De Site / Gebruikers / Op vakantie!
zoeken in:
6
geplaatst: 22 augustus 2025, 17:36 uur
Denk je even lekker een weekendje anoniem naar Antwerpen te gaan... Niemand mee, geen bekenden om je heen... Steek je een zebrapad over en zie je aERodynamIC en zijn partner.
Pfffff...
Pfffff...
1
geplaatst: 22 augustus 2025, 19:27 uur
Gert1980 schreef:
Denk je even lekker een weekendje anoniem naar Antwerpen te gaan... Niemand mee, geen bekenden om je heen... Steek je een zebrapad over en zie je aERodynamIC en zijn partner.
Pfffff...
Pfffff...
Het moet niet gekker worden. En wegduiken lukt ook al niet.
1
geplaatst: 9 september 2025, 20:46 uur
Zojuist hotel in Gent geboekt voor over 4 weken (voor 3 nachten). Hier nog mensen met tips voor goede plekken voor wijn en/of cocktails? Of allebei, ik doe niet zo moeilijk 

0
geplaatst: 9 september 2025, 21:18 uur
GrafGantz schreef:
Zojuist hotel in Gent geboekt voor over 4 weken (voor 3 nachten). Hier nog mensen met tips voor goede plekken voor wijn en/of cocktails? Of allebei, ik doe niet zo moeilijk
Ik woon er al jaren maar nou vraag je me veel. Toevallig ook liefhebber van bier? Want dan ben ik je man.
1
geplaatst: 9 september 2025, 21:29 uur
ArthurDZ schreef:
Ik woon er al jaren maar nou vraag je me veel. Toevallig ook liefhebber van bier? Want dan ben ik je man.
(quote)
Ik niet, m'n vrouw wel. Goede plekken voor bier vinden in België lijkt me geen grote opgave, vandaar mijn vraag zodat ik ook wat heb om naar uit te kijken. Twee jaar terug in Brugge zat zij steeds aan de bijzondere biertjes, en ik aan niet zo heel bijzondere huiswijn

2
geplaatst: 10 september 2025, 09:08 uur
ArthurDZ schreef:
(quote)
Mijn favoriete bar in Gent (met dank aan een paar legendarische avonden met o.a. ArthurDZ en Johnny Marr) is sowieso de Trollekelder. Geen idee wel of ze daar een ruime keuze aan wijn en cocktails schenken, die drink ik vrijwel nooit.
1
geplaatst: 10 september 2025, 09:46 uur
Gretz schreef:
Mijn favoriete bar in Gent (met dank aan een paar legendarische avonden met o.a. ArthurDZ en Johnny Marr) is sowieso de Trollekelder. Geen idee wel of ze daar een ruime keuze aan wijn en cocktails schenken, die drink ik vrijwel nooit.
(quote)
Geweldig café maar je moet er idd niet gaan voor de wijn denk ik.
Qua cocktailbars ken ik eigenlijk alleen de Fugazi, eentje van het hippere soort. En dat eigenlijk alleen maar omdat ik er soms in het voorbijgaan passeer en dan steeds denk 'van Ian MacKaye hebben ze hier vast nog nooit gehoord'

3
geplaatst: 10 september 2025, 10:03 uur
Ik ben ook in Gent over 4 weken. Laat die bier-tips maar komen ArthurDZ.
Wellicht kunnen we ook nog een biertje doen / boeken-ruil organiseren. Je hebt Peter Verhelst nog van me als het goed is : )
Wellicht kunnen we ook nog een biertje doen / boeken-ruil organiseren. Je hebt Peter Verhelst nog van me als het goed is : )
1
geplaatst: 10 september 2025, 11:06 uur
Oh lijkt me leuk! Kan ik je eindelijk die Peter Verhelst terugbezorgen inderdaad. PM me als je meer info hebt x
1
geplaatst: 10 september 2025, 14:28 uur
Koenr schreef:
Dank voor de tip, wie weet gaan we elkaar nog ergens tegen komen. Als Gert en Eric dat in Antwerpen kunnen, waarom wij dan niet in Gent?

1
geplaatst: 11 september 2025, 07:32 uur
Koenr schreef:
Ik ben ook in Gent over 4 weken. Laat die bier-tips maar komen
Ik ben ook in Gent over 4 weken. Laat die bier-tips maar komen
Deze Gent liefhebber (ik heb er gewoond) kan Het Waterhuis aan de Bierkant zeker aanbevelen. En dat ligt vlakbij het Patershol waar vele goede restaurants zijn (met Amadeus als mijn topfavoriet- maar dat is die van menig Vlaming). Daar rond Patershol (en de Vrijdagmarkt) ook vele goede café’s maar het gaat om je eigen beleving en uw houten kop de volgende morgen.
