MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Hoe MuMe-verantwoord iedereen bezig is en of dat erg is...

zoeken in:
Even een balletje opgooien voor een discussie... want wie zijn wij, gebruikers van Musicmeter nu eigenlijk? Wat vinden wij nu eigenlijk goede muziek? Ik wil niemand een identiteitscrisis aanpraten natuurlijk, maar ergens ontwaakt hier de journalist in mij. Stiekem observeer ik de MuMe-community (dat ik er ondertussen zelf nogal in opga hebben we het even niet over ) en verbaas ik mij over de verslavende werking van de site. Het lijkt verdorie wel of we elkaar hier steeds verder opjutten in een zoektocht naar al dan niet onbekende pareltjes.

Daarin gaat ieder zijns weegs, maar ik vind het vooral ook aardig om te zien hoe er langzamerhand verschillende subgroepjes bestaan, met stemmenlijsten en toptienlijsten die opvallende overeenkomsten vertonen. Op MuMe (en nog vaker op Soulseek) valt de term 'MuMe-verantwoord'. Maar wat is nu eigenlijk MuMe-verantwoord. Is dat OK Computer, de afgetekende nummer 1 in onze top 250. Is dat pakweg Tom Waits, Nick Drake of The Beatles?

Ik zie daar een aantal groepen in ontstaan. Het makkelijkst is de groep totaal Musicmeter-onverantwoorde gebruikers te typeren. Zij kenmerken zich meestal door een vrij jonge leeftijd en een weinig fanatiek en vaak tijdelijk MuMe-gebruik. In hun top 10 zijn vaak Kelly Clarkson, Katie Melua, Christina Aguilera, Avril Lavigne, Linkin' Park, Limp Bizkit, 50 Cent en Tokio Hotel vertegenwoordigd. Doorgaans worden zij door slechts weinig mensen serieus genomen. Ook mensen die hun toptien vol gooien met wat hier wel cliché-radiorock wordt genoemd, kunnen vaak op veel weerstand rekenen. Artiesten als Bon Jovi, Toto, Europe en andere AOR en in mindere mate ook bijvoorbeeld Live en Keane zitten doorgaans in het verdomhoekje.

De nu volgende groep noem ik voor het gemak de eerstelijns-MuMe-verantwoorde stemmers. Zij zetten hun top 10 doorgaans vol met platen die een behoorlijk gemiddelde hebben en vrijwel zonder uitzondering in de top 250 staan. Dat is natuurlijk het makkelijkst aan de hand van een voorbeeld te illustreren. Welnu, ik verplaats mij even in een eerstelijns-MuMe-verantwoorde user:

1. Radiohead - OK Computer
2. Interpol - Turn on the Bright Lights
3. R.E.M. - Automatic for the People
4. The Beatles - Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band
5. Muse - Absolution
6. Bloc Party - Silent Alarm
7. Coldplay - A Rush of Blood to the Head
8. Air - Moon Safari
9. Red Hot Chili Peppers - Californication
10. Queens of the Stone Age - Songs for the Deaf

De eerstelijns-MuMe-verantwoorde user kenmerkt zich meestal door een relatief laag aantal stemmen en vrij passief postgedrag. Veel nieuwe users met weinig muzikale voorkennis beginnen als eerstelijns. De huidige moderator The Scientist is daar een vaak aangedragen voorbeeld van.

De tweedelijns-MuMe-verantwoorde user kent vaak meer muziek dan de eerstelijns (in sommige gevallen zelfs erg veel). Veel van de users die veel posten op de site behoren tot deze groep. In Knock-outs zijn zij vaak het meest actief. Vaak hebben zij een toptien waarin enerzijds wat bekende platen voorkomen en anderzijds wat iets persoonlijker favorieten. Albums met een hoog gemiddelde en rond de 100 stemmen doen het vaak goed in deze groep. Vaak hebben de jaren '80 en '90 de overhand. Een toptien weer als voorbeeld:

1. Nick Cave & The Bad Seeds - Henry's Dream
2. Radiohead - OK Computer
3. The Cure - Disintegration
4. Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea
5. Porcupine Tree - In Absentia
6. Godspeed You! Black Emperor - F#A# (Infinity)
7. 16 Horsepower - Secret South
8. Pulp - Different Class
9. The Chameleons - Script of the Bridge
10. Pink Floyd - Wish You Were Here

