MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Gebruikers / Je Eerste Concert

zoeken in:

(afbeelding)

Wat een nostalgie. Misschien een idee om een topic te openen over de mooiste concertkaarten uit het verleden (het heden zal helaas niets meer opleveren) of was zo'n topic er al? Ik kan niets vinden.

Vruuger.... toen had je nog echte kaartjes.... ... (en dan bedoel ik eigenlijk nog voor bovenstaande geprinte kaarten die voor elk concert hetzelfde waren)....

Maar zonder dollen... zo'n topic lijkt me ook wel wat...

Mijn 1e concert: Soviet Sex in Open Huis (JC) in Boxtel (1981 of 1982), eigenlijk het 2e maar van de eerste (UK New Wave bandje) weet ik de naam niet eens meer... ook in Open Huis (later NOH, nog later Paradox)....

Kaartje zeker niet bewaard...

12 jaar geleden , De Heideroosjes in Vera Groningen

dix
Siouxsie & The Banshees in de Meervaart, Amsterdam West, 1982. Dat was een festivalletje ter ere van de eerste verjaardag van tijdschrift VINYL. Vooraf Die Krupps, dat was eigenlijk de eerste band. Het was in het carnavalsweekend dus ik kon m'n haar blauw verven zonder dat het thuis lastige vragen opleverde.

dix
sheep67 schreef:
Op mijn 19de pas mijn eerste concert bezocht.
U2 in de Kuip 11 juli 1987. Maastribune 40 gulden.
Voorprogramma In Tua Nua/Big Audio Dynamite/The Pretenders

Ha, daar stond ik heel stoer in een security shirt een TV scherm te bewaken

dix schreef:
(quote)

Ha, daar stond ik heel stoer in een security shirt een TV scherm te bewaken

Zeker stoer Volgens mij was alles goed gegaan alleen relletjes tijdens de voorverkoop bij het VVV kantoor in Dordrecht. Heb daar nog een krantenknipsel van.

dix
pavlova schreef:
Hee grappig, deze topic. De eerste keer dat ik een optreden bijwoonde was van The Cure in nota bene Harderwijk. Als ik me niet vergis was dat in of rond 1980.

Zoek jezelf eens terug ?

ac/dc in hannover, duitsland. met de black ice tour. volgens mij in 2010. ik was toen 12 denk ik. ik ging samen met een vriend van me heen en zijn moeder die het niet erg vond om naar duitsland te rijden en natuurlijk ook het concert bij te bewonen omdat wij natuurlijk nog te jong waren het was echt een fantastisch concert en al helemaal als mijn eerste concert ooit !

Ik ben in mijn leven nog maar naar drie concerten geweest: twee keer naar Kelly Clarkson in de HMH en een paar maanden geleden naar Steven Wilson in de Melkweg. Steven Wilson was wel een heel andere ervaring, waardoor ik dat soms als mijn eerste "echte" concert noem.

Jav-
Dat moeten er maar gauw meer worden dan, of niet?

pavlova
dix schreef:
(quote)

Zoek jezelf eens terug ?

(embed)

Dix,

Niet gelukt, ik stond ergens aan de zijkant. Gelukkig maar, want ik zag er niet uit.
Als ik me niet vergis begonnen vleermuizen aan een polonaise tijdens ''Funeral Party'...
... maar je moet aan de rand van de Biblebelt af en toe toch een beetje lol hebben, toch?

Prince Sign o The Times Tour - Galgenwaard Utrecht 20 juni 1987

Was mij allereerste concert als klein leeuwtje
Heb daarna erg veel gezien, maar Prince 1987 staat nog steeds onbetwist op nummer 1 in mijn concert top zoveel........

thelion schreef:
Prince Sign o The Times Tour - Galgenwaard Utrecht 20 juni 1987

Was mij allereerste concert als klein leeuwtje
Heb daarna erg veel gezien, maar Prince 1987 staat nog steeds onbetwist op nummer 1 in mijn concert top zoveel........

*shake hands*

buizen
Nou begin ik te twijfelen. Waar ik meteen en direct aan dacht daarover vraag ik me af opeens of dat nu echt het allereerste 'concert' (het was een festival) was, want volgens mij heb ik voordien toch al eerder Herman Brood en... Andre Hazes gezien. Meermalen zelfs. In een plattelandsdiscotheek waar genoemde lieden elk jaar 2x optraden.

Anyway, in m'n beleving is 'het' allemaal begonnen met het allereerste grootse rock 'n roll - gebeuren namelijk "Lochem Pop"; het Lochemfestival.
Die sfeer, de zon, al die 'rare mensen', het vuur van de liefde voor live-optredens was definitief aangewakkerd! Nog steeds ben ik de volwassenen die mij toen meenamen hiernaartoe eeuwig dankbaar (was zelf een ventje van amper twee turven hoog in ninety-eighty-two).
De line-up?
. Normaal (vond ik toen best ruig), de stemming zat er meteen goed in;
. Carlene Carter;
. Bow Wow Wow (Annabella Lwin had een kort rokje en verder niets daaronder en kwam regelmatig aan de rand van het podium en je had dan een mooi uitzicht..);
. Tenpole Tudor (weet ik weinig meer van);
. The Undertones (!), met Feargal Sharkey. Sindsdien altijd een zwak gehouden voor Feargal Sharkey.
. Saxon (!) (new wave of British heavy metal. Geweldig!. Met zo'n enorme ijzeren adelaar, het album The Eagle has Landed was net uit);
. The Clash (!!). Punk in die tijd, ze speelden in de stromende regen en horden fans beklommen het podium.

