De Site / Gebruikers / Wanneer stem je?
zoeken in:
0
geplaatst: 30 november 2015, 13:54 uur
buizen schreef:
Oh ja: het zou verboden en verderfelijk zijn om een album na 1x beluisteren een stem te geven, laat staan een recensie. Daar ben ik het dus niet mee eens. Het moet geen gewoonte worden maar er zijn zat albums waar ik na 1x luisteren iets zinnigs over kan zeggen.
Oh ja: het zou verboden en verderfelijk zijn om een album na 1x beluisteren een stem te geven, laat staan een recensie. Daar ben ik het dus niet mee eens. Het moet geen gewoonte worden maar er zijn zat albums waar ik na 1x luisteren iets zinnigs over kan zeggen.
Zijn we het toch nog ergens over eens

Ik blijf het trouwens zeggen, stemmen staan niet in steen gebeiteld hier, als je een paar luisterbeurten verder er toch iets anders over denkt kan je gewoon je stem aanpassen.
0
Hendrik68
geplaatst: 30 november 2015, 14:03 uur
Ik probeerde in het verleden ook altijd een lage stem te verantwoorden, maar het is gewoon beter om het niet te doen. Als je gewoon 1 ster geeft zonder toelichting kraait er geen haan naar. Als je uitlegt waarom dan krijg je juist de volle lading. Nooit zegt iemand: "OK zo kan je het ook bekijken". Nee je krijgt het verwijt dat het niet goed onderbouwd is, terwijl ik dat dan net juist gedaan hebt. Het antwoord bevalt hen echter niet en dus is het per definitie "onzin" dan wel "niet onderbouwd". Zie mijn posts en reacties daarop bij o.a. Carry en Lowell. Niet dat ik me persoonlijk geraakt voel dan of zo, maar ik wil dat men met tegenargumenten komt en niet met afzeikende posts dat het onzin of niet onderbouwd is wat je zegt. En als dat niet gebeurt, dan hou ik liever mijn snavel en laat ik het bij een lage stem.
Ik blijf het raar vinden dat iemand die 5 sterren uitdeelt met de zin "Plaat van het jaar" niet het verwijt van slechte onderbouwing krijgt en dat iemand die 1 ster geeft met de opmerking "Waardeloze plaat" wel de volle laag krijgt.
Ik blijf het raar vinden dat iemand die 5 sterren uitdeelt met de zin "Plaat van het jaar" niet het verwijt van slechte onderbouwing krijgt en dat iemand die 1 ster geeft met de opmerking "Waardeloze plaat" wel de volle laag krijgt.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 30 november 2015, 14:05 uur
GrafGantz schreef:
Ik blijf het trouwens zeggen, stemmen staan niet in steen gebeiteld hier, als je een paar luisterbeurten verder er toch iets anders over denkt kan je gewoon je stem aanpassen.
(quote)

Eens. Doe ik ook vaak genoeg. Sterker nog; dat zijn vaak de meest boeiende albums.
Sowieso is het prima om alle waarde van de wereld aan je eigen stem te hechten, maar verder zal het niemand verrotten of je nou 3,5* of 4,0* stemt. Mensen maken zich meestal alleen druk om andermans extreme meningen, die zijn dan ook moeilijk te rechtvaardigen, en dan nog: dat iemand zich druk maakt om je mening, stem of smaak betekent nog steeds niet dat je er verantwoording over hoeft af te leggen.
0
buizen
geplaatst: 30 november 2015, 15:09 uur
GrafGantz schreef:
Pardon? Van wie moet dat dan precies? En wat zijn de sancties als je dat niet doet?
(quote)
Pardon? Van wie moet dat dan precies? En wat zijn de sancties als je dat niet doet?
Van mij zou dat eigenlijk wel moeten. Maar natuurlijk hoeft niemand zich daar wat van aan te trekken en sancties zullen er al helemaal niet volgen.
Zelf zal ik me er natuurlijk wel wat van aan moeten trekken, als ik het zelf 'roep', en doe dat ook. Er zijn amper albums waar ik wel op gestemd heb maar niets heb geschreven: heb vaak een recensie bij een stem geschreven.
Maar ik vind dat dus raar als mensen tientallen albums met een 4,5 of heel laag: een 2 of 2,5 waarderen zonder iets te schrijven en dus toe te lichten waarom. Maar nogmaals: dat is m'n persoonlijke mening.
0
geplaatst: 30 november 2015, 15:14 uur
Het ligt er volgens mij maar net aan voor wie je precies stemt. Wat ik uit jouw woorden opmaak is dat je dat vooral voor andere mensen doet, ik stem enkel en alleen om m'n eigen database op orde te houden.
