MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
Sietse schreef:
(quote)

Dit wil ik ook kunnen, maar ik heb zo ongeveer 1300 albums, dus dat is vrijwel onmogelijk. Heel veel komen van beurzen die soms in het zelfde jaar waren enzo en dat weet ik dus al helemaal niet meer. Ben wel een paar keer thuis gekomen met ongeveer 50 platen...nou zoek dat nog maar eens terug :/

Hehe, precies de reden waarom ik het toen gedaan heb. Hoe later je ermee begint des te moeilijker het wordt. Mijn collectie is nog redelijk bescheiden met 500 albums (cd+vinyl) dus het was nog redelijk te doen. Ik denk dat ik van 75% de datum heb kunnen achterhalen.

Ik zie dat sommigen ook op genre sorteren. Dat lijkt mij akelig moeilijk. Ik zet ook altijd al mijn cd's op mijn mp3 speler en ik heb dan veel moeite om albums goed in genre's te plaatsen. Je ziet het ook duidelijk terugkomen op deze site waar de genre's soms vreemd aandoen.

Nog een interessante sorteermethode: alfabetisch sorteren op label, vervolgens binnen het label alfabetisch op artiest en chronologisch binnen de artiest.

Heb nu een stuk of wat cd-torens, staat ook slordig, maar alles zit wel in het goede hoesje.

Heb gisteravond twee mooie nieuwe eikenhouten cd-kasten gekocht, ga ik netjes naast elkaar op de muur hangen. Denk erover om het op genre, daarin op alfabet en daarna in chronologische volgorde te ordenen.

Mn vinyl heb ik netjes in een grote platen-box, en die staat onder mn draaitafels.

Wat een herkenbare verhalen hier. Erg grappig. Bijna iedereen zou alle cd's graag willen ordenen, liefst per genre, alfabetisch en chronologisch. maar ja, de dagelijkse praktijk banjert door die goede bedoelingen heen. En ruimtegebrek, dat is ook een terugkerend probleem. Het is nu eenmaal leuker om nieuwe cd's te kopen dan nieuwe cd-rekken. En die rekken, kasten, planken, wat niet al, nemen ook zo veel ruimte in.

Dus ook bij mij: een flinke batterij cd's op keurige volgorde. Eerst de jazz, alfabetisch, dan de pop/rock, alfabetisch, chronologich, gevolgd door de verzamelalbums en tenslotte de klassieke cd's op volgorde van componist.

Dat is het uitgangspunt: orde. Maar dan: losse cd's op en rond mijn stereo, op de grond, in grote stapels op de andere, wel geordende cd's (in de Billy zit een plankje zodat er twee rijen cd's in een boekenplank kunnen, een rijtje dat naar voren steekt en een tweede rij naar achteren).

Wegens ruimtegebrek moeten er dus eigenlijk boeken wijken. Maar dat is geen optie, omdat er ook overal boeken liggen, in dikke stapels op de grond en overdwars op de andere boeken. Oftewel: groter huis, meer kasten. Maar dat komt er natuurlijk voorlopig niet van.

Ik vind niets zo erg als losse cd's die niet in de hoesjes zitten, ik ben daar thuis een enorme zeikerd in, als men een cd uit de speler haalt, is het een kleine moeite om hem terug in doosje te doen (wat op speler licht) en het terug te zetten in de kast. Op deze manier heb ik geen enkele cd waar een kras op zit of die overslaat, ook is er geen cd zoek of zit er iets in een verkeerd doosje)

Als ik CD's koop, komen ze meestal verpakt in handige plastic hoesjes. Na beluistering berg ik de CD's gewoon weer daarin op. Platen heb ik niet, dus dat zal je aan iemand anders moeten vragen.

Eddie schreef:
Ik vind niets zo erg als losse cd's die niet in de hoesjes zitten, ik ben daar thuis een enorme zeikerd in, als men een cd uit de speler haalt, is het een kleine moeite om hem terug in doosje te doen (wat op speler licht) en het terug te zetten in de kast. Op deze manier heb ik geen enkele cd waar een kras op zit of die overslaat, ook is er geen cd zoek of zit er iets in een verkeerd doosje)

sorry hoor, maar 'licht'? verloedering zeg ik je!

Eddie schreef:

Hier nog zo eentje.....

maar het klopt idd wel. ik ben ook erg zuinig op mijn spulletjes. cd's zijn al niet al te goedkoop dus dan moet daar inderdaad met r.e.s.p.e.c.t. om worden gegaan!

Sietse
ik ben er ook behoorlijk zuinig mee, mijn platen en cd collectie is mijn meest waardevolle bezig (alles bij elkaar dan) en daar ben ik dus nogal voorzichtig mee.

Wat doen jullie met de stickers die soms/vaak op cd hoesjes zitten? Ik heb wel van mensen gehoord die ze er op laten zitten, zelfs de prijsjes. Zelf haal ik ze er altijd af en heb er een gruwelijke hekel aan als het van die stickers zijn die afgeven. Die hoesjes vervang ik met een nieuwe jewelcase. Hetzelfde doe ik met hoesjes die een barst hebben. Ben ik de enige freak die dat doet?

De stickers haal ik er vaak wel af, maar hoesjes vervang ik niet zo snel. Maar de meeste zijn dan ook nog heel.

