MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Muziek maken op de pc - de ideale software

zoeken in:
Ik heb ook die ander programma's zoals madtracker en al die dingen die hier al zijn gezegt maar daar snap ik dus helemaal niks van. kan iemand me het in het kort uitleggen waar het een beetje over gaat?

Sietse
Ik denk dat ik geen betere tip kan geven dan de handleiding gewoon eens te lezen.

Er is één sequencer die me te binnen springt die ik hier nog niet vermeld heb zien staan, en die nochtans zéker het vermelden waard is wat mij betreft: Samplitude, en zijn grotere broertje Sequoia. Absolute topklasse! Ik heb de gewoonte om muziek te maken met Cubase/Nuendo 3, en dan de mastering/afwerking met Samplitude 10 Master (=gewoon een stripped-down versie van Samplitude 10 beperkt tot 2 Stereo tracks). Een droomcombinatie naar mijn bescheiden mening.

tuktak
ik vind dat je het beste met materiaal kan beginnen wat goed is en dus ingewikkeld. cubase is niet heel makkelijk maar vreselijk uitgebreid. ik vind het het summum en raad het iedereen aan. cubase zou ik gewoon stiekem ergens downloaden (net als de wereld aan vette vst's die hiervoor zijn) en dan voor een leuk bedrag een toffe synthesizer kopen. die dingen zijn niet goedkoop, maar ik schat dat je voor zon 500 euro wel een aardige kan vinden (2e hands?). hiermee wordt het produceren gewoon veel leuker vind ik, omdat je nu echt bezig bent met muziek maken ipv een beetje internetsamples vervormen met een draaiknopje die je ziet op je monitor.

Sietse
tuktak schreef:
ik vind dat je het beste met materiaal kan beginnen wat goed is en dus ingewikkeld. cubase is niet heel makkelijk maar vreselijk uitgebreid. ik vind het het summum en raad het iedereen aan. cubase zou ik gewoon stiekem ergens downloaden (net als de wereld aan vette vst's die hiervoor zijn) en dan voor een leuk bedrag een toffe synthesizer kopen. die dingen zijn niet goedkoop, maar ik schat dat je voor zon 500 euro wel een aardige kan vinden (2e hands?). hiermee wordt het produceren gewoon veel leuker vind ik, omdat je nu echt bezig bent met muziek maken ipv een beetje internetsamples vervormen met een draaiknopje die je ziet op je monitor.

Als je Reaper gebruikt heb je geen illegale cubase nodig.
Ik ben zelf helemaal afgestapt van Cubase omdat Reaper net zoveel kan, gratis is en makkelijker werkt.
En ik zou geen synth kopen, maar een USB controler voor zo'n 100 tot 200 euro met leuke draai knoppen erop. Kun je ook leuk dingen inspelen en heb je knoppen om mee te spelen, maar hoef je niet moeilijk te doen met naast de software alles goed te zetten ook nog eens iedere keer je synth op een correcte patch te zetten.
Ik heb een synth staan en die vangt vooral heel erg veel stof (naast de 2x per jaar dat ik hem aan zet en een uur erop zit te rammen en met de knoppen aan het spelen ben)

De eindbaas van Fruity Loops.
Ik kan zelf totaal niet muzikaal creatief zijn achter een computer .

In Genres > Electronic > Hoe eigen beat/set maken?:

Hallo Allemaal,

ik ben nieuw op de forum en dit leek mij de beste categorie om dit topic te plaatsen, als het in vervolg ergens anders moet, hoor ik dat graag!
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe je nou je eigen house/electronic beats/sets kunt maken? Ik wil ook eens wat experimenteren en bekijken of dit misschien wel iets voor mij is, wie weet. Ik weet in elk geval dat je in het begin veel moet oefenen, experimenteren en niet zomaar een mix in elkaar flanst.
Op internet lees ik veel over verschillende programma's (met name Fruity Loops), maar welke programma's gebruiken jullie hiervoor en zijn het beste te gebruiken?
Zijn er ook handleidingen bij aanwezig en noem het hele zooitje maar op...

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Martijn

Kijk eens hier zou ik zeggen.

Pastichio Rocker
Iemand die echt geen kaas heeft gegeten van eigen muziek produceren kan het beste beginnen met Magix Music Maker en een rits music loops. Simpeler kan bijna niet.

Oh ja, een beetje gevoel voor muziek en ritme is ook geen overbodige luxe.