De combinatie van platen is misschien een vrij unieke in dit geval, maar t geeft iig een idee wat onder de tweede lijn valt. Het is ten slotte slechts een voorbeeld. De keuze in deze groep is dan ook breed, maar doorgaans staan een redelijk aantal albums in de top 250, maar is het verschil met lijn 1 een bredere orientatie, meer stemmen en een actievere posthouding. Veel users die eerst tot lijn 1 behoren stromen langzamerhand naar lijn 2. Linksbovengetekende zou zichzelf het meest tot deze lijn rekenen. Meer dan de helft van de platen in deze top 10 heeft dan ook ooit mijn toptien gesierd

Lijn 3 MuMe-ers zoeken hun heil vaak meer in de jaren '60 en '70, hoewel dat niet voor iedere derdelijner opgaat. Vaak hebben zij veel stemmen uitgebracht en zijn -eerlijk is eerlijk- vaak enigszins belerend, vaak overigens wel in de goede zin des woords. De eerdergenoemde Scientist liet zich eerder deze avond in een niet nader te noemen chatbox bijvoorbeeld ontvallen dat hij het zo leuk vond om te zien dat Rain Dogs van Tom Waits zich in mijn smaak en stemgedrag zo had ontwikkeld. Dit is een typische lijn 3-opmerking. Een voorbeeld top 10:

1. Robert Wyatt - Rock Bottom
2. The Velvet Underground & Nico - Banaan
3. Red House Painters - Red House Painters
4. Captain Beefheart & His Magic Band - Trout Mask Replica
5. My Bloody Valentine - Loveless
6. John Coltrane - A Love Surpreme
7. Bob Dylan - Highway 61 Revisited
8. Tom Waits - Rain Dogs
9. Bark Psychosis - Hex
10. Nick Drake - Pink Moon

Vaak gaan in deze groep de liefde voor psychedelische rock, folk, jazz, postrock en ambient hand in hand. Vaak ligt in de top 10 het accent op een van deze stijlen, aangevuld met een aantal platen uit concurrerende genres. Op onverklaarbare wijze vinden zij meer dan in lijn 2 precies dezelfde platen goed. Deze groep is bovendien opvallend aanwezig op soulseek.

Groep 4 is een aparte groep die een beetje buiten de ontwikkeling van de andere groepen valt. Dit zijn users die zich toespitsen op een bepaald genre. Een toptienvoorbeeld geven heeft niet zo veel zin. Vaak selecteren zij hoog aangeschreven platen uit één bepaald genre, zoals folk, progrock, soul, hiphop, electronic of metal. Zij stemmen vaak ook vrij genrespecifiek.

Groep 5 ten slotte zijn gebruikers die erg op zoek zijn naar obscuurder materiaal en er niet voor schromen die in de toplijst te zetten. Deze groep is slechts beperkt en bestaat eigenlijk vooral uit derdelijnsgebruikers met een enorme experimenteerdrang.

Veel users vallen ook een beetje tussen twee groepen in, maar bijna iedereen kan zich wel voorstellen welke stereotype users in welke groep thuishoren. Overigens is het puur constaterend bedoeld, ik spreek geen waardeoordeel uit.

Mijn discussiepunt, ik kom er toch even op, want het moet naast een al dan niet vermakelijke analyse wel ergens over gaan, is het volgende: trekken wij MuMe-gebruikers nu echt in bepaalde groepen naar elkaar toe of gaan we onze eigen weg? Ontstaan er een paar algemene MuMe-verantwoorde groepssmaken of volgen we toch vooral ons eigen pad?

Balletje is opgegooid

Sorry dat mijn korte bericht niet opdoet tegen jou mooie lange bericht Lukas, maar ik zie zeker wel dat je een goede analyse hebt gemaakt. Het is ook allemaal vrij algemeen genomen, maar ik geef je gelijk. MuMe zou eens op leeftijd moeten lopen, dan was ik echt benieuwd naar de toplijsten. Overigens ben ik precies iemand die van elke lijst wel wat weg heeft Over je constatering, ik denk zeker wel dat je naar een bepaalde groep gaat neigen. Ik herken bij mezelf dat ik veel waarde hecht aan albumstop10's van bepaalde mensen, en of berichten van mensen die veelal dezelfde smaak hebben.

