerikaanse site sportsalcohol.com is dit nummer zelfs het op twee na beste nummer uit de hele jaren 90.

Hugh Harris tenslotte flopte overal. Behalve in de lijstjes van ranboy en johann de witt. Ranboy heeft wel een verklaring voor het gebrekkige succes van Hugh:
ranboy schreef:
een vergeten single van Hugh Harris, een Britse soulzanger. Mr. Woman loves Mrs Man is een wat moeilijke song, gedreven en intensief, maar niet vlot meezingbaar, dus daar zal het wel qua succes zijn misgegaan.

17-03-1990 Black Kiss & Sharita - Jump on the floor

De Aldi versie van Pump up the jam

Black Kiss Feat. Cherita - Jump On The Floor (Homework Mix) (1990) - YouTube

Deze keer kan ik niet het gedrukte exemplaar de schuld geven. Daar stond het wel goed in, Cherita.

Er is trouwens een Top dance versie waarin ze staat als Cherito.
https://img.discogs.com/uZPYAUYXQtFJO974kblGsaD1Ev0=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-695242-1148680465.jpeg.jpg

Die kon je weer bij een goedkope Franse supermarkt krijgen.

UK week 21 1990 (pt 3)

Adamski en Seal gaan voor de 3e week aan kop op 1 met "Killer"

99-Smithereens/Belinda Carlisle-Blue period
Een folky popliedje vinden we op 99 dat slechts 1 week genoteerd staat. Smithereens is een Amerikaanse band die ook met Suzanne Vega en Julian Lennon samenwerkte.
Belinda Carlisle was uiteraard nog steeds hot in 1990, maar ondanks haar bijdrage bleef het een bescheiden succes, voor Belinda is dit ook een uitstapje in een veel minder poppy omgeving
The Smithereens w/ Belinda Carlisle - Blue Period - YouTube

98-Midnight Oil-Forgotten years
Nog een single van het Blue sky mining album. Wederom met een politieke boodschap, ditmaal over gesneuvelde veteranen. Het is een rechttoe rechtaan poprocknummer dat 2 weken in de lijst verbleef, kwam nog tot 97
Midnight Oil - Forgotten Years - YouTube

97-Fairground Attraction-Walking after midnight
Na Perfect droogden de grote hits voor Fairground Attraction snel op. In 1990 verscheen het album Ay fond kiss waar dit de eerste single van was, het is wederom een heel erg folky nummer met een hoog cafe gehalte, het brak geen potten want na 1 week was het alweer gedaan en het was tevens het laatste verblijf van Fairground Attraction in de charts.
Fairground Attraction - Walking After Midnight - YouTube

95-Billy Joel-The downeaster Alexa
Billy Joel verscheen in 1989 met een sterke comeback "We didn't start the fire", afkomstig van het album "Storm front". Ook "I go to extremes" was een redelijke hit. Dit "The downeaster Alexa" was de 4e single van het album en zei mij helemaal niets. Het heeft blijkbaar te maken met het zware leven om rond te komen als visser bij Long Island.
Het nummer bleef 4 weken hangen in de chart en haalde nog een 76ste plek
Billy Joel - The Downeaster 'Alexa' (Official Video) - YouTube

Door naar 91 waar we de Nederlandse dance act Hithouse vinden. Die hadden al 2 early house hits gehad en deze nummer 3 zei mij bar weinig. Qua produktie kunnen we wel merken dat er al een flinke stap vooruit gezet is, de ietwat kneuterigheid van de andere 2 hits is hier door een meer solide house produktie vervangen en de flauwe samples zijn nu ook weggelaten. Toch slechts 1 weekje op 91
Hithouse - I've been waiting for your love(12" club mix) 1990 - YouTube

69-Blow Monkeys-Springtime for the world
Ja de Blow Monkeys deden in 1990 ook nog steeds mee. Maar die grijpen weer meer terug naar traditionele Britse hippie pop op dit love and peace nummer. Met koor en al. Slechts 2 weken op nummer 69
The Blow Monkeys - Springtime for the World - YouTube

62-Massivo-Loving you
Op 62 een nummer waar vigil vast niet van zal houden, een Soul II Soul esque benadering en cover van het klassieke Minnie Ripperton nummer dat ontzettend 1990 klinkt.
Ook deze is bij mij toen compleet voorbij gegaan. Een start op 62 die tot 11 weken zal leiden met een 25e plek als hoogste, jaja
Loving You - MASSIVO Feat.TRACY '1990 - YouTube

48-Kym Mazelle-Useless
Een echte housediva op nummer 48 dan nog. Kym werkte nog samen met Dr.Robert in 1989 op "Wait" en gaat in 1990 vrolijk verder met soulvolle house hits. Useless is een blend van rnb en house en in de bridge hoor ik nu ook een passage die compleet gejat is door de 49ers op hun "How longer"
Kym stond 2 weken op 48 en verdween toen weer. (wat zijn dat voor chartpatronen, meteen eruit na 2 weken op 48)
Kym Mazelle - Useless (Official Music Video) - YouTube

De hoogste nieuwe komt binnen op 25 en is van Was (Not Was), Papa was a rolling stone gaan we zeker nog tegenkomen, in de UK wordt het een nummer 7 in 12 weken.
Was (Not Was) - Papa Was A Rolling Stone - YouTube

Dat zie je in de UK heel veel, qua chartsamenstelling.
Veel singles komen op hun hoogste positie binnen en zakken dan alleen maar, zeker bij de indie-singles maar ook wel bij de major releases die minder scoren.Het heeft iets te maken met bestelling van de winkels vs verkoop maar hoe dat nou precies zit...

Hithouse was trouwens een solo-act van Peter Slaghuis (hé die naam), verongelukt in 1991.

Nee, Massivo is niet mijn kopje souldance. Een wel erg makkelijk (en geleende) beat.

Top 40, week 22 (2 juni)

Op 1 staat nog steeds de Tour of Duty klapper van The Stones Paint it Black. Deze week hebben we in de Top 40 zes nieuwe binnenkomers. Onder die zes uiteraard ook de Alarmschijf van vorige week. Dat was Candy met haar Sax. Dit schreef mijn kompaan pureshores er over:
Deze week kiezen de wijzen voor Candy Dulfer met Saxuality, marketingtechnische woordspeling uiteraard.
Candy had een jaartje eerder een enorme Europese hit met Dave Stewart, "Lily was here" en saxte mee met Prince en nu is het tijd voor een eigen album en single.
Saxuality is een kapstok voor Candy's blaaswerk, gekoppeld aan een swingende maar in mijn oren nogal reclame-achtige muzikale begeleiding met Lois Lane esque zang (ik neem aan dat ze het niet zelf is). Leuk om te horen een keertje maar lang niet een plaat die bij de eerste herinneringen aan 1990 hoort. Aan vigil om de zakelijke feiten over de prestaties ervan op ons los te laten.

