Muziek / Toplijsten en favorieten / Our Beautiful Dark Twisted Kanye West Top 100 (2003-2016) door ArthurDZ en Johnny Marr (Ralph. take-over)
zoeken in:
0
geplaatst: 15 februari 2017, 12:33 uur
chevy93 schreef:
Als jullie gastoptredens meegenomen hadden, zijn het er al een stuk meer.
edit: zijn reguliere albums komen opgeteld op 108 nummers, al met al niet eens 100 volwaardige nummers daar te vinden, dus.
(quote)
Mwa, veel meer dan 100 zullen het er toch niet zijn? Alleen zijn debuut bevat echt veel nummers en dat is hoofdzakelijk door een redelijke hoeveelheid fillers. Als jullie gastoptredens meegenomen hadden, zijn het er al een stuk meer.
edit: zijn reguliere albums komen opgeteld op 108 nummers, al met al niet eens 100 volwaardige nummers daar te vinden, dus.
Daar vergeet je nog even bonustracks en non-album singles mee te tellen vermoed ik. En heb je aan zijn nummers op Cruel Summer gedacht? Bovendien staan op albums als Late Registaration en The Life Of Pablo ook bovengemiddeld veel nummers, ook als je er de skits niet bijrekent.

Niet dat we zo veel overschot hadden inderdaad, maar een top 100 samenstellen zonder zwakke broeders is ons beiden gewoon gelukt, en daar gaat het uiteindelijk om.
1
geplaatst: 15 februari 2017, 20:09 uur
94. Welcome to the Jungle (Johnny Marr: 86, ArthurDZ: 96)
Nee, dit heeft niks te maken met het nummer van Guns N' Roses die dezelfde titel draagt. Nou ja, één ding hebben ze gemeen: het zijn allebei bang0rs van jewelste.
En Jay noemt zichzelf the Black Axl Rose in deze song. 
Heerlijk stuiterende beat door Swizz Beatz, Jay-Z die filosofeert over persoonlijke struggles en het overkomen ervan, en Kanye die amper 4 zinnetjes bijdraagt. Voornamelijk een Hova nummer dit dus. Toch mag ie onze top 100 halen, daarvoor is het gewoon een té heerlijk nummer. Ook een liedje die ik ooit nog eens heb aangevraagd op een fuif, en de DJ heeft het nog gedraaid ook. Had je iedereen moeten zien gapen
Niemand snapte er ook maar een sikkepit van. Ikzelf ging natuurlijk heerlijk hard tekeer.
Nog maar eens Kanye's korte stukje quoten om af te sluiten:
Why I pray so hard, this is crazy God
Just when I thought I had everything, I lost it all
So que será, get a case of Syrah
Let it chase the pain, before it goes too far
Nee, dit heeft niks te maken met het nummer van Guns N' Roses die dezelfde titel draagt. Nou ja, één ding hebben ze gemeen: het zijn allebei bang0rs van jewelste.
En Jay noemt zichzelf the Black Axl Rose in deze song. 
Heerlijk stuiterende beat door Swizz Beatz, Jay-Z die filosofeert over persoonlijke struggles en het overkomen ervan, en Kanye die amper 4 zinnetjes bijdraagt. Voornamelijk een Hova nummer dit dus. Toch mag ie onze top 100 halen, daarvoor is het gewoon een té heerlijk nummer. Ook een liedje die ik ooit nog eens heb aangevraagd op een fuif, en de DJ heeft het nog gedraaid ook. Had je iedereen moeten zien gapen
Niemand snapte er ook maar een sikkepit van. Ikzelf ging natuurlijk heerlijk hard tekeer. Nog maar eens Kanye's korte stukje quoten om af te sluiten:
Why I pray so hard, this is crazy God
Just when I thought I had everything, I lost it all
So que será, get a case of Syrah
Let it chase the pain, before it goes too far
0
geplaatst: 15 februari 2017, 20:19 uur
93. Late (Johnny Marr: 74, ArthurDZ: 106)
Die prachtige sample uit "I'll Erase Your Pain" van The Whatnauts.
Geen kat die dit nummer kent gok ik, ik heb het origineel nog altijd niet beluisterd en ben het niet direct van plan ook. Kanye kneedde en bewerkte het tot ie zag dat het goed was en maakte er dit goudklompje van. Deze sample kan niemand onberoerd laten, toch?
De hidden track van Late Registration. Van mij mochten ze de originele versie van Diamonds From Sierra Leone wel hebben weggelaten van het album, en dit nummer direct na Gone hebben gezet. Zou er mooi achter passen. Laatstgenoemde zullen we nog veel hoger tegenkomen in deze lijst..
