menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1990's time for vigil, een retrospectief

zoeken in:
naast getekende kreeg een flinke reprimande van mede-auteur pureshores aangezien ik het in mijn botte kop had gehaald om de Tipparade helemaal te vergeten!

Duizend maal excuses maar hier is tie dan!

Tipparade week 24 1990

We beginnen zoals gewoonlijk met de Alarmschijf, toen ik die in beeld kreeg verscheen er een groot vraagteken boven mijn hoofd. Het komt niet vaak voor dat een nummer in de Tipparade me niets zegt laats staan een Alarmschijf maar nu hebben we er eentje hoor. Quincy Jones is natuurlijk een naam die iedereen kent, zo niet ga je dan eerst maar even inlezen... Deze vrolijke soul meezinger maakte hij samen met Tevin Campbell een zeer jonge knaap die het helemaal moest gaan maken, een nieuwe Michael Jackson werd zelfs gezegd. Nou het mag geen verrassing heten dat dit allemaal niet bereikt is. Bij lange na niet zelfs. Maar of Tomorrow (A Better You, Better Me) het dan nog wel goed deed hoor je de volgende keer van mijn kompaan.
Quincy Jones - Tomorrow (A Better You, Better Me) [feat. Tevin Campbell] (Video) - YouTube

Op 29 en 30 vinden we twee grote hits dus daarover in de komende periode meer maar op 28 vinden we de eerste binnenkomer die de oversteek helaas niet wist te maken. Ik heb het hier over de zangeres Jane Child met Don't Wanna Fall In Love. Jane Child is een ietwat ruig uitziende dame uit Canada die een paar albums mocht opnemen. Spikes, neusringen, dreads en veel leer zijn haar handelsmerk. De muziek is minder ruig dan haar voorkomen. Het is uptempo poprock met een hoop energie. Het lied is alleen te licht om echt te overtuigen en dat deed het dan ook niet. Vier weekjes in de Tip voor deze rebel.
Jane Child - Don't Wanna Fall In Love (Official Music Video) - YouTube

Een plekje hoger op 27 zien we (ik geef toe, hij is slecht...) de Jeff Healey Band binnen komen met het overpijnzende I Think I Love You Too Much. Blankenmannen blues met een typische early 90´s clip met heel veel blonde modellen rond het gitaarwerk van deze bluesman. Ondanks de fijne en lange gitaarsolo sloeg het niet echt aan en mocht deze single na vijf weken de Tip weer verlaten.
The Jeff Healey Band - I Think I Love You Too Much - YouTube

Ook voor wat meer cultuur kan je deze week bij ons terecht. Met het WK voetbal in Italie in aantocht proberen vele hier een stukje rijker van te worden. De Hollanders hebben een medley met 100 jaar Oranjehits in drie en halve minuut gepropt onder de fraaie titel Wat Zijn die Pizza's Stil. En ja het staat ook nog eens op youtube... Drie weken in de lijst!
Hollanders - Wat zijn die pizza's stil - YouTube

Naast de Alarmschijf waren er nog tien nieuwe binnenkomers in de Tipparade deze week. De hoogste van het stel was op nummer 21 Bangles (zonder The) met Everything I Wanted. Deze uptempo single werd gezongen door mijn liefje Susanna Hoffs, heeft een leuke videoclip en is catchy as hell dus wat wil ik nog meer. Nou ja een hitnotering wellicht... Dat zat er dus niet in, de band was al zo goed als uit elkaar gevallen en dit zou ook de laatste single zijn voor hun comeback 13 jaar later. Vijf weekjes in de Tip voor Everything i Wanted.
Bangles - Everything I Wanted - YouTube

Tevin Campbell maakte wel het mooie zoete Can we talk?
Ben al erg benieuwd naar de chartrun van Tomorrow

pureshores schreef:
Op 68 de Nederlandse megamixer Ben Liebrand.
Ik meen ook een discoplaatje te herkennen (Do it anyway you wanna? )
Discoclassic eerste klas wat mij betreft. Niet alleen leende Dillinger er de baslijn van en scoorde er met "Cokane in my brain" in 1977 een nummer 1 hit in Nederland mee.

Maar het werd in 1990 nog vaker gebruikt:
vigil schreef:
Op 22 een zeer hoge binnenkomst voor de rappers van Jungle Brothers met het aanstekelijke What "U" Waitin..... "4"? De feelgoodrappers werden nooit zo groot als bv genre genoten De La Soul of A Tribe Called Quest maar deze hit pakken ze ons niet meer af. De plaat kwam snel en verdween dat ook weer. Slechts zeven in de lijst maar wel een heel mooie zevende plek in de Top 40 behaald.
jungle brothers - what u waiting 4 - YouTube

Week 25 1990 23 juni

De onvermijdbare Vaya Con Dios betreedt de eerste plaats (helaas), dit was een ex alarmschijf dus doet wel wat verwacht wordt.

