menu

Overig / Apparatuur / Muziek maken op de pc - de ideale software

zoeken in:
JonnieBrasco
Halverwege de jaren'90 was er die hype dat iedereen zijn eigen house en trance vrij gemakkelijk kon maken op de pc. Ook ik deed er aan mee, en beleefde er veel lol mee. Ik was dan vooral met rock-samples in de weer. Er was eenvoudige DOS-software om met samples (die je makkelijk uit andere nummers jatte en ook via andere wegen in overvloede beschikbaar waren) leuke muziek-arrangementen te maken. Nu zoek ik hetzelfde voor Windows.

Je kon destijds songs maken die echt tot jouw stijl behoorden. Er waren leuke samples beschikbaar, de software (FastTracker, TetraMed etc.) was flexibel en niet belemmerend opgezet: je had standaard de verschillende 'tracks' waar je tonen van samples in kon plaatsen. Aan de tonen van de samples in het arrangement kon je elke toonhoogte en elk effect meegeven. Zo maakte je vrij eenvoudige .mod, .xm, .s3m muziek om een paar belangrijke bestandformaten te noemen. De muziek was verder niet te low-level - zoals het midi formaat -, en niet te high-level - zoals veel pakketen die nu op de markt zijn voor de wel erg weinig muzikale gebruiker, denk bijv. aan Magix MusicMaker. De sound-editor van MusicMaker is gaaf, maar de arrangement-maker zuigt echt aan alle kanten.

Nee, het maken van .mod muziek was ideaal voor mij: niet te veel belemmeringen en bugs in de software, maar het was eenvoudige, robuuste software die genoeg ruimte overliet voor je muzikale creativiteit. Daarnaast was de output een echtere, vastere sound in tegenstelling tot midi-muziek waar je afhankelijk bent van je geluidskaart en software waar je veel tijd mee kwijt bent door gepuzzel, geconverteer etc. CoolEdit en Cakewalk zijn wat dat betreft voor mij veel te weinig effectief en te ingewikkeld.

Geef mij maar een Windows-programma met bijvoorbeeld een 16tracks-rooster je een wav-sample in elke toon, met elk effect in kan pleuren zonder al te veel belemmerend en ingewikkeld geneuzel. Geen conservatorium notenbalken, maar digitale notenbalken zoals in die Dos-programma's. De basis van je muziek-idee moet je gewoon in een half uurtje uit kunnen werken op je pc. Wie herkent dit, en heeft een goeie software-tip?

fruityloops. heerlijk makkelijk en toch uitgebreid.

als ik weer zin heb om wat in elkaar te knooien doe ik 't daarmee.

avatar van tovenaar
JonnieBrasco, waarom praat je in je post net of dat de tracker-programma's weg zijn? Probeer deze maar eens als je het toch bij de trackers wil houden: http://www.madtracker.org. Simpel programma, lijkt erg op fasttracker, je kan er alleen wat meer mee. Ik gebruik het zelf trouwens niet (meer).

JonnieBrasco
Oké, thanks Hobbes en tovenaar! Ik zal eens demootjes gaan downloaden. Waarom ik praat net of als ze weg zijn? Ik denk omdat ik ze gewoon al jaaaaaren niet meer gezien heb Tuurlijk zullen ze gewoon nog bestaan, maar ik wist er dus geen voorbeeld van, overigens weet ik nu dat het om "tracker-programma's" gaat: Ook wel handig om te weten dat dat zo heet, vergemakkelijkt het zoeken een beetje Ik legde er de nadruk even op, omdat ik bang zou zijn dat mensen toch met CoolEdit, Cakewalk, MusicMaker etc. dat soort tips aan zouden komen...

avatar van Onderhond
Als ik me goed herinner is MadTracker zelfs Belgisch, al kan dat wel een urban legend zijn

Uhm, de software to have tegenwoordig is Reason. 't Is alleen zo enorm complex, maar komt erop neer dat het programma gewoon al die fysieke bakjes (drumcomputers ed) emuleert ... zelfs de bedrading mag je zelf leggen.

Maar uhm, FastTracker .

avatar van tovenaar
JonnieBrasco schreef:

overigens weet ik nu dat het om "tracker-programma's" gaat
, mocht je Madtracker niks vinden, dan kun je ook nog http://www.skale.org/ proberen.

avatar van tovenaar
Onderhond schreef:

Uhm, de software to have tegenwoordig is Reason.
Nou nou...

fast tracker II had gewoon snake. hoe stoer is je programma dan.

impulse tracker was ook erg goed...toendertijd mijn eerste blackmetal demo mee opgenomen. damn, dat was leuk.

avatar van tovenaar
*kuch* Nibbles! *kuch*

nibbles my ass. SNAKE!

avatar van Yak
Yak
Fasttracker 3 lag toch ook op de plank? Heb ik volgens mij nog wel ergens een beta-versie van liggen, al krijg ik 'm online niet meer gevonden.
Ik heb ook zo'n beetje de helft van mijn jeugd verkwanseld aan trackers. Eerst Protracker en OctaMED op de Amiga, vervolgens Fasttracker en Fasttracker 2. Honderden xm'metjes waren het resultaat, maar ik was er zelf nooit trots genoeg op om er meer mee te doen dan ze op mijn harde schijf te bewaren. Wel een paar optredens gedaan.