Geen kat die dit nummer kent gok ik, ik heb het origineel nog altijd niet beluisterd en ben het niet direct van plan ook. Kanye kneedde en bewerkte het tot ie zag dat het goed was en maakte er dit goudklompje van. Deze sample kan niemand onberoerd laten, toch? De hidden track van Late Registration. Van mij mochten ze de originele versie van Diamonds From Sierra Leone wel hebben weggelaten van het album, en dit nummer direct na Gone hebben gezet. Zou er mooi achter passen. Laatstgenoemde zullen we nog veel hoger tegenkomen in deze lijst..

0
geplaatst: 15 februari 2017, 20:22 uur
0
geplaatst: 15 februari 2017, 20:25 uur
Johnny Marr schreef:
Geen kat die dit nummer kent gok ik, ik heb het origineel nog altijd niet beluisterd en ben het niet direct van plan ook.
Geen kat die dit nummer kent gok ik, ik heb het origineel nog altijd niet beluisterd en ben het niet direct van plan ook.
Heb ik nu juist toch gedaan, en het is geen misselijk nummer.
1
geplaatst: 18 februari 2017, 09:25 uur
Johnny Marr schreef:
Geen kat die dit nummer kent gok ik
Geen kat die dit nummer kent gok ik Ik wel, heel mooi nummer. Rond de tijd van Graduation/808s, en ongetwijfeld op dit moment nog steeds, zweefde er een mooie mixtape met alle originele nummers die Kanye als samples gebruikte. Via die tape heb ik echt prachtige nummers ontdekt.
edit: Dit is 'em! The Whatnauts staan er niet op, zie ik...
0
geplaatst: 18 februari 2017, 19:38 uur
92. We Major (Johnny Marr: 68, ArthurDZ: 110)
Natuurlijk veel te laag gezet door Arthur, deze Late Registration-classic. Misschien moest ie bij mij ook wel in de top 50 staan. Nas, één van Kanye's idolen, werd gevraagd om een verse te schrijven en droppen op deze track. Hij komt best behoorlijk maar het nummer moet het toch vooral hebben van die prachtige blazers, de dronende baslijn en de fantastische gospelvocalen van Tony Williams, een neef van West. Het nummer word lekker lang uitgerokken tot ver boven de 7 minuten.
We Major werd uitgebracht zonder medeweten van homie for life Jay-Z, want Jigga lag in die tijd natuurlijk nog overhoop met Nas (beef). Die zou eindigen in 2006 toen Jay-Z een gastbijdrage leverde op het nummer "Black Republican" van het Nas-album "Hip Hop is Dead". Kanye heeft gezegd dat hij dit gedaan heeft om de twee rappers proberen te verzoenen met elkaar, wat dus ook gelukt is, maar het is onbekend of Kanye daar daadwerkelijk heeft bijgedragen aan die verzoening.
Tenslotte nog dit: de belangrijkste sample die wordt gebruikt komt uit het nummer "Action" van Orange Krush.
"Can I talk my shit again?"
"So they ask me - why you call it Late Registration 'Ye?
Cause we takin these muh'fuckers back to school"
Natuurlijk veel te laag gezet door Arthur, deze Late Registration-classic. Misschien moest ie bij mij ook wel in de top 50 staan. Nas, één van Kanye's idolen, werd gevraagd om een verse te schrijven en droppen op deze track. Hij komt best behoorlijk maar het nummer moet het toch vooral hebben van die prachtige blazers, de dronende baslijn en de fantastische gospelvocalen van Tony Williams, een neef van West. Het nummer word lekker lang uitgerokken tot ver boven de 7 minuten.
We Major werd uitgebracht zonder medeweten van homie for life Jay-Z, want Jigga lag in die tijd natuurlijk nog overhoop met Nas (beef). Die zou eindigen in 2006 toen Jay-Z een gastbijdrage leverde op het nummer "Black Republican" van het Nas-album "Hip Hop is Dead". Kanye heeft gezegd dat hij dit gedaan heeft om de twee rappers proberen te verzoenen met elkaar, wat dus ook gelukt is, maar het is onbekend of Kanye daar daadwerkelijk heeft bijgedragen aan die verzoening.
Tenslotte nog dit: de belangrijkste sample die wordt gebruikt komt uit het nummer "Action" van Orange Krush.
"Can I talk my shit again?"
"So they ask me - why you call it Late Registration 'Ye?
Cause we takin these muh'fuckers back to school"
0
geplaatst: 18 februari 2017, 20:36 uur
91. Gotta Have It (Johnny Marr: 62, ArthurDZ: 111)
Kort nummertje, dat mooi aansluit na het geweldige Otis. Dit lied moet daar maar een klein beetje voor onderdoen. Geweldig hoe ze hier beiden lekker afwisselend flowen en elkaars verses afmaken. Fantastisch geproducet door The Neptunes ook, waarbij ze James Brown-vocalen en Oosterse fluitmelodieën gebruiken. Dat spookachtige achtergrondstemmetje doet het 'm toch wel op deze track.
