MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie

zoeken in:
Rufus schreef:
Ik wil ook een mooie platenkast in de woonkamer, maar mijn vrouw heeft liever engelse theekopjes.
Ben nu verbannen naar een kleine ruimte met mijn cd's.
Platen heb ik weg moeten doen, daar was echt geen ruimte meer voor.

Ik prijs mezelf dan toch echt gelukkig dat het hier gewoon kan, ondanks dat ik de enige muziekliefhebber ben die lp's koopt (en cd's kocht). Alles in de woonkamer
Ik heb een foto van de zelf ontworpen kast voor mijn lp's en wat boeken al eerder geplaatst hier, en de cd's staan in een kast die er van binnen voor is aangepast (de rest van de cd's die er niet meer bij konden heb ik ontdaan van het plastic en alleen de boekjes plus cd in verzamelbakken geplaatst. Dit vanwege ruimtegebrek en het feit dat ik eigenlijk nooit meer cd's draai).

https://postimages.org/

https://postimages.org/

Plaatsgebrek is een terugkerend probleem voor veel verzamelaars denk ik.

Een van de oplossingen is Engelse theekopjes en boeken verhuizen naar een andere kast in een andere kamer. Muziek moet zoveel mogelijk binnen handbereik zijn.
https://i.postimg.cc/Y98qm189/20220818-202848.jpghttps://i.postimg.cc/cHKtZkdW/20220818-204716.jpg
https://i.postimg.cc/xjtckSFR/20220818-202957.jpg
Voor jongelingen die overwegen te gaan samenwonen, laat in het huwelijks- of samenlevingscontract opnemen dat jij mag kiezen waar de lp's en cd's komen te staan.

MAS schreef:
Helaas wordt binnenkort een van de 5 kasten verbannen naar boven.
Niet doen! Het ziet er nu zo mooi uit.

aERodynamIC schreef:
...de cd's staan in een kast die er van binnen voor is aangepast (de rest van de cd's die er niet meer bij konden heb ik ontdaan van het plastic en alleen de boekjes plus cd in verzamelbakken geplaatst. Dit vanwege ruimtegebrek en het feit dat ik eigenlijk nooit meer cd's draai).
Toch wel zonde. Dat zal nogal een berg plastic geweest zijn.

Kronos schreef:
Toch wel zonde. Dat zal nogal een berg plastic geweest zijn.

De cd's in de kast hebben het overleefd net als de kartonnen hoesjes, en ja soms heb ik er wel eens spijt van. Maar een nieuw huis is geen optie

Tony schreef:
(quote)

Ben je echt heel erg gehecht aan je vrouw?

Jazeker ben ik aan mijn vrouw gehecht, maar vind wat andere mume users hebben echt soms prachtig.

Kronos
Voor jongelingen die overwegen te gaan samenwonen, laat in het huwelijks- of samenlevingscontract opnemen dat jij mag kiezen waar de lp's en cd's komen te staan.
======
Het probleem ontstaat als je gaat trouwen of samenwonen.
Zo had ik een redelijke collectie boeken, stripverhalen en LP's, maar kon alleen de CD's en DVD's wegens
ruimte gebrek meenemen. Toen ik nog een klein manneke was was ik al gek op muziek, zat altijd met de LP-hoes in de hand te luisteren. Tegenwoordig heb ik geen LP-hoes meer in mijn handen maar luister nog erg veel naar muziek. Ik ben met de huidige situatie heel tevreden, maar zoals het was wordt het niet meer.
+++++
Mijn vrouw heeft ook een redelijk aantal cd's +- 200, helaas van kruitvat kwaliteit en ook niet mijn
muziek smaak. Zitten in dozen opgeborgen zodat je al geen zin hebt om ze te luisteren.
Deze cd's mogen absoluut niet bij mijn cd's komen.

Rufus schreef:
Deze cd's mogen absoluut niet bij mijn cd's komen.

Die herken ik: dat waren ook de eerste cd's die in dozen verdwenen. Het werd gewoon geaccepteerd

Rufus schreef:
Ik ben met de huidige situatie heel tevreden,...

Da's het belangrijkste. Houden zo.

Soledad
aERodynamIC schreef:
(quote)

Die herken ik: dat waren ook de eerste cd's die in dozen verdwenen. Het werd gewoon geaccepteerd

Idem hier…. Sterker nog, ik heb ze weggepleurd (met haar toestemming). Daarna heb ik mijn zinnen gezet op haar boeken maar dat verloopt iets stroever. Al heb ik inmiddels al een aardig deel van de kast veroverd ten kosten van Vijftig Tinten Grijs en andere ellende ik denk dat ik zo’n driekwart heb geannexeerd inmiddels.