NB, het tweede festival was Schüttorf Open Air 1983! Man o war! Wat opnieuw weer een ervaring!
De hoofdact was Rod Stewart en verder traden Depeche Mode (!), the Little River Band, TC-Matic (heel energiek live) en het Duitse BAP en nog een of andere reggeaband op. Echt fantastisch, vooral Rod Stewart (vond ik toen).
In mijn beleving was het een enorm eind weg, helemaal diep Duitsland in, haha. Tegenwoordig frequenteer ik de aloude geweldige muziekzaak "Georgies" in Nordhorn regelmatig en dan blijkt gewoon dat Schüttorf daar om de hoek ligt. Sterker nog, ben laatst met mijn partner nog wezen winkelen in Schüttorf, en ik was al op zoek naar dat grote terrein waar dat festival toen moet zijn geweest. Overigens werd zij tijdens dat winkelen onwel. Bad Vibes?
Georgie is een enorme kenner en - nog steeds - organisator van rockmuziek in de grote regio rond Nordhorn en hij was destijds ook betrokken bij de organisatie van het open-air-festival. Hij heeft er oude posters hangen (ook te koop) van oude Schüttorf open-air-festivals. Helaas net niet die van 1983. Wel van bijv.1982, toen Frank Zappa hoofdact was. Het festival bestaat al jaren niet meer maar heel toevallig kletsten wij deze week nog over het festival en Georgie zei dat men dit jaar weer wat wou organiseren alleen het is uiteindelijk allemaal niet meer gelukt. Misschien volgend jaar? Dan ben ik zeker van de partij.

Tot slot.
Ik denk toch dat Herman Brood and his Wild Romance het allereerste concert moet zijn geweest, ergens om en nabij 1980/1981. Tegenwoordig kom je op zo'n leeftijd echt niet binnen op zo'n concert, vroeger kon dat gewoon.

DjFrankie (moderator)
buizen schreef:

Ik denk toch dat Herman Brood and his Wild Romance het allereerste concert moet zijn geweest, ergens om en nabij 1980/1981. Tegenwoordig kom je op zo'n leeftijd echt niet binnen op zo'n concert, vroeger kon dat gewoon.

Kilk Voor mij ook dus

The Kelly Family in Groningen. 15 jaar geleden. De therapie loopt nog, maar is tot op heden weinig succesvol.

buizen
Ok DjFrankie, tja Brood trad zoveel op die jaren. En het waren goede concerten, strak gespeeld.

-Spraylt-: hahaha. Sterkte. Opschieten hoor. Volgend jaar wordt wellicht die therapie niet meer vergoed.

Stijn_Slayer
Heb met de basisschool bij de opening van het Gelredome ofzo wel eens die rare Henny Huisman gezien. Sloeg niet echt ergens op, hij had ook maar één nummer dat hij steeds opnieuw zong.

Het eerste echte concert was in 2007: Thin Lizzy in de Boerderij. Haast niet te bereizen, er lag destijds ook een station uit, maar het concert (nog met John Sykes) zat strak in elkaar.

Als ik een klein lokaal kroegconcert van White Honey (met Hanneke Kappen) en de Urban Heroes niet meetel, was mijn eerste grote concert eentje van:

Steve Hackett in Vredenburg op 17 Juni 1979. Magistraal wat was hij goed.

buizen schreef:
.... oude Schüttorf open-air-festivals....

Dat was een leuk festival midden in het dorp zo'n beetje ergens op een grasterrein en inderdaad vlak over de grens. Ik was er in 1984 met Marillion, China Crisis en de Simple Minds.

Mijn eerste concert was Bruce Springsteen in het Hyde Park in Londen in 2012. Met Paul McCartney die het laatste nummer het podium op kwam, waarna de stekker er uit getrokken werd omdat Bruce de curfew overschreden had. Dat ga ik niet snel vergeten waarschijnlijk .

buizen
Langs deze misschien wat ongebruikelijke weg zou ik graag ook nog even het meest trieste, meelijwekkende - of hoe moet je het zeggen - concert dat ik ooit heb meegemaakt willen vermelden. Nee, het was niet Hanny en de Rekels of Justin Bieber want met zulke rare mensen houd ik me totaal niet bezig. Het was een concert van Uriap Heep.
Groots aangekondigd.
Uriah Heep! Eeeasy Liiiviing!
In ons dorp. In onze discotheek.
Wij waren een vriendenclub van (kern) 8 tot ongeveer (rond kern zwermenden meegerekend) 15 jongens en (drie) meisjes.
Ik vond het zo erg voor Uriah Heep. Er waren welgeteld 7 betalende bezoekers. 5 van onze vriendengroep en 2 mensen die ergens anders vandaan kwamen. En ik begrijp het nog steeds niet want ze speelden hartstikke goed en ik vond het super dat ze duidelijk schrokken van 'de zaal ' (de genoemde 7 mensen stonden uit loyaliteit overigens wel alle 7 helemaal vooraan bij het podium, ergens achterin aan een bartafel gaan hangen zou immers zeer ongepast zijn geweest) maar toch vol enthousiasme speelden en niet na een half uurtje kapten maar dik een uur en een kwartier speelden.
Voor ons.

