Muziek / Toplijsten en favorieten / Our Beautiful Dark Twisted Kanye West Top 100 (2003-2016) door ArthurDZ en Johnny Marr (Ralph. take-over)
zoeken in:
0
geplaatst: 15 maart 2021, 16:17 uur
They see a black man with a white woman
At the top floor they gone come to kill King Kong...
16. Black Skinhead
https://i.insider.com/51dc203aeab8ead005000003?width=1100&format=jpeg&auto=webp
Rauw, agressief en not givin' a fuck. Zo hoor ik Kanye het allerliefst. En Black Skinhead is hier natuurlijk het perfecte voorbeeld van. Een soort van hip-hop versie van een punk song. Heb dit nummer nooit live gezien, maar het moet dan toch helemaal los gaan! Dit nummer pompt mij in ieder geval altijd op en krijg echt zin om te gaan rellen haha. Op het eind voel ik me helemaal leipo Kanye en schreeuw ik keihard GOD GOD GOD!!!! Meteen mooie overgang naar het volgende nummer op Yeezus, [SPOILER ALERT] wat uiteraard nog hoger in de lijst staat.
At the top floor they gone come to kill King Kong...
16. Black Skinhead
https://i.insider.com/51dc203aeab8ead005000003?width=1100&format=jpeg&auto=webp
Middle America packed in
Came to see me in my black skin
Number one question they're askin'
Fuck every question you askin'
If I don't get ran out by Catholics
Here come some conservative Baptists
Claiming I'm overreactin'
Like them black kids in Chiraq, bitch
Came to see me in my black skin
Number one question they're askin'
Fuck every question you askin'
If I don't get ran out by Catholics
Here come some conservative Baptists
Claiming I'm overreactin'
Like them black kids in Chiraq, bitch
Rauw, agressief en not givin' a fuck. Zo hoor ik Kanye het allerliefst. En Black Skinhead is hier natuurlijk het perfecte voorbeeld van. Een soort van hip-hop versie van een punk song. Heb dit nummer nooit live gezien, maar het moet dan toch helemaal los gaan! Dit nummer pompt mij in ieder geval altijd op en krijg echt zin om te gaan rellen haha. Op het eind voel ik me helemaal leipo Kanye en schreeuw ik keihard GOD GOD GOD!!!! Meteen mooie overgang naar het volgende nummer op Yeezus, [SPOILER ALERT] wat uiteraard nog hoger in de lijst staat.
Four in the mornin', and I'm zonin'
I think I'm possessed, it's an omen
I think I'm possessed, it's an omen
0
geplaatst: 18 maart 2021, 14:23 uur

