MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Plan B (mocht MusicMeter onverhoopt ophouden te bestaan)

zoeken in:
itchy schreef:

Ook hier wordt een overstap naar RYM voorbereid, waar een ex-mume-groep niet zal misstaan.

bennerd schreef:
Is daar al een topic voor?

Dit is uiteraard gelukkig nog slechts hypothetisch, maar beter kunnen we alvast voorbereid zijn op een doemscenario. Dit om te voorkomen dat de gehele community verloren gaan.

Iemand suggesties? Deel ze hier.

Verschillende users lieten al weten dat ze RYM als een mogelijk alternatief zien als MuMe ophoudt te bestaan. Ik bezoek de RYM nu vooral voor de charts/overzichten en stem maar af en toe op singles en albums. De database lijkt iig even volwaardig te zijn als die van MuMe. Dus dan zou het wat mij betreft van de kwaliteit van het forum afhangen of RYM daadwerkelijk een interessant Plan B is. Nederlandstalige sectie zou op zich wel een boost kunnen krijgen

Ook interessant is het Sonemic-project, dat in feite RYM 2.0 wordt. Ik weet niet hoe ver ze daar nu mee zijn.

Grootste nadeel van een verhuizing naar RYM blijft imo toch wel dat je dan naar een overwegend Engelstalige gemeenschap verkast, eentje die een stuk grootschaliger is. Maar dit zou een ander juist als een plus kunnen zien.

Vooralsnog vertrouw ik er overigens op dat de woorden van dion.ollie omgezet worden in daden en dat vanaf nu de weg weer omhoog wordt ingezet. Het is alvast positief dat er voorlopig geen lay-outwijzigingen zijn gepland aan MuMe.

Onweerwolf
Ik ben overigens prima bereid om, indien nodig, een (nood)forum online te gooien. Ik heb al jaren een forum onder mijn beheer dus ik weet hoe ik zoiets moet opzetten. Dit zal dan een gewoon phpBB forum zijn waar dus verder geen platendatabase oid aan vast zit natuurlijk.

Oh ja, het (nood)forum dat vorig jaar ook zou worden ingezet voor De Witte Trui indien jouw ban langer had geduurd dan gebruikelijk

Klinkt ook goed Onweerwolf. Een nieuwe website/forum waar alleen ex-MuMe'ers op terecht komen is allicht beter dan het 'kapen' van een bestaande community.

Ondertussen maar een account aangemaakt bij RYM. Hoewel ik niet blij wordt van die layout zeg. Wat een ouderwetse zooi is dat. Maar goed alternatieven voor MuMe hebben kan natuurlijk geen kwaad. Tegelijkertijd wordt het wel lastig, forums zijn ook een uitstervend iets.

Voorlopig heb ik ook vertrouwen in een goed vervolg. Ik hoor nu wel echt een andere toon in de berichten van de eigenaren. Dus ik verwacht dat het uiteindelijk wel losloopt.

Mocht het toch tegenvallen, dan is RYM een redelijk plan B wat betreft de database. Maar ik sta ook niet te springen om een Engelstalig forum en ik vind het ook niet de fijnste website qua navigeren. Maar beter iets dan niets.

Plan C zou wat mij betreft rigoureuzer zijn: een volledig nieuwe website bouwen. Ik heb daar zelf al weleens over nagedacht. Ik zou graag iets met muziek doen qua werk, en een mooi platform bouwen lijkt mij een mooie uitdaging. Hier zou wel een hoop bij komen kijken natuurlijk (welke expertises zijn er nodig, hoe zit het met kosten/opbrengsten, wat doen we met de database, etc.), teveel om hier alles neer te gaan pennen. Enfin, mocht het zover komen, dan zou ik het leuk vinden om hierover te brainstormen met andere geïnteresseerden.

Een andere optie is natuurlijk MusicMeter overnemen, mochten de eigenaren er geen zin meer in hebben. Helemaal geen gekke gedachte, als ze bijvoorbeeld besluiten om alleen met MovieMeter verder te gaan. Ook dan hebben we een clubje betrokken mensen nodig, met de juiste expertises en financiële slagkracht.

Stel je je woonkamer beschikbaar Geert?

aerobag schreef:
Stel je je woonkamer beschikbaar Geert?

En je keukentafel? Al tijden benieuwd naar

ArthurDZ schreef:
(quote)

En je keukentafel? Al tijden benieuwd naar

Ik zeg niks

Plan B: crowdfund-actie - terugkopen die handel.

Hopelijk lukt dat. Anders moet ik binnenkort misschien als Qronos door het cyberleven.

Deze had ik een tijd geleden al aangemaakt als test: Gl1tch

Ik zal eens kijken of RYM iets is. Kwam ik eigenlijk nooit. Tot nu toe werkt Mume nog gewoon zoals ik gewend was.
Al moet ik zeggen minder actief te zijn dan voor mijn ietwat ondoordachte break.

Ik heb altijd wel moeite met openlijke muiterij. En zo voelt dit. Het helpt niet om Plan A te verwezenlijken.

Muiterij... Het is allemaal niet zo zwaar of dramatisch bedoeld als de titel doet denken. De context is er ook wel wat uitgehaald.