Sietse
ik haal alleen de prijsjes eraf. Ik baal ervan als de sticker op een plastic hoesje zitten, want daarna plakken ze niet goed meer op de oficiele hoes. Met name bij digipacks komt dit vaak voor.

DutchViking
Ik had vandaag een cd waar diverse stickertjes over elkaar geplakt waren (cd was dus meerdere malen afgeprijsd ). Ik haal altijd alle stickers eraf en vaak is dan het hoesje beschadigd. Dat vervang ik dan ook direct, de hoesjes met barsten of met stickerafdrukken gooi ik meestal weg. Het zijn er gelukkig niet zo veel, vooral wat barsten betreft, aangezien ik er nogal zuinig op ben

De stickers gaan erbij mij altijd allemaal af. Als het plaksel overblijft is het een kwestie van een beetje water om het schoon te krijgen.
Gebarsten hoesjes let ik niet zo op. Wel kan ik me best irriteren aan het gedeelte van het hoesje waar je de CD mee klemt(duidelijk wat ik dan bedoel?), die gaan vaak kapot.

Sietse
ja, daar baal ik ook altijd van en laatst had ik de singel van Animal Collective met Vashti Bunyan gekocht, zat nog in het plastic...waren de pinnetjes binnen in naar de klote...balen is dat..

Stickerresten gewoon verwijderen met een beetje wasbenzine of terpentine, werkt prima.

En natuurlijk de bonnetjes bewaren in het boekje van de cd

Yak
En concert-tickets natuurlijk achter de doorzichtige.. eh.. plastic dinges die in het doosje zit.

Alle stickers er zo snel mogelijk af, barsten en ingedrukte pinnetjes? Vervangen.
Bij Damien Rice ging het mis: daar was de hoes beschadigd, en van karton dus niet vervangbaar.
Kan er nog boos om worden en heb bijna de neiging om hem opnieuw te kopen. Bijna..........want dat is wel heel rigoreus
Bonnetjes bewaar ik niet.

Erg toevallig aERodynamIC,

Een vriend van mij heeft ook geprobeerd om het stickertje dat op de digipack van Damien Rice zit eraf te halen. Helaas scheurde tijdens het verwijderen van dat stickertje ook een deel van het digipack-hoesje mee...wel zonde :s

Toine Rorije
Nee ik vervang niks. Op een of andere manier hecht ik heel erg aan het originele doosje. Zelfs als de vervanger precies hetzelfde zou zijn, houd ik gewoon dat ding met ingedrukte pinnetjes en barsten. Dan koop ik écht nog liever de cd opnieuw.
Ik heb een redelijke hekel aan digipacks. Die vallen te veel op in een rek (en passen vaak ook gewoon niet in). Meestal zet ik die ergens tussen de boeken in mn boekenkast.
Stickers haal ik er af (bij mij gaat dat altijd zonder problemen?) en plak ik, mits leuk, tegen de zijkant van mn houten ikea-cd-rek.

Sietse
Exfrozen schreef:
En natuurlijk de bonnetjes bewaren in het boekje van de cd

ik over het algemeen ook, bij platen eigenlijk niet, alleen als ik ook een cd heb gekocht.

Hehe, stelletje freaks

SelmaDuim
obsessed schreef:
Hehe, stelletje freaks

Ze lijken wel obsessed.

Sietse
hey verzamelen is een kunst heh.

SelmaDuim schreef:
(quote)

Ze lijken wel obsessed.

Kan niet hoor.. there's only one obsessed

SelmaDuim schreef:
(quote)

Ze lijken wel obsessed.

LOL

Ik doe dat ook, stickertjes plakken. Heb er een hoop achtergelaten na mijn verhuizing, maar inmiddels kijk ik weer tegen een Machinefabriek, DFA en American Analog Set-sticker aan.

Bonnetjes bewaren doe ik ook. Bij voorkeur onder de inlay, maar als dat zichtbaar is, gewoon in het boekje.

Kom ik op een nieuw dilemma: in welke CD stoppen jullie het bonnetjes als jullie er meer tegelijk hebben gekocht? Hebben jullie daar stelregels of voor, of doen jullie maar wat? Ik stop het meestal in de CD waar ik het meest waarde aan denk te hechten (dus bv. niet aan een CD die ik al 10 jaar op tape heb en toevallig tweedehands tegen kwam).

Haha, ik dacht dat Exfrozen een grapje maakte over het bewaren van bonnetjes, maar sommigen doen dat dus nog echt ook! Maar inderdaad Herman, dan moet je wel een systeem zien te bedenken in het geval van meerdere albums op 1 bonnetje. En wat als je iets via internet hebt besteld? Gaat dan de hele pakbon in het cd hoesje?

Sietse schreef:
hey verzamelen is een kunst heh.

En op een goede manier verzamelen een Way of Living.

aERodynamIC schreef:
Bij Damien Rice ging het mis: daar was de hoes beschadigd, en van karton dus niet vervangbaar.

Dat zouden ze echt moeten verbieden. Ik bedoel, er zijn toch stickers die wel makkelijk loslaten wanneer ze op karton geplakt zijn? En anders moeten ze die CD's maar sealen, en dan de sticker er op. Maar ja, geld speelt vaak wel een belangrijke rol.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:23 uur

geplaatst: vandaag om 22:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.