Ben afgelopen weken beetje weinig digitaal aanwezig.
Ga in ieder geval zorgen dat ik dit weekend tot nummer 11 kom.
Dus wellicht morgenavond en/of anders zaterdag update(s).
1
geplaatst: 18 maart 2021, 14:36 uur
Black Skinhead
. Verreweg het beste nummer van Kanye wat mij betreft.
. Verreweg het beste nummer van Kanye wat mij betreft.
0
geplaatst: 19 maart 2021, 15:54 uur
"On the bathroom wall I wrote
"I'd rather argue with you than to be with someone else"..."
15. Blame Game ft. John Legend
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f0/My_Beautiful_Dark_Twisted_Fantasy.jpg
Mensen die niet erkennen dat dit een van de beste nummers van MBDTF is, neem ik niet serieus. Laat je oren uitspuiten aub. Wat dat betreft blij dat jordidj1 dit zelfs top 10 had staan
. Ondanks dat ik een hekel heb aan de term 'fan', ben ik een redelijke fan van Aphex Twin. Blame Game leunt natuurlijk heel erg op zijn nummer Avril 14th. En om eerlijk te zijn heeft hij er een nog mooier nummer van gemaakt. Luister ook zeker eens naar dit album van AT Drukqs.
John Legend horen zingen is natuurlijk altijd fijn voor de oren, maar stiekem is het refrein wat Kanye zelf zingt het allermooiste
. En als iemand die echt geen liefhebber is van skits....The Best Birthday is hilarisch! This is some Cirque du Soleil pussy now!
Bathroom line bovenaan = hard!
Sowieso weer heerlijke quoteables op deze track;
"Yeezy taught me"
"Yeezy taught you well"
"I'd rather argue with you than to be with someone else"..."
15. Blame Game ft. John Legend
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f0/My_Beautiful_Dark_Twisted_Fantasy.jpg
Mensen die niet erkennen dat dit een van de beste nummers van MBDTF is, neem ik niet serieus. Laat je oren uitspuiten aub. Wat dat betreft blij dat jordidj1 dit zelfs top 10 had staan
. Ondanks dat ik een hekel heb aan de term 'fan', ben ik een redelijke fan van Aphex Twin. Blame Game leunt natuurlijk heel erg op zijn nummer Avril 14th. En om eerlijk te zijn heeft hij er een nog mooier nummer van gemaakt. Luister ook zeker eens naar dit album van AT Drukqs. John Legend horen zingen is natuurlijk altijd fijn voor de oren, maar stiekem is het refrein wat Kanye zelf zingt het allermooiste
. En als iemand die echt geen liefhebber is van skits....The Best Birthday is hilarisch! This is some Cirque du Soleil pussy now!Bathroom line bovenaan = hard!
Sowieso weer heerlijke quoteables op deze track;You weren't perfect, but you made life worth it
Stick around, some real feelings might surface
I know you ain't gettin' this type of dick from that local dude
And if you are, I hope you have a good time
'Cause I definitely be havin' mine
I'm callin' your brother's phone, like, what was I supposed to do?
Even though I knew he never told the truth
He was just gon' say whatever that you told him to
At a certain point, I had to stop asking questions
Y'all got dirt on each other like mud wrestlers
I heard he bought some coke with my money, that ain't right, girl
You gettin' blackmailed for that white girl
You always said, "Yeezy, I ain't your right girl
You'll probably find one of them 'I like art'-type girls"
"All of the lights," she was caught in the hype, girl
And I was satisfied bein' in love with a lie
Stick around, some real feelings might surface
I know you ain't gettin' this type of dick from that local dude
And if you are, I hope you have a good time
'Cause I definitely be havin' mine
I'm callin' your brother's phone, like, what was I supposed to do?
Even though I knew he never told the truth
He was just gon' say whatever that you told him to
At a certain point, I had to stop asking questions
Y'all got dirt on each other like mud wrestlers
I heard he bought some coke with my money, that ain't right, girl
You gettin' blackmailed for that white girl
You always said, "Yeezy, I ain't your right girl
You'll probably find one of them 'I like art'-type girls"
"All of the lights," she was caught in the hype, girl
And I was satisfied bein' in love with a lie
"Yeezy taught me"
"Yeezy taught you well"
1
geplaatst: 19 maart 2021, 16:05 uur
"I've been tryin' to make you love me
But everything I try just takes you further from me..."
14. Ghost Town ft. PARTYNEXTDOOR & 070 Shake
https://images.genius.com/32d0a6b4143334d7cbcc073653e1ff2e.825x768x1.png
Dat ben ik op die foto elke keer dat 070 Shake begint te zingen op dit nummer.
Misschien is dit voor jullie de allergrootste verrassing in mijn top 100.
Maar voor mij was bij luisterbeurt één gelijk duidelijk dat dit een klassieker is.
Pas 2,5 jaar oud gaat deze op zeer korte termijn richting mijn top 10 Yeezy.
Ik moet serieus al bijna vechten tegen de tranen bij het horen van de eerste tonen van die sample van Shirley Ann Lee waarmee het nummer begint.
"Some day, some day
Some day I'll, I wanna wear a starry crown..."
Het is super leuk om over muziek te praten, nummers te analyseren. Lijstjes, niets leukers dan lijstjes. Maar soms moet je een nummer gewoon voelen. En dit nummer raakt mijn ziel. Tsjah en tegen de tijd dat 070 Shake begint te zingen sta ik als een halve gare op de tafel mee te blèren.
But everything I try just takes you further from me..."
14. Ghost Town ft. PARTYNEXTDOOR & 070 Shake
https://images.genius.com/32d0a6b4143334d7cbcc073653e1ff2e.825x768x1.png
Dat ben ik op die foto elke keer dat 070 Shake begint te zingen op dit nummer.
Misschien is dit voor jullie de allergrootste verrassing in mijn top 100.
Maar voor mij was bij luisterbeurt één gelijk duidelijk dat dit een klassieker is.
Pas 2,5 jaar oud gaat deze op zeer korte termijn richting mijn top 10 Yeezy.
Ik moet serieus al bijna vechten tegen de tranen bij het horen van de eerste tonen van die sample van Shirley Ann Lee waarmee het nummer begint.
"Some day, some day
Some day I'll, I wanna wear a starry crown..."
Het is super leuk om over muziek te praten, nummers te analyseren. Lijstjes, niets leukers dan lijstjes. Maar soms moet je een nummer gewoon voelen. En dit nummer raakt mijn ziel. Tsjah en tegen de tijd dat 070 Shake begint te zingen sta ik als een halve gare op de tafel mee te blèren.
I FEEL KINDA FREEEEEE
We're still the kids we used to be
I put my hand on a stove, to see if I still bleed!
We're still the kids we used to be
I put my hand on a stove, to see if I still bleed!
1
geplaatst: 19 maart 2021, 16:20 uur
1
geplaatst: 19 maart 2021, 16:27 uur
Roses, brb crying. Helemaal agree wat betreft Ghost Town btw, wat een track 