Maar terug naar je vraag. OctaMED 1.6 voor Windows is uit. Er is ook de online community United Trackers waar je een hoop informatie kunt vinden. Zelf probeer ik wijs te worden in niet-trackergewijze muzieksoftware, omdat het tracken toch een beetje een aflopende zaak lijkt te zijn en in wel bezig wil blijven met muziek maken. Reason is mij te voorgekookt, ik heb daar wel eens mee zitten klooien maar het is net alsof je gewoon een selectie maakt uit een grote database preset-deuntjes, intro'tje hier, bruggetje daar, en in een kwartier heb je weer een standaard trancenummer af. Ik wil wel de creatieve controle houden over wat ik maak, en niet de compu laten beslissen hoe het moet klinken. Vandaar ook dat ik zo verzot was op trackers: als je de commando's een beetje kende, kon je de mafste fratsen uithalen in je nummers.

Maar oke, ik zal dit topic ook met veel interesse volgen.

avatar van tovenaar
Yak schreef:

als je de commando's een beetje kende, kon je de mafste fratsen uithalen in je nummers.
100jes en 200jes in FTII . Fasttracker III is nooit afgemaakt, daar is alleen een Beta versie van. Niet zo interessant eigenlijk, je kan, als je het dan toch bij trackers wil houden, beter madtracker gebruiken.

JonnieBrasco
tovenaar schreef:
(quote)
*kuch* Nibbles! *kuch*

Het stomme was dat je wel een erg goeie .xm op repeat moest uitkiezen, omdat FastTracker niet de mogelijkheid bood om even tussentijds van xm'tje te veranderen terwijl je een uur lang bezig was met hetzelfde nibbles spelletje.

avatar van Yak
Yak
tovenaar schreef:

100jes en 200jes in FTII .


Nee man, de vetste effecten waren die waarmee je een groove in je beat kon gooien: ED2 was een toverwoord (ik en mijn Fasttracker-maatjes hadden het ook constant over 'een track nog even ed-tweeën', of 'hier nog even een edje tussen gooien' ).
En natuurlijk filter-gefreak met de 900-effecten, waarmee je de startpositie van de sample kon veranderen, en het geniale gapper/snipper-effect door A0F's achter elkaar te gooien.

avatar van Yak
Yak
Ik draai trouwens nog steeds Win98, dus ik zou in feite FT2 nog aan de praat moeten kunnen krijgen. Vanavond eens even proberen.

JonnieBrasco
Yak schreef:

Reason is mij te voorgekookt, ik heb daar wel eens mee zitten klooien maar het is net alsof je gewoon een selectie maakt uit een grote database preset-deuntjes, intro'tje hier, bruggetje daar, en in een kwartier heb je weer een standaard trancenummer af. Ik wil wel de creatieve controle houden over wat ik maak, en niet de compu laten beslissen hoe het moet klinken.

Dat is nou precies wat ik bedoel met die muziek-software van tegenwoordig, Magix Musicmaker is er ook zo een.

Ik heb genoeg tips binnen eerst, thanks allemaal! Dat wordt denk ik weer eens een avondje componeren en smullen zoals vanouds Weer eens ff lekker 'tracken'. Leuk en verrassend dat er hier nog zoveel ex-trackers zijn eigenlijk. En als ik zie wie die trackers zijn hierzo, dan denk ik: "Tja, dat had ik ook wel gedacht dat jij er ook eentje was."

JonnieBrasco
Jammer dat ik niet echt mee kan praten over FastTracker. Conservatief als ik was en ben, deed ik het jaaaren met TetraMed. Een tracker met slechts 4 sporen. Dan was het altijd zoeken naar gaatjes waar je het vijfde en zesde instrument nog tussen kon drukken Mede door die ervaring heb ik zo megaveel respect voor die lui die van die gave commodore-64 tunes wisten te maken (ook 4-sporig!).

avatar van Yak
Yak
JonnieBrasco schreef:

ook 4-sporig!


