menu

Mijn Updates +
Overig / Apparatuur / Muziek maken op de pc - de ideale software

zoeken in:
Het gaat natuurlijk vooral om wat je ermee wil doen. Als je vooral sample-based wil gaan werken, vind ik FL Studio tot nu toe het beste wat er is qua software (Ableton is echt héél omslachtig wat dat betreft). Ook de basiseffecten die je meekrijgt met FL Studio zijn zeer bruikbaar, en ik heb nog geen extra dingen moeten downloaden omdat ik een bepaald geluid niet kon bereiken. Gebruik wel een versie later dan FL Studio 6 als je voor FL Studio zou kiezen. Vanaf FL 7 zit er pas een limiter bij.

Sietse
Ableton omslachtig?

tsja, dan is het inderdaad verstandig om bij FL te blijven.
De reden dat ik niet vol lof ben over FL is dat ik 9 van de 10 hoor dat een nummer met de applicatie is gemaakt.
Daarnaast zijn er gewoon veel betere programma's, misschien moeilijker maar je moet er iets voor over hebben.

Als het op samplen aankomt is Ableton omslachtig ja.

Waarom zijn andere programma's dan beter dan FL Studio volgens jou?

Sietse
je weet duidelijk echt niet waar je het over hebt.
Abelton is HET programma om live mee te werken en dus ook live mee te sampelen (en nee, ik gebruik het niet eens).

Hier een heel suf filmpje hoe je dat in een hand omdraai doet.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=aHIKf1SJL-c

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

en een iets minder suf filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=3ykVUC8_0hI

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

en dan nog iemand die echt duidelijk zijn shit op orde heeft:

https://www.youtube.com/watch?v=trWxZqS-paE

Waarom andere beter zijn? Tsja, de mogelijkheden zijn breder, de geluidsoutput (encoders) zijn beter (ik moet de eerste professionele opname studio met FL nog tegen komen), de manier van componeren is te veel gericht op loops. Geen goede meersporen opname mogelijk en zo zijn er nog wel meer dingen.

Ik vind het geen slecht programma, maar om nu te zeggen dat het briljant goed is...nee.

Onder samplen versta ik choppen en vervolgens sequencen. Met Ableton heb je bijna een MIDI controller nodig om het deftig te doen, met FL Studio niet, dus: minder omslachtig. Heb je zelf ooit nota bene geprobeerd te samplen met beide programma's? Ik wel.

Dat het te veel gericht is op loops, is maar hoe je het wil gebruiken, je kan een pattern zo lang maken als je wil en meer gebruik maken van de piano-roll kan ook al een verschil maken. Dat van die geluidsoutput klopt wel, het was ook de reden waarom ik Ableton en Renoise (vette synths in Renoise trouwens) ben gaan proberen, maar daar had ik dan weer problemen met samplen.

En ik wil ook nergens beweren dat FL Studio een beter programma is. Ik wil gewoon zeggen dat het beter is als je sample-based zou willen werken.

Sietse
Maar zoals je hier kunt zien is een chop maken echt zeer snel te doen, en deze kun je in Ableton Live dan weer onder een knop gooien zodat het een loopje wordt die je op ieder moment kun aan of uit zetten, dan wel sequencen.
Ableton blijft natuurlijk wel een programma gericht op live optredens, waardoor het dus heel erg flexibel is als je live dit soort dingen wil maken. Maar ook voor studio werk ken ik vrij veel mensen die hier gebruik van maken omdat het zo flexibel is.

tuktak
de laatste ableton is een erg slim programma daar kan je idd vrij makkelijk mee werken, plus dat je er daarna live nog toffe dingen mee kan doen. maar om ableton echt goed te kennen moet je er veel mee werken, een weekje testen ofzo is dan echt niet genoeg. een beetje samplen en dat dan op dit forum plaatsen, daar is fruity wel goed genoeg voor natuurlijk. ik mis daar alleen de lol van, die je met ableton wel kan hebben door live bezig te zijn. zelfde voor een midi controller, zo duur hoeven die niet te zijn en je hebt er meteen extra plezier van, ook met fruity.

