menu

De Site / Gebruikers / Wanneer stem je?

zoeken in:
avatar van Rhythm & Poetry
Rhythm & Poetry schreef:
Ik stem op een album als ik het in zijn geheel gehoord heb. Dit kan dus al na 1 keer zijn. Als ik het album meerdere malen geluisterd heb dan wil ik de stem wel eens herzien.


Inmiddels ligt dit wel wat anders. Meestal stem ik pas na 4-5 luisterbeurten als ik het album goed vind (vanaf 3,5*). In de categorie 2 t/m 3* stem ik meestal na 2 luisterbeurten en alles wat ik de laagste cijfers geef heb ik minimaal 1 keer beluisterd. Dit laatste ligt sowieso al anders als ik de plaat moet recenseren, dan beluister ik het toch al snel zo'n 3 keer.

avatar van chevy93
herman schreef:
Is het ethisch verantwoord te stemmen op een verzamelaar als deze als je alle nummers wel kent, maar de CD in kwestie nog nooit gehoord hebt?
aERodynamIC schreef:
Ik vind van wel: maar dan moet je ook wel alle nummers kennen. Bij de laatste Supergrass-verzamelaar is dat bv niet het geval bij mij en stem ik er dus ook niet op.
Ik weet niet in hoeverre dit nog steeds geldt (van 2004), maar ik heb me wel eens verbaasd over de vele stemmen van sommigen op zoveel verzamelaars. Wat is het plezier om de zoveelste verzamelaar van een bepaalde artiest te beluisteren en te bestemmen, maar als er meer mensen zo denken, snap ik wel dat men op alle verzamelaars stemt.

Ik zal ook eerlijk toegeven dit in mijn beginperiode ook gedaan te hebben, maar na de zoveelste verzamelaar was ik het nut ervan kwijt en heb ik alles verwijderd. Zie bv. al die verzamelaars bij Eagles.

Is het ethisch verantwoord om cd's van het net te plukken, te branden en daar op stemmen ? Vind van niet. Ik koop namelijk al mijn cd's ! Maar voor dit soort discussies is het forum
Dit vind ik dan weer raar. Als je een plaat nog nooit gehoord hebt (maar wel de nummers kent), mag je er op stemmen, maar als je hem brandt niet? En wat als je de nummers kent van een (andere) gebrande CD?

Ontopic: Bij een 3,0* of lager kan ik na één keer al een stem uitbrengen (afhankelijk van de kans dat ik hem op korte termijn nog een keer zal beluisteren, obv speelduur, inhoud etc.). Bij 3,5* wil ik hem (minimaal!) nog een keer luisteren. De 4,0* zal ik zeker 3/4 keer luisteren en 4,5* stem ik zelden voor 5 keer. De 5,0* kom je al wat verder, maar ik geef zelden gelijk een 5,0*. Vaak is het eerst een 4,5* en later wijzigt dat dan in een 5,0*. De enige platen die ik gelijk een 5,0* heb gegeven zijn Wintermusik, London 1986 (Talk Talk), Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo en een verzamelaar van Dire Straits.

Veel hangt echter wel af van o.a. speelduur en wat voor muziek het is (een album van Marillion luistert nou eenmaal makkelijker dan Sigur Rós, om maar wat te noemen).

avatar van hond racisme
Als ik het slecht vind stem ik na eenmaal al, als ik dat album dan na een tijd beter vind kan ik het toch nog verhogen. Als het echt goed klink kan ik wel meerdere keren luisteren voor ik zeker ben van mijn stem. Meestal gewoon 1 tot 3 keer.

avatar van Don Cappuccino
Op dit moment stem ik als ik een album 3 keer heb gehoord. Er zijn uitzonderingen als Dodecahedron die echt een luisterbeurt of 10/12 nodig hebben om tot een goed oordeel te komen.

