MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Muziek maken op de pc - de ideale software

zoeken in:
Sietse, kun je me niet een dagje leren Audiomulchen?

Sietse
probepower schreef:
Maar dat kan ik ook stellen over jullie met FL

Nee, ik heb Cubase wel als 'illegale' versie op de PC gehad, om een richting te zoeken... Maar toch beviel FL mij beter...

Al met al denk ik toch dat het programma je moet liggen, voor de één is dat Cubase, voor de ander is het FL...

Ik, ik zweer nog steeds bij FL...

het enige waar het me hier omgaat is dat je een professioneel programma af doet als niet veel beter dan zo ongeveer de slechtste sequencer die er bestaat.

FL 7 is trouwens wel een stuk beter dan de voorgangers, maar blijf bij mijn mening dat ik de interne geluiden niet mooi vind en dat je kunt horen wanneer iemand FL gebruikt.
Het is en het blijft een programma dat gebaseerd is op Loops en dat is niet mijn vorm van werken.

FL, net zoals Reason, is een mooi begin punt, maar uiteindelijk als je toch echt serieus aan opnames en dergelijk wilt doen gaat vrijwel iedereen uiteindelijk verder met Cubase, Logic, Cakewalk Sonar of Pro Tools.

Ik ben muziek beginnen maken met reason 3.0 maar ik ben al snel overgeschakeld naar ableton live omdat je in reason alleen maar met midi kunt werken. In ableton kan ik patches van men synthesiser als audio combineren met midi patches van reason. Ook vind ik de effecten in ableton beter dan in reason.
Van de zomer ga ik eens experimenteren met een piano om te vormen tot een heel nieuw geluid m.b.v. effecten etc. , eens zien wat dat zal geven

Sietse
In de laatste Sound On Sound (ja, das de bijbel voor de studio/electronische muzikant) stond een erg goed artikel over The repeaer, wat een redelijk nieuwe Sequencer is. Het stuk was zo positief dat ik het meteen maar ben gaan proberen en het ziet er idd erg relaxed uit. Het werkt zeer eenvoudig en is nog eens gratis te downloaden ook.

Meer info op http://www.reaper.fm/

Ik werk al 3 jaar met Fruity Loops en kon mijn creativiteit daar goed in kwijt. Na veel oefening, subtiel gebruik van effecten, volumes en samples kon ik daar toch wel aardig klinkende muziek mee maken.

Maar, nu heb ik een Macbook gekocht en ben ik verplicht met een ander programma te gaan werken. Hier werd het ook wel tijd voor, iets nieuws leren is nooit weg.

Meestal maak ik atmosferische elektronische dingen die tussen techno, postrock, ambient en triphop hangen. Ik werk het liefst niet met hele technische programma's, wil veel dingen zelf in de hand hebben en wil graag op gevoel kunnen werken.

Nu zit ik te twijfelen, Ableton? Reason? Cubase? Logic?
En ik ben niet van plan voor die programma's te betalen (geen discussie aub, ik heb gewoon het geld niet) en ik wilde vragen of op een Apple programma's net zo makkelijk te downloaden zijn (met torrents etc.) als op Windows.

Sietse?

Sietse
hahaha, ik heb een pc. Ik ben er nog steeds niet ingestrapt.

Er zijn meer goede muziekprogramma's te krijgen voor de pc dan voor de mac (moet je maar eens aan wat mac mensen vragen...hahahahahaha). Echter als ze voor de mac zijn, zijn ze vaak ook wel heel erg goed.

Wist echter dus niet dat FL er niet voor de mac was.

Aanraders voor de mac zijn Logic en Max/MSP. Verder kan ik je niet veel tips geven...of toch...koop een pc

Sietse
en ja, je kunt ze makkelijk vinden met torrents. Zijn genoeg sites om ze te vinden. En nee, ik heb geen links en ga je er ook niet aan helpen.

Wees creatief

Sietse schreef:
en ja, je kunt ze makkelijk vinden met torrents. Zijn genoeg sites om ze te vinden. En nee, ik heb geen links en ga je er ook niet aan helpen.

Wees creatief

O nee, ik ben je al dankbaar. Ik vroeg ook niet om een download (inmiddels ken ik de huisregels wel een beetje ), maar ik vroeg me af of een ander stuurprogramma ook invloed had op het downloaden.

Zeg, ik ben dus ook op het idee gekomen om muziek te maken met software, en wil iets in de electronic richting doen, na het horen van een aantal artiesten (Tangerine Dream, Schulze, Deathprod, Cordouan, overbodige info ik weet het ).
Daar heb ik 2 redenen voor:

Primair: Experimenteren, nieuwe sounds creeeren,en gewoon creativiteit op loslaten, voor vrije tijd

Secundair: Muziek maken om te proberen mijn brood ermee te verdienen als (jawel) DJ in trance-richting in clubs,disco's ed.(Of dit haalbaar is, is natuurlijk geen zekerheid).Uiteraard in combinatie met het primaire van toepassing.