Ik denk dat ik binnenkort gewoon eens elke dag een boek omwissel…. En dan kijken of ze het doorheeft

Mijn vrouw luistert amper naar 'eigen' CD's. Ooit in een opwelling heeft ze een Krezip CD gekocht, die staat er ook niet tussen, straks denken mensen dat ik dat leuk vindt. Als er CD's gedraaid worden zijn dat die van mij. Deze zijn overigens opgeborgen in Besta kastjes van de geel blauwe doos. De ondiepe variant voor aan de muur. Uit het zicht, toch bij de hand, iedereen blij en beschermd tegen UV.

Fleetwood Mac CD's hebben het overigens wél gered. Wel Behind the Mask, maar je kan niet alles hebben.

Wij muziekliefhebbers zijn gewoon kleine dictators met slimme streken

Ik zit dit met een grote glimlach te lezen: ook ik heb een kast met Engels porselein, via schoonmoeder binnengesmokkeld. Niet door mij.
Er staan nog een paar duizend cd’s in de woonkamer. In de slaap/werkkamer staan ook een paar honderd verstopt van dubieuze kwaliteit. Wee die gevaarlijke kruisbesmetting.
En natuurlijk in de werkkamer een honderdtal jazz-cd’s die ik afgelopen twee jaar vanwege thuiswerken heb gekocht. Die draai ik nu het meest

EttaJamesBrown schreef:
En natuurlijk in de werkkamer een honderdtal jazz-cd’s die ik afgelopen twee jaar vanwege thuiswerken heb gekocht. Die draai ik nu het meest

Ik vind mijn jazz-afdeling ook het fijnst, dat is ook echt een aparte afdeling. Op vinyl heb ik maar twee klassieke platen dus dat heeft geen zin (de klassieke cd's die veel talrijker zijn hou ik wel apart).

Bij mij staan de jazz cd's in 14 vakken van de 9 Benno's (Gnedby heet dat tegenwoordig) in de hal. Nog 9 vakken zijn gevuld met wereldmuziek cd's en in de overige 85 vakken staat klassiek. Al de rest (pop, rock, metal, zowel cd als lp) staat in de woonkamer. De 75 lp's klassieke muziek, bijna allemaal tweedehands, staan in de dressoir kast in de woonkamer (zie eerder geplaatste foto).

Alle kasten zitten weer helemaal vol en voor de laatste 50 gekochte cd's is geen plaats meer. Waar ik er mee moet blijven, daar denk ik gek genoeg nooit aan in de winkel.

Ik heb de helft van mijn LP's in de woonkamer staan, de andere helft zit in bananendozen in de kast op de overloop boven. Ik rouleer af en toe een beetje, maar de meeste LP's verlaten de bananendozen niet meer.

Mijn CD's zitten in 8 van die Billy/Benno/Gnedby CD kasten op mijn werkkamertje. Jazz staat bij mij gewoon tussen de rest, klassieke CD's heb ik dan gek genoeg ook apart staan, aan het eind, na de Zappa's. Anders neemt de B (Bach, Beethoven) veel teveel plaats in. Dat zou de hele vaart uit het alfabet halen, niet te doen. Om ruimte te besparen heb ik (heel slim vind ik zelf) 8 jazz boxsets (Curtis Amy, John Coltrane, Tubby Hayes, Andrew Hill, Monk, Lee Morgan, Dizzy Reece en Woody Shaw), eruit gehaald en boven op de kasten gezet. Ziet er heel leuk uit en ik heb weer de nodige ruimtebesparing (2 vakjes maar liefst) gerealiseerd.

Vanwege ruimtegebrek staat een hoop niet meer uitgestald en heb ik dat wat nog over is van mijn collectie (paar jaar geleden een stuk of 1000 naar beneden gegaan) grotendeels in grote opbergbakken gestopt; toegankelijk maar compact (en alle CD's heb ik sowieso gedigitaliseerd). Een selectie heb ik dan op een aantal plekken in de huiskamer staan, met enige roulatie, al zijn sommige stukjes van de collectie vaste waarden (zo staat een flink deel van mijn Girls' Generation albums en JP singles al jaren uitgestald). En zo dan momenteel een stukje ingericht voor Incapacitants en Hijokaidan, bijvoorbeeld:

https://svenkay.files.wordpress.com/2022/10/20221003_171101.jpg

(Met inderdaad ook wat Gero en een paar tapes van mijn eigen project Panic.)