avatar van IllumSphere
Nieuwe releases beluister ik twee weken lang, dat zijn vier luisterbeurten per plaat (met enkele dagen er tussen waar ik iets anders beluister). Oudere platen die niet in mijn rotatielijst belanden beluister ik (maximum) vijf keer. Dat is dan wel in een langere periode en niet in twee weken. Platen die niet van een hoog niveau zijn en ik niet belangrijk vind, wil ik zo snel mogelijk beoordelen en dat zijn meestal 2 à 3 luisterbeurten. Slechte of niet zo bijzondere platen beluister ik amper, omdat ik eigenlijk geen zin heb en daardoor meer tijd kan spenderen aan platen die dat wel verdienen. Dat werkt goed voor mij, maar ik moet dringend wat minder platen beluisteren en beoordelen.

avatar van GrafGantz
Meestal 's avonds.

avatar van Edwynn
Wanneer ik een album denk te kennen. Denk ik. Als ik er naast blijk te zitten, pas ik mijn stem gewoon weer aan.

avatar van B.Robertson
Bij albums die de laatste jaren aangeschaft zijn, hoor ik iets (meestal) een paar keer aan en wordt het vervolgens dagen, weken of maanden weggelegd. Bij de volgende keer dat ik het hoor komt het stemmen aan de orde en eventueel een bericht. Soms geen bericht, maar meestal typ ik na verloop van tijd wel wat neer als er nog geen bericht bij een bepaald album staat. Een stem aanpassen kan altijd. Met een gemiddelde van 500 stemmen per jaar heb ik, iets eerder dan verwacht, momenteel 2000 x gestemd.

avatar van The Scientist
Bij Arcade Fire - Reflektor (2013):

bobbee schreef:

Wat kun je nu in godsnaam zeggen van een album dat je misschien 1 keer helemaal hebt gehoord? Zeker bij dit soort bands, waar muziek een kwestie is van groeien of niet. Dat het op het eerste gehoor goed in elkaar zit, dat is duidelijk, maar hoe goed weet je simpelweg nog niet.


.... onzin, om mijn oude punt maar weer op te rakelen:

Ik heb bij oude coldplay-albums wel stukken geschreven na meer dan 100 luisterbeurten, waren die stukken beter, of meer waard? Nee! tegenwoordig kan ik het alleen maar oneens zijn met wat ik toen schreef en is mijn mening verder veranderd.. Dus volgens dat argument zou je nooit een mening kunnen geven.


Nogmaals dus, een mening kan altijd veranderen, na 1 keer luisteren, na 5 keer luisteren of na 425,5 keer luisteren, als je het dus onzin vindt om iemands mening na 1 keer luisteren serieus te nemen kun je zijn mening nooit serieus nemen..

En het ergste is nog anderen ervan beschuldigen na 1 keer een oordeel klaar te hebben om een zin later te zeggen dat het na de eerste luisterbeurt duidelijk is dat het goed in elkaar zit..

Lijkt me meer een discussie voor een forumtopic trouwens,,

bobbee
The Scientist schreef:
(quote)


.... onzin, om mijn oude punt maar weer op te rakelen:

(quote)


Nogmaals dus, een mening kan altijd veranderen, na 1 keer luisteren, na 5 keer luisteren of na 425,5 keer luisteren, als je het dus onzin vindt om iemands mening na 1 keer luisteren serieus te nemen kun je zijn mening nooit serieus nemen..

En het ergste is nog anderen ervan beschuldigen na 1 keer een oordeel klaar te hebben om een zin later te zeggen dat het na de eerste luisterbeurt duidelijk is dat het goed in elkaar zit..

Lijkt me trouwens meer een discussie voor een forumtopic trouwens,,


Als jij het nodig vindt om iedere verzuchting van je te delen, ga je gang. Ik heb het over een afgewogen oordeel, zo een die je maakt als het kwartje echt gevallen is, niet na een paar luisterbeurten. Zelfs muzikanten beoordelen hun nummers pas na vele sessies.
Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in half was meningen, afhankelijk van je stemming, je avondeten of je vriendin wel of niet wilde. Dat bewaar je maar voor je dagboek.

avatar van The Scientist
bobbee schreef:
Als jij het nodig vindt om iedere verzuchting van je te delen, ga je gang....