KampF schreef:
Sorry dat mijn korte bericht niet opdoet tegen jou mooie lange bericht Lukas, maar ik zie zeker wel dat je een goede analyse hebt gemaakt. Het is ook allemaal vrij algemeen genomen, maar ik geef je gelijk. MuMe zou eens op leeftijd moeten lopen, dan was ik echt benieuwd naar de toplijsten. Overigens ben ik precies iemand die van elke lijst wel wat weg heeft

Nee hoor, tweedelijns met metal/postrockinslag en potentie voor lijn 3 heet dat

Ik heb me bericht nog even ge-edit. En je hebt niet goed gekeken, je hebt alleen naar mijn top10 gekeken! Niet echt representatief. (hoewel uit elke lijst een artiest naar voren komt van jou lijsten)

En Metal? hoe kom je dr bij? Ga please geen Tool zeggen.

Ik hoor heel duidelijk tot de tweede groep, en ik ben er zeker mee eens dat er sprake is van verschillende groepen. Maar toch wil ik hier wel bij vermelden dat veel van mijn leeftijdsgenoten tot de tweede groep horen. Blijkbaar houden dertigers wel van een spelletje. Verder zijn er op bepaalde dagdelen verschillende groepen actief. Ik hoor ook bij de groep die in de nacht actief is. Dit zijn veelal ook wel de zelfde personen.

KampF schreef:
Ik heb me bericht nog even ge-edit. En je hebt niet goed gekeken, je hebt alleen naar mijn top10 gekeken! Niet echt representatief. (hoewel uit elke lijst een artiest naar voren komt van jou lijsten)

En Metal? hoe kom je dr bij? Ga please geen Tool zeggen.

Nou ja, Toolinslag dan (welk genre dan...?). En natuurlijk heb ik alleen even naar je top10 gekeken, het is ten slotte niet echt serieus bedoeld en het is bovendien veel te laat om nog naar je hele stemmenlijst te kijken

Het gaat er ook niet om om iedereen precies in een hokje te stoppen natuurlijk... Overigens ben je op basis van je top 10 redelijk in lijn 2 te plaatsen... Het gaat er een beetje om dat die groep tussen de zogenaamde 'snobs' uit lijn drie en de beperkte stemmers uit lijn 1 in valt. De top 10 is slechts een voorbeeld van wat daar eventueel bij zou kunnen staan.

Op zich is het helemaal niet verkeerd om dit een beetje in kaart te zetten. Als je nieuw op de site bent, dan ga je je al snel richten op het oordeel van bepaalde personen.
Niet verkeerd om je muzikale interesse er bij te vermelden, andere personen kunnen je dan bepaalde forums aan raden.

neo
Dan zou ik in groep 4 en 5 zitten.... Maar; ''Groep 5 ten slotte zijn gebruikers die erg op zoek zijn naar obscuurder materiaal en er niet voor schromen die in de toplijst te zetten.''

Hoe kan obscuur materiaal in hemelsnaam in toplijsten verschijnen?

Edris
Eigen toplijst, dus top 10.

Mooi bericht, Lukas! Het meeste wat je zegt klopt ook wel, en die groepen zijn erg herkenbaar. Ik herinner mij nog hij ik in mijn beginmaanden bij MuMe alle bekende albums (uit de top 20 van de top 250) in mijn top 10 zette op als 'kenner' over te komen Intussen zou je mij denk ik wel in de groep daarna (tweedelijns) kunnen plaatsen.
Maar zeker stof tot discussie

...
2. The Velvet Underground & Nico - Banaan
.

Prachtig stukje Lukas. Ik wil me vooral scharen in lijn 3 (9 keer 70's in mijn lijst ) maar uitstapjes naar 4 of 5 zitten er zeker bij. Aangezien je ook nog op zoek bent naar een discussie zal ik daar eens wat punten over bedenken.

Mooi stukje Lukas! Waar hoor ik dan bij? Ik denk 3...Maar ik belerend?

Hoor ik nou in lijn 3 (jaren 70) of 4 (progrock)? Ik kan nochtans niet echt het gevoel krijgen dat ik met mijn vage top 10 ook maar ergens echt bij hoor

Dat wil je toch ook Obsessed?