Op 38 de debuutsingle voor Oleta Adams. Op " Woman in chains" van Tears for Fears mocht zij al meezingen en Roland Orzabal produceerde mee aan haar debuutalbum Circle of one.
Dat titelnummer en dit sferische Rhythm of life zijn slechts weinig van haar meer midtempo tracks want de muziek zal een flink stuk richtig gospel en ballads opschuiven gaandeweg de 90's. Voor dit nummer werd ook de hulp van William Orbit ingeroepen, die we zo nog een keer tegenkomen.
Slechts 3 weken met een 31ste plaats als hoogste.
Oleta Adams Rhythm of Life - YouTube

Dan naar 36. Kleine jongetjes worden groot gaat hier op. New Edition was een stoerder antwoord misschien op The Jackson 5, Bobby Brown lanceerde zichzelf al met een succesvolle solo carriere en nu is het tijd voor een volgende lid om de stap te wagen. In Amerika is Johnny Gill in 1990 al helemaal hot en Europa moet volgen. " Rub you the right way" is onvervalste swingbeat waar Nederland ook voorzichtig aan wil op de dansvloer. Waar Bobby Brown vooral de bad boy uithangt, gaat Johnny Gill meer op de sexy toer. In 4 weken top 40 is 26 de hoogste positie.
Johnny Gill - Rub You the Right Way (the original video) - YouTube

De alrmschijf van vorige week trekt het USA thema nog steeds door.
Dit zei vigil erover de vorige keer:
We beginnen zoals gewoonlijk met de Alarmschijf, toen ik die in beeld kreeg verscheen er een groot vraagteken boven mijn hoofd. Het komt niet vaak voor dat een nummer in de Tipparade me niets zegt laats staan een Alarmschijf maar nu hebben we er eentje hoor. Quincy Jones is natuurlijk een naam die iedereen kent, zo niet ga je dan eerst maar even inlezen... Deze vrolijke soul meezinger maakte hij samen met Tevin Campbell een zeer jonge knaap die het helemaal moest gaan maken, een nieuwe Michael Jackson werd zelfs gezegd. Nou het mag geen verrassing heten dat dit allemaal niet bereikt is. Bij lange na niet zelfs. Maar of Tomorrow (A Better You, Better Me) het dan nog wel goed deed hoor je de volgende keer van mijn kompaan.
Dit nummer was destijds de 3e single van het Quincy Jones album Back on the block maar bleef een beetje achter qua single succes. Het hoge Michael Jackson gehalte en kerstgevoel helpen misschien niet in de zomer. Campbell releasde een handvol rnb albums die in de USA het prima deden maar zijn prive leven en vermeende homosexualiteit brachten zijn verdere carriere danig in een lagere versnelling. Tomorrow haalde nog wel een 16e plaats maar met 6 weken top 40 geen typische alarmschijf.
Tevin Campbell - Tomorrow (A Better You, Better Me) - YouTube

Dan naar 29 waar we de zusjes Kleemann tegenkomen. Lois Lane is in 1990 inmiddels doorgestoten naar de NL pop eredivisie maar bevindt zich nog wel op het vrij brave niveau wat er nog wel af gaat.
I wanna be is zoet en onberispelijk en haalt de 15e plaats in 6 weken tijd
I Wanna Be - YouTube

Op 27 staat het enige nummer wat ik niet kende van de new entries.
John Lee Hooker doet veel samenwerkingen in 1990 en na het succes met Carlos Santana mag nu de hotte Bonnie Raet een deuntje meezingen.
I'm in the mood for love is een bluesy feettapper, ze zitten nog net niet op een ton met een mondharmonica.
Een nette 11e plaats en 7 weken
John Lee Hooker featuring Bonnie Raitt - I'm In The Mood (Official Music Video) - YouTube

De hoogste nieuwe binnenkomer komt deze week binnen op 21 en is van niemand anders dan ons paarse menneke Prince.
Die is in zomer 1990 nog steeds aan het trekken van de Batman soundtrack opmerkelijk genoeg.
The future is al de 5e single van die soundtrack en om al die mensen die dat album hebben toch te verleiden werd de single danig opgepoetst zodat die ook als zelfstandige Prince single kan volstaan.
Prince houdt natuurlijk niet zo van touwtjes uit handen geven en aanrotzooiers dus ook voor dit klusje mag William Orbit samen met Mark Moore van S' Express aan de bak.
Zoals vaak met Prince singles gaat het snel en hard en ook weer snel naar de uitgang.
The future staat 7 weken in de top 40 met een 7e plaats als hoogste plek
prince - the future (remix) - YouTube

Week 25 1990 23 juni part 2

Tipparade

30-Sleeze Beez-Stranger than paradise
Nederlande rockband die de Bon Jovi/Whitesnake/Europe route berijdt.
Anthemic meeblerrock die niet zo ruig is als de eerste 20 seconden laten suggereren, tussendoor lijkt er nog een flamenco gitaar tussen te komen. Het klinkt absoluut internationaal/Amerikaans maar het platenkopend publiek liet de single nooit oversteken naar de top 40, 4 weken tip
Sleeze Beez - Stranger Than Paradise - YouTube

28-MC Fixx It-Let's move
Twenty 4 Seven was een opstapje voor zowel Captain Hollywood die gedurende de jaren 90 een eurodance succes was en in mindere mate voor de Nederlander MC Fixx It. Hij featurde op I can't stand it van Twenty 4 Seven en dit Let's move lijkt een beetje een afgeleide daarvan. Diverse bekende Turn up the bass tracks zijn gesampled en daardoor klinkt het meer als een minimegamix van 1990.
Maar liefst 7 weken tipparade
MC Fixx It - Let's Move (Single Edit) - YouTube

25-Dusty Springfield-Reputation
De UK National treasure Dusty Springfield had via de Pet Shop Boys een comeback eind jaren 80, ze zong mee op What have I done to deserve this en de heren hielpen haar met Nothing has been proved door daar ook op te draven. Met In private werd een dikke hit gescoord in 1989 en nu is er Reputation, dat een 80's instrumentatie heeft en nawee-disco gevoel geeft terwijl om haar heen de disco al een heel andere kant op is gegaan (zie nummer hierboven) Het is 1 van de laatste pogingen tot een hitsingle en deze blijft ook 6 weken steken in de tipparade
Dusty Springfield - Reputation - YouTube

