De Site / Gebruikers / Hoe berg jij je cd's/platen op? / Foto's van je collectie
zoeken in:
0
geplaatst: 9 juli 2024, 13:35 uur
Mssr Renard schreef:
Ik weet niet waarom ik me druk zou maken om stofvrij houden. Dat doe ik bij mijn boeken en instrumenten ook niet. Als ik een plaat opzet, dan haal ik het hem toch uit een binnenhoes?
Dat de bakken indrukken achterlaten op de hoes, zie ik ook niet gebeuren want ze leunen naar achteren, niet naar voren. Waarom zou ik ze naar voren laten leunen?
Ik weet niet waarom ik me druk zou maken om stofvrij houden. Dat doe ik bij mijn boeken en instrumenten ook niet. Als ik een plaat opzet, dan haal ik het hem toch uit een binnenhoes?
Dat de bakken indrukken achterlaten op de hoes, zie ik ook niet gebeuren want ze leunen naar achteren, niet naar voren. Waarom zou ik ze naar voren laten leunen?
Het zijn mijn bedenkingen die me weerhouden van zulke bakken te kopen, hoewel het er mooi en leuk uitziet. Ik ga zelf zeer zuinig en behoedzaam met mijn muziekspullen om. Wat de indrukken betreft, dat zie je vaak al bij lp's als ze nog in de winkel liggen. Als je tot de achterste lp bladert leunt wel al het gewicht tegen de voorste. Maar in tegenstelling tot bij jou zitten in de winkel de bakken vaak te vol en gaan mensen er kracht op zetten om nog te kunnen bladeren. Soms laat ik een nieuwe lp liggen omdat de hoes al niet meer in mint conditie is.
1
Mssr Renard
geplaatst: 9 juli 2024, 13:42 uur
Ik ga wel zuinig met mijn spullen om hoor. Alleen ik maak er geen al te groot punt van.
De lp-spelers, de mengpanelen en de electrische piano (om maar wat te noemen) dek ik af met een stofhoes, want electronica + stof = ellende.
Platen prop ik ook niet in de kast, daarom had ik extra ruimte nodig. Platen stapel ik ook niet op. Om te bladeren moet er wel genoeg ruimte zijn. Maar dat geldt ook voor de platen die ruggelings in de kast staan (zoals de onderste vier vakken). Daar moet genoeg ruimte zijn om te kunnen bladeren. Albums herken ik sneller aan de hoes dan aan de titel, en sommige ruggen zijn of beschadig of er staat veel te klein de titel op geschreven. Als de platen in de kast gepropt staan, hoe krijg je dan trouwens je hand ertussen om een lp te pakken?
In mijn vakgebied mogen er ook nooit teveel dossiers in een archiefdoos. De stelregel is dat er één hand in moet passen. Dat pas ik ook toe bij het opbergen van de lp's. Daardoor hangen ze een beetje tegen elkaar, maar ook weer niet té diagonaal, wat volgens mij ook niet bevordelijk is voor de hoes.
De lp-spelers, de mengpanelen en de electrische piano (om maar wat te noemen) dek ik af met een stofhoes, want electronica + stof = ellende.
Platen prop ik ook niet in de kast, daarom had ik extra ruimte nodig. Platen stapel ik ook niet op. Om te bladeren moet er wel genoeg ruimte zijn. Maar dat geldt ook voor de platen die ruggelings in de kast staan (zoals de onderste vier vakken). Daar moet genoeg ruimte zijn om te kunnen bladeren. Albums herken ik sneller aan de hoes dan aan de titel, en sommige ruggen zijn of beschadig of er staat veel te klein de titel op geschreven. Als de platen in de kast gepropt staan, hoe krijg je dan trouwens je hand ertussen om een lp te pakken?
In mijn vakgebied mogen er ook nooit teveel dossiers in een archiefdoos. De stelregel is dat er één hand in moet passen. Dat pas ik ook toe bij het opbergen van de lp's. Daardoor hangen ze een beetje tegen elkaar, maar ook weer niet té diagonaal, wat volgens mij ook niet bevordelijk is voor de hoes.