2
geplaatst: 19 maart 2021, 16:50 uur
"We don't want no devils in the house, God
We want the lord..."
13. Ultralight Beam ft. Kelly Price + Chance The Rapper
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4d/The_life_of_pablo_alternate.jpg
Tijd voor de op één na hoogste notering van TLOP. Een nummer waarvan je meteen wist; history in the making. Objectief gezien zou dit misschien nog wel hoger moeten scoren. Maar gelukkig hoef ik niet objectief te zijn. Als J=K vol had gestaan met dit soort nummers had zelfs deze duivel geen problemen gehad met al dat Gods gezeik. Alles aan dit nummer is perfect. Intro; geniaal, Kelly Price vocals; geniaal, Chance verse; geniaal in het kwadraat. Yeezy baby, take me to church!!!
AMEN!
Ps. de overgang naar Father Stretch My Hands *kwijl*
We want the lord..."
13. Ultralight Beam ft. Kelly Price + Chance The Rapper
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/4d/The_life_of_pablo_alternate.jpg
You can feel the lyrics, the spirit coming in braille
Tijd voor de op één na hoogste notering van TLOP. Een nummer waarvan je meteen wist; history in the making. Objectief gezien zou dit misschien nog wel hoger moeten scoren. Maar gelukkig hoef ik niet objectief te zijn. Als J=K vol had gestaan met dit soort nummers had zelfs deze duivel geen problemen gehad met al dat Gods gezeik. Alles aan dit nummer is perfect. Intro; geniaal, Kelly Price vocals; geniaal, Chance verse; geniaal in het kwadraat. Yeezy baby, take me to church!!!
He said, "Let's do a good ass job with 'Chance 3'"
I hear you gotta sell it to snatch the Grammy
Let's make it so free and the bars so hard
That there ain't one gosh darn part you can't tweet
I hear you gotta sell it to snatch the Grammy
Let's make it so free and the bars so hard
That there ain't one gosh darn part you can't tweet
AMEN!
Ps. de overgang naar Father Stretch My Hands *kwijl*
1
geplaatst: 20 maart 2021, 10:12 uur
Ralph. schreef:
Durft iemand al een nummer 1 te voorspellen?
Durft iemand al een nummer 1 te voorspellen?
Chill chill chill chill chill chill chill chill chill
0
geplaatst: 21 maart 2021, 09:28 uur
"Close your eyes and imagine, feel the magic
Vegas on acid, seen through Yves St. Laurent glasses..."
12. Diamonds From Sierra Leone
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a5/Diamondsfromsierraleone.jpg
Diamonds Are Forever is mijn favoriete Bond film en de titelsong is objectief het mooiste Bond nummer. Overbekende samples gebruiken is altijd risicovol, omdat iedereen het origineel van binnen en buiten kent. Op miraculeuze wijze flikt Ye het elke keer weer, want op Diamonds tilt hij de Shirley Bassey sample naar een ander niveau. Die kale sample, de blazers en dan die beat; kippenvel man! Toevallig overigens dat zowel bij mijn voorgangers als bij mij dit de op één na hoogste notering van LR is in de lijst.
Ik weet dat veel luisteraars kiezen voor de remix met Jay-z, die tekstueel wat maatschappelijker bewust is. Zelf heb ik een duidelijke voorkeur voor het origineel. Ik vind Ye's flow veel lekkerder op het origineel en de tweede verse (die dus niet op de remix staat) vind ik één van zijn hardste ooit en veel beter dan alles wat op de remix gebeurd.
*MIC DROP*
Vegas on acid, seen through Yves St. Laurent glasses..."
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a5/Diamondsfromsierraleone.jpg
Diamonds Are Forever is mijn favoriete Bond film en de titelsong is objectief het mooiste Bond nummer. Overbekende samples gebruiken is altijd risicovol, omdat iedereen het origineel van binnen en buiten kent. Op miraculeuze wijze flikt Ye het elke keer weer, want op Diamonds tilt hij de Shirley Bassey sample naar een ander niveau. Die kale sample, de blazers en dan die beat; kippenvel man! Toevallig overigens dat zowel bij mijn voorgangers als bij mij dit de op één na hoogste notering van LR is in de lijst.
Ik weet dat veel luisteraars kiezen voor de remix met Jay-z, die tekstueel wat maatschappelijker bewust is. Zelf heb ik een duidelijke voorkeur voor het origineel. Ik vind Ye's flow veel lekkerder op het origineel en de tweede verse (die dus niet op de remix staat) vind ik één van zijn hardste ooit en veel beter dan alles wat op de remix gebeurd.

