MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Wat draaien (of draaiden) je ouders ?

zoeken in:
sq
Vader:

Beatles, Jaap Fischer, Mahalia Jackson, Jean Ferrat, Georges Brassens, Yves Montand, Simon & Garfunkel, Herman van Veen, Ramses Shaffy & Liesbeth List, Dutch Swing College Band, Musicals Hair, Porgy & Bess en Handels' Watermuziek.

Moeder:

Draaide vroeger eigenlijk nooit iets mijn mijn herinnering. Nu: Blof, Katie Melua, Frank Sinatra

We schrijven eind jaren 80/begin jaren 90, toen ik nog een kleine Cygnus was. Iedere zaterdagavond rond de klok van 20:00 uur schakelden mijn ouders het televisietoestel over naar de ZDF voor Die volkstümliche Hitparade der Volksmusik. Wat er in het huis van Cygnus' ouders op tv kwam was nog wel redelijk afgestemd op de kinderen, maar als er op de Duitse televisie 'muziek op kwam', zoals mijn ouders dat noemden, was het over met de kinderpret.

Wat we zagen, laat zich vergelijken met een TROS-muziekfeest. Temidden van veel te blije mensen aan lange tafels kwamen langsgelopen schlagerzangers en zangeressen die hun ding deden. Daarbij moet u denken aan illustere namen als Nana Mouskouri, Roberto Blanco (een schlagerzingende neger), Roy Black (die op zijn beurt weer blank was, volgt u het nog?), das Naabtal Duo, en nog meer fraais.

Als de televisie uitstond, was het niet veel beter. Twente werd overspoeld met geheime zenders en de radio bij ons stond hier steevast op afgestemd. De hoofdmoot wordt hier gevormd door Nederlands- en Duitstalige muziek. Het zal u dan ook niet verwonderen dat toen ik in 1991 op 9-jarige leeftijd ik mijn eerste plaat kocht, dit Onbegriepuluk van Mannenkoor Karrespoor was, waarvan eenieder die de afgelopen 20 jaar niet onder een steen heeft geleefd zich de hit Mooi Man nog wel kan herinneren.

Het leven dat is één groot feest, niet waar?

Me Pa: Hetzelfde wat ik draai: Marrilion, pink floyd, pearl jam, Genesis, Peter Hammil, Yes, The Beatles, Micheal Jackson, Peter Gabriel.

Me Moeder: Simon & Garfunkel, The Beatles, micheal jackson

Mijn moeder niets.

Mijn vaders favorieten waren oa ABBA en The Cats.
En in zijn dromen (met zijn ogen dicht dus) was hij Andrea Bocelli.

Mijn ene broer: The Beach Boys, Paul Simon en alle andere 60s singer songwriters.
Mijn andere broer: Metallica en U2.
Mijn jongste broer: The Shamen en alles met een alternatieve beat.

En ik al de rest.

Mama: David Bowie, Johnny Winter, Sparks, Lou Reed, Neil Young, Byrds, Marianne Faithful

Papa: Coltrane, Marvin Gaye, Beatles, Shaffy, Johnny Cash.

Ja, ik heb een degelijke muzikale opvoeding gehad, jammer dat ze ergens in 77 besloten naar Superramp te luisteren samen.. toen was baby Orbit even displeased!

Vader: Led Zeppelin, Deep Purple, John Mayall, Uriah Heep, Rod Stewart en Dire Straits.

Moeder: Mama's & Papa's, Beatles, Kate Bush, Bee Gees, U2 en Fleetwood Mac.

Het is wel duidelijk aan wiens kant ik meer sta Ben ze vooral dankbaar dat ze nooit Abba draaiden, pfiew!!

VB1
Mijn moeder mag graag luisteren naar Lou Reed, the Kinks, David Bowie, Bob Dylan maar ook naar een aantal Franse zangeressen, wat Jazz en Latijns-Amerikaanse muziek.

Mijn vader heeft bijna dezelfde smaak als dat ik heb. Eigenlijk ken ik veel oude muziek door hem, en hij veel nieuwe muziek door mij. Zijn oude favorieten zijn David Bowie, Talking Heads, Television, Echo & the Bunnymen, Japan, Neil Young, Velvet Underground, Led Zeppelin, etc. En van de nieuwe muziek kan hij Wilco, Elbow, Radiohead, Grizzly Bear en Arcade Fire waarderen. En af en toe klassieke muziek.

Leuk is wel dat mijn ouders elkaar kennen doordat ze samen in een bandje speelden.

Pastichio Rocker
Mijn pa:

Groove Armada, Fluke, Dandy Warhols, David Gray, Massive Attack, Tricky, Johnny Cash, The Beatles, Underworld, Tunng, Jim White, Neil Young, John Cale, Johnny Dowd, 16 Horsepower, Beck, Ryuichi Sakamoto

Mijn ma: Mika, James Blunt, Gipsy Kings, Talking Heads, Youssou N'dour, Neneh Cherry, John Hiatt, John Coltrane, David Bowie, Charlie Parker, Edith Piaff, Billie Holiday, Orchestra Baobab, Erick Satie

Mijn pa houdt van veel dezelfde bands als ik. Das wel handig. Met de muziek van m'n ma heb ik niet zoveel. Ze luistert vooral naar (flauwe) ballads en singer-songwriters.