1
geplaatst: 9 juli 2024, 14:08 uur
Zo probeer ik het ook te doen. Maar in de praktijk ontstaat er altijd wel plaatsgebrek en zitten lp's meestal toch wat vaster tegen elkaar gedrukt dan ik zou willen. 
Verder maak ik er ook geen al te groot punt van hoor. Ik heb ook tweedehands lp's waaraan je ziet dat ze al een heel leven hebben gehad. Dat heeft soms zijn charme. En als een nieuwe lp afgeprijsd is dan neem ik een kleine beschadiging er wel bij. Zondag nog gekocht, de 3 lp van Opeth - The Roundhouse Tapes en de lp box van Philip Glass - Satyagraha, beide met een klein beetje beschadiging. Het voorzichtig ermee omgaan is niet dogmatisch maar gaat voor mij over de aandacht en waardering in die handeling zelf, voor spullen die met aandacht en waardering gemaakt zijn.

Verder maak ik er ook geen al te groot punt van hoor. Ik heb ook tweedehands lp's waaraan je ziet dat ze al een heel leven hebben gehad. Dat heeft soms zijn charme. En als een nieuwe lp afgeprijsd is dan neem ik een kleine beschadiging er wel bij. Zondag nog gekocht, de 3 lp van Opeth - The Roundhouse Tapes en de lp box van Philip Glass - Satyagraha, beide met een klein beetje beschadiging. Het voorzichtig ermee omgaan is niet dogmatisch maar gaat voor mij over de aandacht en waardering in die handeling zelf, voor spullen die met aandacht en waardering gemaakt zijn.
10
geplaatst: 9 juli 2024, 20:59 uur
MAS schreef:
(afbeelding)
Set up in de huiskamer. Platen zijn voor 95% hiphop. Helaas wordt binnenkort een van de 5 kasten verbannen naar boven.
(afbeelding)
Set up in de huiskamer. Platen zijn voor 95% hiphop. Helaas wordt binnenkort een van de 5 kasten verbannen naar boven.
De verbanning heb ik gelukkig weten te voorkomen.
Wel was mijn partner er klaar mee dat de rest van mijn muziekcollectie verspreid stond door verschillende slaapkamer. Terecht ook. Nu heb ik boven een muziekkamer ingericht voor het deel van mijn collectie dat niet in de huiskamer staat.https://i.ibb.co/1fqdvYz/IMG-4696.jpg
https://i.ibb.co/19qTd5H/IMG-4695.jpg
https://i.ibb.co/PtZhg73/IMG-4699.jpg
16
geplaatst: 17 juli 2024, 18:23 uur
Gisteren mijn cd-kast verbouwd. Ik heb een extra rij laden toegevoegd, maar daarvoor moest wel de hele kast uit elkaar (en dus leeg). Gelukkig is het achter de rug...
https://tweakers.net/i/hL38IQySNv7BXMpS1YUaPPfbL3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VXVVL9D3orvzzaVoab6Mghf3.jpg?f=user_large
In andere kasten staat ook nog wel het een en ander, maar dit is toch wel de hoofdmoot (AP t/m SO)
https://tweakers.net/i/hL38IQySNv7BXMpS1YUaPPfbL3I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VXVVL9D3orvzzaVoab6Mghf3.jpg?f=user_large
In andere kasten staat ook nog wel het een en ander, maar dit is toch wel de hoofdmoot (AP t/m SO)
1
Mssr Renard
geplaatst: 17 juli 2024, 18:35 uur
Brunniepoo schreef:
maar dit toch we de hoofdmoot (AP t/m SO)
maar dit toch we de hoofdmoot (AP t/m SO)
Voor Abba had je een geheel aparte kast nodig?
0
geplaatst: 16 november 2024, 13:59 uur
Goede middag Brunniepoo
ben al lange tijd op zoek naar een opbergkast/systeem voor mijn duizenden cd's. heb alles nu in verschillende kleine kasten staan. er blijkt weinig aanbod te zijn van kasten, waar je grote aantallen in kwijt kan.
ik zie hier de afbeelding van jouw kast. mag ik jou vragen of jij die zelf heb gemaakt of heb jij die ergens kunnen aanschaffen? Zo ja, wil je mij dan a.u.b. de gegevens doorspelen van de leverancier.