Maar liefst zeven singles werden getrokken van het album Watch the Throne, en dit was daar de zesde van. Erg succesvol was het niet, het piekte op de 69ste plaats in de Billboard Hot 100. Een nummer als Who Gon Stop Me, dat zelfs niet werd uitgebracht als single, kon toch op de 44ste plaats komen in de Hot 100...
Dit nummer zou vocale bijdragen van Kid Cudi hebben, maar ikzelf hoor dat niet direct. Het thema van Gotta Have It is rijkdom en de economische status van de Verenigde Staten. Ironisch is dat het nummer zelf blijkbaar erg duur zou zijn geweest om te producen, vanwege de vele nummers waaruit ze samples haalden (o.a. zeker drie nummers van James Brown - "Don’t Tell a Lie About Me and I Won’t Tell the Truth About You", "My Thang" en "People Get Up and Drive Your Funky Soul").
Wussup, wussup, wussup, wussup
Wussup muh'fucka where my money at?
You gon make me come down to your house where yo mommy at
Kort nummertje, dat mooi aansluit na het geweldige Otis. Dit lied moet daar maar een klein beetje voor onderdoen. Geweldig hoe ze hier beiden lekker afwisselend flowen en elkaars verses afmaken. Fantastisch geproducet door The Neptunes ook, waarbij ze James Brown-vocalen en Oosterse fluitmelodieën gebruiken. Dat spookachtige achtergrondstemmetje doet het 'm toch wel op deze track.
Maar liefst zeven singles werden getrokken van het album Watch the Throne, en dit was daar de zesde van. Erg succesvol was het niet, het piekte op de 69ste plaats in de Billboard Hot 100. Een nummer als Who Gon Stop Me, dat zelfs niet werd uitgebracht als single, kon toch op de 44ste plaats komen in de Hot 100...
Dit nummer zou vocale bijdragen van Kid Cudi hebben, maar ikzelf hoor dat niet direct. Het thema van Gotta Have It is rijkdom en de economische status van de Verenigde Staten. Ironisch is dat het nummer zelf blijkbaar erg duur zou zijn geweest om te producen, vanwege de vele nummers waaruit ze samples haalden (o.a. zeker drie nummers van James Brown - "Don’t Tell a Lie About Me and I Won’t Tell the Truth About You", "My Thang" en "People Get Up and Drive Your Funky Soul").
Wussup, wussup, wussup, wussup
Wussup muh'fucka where my money at?
You gon make me come down to your house where yo mommy at
1
geplaatst: 19 februari 2017, 10:36 uur
90. Highlights (ArthurDZ: 90 Johnny Marr: 82)
Eigenlijk had Johnny deze ook hoger, maar ik wilde ook wel weer eens een keertje iets schrijven over Kanye
Dit is het eerste nummer van zijn laatste geesteskind The Life Of Pablo die we hier zien langskomen. Een typische Pablo-track ook, dit. In nog geen drieënhalve minuut schiet het alle kanten uit, terwijl hij de luisteraar toch op een of andere manier bij de les weet te houden.
Van de intro met de altijd bedenkelijke maar toch vaak ook vermakelijke Young Thug ("Sometimes I'm wishin' that my dick had GoPro/So I could play that shit back in slo-mo”) naar een brugje waarop held El DeBarge plots volledig random komt meezingen en dan weer meteen met de noorderzon verdwijnt, naar een typische brag & boast-verse van the man himself (“21 Grammys, superstar family/We the new Jacksons”) waarop ook de bekendste ex van zijn vrouw (voor het eerst sinds de sextape) nog eens met de billen bloot moet, tot een outro met eeuwig nachtegaaltje The-Dream, Highlights zit volledig volgepropt maar klinkt desondanks veel lichter en gestroomlijnder dan het eigenlijk is. Dat heet: het Kanye-toverstokje.
Eigenlijk had Johnny deze ook hoger, maar ik wilde ook wel weer eens een keertje iets schrijven over Kanye

Dit is het eerste nummer van zijn laatste geesteskind The Life Of Pablo die we hier zien langskomen. Een typische Pablo-track ook, dit. In nog geen drieënhalve minuut schiet het alle kanten uit, terwijl hij de luisteraar toch op een of andere manier bij de les weet te houden.