Vader:
Toen ik klein was: Talking Heads, Radiohead, Frank Zappa, Bob Dylan, Lou Reed, Franse hiphop als Akhenaton, IAM, etc. (hij is Frans leraar, vandaar die interesse), Led Zeppelin en veel klassiek. Nu luistert hij veel Bright Eyes, Sufjan Stevens, Fleet Foxes, Franz Ferdinand, Grizzly Bear, OutKast, The Shins.

Mijn moeder was nooit zo heel erg aanwezig met haar muzikale smaak, maar houdt nu oa van The Last Shadow Puppets, The Magic Numbers, Damien Rice, The Shins.

Op zich dus een prima muzikale opvoeding en het is wel leuk dat mijn ouders veel van de muziek die ik draai wel kunnen waarderen.

Vader: Toto, Phil Collins, Boudewijn de Groot, Rob de Nijs, Kayak, Flairck, Moody Blues, Supertramp

Moeder: Zelfverklaard muziekliefhebber, maar soms twijfel ik daar toch aan. Vindt veel top 40-muziek goed. Is vooral heel erg van losse liedjes en koopt ook graag verzamelaars (al dan niet van één artiest) wat ik 9 van de 10 keer behoorlijke geldverspilling vindt, want ze brandt ook heel veel cd's. Nou, brand dan ook eigen verzamelaars. Als ze dan in een winkel staat, en cd's bekijkt, dan zeurt ze soms bij albums dat er bijvoorbeeld maar 13 liedjes op staan. Heeft dan ook weinig met het concept 'album' volgens mij.

Verder noemt ze zichzelf Stones-fan, maar toen in zo'n reclame eens Gimme Shelter speelde, herkende ze het niet eens. En albumtracks gaat ze al helemaal niet kennen, dat weet ik bijna wel zeker. Dus ja, fan, dat is overdreven, maargoed, we hebben wel veel Stones-muziek in huis, dus dat is wel tof. Maarja, verder houdt ze bijvoorbeeld ook van Enrique Iglesias.

Thuis staat hier bijna áltijd Radio 10 Gold aan. M'n hele leven al, daardoor ken ik 90% van de top 40 zonder de artiesten en titels te weten wel door en door. In de auto staat dan weer altijd Skyradio op.

In de VI van vorige week stond ook een interview met Marcel Valk. Ook Stones-fan. Hij was in 1984 (!) nog naar een concert van ze geweest. Ik vraag me af of hij ueberhaupt wel eens Sticky Fingers van A tot Z heeft beluisterd...

Wat ik me nog kan herinneren is een casette van Love at the Greek van Neil Diamond. Stond bijna standaard aan in de auto. Mijn vader is een groot fan van de beste man. Ik vind het ook niet verkeerd eerlijk gezegd.

Arrie schreef:
Thuis staat hier bijna áltijd Radio 10 Gold aan.

Haha, vroeger bij ons ook Radio 10 Gold. Toen was daar ineens iets mee aan de hand en schakelden we over naar Arrow, hoewel mijn moeder inmiddels 's ochtends het liefst Radio 2 opzet, mijn vader in de auto ineens SkyRadio-fan is en Arrow sowieso een beetje saai wordt, dus vaak klaag ik maar niet.

Mijn vader kan het sowieso niet veel schelen allemaal - hoewel: House of the Rising Sun en Stairway to Heaven (artiesten overbodig) vindt hij helemaal geweldig.
Mijn moeder houdt van Pink Floyd, Beatles, Rolling Stones, Joe Jackson... en heeft ook nog de nodige klassieke muziek in huis. Het Opeth-album Damnation kan ze door mij ook goed waarderen... vader heb ik nog niet veel smaak bijgebracht.
Mijn jongere broer daarentegen draait voornamelijk progrock/metal die hij dankzij mij heeft leren kennen - hij is vooral groot Porcupine Tree-fan en tevens liefhebber van conceptalbums, en heeft een zeker Ayreon-album momenteel bovenaan.

Vader: the Beatles, the Rolling Stones, en veel pianomuziek (Philip Glass), ook wat klassiek en Madonna.

Moeder: Depeche Mode, the Beatles en nu vooral klassiek, jazz en fado

The Oath
Vader: geen ontwikelde muzieksmaak. Ik ondekte op zolder wel een paar LP's van hem (onderandere een gesigneerde Thriller van MJ). Maar muziek luisteren doet ie niet. Of t'is eens een kerstCD die we gratis bij de bank krijgen. (krijgen we ieder jaar wel).
Ik weet nog goed toen ie eens zat was een jaar of 5 geleden stond ie op zijn stoel het refrein van 'Purple Rain' van Prince te zingen.