Sietse
is wel simpel, maar zou ik niet aanraden...

Pastichio Rocker
Als beginneling/leek? Zeker wel. Music Maker is een prima programma om door te krijgen hoe het precies in gang wordt gezet. En van daaruit kun verder bouwen met FL, Reason, ACID, Ableton, Cubase, VSTi's etc. Maar als je niet eens weet hoe je een beat bouwt dan is een simpel programma wel aan te raden... En Magix voldoet daarin perfect aan de eisen.

tuktak
magix heeft weinig met concreet muziek maken te maken, dat is meer spelen met muziek, net als guiter hero ofzo.

Pastichio Rocker
Iemand die dat roept weet (duidelijk) niet waar ie het over heeft.

Maar goed, als je niet eens weet he je een beat moet bakken dan lijkt me dat je spelenderwijs leert hoe je dat wel moet doen ipv je gelijk in het diepe te storten.

Je gaat toch niet gelijk iemand Reason of Cubase aanraden wanneer deze nog geen kaas heeft gegeten van muziek maken, laat staan de tools die je erbij gebruikt?

Sietse
Ja, maar jij gaat er vanuit dat Reason heel erg moeilijk is.
Reason is behoorlijk dummy proof hoor.
Natuurlijk kan er heel veel mee, maar als je hier mee begint is het simpel genoeg om binnen 10 minuten een loopje te hebben van 1 a 2 maten.

Magix Music Makes is gewoon een matig programma waar je uiteindelijk niets aan hebt als je over wil stappen naar een normaal (beginners) programma.

Dat je niet meteen met Cubase moet beginnen ben ik echter wel met je eens.

Ik raad aan of Reason of Fruity Loops te gebruiken als je wil kijken of het leuk is. En vanuit daar verder gaan kijken wat je wil, of daar mee blijven spelen.

maar goed, toen ik begon had je nog geen Magix Music Maker, ik ben begonnen met de ouderwetse trackers en ben vanuit daar via rebirth bij reason en cubase bekomen. Om later over te stappen naar wat ik nu gebruik (audiomulch en reaper).

tuktak
je mag je denigrerende opmerkingen zonder onderbouwing wel voor je houden hoor.

als je muziek wil gaan maken op de computer ben je zo een jaar verder voor er uberhaubt iets zinvols uitkomt. wil je die tijd er niet in steken dan moet je er gewoon helemaal niet aan willen beginnen. zo denkt iedereen ook dj te zijn als ze 2 liedjes met 1 druk op de auto-tempo-knop in hun mediaplayer gelijk over laten lopen. dat is geen dj-en en magix is geen muziek maken. je gaat ook geen fotos bewerken in ms paint.

edit: verder wat sietse zegt idd, met de aanvulling dat reason of fruityloops uitgebreid kan zijn als je de tijd er in wil gaan steken. magix heeft gewoon meteen al een laag plafond.

Pastichio Rocker
Correct, maar ik zeg ook niet dat Magix dé tool is om muziek mee te maken. Ik zeg alleen dat Magix handig is voor de beginnende muzikant die nul komma niks weet van (electronische) muziek maken.

Al dat gezeur over Magix producten altijd, de producer edition van Music Maker is echt wel uitgebreid en daar kun je alle kanten mee op.
Bovendien ben je dan voor zo'n 100 euries klaar
Ik weet zeker dat als je een track van mij luistert die compleet gemaakt is in Music Maker dat je GEEN verschil merkt met een track die gemaakt is in Cubase.
Het gaat immers ook over creativiteit en talent, iets wat bij geen enkel programma is inbegrepen.
Overigens master ik ook altijd in Samplitude

Ik ben een beginner en gebruikte vroeger FLStudio, toen dat me wat te "basic" begon te worden, wilde ik overstappen op Cubase. Vanwege de gigantische prijs die je daarvoor betaald, ben ik toch maar verdergegaan met Reason. Dat is voor mij nog wel een tijdje gecompliceerd genoeg. Geïnteresseerd in mijn muziek? Bezoek dan mijn YouTube-pagina(toen ik met FL werkte heette ik Musicboy2602. De liedjes die ik met Reason heb gemaakt staan gepost onder de naam "The Basement Tapes").

Sietse
als zeer goed alternatief voor cubase kun je Reaper gebruiken.
Is gratis te verkrijgen om te testen zonder limieten er in (alleen een opstart scherm dat 5 seconden blijft staan). En zelfs om te kopen is het niet duur (30 euro ofzo).