Van de intro met de altijd bedenkelijke maar toch vaak ook vermakelijke Young Thug ("Sometimes I'm wishin' that my dick had GoPro/So I could play that shit back in slo-mo”) naar een brugje waarop held El DeBarge plots volledig random komt meezingen en dan weer meteen met de noorderzon verdwijnt, naar een typische brag & boast-verse van the man himself (“21 Grammys, superstar family/We the new Jacksons”) waarop ook de bekendste ex van zijn vrouw (voor het eerst sinds de sextape) nog eens met de billen bloot moet, tot een outro met eeuwig nachtegaaltje The-Dream, Highlights zit volledig volgepropt maar klinkt desondanks veel lichter en gestroomlijnder dan het eigenlijk is. Dat heet: het Kanye-toverstokje.
0
geplaatst: 19 februari 2017, 11:42 uur
ArthurDZ schreef:
("Sometimes I'm wishin' that my dick had GoPro/So I could play that shit back in slo-mo”)
("Sometimes I'm wishin' that my dick had GoPro/So I could play that shit back in slo-mo”)
Thugga gaat hard hier, en dat doe ie meestal wel.
0
geplaatst: 19 februari 2017, 20:40 uur
89. Niggas In Paris (ArthurDZ: 71, Johnny Marr: 101)
You are now watching the throne…
Nu al? Ja, nu al. Niggas In Paris is de eerste grote Kanye-hit die hier passeert. Hadden we deze lijst een aantal jaar terug samengesteld, dan had Niggas waarschijnlijk een stuk hoger gescoord. Maar vooral bij Johnny is ie toch wat over zijn houdbaarheidsdatum heen, en ik had hem vroeger ook zo een plek of twintig hoger kunnen zetten eigenlijk.
Dit was dan ook ongeveer zijn laatste nummer die je echt explosief veel hoorde op de radio en tijdens het uitgaan toen ie net uit was, heb ik de indruk. De singles van zijn laatste twee albums waren een stuk minder alomtegenwoordig. Wat in een lijst als deze eigenlijk alleen maar in je voordeel kan spelen.
Maar potverdorie, die Dr. Dre-achtige beat (2001 era) blijft toch wel zijn werk doen als puntje bij paaltje komt, en als je dit nummer alleen in albumcontext hoeft te horen in plaats van om de twintig minuten in een zweterige danstent. Houdt eigenlijk het hele nummer recht (al is de outro ook wel episch), want zowel Kanye als Jay Z komen hier niet met hun beste werk aan de mic.
En toch, beide hebben wel een line die er met kop en schouders bovenuit steekt: bij Jay is het dat ene melancholieke moment tussen al het gedweep met geld, designerkleren en dure horloges door: “If you escaped what I've escaped/You'd be in Paris getting fucked up too”
En van Kanye zijn het natuurlijk de legendarische woorden “Doctors say I’m the illest/‘Cause I’m suffering from realness/Got my niggas in Paris/And they going gorillas” wat hij van mij zo op zijn grafzerk mag zetten, no questions asked.
You are now watching the throne…
Nu al? Ja, nu al. Niggas In Paris is de eerste grote Kanye-hit die hier passeert. Hadden we deze lijst een aantal jaar terug samengesteld, dan had Niggas waarschijnlijk een stuk hoger gescoord. Maar vooral bij Johnny is ie toch wat over zijn houdbaarheidsdatum heen, en ik had hem vroeger ook zo een plek of twintig hoger kunnen zetten eigenlijk.
Dit was dan ook ongeveer zijn laatste nummer die je echt explosief veel hoorde op de radio en tijdens het uitgaan toen ie net uit was, heb ik de indruk. De singles van zijn laatste twee albums waren een stuk minder alomtegenwoordig. Wat in een lijst als deze eigenlijk alleen maar in je voordeel kan spelen.
Maar potverdorie, die Dr. Dre-achtige beat (2001 era) blijft toch wel zijn werk doen als puntje bij paaltje komt, en als je dit nummer alleen in albumcontext hoeft te horen in plaats van om de twintig minuten in een zweterige danstent. Houdt eigenlijk het hele nummer recht (al is de outro ook wel episch), want zowel Kanye als Jay Z komen hier niet met hun beste werk aan de mic.
En toch, beide hebben wel een line die er met kop en schouders bovenuit steekt: bij Jay is het dat ene melancholieke moment tussen al het gedweep met geld, designerkleren en dure horloges door: “If you escaped what I've escaped/You'd be in Paris getting fucked up too”
En van Kanye zijn het natuurlijk de legendarische woorden “Doctors say I’m the illest/‘Cause I’m suffering from realness/Got my niggas in Paris/And they going gorillas” wat hij van mij zo op zijn grafzerk mag zetten, no questions asked.
0
geplaatst: 19 februari 2017, 20:54 uur
Niggas in Paris zo laag?! Sowieso is er al te veel van Watch the Throne gepasseerd, maar ik ben dan ook een Watch the Throne-fanboi.