Moeder: het gebeurd zo wel eens dat ze een CD op legt. Iets beters dan een verzamelalbum van Boudewijn De Groot, Anne Christie of Bette Midler krijgen we echter niet te horen. Af en toe eens verzamelalbums kleinkunst. Bagger dus.

De radio hier thuis staat nooit aan. Als mijn zus thuis is staat wel de hele dag JIM.TV of TMF op. Vreselijk slechte smaak dus.

In de auto staat dan weer hele tijd MNM op, kwestie van ten alle tijden top40-muziek te horen Das dan weer mijn vader's schuld.

Bij mij staat het meestal op Stubru; omdat daar ook wel tussen de nummers in iets verteld wordt.

Onlangs ook in mijn opa (87 jaar) zijn auto casettebandjes van The Beatles ondekt.

The Oath schreef:
Af en toe eens verzamelalbums kleinkunst. Bagger dus.

Dat hoor ik liever dan die muziek van jou.

The Oath
herman schreef:
(quote)

Dat hoor ik liever dan die muziek van jou.

Maar ook de marginaalste kleinkunst ze.

Van die oude venten die in West-Vlaanderen in café's optreden. Men hoort het woord 'kunst' te schrappen.
Daar wordt dan een heel handeltje bootlegs over opgezet. Ge zijt nie wijs dat er mensen in geïntreseerd zijn.

sq schreef:
Handels' Watermuziek.

Die stond ook op ons favoriete cassetebandje voor in de auto, na The Music For The Royal Fireworks dat was deze uitvoering:

(afbeelding)

tegenwoordig hebben m'n ouders (en ik) deze, die vind ik een stuk mooier:

(afbeelding)

Mijn pa draait heel veel moby, the pet shop boys en mylene fermer, was vroeger toen hij 15 was een groots fan van Van Halen. Merk er nu niets meer van, behalve als hij die muziek hoort dat hij altijd meezingt en verder houd hij net als ik van die oude rock, wel de wat minder hardere dus guns 'n roses vind hij niet zo leuk verder wel nummers van metallica, acdc etc.

Mijn vader Deep Purple, Rolling Stones, Free, Black Sabbath en veel blues.
Mijn moeder Frank Boeijen, Rob de Nijs en Marco Borsato.

Stijn_Slayer
musicfriek schreef:
Ben ze vooral dankbaar dat ze nooit Abba draaiden, pfiew!!

Ik ook! Zo'n jeugdtrauma kan een grote impact hebben op je latere leven.

Nou, ik heb wel redelijk terechtgekomen, hoor.
Maarja, mijn ouders draaiden het dan ook niet, ik was zelf degene die Abba ging draaien, zo rond m'n 12e.

The Oath
deric raven schreef:
Mijn vader Deep Purple, Rolling Stones, Free, Black Sabbath en veel blues.

Vader (R.I.P.): Boudewijn de Groot

Mijn moeder luisterde vaker muziek, hoewel ze weinig kritisch onderscheid maakte: je kan natuurlijk niet boos worden op iemand die je Creedence Clearwater Revival en de Beatles doet leren kennen, al ken ik door haar ook bijna alles van Cliff Richards meezingen. En het lukt me nog steeds niet om een hekel te hebben aan de Bee Gees.

itchy schreef:
Nana Mouskouri, kruitvat klassieke cd's (niet duurder dan €3,99), BZN, Helmut Lotti verkracht de classics, Barry Hays big band cd...

Mijn ouders zijn Vijanden van de Muziek.

Enorm leuk topic dit...

Vader:
the Kinks, the Animals, Elvis, Simon & Garfunkel, the Hollies, Neil Diamond, Creedence Clearwater Revival, the Cats, Celine Dion ( )
Die man is overigens nog wel redelijk beinvloedbaar. Die heb ik inmiddels aan Porcupine Tree, Saybia, Kashmir, REM, dat pruimt ie allemaal wel, maar kopen doet ie het niet.

Moeder:
die luistert alles gewoon mee, doet net of ze het best vindt, maar volgens mij interesseert het haar gewoon geen reet.

Sandokan-veld schreef:

Enorm leuk topic dit...

O ja???

Ik vind het behoorlijk frustrerend eigenlijk: de meeste ouders hebben zo'n beroerde smaak nog niet of hebben überhaupt nog iets wat je smaak kunt noemen.
Die van mij boeit het niet en dat beetje dat ze draaien:

(ik vrees dat ik nu geconfronteerd word met een nog onverwerkt jeugdtrauma en nu snap ik waarom ik op een gegeven moment nieuwgekochte cd's onder mijn kleding naar mijn kamer smokkelde: ze snapten niet dat ik zoveel kocht....... ).

Mijn ouders zijn als die van itchy

dix
aERodynamIC schreef:

Mijn ouders zijn als die van itchy

En dus als die van mij.. je bent niet alleen Eric

Beide ouders klassiek.....en The Beatles verdragen ze ook nog wel.....(en ABBA denk ik).

Gast
geplaatst: vandaag om 01:30 uur

geplaatst: vandaag om 01:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.