MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Verschuivingen / Veranderingen in je top 10

zoeken in:
ClassicProgRock1
De beste progressieve rock in beeld.

Maar ook wel een beetje klassiek. Mooi.

ClassicProgRock1
Mooi was die tijd.

ClassicProgRock1 schreef:
De beste progressieve rock in beeld.

En dan toch beginnen met Queen ?

ClassicProgRock1
Ja, hun eerste vijf albums, waaronder de twee die ik noem, vind ik (voldoende) progressief.

Zo, gisteren wat ziek, maar vandaag dan toch de O:

1. Ornette Coleman - Free Jazz (A Collective Improvisation) (collectieve improvisatie)
2. Oren Ambarchi - In the Pendulum's Embrace (Ambient met stille gitaartjes en drums)
3. OHM, Early Gurus of Electronic Music: 1948-1980 (de beste progressieve electronic in beeld)
4. Op8 - Slush (Howe Gelb+Calexico+Lisa Germano = genieten)
5. Om - Conference of the Birds (ontzettend trage rock)
6. Opeth - Morningrise (Heerlijk sfeervolle en rauwe Opeth, niet dat gladde geneuzel van later)
7. Original Silence - The First Original Silence (knoepertjeharde freejazz)
8. Opgezwolle - Vloeistof (knoepertjeharde Nederhop jwt)
9. Okkervil River - Black Sheep Boy (Alternative met uitermate sterk songwrite-talent)
10. Otomo Yoshihide New Jazz Quintet - Flutter (Chaotische jazz, net als Original Silence met gitaar, maar minder hard)

Beetje matig deze week, Jelle

/edit: zie nu dat ik mijn top 10 hier wel geplaatst heb maar hem nog niet ingevuld heb in m'n profiel

Na enkele dagen quasi elke dag enkele van mijn lievelingsalbums te beluisteren, herbeluisteren, ordenen en oordelen welke ik nu beter vind dan de andere, ben ik eindelijk min of meer overtuigd dat mijn nieuwe top10 écht mijn 10 favoriete albums zijn. Ik had veel veranderingen verwacht door de vele prachtige ontdekkingen die ik hier de voorbije maanden gedaan heb, maar uiteindelijk blijft mijn top10 toch redelijk hetzelfde als voordien.

1. (1) The Ocean – Precambrian (2007)
2. (2) Light Bearer – Lapsus (2011)
3. (3) Amenra – Mass IIII (2008)
4. (4) Ufomammut – Idolum (2008)
5. (-) La Dispute - Somewhere at the Bottom of the River Between Vega and Altair (2008)
6. (-) Shining – V: Halmstad (2007)
7. (6) Hypno5e – Des Deux l’Une est l’Autre (2007)
8. (-) The Pax Cecilia – Blessed Are the Bonds (2007)
9. (7) Godspeed You Black Emperor – F#A#(infinity) (1997)
10. (8) Neutral Milk Hotel – In the Aeroplane over the Sea (1998)

Plaats 3 & 4 (AmenRa - Mass III en Ufomammut - Idolum) liggen erg dicht bij elkaar, ik heb lang getwijfeld welke ik nu op 3 plaats en welke op 4 en ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit.
Hetzelfde geldt overigens voor plaats 10 en 11, Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea en Indian Summer - Science 1994.

Wat misschien vooral opvalt aan mijn top 10 is dat 2007 en 2008 topjaren waren.

Mooi!
We hebben 3 gemeenschappelijke platen!

Er staan enkele mooie dingen in, en ook enkele platen die ik van kop noch staart ken. Maar de platen die ik ken, zijn wel allemaal klasse. Behalve misschien dat album van Neutral Milk Hotel, een band die toch vooral bekendstaat als "dat bandje dat Niels goed vindt".

Mooi inderdaad. Voor plaats 10 heb je goed gekozen, al is Science 1994 ook prachtig (beide staan in mijn top 10 ).

AOVV schreef:
Er staan enkele mooie dingen in, en ook enkele platen die ik van kop noch staart ken.

Hypno5e is waarschijnlijk 1 van de bands die je van kop noch staart kent? Ik heb er een nummer (van weliswaar een ander album) van genomineerd voor de alternatieve metalladder.

4, 7 en 8 ken ik niet.

Nummer vier moet je echt snel gaan beluisteren dan.

Ufomammut, dat zijn bazen! Live al helemaal!

Mooie top 10 Jasper!

Zo, weer maandag, nu de letter P, de beste letter in mijn ogen... De eerste 4 zouden ook in mijn top10 van alle letters staan, en de 5e er tegenaan...