Met artiesten gaat het soms met ups en downs. Zie ook de documentaire over Anvil.
Later zocht Uriah Heep contact met ons en zijn we naar een eetcafe/kroeg aan de overkant gegaan en heeft die band ons getracteerd op een patatje.
Niet mijn eerste concert maar wel een concert om nooit meer te vergeten.
Band en fans, het lag dicht bij elkaar, dachten over elkaar "Those guys are fucking great!", zeker en vast. In die magische zomer van 1985.

(zet maar goed hard!).

buizen
Running On Empty schreef:
(quote)

Dat was een leuk festival midden in het dorp zo'n beetje ergens op een grasterrein en inderdaad vlak over de grens. Ik was er in 1984 met Marillion, China Crisis en de Simple Minds.

Als je zo eens terugblikt dan besef je (pas) achteraf hoe zo een ontzettend als een klinkende klok luidende programmering Schuttorf Open Air toen in die jaren wel niet had. Zappa, Simple Minds, China Crisis, Rod Stewart, Depeche Mode, Marillion, Straycats.. *zwijmel*. Het was ook de tijd van "Rockpalast" bijvoorbeeld.

Oeeehoeehoeeehooe, oeeehoeeeoeehoee oeeehoeoo ooooeeehooeehooehoee.

buizen
Een albumtopic over Pussycat deed me met een schok een herinnering uit het stof laten ontwaken. In dit topic over "je allereerste concert" beweerde ik dat Herman Brood of Andre Hazes het eerste concert moet zijn geweest. Dat is niet zo.
De allereerste kennismaking met 'live'-optredens van artiesten was van Pussycat! Tijdens een wielerevenement traden zij op. Ik was daar met mijn vader. Volgens mij iets van 1977.
Wat een glitter en een glamour bij dat allereerste live-optreden! Dus dit was rock 'n roll? Wauw!

Robertus
Neil Young met Booker T & The MG's, ahoy 1993. Ik was toen 12 en mijn oortjes deden pijn van het harde geluid, maar ik zal het nooit meer vergeten!

Asser TT-Nacht juni 1981: Peter & De Rockets.

Koelewijn had de wind dat jaar goed mee. Een hit met het live gespeelde 'Klap Maar In Je Handen, Stamp Maar Met Je Voeten' en een live album, 'Peter Live'. Heb me zo'n twee uur fantastisch vermaakt en ben daarna de nacht weer in gegaan.

Mijn eerste concert was Within Temptation in de Effenaar. Dat was nog in de oude zaal,ergens rond de eeuwwisseling. Een fantastisch concert. Omdat we na het concert moesten wachten op de trein, bleef ik wachten aan de bar met een cola. Bleek ik de bestelling niet doorgaf aan de barvrouw maar Sharon die zich hadden afgeschminckt en haar normale kleren had aangetrokken. Vriend wilde handtekening maar had alleen nog zijn ov jaarkaart bij. Daar wilde ze niet op signeren. Ze was veel te bang dat hij niet meer geldig zou zijn. Ik heb mijn oude Siemens telefoon laten signeren met een stift. Thuis even ingespraid zodat hij niet zou vervagen.

Queen, 29 Januari 1979. Ahoy Rotterdam.

Het was een barre winter en ik was 10 jaar.
Een groot fan toen van de groep en met mijn zuster en zwager meegegaan.
Het spande er nog om, want door de ijzel en de vorst, waren de wegen niet best.
Maar we gingen......tuurlijk !
Sjaaltje gekocht, een paar snacks en genoten van Queen die toen erg heavy speelde live.
Enig smetje was dat Freddie Mercury stemproblemen had, maar vooral drummer Roger Taylor stond hem vocaal goed bij.

Jeugdsentiment wat goed is blijven hangen.

Eerste concert waar ik naar toe ging? Ik was 16 en ging naar Simple Minds op 2 April 1995 in de Statenhal in Den Haag met mijn broer, zijn vrouw en familieleden van haar. Ik vond het een fantastische ervaring. Vooral de Nummers Up On The Catwalk (kende ik toen nog niet) en And The Band Played On. Onvergetelijke ervaring ondanks de recensie hieronder...

http://m.trouw.nl/tr/m/nl/5009/Archief/article/detail/2686479/1995/04/04/Routineus-optreden-van-Schotse-groep-The-Simple-Minds-pop.dhtml

Gast
geplaatst: vandaag om 12:26 uur

geplaatst: vandaag om 12:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.