2
geplaatst: 13 september 2025, 08:50 uur
meneer schreef:
Deze Gent liefhebber (ik heb er gewoond) kan Het Waterhuis aan de Bierkant zeker aanbevelen. En dat ligt vlakbij het Patershol waar vele goede restaurants zijn (met Amadeus als mijn topfavoriet- maar dat is die van menig Vlaming). Daar rond Patershol (en de Vrijdagmarkt) ook vele goede café’s maar het gaat om je eigen beleving en uw houten kop de volgende morgen.
Koenr schreef:
I
I
ArthurDZ schreef:
Qua cocktailbars ken ik eigenlijk alleen de Fugazi, eentje van het hippere soort. En dat eigenlijk alleen maar omdat ik er soms in het voorbijgaan passeer en dan steeds denk 'van Ian MacKaye hebben ze hier vast nog nooit gehoord'
Het Waterhuis vind ik eigenlijk weinig bijzonder. Veel grote biermerken op de kaart die je elders ook vind.
Als bierliefhebber en geboren Gentenaar zijn dit voor mij de locaties in Gent:
- De Klassieker: De Dulle Griet op de vrijdagmarkt. Grote bierkaart met zowel grote brouwerijen als kleinere brouwerijen. Elke bierliefhebbende toerist komt hier, dus het kan er wel druk worden.
- Mijn persoonlijke favoriet: Dok Brewing Company. De beste brouwerij uit Gent. Elke keer dat je er komt hebben ze weer iets nieuws uit. Alles op tap: Pastry stout's, porters, gerstewijn, göse, IPA, ... Iedereen vind er wel iets lekkers.
- De alternatieve: Toegegeven, ik lust ook wel eens een wijntje. En dan neem ik - als liefhebber van lambiekbieren - altijd natuurwijn. In bar EDEL ROT in de Belfortstraat vind je naast lambiekbieren ook natuurwijnen.
2
geplaatst: 13 september 2025, 19:47 uur
ArthurDZ schreef:
Maar wel van Marillion?
2
geplaatst: 13 september 2025, 20:04 uur
Iedere cocktailbar kent Marillion, hebben in '87 de White Russian uitgevonden.
4
geplaatst: 5 oktober 2025, 10:25 uur
Wij vertrekken vandaag naar Vught om vrienden te bezoeken en morgen vertrekken vanuit het hotel in Uden naar IJmuiden waar we de veerboot naar Newcastle nemen voor een vakantie in Schotland. Dit is onze vierde keer maar deze keer is voor ons bijzonder omdat we ook twee dagen naar Shetland gaan. Verder komen we in plaatsen als Pitlochry, Aberdeen en Edinburgh. Ook geen straf. Het lijkt er op dat het de komende week droog blijft. Meer verlangen we eigenlijk niet. We zijn al tevreden met 15 tot 17 graden met een beetje zon. En daar gaat het naar toe. We hebben er heel veel zin in na een wat hectische periode waarin het er zelfs op leek dat we de reis moesten annuleren.
7
geplaatst: 11 oktober 2025, 21:05 uur
Was leuk in Gent, wat ik me er in elk geval nog van kan herinneren. Hier wat plaatjes van de hoogtepunten.
https://i.imgur.com/rkzp6jZ.jpeg
https://i.imgur.com/bQy3QSo.jpeg
https://i.imgur.com/i2bNqMq.jpeg
https://i.imgur.com/7tTdke0.jpeg
https://i.imgur.com/zCroi5Y.jpeg
https://i.imgur.com/x7GLme4.jpeg
https://i.imgur.com/RC9vzMC.jpeg
https://i.imgur.com/rkzp6jZ.jpeg
https://i.imgur.com/bQy3QSo.jpeg
https://i.imgur.com/i2bNqMq.jpeg
https://i.imgur.com/7tTdke0.jpeg
https://i.imgur.com/zCroi5Y.jpeg
https://i.imgur.com/x7GLme4.jpeg
https://i.imgur.com/RC9vzMC.jpeg
0
geplaatst: 12 oktober 2025, 00:24 uur
Nog wat aan de tips gehad, Graf? Of zelf maar op speurtocht gegaan naar een goede cocktail bar?