Ik denk dat ik wel binnen groep 4 zit(ook een klein beetje neigend naar 3 en 5 ),ben voornamelijk geinteresseerd in progrock maar probeer wel altijd gewoon hoogaangeschreven platen van andere users te ontdekken,waar ik uiteindelijk meestal toch weer terecht bij progrock kom.Maar prima analyse
top tien komt nog als dat nog iemand boeit

Mooi stukje gewaarwording Lukas. Je hebt helemaal gelijk, met overlapping in de groepen bij de meest users.

Persoonlijk behoor ik overduidelijk tot Groep 4.

titan (crew)
Ik word altijd een beetje kriegel van het denken in groepjes. In grote lijnen kun je wel de contouren van een groep schetsen, maar vrijwel elk individu heeft voorkeuren die dan weer net niet in die groep vallen. Ik zou mezelf in groep 2 zetten (als het per se moet), maar maak ook regelmatig uitstapjes naar andere groepen.

Hier is dus een overduidelijk geval van iemand die tot groep 2 behoort, maar ook neigt naar groep 3.

Mooie samenvatting inderdaad.

Al lijkt het mij dat je moeilijk in groep 4 kan zitten zonder van groep 5 mee te pikken. Al kan een groep 5 dan wel ruimer experimenteren (over genres heen)

Ik ben iig duidelijk groep 4.

Wat het vormen van groepjes betreft, ik denk dat het op MuM iets opvallender is dan op MM. Ook daar heb je wel personen die zich vaak bij dezelfde films terugkomen qua stemmen, maar daar wordt toch meer naar film in z'n algemeenheid gekeken.

Opvallend op MuM is toch dat je bijvoorbeeld een bloeiend hip-hop forum hebt, terwijl er op MM zo niks is rond genres.

trekken wij MuMe-gebruikers nu echt in bepaalde groepen naar elkaar toe of gaan we onze eigen weg?

Dat eerste. Mensen die hetzelfde zoeken komen uiteindelijk toch bij elkaar uit.

Ik kan mezelf niet echt in een groep plaatsen. Ik heb wat kenmerken van groep 2, 3 en 5.

handsome_devil
Ik ben ook een mixje van groep 2,3 en 5 denk ik.

Ik zit duidelijk in groep 6.

fredpit
Leuk overzichtje idd, en erg herkenbaar

Groepjes vorming op een site als mume is een logisch gevolg, en ook iets waar ik met plezier naar kan kijken. Ik probeer er zelf buiten te blijven...In dit geval is toekijken vanaf de zijkant leuker. Bij de diverse KO's kan ik al het stemgedrag van de div users voorspellen, en weet ik mede dankzij de grove indeling zoals jij die schetst hoe de stemming omtrent een plaat zal zijn...

Ik ben nu sinds november toch wel dagelijks op deze site te vinden en gebruik hem als startpunt (thuisbasis) voor mijn persoonlijke muzikale zoektocht op internet. Ik denk dat ik ingestapt ben in de '2e lijns' categorie en nu ondertussen bij de '5e lijns' categorie zit. Daar boven (of onder) bevind zich echter nog een groep users die zich over het algemeen stilletjes en autonoom de meest prachtige plaatjes uit de diverse genre's bij elkaar sprokkelen. Ze kennen de klassiekers en hebben de muzikale pareltjes verborgen in hun stemlijsten terwijl hun 10 uit 'simpele overbekende' albums van Beatles, U2 en b.v een soulklassiekertje bestaat. Ze zijn vaak de 30 voorbij en maken zich niet druk om groepsgedrag Ik heb een vermoeden dat ze een zolder vol platen hebben waar ze ieder vrij moment aanwezig zijn..de 'Leo Blokhuis' categorie noem ik dat maar even voor het gemak..

Binnen de diverse 'lijnen' zitten trouwens ook weer subgroepen met een geografische voorkeur voor de Engelse dan wel Amerikaanse muziek.

afijn..menselijk gedrag blijft (voor mij) net zo boeiend als muziek. En hoort bij elkaar en is ook niet los te zien van elkaar..