24-Guru Josh-Whose law (is it anyway)
De in 2015 overleden Guru Josh had 1 van de grootste hits van 1990 met Infinity.
Dan wordt het een doordrukje van die hit of iets heel anders maar de opvolger is soms moeilijk te evenaren. Het (nep) saxofoontje komt hier weer opdraven in een Erasure/Pet Shop Boys achtige muzikale begeleiding maar het titel gescandeer is zeker niet zo catchy als die vorige hit.
6 weken tip (allemaal langblijvers deze week)
GURU JOSH - Whose Law (Is It Anyway?) - 1990 - YouTube

Alarmschijf
World Party-Way down now
De ex-Waterboys Karl Wallinger met zijn project World Party wordt deze week gekozen als Alarmschijf.
Way down now is een leuke blend van indie pop, met scheutje Manchester en injectie 60's British rock. De Stones worden ook gequote met hun Sympathy for the devil woos.
Het nummer komt van album Goodbye Jumbo en zal de enige echte hit van betekenis in Nederland worden. Aan vriend vigil later de eer om de facts en figures van het nummer te melden.
World Party - Way Down Now - YouTube

De drie als laatst besproken nummers zijn toch fijn, wat betreft Guru Josh heb ik hierin helaas weinig medestanders

Week 25 1990 23 juni part 3 UK top 100

De nieuwe nummer 1 is Elton John met een dubbele A-kant: Sacrifice, ook bij ons een grote hit en Healing hands dat ook als A kant mag dienen

Weer een hele reeks nieuwe binnenkomers uiteraard, een deel van degenen die nooit de NL top 40 halen of apart zijn eruitgelicht:

96: Age of Chance-Playing with fire
Een chill out moment hier, ik heb een full version geluisterd en dit zou eigenlijk uit elk jaar van de 90's hebben kunnen komen, genoeg oomph voor de dansvloer maar tegelijk ook om op een strand uit te rusten. Slechts 1 week genoteerd met dus 96 als hoogste plaats
Age of Chance - Playing with Fire (1990) - YouTube

95: The Farm-Stepping stone
Rond de zomer van 1990 is The Farm nog niet doorgebroken als hitgroep, met Stepping stone wordt wel de chart alvast voorverkend. Het is een ultieme blend van Madchester, indie en dance deze Stepping stone die de belletjes van Snap's The power ook gebruiken, die Snap zelf ook weer ergens anders had gehaald. Nog even geduld voor The Farm tot later dit jaar, dit staat ook maar 1 week in de top 100, met 95 dus als piek
The Farm - Stepping Stone (1990) - YouTube

93: Blue Pearl-Naked in the rain
Dan een echte dance klassieker op 93. Vreemd genoeg heeft dit in Nederland nooit wat gedaan maar het dance gezelschap Blue Pearl haalde er in de Uk een 4e plaats mee en hield 15 weken stand. Het nummer is een fijne mix tussen acid en techno met een injectie pop erdoorheen geroerd. Blue Pearl had nog wat minieme andere hitjes en deze Naked in the rain kreeg in 1998 nog een remixbehandeling die ook weer chartte.
Blue Pearl - Naked In The Rain - YouTube

81: Yell-One thing leads to another
In Engeland houden ze wel van hypen en Yell! zou de nieuwe boyband sensatie wel even worden in 1990. Dat begon goed in januari met Instant replay dat een 10e plaats haalde. Nu is er One thing leads to another, dat erg aanstekelijk klinkt en zonder visuele afleiding in het rijtje Wet Wet Wet, Curiosity en Hue & Cry past. Niks mis met het nummer maar ook weer 1 week en op 81 de piek en die sensatie is het niet geworden
Yell! - One Thing Leads To Another - YouTube

67: Rolling Stones-Paint it black
Ook in de UK gaat Paint it black op herhaling. Waar het bij ons door de serie Tour of duty kwam, is de aanleiding voor hier bij mij niet duidelijk. Voorzover ik weet zeker niet door de tv serie,
maar het succes is hier ook veel korter, 3 weken en 61 is de hoogste plaats
Rolling Stones Paint It Black HD - YouTube

46: Public Enemy-Brothers gonna work it out
Eind 89, begin 90's was Public Enemy wel de go to groep wat hiphop betreft. Met zeer controversiele teksten en maatschappij kritische commentaren bevonden zij zich altijd op de scheidslijn van politiek en hiphop evolutie. De beats zijn hard, ook weer op deze uitstekende single die niet gemaakt is op hitpotentie. Een jengelende elektrische gitaar en een hypnotiserende synth doorsijpelen het nummer waar Chuck D en Flavor Flav 2 weken mee op 46 bivakkeren.
Public Enemy - Brothers Gonna Work It Out (Video) - YouTube

35: Magnum-Rockin' chair
Iets totaal anders op nummer 35, onversneden poprock van de Britse rockers van Magnum. Veel haar, opgewekt refrein en aanstekelijk stampvoeten op de schommelstoel is hier het devies. Het volgt het patroon van veel van hun Amerikaanse counterparts en zorgt uiteindelijk voor een nette 27ste piek in 4 weken tijd.
Magnum - Rockin' Chair - YouTube

30: Yazz-Treat me good
Op 30 dan een single van de zangeres Yazz die via Coldcut in 1988 bekendheid verwierf en in Engeland een nummer 1 had met The only way is up. Zij zit nu in de marge van de housepop en schraapt nog wel wat kleine hitjes bij elkaar. Treat me goed is aanstekelijke niks aan de hand dancepop dat uiteindelijk nog 5 weken in de chart blijft met een 20ste plek als hoogste positie
Yazz - Treat Me Good - YouTube

Week 26 Top 40 30 juni, 1990

Vaya Con Dios doet er nog een weekje bovenop, zoals bekend doen ze ons daar beide geen plezier mee maar dat het een knappe prestatie is lijkt me duidelijk.'