Dulfer heeft met dit nummer een flinke hit te pakken, het komt deze week als hoogste binnen op maar liefst 21 en stijgt nog naar een mooie vierde plek. Het aantal weken valt met acht weken enigszins tegen.

Gaan we naar onderen in de lijst dan zien we op 33 de feestband Sus-5 binnenkomen met het Oranjelied We Zullen Ze... Het WK van 1990 stond voor de deur en dus kwamen ook de liedjes los. Het WK was niet echt een succes en ook dit liedje niet. Slechts drie weken in de lijst met een 31ste plek als hoogste positie. Er is helaas geen clip dus jullie moeten het met de hoes doen
https://img.discogs.com/ZoHiJnjanDGGRNS8clIWGmBCgfA=/fit-in/600x598/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-3505262-1437847809-8351.jpeg.jpg

Op 32 komt het countrypop duo Grant & Forsyth de lijst binnen. Het Britse tweetal wat voort kwam uit de redelijk succesvolle groep Guys 'n' Dolls brengt hier het zoetsappige Somewhere Between en scoort daar niet echt mee. Ondanks een mooie binnenkomst op 32 komt de single niet verder dan een 29ste plek met vier weekjes in de lijst. We gaan de dame en heer nog wel een paar keer tegenkomen in het mooie 1990.
Grant & Forsyth Somewhere Between - YouTube

Weer een plekje hoger komen we Sybil tegen. De Amerikaanse R&B zangeres volgt dezelfde weg als Grant & Forsyth. Het dansbare Crazy 4 U komt tot 28 en ook met vier weken. Sybil is familie van een van de leden van Salt -n-Pepa en die hebben ook nog een kleine gastrol op deze single.
Sybil Crazy 4 U - YouTube

Op 28 komen The Family Stand met Ghetto Heaven de Top 40 binnen. Ook deze single heeft een wat vreemde chartrun. Op 28 binnen is een prima prestatie en vaak goed voor een Top 10 notering maar dat zit er bij lange na niet in voor het Amerikaanse The Family Stand. Het nummer blijft in totaal vijf weken in de lijst en stijgt nog maar een paar plekjes naar nummer 23. Ghetto Heaven was de eerste hit van dit collectief die bij deze single hulp kreeg van leden van Soul II Soul.
Family Stand- Ghetto Heaven - YouTube

Op 25 komen we ineens niemand minder dan Marco Borsato tegen! In april van dat jaar won Borsato de Soundmixshow met At This Moment en deze verscheen eind mei op single. Het was de eerste keer dat Borsato de Top 40 enterde en dat zou nog vele vele vele vele malen gebeuren. De meeste singles kwamen minimaal in de Top 3 terecht maar dat was nog net niet het geval. Het kwam tot een verder keurige 4de plek (9 wkn). Op zich een niet heel verkeerd nummer, Borsato blijft dicht bij het origineel. De Alkmaarse zanger zal zich na deze single vooral op het Italiaanse werk concentreren en had daar niet heel veel succes mee. In 1994 ging hij met Dromen Zijn Bedrog over op het Nederlands en dat hebben we geweten ook...
At this moment (Ahoy 1997) - YouTube

Tipparade week 22

Op 30 een band die weer helemaal actueel is. Fatal Flowers hebben de afgelopen maanden na heel wat jaar weer de nodige erg goed ontvangen concerten gegeven. Dit nummer is natuurlijk een cover van Roxy Music en werd geproduceerd (net zoals het bijbehorende album) door niemand minder dan David Bowie's rechterhand Mick Ronson. Helaas bleef het bij vier weekjes in de Tip.
Fatal Flowers Both Ends Burning - YouTube

Op 29 komt Double Trouble binnen met de dansklanken van Talk Back. Double Trouble had eind jaren '80 al flinke hits gescoord met Just Keep Rockin' en Streettuff wat beide erg fijne nummers waren maar daar deed Rebel MC op mee en dat had veel toegevoegde waarde. Een hit werd het dus ook niet, vijf weken Tip werd het.
Double Trouble - Talk Back (Official Video) - YouTube

Op 28 het Italiaans/Amerikaanse echtpaar Al Bano & Romina Power welke met Donna Per Amore weer een hit probeerde te scoren. In de jaren 80 lukte dat tot een paar keer toe met o.a. het overbekende Felicità. Ook deden ze met redelijk succes mee met het Eurovisie Songfestival. Met dit nummer lukte het in ieder geval niet. Het klinkt erg vertrouwd in de oren met best de nodige hitpotentie maar het duo moest het doen met slechts vier weken Tip. Volgens Wiki zijn ze inmiddels al een tijdje gescheiden.
Al Bano & Romina Power - Donna per amore - YouTube

De nummer 27 is deze week voor het vergeten Section 87 met de single More Power. Dat de single behoorlijk gebaseerd is op The Power van Snap! is snel te horen. Beetje goedkoop met ook nog de overbekende Freak Out sample er doorheen en het feest is compleet. Het heeft met zes weken Tip toch een redelijk lange adem in de Tipparade.
Section 87 ‎- More Power - YouTube

De Alarmschijf van deze week is een overbekende. het zijn de Adventures Of Stevie V die met Dirty Cash een enorme hit pakte. Wat mij betreft nog steeds een single die ik best graag mag horen. Het zit goed in elkaar, het is goed dansbaar en het refrein nodigt uit tot meezingen. Hoe goed deze single het uiteindelijk zou doen hoor je de volgende keer van pureshores
Adventures Of Stevie V - Dirty Cash (Money Talks) (Official Video) - YouTube

Everybody happy?

Week 22 UK Top 100

In deze mooie week van 1990 is er iets bijzonders aan de hand. Dat Adamski samen met Seal nog een weekje op de eerste plek mag blijven is dat zeker niet maar wel het aantal binnenkomers deze week...

Ruim dertig! Of te wel 1 derde van de lijst aan nieuwe binnenkomers dat is wel heel apart. Ik ga ze zeker niet allemaal bespreken (er komen er ook een aantal in de Top 40) maar wel een heel aantal. Om gelijk al met een eerste teleurstelling te komen de SCOTTISH RUGBY TEAM welke op 73 binnenkomt met Flower of Scotland laat ik bv even voor wat het is.

