MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Apparatuur / Luidsprekers

zoeken in:
Gisteren tot de bevinding gekomen dat 1 van mijn luidsprekers kapot is. Hoewel kapot, het geluid dat eruit komt is niet helder, het klinkt alsof je op een festival een groep op een aangrenzend poduim hoort spelen. De andere luidspreker ( merk KLH) klinkt nog perfect. Volgens een kennis zou het kunnen dat mijn tweeter defect is en die perfect te vervangen is. De luidsprekers zijn ondertussen wel al 15 jaar oud en de winkel waar ik ze gekocht heb, ligt hier onderussen een eind vandaan.
Is het mogelijk om een box te laten repareren? En is dat kostelijk of schaf ik mij beter ineens een nieuw paar aan?

Ik zou de tweeter eruit schroeven en daarmee naar die winkel (of een andere die dichterbij is) gaan. Het kost wel wat om die dingen te kopen (die van mij waren 40 euro), maar het is een stuk goedkoper dan nieuwe boxen kopen. Of je moet een goed stel tweedehandsjes tegen het lijf lopen.

Als je een beetje handig bent met solderen zou ik het gewoon zelf doen. Je hebt grote kans dat de tweeter het nog prima doet, maar dat de draad die 'm met het filter verbindt gewoon los zit of slecht is.

In ieder geval zou ik de tweeter even losschroeven om te kijken of alles überhaupt nog vast zit.

je kunt ook eens op Marktplaats kijken , daar vindt je voor weinig geld uitstekende boxen . ( mits die van jou kapot zijn ).
ik heb een tijdje geleden 2 bose 301 serie 3 van MP gekocht , wat een geluid komt daar uit zeg , magnefiek .
succes met de tweeter , of andere boxen .

Heb hem eens uiteengehaald en onderling getest en blijkbaar is het inderdaad de tweeter die niet meer werkt. De tweeter zelf heb ik niet uiteengehaald, kan het dat de tweeter magnetisch is en die vijzen aantrekt? Zou ik het probleem kunnen oplossen door die tweeter eens uiteen te halen en loop ik er best mee naar de winkel om een nieuwe?

Volgens mij is elke speaker magnetisch , ik zou gewoon met die tweeter naar de winkel gaan , en zo`n zelfde bestellen , misschien hebben ze ze wel op voorraad.

Tot nu toe gaat het over de tweeter en niet over de woofer. Mocht om welke vreemde reden dan ook daar een gaatje inkomen (brandende peuk tegen speaker), dan is dit zelf te maken als de box het nog prima doet.

Men loopt naar de schuur en pakt daar uit de bandenplakset voor de fiets. Uit het rolletje herstel materiaal knipt men een plakkertje iets groter dan het gaatje in de speaker. Vervolgens schuur je het gaatje in de speaker licht op en maak deze vrij van stof. Smeer dit in met solutie en laat dit even drogen zo als je dit ook bij je fietsband doet. Daarna het plakkertje er op en deze heel voorzichtig aandrukken. Hierna het geheel goed laten drogen en weer aanluiten op de versterker.

In Overigen > Apparatuur > nieuwe set luidsprekers:

Persoonlijk ben ik op zoek naar goedkope luidsprekers voor bij mijn computer. Niet in de eerste plaats om naar muziek te luisteren (behalve op de achtergrond tijdens het MuM'en ), maar vooral voor het bekijken van films.

Nu vraag ik me af of de allergoedkoopste boxen al zouden volstaan, of moet je werkelijk in de hogere prijsklasses zoeken voor afdoende materiaal? Mijn enige vereiste is degelijke geluidskwaliteit en de mogelijkheid om gemiddeld tot luid te gaan. Dat is namelijk wat ik met de ingebouwde luidsprekers van mijn laptop niet kan.

Bovendien vraag ik me af wat de technische specificaties zijn waarmee ik rekening moet houden. Iemand daar een idee van?

Om een idee te geven van mijn huidige voorkeuren: dit, dit (= dit) of dit?

(Als er geen sprake is van een afzonderlijke verdeelstekker voor het stroomnet, heeft dat op zich geen negatieve invloed op klank / volume?)

Alvast bedankt voor jullie hulp!

als je speakers al 15 jaar oud zijn kun je natuurlijk ook nog eens naar een nieuw setje kijken. er is nu natuurlijk voor aardige prijsjes al goede speakers die verder in de ontwikkeling zijn. dan praat ik over zon 100 tot 200 euro

Ik ben nieuwsgierig naar wat voor speakers mede-MuMers gebruiken. Ikzelf heb verleden jaar deze;

(afbeelding)

speakers van Jamo aangeschaft. Ben hier uiterst tevreden over. Het koste wel een paar maanden inspelen voordat (met name metal) lekker begon te klinken. Prijs/kwaliteit verhouding is super!

Studio de Schop speakers:

(afbeelding)

maar dan in een speciale eenmalige graniet-kleur uitvoering.
(staan wel op spikes hoor)

(afbeelding)

Audio Physic Tempo!

Woefdram schreef:
(afbeelding)

Audio Physic Tempo!