Ook de Alarmschijf van vorige week komt met een knappe prestatie. De single van World Party komt op een zeer keurige 25ste plaats binnen. Way Down Now stijgt nog door naar een 10de plek en zal het slechts zes weken in de lijst volhouden, dit schreef mijn kompaan pureshores er over:
De ex-Waterboys Karl Wallinger met zijn project World Party wordt deze week gekozen als Alarmschijf.
Way down now is een leuke blend van indie pop, met scheutje Manchester en injectie 60's British rock. De Stones worden ook gequote met hun Sympathy for the devil woos.
Het nummer komt van album Goodbye Jumbo en zal de enige echte hit van betekenis in Nederland worden.

YouTube

dan de andere binnenkomers:

Op 37 komen we een van de succesvolste zangeressen van ons land tegen. Het is Corry Konings met Mooi Was Die Tijd. Deze 37ste plek was zeer bescheiden want het nummer zou uitgroeien tot een enorme hit die ook nog eens enorm lang in de hitlijsten stond. Ik denk dat iedereen hem zo kan meezingen. Mooi Was Die Tijd kwam tot de 4de plek en bleef maar liefst 20 weken in de lijst!
Mooi was die tijd -- Corry konings - YouTube

Op 32 zien we ineens Mick Jagger en co om het hoekje kijken. Niet met een nieuw nummer maar met een oude klassieker in de vorm van Angie. Het nummer zou gaan over Angela de dochter van Jagger maar hardnekkige geruchten beweren dat het over de ex-vrouw van David Bowie zou gaan die ook de naam Angela heeft. Deze ballad behaalde in 1973 de eerste plaats maar dat lukte met deze heruitgave helaas niet. Het nummer bleef zes weken in de lijst en het hoogst haalbare was de 13de plek. Ik maak nog even van de gelegenheid gebruik om de leuke cover van Jan Rot er bij te plaatsen.
The Rolling Stones - Angie, Live 1990 Gothenburg - YouTube
jan rot - ankie - YouTube

Hoe actueel wil je het hebben... Op 29 zien we de grote tearjerker van Roxette binnenkomen. Het is It Must Have Been Love vanuit de zeer succesvolle film Pretty Woman. Dit werd een van de grootste hits voor dit Zweedse duo. Het nummer steeg door tot de derde plek en bleef 17 weken in de Top 40 staan. Het nummer is erg zwaar aangezet maar blijft mooi.
Roxette - It Must Have Been Love (Official Music Video) - YouTube

Een verrassend hoge binnenkomst voor Mantronix met Take Your Time. Op 28 om precies te zijn voor dit toch ietwat vergeten nummer. Ondanks deze hoge binnenkomst was de rest van chartrun geen succes. Het steeg slechts 2 plekjes naar nummer 26 en het was na vier weken al weer uit de lijst. Ik heb uiteraard geen bewijs maar het ziet er toch naar uit dat de platenmaatschappij zelf een groot gedeelte van de singles heeft opgekocht. Na herbeluistering komt het ook wat anoniem op me over, het doet me weinig tot niets.
Mantronix Take Your Time - YouTube

Op 27 zien we nog een hoge binnenkomer. Het zijn de Amerikaanse heren van New Kids of the Block of te wel NKOTB met Step by Step in een periode dat ze erg succesvol waren. De single wordt dan ook een redelijk succes met een 12de plek als hoogste positie en zeven weken in de lijst. Deze band was zo'n beetje de eerste van de nieuwe worp met succesvolle boybands, ik vind de meeste van hun singles best aardig. Tonight, Right Stuff maar ook deze kan ik nog prima aanhoren al doet de bridge met Step 1, Step 2 enz inmiddels wel erg geforceerd aan.
New Kids On The Block - Step by Step - Official video - Subtitulado Español - YouTube

Tipparade

De Alarmschijf komt deze week uit Nederland in de vorm van B.B. Queen met Blueshouse. Deze dame scoorde in het begin van de jaren 90 een paar hitjes met een soort van kruisbestuiving van Blues, dance en soul. De zangeres kwam snel maar verdween eigenlijk net zo snel. Het klinkt eigenlijk nog best aardig.
B.B. Queen blueshouse - YouTube

De andere binnenkomers:

Op 30 zien we Girl Street met Turn it into Love. Dit trio bestond uit Simone Pormes, Lisa Salhuteru en Suzanna Mangar en had tussen 1989 en 1991 een handjevol singles zonder daar echt veel succes met te hebben. De muziek is op de bekende en succesvolle Soul II Soul formule gebaseerd zonder dat zelfde succes te behalen. Vooral qua zang vind ik het wel wat ondermaats. Zes weken Tipparade is het resultaat.
GIRL STREET - "TURN IT INTO LOVE" - YouTube

Op 28 komen we nog een relatief onbekende naam tegen. Of er moeten hier fans van Garce Kairos zijn dan moet ik excuses aanbieden. Het is zelfs zo erg dat ik hier geen clip van kan vinden. Het nummer blijft in ieder geval vier weken in de Tip.