Op 89 vinden we niemand minder dan Deborah Harry met Maybe For Sure. Uiteraard kent iedereen haar als zangeres van het legendarische Blondie. Na grote successen in de jaren 70 en 80 tracht ze ook aansluiting te vinden bij de 90's. Hoewel Maybe for Sure best een geinige single is bleek het toch niet juiste plek en juiste moment te zijn voor Debbie. Slechts twee weekjes in de chart. Heel wat later zou dat met Maria natuurlijk nog wel flink gaan lukken.
Debbie Harry - Maybe For Sure - YouTube

Op de 84ste plek komt Luis Cobos binnen met Nessum Dorma of te wel de finale van Turandot. Krijg nou wat opera in de hitlijsten? Ja zeker in 1990 kon dat gewoon. Het stuk bleef ook nog eens vijf weken in de lijst met de 59ste plek als hoogste positie.
Nessun dorma - finale (From "Turandot") (Remasterizado) - YouTube

Op 82 zien wij de fijne groep The Icicle Works te voorschijn komen. Deze formatie heeft een redelijk bescheiden cultband status en dat komt vooral door de prachtige single Love is a Wonderfull Colour. Met de single met de enigszins prikkelende titel Melanie Still Hurts krijgt de band weinig voor elkaar. Ondanks de best prettige klanken blijft het bij slechts 1 week.
The Icicle Works - Melanie Still Hurts - YouTube

Op 80 zien we Powerjam die wat graantjes wil meepikken van het succes van ons aller vriendin Sinead. Een uptempo versie van Nothing Compares 2 U is het resultaat. Op zich is het allemaal niet eens zo plat en hebben ze er echt iets van proberen te maken. Laat ik het er op houden dat het allemaal wel erger is gedaan. Heel rijk zullen ze er overigens niet van geworden zijn want ook hier bleef het bij 1 week.
1-05 - Powerjam - Nothing Compares 2 U (Roman Mix), HQ - YouTube

Wat precies de aanleiding is geweest weet ik niet maar op 78 komen we ineens Neerlands grootste muzikale exportsingle ooit tegen. Het zal een heruitgave op cd-single zijn met een best merkwaardige single remix (wow, yeah, wow, yeah) waardoor Shocking Blue met Venus ineens weer de Britse Hitlijsten entert. Lang niet zo succesvol als toen overigens. Maar twee weken op 78 is het resultaat. Je moet het luisteren om te geloven, dat doe je hieronder.
Shocking Blue - Venus '90 - YouTube

Wat zien we nu toch weer op 68? Jawel weer de klapper van Sinead in een licht dansjasje enkel is de uitvoerende nu MXM! Net zoals de nummer 80 breekt deze ook niet zo veel potten. Twee weken in de lijst en ook deze remix kan beroerder.
Nothing Compares 2u / M×M - YouTube

Iets met een cultband? Nou ja dan is dit er toch wel eentje hoor. They Might be Giants heeft over een hele lange periode een hele rij met aparte, gekke, absurde en prettig gestoorde singles uitgebracht die over het algemeen de drie minuten niet halen. De meest serieuze werd een grote hit en dan heb ik het natuurlijk over Birdhouse in Your Soul. Op 64 komen ze met Instanbul. Gebaseerd op de swinging 50's heeft de band hier een heel klein beetje succes. De geinige single blijft drie weken in de lijst en komt tot 61.
THEY MIGHT BE GIANTS "Istanbul (Not Constantinople)" - YouTube

Op 51 is er ruimte voor funk! Diana Brown & Barrie K. Sharpe komen met een best lekkere compromisloze single onder de naam Masterplan. Geen gedoe om een 90's sound te laten horen maar gewoon lekker funken op behoorlijk niveau. Dat wordt ook best nog gewaardeerd door singlekopend Engeland. De single blijft zes weken in de lijst en komt tot 39.
MASTERPLAN - DIANA BROWN & BARRIE K. SHARPE - YouTube

The Mission was in Nederland na een paar relatief kleine successen al snel verleden tijd maar in Engeland werd de band van Wayne Hussey wat meer op waarde geschat. Op 35 komt de single Into the Blue binnen. Een sterk lied volgens bekend The Mission recept. Dat wil zeggen opzwepende donkere (gothic) rockmuziek met hier en daar wat worldmusic invloeden. Het nummer zou tot 31 komen.
THE MISSION - Into The Blue - YouTube

Als je het over een band hebt die binnen Engeland het ene na het andere succes had maar daarbuiten slechts sporadisch is het Erasure wel. Toch kent iedereen de band wel maar naast Sometimes en de ABBA covers zal weinig werk van de groep bekend zijn bij het grote publiek. Deze extreem vrolijke single Star van het album Wild! is wel een persoonlijk favorietje. Het lied deed het zeer behoorlijk. Het kwam binnen op 19 en steeg naar nummer 11 met in totaal 7 weken in de lijst.
Erasure - Star (Official Video) - YouTube

De hoogste binnenkomer is New Order op een tweede plek! Met single World in Motion moesten ze doen wat Andre Hazes met Nederland deed. Of te wel dit was de officiele voetbalsingle die het Engelse elftal naar de wereldtitel moest helpen in 1990. Dat lukte zoals bekend niet maar aan de single lag het niet. Het zou nog verder stijgen naar nummer 1 (waarmee het de meest succesvolle single van New Order bleek) en het bleef 12 weken in de lijst. De single werd nog een beetje opgeleukt door een rap van Engeland speler John Barnes.
New Order - World In Motion 'England' - YouTube

tnf
vigil schreef:

Op 80 zien we Powerjam die wat graantjes wil meepikken van het succes van ons aller vriendin Sinead. Een uptempo versie van Nothing Compares 2 U is het resultaat. Op zich is het allemaal niet eens zo plat en hebben ze er echt iets van proberen te maken. Laat ik het er op houden dat het allemaal wel erger is gedaan. Heel rijk zullen ze er overigens niet van geworden zijn want ook hier bleef het bij 1 week.
1-05 - Powerjam - Nothing Compares 2 U (Roman Mix), HQ - YouTube

Oei.

Snel maar weer weggeklikt.

Wat de schijfjes betreft ben ik nog bij april. Die sluit af met week 17 dus ik verwacht vanaf volgende week al bijna synchroon te lopen met de rest van het topic hier.

Tros Paradeplaat
05-04-1990 Angela & The Rude – Pressure [EMI]
12-04-1990 Oleta Adams – Rhythm Of Life [Fontana]
19-04-1990 BB King – Joe Cool [Dureco]
26-04-1990 Havenzangers & Nederlands Elftal & Ron Brandsteder – Hand In Hand Achter Oranje [Dino]

KRO Speciale aanbieding
01-04-1990 Van Morrison – Coney Island
08-04-1990 The Jack of Hearts – Schooldays
15-04-1990 B.B. King – Joe Cool
22-04-1990 The Grapes of Wrath – All the Things I Wasn’t
29-04-1990 Something Happens – Hello, Hello, Hello, Hello, Hello (Petrol)

AVRO RTV-tip
09-04-1990 Fish - A gentlemen's excuse me
16-4-1990 Nick Kamen - I promised myself
23-4-1990 Everyday people - Headline news
30-4-1990 Kylie Minogue - Better the devil you know

Favorietschijf NCRV
07-04-1990 Bonnie Raitt - Have a heart
14-04-1990 Lee Towers - Lady
21-04-1990 Propaganda - Heaven give me words
28-04-1990 Kim Wilde - It's there

Parkeerschijf VARA
03-04-1990 - Innocence - Natural thing
10-4-1990 Del Amitri - Kiss this thing goodbye
17-4-1990 Faster Pussycat - House of pain

24-4-1990 The House of Love - The Beatles and the Stones

Ik heb wel eens de indruk dat RTV tips van de AVRO het sneller en beter doen in de mega top dan in de top 40. Fish is daar een mooi voorbeeld van.