Bij voorbaat dank voor jouw reactie!
Muzikale groet,
ben al lange tijd op zoek naar een opbergkast/systeem voor mijn duizenden cd's. heb alles nu in verschillende kleine kasten staan. er blijkt weinig aanbod te zijn van kasten, waar je grote aantallen in kwijt kan.
ik zie hier de afbeelding van jouw kast. mag ik jou vragen of jij die zelf heb gemaakt of heb jij die ergens kunnen aanschaffen? Zo ja, wil je mij dan a.u.b. de gegevens doorspelen van de leverancier.
Muzikale groet,
0
geplaatst: 16 november 2024, 14:15 uur
Beste potjandosie
Je zou een keer op deze site kunnen kijken:
Castor Interieur - CD-kasten, audiomeubels, boekenkasten, platenkasten op maat gemaakt - castorinterieur.nl
Daar kunnen ze alle meubels op de door jou gewenste maat maken.
Een foto van mijn kast staat op pagina 77 van dit topic, ik ben er erg blij mee en heb heel goede ervaringen met castor.
Je zou een keer op deze site kunnen kijken:
Castor Interieur - CD-kasten, audiomeubels, boekenkasten, platenkasten op maat gemaakt - castorinterieur.nl
Daar kunnen ze alle meubels op de door jou gewenste maat maken.
Een foto van mijn kast staat op pagina 77 van dit topic, ik ben er erg blij mee en heb heel goede ervaringen met castor.
0
geplaatst: 16 november 2024, 15:05 uur
potjandosie schreef:
Goede middag Brunniepoo
Muzikale groet,
Goede middag Brunniepoo
Muzikale groet,
Allemaal IKEA
Losse componenten uit de Besta serie. Je ziet in de breedte 120-60-120 cm, diepte 40 en hoogte uit mijn hoofd 64, 36 en 120 cm.
1
geplaatst: 16 november 2024, 15:44 uur
Bedankt voor de tip jeroentjuhh. zojuist de site van Castor bekeken. helaas nemen zij geen nieuwe opdrachten meer aan en maken zij geen meubels meer op maat. zij stoppen definitief per 1 december a.s. en verkopen alleen nog wat showmodellen, die voor mij niet geschikt zijn. Mocht jij of iemand anders hier op de site een alternatief weten voor Castor of een aanbieder weten van grote opbergsystemen voor cd's dan hou ik me zeer aanbevolen.
toen er nog geen streaming was, was er meer aanbod van opbergsystemen. bedrijven als Leen Bakker of Kwantum verkopen sowieso geen cd/platenkasten meer. die zijn vroeger wel veel gemaakt en waarschijnlijk wel 2e hands te vinden op internet (Marktplaats e.d.), maar ik wil het liefst een cd kast op maat laten maken.
zal kijken of ik iets kan doen met jouw Besta tip Brunniepoo, waarvoor bedankt.
toen er nog geen streaming was, was er meer aanbod van opbergsystemen. bedrijven als Leen Bakker of Kwantum verkopen sowieso geen cd/platenkasten meer. die zijn vroeger wel veel gemaakt en waarschijnlijk wel 2e hands te vinden op internet (Marktplaats e.d.), maar ik wil het liefst een cd kast op maat laten maken.
0
geplaatst: 21 november 2024, 08:04 uur
potjandosie schreef:
Bedankt voor de tip jeroentjuhh. zojuist de site van Castor bekeken. helaas nemen zij geen nieuwe opdrachten meer aan en maken zij geen meubels meer op maat. zij stoppen definitief per 1 december a.s. en verkopen alleen nog wat showmodellen, die voor mij niet geschikt zijn. Mocht jij of iemand anders hier op de site een alternatief weten voor Castor of een aanbieder weten van grote opbergsystemen voor cd's dan hou ik me zeer aanbevolen.
Nou gewoon een goeie timnerman vragen die in opdracht werkt.