Dan is dus mijn vraag: Is het voldoende om met Ableton Live Software deze doelen in principe te kunnen verwezenlijken?Of is er meer of ander sofware voor nodig?

Dan heb ik nog een vraag:
Ik zie overal muzikale termen rondslingeren(sequencer, filter, refills, SBR board, DSP hele mikmak), en zoals er inmiddels is opgemerkt uit mijn bericht, ben ik, wat ze op internet zo mooi weten te zeggen, een enorme n00b op dit gebied.

Dus vraag ik me af, hoe is de rest achter al die theorie hiervan gekomen? Of sterker nog, wat is de beste manier om dat allemaal te weten?
Op internet zie ik wel een hoop in het engels, maar nederlandse uitleg zou natuurlijk het makkelijkst zijn, of krijg je dat allemaal al uitgelegd bij de software zelf?

Kunt u deze aapmens verloren in de matrix helpen aub?

de beste mannier is om je gewoon erin te gaan verdiepen. Je ziet een programma en je komt er vanzelf achter hoe het werkt. Ik hoorde achteraf pas van "ooh, dus dat is de sequencer". Om maar een voorbeeld te geven.

En met ableton live ALLEEN red je het niet. Ableton is een loop-programma. Wat betekent dat je er loops in kan laden van andere programma's en die dan aan en uit kan zetten. Maar dan moet je wel eerst loops maken in een ander programma.

Ik heb zelf met verschillende programma's gewerkt en ik ben blijven steken bij Reason. Dat programma kan bijna alles wat ik van hem vraag ( alleen geen audiosporen ). En ik raad iedereen ook aan om dat te gaan gebruiken. Als je het opent voor het eerst dan weet je totaal niet waar je moet beginnen, maar na een simpele tut op internet gevolgt te hebben ben je binnen no time een reason expert. Omdat het allemaal vreselijk voor zich spreekt als je maar weet hoe je moet beginnen. Verder zit er een duidelijke help bij, mocht het echt niet lukken.

Ah zo hartstikke duidelijk, dank u wel

Ik gebruik de patches van reason in ableton live, gecombineerd met patches van mijn synthesiser en soms van het internet. Dat is voor mij de ideale combinatie.

Ik ben gister begonnen met Ableton Live, het is even wennen maar het klinkt allemaal wel erg tof zeg.

Wellicht een domme vraag:

Ik heb vroeger fasttracker 2 gebruikt om muziek mee te maken. Ik wil weer opnieuw beginnen en ben op zoek naar een programma waar ik het liefst zoveel mogelijk met samples die ik zelf eenvoudig in toonhoogte kan aanpassen wil werken.

Welk programma kan ik het beste gebruiken?

Wat is volgens jullie zo'n beetje de minimumuitrusting die je nodig hebt voor het maken van muziek op de computer?

Sietse
Er zijn tegenwoordig zoveel trackers te vinden die precies doen wat je vraagt, echter is het meteen ook zo'n beperking.
Enige tracker die ik echt kan aanraden is Buzz omdat er heel veel meer mee kan.

hallo iedereen,

ik ben helemaal nieuw in de wereld van het muziek maken...Ik wil zelfhypnose cd's maken...daarvoor wil ik 1,2 of 3 deuntjes uit een relaxt nummertje(mp3 of cd) pikken en daaroverheen dan met mijn stem het nummer inspreken...

Welk softwareprogramma kan ik hier het best voor gebruiken?

Engels alternatief en nederlands alternatief

In Muziek > Algemeen > muziek software:

Hallo Muziek freaks,

eerst wil ik me bekend maken ivm dat ik net nieuw ben en ik hoop op dit forum wat wijzer te zullen worden, en misschien jullie wel van mij.

Ik ben in het bezit van de M-box pro, met de pro-tools 7.4
op het gebied van audio opnemen / bewerken doe ik met me ogen dicht, maar ik zou zo graag zelf muziek willen gaan maken omdat ik zo nu en dan weleens wat voor radio stations maak ( jingles )
ben bezig geweest in pro-tools maar het gaat me allemaal veelste ver, is er nu geen programma, waarbij het allemaal makkelijker gaat ?, ben zelf aan het zoeken geweest en kwam terecht bij de Kore 2 deze software trok wel me aandacht bij het bekijken van de filmpjes op de site, maar ik hoor ook in de wandel gangen fruity loops, ik zie van de bomen het bos niet meer, wil me geld best wel uitgeven, maar achteraf geen spijt krijgen, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen,

alvast bedankt voor `t reageren

Ron

Sietse
Hoi Ron,

Ik Kore 2 ken ik niet, maar zal ik zo eens gaan bekijken.