Del Amitri haalde nooit de top 40 wel de mega top 100 maar weer niet met deze parkeerschijf.
BB King werd zowel Paradeplaat als speciale aanbieding. Ik vermoed dat het daarmee de meest gedraaide plaat was van week 15 van 1990. Toch kwam die niet verder dan een 86e plaats in de mega top 100.
Everyday people haalde met hun RTV-tip een 83e plek.
De Amerikaanse powerballad van Faster Pussycat en de Ierse rocksong Hello, Hello, Hello
van Something Happens haalden de mega top 100 niet.

Voor mij is het lastig aan te geven welke schijven in 1990 mijn voorkeur hebben.
De TROS en NCRV zijn dat in ieder geval tot nog toe niet. Ze hebben er vaak een nummer tussen zitten wat mij totaal niet ligt. Lee Towers en de Havenzangers bijvoorbeeld dit keer.

Ik neig naar de VARA maar vind hun keuzes vaak in hetzelfde genre hangen. Datzelfde geldt ook wel wat voor de keuzes van de katholieke radio omroep, die uiteindelijk volgens mij met hulp van de luisteraars tot stand kwamen.
Wat dat betreft vind ik de keuzes van de AVRO gevarieerder.

Wat staan er altijd opvallend veel covers in de hitparades. Als je alleen al 1990 neemt dan kan je voor tientallen jaren aan muziek voorbij zien komen.
vigil schreef:
Op 32 komt het countrypop duo Grant & Forsyth de lijst binnen. Het Britse tweetal wat voort kwam uit de redelijk succesvolle groep Guys 'n' Dolls brengt hier het zoetsappige Somewhere Between en scoort daar niet echt mee.
Ooit las ik begin jaren 90 dat Grant & Forsyth in Nederland zijn gaan wonen omdat ze kroketten en bitterballen zo lekker vinden. Voor de Engelsen is Nederland wellicht ook het land van de Countrymusic. Missisippi van onze Pussycat werd bijvoorbeeld de allereerste Nederlandse nr. 1 hit in Engeland.

Hier lijken ze de hitversie van de Nederlandse Tumbleweeds uit 1975 te imiteren die ze als Guys and Dolls toen hebben ontmoet in Nederland destijds toen ze met "There's a whole lot of loving" succesvol waren.

Maar het kan ook zijn dat ze het Amerikaanse origineel van Merle Haggard uit 1967 voor ogen hadden.
vigil schreef:
Iets met een cultband? Nou ja dan is dit er toch wel eentje hoor. They Might be Giants heeft over een hele lange periode een hele rij met aparte, gekke, absurde en prettig gestoorde singles uitgebracht die over het algemeen de drie minuten niet halen. Op 64 komen ze met Instanbul. Gebaseerd op de swinging 50's heeft de band hier een heel klein beetje succes.

De Canadese Four Lads scoren er in de 50s-meter op dit moment een 88e plek mee. Die versie werd in 1953 uitgebracht omdat de Turken 500 jaar eerder Contantinopel veroverden en het veranderden in Instanbul. Maar de Westerse media bleven die stad nog heel lang Constantinopel noemen.

Overigens lijkt het nummer qua melodie sterk op "Puttin on the Ritz" van zanger Harry Richman en componist Irving Berlin uit 1930.

Marzipaintree schreef:

Ik neig naar de VARA maar vind hun keuzes vaak in hetzelfde genre hangen. Datzelfde geldt ook wel wat voor de keuzes van de katholieke radio omroep, die uiteindelijk volgens mij met hulp van de luisteraars tot stand kwamen.
Wat dat betreft vind ik de keuzes van de AVRO gevarieerder.

Maar Innocence valt behoorlijk buiten die VARA protocollen

pureshores schreef:
Maar Innocence valt behoorlijk buiten die VARA protocollen

Dat is dan ook de enige van het april-parkeer-kwartet die de top 40 haalt.

Week 23 1990 09-06-1990 Part 1

The Rolling Stones plakken er een derde week in hun Tour of Duty aan, de bedreiging komt van onze favo Vaya Con Dios.

Op 35 komt de Alarmschijf van vorige week verrassend laag binnen, wat zei vakantievierende vigil hier eigenlijk over?
De Alarmschijf van deze week is een overbekende. het zijn de Adventures Of Stevie V die met Dirty Cash een enorme hit pakte. Wat mij betreft nog steeds een single die ik best graag mag horen. Het zit goed in elkaar, het is goed dansbaar en het refrein nodigt uit tot meezingen. Hoe goed deze single het uiteindelijk zou doen hoor je de volgende keer van pureshores
Een echte zomerhit inderdaad van deze Stevie Vincent uit Bedfordshire. Ondanks het schamele begin werd het een dikke nummer 1 hit en bleef 14 weken in de top 40. Stevie had wat mindere avonturen met Body language en Jealousy en Dirty cash ging in 1997 in een nieuw jasje op herhaling, maar die resultaten konden allemaal niet tippen aan hit nummer 1
Adventures Of Stevie V - Dirty Cash (Money Talks) (Official Video) - YouTube

Door naar 33 waar we smartlapper Koos Alberts vinden.
Het leven is te mooi voor tranen bevat weer diverse cafe wijsheden in een Op volle toeren jasje.
Voor Koos waren de echt grote hits ook al wat terug in de tijd, want dit nummer bleef slechts 3 weken in de top 40 met een 30ste plek als hoogste positie
Koos Alberts - Het leven is te mooi voor tranen - YouTube

Het streven naar een echte hit is een beetje het thema van week 23, want zoiets vinden we ook op de nummer 32.
The Chimes, het drietal rond zangeres Pauline Henry boerde goed in de clubs met Heaven en 1-2-3 maar een echte grote popklapper hadden ze tot nu toe nog niet. Dan maar aan de cover zullen ze gedacht hebben en we pakken er gewoon 1 van Ego Bono en co.
I still haven't found what I'm looking for was altijd al een beetje een opbeurende U2 hymne en de hybride Soul II Soul esque versie van The Chimes tilt het nummer een beetje de soulstrot kant op, met typische muzikale begeleiding wat echt in die tijd hoort. En een mooie 11e plaats in 8 weken tijd
The Chimes - I Still Haven't Found What I'm Looking For - YouTube