0
geplaatst: 21 november 2024, 11:31 uur
klopt AbleMable daar was ik al mee bezig, maar zo iemand blijkt in de praktijk niet zo makkelijk te vinden. ik zoek iemand die dat (tegen betaling uiteraard) graag wil doen en daar ook lol in heeft
0
geplaatst: 21 november 2024, 11:41 uur
potjandosie schreef:
klopt AbleMable daar was ik al mee bezig, maar zo iemand blijkt in de praktijk niet zo makkelijk te vinden. ik zoek iemand die dat (tegen betaling uiteraard) graag wil doen en daar ook lol in heeft
Zonder gekheid ik denk dat de meeste timmerlieden wel lol hebben in betaling. Ik denk dat je voorzichtig moet zijn met iemand te zoeken via een klus-site.
Aan de andere kant wat weerhoud je om zelf aan de slag te gaan en zoals Brunniepoo al aangeeft met componenten van Ikea aan de slag te gaan en die zelf aan te vullen/modificeren. NB: de Besta-serie (ook een tevreden gebruiker) is 40 cm diep - en dat is niet efficiënt met het oog op cd's). Gnedby is wat dat betreft - 17 cm diep, 20 cm breed, 202 hoog - geschikter. Bepalend is dan wat en hoeveel je er in op wilt bergen, cd's, dvd's of lp's; eerst tellen en dan uittekenen.
Daarnaast kan je bij Tylko kasten op maat en geheel naar eigen wens laten samenstellen - die hebben ook regelmatig aanbiedingen.
0
geplaatst: 21 november 2024, 13:14 uur
Eens, de diepte is handig voor een aantal boxen, maar verder inmiddels nutteloos.
0
geplaatst: 22 november 2024, 16:50 uur
Brunniepoo schreef:
Eens, de diepte is handig voor een aantal boxen, maar verder inmiddels nutteloos.
Het grappige is dat Ikea wel een soort van opbergbakken heeft, waarin naast elkaar 4 rijtjes cd's gaan (ca 140 stuks) en die bak past precies op een plank van Besta; helaas niet in een lade van Besta (dus zou je er een stuk moeten afsnijden).
Er zijn nog meer nadelen: 1. je kunt de lades niet zover uitrekken dat je ook nog de laatste 10 cd's (*4) kunt zien; en 2. er zijn geen geschikte bijpassende (standaard)ladefrontjes.
Omdat het wel iets heeft in 1 standaardelement (60 * 64 *40) 3 * 140 cd's kwijt te kunnen, ga ik nu uitproberen om die bakken te verstevigen met dun plaatmateriaal (1-2 mm aluminium) en dan er een deur (60*60) voor te maken (is wel een standaardonderdeel), zodat ik die bakken naar voren kan schuiven.
2
geplaatst: 25 november 2024, 20:31 uur
potjandosie schreef:
Bedankt voor de tip jeroentjuhh. zojuist de site van Castor bekeken. helaas nemen zij geen nieuwe opdrachten meer aan en maken zij geen meubels meer op maat. zij stoppen definitief per 1 december a.s. en verkopen alleen nog wat showmodellen.
Naar aanleiding van dit bericht de site gecheckt en één van de showmodellen gekocht. Lekkere korting, scheelt een bom duiten. Wel jammer dat ze ermee stoppen, lijkt me (op basis van het telefonisch overleg) een fijne zaak met vriendelijke en bekwame mensen.Bedankt voor de tip jeroentjuhh. zojuist de site van Castor bekeken. helaas nemen zij geen nieuwe opdrachten meer aan en maken zij geen meubels meer op maat. zij stoppen definitief per 1 december a.s. en verkopen alleen nog wat showmodellen.
1
geplaatst: 26 november 2024, 14:40 uur
Edgar18 schreef:
Naar aanleiding van dit bericht de site gecheckt en één van de showmodellen gekocht. Lekkere korting, scheelt een bom duiten. Wel jammer dat ze ermee stoppen, lijkt me (op basis van het telefonisch overleg) een fijne zaak met vriendelijke en bekwame mensen.
Naar aanleiding van dit bericht de site gecheckt en één van de showmodellen gekocht. Lekkere korting, scheelt een bom duiten. Wel jammer dat ze ermee stoppen, lijkt me (op basis van het telefonisch overleg) een fijne zaak met vriendelijke en bekwame mensen.