Mocht je ooit Den Haag aandoen: Vavoom Tikibar op de Grote Markt.
Mocht je ooit Den Haag aandoen: Vavoom Tikibar op de Grote Markt.
0
geplaatst: 12 oktober 2025, 10:49 uur
harm1985 schreef:
Nog wat aan de tips gehad, Graf? Of zelf maar op speurtocht gegaan naar een goede cocktail bar?
Wat cocktails betreft vooral dat laatste, hangt er natuurlijk ook vanaf waar je je precies in de stad bevindt op welk tijdstip. Had graag een kijkje willen nemen bij Fugazi (niet ver van ons hotel), maar die was zowel op woensdag als donderdag gesloten terwijl ie volgens Google Maps open had moeten zijn. Ik weet dat je daar niet voor 100% op kunt vertrouwen, maar bij de ingang van de zaak zelf staan ook nergens openingstijden vermeld, en een gewone website om de werkelijke tijden te checken hebben ze ook niet. Wel een instagram-pagina, maar ook daar geen openingstijden (en ook geen tel.nummer). Beetje vreemd dus, gok dat die zaak alleen in het weekend open is, nutteloos dus als je een midweek in Gent bent.
Wel belandt bij Bar Dada en Boutique & Boissons, die laatste is zo'n beetje tegenover Fugazi en beiden hebben wel normale openingstijden

5
geplaatst: 19 oktober 2025, 20:33 uur
Er zijn blijkbaar mensen die ontspannen op vakantie, maar ik moest vandaag even bijkomen: zes musea in Düsseldorf, twee tijdens het uitstapje naar Keulen, en nog eens twee in Duisburg op de weg naar huis. Tijdens die vijf dagen heb ik ook nog zo'n vijf of zes galerieën bezocht en heb ik Breken is Bouwen: Vijfenzeventig Jaar Vijftigers gelezen. Het scheelde dat er nauwelijks mogelijkheden waarom om fatsoenlijk naar de film te gaan (heb er maar twee gezien; tijdens mijn laatste Franse vakanties zeker vier of vijf films in een midweek). Mijn vrienden verklaren me voor gek, maar ik heb me prima vermaakt, al blijft Duitsland een aanzienlijk primitiever land dan Frankrijk.
1
geplaatst: 19 oktober 2025, 20:37 uur
Slowgaze schreef:
Mijn vrienden verklaren me voor gek
Mijn vrienden verklaren me voor gek
Niet alleen je vrienden hoor.
Haha nee klinkt leuk! Maar hou je ze op het einde van de reis nog een beetje uit elkaar allemaal?
1
geplaatst: 19 oktober 2025, 21:00 uur
ArthurDZ schreef:
Maar hou je ze op het einde van de reis nog een beetje uit elkaar allemaal?
Maar hou je ze op het einde van de reis nog een beetje uit elkaar allemaal?
De wisseltentoonstellingen zeker. De collectiepresentaties begonnen in m'n hoofd soms een beetje door elkaar te lopen, ook omdat ik per se alles wil zien en me op een gegeven moment echt onder meer door de collecties van Museum Ludwig en in mindere mate K20 moest ploegen.
Duitsland is nog altijd heel erg dol op een heel soort Duits abstract expressionisme: macho, ontzettend grote formaten, heel serieus doen (want vanwege de oorlog of zo). Anselm Kiefer is blijkbaar God in Duitsland. Museum Küppersmühle in Duisburg was m'n allerlaatste adres en die collectiepresentatie heb ik min of meer met een schuin oog bekeken, omdat daarin de Duitse naoorlogse kunstclichés wel heel erg uit de kast werden getrokken. Gelukkig dat daar een verrassend subtiele en mooie wisseltentoonstelling van Susan Hefuna tegenover stond.
Daarnaast kan ik aanbevelen: Mika Rottenberg in het Lehmbruckmuseum - waarschijnlijk de beste tentoonstelling die ik dit jaar zag -, Queere Moderne in K20, en Fünf Freunde in Museum Luwdig: groot overzicht van John Cage, Merce Cunningham, Jasper Johns, Robert Rauschenberg en Cy Twombly. Ja, ik ben een enorme nerd.
0
geplaatst: 19 oktober 2025, 21:05 uur
Slowgaze schreef:
Er zijn blijkbaar mensen die ontspannen op vakantie, maar ik moest vandaag even bijkomen: zes musea in Düsseldorf, twee tijdens het uitstapje naar Keulen, en nog eens twee in Duisburg op de weg naar huis.