I was sick about awards, couldn't nobody cure me
Only playa that got robbed but kept all his jewelry
Alicia Keys tried to talk some sense in him
Thirty minutes later seein' there's no convincin' him
And wouldn't change by the change or the game or the fame
When he came in the game, he made his own lane
Now all I need is y'all to pronounce my name
It's Kanye, but some of my plaques, they still say "Kayne"
After debris settles and the dust get swept off
Big K pick up where young Hov left off
Right when magazines wrote Kanye West off
I dropped my new shit, it sound like the best of
People askin' me if I'm gon' give my chain back
That'll be the same day I give the game back
Only playa that got robbed but kept all his jewelry
Alicia Keys tried to talk some sense in him
Thirty minutes later seein' there's no convincin' him
And wouldn't change by the change or the game or the fame
When he came in the game, he made his own lane
Now all I need is y'all to pronounce my name
It's Kanye, but some of my plaques, they still say "Kayne"
After debris settles and the dust get swept off
Big K pick up where young Hov left off
Right when magazines wrote Kanye West off
I dropped my new shit, it sound like the best of
People askin' me if I'm gon' give my chain back
That'll be the same day I give the game back
*MIC DROP*
0
geplaatst: 21 maart 2021, 09:51 uur
ArthurDZ: 39, Johnny Marr: 64, jordidj1; 81..... 
"Man, I promise, I'm so self-conscious
That's why you always see me with at least one of my watches
Rollie's and Pasha's done drove me crazy
I can't even pronounce nothin', pass that Ver-say-see...!"
11. All Falls Down ft. Syleena Johnson
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/74/All_Falls_Down2.jpg
Ik weiger te geloven dat dit puur jeugdsentiment is. Mijn voorgangers hebben het sowieso mis. Dit hoort eigenlijk in de top 10 te staan. Het ultieme Kanye West nummer. Soulvol, poppy, ironische lyrics. Ook denk ik het enige CD nummer wat altijd in mijn 'playlist' heeft gestaan. En zelfs na 17 jaar verveeld dit nummer nooit.
Tekstueel gaat dit ook dieper dan je denkt als je het op de radio voorbij hoort komen. Gaat over consumentisme en dan met name gericht op de zwarte gemeenschap. Iets waar we ons allemaal wel eens schuldig aan maken; onze onzekerheid camoufleren met producten en status.

Daarnaast bevat dit nummer mijn favoriete Ye line allertijden. Super simpel, maar ik blijf hem ontzettend geniaal en grappig vinden.

"We all self-conscious, I'm just the first to admit it!"

"Man, I promise, I'm so self-conscious
That's why you always see me with at least one of my watches
Rollie's and Pasha's done drove me crazy
I can't even pronounce nothin', pass that Ver-say-see...!"
11. All Falls Down ft. Syleena Johnson
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/74/All_Falls_Down2.jpg
I say, "Fuck the police," that's how I treat 'em
We buy our way out of jail, but we can't buy freedom
We'll buy a lot of clothes, but we don't really need 'em
Things we buy to cover up what's inside
We buy our way out of jail, but we can't buy freedom
We'll buy a lot of clothes, but we don't really need 'em
Things we buy to cover up what's inside
Ik weiger te geloven dat dit puur jeugdsentiment is. Mijn voorgangers hebben het sowieso mis. Dit hoort eigenlijk in de top 10 te staan. Het ultieme Kanye West nummer. Soulvol, poppy, ironische lyrics. Ook denk ik het enige CD nummer wat altijd in mijn 'playlist' heeft gestaan. En zelfs na 17 jaar verveeld dit nummer nooit.
Tekstueel gaat dit ook dieper dan je denkt als je het op de radio voorbij hoort komen. Gaat over consumentisme en dan met name gericht op de zwarte gemeenschap. Iets waar we ons allemaal wel eens schuldig aan maken; onze onzekerheid camoufleren met producten en status.

It seem we livin' the American Dream
But the people highest up got the lowest self-esteem
But the people highest up got the lowest self-esteem
Daarnaast bevat dit nummer mijn favoriete Ye line allertijden. Super simpel, maar ik blijf hem ontzettend geniaal en grappig vinden.