0
buizen
geplaatst: 30 november 2015, 15:15 uur
Hendrik68 schreef:
Ik probeerde in het verleden ook altijd een lage stem te verantwoorden, maar het is gewoon beter om het niet te doen. Als je gewoon 1 ster geeft zonder toelichting kraait er geen haan naar. Als je uitlegt waarom dan krijg je juist de volle lading. Nooit zegt iemand: "OK zo kan je het ook bekijken". Nee je krijgt het verwijt dat het niet goed onderbouwd is, terwijl ik dat dan net juist gedaan hebt. Het antwoord bevalt hen echter niet en dus is het per definitie "onzin" dan wel "niet onderbouwd".
Ik probeerde in het verleden ook altijd een lage stem te verantwoorden, maar het is gewoon beter om het niet te doen. Als je gewoon 1 ster geeft zonder toelichting kraait er geen haan naar. Als je uitlegt waarom dan krijg je juist de volle lading. Nooit zegt iemand: "OK zo kan je het ook bekijken". Nee je krijgt het verwijt dat het niet goed onderbouwd is, terwijl ik dat dan net juist gedaan hebt. Het antwoord bevalt hen echter niet en dus is het per definitie "onzin" dan wel "niet onderbouwd".
Hele goede aanvullende opmerkingen, Hendrik68. Helemaal mee eens.
Wou zelf er ook een opmerking over maken maar jij schrijft het al.
Probeer maar eens bij een Beatlesalbum een 2-sterrenwaardering te geven. Onderbouwd.
Je krijgt nog net geen mailtje van de moderator met een fikse reprimande maar het halve forum vol 'Beatleskenners' walst over je heen.
Want je hebt geen verstand van goede muziek als je The Beatles laag waardeert, namelijk.
0
buizen
geplaatst: 30 november 2015, 15:16 uur
GrafGantz schreef:
Het ligt er volgens mij maar net aan voor wie je precies stemt. Wat ik uit jouw woorden opmaak is dat je dat vooral voor andere mensen doet, ik stem enkel en alleen om m'n eigen database op orde te houden.

Nou, hier kom ik later op terug.
0
geplaatst: 30 november 2015, 15:19 uur
Ik ben er zelf altijd voor om na 1 luisterbeurt meteen een stem neer te zetten en regelmatig ook een onderbouwing daarvan, of ik nou thuis ben in het betreffende genre of niet. Het blijft altijd een persoonlijke beleving, en een stem kan na 10 keer luisteren net zo goed nog veranderen.
Verder is een mening van iemand die "thuis" is in een genre voor mij niet meer waard dan van iemand die er niks vanaf weet. Ik vind het fascinerend om de omschrijving te lezen van mensen die voor het eerst een freejazz-album horen bijvoorbeeld, of ze het nou kunnen waarderen of niet. Ik zou mezelf zeker een jazzliefhebber noemen maar ik kan over veel albums weinig meer zeggen dan iemand die het voor het eerst hoort. Ik heb hoogstens iets meer referentiemateriaal om naar te verwijzen. De illusie dat je echt iets inhoudelijks over de muziek kunt zeggen zouden we los moeten laten, je kunt hoogstens iets zeggen over je eigen beleving...
Mijn stemmen zijn dan ook geen absolute zekerheden maar meer een indicatie van wat ik ervan vond op het moment dat ik het voor het laatst draaide, handig voor mezelf, misschien handig voor anderen, maar het precieze nut van mijn stem ga ik me niet druk om maken.. het is maar een nummertje.
Verder is een mening van iemand die "thuis" is in een genre voor mij niet meer waard dan van iemand die er niks vanaf weet. Ik vind het fascinerend om de omschrijving te lezen van mensen die voor het eerst een freejazz-album horen bijvoorbeeld, of ze het nou kunnen waarderen of niet. Ik zou mezelf zeker een jazzliefhebber noemen maar ik kan over veel albums weinig meer zeggen dan iemand die het voor het eerst hoort. Ik heb hoogstens iets meer referentiemateriaal om naar te verwijzen. De illusie dat je echt iets inhoudelijks over de muziek kunt zeggen zouden we los moeten laten, je kunt hoogstens iets zeggen over je eigen beleving...
Mijn stemmen zijn dan ook geen absolute zekerheden maar meer een indicatie van wat ik ervan vond op het moment dat ik het voor het laatst draaide, handig voor mezelf, misschien handig voor anderen, maar het precieze nut van mijn stem ga ik me niet druk om maken.. het is maar een nummertje.
