MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Je Eerste Concert

zoeken in:
Zephyr
Misschien wel net zo'n memorabele gebeurtenis als je eerste aankoop van een album ; het eerste concert dat je hebt meegemaakt.

Voor mij was het : Ted Nugent. Op de bewaarde (!) entreekaart staat het volgende :

MOJO Concerts & CBS Records presenteren

Betonkonsert 1
===================
TED NUGENT + TURBO
===================
Vrijdagavond 11 mei 1979, 19:30 uur
Jaap Edenhal, Amsterdam
Entree F. 25,00
Kaartnummer 2557

Van het voorprogramma Turbo (NL-band) kan ik me niets herinneren, maar des te meer van het optreden van Ted na de pauze. Snoei- en snoeihard was het. Ted deed de aankondigingen van de nummers op de van hem bekende manier, en ik vond het allemaal fantastisch !! Dat 2 dagen later mijn oren nog steeds tuitten, nam ik maar voor lief.

( mijn waardering voor TN is in de loop der jaren trouwens wel een flink eind gedaald, maar da's eigenlijk een ander verhaal ... )

Lin
Duran Duran in Ahoy Rotterdam met mijn vader. Was 1986, ik was 11. Kan me nog enorme zenuwenbuikpijn herinneren toen de lichten uitgingen en het concert begon. Ook John Taylor maakte indruk

Mijn vader (toen trouwens pas 35, jonger dan ik nu ben) had nog drie dagen last van z'n oren van het gegil van al die bakvisjes om hem heen.
Ik vond het geweldig!

13 juni 1995, de Rolling Stones in het Goffertpark in Nijmegen samen met mijn vader, mijn zus en een kennis van mijn vader. We stonden (eigenlijk per toeval) bijna helemaal vooraan en als ik sprong zag ik achter me alleen maar mensen.

Het voorprogramma was Robert Cray. Als 14-jarig pikkie vond ik Robert Cray een toffe artiest, maar in mijn directe omgeving leek ik de enige te zijn. Naar mijn idee werden alleen maar kartonnen trays en opmerkingen naar de gitarist gegooid...

Van het concert weet ik nog een paar dingen goed. Het opende met een enorme vuurvlam boven ons hoofd en de hitte voelde we boven ons. Tijdens Sympathy for the Devil kwam Jagger uit het podium zetten. Maar bovenal kan ik me het geweldige concert herinneren...

Trouwens, bij Robert Cray zou ik nu ook gaan zitten

Dat was Claw Boys Claw in Bibelot (Dordrecht). Moet het kaartje nog wel ergens hebben maar volgens mij was ik nog 15 dus dat zal waarschijnlijk eerste helft van 1994 geweest zijn. Officieel mag (of mocht, geen idee wat de regels nu zijn) je bij Bibelot pas met 16 naar binnen, maar ik was met m'n grote broer en Bibelot was zo'n beetje z'n stamcafé dus dat zal wel snor. Had nog geen idee wat ik qua volume kon verwachten, dus ik stond enthousiast rechts vooraan, pal voor de speakers. Paar dagen een piep in m'n oren gehad, maar Claw Boys Claw is dan ook geen James Last.

Fathead schreef:
13 juni 1995, de Rolling Stones in het Goffertpark in Nijmegen

Het voorprogramma was Robert Cray.

Ah, ik heb ze tijdens die tour in Landgraaf gezien, wist eigenlijk niet eens dat ze toen ook in Nijmegen speelden. Stond al rond het middaguur voor de hekken, lange zit maar we stonden wel helemaal vooraan in het midden

Mijn eerste concert was eigenlijk helemaal niet zo memorabel. Ik was al 18 (dus da's nog niet zo gek lang geleden, ben nu 21). Vrij laat dus wel. Het was The Black Heart Procession in de kleine zaal van Paradiso. Het was overigens een prima optreden hoor, maar daar is alles ook wel mee gezegd. Het was prima, heb me prima vermaakt, maar echt geweldig werd het nooit. Echt slecht ook niet. Wel leuk was dat ik de MuMe-users Lukas en Cygnus toen heb ontmoet, al was ik toen nog erg stil en verlegen (tegenwoordig wel wat minder dan toen). Ik weet dat Lukk0_ er ook was, meende hem toen zelfs te spotten, maar natuurlijk te verlegen om op hem af te stappen.