Ook Rene Froger wil meer dan die nummer 1 met Henk & Henk en probeert het hier met een nummer dat de PWL treatment krijgt en dus klinkt als de na-weeen van Stock Aitken en Waterman. Ondanks de dance beats is die stem en de melodie toch een beetje kazig dus echt internationale potten en pannen blijven nog een beetje weg. Rene noteert een 17e plek in 6 weken
Rene Froger - 1990 - Are You Ready For Loving Me - YouTube

De hoogste new entry in week 23 is voor Gloria Estefan. Die is nog steeds aan het teren op het album Cuts both ways uit 1989. Verwarring alom als je wiki leest, voor de USA was dit single 2 van het album waar wij Oye mi canto kregen als 2e single. Get on your feet was daar de tweede single en zij gaan nu voor Oye mi canto.
Get on your feet volgt het beproefde recept, een uptempo niets aan de hand nummer met een positieve inslag. Ook Gloria moet het met minder doen in 1990 want plaats 12 is het hoogst haalbare in 6 weken tijd
Gloria Estefan - Get On Your Feet - YouTube

Tros Paradeplaat
03-05-1990 Rolling Stones – Almost Hear You Sigh [Rolling Stones]
10-05-1990 Pasadenas – Love Thing [CBS]
17-05-1990 Elton John – Club At The End Of The Street [Rocket]
24-05-1990 Lenny Kravitz – Does Anybody Out There Even Care [Virgin]
31-05-1990 Maxi Priest – Close To You [Virgin]

KRO Speciale aanbieding
06-05-1990 Webb Wilder – Hittin’ Where it Hurts
13-05-1990 Hothouse Flowers – Give it Up

20-05-1990 John Lee Hooker with Bonnie Raitt – I’m in the Mood
27-05-1990 Soho – Hippychick

AVRO RTV-tip
07-05-1990 Sybil - Crazy 4you
14-05-1990 Paul Young - Softly whispering I love you
21-05-1990 Chimes - Still haven't found what i'm looking for
28-05-1990 Grace Kairos - I don't know what's going on

Favorietschijf NCRV
05-05-1990 Graham Parker - Soul time
12-05-1990 Gloria Estefan - Get on your feet
19-05-1990 Al Bano & Romina Power - Donna per Amore
26-05-1990 Johnny Gil - Rub you the right way

Parkeerschijf VARA
01-05-1990 The Scabs - Hard time
08-05-1990 Mary Coughlan - Man of the world
15-05-1990 Jimmi Hendrix - Crosstown traffic
22-05-1990 World Party - Way down now
29-05-1990 Faith no more - Epic

Mei was een goede maand voor de schijven. Alleen twee aanbiedingen en één parkeerschijf haalden niet de top 40 of tipparade.

The Scabs hadden alleen in Belgie enig succes met Hard time maar daar kwamen ze dan ook vandaan. Ik kreeg in 1990 steeds meer het gevoel dat er voor Belgie "good times" aan zaten te komen op muziekgebied. Hoewel de groepsnaam vrij ranzig klinkt zit dit nummer lekker in elkaar met fraaie vocalen.

Het Ierse Hothouse Flowers hadden van mij in Nederland ook meer succes mogen hebben, ook met dit nummer. Er hangt altijd wat looms bij deze groep alsof er een hittegolf op komst is. Jammer dat juni 1990 in Nederland qua weer dat totaal niet wist waar te maken.

De Southern Rock van Webb Wilder doet het altijd wel aardig bij Americana en bluesliefhebbers. Ik ben benieuwd wat bijvoorbeeld liefhebber Johan Derksen van hem vindt. Scoren is Webb niet goed in, althans qua hits dan. Volgens mij heeft hij nog nergens ooit een hit gescoord, zelfs niet in zijn thuisstaat Mississippi.

Het gaat even duren voordat ik weer met een volgende lading kom. In ieder geval moeten vigil en pureshores dan minimaal in juli 1990 zijn. Dat zal wel ergens in 2020 het geval zijn.

De Tros gaat deze periode duidelijk voor de grote namen. Het VARA lijstje doet mij het meest en dan vooral de onderste twee. Jimi komt volgens mij uit een Levi's reclame

Volgens mij Wrangler maar dat zijn ook spijkerbroeken.

De Single Crosstown Traffic / Gypsy Eyes haalde mij bij in 1969 in het topic "50 jaar terug" de derde plaats in mijn top 40.
Deze 1990 single is nog aantrekkelijker omdat deze "Voodoo Chile (Slight Return)" als B-kant heeft. Alleen zal ik nooit nummers ouder dan een paar jaar in mijn eigen top 40 opnemen tenzij ze nooit eerder uitgebracht zijn.

World Party en Faith no more zouden in 1990 bij mij zeker top 3 halen.

Beetje van alles wat deze keer.
De VARA doet het goed met 3 nummers (laatste 3 weken).
De NCRV komt met Johnny Gill en de KRO met Soho met Smiths sample, Hippychick zou pas in 1991 een hit worden in de UK.

Sluit me aan bij vigil mbt de Tros al pakken ze wel de Pasadenas op.

De Avro hit & miss met Paul Young en Sybil (miss) en hit met minst fav Chimes en leuk nummer van Grace Kairos wat ik vergeten was.

Zoals part 2 van week 23 aankomende week zal laten zien als ik zover ben kiest Veronica weer een niks Alarmschijf (naar mijn mening dan)

Week 23 1990 09-06-1990 Part II

Tipparade

Weer een sterke week 23 want weinig blijft hangen, toch 2 zeer bekende namen

Op 29 de zoveelste single van Let love rule, "Does anybody out there even care?" van de op dat moment nog vrij pretentieloze Lenny Kravitz. Het begint rustig en wordt dan een tikkeltje driftiger met wat uithalen, gefundeerd op een rustig rockende ondergrond. Het top 40 publiek "care-de" niet zo want na 6 weken tipparade was het wel gedaan
Does Anybody Out There Even Care - Lenny Kravitz - YouTube

Dan op 28 waar we Depeche Mode aantreffen.
In Nederland nooit een vaste waarde geweest in de singles charts. Na het onverwachte grote succes van Enjoy the silence zou je verwachten dat de opvolger ook wel de oversteek kan maken , maar 3e single van Violator, "Policy of truth" blijft 4 weken in de tipparade hangen. In Duitsland en de Uk werd het nog wel een succes. Het synthgedreven nummer heeft een catchy refrein met de nodige riffjes en een stevig ritme, maar helaas.
Depeche Mode - Policy Of Truth (Official Video) - YouTube

Op 27 de Nederlandse zanger Arie "bij Hoevelaken linksaf" Ribbens. Het nummer "Ik ben verliefd op Hanja May-Weggen" slaat op de toen in dienst zijnde minister van Verkeers en Waterstaat die vaak in het nieuws was. 4 weken tipparade
Niet gevonden op youtube

