menu

De Site / Gebruikers / Op vakantie!

zoeken in:
dix
geplaatst:
GrafGantz schreef:
Ik ben net terug uit Andalucia, zit nu in de trein van Schiphol naar Rotterdam.
Met een banjo en een mandoline?

geplaatst:
dix schreef:
(quote)
Met een banjo en een mandoline?

Die mandolines waren toch op Cyprus?

geplaatst:
GrafGantz schreef:
Ik ben net terug uit Andalucia, zit nu in de trein van Schiphol naar Rotterdam.

Net op tijd. Ik weet niet of je dinsdag Rotjeknor had gehaald.

geplaatst:
jassn schreef:
en in een week vertrek ik naar Andalusië in Spanje: Tarifa (al ga ik proberen werk te vinden en wat kitesurfen te doen)

Enorm veel horeca daar en ergens op een pleintje ook een cd-zaak waar de reeks Tarifa Groove Connection voorbij komt. Heel fijn om daar op het terras te zitten... Weet niet meer de precieze locatie, maar ergens tussen de Puerta de Jerez (overgebleven Middeleeuwse poort) en de zee...

Mocht je nog eens naar Cadiz gaan maak dan ook een tussenstop bij Zahara de los Atunes. Dorpje is niet interessant, maar het strand is daar prachtig.

Krijg zelf ook weer helemaal zin (ook door de trip van Graf) weer eens die kant op te gaan. Misschien dit najaar.

geplaatst:
Zou ik (opnieuw) die kant uitgaan, zou ik eerder richting Sanlucar de Barrameda gaan en dan de rivier oversteken naar het fraaie Parque Nacional de Doñana - destijds maar kort kunnen zijn omdat er een (jaarlijks terugkerend) festival was voor zigeuners (waar buitenstaanders niet welkom waren).

Als stad is Cádiz niet onaardig, maar Sevilla en Cordoba zijn fraaier en Gibraltar is heel apart - qua gebouwen en straatnamen, waan je je in een Engels provinciestadje, maar de temperatuur, pff...

geplaatst:
Cádiz vond ik wel erg leuk, maar na een paar dagen kun je inderdaad wel weer door. Als ik weer eens naar Andalusie zou gaan dan wordt het waarschijnlijk wel Sevilla of Cordoba, want daar ben ik nooit echt geweest (alleen doorheen gereden in het geval van Sevilla).

Doñana is zeker mooi, maar wordt nu ook wel een beetje bedreigd door bouwplannen heb ik begrepen. Heb destijds een rondtrip gedaan vanuit El Rocio, een beetje een wilde-westen-dorpje (maar ook een pelgrimsoord, dus zou zeker niet rond Pasen gaan). Bijna alleen maar zandwegen. Ik had daar wel echt het gevoel helemaal los te zijn van het gewone leven, het echte vakantiegevoel.

De Minas de Riotinto, iets noordelijker, is ook wel een aanrader. is een oud mijncomplex waar je met een treintje doorheen kunt rijden. Het rivier dat er stroomt kleurt nog steeds rood door het verzuurde water.

geplaatst:
Mijn tip voor Andalucia in het voorjaar is de Alpujarras, de bergregio aan de zuidkant van de Sierra Nevada. Wel stevige schoenen meenemen, en genoeg zin om stevige wandelingen te maken

geplaatst:
Donderdag t/m zondag naar Keulen. Nog aanraders? Behalve uiteraard De Dom...

geplaatst:
chevy93 schreef:
Donderdag t/m zondag. Nog aanraders? Behalve uiteraard De Dom...

Welke Dom?

geplaatst:
Van Keulen. (aangepast)

geplaatst:
chevy93 schreef:
Donderdag t/m zondag naar Keulen. Nog aanraders? Behalve uiteraard De Dom...

Museum Ludwig, (S)Chocolademuseum, aan de Rhein; Ehrenstrasse (kleding); cd's/lp's - Parallel (Brabanterstr), Kompakt (Werderstrasse); rondwandelen in Belgisches Viertel in de buurt op Aachenerstr veel aardige eetcafés/restaurants (ook Viëtnamees en zo).

geplaatst:
Ja, museum Ludwig! Dat is echt walhalla als je van moderne kunst/popart houdt. Eén van de tofste musea waar ik ooit geweest ben.

Keulen is een hele toffe stad, vind ik.

En de Dom kun je ook overslaan

geplaatst:
Fathead schreef:
En de Dom kun je ook overslaan

Per slot van rekening doe ik dat ook steeds vaker met jouw berichten.