Ik neem aan dat als je met Pro-tools werkt dat je een Mac gebruiker bent (wat natuurlijk niet per se hoeft want het draait uiteraard ook op pc, maar toch).
Nu ben ik zelf niet heel erg bekend met software voor de mac, maar een fijne om te starten voor het maken van Jingles en dergelijke is inderdaad wel Fruity Loops. Het is vrij eenvoudig in gebruik en wijst geheel zich zelf.
Met Pro-Tools kan het ook, maar dien je wel VST instruments (en hoe heten die dingen voor Pro-Tools ook alweer) te installeren. Is in het begin wat moeilijker, maar uiteindelijk wel wat ik aanraad boven het gebruik van andere software.
Pro-Tools is toch zo ongeveer het meest "advanced" software pakket wat betreft sequencers. Mocht ik ooit rijk enzo worden en veel tijd over hebben om het een en ander te leren zou ik dat zelfs ook nog wel willen leren.
Verder zijn wat makkelijke en goede alternatieven The Reaper (ook een sequencer, maar dan gratis en vrij intuïtief), Reason (lekker makkelijk, wel duur), Fruity Loops (wat je zelf dus al noemt), The Buzz (gratis ende voor niks, wel ff zoeken maar als je het eenmaal kan vrij goed) en mijn favoriet Audiomulch (niet makkelijk, maar wel zeer veel mogelijkheden).

Jimmie, jou raad ik aan om eens een kijkje te nemen in audacity. Das gratis en een goed programma om audio files te bewerken en in verschillende sporen (volgens mij tot 4) dingen onder elkaar te kunnen zetten.

Zeg, weet iemand een goeie kaart voor een goed prijsje(max 100) om Reason mee te kunnen gebruiken?
Want die ik nou heb gaat de latency op Reason tot de 13ms en daaronder is het geluid van slechte kwaliteit

Sietse
minder dan 13ms? Waarom wil je dat hebben? Is bij Reason toch helemaal niet nodig...13ms is al erg weinig (al heb ik nog wel een geluidskaart waar je onder de 5ms zit, mijn huidige weet ik het niet van)

maar goed, heb je al ASIO drivers geprobeerd, zo nee ff ASIO4ALL downloaden en proberen.
Wat je ook nog kunt doen is de latency lager zetten en de Buffer Size hoger (die staat standaard op 512, zelf heb ik hem op 2560). Dit kan ook al veel goed doen...
Als dat geen succes is...tsja 100 euro, wat zal ik zeggen, misschien dat creative labs nog iets aardigs heeft, maar ik zou vooral toch voor iets duurder gaan. Heb je zeker goede drivers erbij (ASIO is altijd aan te raden)

Is 13ms al goed? Goed in dat geval zal ik het maar zo laten dan thnx scheelt me weer wat
Ik heb een tutorial DVD van Reason en daar staat ook dat 12ms al goed is maar niet meer zo goed ''by today's standarts'' vandaar.

Sietse
nou ja, ik zou me er niet aan storen. Maar probeer ff ASIO4ALL en dus de Buffer Size aan te passen.

Serieus eerst dat doen voordat je allemaal enge dingen gaat doen zoals geluidskaarten kopen.

Sietse schreef:

Verder is een programma als Reason handig, omdat je dit kunt draaien in cubase met rewire.

wat kun je dan precies meer met cubase erbij?

Sietse schreef:

Serieus eerst dat doen voordat je allemaal enge dingen gaat doen zoals geluidskaarten kopen.

Sietse
FeNDeR schreef:
(quote)

wat kun je dan precies meer met cubase erbij?

Uhm, heel veel meer. Wil je het boekwerk wellicht lezen?

Maar enkele dingen:

VST's
Echt sequencen
MIDI
afmixen/mastering

Maar als je het echt wil weten...www.google.nl

Ok bedankt ik zal eens kijken,ben nu al een hele tijd bezig geweest met reason 3 en toen 4, en ik wil een stapje verder gaan dus misschien dat dat hiermee kan .

Sietse
Cubase is een erg mooi professioneel pakket, maar ik zou je nu eerder The Reaper aanraden. Das gratis en heel erg goed.
Ik ken al verschillende mensen die van allerlei andere zaken zijn afgestapt en dit zijn gaan gebruiken omdat het zo relaxed werkt.

Heeft ook nog een keer een erg goed artikel over in de Sound On Sound gestaan (SOS is de bijbel in magazine vorm voor computer muziek en studio gebeuren)

Hallo mensen, ik heb al een paar programma's gedownload (o.a. Reaper) en die bevallen me prima maa rik ben eigenlijk op zoek naar een wat beter gratis programma weet iemand er een??

Sietse
een beter gratis programma dan Reaper?

Grapjas

Je zou eens de recensies van dat programma moeten lezen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:56 uur

geplaatst: vandaag om 01:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.