MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
Stijn_Slayer
Kronos schreef:
(quote)

Bij menig verzamelaar ook denk ik. Het blijven aankopen van lp's ligt meestal net iets meer voor de hand dan het blijven aankopen van opbergruimte.

In het begin denk je: 'Ik moet wat aan die lege plekken doen, dit is ook geen gezicht zo.' En dan ineens ben je op het punt dat je denkt: 'Shit, ik moet echt dingen weg doen.' De sweet spot waarin het precies goed is, bereik je op de een of andere manier nooit. Voordat iemand anders 'm maakt: een beetje zoals de G-spot.

Kronos schreef:

De vakken in de Castor kast van jeroentjuhh lijken me minstens 70 cm breed. Daar kan misschien één vastgemaakte Intecc lp standaard in het midden van het vak een verbetering zijn.

Dat lijkt me wel een goed idee, daar ga ik eens over nadenken.

jeroentjuhh schreef:
Dat lijkt me wel een goed idee, daar ga ik eens over nadenken.

Of zoals Mjuman beschrijft. Een u-profiel is vrij makkelijk te monteren. En dan een tussenschot erin schuiven, totdat je die G-spot waar Stijn het over heeft hebt gevonden.

Stijn_Slayer schreef:
(quote)

In het begin denk je: 'Ik moet wat aan die lege plekken doen, dit is ook geen gezicht zo.' En dan ineens ben je op het punt dat je denkt: 'Shit, ik moet echt dingen weg doen.' De sweet spot waarin het precies goed is, bereik je op de een of andere manier nooit. Voordat iemand anders 'm maakt: een beetje zoals de G-spot.

Aha - de erotiek van het platendraaien. Wat gaat er in een mens om als ie bij de gesealde aankoop, het seal verbreekt om de lp op te leggen.

Moet eerlijk toegeven dat bijv de Classic Vinyl serie van Blue Note -én ook die van de Tone Poet serie - beide zeer fraai uitgevoerd en met aandacht geproduceerd - voor zoveel draaigenot zorgen dat je er welhaast opgewonden van kunt raken.

Bij een dergelijke opnamekwaliteit vraag je jezelf af waarom dat niet vaker mogelijk is.

Mijn cd's heb ik opgeborgen in een simpele Ikea kast met deurtjes. Alfabetische volgorde, en op jaartal per compilatie / CD Single / EP / Studio en Live onder de artiest.

https://i.postimg.cc/3wMSDP0D/IMG-0900.jpg

Von Helsing schreef:
Mijn cd's heb ik opgeborgen in een simpele Ikea kast met deurtjes.

Dat ziet er heel netjes uit, ik ben geïnteresseerd. Over welke Ikea-kast hebben we het hier dan?

Choconas schreef:
(quote)

Dat ziet er heel netjes uit, ik ben geïnteresseerd. Over welke Ikea-kast hebben we het hier dan?

De BILLY / OXBERG en wat extra planken besteld.

Dank! Dan ga ik binnenkort maar eens een bezoekje brengen aan de blauwgele woongigant.

Von Helsing schreef:
De BILLY / OXBERG

Netjes dat alles achter glas staat. Voor cd's is de kast wel dieper dan nodig. In plaats van de cd's helemaal tegen de rug in de kast te zetten zou ik er achteraan latten in leggen (bijvoorbeeld in piepschuim, makkelijk op maat te snijden) waar je de cd's tegen aan kan zetten, zodat ze meer naar voor komen maar toch mooi op een lijn staan.

In onderstaand kastje dat minder diep is waren maar smalle latten nodig.

https://i.ibb.co/cNQfcpX/20220520-155537.jpg

Kronos schreef:
(quote)

Netjes dat alles achter glas staat. Voor cd's is de kast wel dieper dan nodig. In plaats van de cd's helemaal tegen de rug in de kast te zetten zou ik er achteraan latten in leggen (bijvoorbeeld in piepschuim, makkelijk op maat te snijden) waar je de cd's tegen aan kan zetten, zodat ze meer naar voor komen maar toch mooi op een lijn staan.

In onderstaand kastje dat minder diep is waren maar smalle latten nodig.

(afbeelding)

Wellicht ga ik dat ook doen, ik heb inmiddels toch al weer een 4e kast nodig. Dus een mooi moment om de verzameling weer te fine-tunen. Voor mijn LP's gebruik ik van die opbergkast kubussen.

Choconas schreef:
Dank! Dan ga ik binnenkort maar eens een bezoekje brengen aan de blauwgele woongigant.

In één kast passen ongeveer 1.000 cd's. Ook makkelijk met digipacks.

Heb het voor cd's ooit geprobeerd met ladenkasten van diezelfde woongigant, maar dat was geen succes: niet alleen moest ik de lades versterken met alu-profielen- op zich al een klus - ook de zichtbaarheid van de achterste cd's was een probleem.

Wat Kronos zegt is wel belangrijk: de diepte van de kast (30 cm) overschrijdt die van de cd met een factor 2. Als je de ruimte hebt, is dat geen punt; als je die ruimte wilt benutten en de kasten zijn nog dieper, kom je al snel uit op opbergbak Stuk, in meerdere maten, kan je bijv op 1 plak van Besta (56 breed, 40 diep) ca 160 cd's kwijt, in 4 rijtjes naast elkaar); kan je in een element van 1.80 hoog en 60 breed 1500 - 1600 cd's kwijt. Wel wat werk om de juiste cd te vinden

Von Helsing schreef:
(quote)

In één kast passen ongeveer 1.000 cd's. Ook makkelijk met digipacks.