De Alarmschijf dan.
Deze keer wordt voor een Spaanstalig nummer gekozen (waarschijnlijk met vakanties in het vooruitzicht en de kans om het daar te horen aan de Spaanse costas)
In Nederland lijken er elk jaar elke (zomer) periode wel een paar nummers in niet direct voor iedereen verstaanbare talen door te sijpelen.
Hijo de la luna klinkt zoet en sprookjesachtig en de muzikale begeleiding is eigenlijk vrij verrassend.
Het verhaalt over een vrouw die een soort verboden liefde heeft en aan de maan om toestemming vraagt hiervoor, maar daar wel een pittig offer voor moet geven. Eigenlijk een best mooi verhaal
om even op wiki op te zoeken.
Alleen zal de boodschap vanwege de taalbarriere vast niet over zijn gekomen.
Aan vigil om de zakelijke details de volgende keer te geven
Mecano - Hijo de la Luna (Videoclip) - YouTube

Week 23 1990 09-06-1990 Part III sub 1

UK top 100

alvast een mini mini aftrap om de boel lopend te houden

100-Fuzzbox-Your loss, my gain

Fuzzbox was een Britse meidengroep uit Birmingham dat met het 2e album Big bang uit 1989 een paar keer dicht bij de singles top 10 zat. International rescue en Pink sunshine waren leuke hitjes uit de eerste helft van 1989. Een meidengroep van de categorie "wij drinken de heren onder tafel" dat met een gitaarmuur geluid dan net wat stoerder overkomt dan de geliktere meidengroepen van later in de 90's.
Met Your loss, my gain moet dan de 3e album reeks gaan starten maar met plek 100 is gelijk de finale van Fuzzbox's carriere bereikt want na slechts 1 week is het alweer gedaan en het album komt er niet meer
Fuzzbox - Your Loss, My Gain (Official Music Video) - YouTube

Week 23 1990 09-06-1990 Part III sub 2

UK top 100

96-Giant-I'll see you in my dreams
Deze Amerikaanse rockband komt met een erg 80's aandoende filmische powerballad, vol met wapperend haar en over the top bombast. het zou ook maar 1 week in de lijst staan.
Giant - I'll see you in my dreams - YouTube

Op 89 vinden we Adrian Belew en David Bowie.
Pretty pink rose is een rocky nummer waar de gitarist Belew David Bowie heeft ingehuurd om de vocalen te verzorgen. Het komt van het 5e solo album van deze gitarist die met een keur van artiesten heeft gewerkt, o.a. Herbie Hancock, David Byrne en Nine Inch Nails. Ooit begonnen in de begeleidingsband van Frank Zappa moet Adrian nu met 2 weekjes tevreden zijn en 89 blijft ook de hoogste plaats
Adrian Belew and David Bowie - Pretty Pink Rose - YouTube

Dan naar 82 waar we World Party vinden, de band van Karl Wallinger die in Nederland vooral bekend is van Way down now, ook uit 1990. De opvolger is Put the message in the box, een retro achtig popliedje dat een hoog auto rij gehalte heeft. Het is kwalitatief eigenlijk net zo goed als Way down now alleen iets minder meeblermaar. In de Uk schopte het nummer het nog tot de 39ste plaats in 7 weken tijd dus daar hadden ze duidelijk behoefte aan meer.
World Party - Put The Message In The Box - YouTube

Op 81 The Pretenders die na de jaren '80 even niet meer zo hot zijn. In 1990 verschijnt album 5, Packed! waar Chrissie Hynde eigenlijk a la Simply Red vooral het gezicht is en het verder niet meer lijkt uit te maken wie de overige muzikanten zijn. Never do that is een weinig opvallend nummer en ook in de UK blijft het slechts 2 weken staan, beide weken op 81
https://www.youtube.com/results?search_query=the+pretenders+never+do+that&sp=mAEB

Dan naar nummer 72 waar we een cover vinden van Karl Wallingers oude band, The Waterboys.
Little Caesar voegt in bij de vele Madchester successen en herpakt het Waterboys nummer in een zoveelste track met Back to life beats. Toch heeft het wel een vrolijk lente gevoel.
Het nummer zal in 3 weken tot een 68ste plaats reiken
YouTube

Op 68 de Nederlandse megamixer Ben Liebrand.
Die kennen we allemaal van de Grandmixen aan het eind van het jaar maar meneer Liebrand wilde af en toe ook wel eens zelf een single uitbrengen. Puls(t)ar is een bewerking van een Vangelis nummer blijkbaar en heeft de tand des tijds erg slecht doorstaan. De gesamplede prevelingen vooral duiden het 1990 gevoel, na 2 weken op 68 is het dan ook alweer voorbij. Ik meen ook een discoplaatje te herkennen (Do it anyway you wanna? )
Ben Liebrand - Pulstar - YouTube

The Beloved is ook van de partij. Time after time is de zoveelste single van debuutalbum Happiness.
Deze keer op de chill modus en nog lang niet zo poppy als die bekende hit met de naaktloperij.
Time after time komt nog tot nummer 46 in 4 weken
The Beloved Time After Time - YouTube

En op 35 nog wat Italo dance van The 49ers.
In Nederland was het vooral Touch me dat de kar trok maar de follow up singles halen in de Uk ook vrij makkelijk de hogere regionen. Deze keer meer disco dan house.
Girl to girl komt nog tot 31 en vertrekt na 3 weken
Hey Mr DJ what are you sayin'
49ers - Girl To Girl - YouTube

Wat ik vergeten was te melden bij sub 1 is dat New Order en The England Squad met World in motion de nieuwe nummer 1 zijn

Week 24, 1990 (16 juni)

Onze vrienden van The Stones weten de Belgische band Vaya Con Dios nog steeds van de 1ste plaats af te houden, of dat nog een week gaat lukken is zeer de vraag.

Zes nieuwe binnenkomers deze week waaronder uiteraard de Alarmschijf van vorige week!

Dat was Mecano met hun grote hit, dit schreef pureshores erover:
Deze keer wordt voor een Spaanstalig nummer gekozen (waarschijnlijk met vakanties in het vooruitzicht en de kans om het daar te horen aan de Spaanse costas)
In Nederland lijken er elk jaar elke (zomer) periode wel een paar nummers in niet direct voor iedereen verstaanbare talen door te sijpelen.
Hijo de la luna klinkt zoet en sprookjesachtig en de muzikale begeleiding is eigenlijk vrij verrassend.
Het verhaalt over een vrouw die een soort verboden liefde heeft en aan de maan om toestemming vraagt hiervoor, maar daar wel een pittig offer voor moet geven. Eigenlijk een best mooi verhaal
om even op wiki op te zoeken.
Alleen zal de boodschap vanwege de taalbarriere vast niet over zijn gekomen.