Het is zeker een fijne zaak. Veel plezier met je kast!
0
geplaatst: 18 september 2025, 21:13 uur
Hallo Freakey, ben je nog steeds tevreden over je cd-rekken van cd-rek.nl?
1
geplaatst: 24 september 2025, 19:59 uur
De laatste ingreep die ik heb gedaan om het steeds terugkerende probleem van plaatsgebrek op te vangen is wat ik nooit van plan was; cd's uit de jewelcases halen. Maar in plaats van in mappen te steken, waarin geen plaats voorzien is voor de tray inlay (het bedrukte vel achterin de cd waarop vaak de songtitels staan), gebruik ik deze opbergboxen.
Goed voor ongeveer honderd cd's. Niet al te duur, kan goed op elkaar gestapeld worden, handig formaat en met handvat. Langs de zijkant kan je zelfs zien waar je een cd ongeveer kan vinden. Erin bladeren gaat ook goed.
Voorlopig steek ik er de wat minder goede albums erin. Ik zou ook wat kunnen verkopen maar om alles uit te zoeken wat wel of niet weg mag is te tijdrovend.
https://i.postimg.cc/Z5Q57Y2Y/f8aed56b-ae71-4c83-b7e5-44360d449b63-2.jpg
https://i.postimg.cc/KzPc8Pz4/28d457a2-d004-4a61-801b-3575f5207fa0-1.jpg
Ik krijg geen korting als ik reclame maak maar als iemand gebruik wil maken van deze oplossing:
Sunware opbergbox
Goed voor ongeveer honderd cd's. Niet al te duur, kan goed op elkaar gestapeld worden, handig formaat en met handvat. Langs de zijkant kan je zelfs zien waar je een cd ongeveer kan vinden. Erin bladeren gaat ook goed.
Voorlopig steek ik er de wat minder goede albums erin. Ik zou ook wat kunnen verkopen maar om alles uit te zoeken wat wel of niet weg mag is te tijdrovend.
https://i.postimg.cc/Z5Q57Y2Y/f8aed56b-ae71-4c83-b7e5-44360d449b63-2.jpg
https://i.postimg.cc/KzPc8Pz4/28d457a2-d004-4a61-801b-3575f5207fa0-1.jpg
Ik krijg geen korting als ik reclame maak maar als iemand gebruik wil maken van deze oplossing:
Sunware opbergbox
1
geplaatst: 24 september 2025, 20:29 uur
Toevallig ben ik daar nu ook mee bezig. Bij mij belandden die cd's - te weten de albums die ik zelden luister, maar nog niet weg wil doen - in plastic mapjes, en dat is inclusief de inlay. Die mapjes gaan in kartonnen dozen, en die komen verder niet in het zicht te staan.
Het is allemaal een hoop werk, maar het levert wel veel ruimtewinst op. Ik zit nu ongeveer aan de vier meter opgestapelde lege jewel cases.
Who's Your Daddy Records
Het is allemaal een hoop werk, maar het levert wel veel ruimtewinst op. Ik zit nu ongeveer aan de vier meter opgestapelde lege jewel cases.
Who's Your Daddy Records
0
geplaatst: 24 september 2025, 21:12 uur
Goed om te weten dat er zulke mapjes te bestellen zijn, Brunniepoo. En de opbergdozen zijn wat goedkoper dan de plastic boxen die ik heb. 
Veel werk inderdaad.
En zeker ook het bijkomende catalogiseren van alles, zodat je cd's altijd weet terug te vinden.

Veel werk inderdaad.
En zeker ook het bijkomende catalogiseren van alles, zodat je cd's altijd weet terug te vinden.
0
geplaatst: 24 september 2025, 21:55 uur
Catalogiseren? Daar begin ik niet aan.
De cd's zitten op alfabetische volgorde in de boxen, maar ik ga verder niet administreren welke CD in de kast staat en welke in een box zit. Het openen van dat bestand kost meer tijd dan gewoon kijken...
Of bedoel je iets anders?
De cd's zitten op alfabetische volgorde in de boxen, maar ik ga verder niet administreren welke CD in de kast staat en welke in een box zit. Het openen van dat bestand kost meer tijd dan gewoon kijken...