Sietse
midi controllers heb je inderdaad al vanaf ongeveer 50 euro. En dan zijn nog eens ontzettend leuke dingen ook.
Bijv. deze Korg nanoKONTROL Korg NanoKontrol 2 White kopen? | Controllers - Korg nanoKONTROL2 White - feedback.nl
Of je kunt een iets duurdere Behringer kopen met ongeveer 24 knoppen (heb ik ook gedaan) en daar heel erg veel lol mee hebben.

Iemand goede ervaringen met Logic Pro? Met Cubase?

Sietse
Logic Pro is voor de Mac, was vroeger altijd erg goed maar of dat nog zo is weet ik niet, ik heb geen mac.

Cubase is voor Windows en Mac, op zich een goed programma maar voor dat geld kan ik wel wat beters doen. Als je dan iets meer geld heb ga je voor ProTools, maar dat is waarschijnlijk te hardcore.

Ik raad, zoals al eerder aangegeven, Reaper aan. Testversie is gratis en ongelimiteerd en de koop versie is niet duur (lees: heel goedkoop). Het biedt dezelfde mogelijkheden als Logic en Cubase, gaat alleen beter met het vermogen van je computer om, is niet afschuwelijke en onzinnig groot en heeft het voordeel dat het erg goed aan te passen is naar eigen wens (en dan heb ik het over vrijwel de gehele interface).

Sietse schreef:
Logic Pro is voor de Mac, was vroeger altijd erg goed maar of dat nog zo is weet ik niet, ik heb geen mac.

Cubase is voor Windows en Mac, op zich een goed programma maar voor dat geld kan ik wel wat beters doen. Als je dan iets meer geld heb ga je voor ProTools, maar dat is waarschijnlijk te hardcore.

Ik raad, zoals al eerder aangegeven, Reaper aan. Testversie is gratis en ongelimiteerd en de koop versie is niet duur (lees: heel goedkoop). Het biedt dezelfde mogelijkheden als Logic en Cubase, gaat alleen beter met het vermogen van je computer om, is niet afschuwelijke en onzinnig groot en heeft het voordeel dat het erg goed aan te passen is naar eigen wens (en dan heb ik het over vrijwel de gehele interface).

Merci voor de info. Ik heb wel goede commentaren over Logic Pro gehoord en blijkbaar is dat nogal uitgebreid op de laatste versie.

Ik zou graag zelf wat beginnen experimenteren en muziek maken. (beetje avant-garde-achtig)Drie dingen zou ik hierbij willen doen.
1) Zelf geluiden creëren,opnemen en op computer zetten thuis ( instrumenten, spoken word, etc...)
2) Geluiden buitenshuis opnemen
3) Via computer alles bewerken, effecten opzetten, sampelen...

de belangrijkste vraag is wellicht: welk programma koop ik het best aan?

Sietse
ik zou beginnen met software die niets kost om te zien of je het wel echt leuk vindt.
Als je namelijk wel software gaat kopen loopt het al snel in de honderden euro's en das toch mooi geld weg gooien als je het uiteindelijk niets vindt.

Goed spul om mee te beginnen: Reaper als sequencer, Audacity als audio editor, verder vooral wat vst's zoeken om geluiden mee te maken/bewerken, heel veel geduld hebben en in het begin niet te veel verwachten (je eerste 10 stukken klinken toch kut, daarna begint het pas wat te lopen).

Merci voor de tips! Ik zal idd best eerst eens wat gratis stuff uitproberen

Delic gebruikt(e) Logic, dus dat zou wel een top programma moeten wezen!

Sietse
maar wel MAC only tegenwoordig

Ik heb er mee gewerkt tot het MAC only werd en moet zeggen dat het altijd wel heel erg fijn was.

Logic is qua hoe ver ik er mee heb kunnen klooien best wel chill. Overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Het grootste gedeelte van mijn vrienden gebruikt echter Reason... En een enkeling Ableton.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:50 uur

geplaatst: vandaag om 22:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.