Een best aardig nummer wat bij iedereen wel bekend zal zijn. Het was niet de hoogste binnenkomer maar de 29ste plek is zeker niet onverdienstelijk te noemen. Het zou ook een flink hit worden en het tot maar liefst de 3de plek schoppen. In totaal bleef het precies 10 weken in de lijst. Daarna werd nog maar weinig van deze formatie vernomen.

Op 38 kunnen we dansen op clubklassieker Yaaah van D-Shake. D-Shake is eigenlijk de Rotterdamse producer Aad de Mooy. Als ik Wiki mag geloven werden er van Yaaah wereldwijd meer dan 200.000 stuks verkocht. Niet verkeerd lijkt me. Tekstueel stelt het niet al te veel voor (...) maar muzikaal is het toch flink dansen dansen dansen op deze classic. De single bleef vier weekjes in de lijst met als hoogste positie 32.
D-Shake - Yaaah - YouTube

Een plekje hoger komen we superster Elton John tegen. Ook die is op zoek naar een club maar toch een ander soort club dan bij D-Shake. Een ietwat vergeten uptempo track van Dwight met als clip een vrolijke tekenfilm. Een enorme hit werd het niet, het lied kwam slechts tot de 33ste positie met ook vier weken in de lijst.
Elton John - Club At The End Of The Street - YouTube

Weer precies 1 plek hoger zien we guitige Kylie (deze keer zonder Minogue) zich met de duivel uitleven. Haar naam was inmiddels gevestigd en de meeste singles wisten de Top 40 redelijk gemakkelijk te bereiken. Zo ook dus deze, Better The Devil You Know kwam tot de 22ste plek en mocht zes weken in de Top 40 ronddwalen. Voor mij toch wel een van haar betere singles.
Kylie Minogue - Better The Devil You Know - Official Video - YouTube

Dan een flinke stap naar positie 27 waar we Snap! tegen komen. Deze formatie was natuurlijk een van de grootste successen van de eerste helft van de jaren '90. Ook met de hier binnen gekomen Oops Up was het goed scoren. De Duitsers met op dat moment nog boegbeeld Turbo B wisten de tweede plek te behalen en bleven maar liefst elf weken in de lijst. Dat Snap! zo succesvol was snap ik wel, behalve dat het gewoon best goede muziek was bleek ook elke single behoorlijk anders te zijn. The Power, Rhythm is a Dancer, Oops Up en Cult of Snap zijn behoorlijk verschillend waar collega Eurodance artiesten toch vaak op het zelfde (succesvolle) riedeltje doorborduren.
SNAP! - Ooops Up - YouTube

De hoogste binnenkomer is niemand minder dan King Bee op de 26ste plaats met het toch wel redelijk legendarische Back By Dope Demand. De raps van MC Pryme sloegen naast Nederland ook in Europa behoorlijk aan met deze single. Volkomen terecht nog steeds een ijzersterke single. De band zien we nog een paar keer opduiken maar heel lang was de carriere ook weer niet. MC Pryme gaan we bij het ook succesvolle Sonic Surfers ook nog voorbij zien komen. Back By Dope Demand kwam tot elk weken met een nette vierde positie als beste resultaat.
King Bee - Back By Dope Demand - YouTube

Snap heel uitgekiend. The power en Oops up zijn beide gebaseerd op andermans werk maar dat wist ik in 1990 nog niet
De eerste 4 en periode 1993 met Niki Harris vind ik zelf het sterkste. Welcome to tomorrow nooit wat aan gevonden.

UK Charts week 24 1990 (16 juni)

Op 1 staat nog steeds de voetbalsingle van New Order, World in Motion. De hoogste nieuwe binnenkomer is wel een serieuze bedreiging voor Peter Hook en co. Op twee komen namelijk de New Kids on the Block binnen met hun hit Step by Step. Deze single zal zijn aandacht vast nog wel krijgen in dit topic.

Dan de binnenkomers, naast NKOTB nog maar liefst 21 andere binnenkomers. Veel hebben ook in Nederland een chartrun dus die krijgen hun aandacht nog wel

De laagste binnenkomer is Paul Johnson met Don't Pass Me By. Een man met een zoetgevooisde soulstem die vanuit de Engelse gospelhoek komt en ook een paar soulplaten mag maken. Een groot succes is het helaas voor Paul niet geworden. Deze gladde soulballad (met kopstem) komt binnen op 95 en mag na twee weken de lijst weer verlaten.
Paul Johnson - Don't Pass Me By - YouTube

Op 93 komen de stoere chickgroep Faith Hope & Charity binnen met de spannende titel Battle of the Sexes. De clip is geinig om te kijken, de raps van de dames van een zeer laag niveau. De single mag toch wat weekjes meedraaien in Engeland. Battle of the Sexes komt tot 53 en blijft vier weken in de lijst.
Faith Hope & Charity "Battle of the sexes" - YouTube

Even leuk om te vernoemen, op 82 komt Tony Scott binnen met Gangster Boogie.

Hadden we net een aparte titel, op 77 vinden we een band met de opvallende bandnaam Goodbye Mr Mackenzie met hun uptempo hitje Blacker Than Black. Deze rockgroep uit Schotland die binnen hun geluid altijd ruimte heeft voor wat aparte intrumenten is vooral bekend omdat de toetseniste en achtergrondzangeres niemand minder dan Shirley Manson is. Mocht er nog geen belletje gaan rinkelen dan kan ik vertellen dat zij de zangeres van Garbage is.
Goodbye Mr Mackenzie - Blacker than black - YouTube

Op 73 vinden we nog een bekende zangeres maar dan wel eentje die het onder haar eigen naam doet. Daar staat namelijk Time van Kime Wilde Een single die behoorlijk geflopt is, zeker voor een artieste als Kim die vele hits achter haar naam heeft. Time is ook niet bepaald de sterkste troef die ze ooit in handen heeft gehad. Het nummer zal nog 2 plaatsjes stijgen naar 71 en na drie weken is het weerk voorbij.
Kim Wilde - Time (Official Music Video) - YouTube

Op 69 komen A Certain Ratio binnen. Een band met een behoorlijke cultstatus. Vooral in het begin van de jaren '80 zijn ze als postpunk/wave band behoorlijk populair in de undergroundscene. Blijkbaar heeft de band de '80's overleeft en komen ze ook in 1990 nog met singles. Het geluid van deze is toch wel behoorlijk poppy. Dat de band zijn fans heeft blijkt wel zodra ik dit nummer op zoek op youtube want ik kom remixes tegen van bv Norman Cook en Bernard Sumner. Deze single blijft drie weken in de lijst en zal komen tot 55.
A Certain Ratio -The Big E (I Wont Stop Loving You) - YouTube