Voor de zekerheid klikte ik nummer 27 nog even aan want deze hoefde ik eigenlijk nu niet te behandelen dacht ik maar maar ik kwam bedrogen uit want niemand minder dan Michael Bolton wist de Top 40 helemaal niet te behalen met How Can We Be Lovers. Daar ging ik eigenlijk wel vanuit, ik had het ook wel kunnen weten want al die vreselijke ballads werden grote hits en dit vind ik dan nog wel een aardig nummer. Hier laat de zanger zijn Hardrockroots nog een beetje horen in deze pompende AOR song. Het bleef vijf weekjes in de Tipparade
Michael Bolton - How Can We Be Lovers (Official Video) - YouTube

Op 24 een andere Michael. Michael McDonald is natuurlijk een grote naam uit het verleden en de bebaarde zanger tracht met Tear It Up ook in de 90's succes te krijgen. Ik kon het nummer nog wel maar een hit werd het niet. Het is best een aardig nummer van de oude Doobie man met de zeer herkenbare stem maar blijkbaar vonden de meeste mensen het nummer niet de moeite waard om er een single van te kopen. Vier weekjes Tip voor McDonald.
Michael McDonald - Tear It Up - YouTube

De andere binnenkomers behaalden de Top 40 en daarover dus later meer

Volgens mij ken ik dat nummer van Grace Kairos wel, het wordt door een man gezongen en zit in de sfeer van early Wet Wet Wet /Hue and Cry.
Gaat om I don't know what's going on?

Ja klopt, eerste hit op YouTube was een filmpje over een paard er daaronder een paar andere nummers van dit gezelschap (tenminste zo lijkt t op de foto). Ik heb die verder niet aangeklikt.

UK Top 100, week 26 30 juni 1990 (part 1)

Onze bebrilde vriend Reginald Dwight die dankzij zijn film weer helemaal in de spotlights staat (zonder er verder ooit helemaal uit te geraken) plakt er met Sacrifice nog een weekje bij.

Op 99 zien we een het producersteam van Brothers in Rhythm binnen komen. Meestal produceren/mixen ze hits van andere maar hier gaan ze voor succes onder hun eigen naam. Brothers in Rhythm bestaat uit Steve Anderson, Dave Seaman and Alan Bremner en met Peace And Harmony bestormen ze de hitlijsten. Tenminste dat was het plan. Het bleek helaas een mini-briesje. Het danceplaatje bleef twee weken in de lijst en kwam tot 94.
Brothers In Rhythm - Peace And Harmony - YouTube

Op 94 de volgende dancetrack dit keer in de vorm van Piano Negro met een liedje met dezelfde titel. Een vrij nietszeggend danceriedeltje rond de nodige pianoklanken. Ook deze bleef twee weken in de lijst en het steeg nog door naar 87 en dat was dan het eindpunt.
Piano Negro - Pianonegro (Radio Edit) - YouTube

Op 90 zien we wederom iets om op te dansen. Het is het FPI Project met Risky. Het FPI Project kennen we natuurlijk nog van Rich in Paradise en dat mag toch wel een klassieker genoemd worden. Dat werd Risky in ieder geval niet. Het is een redelijk nummer maar het reperterende gaat wel vervelen op een gegeven moment. De clip helpt ook niet mee zal ik maar zeggen... Twee weekjes op nummer 90 was het resultaat.
FPI Project - Risky (Official Video) - YouTube

Voor goede kwalitatieve pure popmuziek kan je altijd wel bij Aztec Camera terecht. Zo ook deze week op 78 met de single The Crying Scene. Met de voor de band een redelijk stevig geluid (tenminste de gitaren staan prominent in de mix) proberen ze weer eens een hitje te scoren. Dat lukt helaas niet helemaal. Het liedje blijft vier weken in de lijst en zal komen tot nummer 70. Toch jammer, misschien niet het beste liedje van deze sympathieke band maar toch wel eentje die een hoger plekje had verdiend.
Aztec Camera - Crying Scene (Official Music Video) - YouTube

Op 77 zien we de oude lui van The Neville Brothers binnenkomen met Bird on a Wire van hun album Brothers Keepers. De band uit New Orleans tracht ook in de 90's succes te krijgen. Het album heeft volgens mij redelijk verkocht want ik zag het toen wel in de winkels opduiken en ik zie het tegenwoordig nog wel eens voorbij komen bij een willekeurige kringloop (...). Bird on a Wire werd in ieder geval geen hit, misschien iets te geforceerd hip door de beats. Het kwam tot nummer 72 en bleef drie weekjes in de lijst.
The Neville Brothers - Bird On A Wire - YouTube

UK Top 100, week 26 30 juni 1990 (part 2)

Op 70 zien we Cool Down Zone binnenkomen met Heaven Knows. Een soort van souldance waar de hitlijsten toen mee vol stonden. Absoluut niet vernieuwend maar het klinkt nog steeds wel lekker. Cool Down Zone is een band die voortkwam vanuit de funkformatie 52nd Street welke in de 80's een paar albums uitbracht. De band bleef vier weken in de lijst en wist nog op te klimmen naar 52.
Cool Down Zone - 'Heaven Knows'. - YouTube