Waarom zo aangevallen?
Ik geef geen enkel commentaar op jouw mening, vind ervan wat je vinden wilt, doe er zo lang over als je wilt, maar vertel mij alsjeblieft niet hoe/wanneer ik mijn mening moet gaan geven of formuleren, daar ben ik zelf verantwoordelijk voor.

Ik ben degene die weet wat ik bij de plaat voel, ik ben degene die met mijn oren luistert.. En ik luister na 10 keer niet beter dan na 1 keer. En als ik besluit de 523e keer bij het album een mening te schrijven kan die nog net zo afhankelijk zijn van mijn stemming op dat moment als dat ik dat bij de 1e keer doe. Een interpretatie van muziek is ALTIJD subjectief, en daarmee altijd afhankelijk van degene die het luistert en de gemoedstoestand waarin hij op dat moment verkeert... Als ik er na 10 keer anders over ga denken schrijf ik dan nog wel een keer een mening, dat vind ik vaak alleen maar interessant om te lezen, hoe iemands smaak/mening verandert... Een stuk beter dan alleen maar positieve meningen omdat mensen die het niks vinden de "20 keer luisteren" limiet niet halen om een zinnige mening te mogen geven.

avatar van GrafGantz
Hier is iemand die alleen stemt als ie zelf meespeelt

Rats on Rafts

Rats on Rafts - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Best grappig, of mag dit eigenlijk niet?

avatar van aERodynamIC
Gebeurt hier ook hoor (weet niet meer hoe ik er achtr kwam: had me de nickname te maken geloof ik)

En je hebt er die gezellig meedoen aan de discussie (en niet stemmen)

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
GrafGantz schreef:
Hier is iemand die alleen stemt als ie zelf meespeelt

Rats on Rafts

Rats on Rafts - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Best grappig, of mag dit eigenlijk niet?


Komt veel vaker voor. Heb dit al vaker gezien, maar weet niet alle albums meer. Altijd goeie reclame voor jezelf.

avatar van aERodynamIC
Ik vind het ook alleen maar leuk. Toont ook aan dat de site is opgevallen

avatar van GrafGantz
Oh, ik linkte abusievelijk naar de bandpagina zie ik, en niet naar de user waar ik op doelde. Nou, bij deze dan aangezien ik de oorspronkelijke post niet meer aan kan passen:

http://www.musicmeter.nl/user/41612

Kans bestaat natuurlijk dat dit *niet* de Arnoud is die in RoR meespeelt, maar ik zou er geen geld op inzetten

avatar van SirNoodle
herman schreef:
Is het ethisch verantwoord te stemmen op een verzamelaar als deze als je alle nummers wel kent, maar de CD in kwestie nog nooit gehoord hebt?


ik vind van wel, en in mijn geval vanaf je de grote meerderheid van de nummers kent. maar ik heb voor verzamelaars toch al een aparte 'stem-regel' voor mezelf, waar ik als het om artiesten gaat die ik goed ken veel minder op de muziek zelf let, maar dan eerder op welke nummers er op staan, als er aandacht is voor packaging, wat specialere nummers, of als het zo'n snel-hap-wat-geld-verdienen compilatie is.

En als het om bands gaat die ik nog niet goed ken, dan beoordeel ik de verzamelaar in functie van hoe ik de groep beoordeel op zijn geheel (omdat dat dan ook meestal zowat het enige is wat ik ken van die groep, samen met hier en daar wat lossere nummers).

ik stem ook enkel als ik een album op zijn geheel minimaal 1x gehoord heb, maar maakt niet uit via welk kanaal. Op singletjes, maxi's en dergelijke stem ik vaker gewoon omdat ik alle nummers ken, maar daarom niet die specifieke single of maxi gehoord heb/in bezit heb.

en ik stem vaak in blokken, dan denk ik er plots aan om eens te kijken wat er van een bepaalde groep op musicmeter staat, en dan doorloop ik al quoterend wat ik heb/ken.