(Ik hoop dat ik niet te belerend overkom... )

HiLL schreef:
Mooi stukje Lukas! Waar hoor ik dan bij? Ik denk 3...Maar ik belerend?

Meer lijn twee met wat lijn drie inslag in je top 10

titan schreef:
Ik word altijd een beetje kriegel van het denken in groepjes. In grote lijnen kun je wel de contouren van een groep schetsen, maar vrijwel elk individu heeft voorkeuren die dan weer net niet in die groep vallen. Ik zou mezelf in groep 2 zetten (als het per se moet), maar maak ook regelmatig uitstapjes naar andere groepen.

Wat ik zelf wel een interessant punt vind is of we elkaar door - al dan niet - groepsvorming elkaar nu juist versterken in een muzikale zoektocht of met zijn allen al snel om dezelfde platen heen gaan draaien, waardoor min of meer hypes ontstaan. Ik schets die groepen omdat ik het leuk vond een analyse te maken, niet om alleen in groepen te denken. Want natuurlijk zijn veel users een combinatie tussen 2 of 3 en 4 of 5. Toch denk ik dat, op een paar uitzonderingen na, de meeste users ergens in dit patroon wel thuishoren. Dat viel me gewoon op en vond ik leuk om eens rond te roepen hier, niet meer en niet minder

Gevaarlijk hoor, zo`n groepsindeling.
Er zit wel iets in natuurlijk, maar zo kun je er nog wel honderd bedenken.
Wat ik wel handig vind, zijn de genre vaste users, die gebruik ik vaak als ik me wil verdiepen in bepaalde muziek.
Ook mensen die veel posten en iets zinnigs te melden hebben vallen op. Daar wil ik ook weleens het profiel van bekijken en zo iets leuks ontdekken.

Dit gaat overigens ook weleens hopeloos mis.......maar ja.

Ik vind het een erg herkenbaar overzicht, en bij bepaalde kenmerken moest ik inderdaad onmiddellijk aan bepaalde users denken

Ik zou mezelf overigens in geen enkele groep kunnen plaatsen, eigenlijk.

Nou Lukas , ik vind het een leuk stuk en een knappe analyse. Je roept ook wel een paar aardige discussiepunten op. Als ik een vrije dag heb, zal ik me daar eens tegen aan bemoeien.

platedraaier schreef:
Gevaarlijk hoor, zo`n groepsindeling.

Zo serieus moet je het nu ook weer niet nemen hoor

fredpit
Lukas schreef:
(quote)

Zo serieus moet je het nu ook weer niet nemen hoor

kliekjesvorming is anders wel het broeinest van veel ellende in de wereld.... Het kan leiden tot kortzichtig en radicaal gedrag om je positie binnen een groep te kunnen behouden..

Zie ook de diverse muziekstromingen waarin het meer lijkt te gaan om radicaal gedrag als om de muzikale kwaliteiten.
(Metal en Rap bv..)

(jij wil toch een discussie...)

fredpit schreef:
(quote)

kliekjesvorming is anders wel het broeinest van veel ellende in de wereld.... Het kan leiden tot kortzichtig en radicaal gedrag om je positie binnen een groep te kunnen behouden..

Zie ook de diverse muziekstromingen waarin het meer lijkt te gaan om radicaal gedrag als om de muzikale kwaliteiten.
(Metal en Rap bv..)

(jij wil toch een discussie...)

Ja, maar ik zie mijn post an sich nu niet als gevaarlijk. Een beetje zelfreflectie kan geen kwaad. Dat je dan niet aan enige generalisaties ontkomt is een feit. Ook als broeinest van ellende zal t hier wel mee vallen voorlopig, over het algemeen respecteert iedereen elkaars smaak hier wel redelijk. Wat ik wel interessant vind is hoe objectief je zelf nog naar de muziek die je luistert kunt kijken. Zelf ontkom ik niet aan de neiging met een andere insteek naar een plaat die gemiddeld op een 3.2* staat te luisteren dan naar een plaat die op 4.2* staat. In het laatste geval is je startpunt een stuk positiever. Nu gaat iedereen natuurlijk zeggen dat ie daar lak aan heeft, maar daar geloof ik dan weer niets van

Gast
geplaatst: vandaag om 18:16 uur

geplaatst: vandaag om 18:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.