Prince! De tour toen van Sign o' the times.....je kan slechter beginnen.
Ik ging met een paar gasten die ook in de plaatselijke supermarkt werkten in het weekend. We zaten op de tribune, ik had een verrekijker mee en het was fantastisch! Maar ik wilde nooit meer op een tribune zitten, de keren daarna dus op het veld, naar voren.
Ik weet nog dat de kleine man toen oranje(peach), het publiek liet meezingen "god is love, love is god" en ik deed vrolijk mee....bedacht me wel "wat de phuck zit ik hier nou mee te zingen over god, daar heb ik verder niks mee"......maar ach, dat hele stadion zat mee te doen, dus vooruit maar.

Na in de lokale kroegs / discotheeks o.a. Lois Lane, Piet Veerman, Richinel, Confetti's, Golden Earring, Technotronic, Jan en Swaan en de Dutch Boys gezien te hebben, was mijn eerste echte grote concert dat van Pink Floyd in de Goffertweide in Nijmegen; 10 juli 1989.
Erg spannend allemaal, samen met mijn vader in Nijmegen bij het VVV kantoor een kaartje gekocht. Hij ging zelf niet mee, maar wist de weg in Nijmegen.
Die bewuste dag met een groep jongeren uit ons dorp en omliggende dorpen op de fiets naar Nijmegen; qua show kon ik geen beter concert uitzoeken om mee te beginnen.

GrafGantz schreef:
(quote)

Ah, ik heb ze tijdens die tour in Landgraaf gezien, wist eigenlijk niet eens dat ze toen ook in Nijmegen speelden. Stond al rond het middaguur voor de hekken, lange zit maar we stonden wel helemaal vooraan in het midden

Grappig, Landgraaf wist ik dan weer niet.

Wij moesten ook een eind rennen om voorbij de hekken te geraken. De enige keer dat ik mijn vader heb zien rennen overigens.

(afbeelding)

Tevens het beste concert dat ik ooit heb meegemaakt. Misschien speelt die 'eerste keer' ook wel een rol want gelijk al zo'n spectaculair stadion optreden van een artiest op het hoogtepunt van zijn kunnen. Een wereldster toen.... ongelooflijk. Daar stond je dan als 17-jarige fan (al 3 jaar fan en nog balend dat ik op vakantie was in 1986 toen hij in Ahoy stond en nu gebeurde het eindelijk echt).

Maar het was meer: je voelde een spanning in de Galgenwaard. Zelfs bij het draaien van de lp van Jill Jones voor aanvang was het publiek zich al aan het vermaken. Ik wist niet wat ik meemaakte. Meiden die in lingerie rondliepen zoals Vanity en Apollonia dat deden en dan drumbeest Sheila E in de band van Prince! Het was geweldig.
Een jaar later in de Kuip met de Lovesexy tour: net zo goed en ik stond heel ver vooraan maar toch blijft dit het meest bijzondere optreden ooit. Ik kan er nog steeds heel erg van genieten als ik er aan terugdenk.

Onweerwolf
The Gathering in De Lantaarn in Hellendoorn in 1995 was mijn eerste concert.

Mijn eerste concert was Metallica in 1996. Maakte toen een verpletterende indruk op me. Ik stond vooraan een maakte het schouwspel (roadie in brand, omvallende stellage, etc.) van dichtbij mee.

Op mijn 19de pas mijn eerste concert bezocht.
U2 in de Kuip 11 juli 1987. Maastribune 40 gulden.
Voorprogramma In Tua Nua/Big Audio Dynamite/The Pretenders

Zeer indrukwekkend. Heb een verslag gemaakt van drie A-4 tjes toendertijd.

