De Site / Gebruikers / Wanneer stem je?
zoeken in:
0
geplaatst: 6 mei 2004, 14:32 uur
Is het ethisch verantwoord te stemmen op een verzamelaar als deze als je alle nummers wel kent, maar de CD in kwestie nog nooit gehoord hebt?
0
geplaatst: 6 mei 2004, 15:13 uur
Ik vind van wel: maar dan moet je ook wel alle nummers kennen. Bij de laatste Supergrass-verzamelaar is dat bv niet het geval bij mij en stem ik er dus ook niet op.
Is het ethisch verantwoord om cd's van het net te plukken, te branden en daar op stemmen ? Vind van niet. Ik koop namelijk al mijn cd's ! Maar voor dit soort discussies is het forum
Is het ethisch verantwoord om cd's van het net te plukken, te branden en daar op stemmen ? Vind van niet. Ik koop namelijk al mijn cd's ! Maar voor dit soort discussies is het forum

0
geplaatst: 6 mei 2004, 17:28 uur
aERodynamIC schreef:
Ik vind van wel: maar dan moet je ook wel alle nummers kennen. Bij de laatste Supergrass-verzamelaar is dat bv niet het geval bij mij en stem ik er dus ook niet op.
Ah, is er een Supergrass-verzamelaar? Dat wist ik niet.
aERodynamIC schreef:

Het stemmen staat los van de rest van die discussie... Op de albums die ik heb gedownload en veel luister heb ik ook wel gestemd. Overigens koop ik de dingen die ik download en goed vind, uiteindelijk toch wel.
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 02:31 uur
Ik zit al sinds het begin op de site, heb toen aardig wat albums toegevoegd, maar verder wil het niet zo vlotten met stemmen op cd's.
Zelf vraag ik me al een tijdje af hoe anderen tot al die honderden, duizenden stemmen komen. Zijn er personen die elke dag nieuwe muziek downloaden, een cd vluchtig luisteren en na een enkele luisterbeurt al een stem plaatsen?
En wat vind je daar van?
Ik zie bij veel users dat er elke dag wel een paar stemmen bijkomen. Luisteren die dus elke dag naar nieuwe cd's die ze snel op hun harde schijf hebben gedumpt?
Just curious....
Wie stemt hoe en wanneer (na een enkele luisterbeurt, of pas na een paar of na een paar weken/maanden)?
Zelf merk ik dat ik niet zo geinteresseerd (meer) ben in stemmen, niet zo devoot als op die andere site.
Zelf vraag ik me al een tijdje af hoe anderen tot al die honderden, duizenden stemmen komen. Zijn er personen die elke dag nieuwe muziek downloaden, een cd vluchtig luisteren en na een enkele luisterbeurt al een stem plaatsen?
En wat vind je daar van?
Ik zie bij veel users dat er elke dag wel een paar stemmen bijkomen. Luisteren die dus elke dag naar nieuwe cd's die ze snel op hun harde schijf hebben gedumpt?
Just curious....

Wie stemt hoe en wanneer (na een enkele luisterbeurt, of pas na een paar of na een paar weken/maanden)?
Zelf merk ik dat ik niet zo geinteresseerd (meer) ben in stemmen, niet zo devoot als op die andere site.