Daarnaast nu nog al mijn Ayumi Hamasaki en een rijtje van mijn lievelingstapes in de huiskamer.

Ben erg benieuwd of het mensen bevalt die hun CD’s in dunne plastic sleeves in de kast zetten in plaats van die plastic CD doosjes. Heb ongeveer 3500 CD’s aardig overzichtelijk in 4 Ikea Billy’s staan, maar het is natuurlijk een enorme berg plastic in de kast. Alles in dunne sleeves doen betekent dat ongeveer 2/3 van de kastruimte vrijkomt. Het is wel wat lastiger zoeken uiteraard. Mensen die dit gedaan hebben? Gaarne jullie ervaringen.

Running On Empty schreef:
Ben erg benieuwd of het mensen bevalt die hun CD’s in dunne plastic sleeves in de kast zetten in plaats van die plastic CD doosjes. Heb ongeveer 3500 CD’s aardig overzichtelijk in 4 Ikea Billy’s staan, maar het is natuurlijk een enorme berg plastic in de kast. Alles in dunne sleeves doen betekent dat ongeveer 2/3 van de kastruimte vrijkomt. Het is wel wat lastiger zoeken uiteraard. Mensen die dit gedaan hebben? Gaarne jullie ervaringen.

Ik heb een groot deel van mijn collectie in van die dunne sleeves gedaan en in speciale dozen waar ze precies in passen, dat zoekt redelijk makkelijk. En zelfs het op volgorde zetten gaat zo sneller (dat was in de kast telkens weer schuiven). Maar of ik ze zo in de kast zou zetten? Nee, want je ziet de zijkant dan echt niet meer.

Een voor mij belangrijk deel staat nog in mijn cd kast en wel in de plastic doosjes (of digipack uiteraard).

Ik moest het wel doen vanwege het creëren van ruimte voor vinyl en de cd kast was vol.

https://postimg.cc/21jJWjT1

aERodynamIC schreef:
Een voor mij belangrijk deel staat nog in mijn cd kast en wel in de plastic doosjes (of digipack uiteraard). Ik moest het wel doen vanwege het creëren van ruimte voor vinyl en de cd kast was vol.

Op zich een mooie middenweg om veel gedraaid werk in de doosjes te laten (en ook bijzondere verpakkingen) en de rest inderdaad in sleeves in doosjes of een brede lade. Ga ik over nadenken.

aERodynamIC schreef:
Ik heb een groot deel van mijn collectie in van die dunne sleeves gedaan en in speciale dozen waar ze precies in passen, dat zoekt redelijk makkelijk.

Waar blijf je met het drukwerk in de achterkant van de jewelcase? Lijkt me te breed voor in zo'n speciale doos.

https://i.discogs.com/m0lTIMVBbSNflbQXfFyYDS4zh1kZ73K74pxThrzR4rI/rs:fit/g:sm/q:90/h:469/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTQ3NjE4/MjktMTQ0NTE2MTcz/Ni0zNDExLmpwZWc.jpeg

Kronos schreef:

Waar blijf je met het drukwerk in de achterkant van de jewelcase? Lijkt me te breed voor in zo'n speciale doos.

Die sneuvelen, meestal staat die info ook wel in het boekje. Ik ben sowieso veel meer bezig met mijn vinyl collectie. En de cd's die ik nu op deze manier opberg heb ik vaak ook wel op vinyl. Keuzes......

En uiteraard hou ik cd's in tact waar ik gek op ben (en dan ook op vinyl heb). Ik heb gewoon te veel

Klassiek is bij mij allemaal nog netjes zoals gekocht, dat koop ik niet op vinyl.

aERodynamIC schreef:
Die sneuvelen, meestal staat die info ook wel in het boekje. Ik ben sowieso veel meer bezig met mijn vinyl collectie. En de cd's die ik nu op deze manier opberg heb ik vaak ook wel op vinyl.

Ik heb een proefsetje van die plastic sleeves gekocht en daar kunnen de inlays ook perfect in. Die gooi ik zeker niet weg. Maar dat vergt iets bredere doosjes inderdaad als ik ze daarin zou doen.

Mssr Renard
https://i.ibb.co/LzjHwC1/IMG-20231030-200515.jpg
https://i.ibb.co/bXyR7mB/IMG-20231030-200510.jpg
https://i.ibb.co/mGSWQks/IMG-20231030-200507.jpg

Bij Who's Your Daddy Records handige (stevige) kartonnen opbergdozen, plastic sleeves en papieren binnenhoesjes voor mijn singlescollectie. Inmiddels bijna 200 singles bij elkaar gespaard. Een leuke en best goedkope hobby.