Daar wilde ik ook graag heen, maar door Prince waren de centjes op

Ik was zo jaloers want ik werkte in Rotterdam bij mijn vader op kantoor (vakantiebaantje) en toen ik op het station was stapten daar allemaal U2 fans uit en die zongen met z'n allen " we gaaan naar U2, we gaan naar U2".
Wat had ik dat graag mee willen zingen toen. Maar ja, keuzes he (Bowie en Madonna had ik dat jaar ook willen zien: het was een mooi jaar qua stadionconcerten).

DjFrankie (moderator)
Herman Brood & his Wild Romance in 1982 in Dingus in Venray, ik was toen nog een menneke van een jaar of 14.

Eerste festival Werchter 1984 met Simple Minds als headliner

Het eerste dat ik me herinner was Gerard Joling op de huishoudbeurs. Ik moet een jaar of 12 zijn geweest.

Het eerste concert waar ik een kaartje voor had, was The Gathering in het LVC in Leiden. Ik zat in V5 en was 17 volgens mij. Maar ik ben nooit geweest. De nacht ervoor liep ik een nachthike met de scouting en sliep ik niet. Eenmaal thuis ging ik even op bed liggen, zodat ik toch nog wat slaap had voor het concert. Helaas liep het anders: in plaats van een gepland uurtje slaap werd ik pas 16 uur later wakker, dus het concert heb ik niet bezocht en The Gathering heb ik verder ook nooit meer gezien.

Een jaar (1997) later was het dan wel raak, op mijn 18e. Ik ging naar Torhout (toen nog een duo-festival met Werchter) omdat o.a. David Bowie, Daft Punk, Radiohead en Smashing Pumpkins daar speelden. De allereerste band die ik daar zag was Osdorp Posse en ik vond er niet veel aan. Indruk maakte wel de man die in het publiek stond te plassen. "Ah, dus zo rock & roll gaat het er op die festivals aan toe", dacht ik nog.

Het eerste concert in een zaaltje (schooloptredens niet meegerekend) was Manic Street Preachers in Paradiso in 1998, waar ik vooral voor voorprogramma Mansun heen ging. Ben eigenlijk pas in mijn studietijd naar concerten begonnen te gaan, in mijn middelbare schoolperiode kende ik eigenlijk niemanddie naar concerten ging.

Fathead schreef:
(quote)

Grappig, Landgraaf wist ik dan weer niet.

Net even opgezocht: 13 en 14 juni 1995 in Nijmegen en 18 juni in Landgraaf. Waarschijnlijk konden we geen kaartjes meer voor Nijmegen krijgen, aangezien dat volgens mij dichterbij is dan Landgraaf. Dit was overigens de setlist: The Rolling Stones Concert Setlist at Megaland, Landgraaf on June 18, 1995 | setlist.fm

De Raggende Manne, LVC, Leiden, ik was een jaar of 16. Veel te rare muziek voor een eerste concert, maar ik heb heel geboeid staan kijken. Bob Fosko had een wijd "zoot"suit aan en liep het hele optreden moeilijk. Tijdens het laatste nummer werd duidelijk waarom: er verscheen een trompet uit de kruisstreek van zijn broek waarop hij heerlijk vals begon mee te toeteren.
In het voorprogramma: the electric eggs (lokaal bandje?)