1. Paavoharju - Yhä Hämärää (prachtig melodieuze Finse droomsprookjesmuziek)
2. Portishead - Third (heerlijk duistere sfeer electronic/rock)
3. PJ Harvey - Is this Desire (fascinerend afwisselend, ze zingt, schreeuwt, fluistert en kraakt op hetzelfde album)
4. Pan American - Quiet City (ambient in de vorm van trage gitaarliedjes, met ook bas, drums, blazers en noem maar op)
5. Peter Brötzmann Chicago Tentet - 3 Nights in Oslo (verzameling van verschillende zeer gevarieerde freejazz door leden van het Tentet)
6. Paal Nilssen-Love & Ken Vandermark - Milwaukee Volume (duo-jazzplaat die bij vlagen klinkt alsof er 5 man speelt)
7. Peter Evans Quintet - Ghosts (redelijk gestructureerde jazz met veel trompet + effecten)
8. Palace Music - Viva Last Blues (folkrock vol ijzersterke songs)
9. Peter Brötzmann/William Parker/Hamid Drake - Never Too Late but Always Too Early (Knallende freejazz die desondanks best toegankelijk is, een aanrader voor mensen die eens aan Brötzmann willen beginnen)
10. Paul Bley - Open, to Love (rustige pianojazz, die klinkt alsof hij naast je in de huiskamer speelt (itt bijvoorbeeld veel materiaal van Jarrett))

De jazz-liefhebbers kunnen dus hun hart ophalen deze week, maar ook voor anderen is er genoeg te genieten)

Mooie top 4, waarvan ik 2 artiesten ook in mijn top 10 van de letter P verwacht, maar dan wel met andere albums

*Haalt hart op

Zelf ben ik deze week bij de M aanbeland. Voorlopig de sterkste letter met niet minder dan 6 albums met de maximale score. Daar achter vechten bijna 20 albums voor de laatste 4 plaatsen dus de keuze was lastig dit keer.

1. Marvin Gaye - What's Going On (1971)
2. Madrugada - The Nightly Disease (2001)
3. Michael Jackson - Thriller (1982)
4. My Bloody Valentine - Loveless (1991)
5. Massive Attack - Mezzanine (1998)
6. Mercury Rev - All Is Dream (2001)
7. Memory Tapes - Seek Magic (2009)
8. Midlake - The Trials of Van Occupanther (2006)
9. M83 - Saturdays = Youth (2008)
10. Markus Guentner - 1981 (2005)

Op de nummer laatst na weinig grote verrassingen dit keer. Nou ja, Memory Tapes is wellicht ook niet bij iedereen bekend maar ik zie net dat dat album zowaar al 50 stemmen heeft dus een onbekend pareltje kan ik dat niet meer noemen.

shadowboxer
Samen met de 'G' hier ook 'M' als sterkste letter. Maar 'The NIghtly Disease' boven Industrial Silence. Ik denk dat je daar niet zo heel veel medestanders in vindt.

shadowboxer
En de gehele top10 van The Scientist op de Portishead plaat na in de download. Interessante lijst. De beoordeling of het ook mooi is volgt later ^^

shadowboxer schreef:
Maar 'The NIghtly Disease' boven Industrial Silence. Ik denk dat je daar niet zo heel veel medestanders in vindt.

Ik heb het altijd onbegrijpelijk gevonden dat de meeste mensen Industrial Silence prefereren boven hun absolute meesterwerk

Gloeilamp schreef:
Mooie top 10 Jasper!

Merci!

shadowboxer schreef:
Samen met de 'G' hier ook 'M' als sterkste letter. Maar 'The NIghtly Disease' boven Industrial Silence. Ik denk dat je daar niet zo heel veel medestanders in vindt.
Gezien de gemiddeldes (ook bv. op RYM) zal dat wel meevallen, toch? Bij Graf is de bekendheidsfactor gelukkig een stuk hoger bij mij.

Third

De rest is zeker zo interessant ... ik ben dan ook benieuwd wat meneer Shadowboxer ervan vindt

en de M was bij mij ook sterk, maar ik deel welgeteld 0 artiesten met Graf

The Scientist schreef:
De rest is zeker zo interessant

Dat belooft niet veel goeds.

voor jou denk ik zelfs interessanter... in ieder geval het freejazzdeel

Pan American kan natuurlijk niet genoeg complimenten krijgen (Quiet City ) en Peter Brötzman ken ik van een andere plaat.

Die plaat van Palace Music staat al heel erg lang op het lijstje en de beschrijvingen van dat Peter Evans Quintet en Paar Nilssen-Love & Ken Vandermark klinken interessant. Gelukkig dus veel platen die veel interessanter zijn dan Third

Gast
geplaatst: vandaag om 15:24 uur

geplaatst: vandaag om 15:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.