Maar nee, hier ben ik het echt niet mee eens.
Maar nee, hier ben ik het echt niet mee eens.

0
geplaatst: 19 februari 2017, 21:06 uur
Klopt! Bedankt voor de correctie, hadden we ons hier bijna aan valse berichtgeving gewaagd

0
geplaatst: 19 februari 2017, 21:11 uur
Niggas In Paris. Natuurlijk een erg goed nummer, maar ik heb 'm zo vaak gehoord op fuiven en feestjes dat ik 'm op een gegeven moment wel een beetje beu ben geraakt. Ik zet het nummer nooit meer uit mijn eigen op, maar als ik het nog eens hoor kan ik er zeker wel nog van genieten.
0
geplaatst: 19 februari 2017, 21:30 uur
Anno 2017 komt het zelfs nog geregeld langs in de playlisten van de DJ's. Heel wat minder, maar in deze contreien was het echt een nummer waar men niet omheen kon blijkbaar.
1
geplaatst: 19 februari 2017, 22:02 uur
Veel te laag heren!
Ik heb hem ook tig keer gehoord op feesten / in kroegen, maar hij verveelt me nooit.
Ik heb hem ook tig keer gehoord op feesten / in kroegen, maar hij verveelt me nooit.
0
geplaatst: 19 februari 2017, 22:03 uur
88. New Day (Johnny Marr: 61, ArthurDZ: 108)
Kanye West en Nina Simone zijn een gouden combinatie. Een ander nummer waar dit duo excelleert heb ik nog veel en véééél hoger staan, maar dit is toch ook al een goudklompje. Eén van de beste nummers op Watch the Throne, zonder twijfel.
Deels geproducet door de legendarische RZA van de Wu-Tang Clan, en Kanye geeft dan ook een shout-out naar de man: "Me and the RZA connect". Dit verwijst naar het nummer "Incarcerated Scarfaces", een nummer uit de Wu-Tang classic Only Built 4 Cuban Linx van lid Raekwon (voor de mensen die hier om één of andere gekke reden nog niet mee bekend zouden zijn, zeker een album dat je moet checken, en doe er dan meteen maar Liquid Swords na
)
Het nummer dat wordt gesampled is uiteraard "Feeling Good", een nummer uit één of andere musical maar in de versie van Simone is het een evergreen geworden. Kanye heeft het over roem en z'n demonen waarmee hij worstelt als gevolg van die roem. Ze hebben het beiden ook over het vaderschap. Het bezit een paar krachtige verses die door merg en been gaan, ik quoteer:
And I’ll never let my son have an ego
He’ll be nice to everyone, wherever we go
I mean I might even make him be Republican
So everybody know he love white people
And I’ll never let him leave his college girlfriend
And get caught up with the groupies in the whirlwind
And I’ll never let him ever hit the telethon
I mean even if people dyin’ and the world ends
See, I just want him to have an easy life
Not like Yeezy life, just want him to be someone people like
Don’t want him to be hated all the time, judged
Don’t be like your daddy that would never budge
And I’ll never let him ever hit a strip club
I learned the hard way, that ain’t the place to get love
And I’ll never let his mom move to LA
Knowin’ she couldn’t take the pressure now we all pray
Ach, f*ck it, ik quoteer gewoon z'n hele verse, zo goed is ie nou eenmaal.
Kanye West en Nina Simone zijn een gouden combinatie. Een ander nummer waar dit duo excelleert heb ik nog veel en véééél hoger staan, maar dit is toch ook al een goudklompje. Eén van de beste nummers op Watch the Throne, zonder twijfel.
Deels geproducet door de legendarische RZA van de Wu-Tang Clan, en Kanye geeft dan ook een shout-out naar de man: "Me and the RZA connect". Dit verwijst naar het nummer "Incarcerated Scarfaces", een nummer uit de Wu-Tang classic Only Built 4 Cuban Linx van lid Raekwon (voor de mensen die hier om één of andere gekke reden nog niet mee bekend zouden zijn, zeker een album dat je moet checken, en doe er dan meteen maar Liquid Swords na
)Het nummer dat wordt gesampled is uiteraard "Feeling Good", een nummer uit één of andere musical maar in de versie van Simone is het een evergreen geworden. Kanye heeft het over roem en z'n demonen waarmee hij worstelt als gevolg van die roem. Ze hebben het beiden ook over het vaderschap. Het bezit een paar krachtige verses die door merg en been gaan, ik quoteer:
And I’ll never let my son have an ego
He’ll be nice to everyone, wherever we go
I mean I might even make him be Republican
So everybody know he love white people
And I’ll never let him leave his college girlfriend
And get caught up with the groupies in the whirlwind
And I’ll never let him ever hit the telethon
I mean even if people dyin’ and the world ends
See, I just want him to have an easy life
Not like Yeezy life, just want him to be someone people like
Don’t want him to be hated all the time, judged
Don’t be like your daddy that would never budge
And I’ll never let him ever hit a strip club
I learned the hard way, that ain’t the place to get love
And I’ll never let his mom move to LA
Knowin’ she couldn’t take the pressure now we all pray
Ach, f*ck it, ik quoteer gewoon z'n hele verse, zo goed is ie nou eenmaal.