voorts zie ik van mezelf dat ik wel vrij laag altijd quoteer, maar dat hangt ook weer samen met hoe ik stem, een 5ster is een absoluut favoriet album voor mij van een favoriete artiest. En van daaruit stem ik dan in functie van het totaalpakket van een groep, waardoor ik dus ook regelmatig herquoteer. Als er bvb een nieuwe REM zou uitkomen (jammer genoeg niet meer mogelijk), dan ga ik vaak eens herbekijken hoe en waar die in het totaalpakket past, en dan ook soms wat sleutelen aan andere scores, om mijn gevoelsmatige 'volgorde' goed te krijgen.

en ik stem eigenlijk vooral binnen mijn eigen genre/muziekwereld, ik ga weinig tot niet stemmen in genres waar ik niet thuis ben, vooral omdat ik ofwel die albums toch niet ken, of vind dat ik er gewoon geen echt oordeel over heb.

avatar van GrafGantz
SirNoodle schreef:
voorts zie ik van mezelf dat ik wel vrij laag altijd quoteer, maar dat hangt ook weer samen met hoe ik stem, een 5ster is een absoluut favoriet album voor mij van een favoriete artiest.


in mij optiek scoort een album pas voldoende vanaf 3*. Afgaande op jouw stemmenlijst scoort meer dan de helft dus onvoldoende, vind je het niet ontzettend nutteloos om zoveel tijd aan slechte tot matige albums te besteden?

avatar van SirNoodle
GrafGantz schreef:
vind je het niet ontzettend nutteloos om zoveel tijd aan slechte tot matige albums te besteden?


bwah, net nog even dat stemgrafiekje bekeken dat elke user heeft, en het is toch een mooi gauss-curve hoor bij mij, de wiskundige verdeling van mijn stemmen zit dus wel snor

een halfje geef ik bijna nooit, 1 vind ik niet goed, bij 2 sterren staan er al wat goeie nummers op maar is het geen album dat ik regelmatig opnieuw zou beluisteren. Vanaf 2,5 tot 3,5 is het gewoon een OK/goed album, een leuk deeltje van de collectie. Boven 3,5 kom je aan de albums die ik echt goed vind en een 5ster album is iets waar alles echt aan klopt.

misschien ben ik gewoon wel een zure appel

avatar van GrafGantz
SirNoodle schreef:
bwah, net nog even dat stemgrafiekje bekeken dat elke user heeft, en het is toch een mooi gauss-curve hoor bij mij, de wiskundige verdeling van mijn stemmen zit dus wel snor


Bij een perfecte gauss-curve zou dat inhouden dat je net zo vaak naar hele slechte muziek luistert als naar hele goede muziek, dus wat dat betreft blijf ik bij m'n standpunt dat me dat zonde van m'n tijd lijkt

Verder is jouw curve niet eens perfect maar helt hij zelfs wat naar de linkerkant, dus ik denk dat ik je wat dit betreft toch wel gelijk moet geven:

SirNoodle schreef:
misschien ben ik gewoon wel een zure appel



avatar van SirNoodle
GrafGantz schreef:

Bij een perfecte gauss-curve zou dat inhouden dat je net zo vaak naar hele slechte muziek luistert als naar hele goede muziek, dus wat dat betreft blijf ik bij m'n standpunt dat me dat zonde van m'n tijd lijkt


leuke discussie
Nu vertrek je natuurlijk wel nog altijd van je eigen idee dat alles onder 3* onvoldoende is, en op basis daarvan concludeer je dan dat ik teveel naar slechte muziek luister. Ik zeg gewoon dat mijn begrip en invulling van de sterren anders is. Er zit een pak muziek onder de 2-3sterren categorie waar ik wel van hou, maar waar een album op zijn geheel niet voldoende goed is voor mij.

en als ik snel naar jouw stemgrafiekje kijkt, dan ben je een gelukkig mens, die alleen maar het pad kruist van goeie albums... ben je toevallig een sappige peer?

avatar van GrafGantz
SirNoodle schreef:
(quote)


leuke discussie
Nu vertrek je natuurlijk wel nog altijd van je eigen idee dat alles onder 3* onvoldoende is, en op basis daarvan concludeer je dan dat ik teveel naar slechte muziek luister.