Duizend is een mooi aantal, iets meer nog dan ik had ingeschat. Dan kunnen er dus zo'n 80 op een plank, dat is handig om te weten.

Choconas schreef:
(quote)

Duizend is een mooi aantal, iets meer nog dan ik had ingeschat. Dan kunnen er dus zo'n 80 op een plank, dat is handig om te weten.

Iets minder dan 80. Zelf ben ik begonnen met 70 per plank om ook ruimte over te houden voor nieuwe cd's.

Je hebt in ieder geval 11 planken per kast nodig.

Het heeft lang geduurd maar eindelijk kan ik mijn collectie laten zien. Na jaren roerige tijden heeft mijn collectie weer een prominente plek kunnen krijgen. Het gat in de kast is omdat de de collectie aan het nakijken ben. Een karweitje dat even zal duren. Maar ook een fijn vooruitzicht op mooie tijden in deze ruimte.

https://postimg.cc/ZW7LD1Sd

https://postimg.cc/64frVPcT

https://postimg.cc/6Tczv7mc

Mooi hoor!

Jaloers

Ja, mooi hoor. Vooral Suburbia aan de muur en Oldfield en Jarre op de kast

Overigens loopt je wekker niet goed, het is nu 20:16

Sony toploader?

vigil schreef:
Ja, mooi hoor. Vooral Suburbia aan de muur en Oldfield en Jarre op de kast

Overigens loopt je wekker niet goed, het is nu 20:16

Haha, ik heb een deja vu moment!

chansadres schreef:
(quote)

Haha, ik heb een deja vu moment!

Soledad
Even geconfronteerd met m’n eigen verzamelwoede…. Twee kallaxen zaten al vol dus nieuwe kallaxen waarvoor ik mijn mooie wand met ingelijste platen deels heb moeten opbreken en als deze vol zijn is er echt geen ruimte meer. Nou ben ik al een stuk kritischer in wat te kopen en wat niet en de prijs van het vinyl dwingt je er ook wel toe. De 65 items op m’n verlanglijstje passen hier gelukkig nog makkelijk bij.

https://i.ibb.co/d6mtnyQ/98359-C2-A-D0-E5-4975-906-E-8-B56-AABA4908.jpg
https://i.ibb.co/KX306Z8/0-E89-EA4-C-8-FBF-4-C21-A6-DD-9091-E23-D2-FB2.jpg

Ziet er goed uit, poster is super!

Soledad schreef:
Even geconfronteerd met m’n eigen verzamelwoede….

Ziet er wel super strak uit Pim, gaaf. De hoezen zijn ook allemaal top. Alleen de 3e op de bovenste rij ken ik niet, van welk album is dat? (En waar is Tolliver...? En Mal?)

Soledad schreef:
...en als deze vol zijn is er echt geen ruimte meer.

Mocht je echt geen plek meer hebben, dan wil ik er wel een paar van je overnemen.

Soledad
Tony schreef:
(quote)

Ziet er wel super strak uit Pim, gaaf. De hoezen zijn ook allemaal top. Alleen de 3e op de bovenste rij ken ik niet, van welk album is dat? (En waar is Tolliver...? En Mal?)

(quote)

Mocht je echt geen plek meer hebben, dan wil ik er wel een paar van je overnemen.

Thanks Tony aardig dat je jezelf opoffert de derde is de reissue hoes van deze:
https://www.discogs.com/release/8809114-Julius-Hemphill-Dogon-AD

Mal en Tolliver staan in de kast. Hoewel de muziek buitenaards goed is zijn de meeste hoezen niet altijd ware kunstwerkjes. Van Mal zijn er wel een paar maar he het zijn wissellijsten ik denk dat ik op zijn verjaardag alle lijsten vol stop met Mal Waldron hoezen

Ziet er prachtig uit Soledad.
Ik wil ook een mooie platenkast in de woonkamer, maar mijn vrouw heeft liever engelse theekopjes.
Ben nu verbannen naar een kleine ruimte met mijn cd's.
Platen heb ik weg moeten doen, daar was echt geen ruimte meer voor.

MAS
https://i.postimg.cc/fRh3tzQH/Whats-App-Image-2022-08-18-at-6-54-32-PM.jpg

Set up in de huiskamer. Platen zijn voor 95% hiphop. Helaas wordt binnenkort een van de 5 kasten verbannen naar boven.

Soledad
Rufus dat is zonde. Kun je die theekopjes niet ‘per ongeluk’ stuk gooien? Mijn cd’s staan wel in de huiskamer. Voor m’n platen heb ik een hele kleine maar wel echt eigen man cave

SoledadMijn kleine ruimte is ook echt van mij, dus ook een man cave.
Hierin staan alleen mijn spullen.

Rufus schreef:
Ik wil ook een mooie platenkast in de woonkamer, maar mijn vrouw heeft liever engelse theekopjes. Ben nu verbannen naar een kleine ruimte met mijn cd's.
Platen heb ik weg moeten doen, daar was echt geen ruimte meer voor.

Ben je echt heel erg gehecht aan je vrouw?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:53 uur

geplaatst: vandaag om 19:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.