Prachtige luidsprekers !
Ik heb deze (maar dan in rosewood uitvoering) :
Dynaudio Focus 140 .

(afbeelding)
En ik ben er dol op.
Ik ben van mening dat het beluisteren van muziek op een goede stereo-installatie een teken van respect is naar de muzikanten toe.

Ik zit sterk te overwegen om onderstaande luidsprekers aan te schaffen van het merk Elipson. Is iemand misschien bekend met deze boxen of met het merk Elipson?

(afbeelding)

Gallow
mooi spul is het in ieder geval wel

Gallow schreef:
mooi spul is het in ieder geval wel

Ja zeker weten! Alleen gaat in dit geval kwaliteit en design samen?

Ik heb vroeger de Elipson Orphee luidspreker gehad. Aangesloten op een Audio Analyse pa60 versterker en een Teac cd speler. Dat klonk allemaal erg mooi. Maar de Orphee is een zuil luidspreker met een erg mooi laag. En dat is waarschijnlijk niet te vergelijken met deze bollen.

(afbeelding)
elipson orphee

Echter is de Elipson 1303 een klassieker onder de luidsprekers. Is vast iets over te vinden op het net. Mooie luidsprekers en bij mijn weten is Elipson ook een "echte" luidspreker fabrikant.

(afbeelding)
1303

(afbeelding)
de versterker die ik er op had. Dit is een pa90, maar ik kon zo gauw geen plaatje vinden van de pa60

Wow, wel gave boxen zeg! Bedankt voor je info en ik denk dat ik toch maar de gok ga wagen tot aanschaf van die ronde boxen. Kan namelijk niet van die hele grote boxen kwijt in m'n woonkamer. Het lijkt me overigens ook wel een betrouwbaar merk.

Stijn_Slayer
Niet echt een dringende vraag, maar misschien weet iemand een oplossing.

Incidenteel als ik op msn zit en iemand iets tegen me zegt houden de boxen er mee op. Deze beginnen dan direct zodra het bericht ontvangen is een constant tikkend geluid te maken. Als ik dan bijv. muziek opzet blijf je alleen het tikkende geluid horen. De boxen opnieuw aansluiten werkt niet, ik moet de pc dan opnieuw opstarten.

Verder heb ik nooit problemen met de speakers, en het gebeurt alleen op msn (hooguit één keer per maand). Ik denk daarom dat het iets binnen Windows is. Kan er online niets over vinden, maar misschien weet iemand het hier?

Da's wel apart. Misschien MSN vervangen voor een ander programma? Pidgin' ofzo?

Stijn_Slayer
Als het even kan houd ik het liefst deze aan. Voor het eerst in jaren hebben ze een stabiele messenger (Windows Live Messenger 14.0.8117.416 heb ik nu). Ik kan me alleen niet herinneren of het bij eerdere versies van Live Messenger ook al voorkwam (het is me pas na een tijdje gaan opvallen dat het telkens voorkwam als iemand op msn iets zei).

ForzaRob

(afbeelding)

speel met de Audiovector S3 signatures

Audiaz Aurea

(afbeelding)

Lukk0
Heb je die kaartjes er nog voor staan? Ziet er erg goed uit trouwens. Waar heb je die opgesteld staan, ik kan me voorstellen dat de akoestiek erg belangrijk wordt met zulke speakers?

Ik heb zelf tweemaal de Definitive Technology Studio Monitor 450, ruim genoeg voor mijn kamertje, en in combinatie met de Marantz PM6003 en CD6003 ben ik er erg tevreden over

Nee hoor.Deze afbeelding heb ik ergens van het internet afgehaald.Zelf heb ik inderdaad een speciale luisterkamer voor de speakers en de rest van de audio componenten ingericht .

shadowboxer
Hier doe ik 't mee:

Harman Kardon AVR 130
Harman Kardon DVD 22
Eltax Monitor iii

(afbeelding)

Ik heb ACR Isostatic RP202's

(afbeelding)

Hybride speakers met magnetosaten voor de hoge en middentonen.

De afbeelding is een RP200, bij mij staat er niet zo'n lelijk rood ACR logo op de voorzijde. De RP202's zijn tevens iets hoger en er zitten andere woofers in.

(afbeelding)

Leak 2030 sandwich ,Engelse speakers uit de jaren 60 , fijn voor jazz.
Met aluminium conus.
Klinken uitermate warm.
Heb ik op de kop getikt voor een tientje !!!

jurado schreef:
(afbeelding)

Leak 2030 sandwich ,Engelse speakers uit de jaren 60 , fijn voor jazz.
Met aluminium conus.
Klinken uitermate warm.
Heb ik op de kop getikt voor een tientje !!!

(afbeelding) Like

shadowboxer schreef:
Hier doe ik 't mee:

Harman Kardon AVR 130
Harman Kardon DVD 22
Eltax Monitor iii

(afbeelding)

Die Eltax monitor III heb ik ook nog gehad . Hij bestaat al sinds het jaar 0, kost nog steeds €139 . en eigenlijk klinkt hij geweldig voor zijn geld.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:26 uur

geplaatst: vandaag om 22:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.