Ik denk stiekem nog altijd in schoolcijfers hier, waarbij 2,5* gelijkstaat aan een 5 oftewel een onvoldoende.

Mijn tijd om muziek te luisteren is overigens beperkt dus ik zorg er veelal wel voor dat als ik een nieuw album probeer dit er eentje is waarvan ik vrij zeker ben dat het in de smaak gaat vallen. Geen idee of me dat een sappige peer maakt, maar een toffe peer durf ik mezelf best te noemen

Ik ben ook niet zo'n fan van zelfkwelling, dus mocht ik af en toe een album luisteren waarvan ik al snel denk dat het hooguit 2* gaat opleveren haal ik het einde niet eens, en dus volgt er ook geen stem. Ik ben erg blij met de database functie die MuMe voor mij vervult en hoef deze niet zozeer te vervuilen met viezigheid

avatar van Cellulord
Misschien hier even vermelden:

Mijn stemgedrag (verhelderen)
-----------------------------------------
Ben pas sinds enkele dagen op MuMe en ben dus zwaar aan't stemmen.
Maar kreeg reeds enkele pm's over de ongloofbaarheid van het aantal en de vele 5*****
Ik wil niet steeds gaan uitleggen dat ik al 40 jaar muziek luister. In 40jaar kan men heeel wat muziek horen.
Toen er plots het internet kwam, kon ik eindelijk een al die dingen gaan beluisteren die ik nooit kon vinden in de "real world". En met 2 cdtjes per dag (niet echt veel) heb je op een jaar toch snel 700 cd beluisterd. Ik hield ook altijd lijstjes bij (per jaar) met wat ik luisterde. En een in jaar zoals 2006 (een top jaar) luisterde ik zo'n 1250 nieuwe werken (inc. veel mini-cds en maxi's), maar gemiddeld is het zo rond de 700 per jaar. De zware muziekfreaks weten wel waar ik het over heb.
Er zijn hier toch wel meer mensen die 1000den muziekwerken hebben gehoord in hun leven, denk ik.

Natuurlijk geef ik veel 5*. Er bestaat ook zoveel goede muziek. Indien dit niet zo was had ik al lang gestopt met verzamelen .

Oudere werken (vooral Metal en 70s Electronica) beoordeel ik met terugwerkende kracht, en als ik ze nog eens opleg dan pas ik de stem wel aan indien dit nodig is.

Ik moet nog +- 20.000 stemmen toevoegen. Denk niet dat ik ze allemaal vandaag erop krijg .

Zo, als nu nog iemand komt mekkeren kan ik ze naar hier linken. Ik hou niet van me steeds te herhalen, alhoewel ik een liefhebber ben van repetitieve muziek.

avatar van -SprayIt-
Was vandaag al even door je 5* lijstje gelopen Cellulord, . Altijd welkom, users zoals jij.

avatar van Cellulord
Dank je -SprayIt-.
Voorlopig veel aan't stemmen. En alhoewel ik een man van weinig woorden ben wil ik later wel wat berichtjes plaatsen bij mijn top keuzes.

Jij ben ook iemand om in de gaten te houden, zo te zien aan jou stemmen.

avatar van kobe bryant fan
Staat inderdaad heel wat schoons tussen!

avatar van adri1982
Meestal als ik het album zowat 2 á 3 keer (goed) heb beluisterd, stem ik. Het kan ook soms 4 keer zijn. Vanuit mijn gevoel en mijn gedachte moet er een (vrijwel) juist sterrencijfer bij kunnen plaatsen. Goede (3,5*), en Zeer goede albums (4,0*), meesterwerken (4,5*) en Favorieten (5,0*) luister ik vaker, meestal naarmate het cijfer die ik uitdeel. Dat ik stem na een album een keer te hebben beluisterd komt niet vaak voor, maar dit gebeurd verhoudingsgewijs meer bij slechtere albums (2,5*, 2,0*, 1,5*, 1,0*, 0,5*), omdat ik daarna niet echt zin meer heb, om zo'n album nog een keer te beluisteren.