Maar als je een beetje gevoel hebt voor (hoog)gotiek - nee niet de muziek van de Zusters van Genade - sla je de (andere) toeristen (veel Japanners) van je af en ga je gewoon even kijken naar de stijl en de omvang van het ronduit imposante gebouw en bijv. de portalen van nabij, voor de geraffineerde details (en dan kun je e.e.a. bijv vergelijken met de St Jan, De Dom (Utrecht) of de kathedraal van Reims - Curisten mogen denken aan Bolton Abbey - maar liever aan Rielvaulx Abbey, waarvan meer overeind staat.

Overigens heb je vanaf het dakterras van Ludwig prima zicht op de Dom

geplaatst:
Ik heb inderdaad geen gevoel voor hooggotiek, laaggotiek is mij hoog genoeg

Nee, als frequent kerkganger stoort mij dat massatoerisme altijd een beetje bij van die enorme kathedralen. Zo'n 400 m. daar vandaan staat ook een heel mooi en stil kerkje. Prachtig contrast met het drukke stadsleven, met een levende, actieve gemeenschap.

geplaatst:
Mjuman schreef:
Curisten mogen denken aan Bolton Abbey - maar liever aan Rielvaulx Abbey, waarvan meer overeind staat.

Fountains Abbey, in de buurt van Ripon (regio Harrogate) is ook meer dan het bezoeken waard.

geplaatst:
Fathead schreef:
Nee, als frequent kerkganger stoort mij dat massatoerisme altijd een beetje bij van die enorme kathedralen.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb als niet-kerkganger op m'n laatste dag in Granada 2 kerken, een kathedraal, een kapel en een klooster bezocht

Van de opbrengst van dit soort massatoerisme wordt overigens wel een groot deel van het onderhoud van deze gebouwen bekostigd, dus wees blij dat er zoveel mensen in geïnteresseerd zijn zou ik zeggen.

geplaatst:
GrafGantz schreef:
(quote)

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb als niet-kerkganger op m'n laatste dag in Granada 2 kerken, een kathedraal, een kapel en een klooster bezocht

Van de opbrengst van dit soort massatoerisme wordt overigens wel een groot deel van het onderhoud van deze gebouwen bekostigd, dus wees blij dat er zoveel mensen in geïnteresseerd zijn zou ik zeggen.

Bovendien wil het - niet alleen in Zuid-Spanje - het na het middaguur aardig opwarmen en brengt zo'n kerk ook verkoeling met zich mee en dat leidt meer tot contemplatie en reflectie dan verhitting.
Moet wel zeggen dat ik soms versteld sta van het gebrek aan respect dat sommigen vertonen wanneer er een mis gaande is.

geplaatst:
GrafGantz schreef:
(quote)

Als jij nu niet in de hemel komt weet ik het ook niet meer

Wat betreft die kosten, dat is inderdaad een groot probleem dat steeds groter wordt: al die lege Franse, Spaanse, Italiaanse kerkjes kunnen niet eeuwig zonder onderhoud overeind blijven. Blijf dus vooral komen, dus.
Het ging me meer specifiek om de Keulse Dom, waar op zondagochtend een mis wordt gehouden waarbij achter je rug constant aangestaard wordt door gemiddeld 76 dikke mannen met camera's op hun buik.

Volgens mij is het in Frankrijk wel zo dat kerkonderhoud een taak is van de overheid, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.

En de mooiste kathedraal is natuurlijk ons eigen Sint Janneke

Sir Spamalot (crew)
geplaatst:
Werkruimte voor de komende drie weken:
http://oi63.tinypic.com/33usb5l.jpg

Ik vertrek over twee weken naar Ethiopië, het geboorteland van mijn vrouw. We hebben elkaar in 2010 in Berlijn leren kennen waar zij op dat moment studeerde, terwijl ik daar voor mijn werk was. Inmiddels wonen we drie jaar samen in Nederland en hebben we de ellenlange procedures om haar hier te krijgen afgerond. Ieder jaar proberen we wel minimaal een keer naar het land af te reizen om haar familie te bezoeken en doorgaans is dat dan rond 11 september, de dag waarop het Ethiopisch nieuwjaar wordt gevierd.