Er zijn blijkbaar mensen die ontspannen op vakantie, maar ik moest vandaag even bijkomen: zes musea in Düsseldorf, twee tijdens het uitstapje naar Keulen, en nog eens twee in Duisburg op de weg naar huis.
En dan heb je de Bonner Museumsmeile met meerdere interessante musea (Kunsthalle, Haus der Geschichte) nog gemeden, om niet te spreken over het museum van Hans Arp in Rolandseck (bahnhof), bezuiden Bonn - qua lokatie (uitzicht - in de lente lunchen op het terras) en standaardcollectie de moeite waard. Twee (max drie) musea op 1 dag, afgewisseld met lunch en drinks erna is wel the max.
0
geplaatst: 19 oktober 2025, 21:16 uur
Mjuman schreef:
En dan heb je de Bonner Museumsmeile met meerdere interessante musea (Kunsthalle, Haus der Geschichte) nog gemeden, om niet te spreken over het museum van Hans Arp in Rolandseck (bahnhof), bezuiden Bonn - qua lokatie (uitzicht - in de lente lunchen op het terras) en standaardcollectie de moeite waard.
En dan heb je de Bonner Museumsmeile met meerdere interessante musea (Kunsthalle, Haus der Geschichte) nog gemeden, om niet te spreken over het museum van Hans Arp in Rolandseck (bahnhof), bezuiden Bonn - qua lokatie (uitzicht - in de lente lunchen op het terras) en standaardcollectie de moeite waard.
Ik moest nu eenmaal keuzes maken en ik vond het aanbod in zowel Kunstmuseum Bonn als het Arp Museum er niet specifiek interessant uit zien deze keer; had beide musea overigens al eens eerder bezocht, dus niet per se een prioriteit. Ik wilde ook niet veel langer dan een midweek in Duitsland doorbrengen, ook omdat ik eerder dit jaar ook een weekendje in Aken was, en hoewel het Ludwig Forum en het Ludwig-Suermondt me prima bevielen, voel ik me in Duitsland toch altijd iets minder op m'n plek. Al is het maar omdat het zo belachelijk moeilijk is om hedendaagse Duitse poëzie te vinden in de boekwinkels; in Lille is dat wel anders (met hedendaagse Franse poëzie dan; heb dit jaar lekker gescoord).
0
geplaatst: 19 oktober 2025, 21:36 uur
Slowgaze schreef:
Ik moest nu eenmaal keuzes maken en ik vond het aanbod in zowel Kunstmuseum Bonn als het Arp Museum er niet specifiek interessant uit zien deze keer; had beide musea overigens al eens eerder bezocht, dus niet per se een prioriteit. Ik wilde ook niet veel langer dan een midweek in Duitsland doorbrengen, ook omdat ik eerder dit jaar ook een weekendje in Aken was, en hoewel het Ludwig Forum en het Ludwig-Suermondt me prima bevielen, voel ik me in Duitsland toch altijd iets minder op m'n plek. Al is het maar omdat het zo belachelijk moeilijk is om hedendaagse Duitse poëzie te vinden in de boekwinkels; in Lille is dat wel anders (met hedendaagse Franse poëzie dan; heb dit jaar lekker gescoord).
(quote)
Ik vind het m.n. in Keulen - wel een goede kunstboekhandel in de Ehrenstrasse - dan weer makkelijker om goede muziek (vinyl) te scoren en goed te eten/drinken. Museum Ludwig wordt bijna altijd aangedaan en zoals gezegd - met mooi weer - is ook Rolandseck vaste prik (soms qua aanbod idd iets minder, maar interessant om kennis van te nemen). Hombroich, openluchtmuseum(moderne kunst) , bij Neus is ook de moeite waard.
Qua primitief: Fransen zijn sterk geneigd om niet-Fransen als 'culinair primitief' te zien, terwijl zij wel wat meer buiten hun eigen culinaire voordeur zouden moeten kijken.
0
geplaatst: 20 oktober 2025, 16:53 uur
Mjuman schreef:
Qua primitief: Fransen zijn sterk geneigd om niet-Fransen als 'culinair primitief' te zien, terwijl zij wel wat meer buiten hun eigen culinaire voordeur zouden moeten kijken.