Zelfs driesporig! En die lui waren echt geniaal ja. Om meer boventonen te kunnen laten horen, gebruikten ze bijvoorbeeld heel snelle arpeggio's, waardoor je dat zo kenmerkende 'chiptunes'-geluid krijgt.

avatar van Jordy
Wat een trip down memory lane die FT2 verhalen. Dagen en dagen aan verkwanseld, wat een geweldig programma was dat. Toen ik eenmaal windows 95 kreeg, kreeg ik het niet meer fatsoenlijk aan de praat.

avatar van T.O.
Hier zit nog zo'n ex-FT2-verslaafde

Al was ik beter in het bijelkaar gooien van samples en het maken van eigen beats. Al die effecten heb ik nooit echt beheerst. Met als resultaat dat ik altijd de triphop-achtige kant opging

Ik heb FT2 nooit in de steek gelaten in maak er nog steeds nummers mee. Met als resultaat dat ik al die effect nummers uit mn hoofd ken, waardoor je erg snel kunt werken. Ik heb ook weinig zin om een ander programma te leren, want FT2 werkt gewoon zo makkelijk en snel. En de geluidskwaliteit is niet eens zo heel slecht.

avatar van PsychoBoyJack
ik heb dat FT 2 gedownload, maar ik snap d'r geen donder van.........Enigste "muziek-maak-programma" waar ik ervaring mee heb is MUSIC 2000 op de playstation 1, en dat vond ik altijd nog best fijn.
Is er iemand die hier ff een snelcursus kan plaatsen , of is daar geen beginnen aan?

avatar van Yak
Yak
Wat helpt is eerst een hele zooi xm's downloaden, om te zien hoe ze in elkaar zitten. Maar een goede FT2-cursus heb ik eigenlijk nergens gevonden.

avatar van tovenaar
Gewoon beetje aanklooien, komt vanzelf wat uit.

avatar van PsychoBoyJack
Yak schreef:

Wat helpt is eerst een hele zooi xm's downloaden


alvast bedankt, maar...........ehm... wat is een xm? en doe je die downen op bijv. kazaa of via een site......?

avatar van tovenaar
Een xm is het formaat van een FT II track. Je slaat je toekomstige tracks dus op als xm. Als je dus xm's van anderen ziet, dan kun je zien hoe zij het gedaan hebben. Beetje zoeken op google op xm en ftII en je zal er vast een aantal tegenkomen.


JonnieBrasco
Ik bewaarde al mijn xm's en mods altijd op diskette. (Het tijdperk liet ook niet veel andere opties toe). De meeste zijn inmiddels kapot van wat ik nog heb, en meer dan de helft is kwijt... Wel jammer, soms heb je zo'n spontane behoefte om je oude zelfgemaakte zwik weer eens te luisteren

reason3.0
logic
musicmaker
wavelab

dat zijn de programma's die erbij mij opstaan

Sietse
Als je een tracker wilt, waar je meer me kunt doen (oa. vst's inladen enzo) raad ik buzz aan, en het is nog gratis ook. Zijn zelfs enkele "profs" die het gebruiken.

Als je echter met het grotere spul aan de slag wil...

Voor de mac mensen Logic of Pro Tools
Voor pc mensen Cubase of Pro Tools
Voor Sound Editing kun je het beste Sound Forge gebruiken, maar Wavelab en Adobe Audition (voorheen cool edit) zijn ook erg goed.

Verder is een programma als Reason handig, omdat je dit kunt draaien in cubase met rewire.
Probeer bij het gebruik van Logic of Cubase ook enkele goede VST's te krijgen, zoals bijv. Reaktor.

Programma's die je echt zou moeten vermijden zijn musicmaker, dan liever aan old skool tracker, want dit is gewoon te slechte software, heel erg amateuristisch en vooral ook niet (ik herhaal NIET) aan Fruity Loops beginnen. Dat is wel een grappig programma, maar je kunt vaak horen wanneer een nummer is gemaakt met Fruity Loops, hoe origineel de artiest ook probeerd te zijn. Daarnaast heeft het een niet zo goede conversie van je bestanden. Wel handig is dat je dat programma kunt gebruiken als VST plugin in andere dingen.

Ik zelf draai op mijn pc momenteel
-Audiomulch, wat een gratis geheel modulair programma is met vst support (je zou dus eventueel bijv. FL kunnen openen om een piano loopje te maken, wat dan ook de reden is dat ik toch FL heb, al gebruik ik het eigenlijk nooit)
-SoundForge
-Adobe Audition
-Cubase SX2
-Heel veel VST fx en VSTi's
Moet ik wel bij zeggen dat mijn setup speciaal is opgezet om ambient drones te maken. Al is het in Audiomulch vrij makkelijk om ook dingen met beats enzo te doen zoals bijv. the Marcia Blaine School for Girls en Four Tet doen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:35 uur

geplaatst: vandaag om 01:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.