Het wordt mijn tiende bezoek aan het land, dat veel meer te bieden heeft dan menigeen zal denken. Wat te denken van de historische rotskerken in Lalibela, de Simien hooggebergten in het noorden, Axum (waar de Ark met de tien geboden naar alle waarschijnlijkheid ligt) en de zoutvlakten van Dallol. Ik heb me tijdens mijn vorige bezoeken hoofdzakelijk beperkt tot de hoofdstad Addis Abeba, een stad die op een hoogte van tussen de 2500 en 3000 meter ligt, waar het klimaat altijd aangenaam is.

Ik heb ca. 35 landen bezocht, maar Ethiopië behoort zonder twijfel tot de meest interessante. Het is in veel opzichten totaal niet vergelijkbaar met welk ander land in Afrika dan ook. Een voorbeeld is de taal, die qua schrijfwijze alleen wat wegheeft van het Hebreeuws. Er zijn overigens al vanaf de bijbelse tijd veel raakvlakken met Israel. Ook qua lokale gerechten is het heel anders dan wat men in andere Afrikaanse landen serveert en wellicht heeft het ermee te maken dat Ethiopië nooit door een vreemde mogendheid is bezet. De lokale keuken bestaat uit een grote variëteit aan gerechten, waarbij het volksvoedel injera (een soort pannenkoek gemaakt van teff) als basis meestal ook wel berbere (een pittig kruidenmengsel) bevat en daarnaast ook vaak groenten en vlees.

Op muzikaal vlak is er een levendige jazz- en reggaescene. Dat laatste is niet verwonderlijk, omdat de rastafari de voormalige Ethiopische keizer Haile Selassie als reincarnatie van God zien. Na zijn dood werd Ethiopië ruim vijftien jaar lang geregeerd door communisten die het land met haar terreur en schrikbewind tot de rand van de afgrond hebben gebracht. Gelukkig is sinds de jaren ’90 weer veel ten goede veranderd en is het bovendien een van de veiligste landen in Afrika.

Een rondreis door Ethiopië is absoluut een aanrader voor iedereen die avontuurlijk in ingesteld en open staat voor de immense diversiteit die het land te bieden heeft. En als iemand nog op zoek is naar muziektips uit dat land, dan laat het me maar even weten

Tof Pietro, Ethiopië staat hoog op mijn "nog te bezoeken" lijst. Via The Ex, en een Eritrese vriend, heb ik veel Ethiopische muziek ontdekt. Ethiopisch (en Eritrees) eten is inderdaad heerlijk.

Moet je zeker doen, itchy. Het is een erg bijzondere ervaring om Ethiopië te bezoeken. Nu weet ik niet zo veel van jazz, maar wat ik van de samenwerking van The Ex met Getachew Mekuria ken smaakt absoluut naar meer.

Vandaag 3 weken vakantie gehad; Costa del Jardin. Geen vakantiestress a-la Maarten van Rossum ('Dan blijf je toch gewoon thuis' - Ik hou ervan!).

Vrij weergegeven naar J.C. Bloem: De wolken bewegen mooi voort/Door de ramen gezien en omarmt door het kozijnen boord.... Oftewel 'De Dapperstraat'.

Ehh, ....enfin... Morgen wacht weer het onbetaalde maar voldoening gevende vrijwilligers-'werk'.

dix
GrafGantz schreef:

Graf, als er helemaal niemand die gebouwen zou willen bezoeken, dan was het verkrotten ervan toch ook voor niemand een probleem? Waarom moet ik dan blij zijn?

dix schreef:
(quote)
Graf, als er helemaal niemand die gebouwen zou willen bezoeken, dan was het verkrotten ervan toch ook voor niemand een probleem? Waarom moet ik dan blij zijn?

Waar zeg ik dat jij blij moet zijn? Jij hebt altijd wat te zeuren, dus dat heb ik al lang en breed opgegeven
Ik had ik het dan ook tegen Fathead, die aangeeft een frequent kerkganger te zijn. Ik mag toch aannemen dat hij daarom blij is als kerken niet verkrotten.

Vanaf morgen vertoef ik een week op de Faeröer eilanden, ik heb er super veel zin in.

dix
staralfur schreef:
Vanaf morgen vertoef ik een week op de Faeröer eilanden, ik heb er super veel zin in.

In Thorshavn zit een leuke platen/CD zaak met veel lokaal product.

staralfur schreef:

Top, heb je het boek Buzz Aldrin, waar ben je gebleven ? van Johan Harstad gelezen, speelt zich voor een groot deel af op de Faeröer-eilanden. Ik vind het een pracht boek.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:12 uur

geplaatst: vandaag om 14:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.