Couldn't afford a car, so she named her daughter Alexis

"We all self-conscious, I'm just the first to admit it!"
0
geplaatst: 21 maart 2021, 09:55 uur
Nummers 20-11
20. Slow Jamz
19. Good Morning
18. Blood On The Leaves
17. Roses
16. Black Skinhead
15. Blame Game
14. Ghost Town
13. Ultralight Beam
11. All Falls Down
Top 10
1 x CD
1 x LR
2 x Grad.
2 x MBDTF
1 x CS
2 x Y
1 x TLOP
20. Slow Jamz
19. Good Morning
18. Blood On The Leaves
17. Roses
16. Black Skinhead
15. Blame Game
14. Ghost Town
13. Ultralight Beam
11. All Falls Down
Top 10
1 x CD
1 x LR
2 x Grad.
2 x MBDTF
1 x CS
2 x Y
1 x TLOP
0
geplaatst: 21 maart 2021, 22:54 uur
Hmmm, Arthur heeft 'm te hoog en jordi heeft 'm te laag. Ik zit precies goed wat betreft All Falls Down. Jij hebt 'm zeker veel te hoog. Goed nummer hoor, maar daar blijft het ook bij.
0
geplaatst: 22 maart 2021, 13:11 uur
Johnny Marr schreef:
Hmmm, Arthur heeft 'm te hoog en jordi heeft 'm te laag. Ik zit precies goed wat betreft All Falls Down. Jij hebt 'm zeker veel te hoog. Goed nummer hoor, maar daar blijft het ook bij.
DISLIKE!!!
1
geplaatst: 22 maart 2021, 18:12 uur
Jordi en Johnny zitten echt veeeeel te laag. Shame on you!
Of Arthur of Ralph het bij het juiste eind heeft, vind ik lastig in te schatten.
Of Arthur of Ralph het bij het juiste eind heeft, vind ik lastig in te schatten.
2
geplaatst: 23 maart 2021, 15:48 uur
1
geplaatst: 23 maart 2021, 16:04 uur
"Wished I had told ooh was only one
But it's too late, it's too late he's..."
10. Gone ft. Cam'ron + Consequence
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f4/Late_registration_cd_cover.jpg
Wat een meesterwerkje is dit zeg. De allerhoogste notering van Late Registration in de lijst. Voor mij echt een groeiplaat geweest. Ik vond het destijds meteen prima, maar genoot toen minstens zo veel van het vreselijke Crack Music. Door de jaren heen is dit nummer me blijven achtervolgen. Ik bleef maar terugkomen. Waarschijnlijk omdat er zo ontzettend veel gebeurd en je telkens iets nieuws kan ontdekken.
Die geniale Otis sample waarmee het nummer begint, heerlijke Killa Cam verse (altijd goed voor een glimlach). Maar het allermooiste aan dit nummer zijn natuurlijk de klassieke invloeden in de tweede helft van Gone. Bij de verse van Consequence komen de strijkers erbij en die bouwen steeds meer op. Het instrumentele stuk heeft wel wat weg van Pachelbel's Canon en bij die laatste verse van Kanye (die overigens geniaal is) worden de violen nog net wat agressiever. Halverwege draait dit weer om en zwakt het juist weer af, waardoor het nummer redelijk lichtvoetig eindigt. Eigenlijk is dit gewoon een mini-opera!
Voor iedereen die vind dat dit te hoog staat raad ik aan om je oren eens 5 minuut 33 te verwennen en heel aandachtig te luisteren naar dit prachtige stuk muziek.
But it's too late, it's too late he's..."
10. Gone ft. Cam'ron + Consequence
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/f4/Late_registration_cd_cover.jpg
Knock knock, who's there? Killa Cam, Killa who?
Killa Cam, hustler, grinder, guerilla troop
Oh my chinchilla blue, blue you ever dealt with a dealer
Well here's the deal, ma we going to the dealer woo
No concealing, no ceiling I don't need a roof
Act up, get out, I don't need you, poof!
Killa Cam, hustler, grinder, guerilla troop
Oh my chinchilla blue, blue you ever dealt with a dealer
Well here's the deal, ma we going to the dealer woo
No concealing, no ceiling I don't need a roof
Act up, get out, I don't need you, poof!
Wat een meesterwerkje is dit zeg. De allerhoogste notering van Late Registration in de lijst. Voor mij echt een groeiplaat geweest. Ik vond het destijds meteen prima, maar genoot toen minstens zo veel van het vreselijke Crack Music. Door de jaren heen is dit nummer me blijven achtervolgen. Ik bleef maar terugkomen. Waarschijnlijk omdat er zo ontzettend veel gebeurd en je telkens iets nieuws kan ontdekken.
Die geniale Otis sample waarmee het nummer begint, heerlijke Killa Cam verse (altijd goed voor een glimlach). Maar het allermooiste aan dit nummer zijn natuurlijk de klassieke invloeden in de tweede helft van Gone. Bij de verse van Consequence komen de strijkers erbij en die bouwen steeds meer op. Het instrumentele stuk heeft wel wat weg van Pachelbel's Canon en bij die laatste verse van Kanye (die overigens geniaal is) worden de violen nog net wat agressiever. Halverwege draait dit weer om en zwakt het juist weer af, waardoor het nummer redelijk lichtvoetig eindigt. Eigenlijk is dit gewoon een mini-opera!
Voor iedereen die vind dat dit te hoog staat raad ik aan om je oren eens 5 minuut 33 te verwennen en heel aandachtig te luisteren naar dit prachtige stuk muziek.
Shorties at the door 'cause they need more
Inspiration for they life, they souls, and they songs
They said, "Sorry, Mr. West is gone"
Inspiration for they life, they souls, and they songs
They said, "Sorry, Mr. West is gone"
1
geplaatst: 23 maart 2021, 16:37 uur
Nou, dit is pas top 10 waardig. Kut- en kutjegeniaal. Met je All Falls Down. Gelukkig staat deze een plekje hoger 