De nummer 68 is deze week voor Anita Baker met Talk to Me. Anita Baker had in 1990 er al een behoorlijke carriere op zitten waarvan Sweet Love uit 1986 en Giving You the Best That I Got uit 1988 misschien het bekendste wapenfeiten zijn. Anita Baker was in Amerika sowieso wel een grote mevrouw, ze won maar liefst 8 grammy's! Niet voor Talk to Me overigens, het nummer deed ook erg weinig in de Engelse hitlijsten. Na wellicht een enigszins hoopvolle binnenkomst op 68 bleef het daarbij en de single verdween na twee weken in de anonimiteit.
Anita Baker - Talk To Me (Official Music Video) - YouTube

Strakke New Jack Swing klanken op 57 van Tony! Toni! Tone! met het kleine hitje Oakland Stroke. In Nederland zijn ze het bekendst van de single If I had no Loot waarmee ze een 16de plek behaalde en wellicht heeft iemand nog hun latere samenwerking met Alicia Keys op het puntje van zijn tong. Maar goed hier gaat het swingende Oakland Stroke. Stiekem nog best wel een leuk liedje waarin de nodige overbekende samples zijn verwerkt. Het nummer bleef vijf weken in de lijst en wist nog net een 50ste plek te bemachtigen.
Tony! Toni! Tone! - Oakland Stroke - YouTube

Op 44 vinden wij de sterrenformatie Traveling Wilburys met hun geflopte single Nobody's Child. Het is ook wel een heel Amerikaans klinkende single. Ook eentje die zo in het begin van de jaren 60 uitgebracht had kunnen worden. Niet heel vreemd dat dit in tegenstelling tot het gehele album geen potten kon breken in 1990. Slechts twee weken voor Petty, Lynn en co met de 44ste als hoogste positie.
Nobody's Child Traveling Wilburys - YouTube

Op 40 komen Inspiral Carpets met She Comes In The Fall de lijst binnen. Een prima band met een mooie discografie en ook de nodige hits, maar buiten Engeland was voor de heren niets te halen. Met het best lekkere She Comes in the Fall wisten ze in Engeland in ieder geval wel een klein potje te breken. De single bleef zes weken in de lijst en kwam tot een nette 27ste plaats.
Inspiral Carpets - She Comes In the Fall - YouTube

Double Trouble behoort iedereen te kennen van Street Tuff en Just Keep Rockin' maar Love Don't Live Here Anymore zal niet in het collectieve geheugen zitten. Tenminste het origineel van Rose Royce wel natuurlijk en anders de vele covers van bv Madonna, Jimmy Nail en Seal wel maar dat Double Trouble er ook een hit(je) in Engeland mee had zal niet bij iedereen bekend zijn. Een kruising tussen Soul II Soul en het toen nog onbekende M People om de sfeer een beetje te duiden. De single komt deze week op 32 binnen en zal nog wat door stijgen naar een 21ste plaats.
Double Trouble - Love Don't Live Here Anymore - YouTube

Poison valt in Nederland onder de eendagsvliegen maar in Engeland scoorde het nog een paar keer na de roos met zijn doornen. De single komt op een mooie 24ste plaats binnen en weet nog door te stijgen naar en even zo mooie 15de plek. Het is een beetje wat je kan verwachten van Poison. Gitaren, veel haar, meer make up dan de vele vriendinnen die ze hadden en minstens zo veel poses. Zeven weken voor de mannen.
POISON-unskinny bop - YouTube

Op 21 komt nog even de ideale schoonzoon Jason Donovan om het hoekje kijken. Ondanks de hoge binnenkomst stijgt de plaat in vijf weken tijd slechts een paar plekjes tot 18. Muzikaal is het bekende vrolijke niets aan de hand recept wat we gewend waren van de vriendelijke man. Jason Donovan - Another Night - Official Video - YouTube

Voor Brothers in Rhythm kwam het allemaal goed toen ze met jouw Kylie gingen werken

Kylie

Week 27 Top 40 07 juli, 1990 part 1

kijken of hier nog mensen meelezen

Vaya Con Dios plakt er een derde week aan vast met What's a woman (er waren zeker teveel mensen op vakantie die andere leuke singles hadden kunnen kopen )

Op 39 een zoete ballad van Mildred Douglas, 1 van de zangeressen van de 80's succes girlband Mai Tai.
Zij probeert het solo en na het wilde wieven vertoon met History en Female intuition moet er nu toch nog een kans gekregen worden van de man waar ze naar smacht. Uiteindelijk zou het slechts tot 35 reiken en na 3 weken was het gedaan.
Mildred Douglas – One More Night - YouTube

1 van DE zomerhits van 1990 komt bescheiden binnen op 33. Dan heb ik het over Maxi Priest, de zeer lange dreadlocks dragende sympathieke Britse zanger die al in de 80's een paar hits had. Zoals gewoonlijk wordt vanuit een reggae-ish beginpunt een enorme schep pop van dat moment eroverheen gegoten en zoals vigil en ik al ettelijke malen hebben genoemd, hier dan de buitensporige invloed van Soul II Soul (die overigens voor de opvolger van Close to you wel achter de produktieknoppen zaten) maar hier niet. Oftewel funky beat, strijkers uit een doosje en zelfs een gelijk klinkend viooltje in het midden overgenomen van (daar is ie weer ) Back to life.
Close to you haalt een 4e plek in 12 weken tijd.
MAXI PRIEST - Close To You (WITH LYRICS) - YouTube

De alarmschijf van vorige week komt ook tam binnen op 32.
BB Queen met Blueshouse waar vigil dit de vorige keer over meldde:
De Alarmschijf komt deze week uit Nederland in de vorm van B.B. Queen met Blueshouse. Deze dame scoorde in het begin van de jaren 90 een paar hitjes met een soort van kruisbestuiving van Blues, dance en soul. De zangeres kwam snel maar verdween eigenlijk net zo snel. Het klinkt eigenlijk nog best aardig.
Het klinkt inderdaad nog origineel gevonden en BB had hierna ook een bescheiden hitje met Soultrain en zou in 1994 nog opduiken met de formatie T-Spoon.
Voor Blueshouse zal de 7e plaats het hoogste zijn in 9 weken tijd dus prima gedaan.