0
geplaatst: 5 augustus 2006, 02:36 uur
Hoe ik aan al die stemmen kom is vrij simpel: het overgrote deel heb ik gewoon in bezit. En dan wil ik nog wel eens stemmen op albums die bv in de luisterpaal staan of streaming op een of andere site. Plus, niet te vergeten, albums die ik zo hier en daar toegeschoven krijg met de mededeling er eens naar te luisteren.
Hoeveel keer iedereen naar een album heeft geluisterd vind ik niet zo belangrijk: als het maar minimaal 1 keer in zijn geheel gedaan is (een stem is immers altijd makkelijk aan te passen).
Hoeveel keer iedereen naar een album heeft geluisterd vind ik niet zo belangrijk: als het maar minimaal 1 keer in zijn geheel gedaan is (een stem is immers altijd makkelijk aan te passen).
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 02:38 uur
Zelf heb ik het geluk dat ik veel muziek ook al hoor in de film. Als ik een film 1 of meerdere malen zie en het dan ook nog eens 1 of meerdere malen op cd hoor, is dat al voldoende om een stem te kunnen uitbrengen.
Nog steeds ook bedenk ik mij filmscores die ik weer een beetje vergeten was.
Ben toch wel het hele jaar door tussen 100den titels aan het wisselen met luisteren en daarbij komen steeds weer een x-aantal gekochte cd's. Meestal schat ik een cd al na een keer of 3 goed in , of minder ook wel. Het komt vaker voor dat ik bij mijn 'routine' (100den verschillende cd's per jaar luisteren, nieuw of oud door elkaar) steeds weer kan gaan schuiven met stemmen en vaker omhoog ga ipv van naar beneden.
En daarbij komen dan nog wat mp3's.
Nog steeds ook bedenk ik mij filmscores die ik weer een beetje vergeten was.
Ben toch wel het hele jaar door tussen 100den titels aan het wisselen met luisteren en daarbij komen steeds weer een x-aantal gekochte cd's. Meestal schat ik een cd al na een keer of 3 goed in , of minder ook wel. Het komt vaker voor dat ik bij mijn 'routine' (100den verschillende cd's per jaar luisteren, nieuw of oud door elkaar) steeds weer kan gaan schuiven met stemmen en vaker omhoog ga ipv van naar beneden.
En daarbij komen dan nog wat mp3's.
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 02:41 uur
aERodynamIC schreef:
Ja kijk, dit bedoel ik eigenlijk: zelf luister ik wel eens nieuwe cd's maar dan heb ik echt een luisterbeurt of wat nodig om de nummers blijvend te herkennen...
Pas als ik al de nummers een beetje ken, wil ik wel een stem plaatsen.
Maar goed, ik ben gewoon benieuwd hoe anderen het doen, meer niet. Geen verwijten ofzo.
Merk trouwens wel dat ik sind mijn last.fm-profiel weer meer muziek ben gaan luisteren (leuk, die stats). Toeval?

0
geplaatst: 5 augustus 2006, 02:44 uur
Doe je dat met films ook dan? Eerst een aantal keer bekijken?
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 02:54 uur
Nee, dat maar dit vind ik echt anders.
Een film kan bij een eerste kijkbeurt direct al een goede indruk achterlaten, als ik een nieuwe cd luister is dat niet (vaak) zo. Ik wil gewoon songs echt kunnen herkennen voordat ik aan stemmen begin.
Een voorbeeld, ik luister nu o.a. naar een cd van een voor mij nieuw bandje genaamd Paatos. De nummers klinken best aardig hoor, maar als ik het 8e of 10e nummer luister weet ik al niet meer hoe het eerste nummer ook alweer ging. Pas als ik het dan weer draai komt het weer te voorschijn, de herkenning.
Maar goed, misschien heeft iedereen dat wel en gaan veel mensen er gewoon anders mee om (gelijk bij eerste luisterbeurt al stemmen en eventueel later een stem waar nodig aanpassen).
Dat kan en mag allemaal natuurlijk.
Een film kan bij een eerste kijkbeurt direct al een goede indruk achterlaten, als ik een nieuwe cd luister is dat niet (vaak) zo. Ik wil gewoon songs echt kunnen herkennen voordat ik aan stemmen begin.
Een voorbeeld, ik luister nu o.a. naar een cd van een voor mij nieuw bandje genaamd Paatos. De nummers klinken best aardig hoor, maar als ik het 8e of 10e nummer luister weet ik al niet meer hoe het eerste nummer ook alweer ging. Pas als ik het dan weer draai komt het weer te voorschijn, de herkenning.
Maar goed, misschien heeft iedereen dat wel en gaan veel mensen er gewoon anders mee om (gelijk bij eerste luisterbeurt al stemmen en eventueel later een stem waar nodig aanpassen).
Dat kan en mag allemaal natuurlijk.
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 09:49 uur
Idd soms moet je even wennen aan een cd.Hij kan eerst tegen vallen,en later waardeer je hem steeds meer.Na 1 keer luisteren ken ik vaak nog niet de helft van de songs.Een song die eerst niet opvalt vind je later mischien geweldig.niemand hier heefd 3000 cd,s.Ik denk dat er al gestemd word als ze er een paar liedjes van kennen. niet dat het mij wat uitmaakt.Maar nu er over begonnen word wou ik er wel op reageren. 