buizen
In principe stem ik veel te weinig. Om preciezer te zijn bedoel ik eigenlijk stemmen met een begeleidende recensie. Met een 3,5-waardering kun je misschien nog wegkomen met alleen een stem maar bij een 2,5 (wat ik amper stem) of een 4,5 (wat ik vaker stem) zul je je toch echt nader moeten toelichten.
Goede recensies (niet in de zin van hoge waardering) in de zin van argumentatie en aantonen dat je de nummers zowat noot voor noot kunt dromen zijn sowieso prettig.

Het moment van stemmen/recensie ("wanneer"): Wat denk ik vaak voorkomt maar wat door niemand hier wordt benoemd is dat er ook veel gestemd wordt als mensen even de forum - updates - albums - pagina bekijken en daar staan dan de laatste berichten van albums en dan men dan (pas) denkt "He, over dat album heb ik ook nog wat te zeggen, en volgens mij heb ik er ook nog niet op gestemd".
Dus stemmen als je een album wat je kent in die lijst ziet.

In principe heb ik bij het opzetten van een elpee de gedachte "heb ik daar al op gestemd, iets over geschreven?" en zoek het album dan actief op en stem/schrijf. Dus niet een album dat toevallig op genoemde updatespagina staat, maar even actief ernaar op zoek: niet zelden zie je dan de laatste recensie soms wel jaren geleden kan zijn. Mooi, dan komt het album weer een beetje in de aandacht. Maar nogmaals, veel te weinig.
In het bijzonder aangaande nieuwere albums. Het wordt wel eens tijd nieuwere albums (en ook van andere genres dan rock/metal) wat meer te recenseren.
Work in progress.

buizen
buizen schreef:
Het wordt wel eens tijd nieuwere albums (en ook van andere genres dan rock/metal) wat meer te recenseren.
Work in progress.

Het vervelende is wel bij nieuwere albums in uitheemse genres dat ik die meestens niet zelf in huis heb. Spotify dus, maar ja geen account daar. Dus dat wordt dan youtube luisteren. De geluidskwaliteit zoals die is bij het draaien van de fysieke vinylschijf of desnoods een Compact Disc ontgaat je dan.
Wel kun je natuurlijk wat over de songs, composities, gitaarduels en al dan niet aansprekende zanglijnen zeggen. Dat wel.

Oh ja: het zou verboden en verderfelijk zijn om een album na 1x beluisteren een stem te geven, laat staan een recensie. Daar ben ik het dus niet mee eens. Het moet geen gewoonte worden maar er zijn zat albums waar ik na 1x luisteren iets zinnigs over kan zeggen.
Net als velen zie ik mezelf toch wel als geoefend/ervaren luisteraar in zeker m'n favoriete genres.
Dat album Diver Down van EoDM heb ik na 1 of 2x luisteren gerecenseerd. Kan makkelijk. Dat genre wat het zou moeten voorstellen ken ik al te goed en hoor direct of het wat is. Niets dus, in geval Diver Down. Nog 5x luisteren voegt echt niets toe.
Bij meer gelaagde, onbekendere, muziek is dat natuurlijk totaal anders (Opeth als voorbeeld).

avatar van GrafGantz
buizen schreef:
Met een 3,5-waardering kun je misschien nog wegkomen met alleen een stem maar bij een 2,5 (wat ik amper stem) of een 4,5 (wat ik vaker stem) zul je je toch echt nader moeten toelichten.


Pardon? Van wie moet dat dan precies? En wat zijn de sancties als je dat niet doet?

Gast
geplaatst: vandaag om 13:29 uur

geplaatst: vandaag om 13:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.