Ik heb niet over 'culinair primitief', want eten kan me überhaupt nooit zoveel schelen en op vakantie is het gewoon een pizza en soms kebab voor de groenten, zo ook deze keer. De Duitse taal staat me gewoon niet zo heel erg aan; vooral die '-us' uitgang bij 'kapitalismus' en dergelijke voelt gewoon aan als een parodie op een taal. Plus, elke keer dat ik in Frankrijk ben geweest, vind ik andere talen überhaupt primitief als ze alle letters in het woord uitspreken. Waarom zou je?
Verder kon je niet via zo'n bestelpaal kaartjes reserveren bij de bioscoop, waren belachelijk veel films nagesynchroniseerd en waren er niet eens middagvoorstellingen, en de recentste gedichtenbundels die ik kon vinden waren van 2023. Nou, dat was in de Furet du Nord van Lille wel echt anders, met nieuwe bundels van Ariane Dreyfus, Miel Pagès, Camille Paix en Milène Tournier. Wel veel liefde voor Hartwig Mauritz trouwens, die bundel van hem die ik er aantrof was heel mooi. Ook heeft Duitsland ziek veel werk van Robert Rauschenberg, in tegenstelling tot Nederland en zelfs Parijs. Dat pleit ook wel weer voor de Duitsers.
1
geplaatst: 20 oktober 2025, 17:08 uur
Dat zijn dan waardeloze vrienden, Ik zou dat namelijk nooit doen.
0
geplaatst: 20 oktober 2025, 17:57 uur
Slowgaze schreef:
Ik heb niet over 'culinair primitief', want eten kan me überhaupt nooit zoveel schelen en op vakantie is het gewoon een pizza en soms kebab voor de groenten, zo ook deze keer. De Duitse taal staat me gewoon niet zo heel erg aan; vooral die '-us' uitgang bij 'kapitalismus' en dergelijke voelt gewoon aan als een parodie op een taal. Plus, elke keer dat ik in Frankrijk ben geweest, vind ik andere talen überhaupt primitief als ze alle letters in het woord uitspreken. Waarom zou je?
Verder kon je niet via zo'n bestelpaal kaartjes reserveren bij de bioscoop, waren belachelijk veel films nagesynchroniseerd en waren er niet eens middagvoorstellingen, en de recentste gedichtenbundels die ik kon vinden waren van 2023. Nou, dat was in de Furet du Nord van Lille wel echt anders, met nieuwe bundels van Ariane Dreyfus, Miel Pagès, Camille Paix en Milène Tournier. Wel veel liefde voor Hartwig Mauritz trouwens, die bundel van hem die ik er aantrof was heel mooi. Ook heeft Duitsland ziek veel werk van Robert Rauschenberg, in tegenstelling tot Nederland en zelfs Parijs. Dat pleit ook wel weer voor de Duitsers.
(quote)
Tja, als je het standpunt huldigt eten kan me überhaupt nooit zoveel schelen - grappig trouwens dat ene typisch Duitse woord - moet je ook niet smaspelen als essentiële zaken van een cultuur je ontgaan: food is not only for thought, maar ook de brandstof voor het lichaam - en waarom zou je brandstof van inferieure kwaliteit gebruiken? Bovendien: een café-restaurant bij een museum is ook een aardige plaats voor reflectie en ontmoeting.
Je voorkeur voor de Franse taal is persoonlijk, maar wordt door meerderen gedeeld, vanwege de klank. Zelf zie ik niet zo waarom bijv Rilke, Goethe qua klank ervoor zouden onderdoen. Ik geef het je bovendien te doen qua wetenschappelijke teksten Génet, Barthes en Propp in het Frans te lezen; dat geeft heel wat meer sores dan bijv Striedter, Lämmert of zelfs Adorno in het Duits. Grappig: veel van die Franse teksten zou ik dan willen typeren als Wichtigtuerei.En genoeg modernistische Duitse romans (Berlin Alexanderplatz bijv) die de moeite waard zijn. En veel Duitse musea hebben een aardige collectie expressionisten.
Overigens vond ik het Moderne Museum in Lille met beeldentuin de moeite waard.
Zit wel een te denken aan een lijst van 'fave' musea e.d, maar we dwalen aardig af

1
geplaatst: 30 oktober 2025, 16:36 uur
Ga komende zaterdag op weg naar het zonnige Indonesië: Jakarta
. Twee weken ontsnappen aan het druilerige weer alhier.
. Twee weken ontsnappen aan het druilerige weer alhier.* denotes required fields.