Het had The Jam in Nijmegen moeten worden, maar ma stak daar een stokje voor. Te gevaarlijk voor een 14/15-jarige. Ik zou samen met m'n neef gaan en die had kort daarvoor slechte ervaringen opgedaan bij een optreden van Anti-Pasti in Arnhem. Later m'n moeder toch kunnen overtuigen dat er niet altijd narigheid is tijdens optredens. Mijn eerste concert werd daardoor John Watts in Vredenburg Utrecht ten tijde van zijn album "The Iceberg Model" (1983). Destijds kon je nog telefonisch kaarten reserveren en afhalen bij de kassa. Wij 2 kaartjes gereserveerd en dan horen bij de kassa dat je naam niet op de lijst staat. Na wat lichte paniek naast de kassa blijven staan. Binnen vijf minuten kwamen er twee groepen die allebei één kaartje te veel gereserveerd hadden. Deze tegen kostprijs over kunnen nemen.
Optreden staat mij nog goed bij, we stonden tegen het podium. Ik was vooral onder de indruk van de mooie zaal. Daar later nog 2 x geweest voor Pixies + the Pale Saints (Bossanova tour) (hard !!) en PJ Harvey + Dirty Three (Is This Desire? tour).

Mja, wanneer is iets een concert? Kan ik Koninginnedag 2010 Leidsche Plein tot een concert rekenen? Geen idee wie er toen draaiden. Zelfde geldt voor een aantal andere dance/house-feesten. Toch eigenlijk ook concerten, niet?

Om het voor mij makkelijk te maken: vorig jaar Marillion, Paradiso. De Sounds That Can't Be Made-tour.
Een aardig concert waarbij een aantal van mijn favorieten prachtig gespeeld werden, The Great Escape, The Invisible Man en Afraid of Sunlight. Later heb ik me laten vertellen dat het feit dat ze terugkwamen voor Kayleigh en Slainte Mhath een bijzonderheid was, omdat ze zelden Fish-nummers spelen tijdens reguliere concerten.This Strange Engine was op zich wel een mooie afsluiter.

Tegelijkertijd wat uitvoeringen van nummers die me niet zoveel konden boeien en vooral veel Afraid of Sunlight, niet helemaal mijn favoriete album. Uiteindelijk wel een geslaagd concert, maar het geluid vond ik niet zo heel sterk. Ik ben iemand die houd van een strakke productie en H. was moeilijk te verstaan.
Arrie schreef:
Het was overigens een prima optreden hoor, maar daar is alles ook wel mee gezegd. Het was prima, heb me prima vermaakt, maar echt geweldig werd het nooit.
Prima dus.

Lukk0
Arrie schreef:
Mijn eerste concert was eigenlijk helemaal niet zo memorabel. Ik was al 18 (dus da's nog niet zo gek lang geleden, ben nu 21). Vrij laat dus wel. Het was The Black Heart Procession in de kleine zaal van Paradiso. Het was overigens een prima optreden hoor, maar daar is alles ook wel mee gezegd. Het was prima, heb me prima vermaakt, maar echt geweldig werd het nooit. Echt slecht ook niet. Wel leuk was dat ik de MuMe-users Lukas en Cygnus toen heb ontmoet, al was ik toen nog erg stil en verlegen (tegenwoordig wel wat minder dan toen). Ik weet dat Lukk0_ er ook was, meende hem toen zelfs te spotten, maar natuurlijk te verlegen om op hem af te stappen.

Haha, dat kan ik me ook nog wel herinneren ja. Ik had ongeveer hetzelfde, ik dacht dat ik je herkende, maar helemaal zeker wist ik het niet. En zomaar op iemand opstappen met 'ben jij niet...?' was voor mij toch ook nog wel een stapje te ver

Mijn 1ste grote concert was (dus m.u.v. braderie en kermis optredens) Pet Shop Boys met de Behaviour tour in Ahoy, 24 mei 1991. Later dat jaar ook naar Marillion met de Holidays in Eden tour en Bryan Adams met de Waking up The Neighbours tour geweest, alle drie in Ahoy.

Green Lizard (+Dimension Seven) in Perron 55 in 2000 denk ik. Was denk ik 11 jaar oud, misschien net 12. Ik was met mijn broer en zijn toenmalige vriendin. Ik kan me er niet meer bijster veel van herinneren (buiten dat de bassist van Dimension Seven zijn lul tevoorschijn haalde). Waarop Ik dezelfde reactie had als die Herman had op iemand die in het publiek plaste ("dus zo rock 'n' roll gaat het er bij optredens aan toe"). Ik weet nog wel dat ik flink vooraan stond en een (te groot) T-shirt heb gekocht van Green Lizard met de handtekeningen van alle bandleden.