0
geplaatst: 19 februari 2017, 22:04 uur
Sorry Arrie, weer een nummer van Watch the Throne, maar dat ligt deze keer dus niet aan mij! 

1
geplaatst: 19 februari 2017, 22:06 uur
Mea culpa: deze had eigenlijk hoger gemoeten in mijn lijst. Maar ja, waan van de dag enzo...
0
geplaatst: 19 februari 2017, 22:25 uur
87. Amazing (Johnny Marr: 81, ArthurDZ: 87)
Ach, geeft niet Artyboy, dit is ook zo'n nummer die ik eigenlijk veel hoger had moeten zetten. Want wat een heerlijk nummer vind ik dit toch. In al z'n oppervlakkigheid is dit nummer geweldig:
It's amazing, so amazing, so amazing, so amazing
It's amazing
Geweldig toch? Heb het net nog twee keer na elkaar gedraaid. Young Jeezy draagt ook veel bij met z'n rauwe, hese stem. Hij past perfect op dit nummer. Dit was het eerste nummer dat Kanye (klaar)had voor het 808s album, volgens co-writer Jeff Bhasker.
Blijkbaar is Amazing ook een populair sportanthem, want het werd gebruikt door de NBA voor hun reclamecampagne voor de playoffs in 2009, en Frank Mir (een mixed martial artist, een vechtersbaasje dus) gebruikt het nummer als aankondiging als hij de ring in moet.
Twee nummers van 808s & Heartbreak haalden de hitlijsten zonder effectief als single uitgebracht te zijn. Amazing is er één van (See You In My Nightmares is de andere, die terecht hier nog zal langskomen). Weliswaar maar op een 98ste plaats, maar toch. Uiteraard is Amazing later alsnog als single uitgebracht.
Tenslotte geef ik jullie nog de videoclip mee, die is best leuk
ArthurDZ schreef:
Mea culpa: deze had eigenlijk hoger gemoeten in mijn lijst. Maar ja, waan van de dag enzo...
Ach, geeft niet Artyboy, dit is ook zo'n nummer die ik eigenlijk veel hoger had moeten zetten. Want wat een heerlijk nummer vind ik dit toch. In al z'n oppervlakkigheid is dit nummer geweldig:
It's amazing
Geweldig toch? Heb het net nog twee keer na elkaar gedraaid. Young Jeezy draagt ook veel bij met z'n rauwe, hese stem. Hij past perfect op dit nummer. Dit was het eerste nummer dat Kanye (klaar)had voor het 808s album, volgens co-writer Jeff Bhasker.
Blijkbaar is Amazing ook een populair sportanthem, want het werd gebruikt door de NBA voor hun reclamecampagne voor de playoffs in 2009, en Frank Mir (een mixed martial artist, een vechtersbaasje dus) gebruikt het nummer als aankondiging als hij de ring in moet.
Twee nummers van 808s & Heartbreak haalden de hitlijsten zonder effectief als single uitgebracht te zijn. Amazing is er één van (See You In My Nightmares is de andere, die terecht hier nog zal langskomen). Weliswaar maar op een 98ste plaats, maar toch. Uiteraard is Amazing later alsnog als single uitgebracht.
Tenslotte geef ik jullie nog de videoclip mee, die is best leuk

0
geplaatst: 21 februari 2017, 23:32 uur
86. Freestyle 4 (Johnny Marr: 80, ArthurDZ: 88)
We gingen dit nummer eerst niet laten meetellen, omdat het meer als een soort skit aanvoelt en die rekenen we niet mee, maar dit is toch wel dé uitzondering. Wat een kapot hard intermezzo zeg. Desiigner, bekend van de gigantische hit Panda, levert hier een bijdrage met wat guest vocals. Meer woorden hoef ik hier eigenlijk niet aan vuil te maken, gewoon luisteren. Man man man wat een genie.
What the fuck right now?
What the fuck right now?
What the, what the fuck right now?
What if we fuck right now?
What if we fucked right in the middle
Of this mothafuckin' dinner table?
What if we fucked at this Vogue party?
Would we be the life of the whole party?
Shut down the whole party
Would everybody start fuckin'?