Op 30 komen we iemand tegen waar in 1988 de wereld voor open leek. Glenn Medeiros veroverde miljoenen bakvissen over de wereld met het mierzoete Nothing's gonna change my love for you. Dat had een jumpstart voor een monstercarriere kunnen zijn maar zo liep dat toch niet. Er volgde nog een ballad (Long and lasting love) en daarna werd het stil.
In 1990 is Glenn terug en deze keer met een drastische koerswijziging, geen gelikte ballad maar een strakke new jack swing plaat met de Bad Boy Koning Bobby Brown er bij. She ain't worth it swingt de pan uit en hiermee bewees Glenn meer te zijn dan een mooiboy voor tieners. De single haalde de 12e plaats in 8 weken tijd.
Glenn Medeiros - She Ain't Worth It MUSIC VIDEO 1990 - YouTube

De hoogste nieuwe is voor het gelegenheidsduo Adamski en Seal.
Killer komt binnen op nummer 27 en is toch wel een 90's klassieker met een K geworden. Het nummer is mateloos populair en werd ook een hit in versies van George Michael en ATB.
Voor Adamski was het in thuisland Engeland al een nummer 1 en na het zeer bescheiden succes van voorganger N-R-G konden de kurken knallen met dit succes dat daarna dus als een olievlek over Europa uitwaaide. Terwijl Adamski zich een beetje verschanst achter de keyboards staat de boomlange Seal in de spotlight in de video en met zijn karakteristieke stemgeluid en opvallende uiterlijk zal hij en niet Adamski een wereldcarriere gaan uitbouwen vanuit Killer.
Het nummer zal tot 2 reiken en verblijft 12 weken in de top 40
ADAMSKI - Killer - YouTube

pureshores schreef:
Vaya Con Dios plakt er een derde week aan vast met What's a woman (er waren zeker teveel mensen op vakantie die andere leuke singles hadden kunnen kopen )

Van onze LucM kregen ze een 10. Ik vermoed een Belgenbonus.

Ik hou er ook helemaal niet van. Zeikerig en zemelig.
"She'll be weak, she'll be strong". Don't go by the rule. Makes her feel like a fool.
Ik krijg zin om heel snel op vakantie te gaan. Maar niet naar België.

Maar in Guru Josh heeft vigil in mij een medestander.

Week 27 Top 40 07 juli, 1990 part 2

Alarmschijf

Opmerkelijk genoeg kiest men in de zomerperiode voor het folky The great song of indifference van Sir Bob Geldof. Die had uiteraard al een erg grote hit in de 80's gehad met zijn Boomtown Rats en net als I don't like Mondays is The great song of indifference ook een uiterst "positief" tekstueel nummer.
De onverschilligheid druipt ervan af maar dan wel verpakt in een Ierse pub meezinger, die gaande weg het nummer qua instrumentatie steeds drukker wordt. Back to his roots dus voor Bobby.
Vigil zal de volgende keer de zakelijke prestaties in de top 40 van het nummer toelichten
Bob Geldof - The Great Song Of Indifference - YouTube

Week 27 Top 40 07 juli, 1990 part 3

Tipparade

30: Melissa Etheridge-You can sleep while I drive.
Nederland maakte via Like the way I do en Bring me some water al kennis met onze Melissa, Like the way I do gaat in diverse chartruns over meerdere jaren op herkansing. Daar tussendoor zitten ook minder bekende nummers of gewoon kleinere (net niet) hitjes.
You can sleep while I drive is een ballad die een beetje voorbijkabbelt en de schuurpapierrock met ballen stem krijgen we deze keer dan ook niet. 4 weken blijft het in de tipparade hangen.
Melissa Etheridge - You Can Sleep While I Drive - YouTube

29: Jan Akkerman-Prima donna
De Nederlandse gitarist Jan Akkerman is bekend van de groep Focus.
Van 1974 tot en met 1990 bracht hij slechts 4 singles uit waarvan Prima donna dus in de zomer van 1990.
Een instrumentaal nummer waarin het gitaarspel de melodie en stemming bepaald. Misschien liftmuzak voor velen en beslist geen hitwerk, maar blijkbaar is hier toch een markt voor. Het zou niet misstaan op de achtergrond in een groot overdekt winkelcentrum of als pauzemuziekje wanneer je in de wacht gezet wordt bij de plaatselijke helpdesk of huisarts. De single blijft 4 weken in de tipparade steken.
Prima Donna - YouTube

28: Yazz-Treat me good
En het begon allemaal zo voortvarend voor Yasmin Evans uit Londen. Met The only way is up was ze een van de eerste zangeressen met een house nummer 1 hit onder haar riem en ook haar successen met Coldcut leverden grote hits op. Ook Treat me good heeft een lekker doortikkend ritme maar het nummer zelf is vrolijk doch weinig opzienbarend. Bovendien wordt Yazz inmiddels links en rechts ingehaald door dames die de housebeats ook inlijven in hun popnummers dus dat unique selling point mag niet meer baten.
Treat me good blijft maar liefst 6 weken een tipje is en is in Nederland 1 van de laatste stuiptrekkingen voor Yazz
Yazz - Treat Me Good - YouTube