0
geplaatst: 24 maart 2021, 15:20 uur
"It is a weepin' and a moanin' and a gnashin' of teeth..."
Lamborghini...
9. Mercy ft. Big Sean, Pusha T + 2 Chainz
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/Mercy_-_Kanye_West.jpg
10/10

Southern hip-hop mixed with Dancehall dat is Mercy. Niet geproduceerd door Kanye West zelf (al heeft hij wel geholpen), maar door de voor mij onbekende Lifted. Mercy is voor mij niet alleen één van de beste nummers uit West's oeuvre, maar ook één van de allerhardste en beste beats ooit in hip-hop. De Fuzzy Jones sample, de snoeiharde en lompe 808's, het synthesized (not even a word) intermezzo tijdens Ye's verse. Dit is vijf-en-een-half-minuut lang kei hard genieten.
Pusha komt ALTIJD hard!
Oké dus Mercy heeft een tering harde beat en begint met twee snoeiharde verses van Big Sean en Pusha T. Kanye's bars zijn echt veruit het minste, maar die geniale beat switch maakt dat allemaal bijzaak. En deze line is goud; Plus, yo, my bitch make your bitch look like Precious.
Zo rond de vier minuten maken de synthesizers weer plaats voor de drums en dan komt het mensen....
jordidj1:
Valt niet tegen? 2 Chainz, formerly knowns as Tity Boi, komt met de hardste verse uit zijn carrière.
Hij zei hier zelf het volgende over: "No disrespect but I kilt all dem boys"
I couldn't agree more!!!
LORD HAVE MERCY!
Lamborghini...
9. Mercy ft. Big Sean, Pusha T + 2 Chainz
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/04/Mercy_-_Kanye_West.jpg
Drop it to the floor, make that ass shake
Make the ground move: that's an ass quake
Built a house up on that ass: that's an ass-state
Roll–roll–roll my weed on it: that's an ass tray
Make the ground move: that's an ass quake
Built a house up on that ass: that's an ass-state
Roll–roll–roll my weed on it: that's an ass tray
10/10

Southern hip-hop mixed with Dancehall dat is Mercy. Niet geproduceerd door Kanye West zelf (al heeft hij wel geholpen), maar door de voor mij onbekende Lifted. Mercy is voor mij niet alleen één van de beste nummers uit West's oeuvre, maar ook één van de allerhardste en beste beats ooit in hip-hop. De Fuzzy Jones sample, de snoeiharde en lompe 808's, het synthesized (not even a word) intermezzo tijdens Ye's verse. Dit is vijf-en-een-half-minuut lang kei hard genieten.
Yuugh! It's prime time, my top back, this pimp game, ho
I'm red leather, this cocaine, I'm Rick James, ho
I'm bill-droppin', Ms. Pac-Man, this pill-poppin' ass ho
I'm poppin' too, these blue dolphins need two coffins
I'm red leather, this cocaine, I'm Rick James, ho
I'm bill-droppin', Ms. Pac-Man, this pill-poppin' ass ho
I'm poppin' too, these blue dolphins need two coffins
Pusha komt ALTIJD hard!
Oké dus Mercy heeft een tering harde beat en begint met twee snoeiharde verses van Big Sean en Pusha T. Kanye's bars zijn echt veruit het minste, maar die geniale beat switch maakt dat allemaal bijzaak. En deze line is goud; Plus, yo, my bitch make your bitch look like Precious.
Zo rond de vier minuten maken de synthesizers weer plaats voor de drums en dan komt het mensen....
jordidj1:
zelfs 2 Chainz valt niet tegen
Valt niet tegen? 2 Chainz, formerly knowns as Tity Boi, komt met de hardste verse uit zijn carrière.
Hij zei hier zelf het volgende over: "No disrespect but I kilt all dem boys"
I couldn't agree more!!!