Sietse
musicboy2602 schreef:
Ik ben een beginner en gebruikte vroeger FLStudio, toen dat me wat te "basic" begon te worden, wilde ik overstappen op Cubase. Vanwege de gigantische prijs die je daarvoor betaald, ben ik toch maar verdergegaan met Reason. Dat is voor mij nog wel een tijdje gecompliceerd genoeg. Geïnteresseerd in mijn muziek? Bezoek dan mijn YouTube-pagina(toen ik met FL werkte heette ik Musicboy2602. De liedjes die ik met Reason heb gemaakt staan gepost onder de naam "The Basement Tapes").

Erg grappig dat je als enige favoriet Luigi Russolo hebt en dan zelf muziek die toch wel heel dik in de IDM zit gaat maken

Sietse schreef:
(quote)

Erg grappig dat je als enige favoriet Luigi Russolo hebt en dan zelf muziek die toch wel heel dik in de IDM zit gaat maken

Nou die Luigi Russolo is alleen maar gewoon om de obscuriteit. Het is leuk om mensen te laten denken dat je echt een heel obscure onbegrijpelijke muzieksmaak hebt. Vooral als dat vreemdelingen zijn die zonder belangrijke reden op je YouTube-kanaal kijken.

Sietse
tsja....

CdP
Weet iemand misschien wat een goed programma is om hip hop mee te producen, het liefst gratis maar tot zo'n 50 euro heb ik er ook nog wel voor over.

Sietse
Grapjas

maar Reaper is goedkoop, maar dan ben je er nog lang niet.

CdP
Sietse schreef:
Grapjas

maar Reaper is goedkoop, maar dan ben je er nog lang niet.

ja, kweet er ook verder niet veel van, maar hoeveel kost dat reaper dan? en kun je daar dan ook echt degelijke beats mee maken of kun je dan maar beter ook meteen maar wat duurder betalen als je toch al bezig bent.

Sietse
Reaper is een sequencer waarin je verschillende instrumenten kunt open via VST of MIDI.
Het is een volwaardig programma als sequencer en in prijs-kwaliteit verhouding de beste sequencer die je kunt krijgen.
Maar of het is wat jij zoekt...ik denk dat je liever iets simpelers wil hebben zoals Fruity Loops of Reason maar die zijn wel duurder.

Reaper kost 40 dollar.
Maar je zult dan echt nog verder moeten zoeken voor drum instrumenten die je wil gebruiken...en daar kan ik je echt niet mee helpen. Die zijn er zowel gratis als voor heel veel geld....
Maar nogmaals denk dat dit te complex is voor wat je wil.

Wil graag beginnen met muziek te maken op Mac. Ik ben een volstrekte leek en ben op zoek naar iemand die weet waar ik een training, opleiding kan volgen hierover. In België als het kan (Leuven). Tips en advies meer dan welkom.

FCEstebandido schreef:
Wil graag beginnen met muziek te maken op Mac. Ik ben een volstrekte leek en ben op zoek naar iemand die weet waar ik een training, opleiding kan volgen hierover. In België als het kan (Leuven). Tips en advies meer dan welkom.

Ik raad je aan om je te verdiepen WAT je wil maken en hoe.
Als je instrumentale hiphop of andere elektronische muziek wilt gaan maken zijn Ableton Live en zeker ook FL Studio zeker de moeite waard om eens uit te proberen.
Voor beide programma's kan je wel een demo downloaden waar je nog behoorlijk wat mee kan.
Veel artiesten werken met Ableton live maar onderschat FL Studio van tegenwoordig ook niet, dat programma is de laatste jaren sterk verbeterd, zeer professioneel en zeer makkelijk te bedienen.

Sietse
ja, belangrijkste vraag: wat wil je maken.

En begin simpel.

Ik heb hier vaak het gevoel dat FL Studio onderschat wordt. Sommige van de beste producers werken hiermee (beste voorbeeld is, zoals GarnalenPeller al zei: 9th Wonder). Ikzelf werk hier ook mee, en de opties zijn erg uitgebreid. Het is kinderlijk simpel om een deuntje in elkaar te zetten. Binnen een minuut kan je een melodie hebben van 1 of 2 maten, maar je kan het erg ingewikkeld maken, en de opties zijn erg uitgebreid, als je je er maar in verdiept.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:56 uur

geplaatst: vandaag om 01:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.