0
geplaatst: 30 november 2015, 15:20 uur
panjoe schreef:
Sowieso is het prima om alle waarde van de wereld aan je eigen stem te hechten, maar verder zal het niemand verrotten of je nou 3,5* of 4,0* stemt.
Sowieso is het prima om alle waarde van de wereld aan je eigen stem te hechten, maar verder zal het niemand verrotten of je nou 3,5* of 4,0* stemt.
D'r zijn genoeg momenten dat ik denk dat andere mensen zich drukker maken over mijn 'stem' (waardering in * dus) dan ik dat zelf doe. Sommige mensen lijken hoge gemiddelden bij een favoriet album nodig te hebben voor hun zelfbeeld of ondersteuning van hun muzieksmaak. Mij interesseert zulks maar matig/
panjoe schreef:
Mensen maken zich meestal alleen druk om andermans extreme meningen, die zijn dan ook moeilijk te rechtvaardigen, en dan nog: dat iemand zich druk maakt om je mening, stem of smaak betekent nog steeds niet dat je er verantwoording over hoeft af te leggen.
Mensen maken zich meestal alleen druk om andermans extreme meningen, die zijn dan ook moeilijk te rechtvaardigen, en dan nog: dat iemand zich druk maakt om je mening, stem of smaak betekent nog steeds niet dat je er verantwoording over hoeft af te leggen.
Altijd gedacht dat we op een muziekliefhebbersite waren waar "erover lullen om te delen (en te informeren) " een van de kernfuncties was. Ik vind het wel prettig om het hoe en waarom van een standpunt te vernemen - dat kan verhelderend en/of versterkend (eigen mening) werken. Het is altijd goed om te horen wat somtijdse medestanders er wel of niet in zien. Tja, dat terverantwoording roepen neemt regelmatig zulke bizarre vormen aan dat tegenstanders van een bepaald album nauwelijks nog hun kritische mening ventileren.
0
geplaatst: 30 november 2015, 15:22 uur
0
geplaatst: 30 november 2015, 15:26 uur
0
buizen
geplaatst: 30 november 2015, 20:44 uur
The Scientist schreef:
Ik ben er zelf altijd voor om na 1 luisterbeurt meteen een stem neer te zetten en regelmatig ook een onderbouwing daarvan, of ik nou thuis ben in het betreffende genre of niet. Het blijft altijd een persoonlijke beleving, en ...
.. je kunt hoogstens iets zeggen over je eigen beleving...
Ik ben er zelf altijd voor om na 1 luisterbeurt meteen een stem neer te zetten en regelmatig ook een onderbouwing daarvan, of ik nou thuis ben in het betreffende genre of niet. Het blijft altijd een persoonlijke beleving, en ...
.. je kunt hoogstens iets zeggen over je eigen beleving...
Zit veel in.
Op zich best een idee, om gewoon standaard een album dat je nog nooit hebt gehoord en nu dus dan voor een allereerste keer daarna meteen een stemmenwaardering te geven. First impression in combinatie met je luisterervaring.
En dan later natuurlijk de stem bij kunnen stellen. Kijken hoe ver de ervaring na 10x luisteren in verschillende omstandigheden afwijkt van je first impression.
0
geplaatst: 30 november 2015, 22:45 uur
Precies.. ik heb genoeg platen waarbij mijn eerste stem wel goed bleek te zijn... ook genoeg waarbij dat neit zo was... wel grappig om te bedenken dat ik mijn nummer 1 ooit 2* heb gegeven xD
0
geplaatst: 26 december 2015, 22:30 uur
Ik probeer eigenlijk zo min mogelijk te stemmen op dingen die ik écht niet leuk vindt. Juist omdat wanneer ik dan door mijn stemmen blader ik allerlei inspiratie opdoe van albums die ik heb beoordeeld die ik even uit het oog verloren ben. Ik zal dan wel niet meewerken aan het MuM-systeem maar ik probeer in ieder geval de stemmen lager dan 3 beperkt te houden. Een 1 zal ik niet snel geven, omdat niets zó slecht zal zijn. Op albums van K3 of Ali-B ga ik daarom ook niet stemmen. Ik stem ook liever te laag dan te hoog eigenlijk, het is leuker om je mening op te vijzelen en steeds hoger te gaan.
0
buizen
geplaatst: 27 december 2015, 08:13 uur
GrafGantz schreef:
Om eerlijk te zijn stond ik helemaal niet stil bij 'voor wie' ik stem. Pas toen jij er iets over opmerkte ben ik er over na gaan denken.
Hier komt bij dat in mijn geval stemmen en er iets (liefst complete recensie) over schrijven hand in hand gaan. Dus stemmen is meestal ook er iets over schrijven.