Paar weken of misschien maanden later naar de Heideroosjes in de Effenaar geweest. Kreeg ik als 12-jarig mannetje na 2 seconden meteen een elleboogstoot van een gast van zo'n 2 meter lang, doordat ik zonder dat ik het wist in de moshpit stond. Gelukkig waren een paar meisjes zo aardig om mij op te rapen en mij van een veilige plaats tegen het podium aan te voorzien. Dat optreden ook mijn eerste stagedive gedaan. Mooie tijden.

Je was er vroeg bij Ward

chevy93 schreef:
Mja, wanneer is iets een concert? Kan ik Koninginnedag 2010 Leidsche Plein tot een concert rekenen? Geen idee wie er toen draaiden. Zelfde geldt voor een aantal andere dance/house-feesten. Toch eigenlijk ook concerten, niet?

Ja, eigenlijk wel. Maar daar ben ik als 15/16-jarige ook heengegaan met Koninginnedag, maar zou echt niet meer weten wat ik toen heb gezien. Weet alleen nog dat ik er geen reet aan vond.

Eerste concert waar ik écht zelf een kaartje voor had gekocht: Motörhead op 16 april 1989 in de Vooruit te Gent....ooorverdovend hard (gitaar stond veel te luid afgesteld) en pijnlijke voeten is wat ik me er nog van kan herinneren. Dan was Urban Dance Squad op het gratis popfestival Poppark 1 of 2 jaar daarvoor toch iets memorabeler.

Mijn eerste echte concert was Long Beach Shortbus (herstart van de oude leden van Sublime/Long Beach Dub Allstars), met Jaya the Cat als voorprogramma, op 15-2-2004 in de Oude Zaal van de Melkweg.

In die tijd (ik was 16) was ik nog een beetje in mijn alto/skater/stoner-tijdperk, alhoewel ik er toen al bijna uit was. Ik ging met mn broertje en drie vrienden, met de trein naar het grote Amsterdam. Vooraf natuurlijk met z'n allen een jointje roken, recalcitrant als we waren precies onder een 'verboden te blowen'-bord. Van het concert zelf staat me niet bijster veel bij, behalve dat ik vooral onder de indruk was van de zaal en de relatief grote hoeveelheid mensen. De muziek was niet bepaald memorabel. Wat ik nog wel weet is dat de trein op de terugweg 10 minuten stilstond op een schuine helling, tot hilariteit van ons. Hierdoor misten we wel onze aansluiting, waardoor mijn vader ons uiteindelijk op heeft moeten halen uit Haarlem

Pas vanaf begin 2005, toen ik op kamers ging, ben ik met enige regelmaat concerten gaan bezoeken.

Bijna 37 jaar geleden Neil Young en Crazy Horse in de Edenhal in Amsterdam

25 juni 2009: Atmosphere in Melkweg, Amsterdam. Samen met de schrijvers van Hiphopleeft. Vanaf toen is mijn leven begonnen.

Casartelli (moderator)
Ik denk dat dat Plaspop 1998 geweest is, met de memorabele line-up Vik en Zijn Mannen / De Zingende Fresia's / Rowwen Hèze / De Kast / Normaal. Kaartje had ik overigens gewonnen. Was een vermakelijke dag. Doordat ik Rowwen Hèze daarna nog een paar keer (eveneens gratis) in Enschede gezien heb, was Rowwen Hèze lange tijd de band die ik het vaakst live gezien heb.

En het zou me niet verbazen als ze dat tegenwoordig, ex aequo met The Gathering en Marillion, nog steeds zijn.

Suede in Tivoli (Utrecht). Volgens mij in 1993. Concert ten tijde van DogManStar. Prachtig.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:51 uur

geplaatst: vandaag om 21:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.