0
handsome_devil
geplaatst: 5 augustus 2006, 10:22 uur
Ik stem altijd na één keer luisteren. Het leuke van deze site is nl. dat je je stem later nog kan veranderen 

0
geplaatst: 5 augustus 2006, 10:33 uur
Helemaal juist. Vaak gebeurt het dat ik een cd van iemand leen, ik luister één keer en breng dan een stem uit, maar een week later beluister ik 'm nog eens op mijn pc, en komt er een halfje bij 

0
godlydevil7
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:03 uur
ik luister hem zowiezo twee keer, meestal als ik 'm dan nog is luister gaat er dan nog iets bij of af, en als ik een album echt slecht vind luister ik 'm nog een paar keer, voor als de muziek moet groeien, en meestal heb ik daar wel gelijk in dan
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:10 uur
Sanvean schreef:
Vind ik niet. Bij films ontdek ik vaak ook nieuwe dingen bij het opnieuw bekijken.
Het ligt er bij cd's ook wel een beetje aan om welke het gaat.
Neutral Milk Hotel heb ik bv heel veel beluisterd voordat ik een oordeel kon geven.
Een band als Wolfmother kon ik sneller beoordelen.
En nogmaals: groei-albums zijn altijd aan te passen.
0
Omayyad
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:14 uur
Dit herken ik heel erg. De ene plaat laat zich nu eenmaal makkelijker beoordelen dan de ander. Verder helpt het natuurlijk wanneer je bekend bent met de rest van het oeuvre van een bepaalde band of artiest. Als er dan een nieuwe plaat uitkomt, weet je ongeveer wat je kan verwachten. Dat geldt natuurlijk niet bij elke band...
0
Mojo Pin
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:21 uur
Ik stem meestal alleen op platen die ik leuk vind. Vind ik een plaat niet leuk dan laat ik die meestal gewoon links liggen.
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:24 uur
Ik eigenlijk ook wel. De lage noteringen zijn meer voor cd's die niet van mij zijn, maar wel degelijk hier in huis rondslingeren (en die ik dus ook ken in dat geval).
Als ik een cd niet leuk vind gaat ie snel uit en kan ik niet beoordelen.
Heel soms wil ik wel eens een album proberen die hier nogal hoog aangeschreven staat en dan wil ik wel doorzetten. Soms valt dat uiteindelijk dan toch negatief uit.
Als ik een cd niet leuk vind gaat ie snel uit en kan ik niet beoordelen.
Heel soms wil ik wel eens een album proberen die hier nogal hoog aangeschreven staat en dan wil ik wel doorzetten. Soms valt dat uiteindelijk dan toch negatief uit.
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:25 uur
aERodynamIC schreef:
Vind ik niet. Bij films ontdek ik vaak ook nieuwe dingen bij het opnieuw bekijken.
OK, dat is ook wel zo. Een film als die van Tarkovski kun je gerust meerdere malen kijken voordat het echt begint te dagen, andere films kun je bij een enkele kijkbeurt voldoende beoordelen (op verhaal, acteerwerk, sfeer, etc.).
aERodynamIC schreef:
Neutral Milk Hotel heb ik bv heel veel beluisterd voordat ik een oordeel kon geven.
Ok, dit ben je dan gelukkig wel met me eens. De pest is dat ik voornamelijk moeilijker te beoordelen muziek luister.
De normale pop/rock komt er nauwelijks tot niet aan te pas.
Maar goed, ik merk dat veel mensen minder streng voor zichzelf zijn qua stemmen dan ik ben, dus misschien nodigt dat uit om ook meer na een enkele luisterbeurt te gaan stemmen. We'll see.
0
Omayyad
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:27 uur
Mojo Pin schreef:
Ik stem meestal alleen op platen die ik leuk vind. Vind ik een plaat niet leuk dan laat ik die meestal gewoon links liggen.
Ik stem niet op muziek of genres die me in het algemeen niet liggen. Ik ben immers van mening dat het weinig tot geen zin heeft dat ik ga stemmen op bands/artiesten uit genres waar ik helemaal niets mee heb.
Ik stem dus weer wel op platen uit genres die wel in mijn straatje liggen, maar die mij zwaar teleurstellen.
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:28 uur
Omayyad schreef:
Verder helpt het natuurlijk wanneer je bekend bent met de rest van het oeuvre van een bepaalde band of artiest. Als er dan een nieuwe plaat uitkomt, weet je ongeveer wat je kan verwachten. Dat geldt natuurlijk niet bij elke band...
Verder helpt het natuurlijk wanneer je bekend bent met de rest van het oeuvre van een bepaalde band of artiest. Als er dan een nieuwe plaat uitkomt, weet je ongeveer wat je kan verwachten. Dat geldt natuurlijk niet bij elke band...
Ja, dit is wel zo. Een band als Tiamat ken ik al 10 jaar, heb er zes of zeven cd's van ofzo. Mochten ze weer wat nieuws uitbrengen, kan ik na een of twee luisterbeurten redelijk inschatten in hoeverre deze cd beter of minder is dan hun voorgaande albums, in hoeverre het voortborduurt op ingeslagen wegen of andere inslaat.
Maar wat ik schreef, als ik een voor mij nieuwe act beluister en nummer na nummer luister, onthou of herken ik die nummers niet goed na een enkele luisterbeurt.
Dan heeft het voor mij nog weinig zin om te stemmen.
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:29 uur
Dat is het leuke van de site. Ieder "legt zichzelf regels op".
Niet of half hebben beluisterd vind ik niet kunnen. Nog lachwekkender zijn 5* beoordelingen op cd's die nog moeten uitkomen en waar men dan schrijft dat "de single al erg goed is en men benieuwd is naar het hele album die ongetwijfeld ook zo goed is".
Ik zelf zet bv in lijstjes alle artiesten maar 1 keer en heb ook de regel dat verzamelaars er niet in komen (en ook jazz laat ik dan vaak bewust links liggen).
Anderen zouden dit weer niet doen. Het zijn de keuzes die je zelf maakt uiteindelijk.
Niet of half hebben beluisterd vind ik niet kunnen. Nog lachwekkender zijn 5* beoordelingen op cd's die nog moeten uitkomen en waar men dan schrijft dat "de single al erg goed is en men benieuwd is naar het hele album die ongetwijfeld ook zo goed is".
Ik zelf zet bv in lijstjes alle artiesten maar 1 keer en heb ook de regel dat verzamelaars er niet in komen (en ook jazz laat ik dan vaak bewust links liggen).
Anderen zouden dit weer niet doen. Het zijn de keuzes die je zelf maakt uiteindelijk.
0
Omayyad
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:32 uur
aERodynamIC schreef:
Ik zelf zet bv in lijstjes alle artiesten maar 1 keer en heb ook de regel dat verzamelaars er niet in komen.
Ik zelf zet bv in lijstjes alle artiesten maar 1 keer en heb ook de regel dat verzamelaars er niet in komen.
Ik ben een groot voorstander van het iedereen verplichten om slechts één album per band of artiest in zijn of haar top tien toe te laten. Dit ter voorkoming van oninteressante fanlijsten en ter bevordering van het leren kennen van nieuwe muziek.
0
Omayyad
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:36 uur
aERodynamIC schreef:

0
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:40 uur
Soms kan ik al vrij zeker na één luisterbeurt stemmen (als ik een genre heel goed ken of een band), maar meestal wil ik een plaat toch wel een keer of 5/6 geluisterd hebben om tot een stem te komen waar ik redelijk zeker van ben.. en uiteraard stel ik die zo nu en dan bij 

0
godlydevil7
geplaatst: 5 augustus 2006, 13:50 uur
bij A Matter of Life and Death van Iron Maiden is ook al een 5***** stem geplaatst, terwijl naar mijn weten alleen nog maar een single is uitgekomen
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 14:53 uur
Een album kan natuurlijk gelekt zijn, dus vreemd hoeft dat niet te zijn. Maar als je dan zelf aangeeft er nog niets van gehoord te hebben en dan toch 5* uit gaat delen is dat natuurlijk raar stemgedrag.
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 15:00 uur
aERodynamIC schreef:
Zo is het voor mij ook. Bij sommige albums weet je al na 2 of 3 nummers waar het (ongeveer) op uit gaat komen en bij andere weet je het gewoon niet zo snel. Bij Wolfmother was ik er dus snel uit en op NMH moet ik nog steeds een stem uitbrengen.

0
Omayyad
geplaatst: 5 augustus 2006, 15:08 uur
aERodynamIC schreef:
Nooit tegengekomen? B.v. bij de nieuwe Bob Dylan...
Nooit tegengekomen? B.v. bij de nieuwe Bob Dylan...
Het was eerder mijn uiting van opperste verbazing over het feit dat dit soort dingen voorkomen.
0
geplaatst: 5 augustus 2006, 18:10 uur
godlydevil7 schreef:
bij A Matter of Life and Death van Iron Maiden is ook al een 5***** stem geplaatst, terwijl naar mijn weten alleen nog maar een single is uitgekomen
sterker nog, die is ook nog niet eens uit......
* denotes required fields.