Sommige mensen hier hebben al op duizenden albums gestemd (en er, logisch, lang niet altijd tevens een complete recensie bij geschreven), ik kan me voorstellen dat zij dat dan doen voor 'de eigen database'. Ik stem in elk geval niet voor m'n eigen 'database'.
De collectie die hier in de kast staat kan ik wel dromen en weet precies wat ik van welk album vind. Ik hoef niet op MuMe op te zoeken of ik een album goed vind of niet. Nieuwe albums die er bij komen luister ik regelmatig en die zitten dan ook in de database in m'n hoofd. Nieuw ontdekte albums (via bijv. deze site en dan eerst op youtube luisteren) die ik erg goed vind (4,5 sterren) worden getracht aan de verzameling toe te voegen.
Waarom dan - toch - recensies schrijven (bij het stemmen) van albums? Ten eerste omdat ik dacht dat dat de bedoeling is, iets schrijven over een album. Maar 'voor wie' ik het dan schrijf? Misschien inderdaad wel niet voor mezelf maar voor anderen. Om bijv. iemand enthousiast te maken voor muziek die je zelf zo goed vindt.
Nogmaals: het is nog niet zo makkelijk om in je eigen woorden te beschrijven wat je van bepaalde (al dan niet in samenhang) nummers / een compleet album vindt. Ik probeer vergelijkingen (met andere albums, met andere artiesten) te vermijden evenals nietszeggendsheden die je over zoveel nummers precies zo kunt zeggen. Een concrete song beschrijven, alsof je aan iemand die het nog nooit heeft gehoord - zoals je een schilderij beschrijft aan iemand die het nog nooit heeft gezien, is best moeilijk.
En dan is er nog de sfeer of de gevoelens die een album of song oproept: heel persoonlijk dus je zou kunnen streven naar dat achterwege te laten maar dat doe ik juist niet, dat persoonlijke vind ik bij anderen ook mooi om te lezen. En het verklaart vaak het stemcijfer.
0
FRIPI
geplaatst: 27 december 2015, 22:33 uur
Hendrik68 schreef:
Ik probeerde in het verleden ook altijd een lage stem te verantwoorden, maar het is gewoon beter om het niet te doen. Als je gewoon 1 ster geeft zonder toelichting kraait er geen haan naar. Als je uitlegt waarom dan krijg je juist de volle lading. Nooit zegt iemand: "OK zo kan je het ook bekijken". Nee je krijgt het verwijt dat het niet goed onderbouwd is, terwijl ik dat dan net juist gedaan hebt. Het antwoord bevalt hen echter niet en dus is het per definitie "onzin" dan wel "niet onderbouwd". Zie mijn posts en reacties daarop bij o.a. Carry en Lowell. Niet dat ik me persoonlijk geraakt voel dan of zo, maar ik wil dat men met tegenargumenten komt en niet met afzeikende posts dat het onzin of niet onderbouwd is wat je zegt. En als dat niet gebeurt, dan hou ik liever mijn snavel en laat ik het bij een lage stem.
Mee eens.
0
geplaatst: 27 december 2015, 23:55 uur
Het is jammer dat het op die manier gebeurt, maar inderdaad... Er worden rake punten gemaakt door Hendrik68.
0
FRIPI
geplaatst: 28 december 2015, 12:39 uur
bennerd schreef:
Het is jammer dat het op die manier gebeurt, maar inderdaad... Er worden rake punten gemaakt door Hendrik68.
(quote)
Ik denk dat veel subjectief is en er een middenweg zou moeten zijn.
Dat iemand kritiek geeft wordt vaak wel bestempeld als hater gedrag of negatief maar is dat werkelijk zo. Ik stem vrijwel niet meer op dingen die ik niets vind maar plaats nog wel eens een bericht met commentaar wat mij meestal niet in dank wordt afgenomen. Weliswaar niet altijd even aardig maar vrij kort door de bocht.
Het is overigens al tijden zo maar vrijwel elke discussie hier op mume maar ook andere meters wordt direct de kop ingedrukt onder het mom van democratie.
Ik ben wel van mening dat je elkaar niet hoeft te gaan uitschelden maar als ik zie hoe serieus er gereageerd wordt op dingen als "wat een domme opmerking die persoon maakt" is het oorlog.
Commentaar is niet persoonlijk gericht althans niet van mij. Dat iemand dat niet begrijpt is niet mijn fout maar een verkeerde interpretatie van wat ik gezegd heb.
Ik heb overigens vaak onderbouwd waarom ik iets slecht vind maar ook in deze wordt ik vaak niet begrepen.