27: Soho-Hippychick
Ook 2 opvallende dames op 27. De zusjes Pauline en Jacqueline Cuff vroegen zonder toestemming van luigifort en johan de witt maar wel met de OK van Morrissey en Johnny Marr of ze een gitaarrrifje van How soon is now mochten gebruiken voor hun eigen compositie Hippy chick, Uiteraard weer verpakt met een Back to life beat zingen de zusjes zich de USA charts in. In Nederland vooralsnog weinig hitsucces en thuisland UK geeft in eerste instantie ook geen sjoege, in 1991 gaat het nummer daar alsnog de top 10 in. In de tipparade houdt het na 5 weken op
Soho - Hippychick - YouTube

26: Booyah Tribe-P.S.Y.C.H.O. Funk
Opvallen is het thema van week 27 en de Devoux broertjes vallen zeker op in hun witte pakken en met hun lange vlechten. Als echte Samourai warriors willen zij ook een stuk van de Amerikaanse hiphop cake en met Psycho funk doen ze hier een succesvolle poging naar. De hitversie is de Nomad Soul remix met fijne piano en scherpe raps.
I was worried, had to hurry, cause the crowd might go home
So I asked the deejay from the club, "Hm-m, can I gets the microphone?"
He looked up at me all surprised, said, "You ain't even black"
So I palmed his face like a basketball and I threw his ass back
I said I'm not a Doobie Brother, but we do be hip
And there's one thing I dislike when people at a party sit

Helaas loopt het kopende publiek minder warm voor deze boys en na 6 lange weken komt er toch niet die oversteek naar de top 40.
Boo-Yaa T.R.I.B.E. - Psyko Funk - YouTube

25: Shooting Party-Let's hang on
Concept: neem 2 goed uitziende jongens, probeer hiermee de tienermeidenmarkt snel te veroveren en laat de muziek enigzins bekend klinken in een nieuw jasje. Men neemt hier voor een oud nummer van The Four Seasons en gooit dit in de 90's popblender.
Let's hang on van de boyband Shooting Party wint nergens op originaliteit en richt zich op de Hitkrant en Smash Hits markt. Shooting Party haalde niet de resultaten binnen van New Kids On The Block of op dat moment Wet Wet Wet en een lange carriere zat er dan ook niet in. 6 weken tipparade wel
Shooting Party Let's Hang On - YouTube

pureshores schreef:
Week 27 Top 40 07 juli, 1990 part 1

kijken of hier nog mensen meelezen

Glenn Medeiros - She Ain't Worth It MUSIC VIDEO 1990 - YouTube

Loop hier nu net toevallig weer tegenaan.
Twee erg lekkere tracks. BB's Soultrain mocht er inderdaad ook zijn. En in die tijd vond ik Bobby B erg goed.

geplaatst:
Week 27 Top 40 07 juli, 1990 part 4

UK Top 100

Elton John met de dubbele A-kant Sacrifice/Healing hands gaat voor de derde week aan kop in het midden van zomer 1990.

100: Clark Datchler-Crown of thorns
Clark Datchler is de zanger van het Britse softpop trio Johnny Hates Jazz dat grote hits had met onder andere Turn back the clock en Shattered dreams. Al na dat debuutalbum kon het voor Datchler wel even op een zijspoor voor solo uitspattingen. Waar JHJ ook een beetje flirtte met disco is het op deze Crown of thorns vooral overpeinzende achtergrond skyradio pop. Ik zie op mumu dat Johnny Hates Jazz wel een hele rits albums heeft uitgebracht maar alles kwam het beste bij elkaar op dat debuut.
De solo carriere kwam dan ook niet echt van de grond en dit nummer stond 1 week op 100 om daarna meteen weer te verdwijnen.
Clark Datchler - Crown Of Thorns - YouTube

95: St.Etienne-Only love can break your heart.
Dan het populaire St.Etienne dat gedurende de 90's een hele rij hits aan elkaar reeg met indiedancepop nummers. Hier coveren ze Neil Young's Only love can break your heart.
Zoals 1990 betaamd met Back to life beats (hoe kan het ook anders). Dit is de eerste poging om te scoren en na 1 week op 95 is het voorbij. Maar in 1991 komen ze met een nieuwe poging en die leidt wel tot een 39ste positie, wie weet halen vigil en ik dat in 2037 wel in dit tempo om te beschrijven
Saint Etienne - Only Love Can Break Your Heart - YouTube

90: Robert Plant-Your ma said you cried in your sleep last night
Ook de voorman van Led Zeppelin deed wel eens wat solo uitstapjes en daar is dit Your ma said you cried in your sleep last night een frivool voorbeeld van.
Veel genananana van een meisje op de achtergrond en een pseudo rock/funky begeleiding, dit is ver van de powerrock met ballen van Led Zeppelin. Misschien dat het publiek dat ook niet verwachtte en ook dit kon na 1 week weer vertrekken met 90 dus als hoogste plek
Robert Plant - Your Ma Said You Cried In Your Sleep Last Night - YouTube

TO BE CONTINUED

Gast
geplaatst: vandaag om 15:06 uur

geplaatst: vandaag om 15:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.