We gingen dit nummer eerst niet laten meetellen, omdat het meer als een soort skit aanvoelt en die rekenen we niet mee, maar dit is toch wel dé uitzondering. Wat een kapot hard intermezzo zeg. Desiigner, bekend van de gigantische hit Panda, levert hier een bijdrage met wat guest vocals. Meer woorden hoef ik hier eigenlijk niet aan vuil te maken, gewoon luisteren. Man man man wat een genie.
What the fuck right now?
What the fuck right now?
What the, what the fuck right now?
What if we fuck right now?
What if we fucked right in the middle
Of this mothafuckin' dinner table?
What if we fucked at this Vogue party?
Would we be the life of the whole party?
Shut down the whole party

1
geplaatst: 22 februari 2017, 08:50 uur
Freestyle 4 ?
Vind ik ook echt één van de hoogepunten op Pablo. Had ik zelf nog wel hoger gezet, denk ik!
Vind ik ook echt één van de hoogepunten op Pablo. Had ik zelf nog wel hoger gezet, denk ik!
0
geplaatst: 22 februari 2017, 23:41 uur
85. I'm In It (Johnny Marr: 71, ArthurDZ: 91)
Kanye op zijn vuilbekkerigst. De bijdrage van Justin Vernon is weer briljant, net als op het andere nummer waar hij op meezingt, "Hold My Liquor", die we hier uiteraard nog veel later gaan tegenkomen. Toch wel één van de meest experimentele songs op Yeezus, wat één van mijn favoriete albums aller tijden is geworden. Er zijn niet veel albums die ik zo kapot heb gedraaid als die plaat. En nog altijd staat het overeind. Enkel MBDTF is nog beter wat mij betreft.
Helaas heeft Arthur altijd wat minder gehad met Yeezus dan ik, maar toch ben ik blij dat alle Yeezus-nummers de top 100 hebben gehaald. Deze is dus de eerste die we tegenkomen in de lijst. Verder kan ik hier ook niet veel over kwijt, dit is gewoon zo'n nummer dat je moet beluisteren en je vindt het ofwel helemaal niks of je vindt het geweldig. Om af te sluiten m'n favoriete stukje maar eens quoten:
Damn your lips very soft
As I turn my Blackberry off
And I turn your bathwater on
And you turn off your iPhone
Careless whispers, eye fuckin', bitin' ass
Neck, ears, hair, legs, eating ass
Your pussy's too good, I need to crash
Your titties, let 'em out, free at last
Thank God almighty, they free at last
We was up at the party but we was leavin' fast
Had to stop at 7-Eleven like I needed gas
I'm lyin', I needed condoms, don't look through the glass
Chasin' love, all the bittersweet hours lost
Eatin' Asian pussy, all I need was sweet and sour sauce
Tell your boss you need an extra hour off
Get you super wet after we turn the shower off
Kanye op zijn vuilbekkerigst. De bijdrage van Justin Vernon is weer briljant, net als op het andere nummer waar hij op meezingt, "Hold My Liquor", die we hier uiteraard nog veel later gaan tegenkomen. Toch wel één van de meest experimentele songs op Yeezus, wat één van mijn favoriete albums aller tijden is geworden. Er zijn niet veel albums die ik zo kapot heb gedraaid als die plaat. En nog altijd staat het overeind. Enkel MBDTF is nog beter wat mij betreft.
Helaas heeft Arthur altijd wat minder gehad met Yeezus dan ik, maar toch ben ik blij dat alle Yeezus-nummers de top 100 hebben gehaald. Deze is dus de eerste die we tegenkomen in de lijst. Verder kan ik hier ook niet veel over kwijt, dit is gewoon zo'n nummer dat je moet beluisteren en je vindt het ofwel helemaal niks of je vindt het geweldig. Om af te sluiten m'n favoriete stukje maar eens quoten:
Damn your lips very soft
As I turn my Blackberry off
And I turn your bathwater on
And you turn off your iPhone
Careless whispers, eye fuckin', bitin' ass
Neck, ears, hair, legs, eating ass
Your pussy's too good, I need to crash
Your titties, let 'em out, free at last
Thank God almighty, they free at last
We was up at the party but we was leavin' fast
Had to stop at 7-Eleven like I needed gas
I'm lyin', I needed condoms, don't look through the glass
Chasin' love, all the bittersweet hours lost
Eatin' Asian pussy, all I need was sweet and sour sauce
Tell your boss you need an extra hour off
Get you super wet after we turn the shower off
1
geplaatst: 23 februari 2017, 00:37 uur
M'n favoriete Yeezus nummer, had van mij dus hoger gemogen
.
.