Mensen zijn bijdehand genoeg om schuine opmerkingen te maken maar snappen vervolgens niet dat er bij een bericht wel eens "Ik vind of "mijn mening" ontbreekt waardoor mensen hdan opeens niet begrijpen dat het om een mening gaat van die persoon.
Stemmen
Wat ik niet snap is dat mensen struikelen over het feit dat je een 1 geeft want een 3 is niet veel beter. Toch schijnt een 1 onacceptabel te zijn hier op mume.
In mijn ogen is elk album dat slechter scoort dan een 5 niet goed. Ik denk dat mensen vanaf cijfer 5 (2,5 ster) al niet meer zullen zeggen tegen een vriend/vriendin goh probeer dit album eens want dit is mooi.
Ga je lager zitten dan is het album nog minder dan matig wat inhoudt dat niemand dat aan beveelt. Het gekke is dat er tussen 1-4 weinig verschil zit maar de meesten stemmen hoger omdat ze anders weten dat ze de wind van voren krijgen wat natuurlijk onterecht is.
Mijn mening is dus dat 1-3 gewoon slecht is met een enkel lichpuntje maar omdat veel mensen geen cd's meer kopen is het makkelijk oordelen want je koopt dat album toch niet. Maar ik zou zelf nooit een album aanschaffen voor één of twee leuke nummers en ik vind dat zo'n album dan slecht is of er nou twee leuke nummers op staan of helemaal niet.
1
Deranged
geplaatst: 11 januari 2017, 20:23 uur
Als ik naar mijn laatste stemmen kijk zie ik er slechts twee onder de vier en die staan op drie punt vijf.
Eigenlijk zouden die ook nog wel naar vier opgeschroefd kunnen worden.
Louter goede muziek dus hier.
Dit duidt op een voorspoedig leven.
Eigenlijk zouden die ook nog wel naar vier opgeschroefd kunnen worden.
Louter goede muziek dus hier.
Dit duidt op een voorspoedig leven.
1
Owned
geplaatst: 14 januari 2017, 17:34 uur
Ik hou het heel simpel. Als ik een album van het begin tot het eind heb gehoord, stem ik. 

0
buizen
geplaatst: 14 januari 2017, 17:47 uur
Los van 15 maart a.s. stem ik de laatste tijd vrijwel uitsluitend op albums die ik erg goed vind. We praten dan over 4 á 5 sterren. Mindere albums of albums van muzieksmaken waar ik niet veel mee heb (rap, 'landscapemusic') laat ik links liggen. Geen commentaar.
Uitzonderingen betreffen albums waar ik niets mee heb maar waarover men op MuMe over elkaar heen buitelt. Albums van een Sufjan Stevens, of een Radiohead. Die ga ik goed luisteren, proberen er voor open te staan. Ervaart buizen het als een 2,5*? Dan wordt die genadeloos doch met redenen omkleed gegeven. Met vaak alle gevolgen vandien. Jammer. Alsof je je moet verantwoorden ofzo.
Uitzonderingen betreffen albums waar ik niets mee heb maar waarover men op MuMe over elkaar heen buitelt. Albums van een Sufjan Stevens, of een Radiohead. Die ga ik goed luisteren, proberen er voor open te staan. Ervaart buizen het als een 2,5*? Dan wordt die genadeloos doch met redenen omkleed gegeven. Met vaak alle gevolgen vandien. Jammer. Alsof je je moet verantwoorden ofzo.
2
Assurancetourix
geplaatst: 14 januari 2017, 19:25 uur
Stem op mij, ik beloof jullie gouden bergen!
0
geplaatst: 14 januari 2017, 21:22 uur
buizen schreef:
Los van 15 maart a.s. stem ik de laatste tijd vrijwel uitsluitend op albums die ik erg goed vind.
Los van 15 maart a.s. stem ik de laatste tijd vrijwel uitsluitend op albums die ik erg goed vind.
Nu ben ik wel erg benieuwd wat er 15 maart gaat gebeuren.
0
buizen
geplaatst: 14 januari 2017, 21:25 uur
Tweede Kamerverkiezingen. Stemmen. Maar stil maar, je mag niet over politiek praten. Wel zingen.
0
geplaatst: 14 januari 2017, 21:28 uur
Ach so. Laatste tijd wat te druk met de studie om het nieuws goed te volgen, dus die specifieke datum had ik nog niet meegekregen.
1
Assurancetourix
geplaatst: 15 januari 2017, 13:17 uur
Goed dat je het zegt, die was ik vergeten mee te tellen,
dan is de score nu al ver dubbeld: 4 stemmen!
* denotes required fields.