Ah, Go now!, dat heb ik ook nog gehad met dat hoesje. Als kind was ik om de een of andere reden gefascineerd door het afdalende loopje van "Fall... fall... falling in love" van het net zo leuke B-kantje.

Mssr Renard
BoyOnHeavenHill schreef:
Ah, Go now!, dat heb ik ook nog gehad met dat hoesje. Als kind was ik om de een of andere reden gefascineerd door het afdalende loopje van "Fall... fall... falling in love" van het net zo leuke B-kantje

Ja, jij en ik (en nog een paar) kunnen Moody Blues Mark #1 best waarderen.

Mssr Renard
Weer wat nieuwe kasten gekocht voor mijn lp's. Er stonden stapels naast de kasten, dus dat moest beter. De onderste rij kasten is nieuw. Het betreft hier pop, rock, counrry, jazzrock, funk, etc. De jazz (+/- 300 lp's) staat beneden. Allman Brothers en Jethro Tull en solo staat ook elders.

De bovenste vier vakken zijn: Moody Blues, Uriah Heep, Queen en Barclay James Harvest en solo.

Als elk vak ongeveer 100 lp's bevat zijn dit toch al gauw 1200 lp's.

Er staat nog wel een stapel van +/- 100 klassieke muziek-lp's ontheemd te zijn.

https://i.ibb.co/8zKpv0F/IMG-20240708-162129.jpg
https://i.ibb.co/zQwpc1k/IMG-20240708-162108.jpg

Mssr Renard schreef:
Weer wat nieuwe kasten gekocht voor mijn lp's.

Ziet er tof uit Michiel! Ook leuk om de Back to the Light LP te zien, ik neem aan dat dit de anniversary editie is van iets van drie jaar geleden.

Mssr Renard
vigil schreef:
(quote)

Ziet er tof uit Michiel! Ook leuk om de Back to the Light LP te zien, ik neem aan dat dit de anniversary editie is van iets van drie jaar geleden.

Ja, ik denk wel dat het die versie is.

Om de collectie comple(e)t(er) te maken, had ik ineens wat May en Mercury platen erbij besteld. Dit zijn wel nieuwe exemplaren. Geen idee waarom May zo nodig vooraan staat. Het had ook Taylor of The Cross kunnen zijn.

Die bovenste bakken zijn zo leuk om door te bladeren. Alsof je in een platenzaak staat.

Mssr Renard schreef:
Die bovenste bakken zijn zo leuk om door te bladeren. Alsof je in een platenzaak staat.

Wel wat lastiger om stofvrij te houden, zou ik denken. En door de nogal lage voorkant kunnen er indrukken op de hoes van de voorste lp's komen als alle lp's die erachter zitten er tegenaan drukken, lijkt me.

Mssr Renard
Ik weet niet waarom ik me druk zou maken om stofvrij houden. Dat doe ik bij mijn boeken en instrumenten ook niet. Als ik een plaat opzet, dan haal ik het hem toch uit een binnenhoes?

Dat de bakken indrukken achterlaten op de hoes, zie ik ook niet gebeuren want ze leunen naar achteren, niet naar voren. Waarom zou ik ze naar voren laten leunen? En dan nog; een lp is een gebruiksvoorwerp, ik ben er niet zo dogmatisch voorzichtig mee. Ik haal ze ook altijd uit de plastic hoezen, omdat de platen dan te veel schuiven en meer plek in beslag nemen. De plastic hoezen bewaar ik als ik een lp moet verzenden naar een koper, of ik lever ze weer in bij een platenzaak, zodat het toch een beetje circulair is.

Bovendien is meer dan 90% van mijn collectie tweedehands, dus sowieso al bekrast en krakerig en de hoezen hebben al de nodige schade. hier en daar. In sommige gevallen vind ik een nieuw tweedehands exemplaar waarmee ik een oude vervang, mocht het niet meer te luisteren te zijn.

Binnen mijn beroep (senior-archivaris) ga ik nochtans anders met de stukken om. Daar ben ik veel voorzichtiger. Overigens ben ik ook weer enorm onvoorzichtig. Ik pas wel op mijn spullen, maar stof en gebruikssporen maak ik mij geen zorgen om.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:52 uur

geplaatst: vandaag om 19:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.