Okay, now catch up to my campaign
Coupe the color of mayonnaise
I'm drunk and high at the same time
Drinkin' champagne on the airplane
Spit rounds like a gun range
Beat it up like Rampage
Hundred bands, cut your girl
Now your girl need a Band-Aid
Grade A, A1
Chain the color of Akon
Black diamonds, backpack rhymin'
Co-signed by Louis Vuitton
Horsepower, horsepower
All this Polo on, I got horsepower
Pound of this cost four thousand
Now I make it rain, she want more showers
Rain, pourin'
All my cars is foreign
All my broads is foreign
Money tall like Jordan
Coupe the color of mayonnaise
I'm drunk and high at the same time
Drinkin' champagne on the airplane
Spit rounds like a gun range
Beat it up like Rampage
Hundred bands, cut your girl
Now your girl need a Band-Aid
Grade A, A1
Chain the color of Akon
Black diamonds, backpack rhymin'
Co-signed by Louis Vuitton
Horsepower, horsepower
All this Polo on, I got horsepower
Pound of this cost four thousand
Now I make it rain, she want more showers
Rain, pourin'
All my cars is foreign
All my broads is foreign
Money tall like Jordan
LORD HAVE MERCY!
1
geplaatst: 24 maart 2021, 16:57 uur
Ralph. schreef:
het synthesized (not even a word) intermezzo tijdens Ye's verse.
het synthesized (not even a word) intermezzo tijdens Ye's verse.
Ik heb zojuist geleerd dat dit een sample is van Giorgio Moroder - Tony's Theme (van Scarface)
En deze kende ik ook nog niet: YB - Lambo. Daar heeft die onbekende Lifted blijkbaar ook aan meegewerkt.
1
geplaatst: 25 maart 2021, 12:20 uur
"When it comes to being true, at least true to me
One thing I've found, one thing I found
Oh no, you'll..."
8. Never Let Me Down ft. JAY-Z + J. Ivy
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a3/Kanyewest_collegedropout.jpg
De aller aller aller hoogste notering van CD komen we tegen op nummer 8. Weer een plaat die bij mij veel hoger scoort dan bij de concurrentie. Dat geldt voor bijna de gehele top 10. Mijn top 10 heeft namelijk slechts 2 en 3 overeenkomsten met de voorgaande lijstjes. Ja, de productie van Never Let Me Down klinkt een beetje gedateerd, maar ik kan simpelweg niet om deze track heen. Dit was sowieso binnen mijn vriendengroep destijds veruit de favoriete track in de beginjaren van Ye en dat zal ook zeker meegespeeld hebben in de iconische status van dit nummer voor mij. Waar ik bij Jesus Walks het koor ontzettend irritant vind, brengt het me hier juist in extase. Een extra level wat wordt toegevoegd aan een toch al geniale plaat.
Never Let Me Down is net als Gone weer een hele belevenis. Het begint 'traditioneel' met refrein verse refrein verse. Dan komt J. Ivy en die neemt de rol van predikant op zich met een gedicht. Aan het eind hiervan valt de muziek stil en komt het koor met het refrein. Dan volgt het nummer met nog een verse en een eindigt met een na-echoënde sample. Zoveel detail, zoveel pracht, zoveel praal

PREACH!
One thing I've found, one thing I found
Oh no, you'll..."
8. Never Let Me Down ft. JAY-Z + J. Ivy
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a3/Kanyewest_collegedropout.jpg
Yo, first I snatched the streets, then I snatched the charts
First I had they ear, now I have they heart
First I had they ear, now I have they heart
De aller aller aller hoogste notering van CD komen we tegen op nummer 8. Weer een plaat die bij mij veel hoger scoort dan bij de concurrentie. Dat geldt voor bijna de gehele top 10. Mijn top 10 heeft namelijk slechts 2 en 3 overeenkomsten met de voorgaande lijstjes. Ja, de productie van Never Let Me Down klinkt een beetje gedateerd, maar ik kan simpelweg niet om deze track heen. Dit was sowieso binnen mijn vriendengroep destijds veruit de favoriete track in de beginjaren van Ye en dat zal ook zeker meegespeeld hebben in de iconische status van dit nummer voor mij. Waar ik bij Jesus Walks het koor ontzettend irritant vind, brengt het me hier juist in extase. Een extra level wat wordt toegevoegd aan een toch al geniale plaat.
Never Let Me Down is net als Gone weer een hele belevenis. Het begint 'traditioneel' met refrein verse refrein verse. Dan komt J. Ivy en die neemt de rol van predikant op zich met een gedicht. Aan het eind hiervan valt de muziek stil en komt het koor met het refrein. Dan volgt het nummer met nog een verse en een eindigt met een na-echoënde sample. Zoveel detail, zoveel pracht, zoveel praal