Op 67 vinden we het collectief Art of Noise. Deze productie band heeft al de nodige successen gehad en komt hier met een gelijknamige single. Is er een vakje Avantgarde House? Zo ja dan past deze er wel in. Art of Noise moet het in 1990 al zonder Trevor Horn doen en dat is blijkbaar niet zo'n succes. Twee weken en niet hoger dan 67 gekomen is het matige resultaat.
THE ART OF NOISE - ART OF LOVE (7'' VERSION) (1990) - YouTube

Op de nummer 64 mag gedronken worden! Flink zelfs. The Pogues en The Dubliners slaan de vaten aan en hun handen ineen met de (uiteraard) zeer vrolijke single Jack's Heroes. Ondanks de vele drankjes en de bijbehorende gezelligheid zal deze single nog 1 plekje stijgen en daar blijft het dan bij. Vergeet niet de clip te bekijken, ergens denk ik dat Shane al een ietsjepietsje tipsy is
The Pogues & The Dubliners - Jack's Heros - YouTube

Zeg ik Black Velvet dan weet iedereen over welke zangeres ik het heb. Dat er leven na deze klassieker is blijkt met de single Love is. Gitaren, leren rokje, leren jasje, rode lippenstift en erg veel pikzwarte krullen. Het recept is het zelfde enkel is de single wat minder (wel erg sterke bridge) dus daarom geen grote hit voor deze rockchick. Ook slechts twee weekjes waarvan de hoogste op 61.
Alannah Myles - Love Is - YouTube

Op 54 zien we onze vrienden van Del Amitri binnenkomen. Een wat mij betreft sympathiek gezelschap met de nodige sterke singles. Move Away Jimmy Blue behoort niet niet tot de sterkste van stel. Een rockballad is niet de allersterkste kant van de band, laten ze maar gewoon lekker rocken. De stem van Justin Currie maakt altijd wel een hoop goed dus daarom is Move Away Jimmy Blue het luisteren zeker wel waard. Zes weken blijft de single in de lijst met als hoogste positie een redelijk keurige 36ste plaats.
Del Amitri - Move Away Jimmy Blue - YouTube

naast getekende kreeg een flinke reprimande van mede-auteur pureshores aangezien ik het in mijn botte kop had gehaald om de Tipparade helemaal te vergeten!

Duizend maal excuses maar hier is tie dan!

Tipparade week 24 1990

We beginnen zoals gewoonlijk met de Alarmschijf, toen ik die in beeld kreeg verscheen er een groot vraagteken boven mijn hoofd. Het komt niet vaak voor dat een nummer in de Tipparade me niets zegt laats staan een Alarmschijf maar nu hebben we er eentje hoor. Quincy Jones is natuurlijk een naam die iedereen kent, zo niet ga je dan eerst maar even inlezen... Deze vrolijke soul meezinger maakte hij samen met Tevin Campbell een zeer jonge knaap die het helemaal moest gaan maken, een nieuwe Michael Jackson werd zelfs gezegd. Nou het mag geen verrassing heten dat dit allemaal niet bereikt is. Bij lange na niet zelfs. Maar of Tomorrow (A Better You, Better Me) het dan nog wel goed deed hoor je de volgende keer van mijn kompaan.
Quincy Jones - Tomorrow (A Better You, Better Me) [feat. Tevin Campbell] (Video) - YouTube

Op 29 en 30 vinden we twee grote hits dus daarover in de komende periode meer maar op 28 vinden we de eerste binnenkomer die de oversteek helaas niet wist te maken. Ik heb het hier over de zangeres Jane Child met Don't Wanna Fall In Love. Jane Child is een ietwat ruig uitziende dame uit Canada die een paar albums mocht opnemen. Spikes, neusringen, dreads en veel leer zijn haar handelsmerk. De muziek is minder ruig dan haar voorkomen. Het is uptempo poprock met een hoop energie. Het lied is alleen te licht om echt te overtuigen en dat deed het dan ook niet. Vier weekjes in de Tip voor deze rebel.
Jane Child - Don't Wanna Fall In Love (Official Music Video) - YouTube

Een plekje hoger op 27 zien we (ik geef toe, hij is slecht...) de Jeff Healey Band binnen komen met het overpijnzende I Think I Love You Too Much. Blankenmannen blues met een typische early 90´s clip met heel veel blonde modellen rond het gitaarwerk van deze bluesman. Ondanks de fijne en lange gitaarsolo sloeg het niet echt aan en mocht deze single na vijf weken de Tip weer verlaten.
The Jeff Healey Band - I Think I Love You Too Much - YouTube

Ook voor wat meer cultuur kan je deze week bij ons terecht. Met het WK voetbal in Italie in aantocht proberen vele hier een stukje rijker van te worden. De Hollanders hebben een medley met 100 jaar Oranjehits in drie en halve minuut gepropt onder de fraaie titel Wat Zijn die Pizza's Stil. En ja het staat ook nog eens op youtube... Drie weken in de lijst!
Hollanders - Wat zijn die pizza's stil - YouTube

Naast de Alarmschijf waren er nog tien nieuwe binnenkomers in de Tipparade deze week. De hoogste van het stel was op nummer 21 Bangles (zonder The) met Everything I Wanted. Deze uptempo single werd gezongen door mijn liefje Susanna Hoffs, heeft een leuke videoclip en is catchy as hell dus wat wil ik nog meer. Nou ja een hitnotering wellicht... Dat zat er dus niet in, de band was al zo goed als uit elkaar gevallen en dit zou ook de laatste single zijn voor hun comeback 13 jaar later. Vijf weekjes in de Tip voor Everything i Wanted.
Bangles - Everything I Wanted - YouTube

Tevin Campbell maakte wel het mooie zoete Can we talk?
Ben al erg benieuwd naar de chartrun van Tomorrow

pureshores schreef:
Op 68 de Nederlandse megamixer Ben Liebrand.
Ik meen ook een discoplaatje te herkennen (Do it anyway you wanna? )
Discoclassic eerste klas wat mij betreft. Niet alleen leende Dillinger er de baslijn van en scoorde er met "Cokane in my brain" in 1977 een nummer 1 hit in Nederland mee.

Maar het werd in 1990 nog vaker gebruikt:
vigil schreef:
Op 22 een zeer hoge binnenkomst voor de rappers van Jungle Brothers met het aanstekelijke What "U" Waitin..... "4"? De feelgoodrappers werden nooit zo groot als bv genre genoten De La Soul of A Tribe Called Quest maar deze hit pakken ze ons niet meer af. De plaat kwam snel en verdween dat ook weer. Slechts zeven in de lijst maar wel een heel mooie zevende plek in de Top 40 behaald.
jungle brothers - what u waiting 4 - YouTube

Gast
geplaatst: vandaag om 12:55 uur

geplaatst: vandaag om 12:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.