1
geplaatst: 25 september 2025, 00:21 uur
Brunniepoo schreef:

Mijn cd's zitten uiteraard ook op alfabetische volgorde, maar met klassieke muziek is dat lastiger. En door op MusicMeter in mijn stemmen te kunnen zoeken, of op allerlei zoektermen op Discogs, vind ik dingen terug waarvan ik zelf niet wist dat ik ze had. En aangezien ik toch mijn hele collectie in een Google spreadsheet heb staan, is het makkelijk om in een kolom een plaatskenmerk te zetten.
0
geplaatst: 25 september 2025, 07:39 uur
Kronos schreef:
Mijn cd's zitten uiteraard ook op alfabetische volgorde, maar met klassieke muziek is dat lastiger. En door op MusicMeter in mijn stemmen te kunnen zoeken, of op allerlei zoektermen op Discogs, vind ik dingen terug waarvan ik zelf niet wist dat ik ze had. En aangezien ik toch mijn hele collectie in een Google spreadsheet heb staan, is het makkelijk om in een kolom een plaatskenmerk te zetten.
(quote)
Oh, maar ik heb ook mijn hele collectie in een excelbestand staan - bedoeld om dubbele aankopen te voorkomen en (eventueel) voor de verzekering - dus het toevoegen van de plaatsing zou best kunnen, maar in de praktijk zou ik er gewoon niets mee doen.
Het alfabetiseren van klassieke cd's vind ik inderdaad wel een dingetje - en dan heb ik er vrijwel zeker véél minder dan jij. Ik alfabetiseer in de regel op componist en niet op uitvoerende, behalve in de gevallen waar ik de cd juist gekocht heb voor de uitvoerende (in de regel na afloop van een concert), maar dat biedt geen sluitende oplossing voor de cd's waarop werk van meer dan één componist wordt gespeeld. In de praktijk kom ik er gelukkig wel uit

Aangenaam...

0
geplaatst: 25 september 2025, 10:25 uur
Voor goede kwaliteit media accessoires, zoals doosjes, trays, allerlei hoezen etc. kijk en bestel ik altijd bij
Walvis Products
Voor cd opbergboxen tbv opslag uit zicht gebruik ik hoofdzakelijk de 6.5 liter Really Useful Box, die ook vaak door verkopers op beurzen gebruikt worden. Deze zijn bij veel online office webshops te verkrijgen.
https://www.reallyusefulproducts.co.uk/images/onlineshop/rub/fullsize/b06_5litre.jpg
Walvis Products
Voor cd opbergboxen tbv opslag uit zicht gebruik ik hoofdzakelijk de 6.5 liter Really Useful Box, die ook vaak door verkopers op beurzen gebruikt worden. Deze zijn bij veel online office webshops te verkrijgen.
https://www.reallyusefulproducts.co.uk/images/onlineshop/rub/fullsize/b06_5litre.jpg
0
geplaatst: 25 september 2025, 10:45 uur
Hartstikke handig zo'n plastic doosje voor als je op vakantie gaat en je wilt wat cd's meenemen maar je gaat toch niet een paar honderd/tientallen van dat soort doosjes in je huis zetten? 

0
Onweerwolf
geplaatst: 25 september 2025, 10:50 uur
vigil schreef:
als je op vakantie gaat en je wilt wat cd's meenemen
als je op vakantie gaat en je wilt wat cd's meenemen
Om af te spelen op je portable boom(er)box?
1
geplaatst: 25 september 2025, 12:03 uur
vigil schreef:
Hartstikke handig zo'n plastic doosje voor als je op vakantie gaat en je wilt wat cd's meenemen maar je gaat toch niet een paar honderd/tientallen van dat soort doosjes in je huis zetten?
Staan in de garage, welke dient als werkplaats en opslagruimte. En zoveel zijn het er nu ook weer niet.Hartstikke handig zo'n plastic doosje voor als je op vakantie gaat en je wilt wat cd's meenemen maar je gaat toch niet een paar honderd/tientallen van dat soort doosjes in je huis zetten?
* denotes required fields.