Het idee is dat er toevallig in het Crew-mededelingentopic een aantal uit scepsis of lichte pessimisme eens aan het rondkijken zijn voor een alternatief mocht het hier mislopen.

Maar MuMe is sowieso de beste optie. Goede community, schitterende database, grafisch mooi ook. RYM is qua community minder aangenaam voor mij maar ook vooral grafisch muf. Het ratingsysteem bij Discogs is secundair. Albumoftheyear mist te veel releases.

Een eigen excelbestand is grafisch mooi, maar daarvan is de community vreselijk.

Als MuMe gewoon werkt zoals het min of meer hoort te werken, blijft er nog veel lol aan te beleven.

ohmusica
bennerd schreef:
Muiterij... Het is allemaal niet zo zwaar of dramatisch bedoeld als de titel doet denken. De context is er ook wel wat uitgehaald.

Het idee is dat er toevallig in het Crew-mededelingentopic een aantal uit scepsis of lichte pessimisme eens aan het rondkijken zijn voor een alternatief mocht het hier mislopen.

Maar MuMe is sowieso de beste optie. Goede community, schitterende database, grafisch mooi ook. RYM is qua community minder aangenaam voor mij maar ook vooral grafisch muf. Het ratingsysteem bij Discogs is secundair. Albumoftheyear mist te veel releases.

Een eigen excelbestand is grafisch mooi, maar daarvan is de community vreselijk.

Als MuMe gewoon werkt zoals het min of meer hoort te werken, blijft er nog veel lol aan te beleven.

Cruciaal is communicatie, vertrouwen en support aan/met vrijwilligers en investeringen om de zaak up to date en draaiende te houden. Verder ook enige visie om met de tijd mee te gaan en hoe tegemoet te komen aan wensen van de community.

Onweerwolf schreef:
Ik heb al jaren een forum onder mijn beheer dus ik weet hoe ik zoiets moet opzetten.
Maar kun je ook omgaan met een community als deze? Heb je bv. ervaring met vrijwilligers?

chevy93 schreef:
(quote)
Maar kun je ook omgaan met een community als deze? Heb je bv. ervaring met vrijwilligers?

Ja. ik hoor nu pas over dit forum Onweerwolf, de communicatie is maar matig

Casartelli (moderator)
bennerd schreef:
Ik kom er anders weinig wansmaak tegen.

Onweerwolf
chevy93 schreef:
(quote)

Waar ik zei dat ik best een forum wilde opzetten bedoelde ik ook echt alleen dat. Het besturen ervan laat ik graag over aan anderen.

EttaJamesBrown schreef:
Ik heb altijd wel moeite met openlijke muiterij.

Van de vier kapiteins die er waren op het schip heeft er nog maar een de naam behouden. En die heeft zijn taken (voorlopig) ook neergelegd. Er valt niks te muiten. Maar met vooruitziende blik een reddingssloep klaarmaken als er storm dreigt lijkt me geen slecht idee.

Ik ben hier trouwens ooit terechtgekomen op zoek naar een gratis manier mijn collectie in te geven en bij te houden. Gelukkig heb ik daar ook tekstbestanden van gemaakt die steeds netjes bijgewerkt worden. Maar ik ben vooral blij dat ik er enkele jaren geleden werk van gemaakt heb alles op Discogs in te geven. Die site laat ook allerlei zoekacties toe. Al zou ik de mogelijkheden op MusicMeter toch missen.

En vooral de mensen natuurlijk. Ik hoop dus dat MusicMeter niet ondergaat, maar uit ervaring weet ik hoe snel het kan gaan en dat het al bezig kan zijn terwijl de muziek blijft voort spelen. Twee matrozen (deric en Renard) zijn al in zee gesprongen om naar de oever te zwemmen. Je moet er geen selffulfilling prophecy van maken, maar misschien is dit nu al een zinkend schip. Zonder de vrijwilligers aan het roer dobbert het in ieder geval doelloos rond. De sfeer kan wel eens snel veranderen dan.

En de enige stuurlui die er momenteel nog zijn staan aan wal....

Voor het geheel hoop ik dat het goed komt. Er is een leuke community ontstaan op MusicMeter.
Ik begrijp ook de insteek van de afgehaakte moderators wel.
Communicatie is essentieel en als je niet gehoord wordt is dat pijnlijk. Deze mensen stoppen er een hoop tijd en energie in.

Hopelijk is dit een signaal en komt er een oplossing.
Mocht het toch stranden is het erg jammer, maar sommige dingen gaan soms zo.

Niks toe te voegen aan de samenvatting van bennerd

Ik heb dit topic (naar aanleiding van de context in crew-mededelingen) enkel gemaakt om losjes te kunnen brainstormen over een alternatief. Ik zie het zelf gelukkig ook niet snel gebeuren dat het meterimperium verdwijnt. Echter een functionaliteit zoals het forum zou in zijn huidige vorm wel ophouden kunnen te bestaan, wat in het verleden vaker is gebeurd bij platforms. In dat geval is het fijn als er users ideeën hebben om de forumcommunity toch voort te kunnen zetten. Vergelijk het met dit Plan B, een forum met enkel 1 topic, maar dat wel als een trein loopt.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:35 uur

geplaatst: vandaag om 21:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.