0
geplaatst: 23 februari 2017, 19:03 uur
Gastrapper Assassin zou twee jaar later overigens een geniale, hartverscheurende bijdrage leveren aan Kendrick's The Blacker The Berry 
84. Champion (ArthurDZ: 66, Johnny Marr: 95)
Voor wie the old Kanye wat mist in onze lijst tot nu toe: hier vinden we hem alvast in volle glorie. Champion trekt het 'levenslustige feestnacht in de grootstad en iedereen is uitgenodigd'-sfeertje van Graduation pas echt op volle gang. Zelfs de grootste misantroop kan nog zin krijgen in een feestje na het horen van deze track, het muzikale equivalent van uitnodigende neonlichten.
Ontzettend knap geproduceerd nummer dus (met een samplekeuze die zelfs de meeste papa's zal overtuigen, althans, ik heb toch Steely Dan-platen bij ons op zolder gevonden) maar ook kudo's aan Kanye dat hij dit helemaal alleen aan elkaar heeft weten rappen, doet ie tegenwoordig niet vaak meer.
Dit nummer heeft ook een zalige bridge ("Stand up stand up here he comes"), alsof het allemaal nog niet levenslustig genoeg is. Geschreven door niemand minder dan The World Famous Tony Williams en Big Sean, volgens Genius. Maakt de song in ieder geval knap af.

84. Champion (ArthurDZ: 66, Johnny Marr: 95)
Voor wie the old Kanye wat mist in onze lijst tot nu toe: hier vinden we hem alvast in volle glorie. Champion trekt het 'levenslustige feestnacht in de grootstad en iedereen is uitgenodigd'-sfeertje van Graduation pas echt op volle gang. Zelfs de grootste misantroop kan nog zin krijgen in een feestje na het horen van deze track, het muzikale equivalent van uitnodigende neonlichten.
Ontzettend knap geproduceerd nummer dus (met een samplekeuze die zelfs de meeste papa's zal overtuigen, althans, ik heb toch Steely Dan-platen bij ons op zolder gevonden) maar ook kudo's aan Kanye dat hij dit helemaal alleen aan elkaar heeft weten rappen, doet ie tegenwoordig niet vaak meer.
Dit nummer heeft ook een zalige bridge ("Stand up stand up here he comes"), alsof het allemaal nog niet levenslustig genoeg is. Geschreven door niemand minder dan The World Famous Tony Williams en Big Sean, volgens Genius. Maakt de song in ieder geval knap af.
0
geplaatst: 23 februari 2017, 19:17 uur
Big Sean? Die was toen 19 ofzo, knap! En wat heb ik deze laag
*in herhaling vallend*
*in herhaling vallend*
2
geplaatst: 23 februari 2017, 20:05 uur
83. Made In America (ArthurDZ: 77, Johnny Marr: 94)
Prachtige bijna-apotheose van het grootse en moddervette Watch The Throne. Dit had mijn inziens gewoon het laatste nummer van die plaat moeten zijn, je ziet de credits bij wijze van spreken al over het scherm rollen. Na al het testosteron en gedweep met macht, rijkdom en hun beider muzikaal nalatenschap op de rest van de plaat doen Ye en Jay op Made In America…net hetzelfde, maar de prachtige beat suggereert een leegte, een gevoel van eindelijk bereiken waar je al heel je leven keihard naar gestreefd hebt, ervan genieten ook, maar toch met zo’n gevoel blijven zitten van ‘is dit het nu? Ik voel me ondanks alles nog steeds niet helemaal compleet.’
Dit alles wordt zeker extra versterkt door het gouden keeltje van Frank Ocean, die hier voor de tweede keer een prachtige bijdrage levert aan een Watch The Throne-song. En geen zorgen Arrie, die andere collaboration staat vast nog een stuk hoger dan deze
Prachtige bijna-apotheose van het grootse en moddervette Watch The Throne. Dit had mijn inziens gewoon het laatste nummer van die plaat moeten zijn, je ziet de credits bij wijze van spreken al over het scherm rollen. Na al het testosteron en gedweep met macht, rijkdom en hun beider muzikaal nalatenschap op de rest van de plaat doen Ye en Jay op Made In America…net hetzelfde, maar de prachtige beat suggereert een leegte, een gevoel van eindelijk bereiken waar je al heel je leven keihard naar gestreefd hebt, ervan genieten ook, maar toch met zo’n gevoel blijven zitten van ‘is dit het nu? Ik voel me ondanks alles nog steeds niet helemaal compleet.’
Dit alles wordt zeker extra versterkt door het gouden keeltje van Frank Ocean, die hier voor de tweede keer een prachtige bijdrage levert aan een Watch The Throne-song. En geen zorgen Arrie, die andere collaboration staat vast nog een stuk hoger dan deze

* denotes required fields.