I get down for my grandfather who took my mama
Made her sit in that seat where white folks ain't want us to eat
At the tender age of 6, she was arrested for the sit-ins
And with that in my blood I was born to be different
Made her sit in that seat where white folks ain't want us to eat
At the tender age of 6, she was arrested for the sit-ins
And with that in my blood I was born to be different
PREACH!
3
geplaatst: 28 maart 2021, 10:41 uur
"I just talked to Jesus
He said, "What up, Yeezus?"
I said, "Shit—I'm chillin'
Tryna stack these millions"...
7. I Am A God
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/03/Yeezus_album_cover.png
Zijn meerdere verhalen achter dit nummer, maar ik geef geen fuck om het verhaal. Dit is veruit de hardste track uit het oeuvre van God. Vuig, lomp, arrogant, provocatief. Dit nummer neemt je mee naar een andere dimensie. Ik ben een groot fan van techno en house en ik heb nog nooit een hip-hop nummer gehoord, wat zo dicht tegen techno aan ligt. Productie is zo ontzettend hard en rauw. Alsof je kei hard staat te raven in een donker hol.
Dan dat outro. Hors catégorie, next level shit.
Het schreeuwen is het op één na beste idee op heel Yeezuz
.
En hoe de muziek veranderd. Ik zie helemaal een dramatische scene voor me waar de gevallen keizer wordt vermoord door iemand uit het senaat. Met op de achtergrond zijn vervallen rijk waar het bloed door de straten stroomt.
Van industriële raves en franse broodjes naar the Roman Empire....
7. I Am A God
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/03/Yeezus_album_cover.png
Old niggas mentally still in high school
Since the tight jeans they ain't never liked you
Pink-ass polos with a fuckin' backpack
But everybody know you brought real rap back
Since the tight jeans they ain't never liked you
Pink-ass polos with a fuckin' backpack
But everybody know you brought real rap back
Zijn meerdere verhalen achter dit nummer, maar ik geef geen fuck om het verhaal. Dit is veruit de hardste track uit het oeuvre van God. Vuig, lomp, arrogant, provocatief. Dit nummer neemt je mee naar een andere dimensie. Ik ben een groot fan van techno en house en ik heb nog nooit een hip-hop nummer gehoord, wat zo dicht tegen techno aan ligt. Productie is zo ontzettend hard en rauw. Alsof je kei hard staat te raven in een donker hol.
I am a God
So hurry up with my damn massage
In a French-ass restaurant
Hurry up with my damn croissants
So hurry up with my damn massage
In a French-ass restaurant
Hurry up with my damn croissants
.En hoe de muziek veranderd. Ik zie helemaal een dramatische scene voor me waar de gevallen keizer wordt vermoord door iemand uit het senaat. Met op de achtergrond zijn vervallen rijk waar het bloed door de straten stroomt.
You know what, I got to thank Yeezy
And when I see that PEEP, I'ma thank him
I'ma buy the album, I'ma download that motherfucker
And when I see that PEEP, I'ma thank him
I'ma buy the album, I'ma download that motherfucker
1
geplaatst: 28 maart 2021, 12:59 uur
Ralph. schreef:
"I just talked to Jesus
7. I Am A God
(afbeelding)
.
En hoe de muziek veranderd. Ik zie helemaal een dramatische scene voor me waar de gevallen keizer wordt vermoord door iemand uit het senaat. Met op de achtergrond zijn vervallen rijk waar het bloed door de straten stroomt.
"I just talked to Jesus
7. I Am A God
(afbeelding)
(quote)
(quote)
.En hoe de muziek veranderd. Ik zie helemaal een dramatische scene voor me waar de gevallen keizer wordt vermoord door iemand uit het senaat. Met op de achtergrond zijn vervallen rijk waar het bloed door de straten stroomt.
(quote)
Nice! Gedurfde notering, maar helemaal terecht wat mij betreft.
* denotes required fields.